Ensimmäisiä täysin uusia Hyundai Bayon -malleja odotetaan saapuvaksi Suomeen alkukesästä 2021. Malliston hintoja ei vielä ole vahvistettu.
Hyundai
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Hyundai Motor esitteli tänään Hyundai Bayonin, erityisesti Euroopan markkinoille suunnitellun täysin uuden crossoverin. B-segmentin SUV-tyyppisenä autona siitä tulee Hyundain uusin ja pienin jäsen kasvavaan SUV-perheeseen.
Täysin uusi Hyundai Bayon on ulkoa kompakti ja sisältä tilava. Siinä on lukuisia turvallisuus- ja liitettävyystoimintoja, joilla se eroaa edukseen segmentissään.
Bayonin nimeämiskäytäntö on linjassa muiden Hyundain SUV-mallien kanssa: se sai nimensä Ranskan Baskimaan pääkaupungin Bayonnen mukaan. Kaupunki on yksi Lounais-Ranskan kauneimmista kohteista. Koska Bayon on suunniteltu Euroopan markkinoille, päätti Hyundai antaa sille eurooppalaisen nimen.
Bayon on muotoilultaan uudenlainen ulostulo Hyundain SUV-valikoimassa. Se erottuu yllättävällä ja katseita keräävällä ulkonäöllään ja mittasuhteillaan. Se on myös Hyundain Sensuous Sportiness -muotoilukielen uusin ilmentymä.
– Koska SUV-autoluokan suosio maailmalla kasvaa edelleen, Hyundai näki kysyntää mallille, joka sopii eurooppalaisiin kaupunkeihin ja on kuitenkin riittävän tilava asiakkaiden tarpeisiin, sanoo Andreas-Christoph Hofmann, Hyundai Motor Europen markkinointi- ja tuotejohtaja.
Hyundai Bayonin myötä Hyundai on nyt julkaissut tai päivittänyt Euroopassa jopa seitsemän mallia viimeisen kahdentoista kuukauden aikana – tai jopa 20 mallia, jos huomioidaan kaikki korimallit ja käyttövoimat. Vuosi 2020 onkin ennätysvuosi Hyundain valikoiman laajenemisen osalta.
Muotoilu
Hyundai Bayon erottuu muotoilullaan selvästi kilpailijoista. Ainutlaatuiset suunnittelulliset ratkaisut, huipputekniikka yksityiskohdissa ja puhtaat linjat saavat sen erottumaan joukosta.
Leveä etumaski avautuu alalaidastaan antaen vankan vaikutelman. Kolmiosaiset ajovalot yhdistettynä ilmanottoaukkoihin luovat ainutlaatuisen ulkonäön ja arkkitehtuurin. Vaakasuuntainen ilmanottoaukko sekä päiväajovalot korostavat auton leveyttä.
Auton hartialinja muodostaa kiilamaisen ilmeen. Nuolen muotoiseksi tehty C-pilari tarjoaa dynaamista ja yllättävää arkkitehtuuria.
Perän nuolen muotoiset valot korostavat auton dynamiikkaa. Takavalojen muotoilu työntyy ulospäin ja lisäksi ohut, vaakasuuntainen takavaloja yhdistävä linja vahvistaa edelleen vaikutelmaa leveydestä ja yhdistää visuaalisesti auton perän ja kyljet. Kulmikkaat linjat perän yläosassa korostavat tilaa. Voimakas takaosa ja näyttävästi laajennettu takaikkuna viestivät ainutlaatuisesta ja ilmaisuvoimaisesta suunnittelusta. Kokonaan led-tekniikalla toteutetut takavalot ja sivuvilkut viimeistelevät modernin ulkoasun.
Hyundai Bayon tulee saataville 15 tuuman teräsvanteilla ja 16- ja 17-tuumaisilla kevytmetallivanteilla.
Auto on saatavilla yhdeksässä eri värissä, mukaan lukien uusi esittelyväri, Mangrove Green. Lisävarusteena on myös saatavilla musta Phantom Black -katto useiden eri ulkovärien kanssa.
Moderni, digitaalinen sisusta
Bayonissa on puhdaslinjainen, tilava ja hyvin valaistu sisusta. Autoon on erityisesti haluttu luoda mukavat tilat sekä etu- että takapenkille ja suuri tavaratila. Nykyaikaiset liitettävyystoiminnot hallitsevat sisustaa, kuten digitaalinen 10,25-tuumainen mittaristo sekä lisävarusteena tarjolla oleva 10,25-tuumainen keskikonsolin audio-video-navigointinäyttö (AVN). Vakiovarusteena autossa on kahdeksantuumainen Audio-näyttö, joka tukee langatonta Apple CarPlay- tai Android Auto -tekniikaa.
Matkustajat voivat nauttia led-tekniikalla toteutetusta tilavalaisusta etupenkin jalkatiloissa, ovissa ja etuoven kahvoissa sekä tavarakotelossa keskikonsolin alapuolella.
Täysin uusi Bayon tarjoaa huolella valitun kokoelman neutraaleja sisustavärejä ja -materiaaleja. Rauhalliset värit ja ehosteet hienovaraisilla korostuksilla luovat miellyttävän ilmapiirin. Bayonin vakiovarusteena on Full Black -tekstiilisisusta, lisävarusteena tarjotaan kahta väriyhdistelmää: Dark Grey + Light Grey ja Dark Grey + Safari Green tikkauksilla ja lisäosilla.
Hyundai
Lopputuloksen viimeistelee Bosen äänentoisto, joka varmistaa kuljettajalle ja matkustajille korkealuokkaisen kuuntelukokemuksen.
Hyundai Bluelink -liitettävyyspalvelut
Bayon on myös varustettu uusimmalla versiolla Hyundain Bluelink -telematiikkapalvelusta. Tälle versiolle uutta on kalenteri-integraatio, eli kuljettaja voi halutessaan käyttää Googlen tai Applen kalenteria auton viihdejärjestelmästä käsin. Kalenteritapahtuman sijainnit voidaan tuoda suoraan auton navigointijärjestelmään.
Asiakkaat voivat myös tarkistaa auton sijainnin ja avata ja lukita autonsa etänä Bluelink-sovelluksella. Sovelluksesta voi myös tarkistaa auton mahdollisesti vaatiman huollon, sekä polttoainetankin tilan.
Tilaa ja mukavuutta
Hyundai Bayon tarjoaa tilaa ja mukavuutta kuin SUV, mutta ketteryyttä ja polttoainetaloudellisuutta kuin B-segmentin auto. Sen kompaktit ulkomitat yhdistettynä perheystävällisiin sisätiloihin mahdollistavat parhaat osat molemmista maailmoista: ketterän koon ja hyvän näkyvyyden autosta ulos, mutta myös turvallisen ja lujatekoisen tuntuman, jota asiakkaat osaavat korkean istuinkorkeuden takia Hyundain SUV-ajoneuvoilta odottaa.
Bayonin mitat ovat täydellisessä tasapainossa: Auto on 4 180 mm pitkä, 1 775 mm leveä ja 1 490 mm korkea (1 500 mm 17-tuumaisten vanteiden kanssa). Sen mitat yhdistävät parhaalla tavalla kompaktin koon käytettävyyteen. Auton akseliväli on 2 580 mm. Erinomaiset jalkatilat tarjoavat myös matkustajille mukavan matkanteon, istuivatpa he edessä tai takana. Etupenkillä jalkatila on 1 072 mm ja takana 882 mm. Bayon erottuu kompakteista ulkomitoista huolimatta myös suurella 411 litran tavaratilalla.
Todellisen SUV-auton tyyliin Bayon tarjoaa suuren 183 millimetrin maavaran (17-tuumaisilla vanteilla), mikä on enemmän kuin suurimmalla osalla B-segmentin ajoneuvoilla.
Luokkansa paras turvallisuuspaketti
Bayon jakaa turvallisen ja lujatekoisen DNA:nsa muiden Hyundain SUV-perheen autojen kanssa. Sen turvallisuusominaisuudet ovat vertaansa vailla. Bayon erottuu segmentissään myös useiden Hyundai SmartSense -toimintojensa ansiosta. Niistä monet ovat autossa vakiona.
Kaistallapysymisavustin (Lane Following Assist, LFA) pitää ajoneuvon keskellä kaistaa. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (Forward Collision-Avoidance Assistant, FCA) antaa ensin varoitusäänen ja sitten tarvittaessa jarruttaa ajoneuvoa törmäyksen välttämiseksi. Hätäjarrutusjärjestelmä kattaa muiden ajoneuvojen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistamisen ja myös Junction Turning -toiminnon, joka jarruttaa autoa tarvittaessa risteyksissä vasemmalle käännyttäessä. Toinen kehittynyt toiminto, navigointiin perustuva mukautuva vakionopeussäädin (Navigation-based Smart Cruise Control, NSCC), hyödyntää navigointijärjestelmän tietoja säätääkseen ajonopeutta automaattisesti valtateillä ja moottoriteillä.
Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä (Driver Attention Warning, DAW) analysoi kuljettajan toimintaa havaitakseen väsyneen tai tarkkaamattoman ajotavan. Järjestelmä toimii yhdessä liikkeellelähtöilmoituksen (Leading Vehicle Departure Alert, LVDA) kanssa, joka varoittaa kuljettajaa, kun edessä oleva ajoneuvo lähtee liikkeelle eikä kuljettaja reagoi tähän riittävän nopeasti. Takamatkustajan muistutus (Rear Occupant Alert, ROA) huomauttaa kuljettajaa ennen autosta poistumista, jos sensorit havaitsevat takapenkillä liikettä. Tämä tekee Bayonista turvallisemman auton takapenkin matkustajille, kuten lapsille ja lemmikkieläimille.
Turvallisuustoiminnot toimivat myös matalilla ajonopeuksilla. Pysäköintitutkajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla (Parking Collision-Avoidance Assist-Reverse, PCA-R) antaa varoitusäänen ja tarvittaessa jarruttaa autoa, jos auton takana huomataan peruutettaessa esimerkiksi ajoneuvoja. Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist) toimii samaan tapaan, kun autoa peruutetaan pois parkkiruudusta ja toinen ajoneuvo ajaa ohi. Pysäköintiavustin (Parking Assist, PA) mahdollistaa osittain automatisoidun pysäköintiruutuun ajamisen hyödyntäen eri sensoreita ja ohjelmistoja. Näin pysäköinti on helpompaa ahtaissa paikoissa.
Onnettomuuden sattuessa eCall-hätäpuhelujärjestelmä hälyttää viranomaiset automaattisesti, jos ajoneuvon turvatyynyt ovat lauenneet tai auton eCall-painiketta on painettu.
Voimalinjat ja moottorit
Bayonin polttoainetalous on erinomainen ja sen CO2-päästöt ovat kilpailukykyiset päivitetyn Kappa-moottoriteknologian ansiosta. T-GDI-bensiinimoottori hyödyntää turboahdinta ja suorasuihkutustekniikkaa parhaan taloudellisuuden saavuttamiseksi. Uutuus on varustettu myös 48 voltin kevythybriditekniikalla.
Bayonissa on myös Hyundain ainutlaatuinen jatkuvasti muuttuva venttiilinajoitusteknologia (Continuously Variable Valve Duration, CVVD), joka säätää moottorin venttiilien aukioloa ajotapojen ja -olosuhteiden pohjalta. Tämä paitsi parantaa moottorin suorituskykyä, myös taloudellisuutta, ja siten vähentää päästöjä ja polttoainekustannuksia.
Malliston kärkenä on yksilitrainen T-GDI-moottori 48 voltin kevythybridijärjestelmällä ja 7-vaihteisella automaattisella kaksoiskytkinvaihteistolla (7DCT). Moottori tarjoaa 120 hevosvoimaa tehoa.
Satahevosvoimainen versio yhden litran T-GDI-moottorista on yhdistetty joko 6-vaihteiseen käsivaihteistoon (6MT) tai 7-vaihteiseen automaattiseen kaksoiskytkinvaihteistoon.
Yksilitrainen T-GDI-moottori sekä 48 voltin kevythybridijärjestelmällä että ilman sitä tarjoaa kolme ajotilaa: Eco, Normal ja Sport. Ajotilat optimoivat moottorin ja ohjauksen vastetta ajo-olosuhteiden mukaan.
Lisäksi on saatavilla 1,2-litrainen 84-hevosvoimainen MPI-moottori viisivaihteisella käsivaihteistolla (5MT).
Bayon on ensimmäinen Hyundain SUV, joka on varustettu Rev Matching -toiminnolla. Toiminto on tavallisesti vain Hyundain suorituskykyisimmissä autoissa. Rev Matching -toiminto sovittaa moottorin kierrosluvun sopivaksi pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa, mikä tekee vaihteiden vaihtamisesta sujuvampaa ja urheilullisempaa. Toiminto on saatavilla kaikkiin ajotiloihin yksilitraisen T-GDI-moottorin kanssa, kun käytössä on 7DCT-automaattivaihteisto.
Ensimmäisiä täysin uusia Hyundai Bayon -malleja odotetaan saapuvaksi Suomeen alkukesästä 2021. Malliston hintoja ei vielä ole vahvistettu.
Hyundai-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Skanditunnelmaa ja avaruutta 70-luvun talossa
Revittele laatoilla: Inspiroidu ideoista!
Puren klassikkoradiot
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Wharfedale Super Denton
Tehokkaasti jousitettu levysoitin Saksasta
Rauna Valhalla
PMC:ltä aktiivikaiuttimia kotikäyttöön
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN