Käytetty Chevrolet Cruze: Millainen on Korean-Chevy?

Ensin Chevrolet toi markkinoille menestyksekkään maailmanauto Cruzen. Jo muutaman vuoden kuluttua valmistaja vetäytyi Euroopasta. Mitä kuuluu Cruzelle nyt?

Auto Bild.Uutiset

Chev­ro­let Cruze on mai­neik­kaan yh­dys­val­ta­lais­mer­kin maa­il­ma­nau­to, joka syn­tyi vuon­na 2008. Suo­meen tämä kom­pak­ti, edul­li­nen pe­ru­sau­to saa­tiin mal­li­vuo­dek­si 2010. Cru­zen ne­li­o­vi­nen ver­sio oli esit­te­lyn­sä yh­tey­des­sä eri­tyi­ses­ti Da­vid Ly­o­nin piir­tä­mis­tä, näyt­tä­vis­tä muo­dois­taan kii­tet­ty.

Var­sin­kin keu­las­ta tar­kas­tel­len au­ton muo­toi­hin oli mo­nen help­po ihas­tua. Myös kyl­ki­lin­jat oli­vat alus­ta al­ka­en klas­si­sen sel­ke­ät. Se­dan ei kui­ten­kaan ole pys­ty­nyt tar­jo­a­maan mo­nen tar­vit­se­maa ta­va­ra­ti­lan hyö­dyn­net­tä­vyyt­tä, jo­ten seu­raa­vak­si esi­tel­tiin vii­si­o­vi­nen hatch­back ja ke­säk­si 2012 vie­lä odo­tet­tu far­ma­ri.

Tek­ni­ses­ti pin­nan al­la pii­li mo­nin osin emo­yh­tiö GM:n toi­sen mer­kin, Ope­lin tek­niik­kaa. Pe­rus­ra­ken­ne on yh­tei­nen ak­se­li­vä­liä ai­na myö­den, jo­ten Chev­ro­let Cru­zen ja Opel Ast­ra J:n su­ku­lai­suus­suh­de on lä­hei­nen. Jou­si­tuk­sen sää­döis­sä ja ta­ka­jou­si­tuk­ses­sa on kui­ten­kin pie­niä ero­ja.

Moot­to­rit ovat ol­leet meil­lä 1,6- ja 1,8-lit­rai­set ben­sii­ni­ver­si­ot sekä 2,0- ja 1,7-lit­rai­set die­se­lit. Myö­hem­min mu­kaan liit­tyi vie­lä Ope­lis­ta tut­tu 1,4-lit­rai­nen ben­sii­ni­tur­bo. Vaih­teis­to­vaih­to­eh­dot oli­vat vii­si- tai kuu­si­por­tai­set ma­nu­aa­lit tai kuu­si­por­tai­nen au­to­maat­ti.

Chevrolet Cruze Sedan ei ole pystynyt tarjoamaan monen tarvitsemaa tavaratilan hyödynnettävyyttä, joten seuraavaksi esiteltiin viisiovinen hatchback ja kesäksi 2012 vielä odotettu farmari.​

Chevrolet Cruze Sedan ei ole pystynyt tarjoamaan monen tarvitsemaa tavaratilan hyödynnettävyyttä, joten seuraavaksi esiteltiin viisiovinen hatchback ja kesäksi 2012 vielä odotettu farmari.​

Chevrolet Cruzen sukulaisuussuhde Opel Astraan on suora, mikä näkyy esimerkiksi monissa käyttökytkimissä.​

Chevrolet Cruzen sukulaisuussuhde Opel Astraan on suora, mikä näkyy esimerkiksi monissa käyttökytkimissä.​

Muodoilla leikittelyä tapaa myös sisätiloissa.​

Muodoilla leikittelyä tapaa myös sisätiloissa.​

Cru­zea on val­mis­tet­tu muun mu­as­sa Aust­ra­li­as­sa, Bra­si­li­as­sa, Ete­lä-Ko­re­as­sa, Kii­nas­sa, Ve­nä­jäl­lä, Thai­maas­sa ja Yh­dys­val­lois­sa. Ky­sees­sä on siis ai­to maa­il­ma­nau­to, jota on myös mark­ki­noi­tu käy­tän­nös­sä kai­kil­le man­te­reil­le. Cruze on ol­lut Chev­ro­le­til­le tär­keä hit­ti­tuo­te. Esi­mer­kik­si vuon­na 2010 Cru­zea myy­tiin maa­il­man­laa­jui­ses­ti noin 335 000 kap­pa­let­ta. Au­tos­ta kas­voi tär­keä mal­li myös tär­keil­le Yh­dys­val­tain mark­ki­noil­le.

Cru­zen toi­nen su­ku­pol­vi saa­puu mark­ki­noil­le ku­lu­van vuo­den lo­pul­la. Eu­roop­paan sitä ei kui­ten­kaan ole enää lu­vas­sa, sil­lä ku­ten tie­det­ty, Chev­ro­let ve­täy­tyi Eu­roo­pas­ta – ur­hei­lu­au­toi­ko­ni Cor­vet­te pois lu­kien (mut­ta se­kin Suo­men mark­ki­noil­ta) – ku­lu­van vuo­den al­kuun men­nes­sä. Syy­nä tä­hän oli­vat Eu­roo­pan au­to­mark­ki­noi­ta vii­me vuo­si­na ko­e­tel­leet mo­net ne­ga­tii­vi­set te­ki­jät, joi­den vuok­si Chev­ro­le­tin ta­lou­del­li­nen tu­los ei ol­lut van­hal­la man­te­reel­la hy­väk­syt­tä­vä.

Vaik­ka Chev­ro­let lo­pet­ti hen­ki­lö­au­to­jen myyn­nin Län­si- ja Kes­ki-Eu­roo­pas­sa, jat­kaa GM edel­leen avai­na­se­mas­sa ole­vil­la Eu­roo­pan mark­ki­noil­la, mut­ta kes­kit­tä­en nyt re­surs­sin­sa Opel- ja Vaux­hall-merk­kei­hin. Pää­tös oli ym­mär­ret­tä­vä ja to­den­nä­köi­ses­ti myös lii­ke­ta­lou­del­li­ses­ti oi­ke­aan osu­nut.

Cru­zea myy­tiin maas­sam­me rei­lun nel­jän vuo­den ai­ka­na koh­tuul­li­ses­ti, ja käy­tet­ty­jä yk­si­löi­tä on al­ka­nut il­maan­tua myy­tä­vik­si yhä enem­män. Au­ton hin­ta­ta­so on ol­lut jo uu­te­na hou­kut­te­le­van mal­til­li­nen, ja nyt edul­li­sim­mat käy­te­tyt Cru­zet vaih­ta­vat omis­ta­jaa jo al­le 10 000 eu­ron hin­noin. Ky­sy­mys kuu­luu­kin, mil­lai­sen vas­ti­neen muu­ta­man vuo­den ikäi­nen Cruze tar­jo­aa os­ta­jan ra­hoil­le?

Teks­ti ja ku­vat: Har­ry Kuu­rio

Ajoasento on Chevrolet Cruzessa kunnossa, vaikka istuimet jättävätkin hieman toivomisen varaa.​

Ajoasento on Chevrolet Cruzessa kunnossa, vaikka istuimet jättävätkin hieman toivomisen varaa.​

Myöskään takaistuin ei vakuuta levymäisyydellään, mutta tilaa on kuitenkin kohtalaisesti.​

Myöskään takaistuin ei vakuuta levymäisyydellään, mutta tilaa on kuitenkin kohtalaisesti.​

Chev­ro­let Cruze 1.6 4-ov LS 83 kW MT5

Moot­to­ri R4, 1598 cm³

83 kW (113 hv)/6000 r/min

153 Nm/4200 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 13,0 s

Huip­pu­no­peus 185 km/h

Ku­lu­tus 6,8 l/100 km Ben­sii­ni

CO2-pääs­töt 159 g/km

Voi­man­siir­to M5, etu­ve­to

Mi­tat p 4597, l 1788, k 1477 mm,

ak­se­li­vä­li 2685 mm, oma­mas­sa 1377 kg, ta­va­ra­ti­la 469 l, tank­ki 60 l

Hin­ta uu­te­na 18 167 e

 

Tar­kis­tus­lis­ta Chev­ro­let Cruze 2010–2014

Chev­ro­let on myön­tä­nyt uu­sil­le Cruze-mal­leil­le kol­men vuo­den tai 100 000 ki­lo­met­rin yleis­ta­kuun sekä kuu­den vuo­den puh­ki­ruos­tu­mat­to­muus­ta­kuun. En­sim­mäis­ten Suo­meen re­kis­te­röi­ty­jen yk­si­löi­den ta­kuut ovat siis jo um­peu­tu­neet, mut­ta tuo­reem­mil­la ta­kuu­ta on vie­lä jäl­jel­lä. Va­jaan vii­den vuo­den ai­ka­na ko­ke­mus­ta Cru­zen mah­dol­li­sis­ta on­gel­mis­ta on jo eh­ti­nyt ker­tyä. Huo­mi­o­nar­vois­ta on, et­tä eri mark­ki­na-alu­eil­la eri­tyyp­pi­set on­gel­mat nou­se­vat esiin. Täs­sä yh­tey­des­sä kes­ki­tym­me lä­hin­nä Suo­mes­sa tun­net­tui­hin seik­koi­hin.

ETU- JA TAKA-AK­SE­LIS­TO

Etu­ak­se­lis­tol­la esiin­tyy mo­nen­lais­ta pien­tä huol­ta. Suu­rim­pa­na niis­tä voi näh­dä etuis­kun­vai­men­ti­mien tai nii­den ylä­pään tu­en­nan en­ne­nai­kai­sen ku­lu­mi­sen, joi­ta on ra­por­toi­tu jon­kin ver­ran. Sama kos­kee ta­kais­kun­vai­men­ti­mia. On­gel­ma saat­taa kuu­lua ta­kuun pii­riin. Li­säk­si Cru­zel­la on kak­si voi­mas­sa ole­vaa, tuo­ret­ta ta­kai­sin­kut­su­kam­pan­jaa Suo­mes­sa: oi­ke­an­puo­lei­nen ve­to­ak­se­li saat­taa ir­ro­ta ulom­mas­ta ve­to­ni­ve­les­tä tie­tyis­sä ajo-olo­suh­teis­sa ja etu­jar­ru­let­kut ei­vät eh­kä täy­tä laa­tu­nor­me­ja. Let­kut saat­ta­vat vuo­taa ja ne pi­tää vaih­taa. Taka-ak­se­lil­la kä­si­jar­ru saat­taa ju­mit­tua.

AJO­VA­LOT

On ta­val­lis­ta, et­tä ajo­va­lo­jen kor­keus­sää­dön moot­to­rit vi­oit­tu­vat ja ne täy­tyy vaih­taa uu­siin. Mah­dol­li­ses­ti ta­kuun pii­ris­sä.

TA­KA­LUUK­KU

Eri­tyi­ses­ti myö­hem­piä far­ma­ri­mal­le­ja vai­vaa­va on­gel­ma on ta­ka­luu­kun avaus­me­ka­nis­min mik­ro­kyt­ki­men vi­oit­tu­mi­nen, jol­loin luu­kun saa vain avai­mel­la au­ki. Mik­ro­kyt­kin vaih­det­tu usein ta­kuu­na.

VAIH­TEIS­TO

Kä­si­vaih­teis­tot ovat luo­tet­ta­via, mut­ta kyt­kin saat­taa ku­lua en­ne­nai­kai­ses­ti, jo en­nen 100 000 ki­lo­met­rin tul­tua täy­teen. Kyt­kin saat­taa myös ra­vis­taa hie­man. Kos­ka ky­sees­sä on kui­ten­kin pe­rus­tal­taan ku­lu­va osa ja sen kes­toon vai­kut­taa myös käyt­tö­ta­pa, ei voi­da pu­hua var­si­nai­ses­ta vi­as­ta. Au­to­maat­ti­vaih­teis­toi­hin liit­ty­vis­tä on­gel­mis­ta on sen si­jaan Yh­dys­val­lois­sa lu­kui­sia ra­port­te­ja. Suo­mes­sa on täs­sä suh­tees­sa sel­vit­ty il­man poik­keuk­sel­li­sia huo­lia.

MOOT­TO­RI

Voi­man­läh­teet ei­vät ai­heu­ta eri­tyi­siä huo­lia. Jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mä saat­taa kui­ten­kin vuo­taa nes­tet­tä, jos­ta le­vi­ää eri­tyi­nen tuok­su myös au­ton si­sä­ti­loi­hin. On­gel­ma on Yh­dys­val­lois­sa ol­lut niin ylei­ses­ti tun­net­tu, et­tä Ge­ne­ral Mo­tor­sia vas­taan on nos­tet­tu asi­as­sa ryh­mä­kan­ne vii­me syk­sy­nä. Mah­dol­li­nen on­gel­ma kos­kee eri­tyi­ses­ti vuo­si­mal­lin 2011 yk­si­löi­tä. Suo­mes­sa on­gel­ma ei ole eri­tyi­ses­ti nous­sut esiin. Tuu­li­la­sin­pe­su­nes­teen säi­li­ön kork­ki rik­kou­tuu hel­pos­ti.

IL­MAS­TOIN­TI

Tar­kis­ta il­mas­toin­nin toi­min­ta, sil­lä oh­jau­sau­to­ma­tiik­ka saat­taa täy­sau­to­maat­ti­mal­leis­sa tun­nis­taa si­säil­man läm­pö­ti­lan ajoit­tain vää­rin, jol­loin il­mas­toin­ti ei toi­mi toi­vo­tul­la ta­val­la. Jär­jes­tel­mä voi muu­ten­kin ol­la jo en­sim­mäi­sen huol­lon tar­pees­sa, mikä on nor­maa­lia.

 

Huol­lot ja va­ra­o­sat

Chev­ro­let Cruze 1.6 4-ov LS 83 kW MT5

Vaik­ka Chev­ro­let pois­tui Eu­roo­pas­ta uu­sien au­to­jen mark­ki­noil­ta, jat­ku­vat Chev­ro­let-mal­lien voi­mas­sa ole­vat kir­jal­li­set ta­kuu- ja huol­to-oh­jel­mat al­ku­pe­räis­ten so­pi­mus­ten mu­kai­ses­ti. Täl­lä het­kel­lä Chev­ro­le­til­la on Suo­mes­sa 30 val­tuu­tet­tua huol­to­kor­jaa­moa, huo­mat­ta­vas­ti vä­hem­män kuin vii­me vuon­na. Cru­zen Eu­roo­pan mal­lien huol­to­vä­li on pe­ri­aat­tees­sa 30 000 ki­lo­met­riä tai yk­si vuo­si, mut­ta Suo­men haas­ta­vis­sa olois­sa on so­vel­let­tu 15 000 ki­lo­met­rin huol­to­vä­liä. Rat­kai­su on hy­vin pe­rus­tel­ta­vis­sa.

Del­ta Au­to Oy on eräs Chev­ro­le­tia Suo­mes­sa huol­ta­vis­ta ket­juis­ta. Del­ta on esi­tel­lyt maas­sam­me ns. Plus­huol­lon, joka so­vel­tuu käy­tän­nös­sä kai­kil­le mer­keil­le, ja eri­tyi­ses­ti au­toil­le, joi­den ta­kuu­ai­ka on jo päät­ty­nyt. Au­to huol­le­taan Plus­huol­los­sa al­ku­pe­räis­laa­tui­sin va­ra­o­sin, ja työl­le sekä va­ra­o­sil­le an­ne­taan kah­den vuo­den ta­kuu. Tar­kas­tus­koh­tei­ta on var­si­nais­ten pe­rus­töi­den li­säk­si 15 tai 17 kap­pa­let­ta va­li­tus­ta huol­los­ta riip­pu­en. Pie­nem­pi Plus­huol­to mak­saa Cru­zel­le 129 eu­roa, laa­jem­pi ben­sii­ni­mal­leil­le 249 ja die­sel­mal­leil­le 299 eu­roa.

Toi­nen huol­to­e­si­merk­kim­me on Au­to-Suni Oy:ltä, joka on vii­me vuo­si­na saa­nut pal­jon po­si­tii­vis­ta pa­lau­tet­ta eri­no­mai­ses­ta pal­ve­lus­taan. Huol­to­jen hin­ta­e­rot ovat aja­tuk­sia he­rät­tä­viä: esi­mer­kik­si ja­ko­hih­nan vaih­to mak­saa Del­tal­la 46 pro­sent­tia enem­män kuin Au­to-Su­nil­la, pie­ni pe­rus­huol­to on puo­les­taan Del­tal­la suun­nil­leen 50 pro­sent­tia edul­li­sem­pi. Kil­pai­lut­ta­mi­nen siis kan­nat­taa. Au­to-Suni toi­mit­taa myös Chev­ro­le­tin al­ku­pe­räis­va­ra­o­sia, start­ti­moot­to­rin ja etuis­kun­vai­men­nin­pa­rin hin­nat tu­le­vat sil­tä.

 

Del­ta Au­to Oy 15 tkm ns. pie­ni huol­to = 129 e

Hy­vin­kää 30 tkm ns. iso huol­to = 249 e

Ja­ko­hih­nan vaih­to­huol­to = 592 e (sis. osat)

 

Au­to-Suni Oy 15 tkm ns. pie­ni huol­to = 254 e

Kou­vo­la Ja­ko­hih­nan vaih­to­huol­to = 405 e (sis.osat)

 

Va­ra­o­sa­hin­to­ja

Chev­ro­let on lu­pau­tu­nut toi­mit­taan al­ku­pe­räi­so­sia vä­hin­tään 10 vuot­ta sii­tä eteen­päin, kun vii­mei­nen uu­si Chev­ro­let on myy­ty Suo­mes­sa, eli vuo­teen 2025 saak­ka. Näil­tä osin suur­ta huol­ta ei siis ole nä­kö­pii­ris­sä, mut­ta toi­nen huo­mi­oon otet­ta­va seik­ka on hin­ta­ta­so. Cru­zen va­ra­o­sien saa­ta­vuus edul­li­sem­mil­ta jäl­ki­mark­ki­noil­ta jät­tää sel­ke­äs­ti toi­vo­mi­sen va­raa. Ta­val­li­sim­mat ku­lu­tu­so­sat on­nek­si löy­ty­vät suu­ris­ta va­ra­o­sa­ket­juis­ta­kin, mut­ta eri­koi­sem­mat osat ai­heut­ta­vat et­si­mis­työ­tä tai käyn­nin al­ku­pe­räi­so­sien maa­han­tuo­jan luo­na. Täs­tä al­la esi­merk­ki­nä vaik­ka­pa 1,6-lit­rai­sen Eco­tec-moot­to­rin start­ti­moot­to­ri, jos­ta GM-or­ga­ni­saa­tio ve­loit­taa yli 700 eu­roa. Se on yk­sin­ker­tai­ses­ti pal­jon. Sa­mas­ta il­mi­ös­tä kie­lii GM-ve­si­pum­pun ja tar­vi­ke-ja­ko­hih­na­sar­jan hin­to­jen suh­de: va­ra­o­sa­lii­ke tar­jo­aa koko va­ra­o­sa­pa­ke­tin käy­tän­nös­sä sa­mal­la hin­nal­la kuin pelk­kä GM-ve­si­pump­pu. Ky­sees­sä ovat tie­ten­kin al­ku­pe­räis­va­ra­o­sat ja tar­vi­ke­va­ra­o­sat, mut­ta on vai­kea ku­vi­tel­la nii­den laa­dul­lis­ten ero­jen ole­van näin suu­ret. Mo­nis­sa ta­pauk­sis­sa mo­lem­mat osat tu­le­vat jopa sa­mas­ta teh­taas­ta, mut­ta eri pa­ke­tis­sa. Va­lin­ta ja laa­tu­e­ro­jen pun­nit­se­mi­nen jää ku­lut­ta­jan vas­tuul­le, mut­ta jos va­lin­nan va­raa ei ole, on au­toi­li­ja maa­han­tuo­jan hin­noit­te­lun ar­moil­la.

 

Va­ra­o­sa­hin­to­ja

Jar­ru­le­vyt eteen, pari 79,80 e

Jar­ru­pa­lat eteen, sar­ja 35,90 e

Etuis­kun­vai­men­nin, pari 353,50 e

Pyö­rän­laa­ke­ri­sar­ja eteen 169,90 e

Lamb­da-an­tu­ri, etumm. 116,95 e

Ve­si­pump­pu, 1.6i 119,35

Ve­to­ni­vel, 2.0D 74,90 e

Kyt­kin­pa­ket­ti, 1.6i 210,23 e

Start­ti­moot­to­ri, 1.6i 709,10 e

Ja­ko­hih­na­sar­ja, 1.6i / 1.8i 129,90 e

 

Läh­teet: Mo­to­net, Au­to-Suni Oy, Del­ta Au­to Oy Hy­vin­kää, skru­vat.fi, to­pau­too­sat.fi

Chev­ro­let Cruze 2010–2014

 

 

OS­TO-OPAS

Ko­ea­jol­la kan­nat­taa kiin­nit­tää huo­mio ajet­ta­van yk­si­lön ajo-omi­nai­suuk­siin, sil­lä tä­män ikäi­sis­sä au­tois­sa nii­den pi­täi­si ol­la vie­lä kun­nos­sa. Cru­zen oh­jaus­tun­tu­ma on eu­roop­pa­lai­sit­tain sää­det­ty. Aja­mis­ta lei­maa as­tet­ta peh­me­äm­pi jou­si­tus­tun­nel­ma kuin Ast­ras­sa. Oh­jaus­tun­tu­ma on ke­vyt, mut­ta sil­ti tun­no­kas, jo­ten pe­ru­sa­si­at ovat – jos ovat – näil­tä osin kun­nos­sa.

Cru­zen va­rus­te­lu on ol­lut hy­väl­lä to­lal­la. Va­rus­te­ta­sot ovat ol­leet L, LS, LT ja LTZ. L oli saa­ta­vil­la vain 1,6-lit­rai­sen hin­nat al­ka­en -ben­sii­ni­moot­to­rin yh­tey­des­sä, ja se on jää­nyt har­vi­nai­suu­dek­si. Jo LS:n mu­ka­na tu­li­vat useim­mat mu­ka­vuu­teen ja si­sä­ti­loi­hin liit­ty­vät va­rus­teet sekä var­sin kat­ta­va tur­va­va­rus­te­lu. Cruze saa­vut­ti vuon­na 2009 Eu­ro NCAP tur­va­täh­tiä täy­det 5 kap­pa­let­ta. LT-va­rus­te­lu toi LS:n li­säk­si suu­rem­mat pyö­rät, va­ki­o­no­peus­sää­ti­men, au­to­maat­ti-il­mas­toin­nin, sa­de­tun­nis­ti­men sekä viih­de-elekt­ro­niik­kaa ja kak­si li­sä­kai­u­tin­ta. Kat­ta­vin taso oli LTZ, li­sä­va­rus­tei­na oli­vat saa­ta­vil­la ai­no­as­taan me­tal­li­vä­ri ja na­vi­gaat­to­ri. Au­to­maat­ti­vaih­teis­to kas­vat­ti Cru­zen hin­taa noin 3000 eu­rol­la.

Cruze on pääl­tä­päin suh­teel­li­sen näyt­tä­vä peli, mut­ta si­säl­lä val­lit­see hie­man ha­ju­ton, vä­ri­tön ja lai­mea tun­nel­ma. Suu­ria tun­ne­myrs­ky­jä on tur­ha odot­taa. Pe­ru­sa­si­at ajo­a­sen­nos­ta va­ki­o­va­rus­tei­siin ovat kui­ten­kin mal­lil­laan, ja eten­kin au­ton ajo-omi­nai­suu­det vies­ti­vät pe­rus­tal­taan laa­du­kas­ta sa­no­maa. Muo­vi­o­sat naar­muun­tu­vat sil­ti har­mil­li­sen no­pe­as­ti.

Moot­to­reis­ta on­nis­tu­neim­mat ovat tur­bo­ah­det­tu 1,4-lit­rai­nen ben­sii­ni (140 hv) sekä 2,0-lit­rai­nen tur­bo­die­sel (163 hv). Ah­det­tu ben­sii­ni­moot­to­ri on käy­tet­ty­jen mark­ki­noil­la har­voin tar­jol­la. Suu­rem­man die­se­lin yh­tey­teen hy­vin so­pi­va au­to­maat­ti vaa­tii Cru­zes­sa ve­ron­sa sel­ke­äs­ti kor­ke­am­man ku­lu­tuk­sen muo­dos­sa.

 

Esi­mer­kit ja vaih­to­eh­dot

Chev­ro­let Cruze kil­pai­lee var­sin ta­sai­ses­sa seu­ras­sa, ja hin­ta­e­rot mal­li­ver­si­oi­den­kin vä­lil­lä ovat pie­niä. Au­to­maat­ti­vaih­tei­sia yk­si­löi­tä ta­paa har­vak­sel­taan myy­tä­vä­nä. Pal­jon aja­vien on syy­tä har­ki­ta ah­det­tu­ja moot­to­ri­ver­si­oi­ta, eten­kin die­se­lei­tä. Suo­meen re­kis­te­röi­dyil­lä Cru­zeil­la ei ole vie­lä tyy­pil­li­ses­ti eh­dit­ty ajaa ko­vin pal­joa, jo­ten hy­vä­kun­toi­sia yk­si­löi­tä si­näl­lään ra­jal­li­ses­sa mää­räs­sä pi­täi­si vie­lä löy­tyä.

Se­da­nia et­si­vil­le Ford Fo­cus ja VW Jet­ta ovat myös har­kit­se­mi­sen ar­voi­sia, sa­man hin­ta­luo­kan vaih­to­eh­to­ja. Fo­cuk­sen ylei­sil­me on hie­man Jet­taa nuo­rek­kaam­pi. Ajo­mää­riin suh­teu­tet­tu­na Jet­ta on kol­mi­kon kal­lein vaih­to­eh­to, mut­ta erot ovat kui­ten­kin pie­niä.

 

Chev­ro­let Cruze 1.8 4-ov LT 104 kW MT5, vm. 2010, ajet­tu 47 000 km / HMZ-918

Hin­ta­pyyn­tö 11 700 e

 

Rin­ta-Jou­pin Au­to­lii­ke Oy, Vaa­sa

Chev­ro­let Cruze 1.6 5-ov LT 91 kW MT5, vm. 2011, ajet­tu 57 000 km / ZZG-536

Hin­ta­pyyn­tö 11 800 e

Sei­nä­jo­en Au­to-Kaa­ri Oy, Sei­nä­jo­ki

Chev­ro­let Cruze 2.0D 4-ov LS 92 kW MT5, vm. 2011, ajet­tu 81 000 km / MEZ-577

Hin­ta­pyyn­tö 12 500 e

Au­to­ta­lo Ant­ti-Roi­ko Oy, Yli­vies­ka

 

Ford Fo­cus 1.6 100 hv Trend De­sign M5 Se­dan, vm. 2010, ajet­tu 78 000 km / CHR-393

Hin­ta­pyyn­tö 11 500 e

Ka­mux, Ro­va­nie­mi

VW Jet­ta 1.2 TSI 77 kW Com­fort­li­ne Blu­e­Mo­ti­on, vm. 2011, ajet­tu 136 000 km / JHT-939

Hin­ta­pyyn­tö 11 900 e

Loh­jan­por­tin Au­to Oy, Loh­ja

 

Yh­teen­ve­to ***1/2

Chev­ro­let Cruze on käy­tet­ty­nä­kin pe­rus­teil­taan kun­nos­sa. Muu­ta­mat tun­ne­tut tyyp­pi­on­gel­mat, ta­kai­sin­kut­sut, har­ve­ne­va huol­to­ver­kos­to ja kal­liih­kot al­ku­pe­räis­va­ra­o­sat las­ke­vat va­li­tet­ta­vas­ti sen tu­los­ta. Huol­lot­kaan ei­vät ole eri­tyi­sen edul­li­sia, niin kuin uu­te­na edul­li­sel­ta au­tol­ta saa­tai­si eh­kä odot­taa. Tu­los ei kui­ten­kaan ole huo­no, ja au­ton ul­koi­nen ole­mus on edel­leen edus­ta­van pir­teä.

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN