Honda Civic Type R Limited Edition: Uusi etuvetoisten kierrosennätys Suzukan radalla

Honda Civic Type R Limited Editionilla tekaistiin uusi etuvetoisten kierrosennätys 2 min 23,993 s maailmankuululla Suzukan moottoriradalla, Japanissa.

Auto Bild.Uutiset

Su­zu­kan 5,8 ki­lo­met­rin mit­tai­nen rata on kuu­lui­sa no­peis­ta shi­kaa­neis­taan ja haas­ta­vis­ta mut­kis­taan.

Ke­vyil­lä kom­po­nen­teil­la, jou­si­tuk­seen ja oh­jauk­seen teh­dyin päi­vi­tyk­sin sekä kul­jet­ta­ja­kes­kei­si­ne oh­jaa­moi­neen, jos­ta on pois­tet­tu kaik­ki yli­mää­räi­nen pai­no, Hon­da Ci­vic Type R Li­mi­ted Edi­ti­o­nil­la tes­tat­tiin Su­zu­kas­sa etu­ve­tois­ten ra­jo­ja.

Su­zu­ka, jota pi­de­tään ylei­ses­ti For­mu­la 1 -ka­len­te­rin ko­ho­koh­ta­na, on pal­vel­lut tär­ke­ä­nä ko­e­kent­tä­nä suo­ri­tus­ky­kyis­ten Hon­da-au­to­jen ja moot­to­rien ke­hit­tä­mi­ses­sä vuo­des­ta 1962.

Su­zu­kan rata on ra­ken­net­tu yri­tyk­sen pe­rus­ta­jan ja pre­si­den­tin Soic­hi­ro Hon­dan oh­jei­den mu­kaan, joka lau­sui kuu­lui­sat sa­nat: "Au­to­ja ei ky­ke­ne pa­ran­te­le­maan, el­lei nii­tä vie­dä kil­pa­ra­dal­le."

Kier­ro­sen­nä­tyk­sen saa­vut­ti Hon­da Ci­vic Type R Li­mi­ted Edi­ti­on -ke­hi­ty­syk­si­lö, kun au­ton vii­mei­nen suo­ri­tu­sar­vio teh­tiin hel­mi­kuus­sa 2020. Ke­hi­ty­syk­si­lö vas­taa tek­ni­ses­ti tuo­tan­to­ver­si­o­ta, il­man muu­tok­sia tai suo­ri­tus­ky­vyl­li­siä pa­ran­nuk­sia.Hon­da Ci­vic Type R Li­mi­ted Edi­ti­on on nyt myyn­nis­sä Eu­roo­pas­sa.

Hi­de­ki Ka­ki­nu­ma, Ci­vic Type R -pro­jek­tin­joh­ta­ja kom­men­toi:

"Type R:n ra­joi­tet­tu erä ku­vas­taa Hon­dan si­tou­tu­mis­ta hie­no­sää­tä­mään Type R:n ole­mus­ta ja aja­mi­sen iloa ur­hei­lu­au­to­na, sekä ylit­tä­mään asi­ak­kai­dem­me odo­tuk­set. Suun­nit­te­lu­tii­mi ja minä omak­suim­me sa­man kil­pa­hen­gen, joka on siir­ty­nyt su­ku­pol­vien ajan, ja juu­ri tämä voi­ma­kas in­to­hi­mo ajaa Hon­da Ci­vic Type R:n ke­hi­tys­tä koh­ti ihan­teel­lis­ta ur­hei­lu­au­toa.”

”Tätä mal­li­muu­tos­ta var­ten teh­tiin yh­teis­työ­tä Hon­da Ra­cing De­ve­lop­ment (HRD) Sa­ku­ran kans­sa, joka on avai­na­se­mas­sa Hon­dan moot­to­riur­hei­lu­ke­hi­tyk­ses­sä. Kump­pa­nuus joh­ti no­peim­man Type R3 -kier­ros­re­kis­te­rin pe­rus­ta­mi­seen Su­zu­ka-ra­dal­la”.

Ai­no­as­taan 100 kap­pa­let­ta

Eu­roo­pan mark­ki­noil­le saa­daan vain 100 Ci­vic Type R Li­mi­ted Edi­ti­o­nia. Uu­des­sa ra­joi­te­tus­sa ver­si­os­sa on ke­vy­et, 20-tuu­mai­set ta­o­tut BBS-ke­vyt­me­tal­li­van­teet, jois­sa on erit­täin pu­re­vat Mic­he­lin Pi­lot Sport Cup2 -ren­kaat. Ne on suun­ni­tel­tu yk­si­no­maan eri­no­mai­seen ra­ta­suo­ri­tus­ky­kyyn, mut­ta ne tar­jo­a­vat sil­ti poik­keuk­sel­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn myös maan­tie­a­jos­sa. Sa­mal­la saa­vu­te­taan 10 ki­lon pai­non­sääs­tö.

Muun­nel­lut is­kun­vai­men­ti­met op­ti­moi­vat uu­den pyö­rä- ja ren­ga­syh­dis­tel­män ja tar­jo­a­vat uu­del­leen ka­lib­roi­dun oh­jauk­sen kans­sa mak­si­maa­li­sen hal­lin­nan ja oh­jaus­pa­laut­teen.

Adap­tii­vi­sen is­kun­vai­men­nus­jär­jes­tel­män oh­jau­soh­jel­mis­to ar­vi­oi nyt tie­no­lo­suh­teet no­pe­am­min, mikä joh­taa pa­rem­piin vai­men­nus­re­ak­ti­oi­hin sekä pa­rem­paan kä­sit­te­ly­vas­tee­seen.

"Koko tes­tauk­sen ai­ka­na uu­den kak­si­o­sai­sen kel­lu­van jar­ru­jär­jes­tel­män käyt­töö­not­to osoit­ti jar­ru­tus­tun­tu­man ja hi­das­tus­voi­man tar­kal­leen kul­jet­ta­jan tar­koit­ta­mal­la ta­val­la", li­sä­si Ka­ki­nu­ma-san. "Yh­dis­tet­ty­nä kuor­man­hal­lin­nan suo­ri­tus­ky­vyn pa­ra­ne­mi­seen seu­rauk­se­na ko­ko­nais­jar­ru­tu­sai­ka vä­he­ni ja suo­ri­tus­ky­ky mut­kis­sa ko­he­ni eten­kin haas­ta­vas­sa S-mut­kas­sa sekä Su­zu­kan Spoon-mut­kas­sa.

Pa­ran­ne­tun jar­ru­tus­te­hon li­säk­si otet­tiin käyt­töön eri­tyi­sen pi­tä­vät Mic­he­lin Cup 2-ren­kaat, ja teh­tiin päi­vi­tyk­siä jou­si­tuk­seen ja is­kun­vai­men­nus­jär­jes­tel­män hal­lin­ta­yk­sik­köön.

”Jou­sit­ta­mat­to­man mas­san pie­nen­tä­mi­nen ke­vyis­sä ta­ko­van­teis­sa pa­ran­si edel­leen tien­pi­toa ja li­sä­si kiih­ty­vyys­pi­toa mm. kuu­lui­sas­ta 130R-mut­kas­ta. Moot­to­rin jääh­dy­tys­te­hon li­sään­ty­mi­nen an­toi sa­mal­la mah­dol­li­suu­den käyt­tää täy­si­mää­räi­ses­ti 320 he­vos­voi­man te­ho­ja huip­pu­no­peu­den saa­vut­ta­mi­seen suo­rien jäl­ki­o­sal­la."

Mak­si­mi­vään­tö 400 Nm

Uu­des­sa ra­joi­te­tus­sa eräs­sä mal­lis­sa on Type R:n te­ho­kas 2,0-lit­rai­nen VTEC Tur­bo -moot­to­ri. Sen huip­pu­te­ho on 320 hv/6500 r/min ja sen suu­rin vään­tö­mo­ment­ti mer­ki­tään 400 Nm/2500- 4500 r/min.

0–100 km/h au­to kiih­tyy 5,7 se­kun­nis­sa.

Näyt­tä­vää Type R Li­mi­ted Edi­ti­o­nia saa yk­si­noi­keu­del­la uu­te­na ko­ri­vä­ri­nä ni­mel­tä Sun­light Yel­low. Ta­ka­luu­kus­sa on tum­mak­ro­mat­tu Ci­vic-merk­ki, sekä kiil­tä­vä mus­ta kat­to. Kiil­tä­vät mus­tat ul­ko­pei­lien ko­te­lot ja ko­ne­pel­lin il­ma­not­to­auk­ko täy­den­tä­vät ag­g­res­sii­vis­ta muo­toi­lua.

Oh­jaa­mos­sa Hon­da Ci­vic Type R Li­mi­ted Edi­ti­o­nis­sa on pu­nai­set kup­pi-is­tui­met. Yk­si­lön val­mis­te­nu­me­ron il­mai­see ko­je­lau­das­sa ole­va laat­ta. Al­can­ta­ra-pääl­lys­tei­nen oh­jaus­pyö­rä ja uu­si pi­sa­ran muo­toi­nen vaih­de­va­lit­sin vii­meis­te­le­vät ase­tel­man.

Hon­da-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU