VW ID. Life -konseptiauto.
Volkswagen
Ensisilmäys tulevaisuuden täyssähköautoon: VW ID. LIFE -konseptiauto Münchenin autonäyttelyssä
Volkswagen esitteli kompaktin kokoluokan täyssähköisen konseptiauton Münchenin kansainvälisessä IAA-autonäyttelyssä 2021.
Volkswagen kiihdyttää jälleen siirtymistä sähköiseen liikkumiseen ACCELERATE-strategian mukaisesti, tehden samalla kestävän liikkumisen mahdolliseksi yhä useammalle ihmiselle.
Vuonna 2025 Volkswagen tuo markkinoille – kaksi vuotta alkuperäistä suunnitelmaa aikaisemmin – ID.-malliperheen mallin pienemmän kokoluokan segmenttiin.
Auton arvioidaan maksavan noin 20 000 euroa. ID. LIFE -konseptiauto esiteltiin Münchenin kansainvälisessä IAA-autonäyttelyssä. Konseptiauto antaa viitteitä siitä, miltä tulevaisuuden täyssähköauto voisi näyttää.
Pienemmän kokoluokan täyssähköisen kaupunkiauton visio keskittyy ihmisten ympärille ja yhteisölliseen kokemukseen.
Konseptiauto yhdistää kestävän kehityksen ja digitalisaation erittäin joustavaan käyttökokemukseen: ID. LIFE -konseptiauto voi esimerkiksi muuntautua elokuvateatteriksi tai pelikeskukseksi.
“ID. LIFE -konseptiauto on meidän visiomme kaupunkialueille suunnitellusta seuraavan sukupolven täyssähköautosta. Konseptiauto luo ensisilmäyksen pienemmän kokoluokan segmentin ID.-mallista, joka lanseerataan vuonna 2025. Auton hintaluokka asettuu noin 20 000 euroon. Tämä merkitsee, että teemme täyssähköautoilun mahdolliseksi yhä useammalle ihmiselle. Suunnitellessamme ID. LIFE -konseptiautoa, keskityimme johdonmukaisesti nuorempien asiakkaiden tarpeisiin. Uskomme, että tulevaisuuden auto merkitsee yhä enemmän elämäntapaa ja yksilöllisyyttä – jopa enemmän kuin tänä päivänä. Tulevaisuudessa asiakkaamme eivät halua vain matkustaa paikasta A paikkaan B vaan he ovat yhä kiinnostuneempia kokemuksista, joita auto voi heille tarjota. ID. LIFE on meidän vastauksemme heille”, sanoo Volkswagen-brändistä vastaava johtaja Ralf Brandstätter.
Yksinkertaista muotoilua
ID. LIFE -konseptiauton muotoilu on silmiinpistävän selkeää, yksinkertaista ja korkealaatuista. Koriste-elementeistä ja lisäosista on luovuttu, samoin monimutkaisesta eri materiaalien yhdistämisestä. Auton rungon, lasipintojen ja katon horisontaalinen linja korostaa myös muotoilun puristista ulkonäköä.
ID.LIFE -konseptiauton yksilöitävä ja irrotettava katto on valmistettu ilmatyynytekstiilikennoista, jotka luovat sekä tunteen ilmavuudesta että vähentävät auton painoa.
Sähkömoottori etuakselilla
ID. LIFE -konseptiauto perustuu Volkswagenin täyssähköautojen pienempään varianttiin MEB-alustarakenteesta, joka on suunniteltu erityisesti pienemmän kokoluokan autosegmenttiin.
Tämä on ensimmäinen kerta kun MEB-alustarakenteeseen perustuva malli on etuvetoinen. ID. LIFE -konseptiauton sähkömoottori tuottaa tehoa 172 kW (234 hv) ja se kiihtyy 0–100 km/h 6,9 sekunnissa. Sen 57 kWh akku tarjoaa puolestaan noin 400 kilometrin toimintamatkan (WLTP).
Volkswagen
“ID. LIFE -konseptiauto todistaa jälleen kerran kuinka ainutlaatuisen joustava MEB-alustarakenne on. Alustarakenne sopii kaiken tyyppisille autoille: niin pienemmän kokoluokan autoille kuin hyötyautoillekin. Se on autoteollisuuden kaikkein skaalattavin täyssähköautojen alustarakenne. Alamme vasta päästä vauhtiin MEB-alustarakenteen potentiaalin hyödyntämisessä. Jokainen uusi malli ja ohjelmistopäivitys parantaa suorituskykyä, latauskapasiteettia ja toimintamatkaa”, sanoo Volkswagen-brändin tuotekehityksestä vastaava johtaja Thomas Ulbrich.
Luonnonmukaiset ja kierrätetyt materiaalit
ID. LIFE -konseptiauton ympäristöä säästävä luonne on nähtävissä erityisesti valituissa materiaaleissa ja maalipinnoissa. Auton korin selkeissä pinnoissa on käytetty puulastuja ja bio-kovettimia, jotta on saatu aikaan luonnollinen väri.
Katossa ja auton etuosassa käytetty ilmatyynytekstiili on valmistettu 100% kierrätetyistä muovipulloista. Sisäpuolella kojelauta ja takaistuinten ympäristö on puuta. Istuinten pinnat ja oven pehmusteet ovat puolestaan ArtVelours Eco -kangasta.
Bioöljy, luonnonkumi ja riisinkuoret ovat esimerkkejä materiaaleista, joita on käytetty ID. LIFE -konseptiauton renkaissa.
Monikäyttöiset sisätilat
ID. LIFE -konseptiauto on erilaisten digitaalisten kokemusten luotettava kumppani. Se voidaan esimerkiksi muuntaa elokuvateatteriksi tai pelikeskukseksi kädenkäänteessä.
Auto on varustettu videopelikonsolilla ja projektorilla, sekä valkokankaalla, joka levittäytyy kojelaudasta tarvittaessa. Muut laitteet voidaan yhdistää tarvittaessa 230 voltin / 16 ampeerin virtalähteeseen.
VW ID. Life -konseptiauto.
Volkswagen
Istuinmuotoilu on myös erittäin joustava – ideana on pitää auto kumppanina kaikissa tilanteissa ja elämäntyyleissä. Etuistuin voidaan esimerkiksi taittaa kokonaan alas, sama koskee myös takaistuinta.
Tämä tarjoaa useita mahdollisuuksia elokuvateatterin eri istumajärjestyksistä aina noin kahden metrin pituiseen vuoteeseen tai suurimpaan mahdolliseen tavaratilaan.
Innovatiivinen ja digitaalinen toimintokonsepti
Kamerat ja näyttö korvaavat sekä ulko- että sisäpeilit. Tarpeellisia ajotoimintoja kontrolloidaan kosketusnäytöstä, joka sijaitsee kuusikulmaisessa, ylhäältä avoimessa ohjauspyörässä sekä älypyhelimen avulla, joka voidaan integroida auton käyttöjärjestelmään.
Henkilökohtaisia laitteita – kuten älypuhelin tai tabletti – voidaan käyttää esimerkiksi navigaatiojärjestelmän toimintoihin. Laitteisiin tallennetut musiikki, elokuvat ja pelit ovat myös käytettävissä ja heijastettavissa valkokankaalle.
ACCELERATE-strategia kiihdyttää muutosta sähköiseen liikkumiseen
Pienemmän kokoluokan täyssähköinen ID.-malli on jälleen yksi askel kohti täyssähköistä liikkumista. Vuoteen 2030 mennessä Volkswagen aikoo lisätä täyssähköisten mallien myynnin osuuden Euroopassa lähes 70 prosenttiin ja Pohjois-Amerikassa ja Kiinassa noin 50 prosenttiin.
VW-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Austrian Audio Full Score One
Sennheiser ACCENTUM Plus
Skanditunnelmaa ja avaruutta 70-luvun talossa
Kaiutin ilman jakosuodinta
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Ruokakomero helpottaa arkea
Tässä on Koti ja keittiön kaunein koti 2023! Sattuma vei lapsiperheen mansardikattoiseen puutaloon
Kantolaukku vinyylilevyille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN