Ensimmäisiä täysin uusia Hyundai Bayon -malleja odotetaan saapuvaksi Suomeen alkukesästä 2021. Malliston hintoja ei vielä ole vahvistettu.
Hyundai
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Hyundai Motor esitteli tänään Hyundai Bayonin, erityisesti Euroopan markkinoille suunnitellun täysin uuden crossoverin. B-segmentin SUV-tyyppisenä autona siitä tulee Hyundain uusin ja pienin jäsen kasvavaan SUV-perheeseen.
Täysin uusi Hyundai Bayon on ulkoa kompakti ja sisältä tilava. Siinä on lukuisia turvallisuus- ja liitettävyystoimintoja, joilla se eroaa edukseen segmentissään.
Bayonin nimeämiskäytäntö on linjassa muiden Hyundain SUV-mallien kanssa: se sai nimensä Ranskan Baskimaan pääkaupungin Bayonnen mukaan. Kaupunki on yksi Lounais-Ranskan kauneimmista kohteista. Koska Bayon on suunniteltu Euroopan markkinoille, päätti Hyundai antaa sille eurooppalaisen nimen.
Bayon on muotoilultaan uudenlainen ulostulo Hyundain SUV-valikoimassa. Se erottuu yllättävällä ja katseita keräävällä ulkonäöllään ja mittasuhteillaan. Se on myös Hyundain Sensuous Sportiness -muotoilukielen uusin ilmentymä.
– Koska SUV-autoluokan suosio maailmalla kasvaa edelleen, Hyundai näki kysyntää mallille, joka sopii eurooppalaisiin kaupunkeihin ja on kuitenkin riittävän tilava asiakkaiden tarpeisiin, sanoo Andreas-Christoph Hofmann, Hyundai Motor Europen markkinointi- ja tuotejohtaja.
Hyundai Bayonin myötä Hyundai on nyt julkaissut tai päivittänyt Euroopassa jopa seitsemän mallia viimeisen kahdentoista kuukauden aikana – tai jopa 20 mallia, jos huomioidaan kaikki korimallit ja käyttövoimat. Vuosi 2020 onkin ennätysvuosi Hyundain valikoiman laajenemisen osalta.
Muotoilu
Hyundai Bayon erottuu muotoilullaan selvästi kilpailijoista. Ainutlaatuiset suunnittelulliset ratkaisut, huipputekniikka yksityiskohdissa ja puhtaat linjat saavat sen erottumaan joukosta.
Leveä etumaski avautuu alalaidastaan antaen vankan vaikutelman. Kolmiosaiset ajovalot yhdistettynä ilmanottoaukkoihin luovat ainutlaatuisen ulkonäön ja arkkitehtuurin. Vaakasuuntainen ilmanottoaukko sekä päiväajovalot korostavat auton leveyttä.
Auton hartialinja muodostaa kiilamaisen ilmeen. Nuolen muotoiseksi tehty C-pilari tarjoaa dynaamista ja yllättävää arkkitehtuuria.
Perän nuolen muotoiset valot korostavat auton dynamiikkaa. Takavalojen muotoilu työntyy ulospäin ja lisäksi ohut, vaakasuuntainen takavaloja yhdistävä linja vahvistaa edelleen vaikutelmaa leveydestä ja yhdistää visuaalisesti auton perän ja kyljet. Kulmikkaat linjat perän yläosassa korostavat tilaa. Voimakas takaosa ja näyttävästi laajennettu takaikkuna viestivät ainutlaatuisesta ja ilmaisuvoimaisesta suunnittelusta. Kokonaan led-tekniikalla toteutetut takavalot ja sivuvilkut viimeistelevät modernin ulkoasun.
Hyundai Bayon tulee saataville 15 tuuman teräsvanteilla ja 16- ja 17-tuumaisilla kevytmetallivanteilla.
Auto on saatavilla yhdeksässä eri värissä, mukaan lukien uusi esittelyväri, Mangrove Green. Lisävarusteena on myös saatavilla musta Phantom Black -katto useiden eri ulkovärien kanssa.
Moderni, digitaalinen sisusta
Bayonissa on puhdaslinjainen, tilava ja hyvin valaistu sisusta. Autoon on erityisesti haluttu luoda mukavat tilat sekä etu- että takapenkille ja suuri tavaratila. Nykyaikaiset liitettävyystoiminnot hallitsevat sisustaa, kuten digitaalinen 10,25-tuumainen mittaristo sekä lisävarusteena tarjolla oleva 10,25-tuumainen keskikonsolin audio-video-navigointinäyttö (AVN). Vakiovarusteena autossa on kahdeksantuumainen Audio-näyttö, joka tukee langatonta Apple CarPlay- tai Android Auto -tekniikaa.
Matkustajat voivat nauttia led-tekniikalla toteutetusta tilavalaisusta etupenkin jalkatiloissa, ovissa ja etuoven kahvoissa sekä tavarakotelossa keskikonsolin alapuolella.
Täysin uusi Bayon tarjoaa huolella valitun kokoelman neutraaleja sisustavärejä ja -materiaaleja. Rauhalliset värit ja ehosteet hienovaraisilla korostuksilla luovat miellyttävän ilmapiirin. Bayonin vakiovarusteena on Full Black -tekstiilisisusta, lisävarusteena tarjotaan kahta väriyhdistelmää: Dark Grey + Light Grey ja Dark Grey + Safari Green tikkauksilla ja lisäosilla.
Hyundai
Lopputuloksen viimeistelee Bosen äänentoisto, joka varmistaa kuljettajalle ja matkustajille korkealuokkaisen kuuntelukokemuksen.
Hyundai Bluelink -liitettävyyspalvelut
Bayon on myös varustettu uusimmalla versiolla Hyundain Bluelink -telematiikkapalvelusta. Tälle versiolle uutta on kalenteri-integraatio, eli kuljettaja voi halutessaan käyttää Googlen tai Applen kalenteria auton viihdejärjestelmästä käsin. Kalenteritapahtuman sijainnit voidaan tuoda suoraan auton navigointijärjestelmään.
Asiakkaat voivat myös tarkistaa auton sijainnin ja avata ja lukita autonsa etänä Bluelink-sovelluksella. Sovelluksesta voi myös tarkistaa auton mahdollisesti vaatiman huollon, sekä polttoainetankin tilan.
Tilaa ja mukavuutta
Hyundai Bayon tarjoaa tilaa ja mukavuutta kuin SUV, mutta ketteryyttä ja polttoainetaloudellisuutta kuin B-segmentin auto. Sen kompaktit ulkomitat yhdistettynä perheystävällisiin sisätiloihin mahdollistavat parhaat osat molemmista maailmoista: ketterän koon ja hyvän näkyvyyden autosta ulos, mutta myös turvallisen ja lujatekoisen tuntuman, jota asiakkaat osaavat korkean istuinkorkeuden takia Hyundain SUV-ajoneuvoilta odottaa.
Bayonin mitat ovat täydellisessä tasapainossa: Auto on 4 180 mm pitkä, 1 775 mm leveä ja 1 490 mm korkea (1 500 mm 17-tuumaisten vanteiden kanssa). Sen mitat yhdistävät parhaalla tavalla kompaktin koon käytettävyyteen. Auton akseliväli on 2 580 mm. Erinomaiset jalkatilat tarjoavat myös matkustajille mukavan matkanteon, istuivatpa he edessä tai takana. Etupenkillä jalkatila on 1 072 mm ja takana 882 mm. Bayon erottuu kompakteista ulkomitoista huolimatta myös suurella 411 litran tavaratilalla.
Todellisen SUV-auton tyyliin Bayon tarjoaa suuren 183 millimetrin maavaran (17-tuumaisilla vanteilla), mikä on enemmän kuin suurimmalla osalla B-segmentin ajoneuvoilla.
Luokkansa paras turvallisuuspaketti
Bayon jakaa turvallisen ja lujatekoisen DNA:nsa muiden Hyundain SUV-perheen autojen kanssa. Sen turvallisuusominaisuudet ovat vertaansa vailla. Bayon erottuu segmentissään myös useiden Hyundai SmartSense -toimintojensa ansiosta. Niistä monet ovat autossa vakiona.
Kaistallapysymisavustin (Lane Following Assist, LFA) pitää ajoneuvon keskellä kaistaa. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (Forward Collision-Avoidance Assistant, FCA) antaa ensin varoitusäänen ja sitten tarvittaessa jarruttaa ajoneuvoa törmäyksen välttämiseksi. Hätäjarrutusjärjestelmä kattaa muiden ajoneuvojen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistamisen ja myös Junction Turning -toiminnon, joka jarruttaa autoa tarvittaessa risteyksissä vasemmalle käännyttäessä. Toinen kehittynyt toiminto, navigointiin perustuva mukautuva vakionopeussäädin (Navigation-based Smart Cruise Control, NSCC), hyödyntää navigointijärjestelmän tietoja säätääkseen ajonopeutta automaattisesti valtateillä ja moottoriteillä.
Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä (Driver Attention Warning, DAW) analysoi kuljettajan toimintaa havaitakseen väsyneen tai tarkkaamattoman ajotavan. Järjestelmä toimii yhdessä liikkeellelähtöilmoituksen (Leading Vehicle Departure Alert, LVDA) kanssa, joka varoittaa kuljettajaa, kun edessä oleva ajoneuvo lähtee liikkeelle eikä kuljettaja reagoi tähän riittävän nopeasti. Takamatkustajan muistutus (Rear Occupant Alert, ROA) huomauttaa kuljettajaa ennen autosta poistumista, jos sensorit havaitsevat takapenkillä liikettä. Tämä tekee Bayonista turvallisemman auton takapenkin matkustajille, kuten lapsille ja lemmikkieläimille.
Turvallisuustoiminnot toimivat myös matalilla ajonopeuksilla. Pysäköintitutkajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla (Parking Collision-Avoidance Assist-Reverse, PCA-R) antaa varoitusäänen ja tarvittaessa jarruttaa autoa, jos auton takana huomataan peruutettaessa esimerkiksi ajoneuvoja. Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist) toimii samaan tapaan, kun autoa peruutetaan pois parkkiruudusta ja toinen ajoneuvo ajaa ohi. Pysäköintiavustin (Parking Assist, PA) mahdollistaa osittain automatisoidun pysäköintiruutuun ajamisen hyödyntäen eri sensoreita ja ohjelmistoja. Näin pysäköinti on helpompaa ahtaissa paikoissa.
Onnettomuuden sattuessa eCall-hätäpuhelujärjestelmä hälyttää viranomaiset automaattisesti, jos ajoneuvon turvatyynyt ovat lauenneet tai auton eCall-painiketta on painettu.
Voimalinjat ja moottorit
Bayonin polttoainetalous on erinomainen ja sen CO2-päästöt ovat kilpailukykyiset päivitetyn Kappa-moottoriteknologian ansiosta. T-GDI-bensiinimoottori hyödyntää turboahdinta ja suorasuihkutustekniikkaa parhaan taloudellisuuden saavuttamiseksi. Uutuus on varustettu myös 48 voltin kevythybriditekniikalla.
Bayonissa on myös Hyundain ainutlaatuinen jatkuvasti muuttuva venttiilinajoitusteknologia (Continuously Variable Valve Duration, CVVD), joka säätää moottorin venttiilien aukioloa ajotapojen ja -olosuhteiden pohjalta. Tämä paitsi parantaa moottorin suorituskykyä, myös taloudellisuutta, ja siten vähentää päästöjä ja polttoainekustannuksia.
Malliston kärkenä on yksilitrainen T-GDI-moottori 48 voltin kevythybridijärjestelmällä ja 7-vaihteisella automaattisella kaksoiskytkinvaihteistolla (7DCT). Moottori tarjoaa 120 hevosvoimaa tehoa.
Satahevosvoimainen versio yhden litran T-GDI-moottorista on yhdistetty joko 6-vaihteiseen käsivaihteistoon (6MT) tai 7-vaihteiseen automaattiseen kaksoiskytkinvaihteistoon.
Yksilitrainen T-GDI-moottori sekä 48 voltin kevythybridijärjestelmällä että ilman sitä tarjoaa kolme ajotilaa: Eco, Normal ja Sport. Ajotilat optimoivat moottorin ja ohjauksen vastetta ajo-olosuhteiden mukaan.
Lisäksi on saatavilla 1,2-litrainen 84-hevosvoimainen MPI-moottori viisivaihteisella käsivaihteistolla (5MT).
Bayon on ensimmäinen Hyundain SUV, joka on varustettu Rev Matching -toiminnolla. Toiminto on tavallisesti vain Hyundain suorituskykyisimmissä autoissa. Rev Matching -toiminto sovittaa moottorin kierrosluvun sopivaksi pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa, mikä tekee vaihteiden vaihtamisesta sujuvampaa ja urheilullisempaa. Toiminto on saatavilla kaikkiin ajotiloihin yksilitraisen T-GDI-moottorin kanssa, kun käytössä on 7DCT-automaattivaihteisto.
Ensimmäisiä täysin uusia Hyundai Bayon -malleja odotetaan saapuvaksi Suomeen alkukesästä 2021. Malliston hintoja ei vielä ole vahvistettu.
Hyundai-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa
Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %
Sähköautojen myynnin oletetaan kääntyvän kovaan kasvuun tänä vuonna
Auto Bild 1/2025 on kaupoissa
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Tiistai ei ole enää halvin päivä tankata
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Vanha hirsitalo tarjoaa hurmaavat puitteet joululle
Elipsonin striimerivahvistin
Joulukoti Porvoon vanhalla rautatieasemalla
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Ruarkilta tyylikäs cd-pyöritin
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua Marikin tapaan
Yksi eteen, kahdeksan taakse
Suomen kaunein koti 2024 -kisan finalisteilla on kakkoskotina viehkeä kaksio Helsingissä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
FOKUS MEDIA
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Vanha hirsitalo tarjoaa hurmaavat puitteet joululle
Elipsonin striimerivahvistin
Joulukoti Porvoon vanhalla rautatieasemalla
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa
Sähköautojen myynnin oletetaan kääntyvän kovaan kasvuun tänä vuonna
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Tiistai ei ole enää halvin päivä tankata
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI