Ensimmäisiä täysin uusia Hyundai Bayon -malleja odotetaan saapuvaksi Suomeen alkukesästä 2021. Malliston hintoja ei vielä ole vahvistettu.
Hyundai
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Hyundai Motor esitteli tänään Hyundai Bayonin, erityisesti Euroopan markkinoille suunnitellun täysin uuden crossoverin. B-segmentin SUV-tyyppisenä autona siitä tulee Hyundain uusin ja pienin jäsen kasvavaan SUV-perheeseen.
Täysin uusi Hyundai Bayon on ulkoa kompakti ja sisältä tilava. Siinä on lukuisia turvallisuus- ja liitettävyystoimintoja, joilla se eroaa edukseen segmentissään.
Bayonin nimeämiskäytäntö on linjassa muiden Hyundain SUV-mallien kanssa: se sai nimensä Ranskan Baskimaan pääkaupungin Bayonnen mukaan. Kaupunki on yksi Lounais-Ranskan kauneimmista kohteista. Koska Bayon on suunniteltu Euroopan markkinoille, päätti Hyundai antaa sille eurooppalaisen nimen.
Bayon on muotoilultaan uudenlainen ulostulo Hyundain SUV-valikoimassa. Se erottuu yllättävällä ja katseita keräävällä ulkonäöllään ja mittasuhteillaan. Se on myös Hyundain Sensuous Sportiness -muotoilukielen uusin ilmentymä.
– Koska SUV-autoluokan suosio maailmalla kasvaa edelleen, Hyundai näki kysyntää mallille, joka sopii eurooppalaisiin kaupunkeihin ja on kuitenkin riittävän tilava asiakkaiden tarpeisiin, sanoo Andreas-Christoph Hofmann, Hyundai Motor Europen markkinointi- ja tuotejohtaja.
Hyundai Bayonin myötä Hyundai on nyt julkaissut tai päivittänyt Euroopassa jopa seitsemän mallia viimeisen kahdentoista kuukauden aikana – tai jopa 20 mallia, jos huomioidaan kaikki korimallit ja käyttövoimat. Vuosi 2020 onkin ennätysvuosi Hyundain valikoiman laajenemisen osalta.
Muotoilu
Hyundai Bayon erottuu muotoilullaan selvästi kilpailijoista. Ainutlaatuiset suunnittelulliset ratkaisut, huipputekniikka yksityiskohdissa ja puhtaat linjat saavat sen erottumaan joukosta.
Leveä etumaski avautuu alalaidastaan antaen vankan vaikutelman. Kolmiosaiset ajovalot yhdistettynä ilmanottoaukkoihin luovat ainutlaatuisen ulkonäön ja arkkitehtuurin. Vaakasuuntainen ilmanottoaukko sekä päiväajovalot korostavat auton leveyttä.
Auton hartialinja muodostaa kiilamaisen ilmeen. Nuolen muotoiseksi tehty C-pilari tarjoaa dynaamista ja yllättävää arkkitehtuuria.
Perän nuolen muotoiset valot korostavat auton dynamiikkaa. Takavalojen muotoilu työntyy ulospäin ja lisäksi ohut, vaakasuuntainen takavaloja yhdistävä linja vahvistaa edelleen vaikutelmaa leveydestä ja yhdistää visuaalisesti auton perän ja kyljet. Kulmikkaat linjat perän yläosassa korostavat tilaa. Voimakas takaosa ja näyttävästi laajennettu takaikkuna viestivät ainutlaatuisesta ja ilmaisuvoimaisesta suunnittelusta. Kokonaan led-tekniikalla toteutetut takavalot ja sivuvilkut viimeistelevät modernin ulkoasun.
Hyundai Bayon tulee saataville 15 tuuman teräsvanteilla ja 16- ja 17-tuumaisilla kevytmetallivanteilla.
Auto on saatavilla yhdeksässä eri värissä, mukaan lukien uusi esittelyväri, Mangrove Green. Lisävarusteena on myös saatavilla musta Phantom Black -katto useiden eri ulkovärien kanssa.
Moderni, digitaalinen sisusta
Bayonissa on puhdaslinjainen, tilava ja hyvin valaistu sisusta. Autoon on erityisesti haluttu luoda mukavat tilat sekä etu- että takapenkille ja suuri tavaratila. Nykyaikaiset liitettävyystoiminnot hallitsevat sisustaa, kuten digitaalinen 10,25-tuumainen mittaristo sekä lisävarusteena tarjolla oleva 10,25-tuumainen keskikonsolin audio-video-navigointinäyttö (AVN). Vakiovarusteena autossa on kahdeksantuumainen Audio-näyttö, joka tukee langatonta Apple CarPlay- tai Android Auto -tekniikaa.
Matkustajat voivat nauttia led-tekniikalla toteutetusta tilavalaisusta etupenkin jalkatiloissa, ovissa ja etuoven kahvoissa sekä tavarakotelossa keskikonsolin alapuolella.
Täysin uusi Bayon tarjoaa huolella valitun kokoelman neutraaleja sisustavärejä ja -materiaaleja. Rauhalliset värit ja ehosteet hienovaraisilla korostuksilla luovat miellyttävän ilmapiirin. Bayonin vakiovarusteena on Full Black -tekstiilisisusta, lisävarusteena tarjotaan kahta väriyhdistelmää: Dark Grey + Light Grey ja Dark Grey + Safari Green tikkauksilla ja lisäosilla.
Hyundai
Lopputuloksen viimeistelee Bosen äänentoisto, joka varmistaa kuljettajalle ja matkustajille korkealuokkaisen kuuntelukokemuksen.
Hyundai Bluelink -liitettävyyspalvelut
Bayon on myös varustettu uusimmalla versiolla Hyundain Bluelink -telematiikkapalvelusta. Tälle versiolle uutta on kalenteri-integraatio, eli kuljettaja voi halutessaan käyttää Googlen tai Applen kalenteria auton viihdejärjestelmästä käsin. Kalenteritapahtuman sijainnit voidaan tuoda suoraan auton navigointijärjestelmään.
Asiakkaat voivat myös tarkistaa auton sijainnin ja avata ja lukita autonsa etänä Bluelink-sovelluksella. Sovelluksesta voi myös tarkistaa auton mahdollisesti vaatiman huollon, sekä polttoainetankin tilan.
Tilaa ja mukavuutta
Hyundai Bayon tarjoaa tilaa ja mukavuutta kuin SUV, mutta ketteryyttä ja polttoainetaloudellisuutta kuin B-segmentin auto. Sen kompaktit ulkomitat yhdistettynä perheystävällisiin sisätiloihin mahdollistavat parhaat osat molemmista maailmoista: ketterän koon ja hyvän näkyvyyden autosta ulos, mutta myös turvallisen ja lujatekoisen tuntuman, jota asiakkaat osaavat korkean istuinkorkeuden takia Hyundain SUV-ajoneuvoilta odottaa.
Bayonin mitat ovat täydellisessä tasapainossa: Auto on 4 180 mm pitkä, 1 775 mm leveä ja 1 490 mm korkea (1 500 mm 17-tuumaisten vanteiden kanssa). Sen mitat yhdistävät parhaalla tavalla kompaktin koon käytettävyyteen. Auton akseliväli on 2 580 mm. Erinomaiset jalkatilat tarjoavat myös matkustajille mukavan matkanteon, istuivatpa he edessä tai takana. Etupenkillä jalkatila on 1 072 mm ja takana 882 mm. Bayon erottuu kompakteista ulkomitoista huolimatta myös suurella 411 litran tavaratilalla.
Todellisen SUV-auton tyyliin Bayon tarjoaa suuren 183 millimetrin maavaran (17-tuumaisilla vanteilla), mikä on enemmän kuin suurimmalla osalla B-segmentin ajoneuvoilla.
Luokkansa paras turvallisuuspaketti
Bayon jakaa turvallisen ja lujatekoisen DNA:nsa muiden Hyundain SUV-perheen autojen kanssa. Sen turvallisuusominaisuudet ovat vertaansa vailla. Bayon erottuu segmentissään myös useiden Hyundai SmartSense -toimintojensa ansiosta. Niistä monet ovat autossa vakiona.
Kaistallapysymisavustin (Lane Following Assist, LFA) pitää ajoneuvon keskellä kaistaa. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (Forward Collision-Avoidance Assistant, FCA) antaa ensin varoitusäänen ja sitten tarvittaessa jarruttaa ajoneuvoa törmäyksen välttämiseksi. Hätäjarrutusjärjestelmä kattaa muiden ajoneuvojen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistamisen ja myös Junction Turning -toiminnon, joka jarruttaa autoa tarvittaessa risteyksissä vasemmalle käännyttäessä. Toinen kehittynyt toiminto, navigointiin perustuva mukautuva vakionopeussäädin (Navigation-based Smart Cruise Control, NSCC), hyödyntää navigointijärjestelmän tietoja säätääkseen ajonopeutta automaattisesti valtateillä ja moottoriteillä.
Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä (Driver Attention Warning, DAW) analysoi kuljettajan toimintaa havaitakseen väsyneen tai tarkkaamattoman ajotavan. Järjestelmä toimii yhdessä liikkeellelähtöilmoituksen (Leading Vehicle Departure Alert, LVDA) kanssa, joka varoittaa kuljettajaa, kun edessä oleva ajoneuvo lähtee liikkeelle eikä kuljettaja reagoi tähän riittävän nopeasti. Takamatkustajan muistutus (Rear Occupant Alert, ROA) huomauttaa kuljettajaa ennen autosta poistumista, jos sensorit havaitsevat takapenkillä liikettä. Tämä tekee Bayonista turvallisemman auton takapenkin matkustajille, kuten lapsille ja lemmikkieläimille.
Turvallisuustoiminnot toimivat myös matalilla ajonopeuksilla. Pysäköintitutkajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla (Parking Collision-Avoidance Assist-Reverse, PCA-R) antaa varoitusäänen ja tarvittaessa jarruttaa autoa, jos auton takana huomataan peruutettaessa esimerkiksi ajoneuvoja. Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist) toimii samaan tapaan, kun autoa peruutetaan pois parkkiruudusta ja toinen ajoneuvo ajaa ohi. Pysäköintiavustin (Parking Assist, PA) mahdollistaa osittain automatisoidun pysäköintiruutuun ajamisen hyödyntäen eri sensoreita ja ohjelmistoja. Näin pysäköinti on helpompaa ahtaissa paikoissa.
Onnettomuuden sattuessa eCall-hätäpuhelujärjestelmä hälyttää viranomaiset automaattisesti, jos ajoneuvon turvatyynyt ovat lauenneet tai auton eCall-painiketta on painettu.
Voimalinjat ja moottorit
Bayonin polttoainetalous on erinomainen ja sen CO2-päästöt ovat kilpailukykyiset päivitetyn Kappa-moottoriteknologian ansiosta. T-GDI-bensiinimoottori hyödyntää turboahdinta ja suorasuihkutustekniikkaa parhaan taloudellisuuden saavuttamiseksi. Uutuus on varustettu myös 48 voltin kevythybriditekniikalla.
Bayonissa on myös Hyundain ainutlaatuinen jatkuvasti muuttuva venttiilinajoitusteknologia (Continuously Variable Valve Duration, CVVD), joka säätää moottorin venttiilien aukioloa ajotapojen ja -olosuhteiden pohjalta. Tämä paitsi parantaa moottorin suorituskykyä, myös taloudellisuutta, ja siten vähentää päästöjä ja polttoainekustannuksia.
Malliston kärkenä on yksilitrainen T-GDI-moottori 48 voltin kevythybridijärjestelmällä ja 7-vaihteisella automaattisella kaksoiskytkinvaihteistolla (7DCT). Moottori tarjoaa 120 hevosvoimaa tehoa.
Satahevosvoimainen versio yhden litran T-GDI-moottorista on yhdistetty joko 6-vaihteiseen käsivaihteistoon (6MT) tai 7-vaihteiseen automaattiseen kaksoiskytkinvaihteistoon.
Yksilitrainen T-GDI-moottori sekä 48 voltin kevythybridijärjestelmällä että ilman sitä tarjoaa kolme ajotilaa: Eco, Normal ja Sport. Ajotilat optimoivat moottorin ja ohjauksen vastetta ajo-olosuhteiden mukaan.
Lisäksi on saatavilla 1,2-litrainen 84-hevosvoimainen MPI-moottori viisivaihteisella käsivaihteistolla (5MT).
Bayon on ensimmäinen Hyundain SUV, joka on varustettu Rev Matching -toiminnolla. Toiminto on tavallisesti vain Hyundain suorituskykyisimmissä autoissa. Rev Matching -toiminto sovittaa moottorin kierrosluvun sopivaksi pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa, mikä tekee vaihteiden vaihtamisesta sujuvampaa ja urheilullisempaa. Toiminto on saatavilla kaikkiin ajotiloihin yksilitraisen T-GDI-moottorin kanssa, kun käytössä on 7DCT-automaattivaihteisto.
Ensimmäisiä täysin uusia Hyundai Bayon -malleja odotetaan saapuvaksi Suomeen alkukesästä 2021. Malliston hintoja ei vielä ole vahvistettu.
Hyundai-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
NADin parannettu all-in-one-laite
Tivoli Audio tunnustaa väriä
Uusi virtalähde Nu-Vista-äänilähteille
Lumin P1 Mini
Pieni talvilämmin mökki vanhaan hirsirunkoon
Haave toteutui, kun oma punainen tupa löytyi
Treble Clef Audio
Meridianin kaikki-yhdessä-striimeri
Omaan taloon! Lavastajan ja muusikon tie vei kaupungista Fiskarsin ruukkikylän puutarhaidylliin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Täysin uusi Toyota Land Cruiser: Nyt ennakkomyynnissä
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Kia on Suomen suurimman kesätapahtuman yhteistyökumppani – kompakti katumaasturi Kia EV3 on ensimmäistä kertaa nähtävillä sen yhteydessä
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Uusi BMW X3: Suomeen lataushybrideinä ja bensiiniversioina
Fiat Grande Panda: Brändin uusi globaali peluri
Uusi BMW M5: Järjestelmävääntö huimat 1 000 Nm!
Täyssähköinen kompakti katumaasturi Škoda Elroq: Esiteltiin naamioituna
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN