Ensimmäisiä täysin uusia Hyundai Bayon -malleja odotetaan saapuvaksi Suomeen alkukesästä 2021. Malliston hintoja ei vielä ole vahvistettu.

Ensimmäisiä täysin uusia Hyundai Bayon -malleja odotetaan saapuvaksi Suomeen alkukesästä 2021. Malliston hintoja ei vielä ole vahvistettu.

Hyundai

Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021

Hyundai Motor esitteli tänään Hyundai Bayonin, erityisesti Euroopan markkinoille suunnitellun täysin uuden crossoverin. B-segmentin SUV-tyyppisenä autona siitä tulee Hyundain uusin ja pienin jäsen kasvavaan SUV-perheeseen.

Auto Bild.Uutiset

Täy­sin uu­si Hy­un­dai Ba­yon on ul­koa kom­pak­ti ja si­säl­tä ti­la­va. Sii­nä on lu­kui­sia tur­val­li­suus- ja lii­tet­tä­vyys­toi­min­to­ja, joil­la se ero­aa eduk­seen seg­men­tis­sään.

Ba­yo­nin ni­me­ä­mis­käy­tän­tö on lin­jas­sa mui­den Hy­un­dain SUV-mal­lien kans­sa: se sai ni­men­sä Rans­kan Bas­ki­maan pää­kau­pun­gin Ba­yon­nen mu­kaan. Kau­pun­ki on yk­si Lou­nais-Rans­kan kau­neim­mis­ta koh­teis­ta. Kos­ka Ba­yon on suun­ni­tel­tu Eu­roo­pan mark­ki­noil­le, päät­ti Hy­un­dai an­taa sil­le eu­roop­pa­lai­sen ni­men.

Ba­yon on muo­toi­lul­taan uu­den­lai­nen ulos­tu­lo Hy­un­dain SUV-va­li­koi­mas­sa. Se erot­tuu yl­lät­tä­väl­lä ja kat­sei­ta ke­rää­väl­lä ul­ko­nä­öl­lään ja mit­ta­suh­teil­laan. Se on myös Hy­un­dain Sen­suo­us Spor­ti­ness -muo­toi­lu­kie­len uu­sin il­men­ty­mä.

– Kos­ka SUV-au­to­luo­kan suo­sio maa­il­mal­la kas­vaa edel­leen, Hy­un­dai näki ky­syn­tää mal­lil­le, joka so­pii eu­roop­pa­lai­siin kau­pun­kei­hin ja on kui­ten­kin riit­tä­vän ti­la­va asi­ak­kai­den tar­pei­siin, sa­noo And­re­as-Chris­toph Hof­mann, Hy­un­dai Mo­tor Eu­ro­pen mark­ki­noin­ti- ja tuo­te­joh­ta­ja.

Hy­un­dai Ba­yo­nin myö­tä Hy­un­dai on nyt jul­kais­sut tai päi­vit­tä­nyt Eu­roo­pas­sa jopa seit­se­män mal­lia vii­mei­sen kah­den­tois­ta kuu­kau­den ai­ka­na – tai jopa 20 mal­lia, jos huo­mi­oi­daan kaik­ki ko­ri­mal­lit ja käyt­tö­voi­mat. Vuo­si 2020 on­kin en­nä­tys­vuo­si Hy­un­dain va­li­koi­man laa­je­ne­mi­sen osal­ta.

Muo­toi­lu

Hy­un­dai Ba­yon erot­tuu muo­toi­lul­laan sel­väs­ti kil­pai­li­jois­ta. Ai­nut­laa­tui­set suun­nit­te­lul­li­set rat­kai­sut, huip­pu­tek­niik­ka yk­si­tyis­koh­dis­sa ja puh­taat lin­jat saa­vat sen erot­tu­maan jou­kos­ta.

Le­veä etu­mas­ki avau­tuu ala­lai­das­taan an­ta­en van­kan vai­ku­tel­man. Kol­mi­o­sai­set ajo­va­lot yh­dis­tet­ty­nä il­ma­not­to­auk­koi­hin luo­vat ai­nut­laa­tui­sen ul­ko­nä­ön ja ark­ki­teh­tuu­rin. Vaa­ka­suun­tai­nen il­ma­not­to­auk­ko sekä päi­vä­a­jo­va­lot ko­ros­ta­vat au­ton le­veyt­tä.

Au­ton har­ti­a­lin­ja muo­dos­taa kii­la­mai­sen il­meen. Nuo­len muo­toi­sek­si teh­ty C-pi­la­ri tar­jo­aa dy­naa­mis­ta ja yl­lät­tä­vää ark­ki­teh­tuu­ria.

Pe­rän nuo­len muo­toi­set va­lot ko­ros­ta­vat au­ton dy­na­miik­kaa. Ta­ka­va­lo­jen muo­toi­lu työn­tyy ulos­päin ja li­säk­si ohut, vaa­ka­suun­tai­nen ta­ka­va­lo­ja yh­dis­tä­vä lin­ja vah­vis­taa edel­leen vai­ku­tel­maa le­vey­des­tä ja yh­dis­tää vi­su­aa­li­ses­ti au­ton pe­rän ja kyl­jet. Kul­mik­kaat lin­jat pe­rän ylä­o­sas­sa ko­ros­ta­vat ti­laa. Voi­ma­kas ta­ka­o­sa ja näyt­tä­väs­ti laa­jen­net­tu ta­kaik­ku­na vies­ti­vät ai­nut­laa­tui­ses­ta ja il­mai­su­voi­mai­ses­ta suun­nit­te­lus­ta. Ko­ko­naan led-tek­nii­kal­la to­teu­te­tut ta­ka­va­lot ja si­vu­vil­kut vii­meis­te­le­vät mo­der­nin ul­ko­a­sun.

Hy­un­dai Ba­yon tu­lee saa­ta­vil­le 15 tuu­man te­räs­van­teil­la ja 16- ja 17-tuu­mai­sil­la ke­vyt­me­tal­li­van­teil­la.

Au­to on saa­ta­vil­la yh­dek­säs­sä eri vä­ris­sä, mu­kaan lu­kien uu­si esit­te­ly­vä­ri, Mang­ro­ve Green. Li­sä­va­rus­tee­na on myös saa­ta­vil­la mus­ta Phan­tom Black -kat­to usei­den eri ul­ko­vä­rien kans­sa.

Mo­der­ni, di­gi­taa­li­nen si­sus­ta

Ba­yo­nis­sa on puh­das­lin­jai­nen, ti­la­va ja hy­vin va­lais­tu si­sus­ta. Au­toon on eri­tyi­ses­ti ha­lut­tu luo­da mu­ka­vat ti­lat sekä etu- et­tä ta­ka­pen­kil­le ja suu­ri ta­va­ra­ti­la. Ny­ky­ai­kai­set lii­tet­tä­vyys­toi­min­not hal­lit­se­vat si­sus­taa, ku­ten di­gi­taa­li­nen 10,25-tuu­mai­nen mit­ta­ris­to sekä li­sä­va­rus­tee­na tar­jol­la ole­va 10,25-tuu­mai­nen kes­ki­kon­so­lin au­dio-vi­deo-na­vi­goin­ti­näyt­tö (AVN). Va­ki­o­va­rus­tee­na au­tos­sa on kah­dek­san­tuu­mai­nen Au­dio-näyt­tö, joka tu­kee lan­ga­ton­ta Ap­p­le CarP­lay- tai And­roid Au­to -tek­nii­kaa.

Mat­kus­ta­jat voi­vat naut­tia led-tek­nii­kal­la to­teu­te­tus­ta ti­la­va­lai­sus­ta etu­pen­kin jal­ka­ti­lois­sa, ovis­sa ja etuo­ven kah­vois­sa sekä ta­va­ra­ko­te­los­sa kes­ki­kon­so­lin ala­puo­lel­la.

Täy­sin uu­si Ba­yon tar­jo­aa huo­lel­la va­li­tun ko­ko­el­man neut­raa­le­ja si­sus­ta­vä­re­jä ja -ma­te­ri­aa­le­ja. Rau­hal­li­set vä­rit ja ehos­teet hie­no­va­rai­sil­la ko­ros­tuk­sil­la luo­vat miel­lyt­tä­vän il­ma­pii­rin. Ba­yo­nin va­ki­o­va­rus­tee­na on Full Black -teks­tii­li­si­sus­ta, li­sä­va­rus­tee­na tar­jo­taan kah­ta vä­riyh­dis­tel­mää: Dark Grey + Light Grey ja Dark Grey + Sa­fa­ri Green tik­kauk­sil­la ja li­sä­o­sil­la.

Hyundai

Lop­pu­tu­lok­sen vii­meis­te­lee Bo­sen ää­nen­tois­to, joka var­mis­taa kul­jet­ta­jal­le ja mat­kus­ta­jil­le kor­ke­a­luok­kai­sen kuun­te­lu­ko­ke­muk­sen.

Hy­un­dai Blu­e­link -lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut

Ba­yon on myös va­rus­tet­tu uu­sim­mal­la ver­si­ol­la Hy­un­dain Blu­e­link -te­le­ma­tiik­ka­pal­ve­lus­ta. Täl­le ver­si­ol­le uut­ta on ka­len­te­ri-in­teg­raa­tio, eli kul­jet­ta­ja voi ha­lu­tes­saan käyt­tää Goog­len tai Ap­p­len ka­len­te­ria au­ton viih­de­jär­jes­tel­mäs­tä kä­sin. Ka­len­te­ri­ta­pah­tu­man si­jain­nit voi­daan tuo­da suo­raan au­ton na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mään.

Asi­ak­kaat voi­vat myös tar­kis­taa au­ton si­jain­nin ja ava­ta ja lu­ki­ta au­ton­sa etä­nä Blu­e­link-so­vel­luk­sel­la. So­vel­luk­ses­ta voi myös tar­kis­taa au­ton mah­dol­li­ses­ti vaa­ti­man huol­lon, sekä polt­to­ai­ne­tan­kin ti­lan.

Ti­laa ja mu­ka­vuut­ta

Hy­un­dai Ba­yon tar­jo­aa ti­laa ja mu­ka­vuut­ta kuin SUV, mut­ta ket­te­ryyt­tä ja polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suut­ta kuin B-seg­men­tin au­to. Sen kom­pak­tit ul­ko­mi­tat yh­dis­tet­ty­nä per­heys­tä­väl­li­siin si­sä­ti­loi­hin mah­dol­lis­ta­vat par­haat osat mo­lem­mis­ta maa­il­mois­ta: ket­te­rän koon ja hy­vän nä­ky­vyy­den au­tos­ta ulos, mut­ta myös tur­val­li­sen ja lu­ja­te­koi­sen tun­tu­man, jota asi­ak­kaat osaa­vat kor­ke­an is­tuin­kor­keu­den ta­kia Hy­un­dain SUV-ajo­neu­voil­ta odot­taa.

Ba­yo­nin mi­tat ovat täy­del­li­ses­sä ta­sa­pai­nos­sa: Au­to on 4 180 mm pit­kä, 1 775 mm le­veä ja 1 490 mm kor­kea (1 500 mm 17-tuu­mais­ten van­tei­den kans­sa). Sen mi­tat yh­dis­tä­vät par­haal­la ta­val­la kom­pak­tin koon käy­tet­tä­vyy­teen. Au­ton ak­se­li­vä­li on 2 580 mm. Eri­no­mai­set jal­ka­ti­lat tar­jo­a­vat myös mat­kus­ta­jil­le mu­ka­van mat­kan­te­on, is­tui­vat­pa he edes­sä tai ta­ka­na. Etu­pen­kil­lä jal­ka­ti­la on 1 072 mm ja ta­ka­na 882 mm. Ba­yon erot­tuu kom­pak­teis­ta ul­ko­mi­tois­ta huo­li­mat­ta myös suu­rel­la 411 lit­ran ta­va­ra­ti­lal­la.

To­del­li­sen SUV-au­ton tyy­liin Ba­yon tar­jo­aa suu­ren 183 mil­li­met­rin maa­va­ran (17-tuu­mai­sil­la van­teil­la), mikä on enem­män kuin suu­rim­mal­la osal­la B-seg­men­tin ajo­neu­voil­la.

Luok­kan­sa pa­ras tur­val­li­suus­pa­ket­ti

Ba­yon ja­kaa tur­val­li­sen ja lu­ja­te­koi­sen DNA:nsa mui­den Hy­un­dain SUV-per­heen au­to­jen kans­sa. Sen tur­val­li­suu­so­mi­nai­suu­det ovat ver­taan­sa vail­la. Ba­yon erot­tuu seg­men­tis­sään myös usei­den Hy­un­dai Smart­Sen­se -toi­min­to­jen­sa an­si­os­ta. Niis­tä mo­net ovat au­tos­sa va­ki­o­na.

Kais­tal­la­py­sy­mi­sa­vus­tin (Lane Fol­lo­wing As­sist, LFA) pi­tää ajo­neu­von kes­kel­lä kais­taa. Au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä (For­ward Col­li­si­on-Avoi­dan­ce As­sis­tant, FCA) an­taa en­sin va­roi­tu­sää­nen ja sit­ten tar­vit­ta­es­sa jar­rut­taa ajo­neu­voa tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sek­si. Hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä kat­taa mui­den ajo­neu­vo­jen, ja­lan­kul­ki­joi­den ja pyö­räi­li­jöi­den tun­nis­ta­mi­sen ja myös Junc­ti­on Tur­ning -toi­min­non, joka jar­rut­taa au­toa tar­vit­ta­es­sa ris­teyk­sis­sä va­sem­mal­le kään­nyt­tä­es­sä. Toi­nen ke­hit­ty­nyt toi­min­to, na­vi­goin­tiin pe­rus­tu­va mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din (Na­vi­ga­ti­on-ba­sed Smart Crui­se Cont­rol, NSCC), hyö­dyn­tää na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män tie­to­ja sää­tääk­seen ajo­no­peut­ta au­to­maat­ti­ses­ti val­ta­teil­lä ja moot­to­ri­teil­lä.

Kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta­jär­jes­tel­mä (Dri­ver At­ten­ti­on War­ning, DAW) ana­ly­soi kul­jet­ta­jan toi­min­taa ha­vai­tak­seen vä­sy­neen tai tark­kaa­mat­to­man ajo­ta­van. Jär­jes­tel­mä toi­mii yh­des­sä liik­keel­le­läh­töil­moi­tuk­sen (Le­a­ding Ve­hic­le De­par­tu­re Alert, LVDA) kans­sa, joka va­roit­taa kul­jet­ta­jaa, kun edes­sä ole­va ajo­neu­vo läh­tee liik­keel­le ei­kä kul­jet­ta­ja re­a­goi tä­hän riit­tä­vän no­pe­as­ti. Ta­ka­mat­kus­ta­jan muis­tu­tus (Rear Oc­cu­pant Alert, ROA) huo­maut­taa kul­jet­ta­jaa en­nen au­tos­ta pois­tu­mis­ta, jos sen­so­rit ha­vait­se­vat ta­ka­pen­kil­lä lii­ket­tä. Tämä te­kee Ba­yo­nis­ta tur­val­li­sem­man au­ton ta­ka­pen­kin mat­kus­ta­jil­le, ku­ten lap­sil­le ja lem­mik­kie­läi­mil­le.

Tur­val­li­suus­toi­min­not toi­mi­vat myös ma­ta­lil­la ajo­no­peuk­sil­la. Py­sä­köin­ti­tut­ka­jär­jes­tel­mä hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­nol­la (Par­king Col­li­si­on-Avoi­dan­ce As­sist-Re­ver­se, PCA-R) an­taa va­roi­tu­sää­nen ja tar­vit­ta­es­sa jar­rut­taa au­toa, jos au­ton ta­ka­na huo­ma­taan pe­ruu­tet­ta­es­sa esi­mer­kik­si ajo­neu­vo­ja. Ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä (Rear Cross-Traf­fic Col­li­si­on-Avoi­dan­ce As­sist) toi­mii sa­maan ta­paan, kun au­toa pe­ruu­te­taan pois park­ki­ruu­dus­ta ja toi­nen ajo­neu­vo ajaa ohi. Py­sä­köin­ti­a­vus­tin (Par­king As­sist, PA) mah­dol­lis­taa osit­tain au­to­ma­ti­soi­dun py­sä­köin­ti­ruu­tuun aja­mi­sen hyö­dyn­tä­en eri sen­so­rei­ta ja oh­jel­mis­to­ja. Näin py­sä­köin­ti on hel­pom­paa ah­tais­sa pai­kois­sa.

On­net­to­muu­den sat­tu­es­sa eCall-hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mä hä­lyt­tää vi­ra­no­mai­set au­to­maat­ti­ses­ti, jos ajo­neu­von tur­va­tyy­nyt ovat lau­en­neet tai au­ton eCall-pai­ni­ket­ta on pai­net­tu.

Voi­ma­lin­jat ja moot­to­rit

Ba­yo­nin polt­to­ai­ne­ta­lous on eri­no­mai­nen ja sen CO2-pääs­töt ovat kil­pai­lu­ky­kyi­set päi­vi­te­tyn Kap­pa-moot­to­ri­tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta. T-GDI-ben­sii­ni­moot­to­ri hyö­dyn­tää tur­bo­ah­din­ta ja suo­ra­suih­ku­tus­tek­niik­kaa par­haan ta­lou­del­li­suu­den saa­vut­ta­mi­sek­si. Uu­tuus on va­rus­tet­tu myös 48 vol­tin ke­vyt­hyb­ri­di­tek­nii­kal­la.

Ba­yo­nis­sa on myös Hy­un­dain ai­nut­laa­tui­nen jat­ku­vas­ti muut­tu­va vent­tii­li­na­joi­tus­tek­no­lo­gia (Con­ti­nuo­us­ly Va­ri­ab­le Val­ve Du­ra­ti­on, CVVD), joka sää­tää moot­to­rin vent­tii­lien au­ki­o­loa ajo­ta­po­jen ja -olo­suh­tei­den poh­jal­ta. Tämä pait­si pa­ran­taa moot­to­rin suo­ri­tus­ky­kyä, myös ta­lou­del­li­suut­ta, ja si­ten vä­hen­tää pääs­tö­jä ja polt­to­ai­ne­kus­tan­nuk­sia.

Mal­lis­ton kär­ke­nä on yk­si­lit­rai­nen T-GDI-moot­to­ri 48 vol­tin ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mäl­lä ja 7-vaih­tei­sel­la au­to­maat­ti­sel­la kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­tol­la (7DCT). Moot­to­ri tar­jo­aa 120 he­vos­voi­maa te­hoa.

Sa­ta­he­vos­voi­mai­nen ver­sio yh­den lit­ran T-GDI-moot­to­ris­ta on yh­dis­tet­ty joko 6-vaih­tei­seen kä­si­vaih­teis­toon (6MT) tai 7-vaih­tei­seen au­to­maat­ti­seen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­toon.

Yk­si­lit­rai­nen T-GDI-moot­to­ri sekä 48 vol­tin ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mäl­lä et­tä il­man sitä tar­jo­aa kol­me ajo­ti­laa: Eco, Nor­mal ja Sport. Ajo­ti­lat op­ti­moi­vat moot­to­rin ja oh­jauk­sen vas­tet­ta ajo-olo­suh­tei­den mu­kaan.

Li­säk­si on saa­ta­vil­la 1,2-lit­rai­nen 84-he­vos­voi­mai­nen MPI-moot­to­ri vii­si­vaih­tei­sel­la kä­si­vaih­teis­tol­la (5MT).

Ba­yon on en­sim­mäi­nen Hy­un­dain SUV, joka on va­rus­tet­tu Rev Matc­hing -toi­min­nol­la. Toi­min­to on ta­val­li­ses­ti vain Hy­un­dain suo­ri­tus­ky­kyi­sim­mis­sä au­tois­sa. Rev Matc­hing -toi­min­to so­vit­taa moot­to­rin kier­ros­lu­vun so­pi­vak­si pie­nem­mäl­le vaih­teel­le vaih­det­ta­es­sa, mikä te­kee vaih­tei­den vaih­ta­mi­ses­ta su­ju­vam­paa ja ur­hei­lul­li­sem­paa. Toi­min­to on saa­ta­vil­la kaik­kiin ajo­ti­loi­hin yk­si­lit­rai­sen T-GDI-moot­to­rin kans­sa, kun käy­tös­sä on 7DCT-au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

En­sim­mäi­siä täy­sin uu­sia Hy­un­dai Ba­yon -mal­le­ja odo­te­taan saa­pu­vak­si Suo­meen al­ku­ke­säs­tä 2021. Mal­lis­ton hin­to­ja ei vie­lä ole vah­vis­tet­tu.

Hy­un­dai-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset
E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Audi

Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot

Auto Bild.Uutiset
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Audi

Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN