VW ID. Life -konseptiauto.

VW ID. Life -konseptiauto.

Volkswagen

Ensisilmäys tulevaisuuden täyssähköautoon: VW ID. LIFE -konseptiauto Münchenin autonäyttelyssä

Volkswagen esitteli kompaktin kokoluokan täyssähköisen konseptiauton Münchenin kansainvälisessä IAA-autonäyttelyssä 2021.

Auto Bild.Uutiset

Volks­wa­gen kiih­dyt­tää jäl­leen siir­ty­mis­tä säh­köi­seen liik­ku­mi­seen AC­CE­LE­RA­TE-stra­te­gi­an mu­kai­ses­ti, teh­den sa­mal­la kes­tä­vän liik­ku­mi­sen mah­dol­li­sek­si yhä use­am­mal­le ih­mi­sel­le.

Vuon­na 2025 Volks­wa­gen tuo mark­ki­noil­le – kak­si vuot­ta al­ku­pe­räis­tä suun­ni­tel­maa ai­kai­sem­min – ID.-mal­li­per­heen mal­lin pie­nem­män ko­ko­luo­kan seg­ment­tiin.

Au­ton ar­vi­oi­daan mak­sa­van noin 20 000 eu­roa. ID. LIFE -kon­sep­ti­au­to esi­tel­tiin Münche­nin kan­sain­vä­li­ses­sä IAA-au­to­näyt­te­lys­sä. Kon­sep­ti­au­to an­taa viit­tei­tä sii­tä, mil­tä tu­le­vai­suu­den täys­säh­kö­au­to voi­si näyt­tää.

Pie­nem­män ko­ko­luo­kan täys­säh­köi­sen kau­pun­ki­au­ton vi­sio kes­kit­tyy ih­mis­ten ym­pä­ril­le ja yh­tei­söl­li­seen ko­ke­muk­seen.

Kon­sep­ti­au­to yh­dis­tää kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ja di­gi­ta­li­saa­ti­on erit­täin jous­ta­vaan käyt­tö­ko­ke­muk­seen: ID. LIFE -kon­sep­ti­au­to voi esi­mer­kik­si muun­tau­tua elo­ku­va­te­at­te­rik­si tai pe­li­kes­kuk­sek­si.

“ID. LIFE -kon­sep­ti­au­to on mei­dän vi­si­om­me kau­pun­ki­a­lu­eil­le suun­ni­tel­lus­ta seu­raa­van su­ku­pol­ven täys­säh­kö­au­tos­ta. Kon­sep­ti­au­to luo en­si­sil­mäyk­sen pie­nem­män ko­ko­luo­kan seg­men­tin ID.-mal­lis­ta, joka lan­see­ra­taan vuon­na 2025. Au­ton hin­ta­luok­ka aset­tuu noin 20 000 eu­roon. Tämä mer­kit­see, et­tä teem­me täys­säh­kö­au­toi­lun mah­dol­li­sek­si yhä use­am­mal­le ih­mi­sel­le. Suun­ni­tel­les­sam­me ID. LIFE -kon­sep­ti­au­toa, kes­ki­tyim­me joh­don­mu­kai­ses­ti nuo­rem­pien asi­ak­kai­den tar­pei­siin. Us­kom­me, et­tä tu­le­vai­suu­den au­to mer­kit­see yhä enem­män elä­män­ta­paa ja yk­si­löl­li­syyt­tä – jopa enem­män kuin tänä päi­vä­nä. Tu­le­vai­suu­des­sa asi­ak­kaam­me ei­vät ha­lua vain mat­kus­taa pai­kas­ta A paik­kaan B vaan he ovat yhä kiin­nos­tu­neem­pia ko­ke­muk­sis­ta, joi­ta au­to voi heil­le tar­jo­ta. ID. LIFE on mei­dän vas­tauk­sem­me heil­le”, sa­noo Volks­wa­gen-brän­dis­tä vas­taa­va joh­ta­ja Ralf Brands­tät­ter.

Yk­sin­ker­tais­ta muo­toi­lua

ID. LIFE -kon­sep­ti­au­ton muo­toi­lu on sil­miin­pis­tä­vän sel­ke­ää, yk­sin­ker­tais­ta ja kor­ke­a­laa­tuis­ta. Ko­ris­te-ele­men­teis­tä ja li­sä­o­sis­ta on luo­vut­tu, sa­moin mo­ni­mut­kai­ses­ta eri ma­te­ri­aa­lien yh­dis­tä­mi­ses­tä. Au­ton run­gon, la­si­pin­to­jen ja ka­ton ho­ri­son­taa­li­nen lin­ja ko­ros­taa myös muo­toi­lun pu­ris­tis­ta ul­ko­nä­köä.

ID.LIFE -kon­sep­ti­au­ton yk­si­löi­tä­vä ja ir­ro­tet­ta­va kat­to on val­mis­tet­tu il­ma­tyy­ny­teks­tii­li­ken­nois­ta, jot­ka luo­vat sekä tun­teen il­ma­vuu­des­ta et­tä vä­hen­tä­vät au­ton pai­noa.

Säh­kö­moot­to­ri etu­ak­se­lil­la

ID. LIFE -kon­sep­ti­au­to pe­rus­tuu Volks­wa­ge­nin täys­säh­kö­au­to­jen pie­nem­pään va­ri­ant­tiin MEB-alus­ta­ra­ken­tees­ta, joka on suun­ni­tel­tu eri­tyi­ses­ti pie­nem­män ko­ko­luo­kan au­to­seg­ment­tiin.

Tämä on en­sim­mäi­nen ker­ta kun MEB-alus­ta­ra­ken­tee­seen pe­rus­tu­va mal­li on etu­ve­toi­nen. ID. LIFE -kon­sep­ti­au­ton säh­kö­moot­to­ri tuot­taa te­hoa 172 kW (234 hv) ja se kiih­tyy 0–100 km/h 6,9 se­kun­nis­sa. Sen 57 kWh ak­ku tar­jo­aa puo­les­taan noin 400 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan (WLTP).

Volkswagen

“ID. LIFE -kon­sep­ti­au­to to­dis­taa jäl­leen ker­ran kuin­ka ai­nut­laa­tui­sen jous­ta­va MEB-alus­ta­ra­ken­ne on. Alus­ta­ra­ken­ne so­pii kai­ken tyyp­pi­sil­le au­toil­le: niin pie­nem­män ko­ko­luo­kan au­toil­le kuin hyö­ty­au­toil­le­kin. Se on au­to­te­ol­li­suu­den kaik­kein skaa­lat­ta­vin täys­säh­kö­au­to­jen alus­ta­ra­ken­ne. Alam­me vas­ta pääs­tä vauh­tiin MEB-alus­ta­ra­ken­teen po­ten­ti­aa­lin hyö­dyn­tä­mi­ses­sä. Jo­kai­nen uu­si mal­li ja oh­jel­mis­to­päi­vi­tys pa­ran­taa suo­ri­tus­ky­kyä, la­taus­ka­pa­si­teet­tia ja toi­min­ta­mat­kaa”, sa­noo Volks­wa­gen-brän­din tuo­te­ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va joh­ta­ja Tho­mas Ulb­rich.

Luon­non­mu­kai­set ja kier­rä­te­tyt ma­te­ri­aa­lit

ID. LIFE -kon­sep­ti­au­ton ym­pä­ris­töä sääs­tä­vä luon­ne on näh­tä­vis­sä eri­tyi­ses­ti va­li­tuis­sa ma­te­ri­aa­leis­sa ja maa­li­pin­nois­sa. Au­ton ko­rin sel­keis­sä pin­nois­sa on käy­tet­ty puu­las­tu­ja ja bio-ko­vet­ti­mia, jot­ta on saa­tu ai­kaan luon­nol­li­nen väri.

Ka­tos­sa ja au­ton etuo­sas­sa käy­tet­ty il­ma­tyy­ny­teks­tii­li on val­mis­tet­tu 100% kier­rä­te­tyis­tä muo­vi­pul­lois­ta. Si­sä­puo­lel­la ko­je­lau­ta ja ta­kais­tuin­ten ym­pä­ris­tö on puu­ta. Is­tuin­ten pin­nat ja oven peh­mus­teet ovat puo­les­taan Art­Ve­lours Eco -kan­gas­ta.

Bi­oöl­jy, luon­non­ku­mi ja rii­sin­kuo­ret ovat esi­merk­ke­jä ma­te­ri­aa­leis­ta, joi­ta on käy­tet­ty ID. LIFE -kon­sep­ti­au­ton ren­kais­sa.

Mo­ni­käyt­töi­set si­sä­ti­lat

ID. LIFE -kon­sep­ti­au­to on eri­lais­ten di­gi­taa­lis­ten ko­ke­mus­ten luo­tet­ta­va kump­pa­ni. Se voi­daan esi­mer­kik­si muun­taa elo­ku­va­te­at­te­rik­si tai pe­li­kes­kuk­sek­si kä­den­kään­tees­sä.

Au­to on va­rus­tet­tu vi­de­o­pe­li­kon­so­lil­la ja pro­jek­to­ril­la, sekä val­ko­kan­kaal­la, joka le­vit­täy­tyy ko­je­lau­das­ta tar­vit­ta­es­sa. Muut lait­teet voi­daan yh­dis­tää tar­vit­ta­es­sa 230 vol­tin / 16 am­pee­rin vir­ta­läh­tee­seen.

VW ID. Life -konseptiauto.

VW ID. Life -konseptiauto.

Volkswagen

Is­tuin­muo­toi­lu on myös erit­täin jous­ta­va – ide­a­na on pi­tää au­to kump­pa­ni­na kai­kis­sa ti­lan­teis­sa ja elä­män­tyy­leis­sä. Etuis­tuin voi­daan esi­mer­kik­si tait­taa ko­ko­naan alas, sama kos­kee myös ta­kais­tuin­ta.

Tämä tar­jo­aa usei­ta mah­dol­li­suuk­sia elo­ku­va­te­at­te­rin eri is­tu­ma­jär­jes­tyk­sis­tä ai­na noin kah­den met­rin pi­tui­seen vuo­tee­seen tai suu­rim­paan mah­dol­li­seen ta­va­ra­ti­laan.

In­no­va­tii­vi­nen ja di­gi­taa­li­nen toi­min­to­kon­sep­ti

Ka­me­rat ja näyt­tö kor­vaa­vat sekä ul­ko- et­tä si­sä­pei­lit. Tar­peel­li­sia ajo­toi­min­to­ja kont­rol­loi­daan kos­ke­tus­näy­tös­tä, joka si­jait­see kuu­si­kul­mai­ses­sa, yl­hääl­tä avoi­mes­sa oh­jaus­pyö­räs­sä sekä äly­py­he­li­men avul­la, joka voi­daan in­teg­roi­da au­ton käyt­tö­jär­jes­tel­mään.

Hen­ki­lö­koh­tai­sia lait­tei­ta – ku­ten äly­pu­he­lin tai tab­let­ti – voi­daan käyt­tää esi­mer­kik­si na­vi­gaa­ti­o­jär­jes­tel­män toi­min­toi­hin. Lait­tei­siin tal­len­ne­tut mu­siik­ki, elo­ku­vat ja pe­lit ovat myös käy­tet­tä­vis­sä ja hei­jas­tet­ta­vis­sa val­ko­kan­kaal­le.

AC­CE­LE­RA­TE-stra­te­gia kiih­dyt­tää muu­tos­ta säh­köi­seen liik­ku­mi­seen

Pie­nem­män ko­ko­luo­kan täys­säh­köi­nen ID.-mal­li on jäl­leen yk­si as­kel koh­ti täys­säh­köis­tä liik­ku­mis­ta. Vuo­teen 2030 men­nes­sä Volks­wa­gen ai­koo li­sä­tä täys­säh­köis­ten mal­lien myyn­nin osuu­den Eu­roo­pas­sa lä­hes 70 pro­sent­tiin ja Poh­jois-Ame­ri­kas­sa ja Kii­nas­sa noin 50 pro­sent­tiin.

VW-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU