Käytetty Chevrolet Cruze: Millainen on Korean-Chevy?

Ensin Chevrolet toi markkinoille menestyksekkään maailmanauto Cruzen. Jo muutaman vuoden kuluttua valmistaja vetäytyi Euroopasta. Mitä kuuluu Cruzelle nyt?

Auto Bild.Uutiset

Chev­ro­let Cruze on mai­neik­kaan yh­dys­val­ta­lais­mer­kin maa­il­ma­nau­to, joka syn­tyi vuon­na 2008. Suo­meen tämä kom­pak­ti, edul­li­nen pe­ru­sau­to saa­tiin mal­li­vuo­dek­si 2010. Cru­zen ne­li­o­vi­nen ver­sio oli esit­te­lyn­sä yh­tey­des­sä eri­tyi­ses­ti Da­vid Ly­o­nin piir­tä­mis­tä, näyt­tä­vis­tä muo­dois­taan kii­tet­ty.

Var­sin­kin keu­las­ta tar­kas­tel­len au­ton muo­toi­hin oli mo­nen help­po ihas­tua. Myös kyl­ki­lin­jat oli­vat alus­ta al­ka­en klas­si­sen sel­ke­ät. Se­dan ei kui­ten­kaan ole pys­ty­nyt tar­jo­a­maan mo­nen tar­vit­se­maa ta­va­ra­ti­lan hyö­dyn­net­tä­vyyt­tä, jo­ten seu­raa­vak­si esi­tel­tiin vii­si­o­vi­nen hatch­back ja ke­säk­si 2012 vie­lä odo­tet­tu far­ma­ri.

Tek­ni­ses­ti pin­nan al­la pii­li mo­nin osin emo­yh­tiö GM:n toi­sen mer­kin, Ope­lin tek­niik­kaa. Pe­rus­ra­ken­ne on yh­tei­nen ak­se­li­vä­liä ai­na myö­den, jo­ten Chev­ro­let Cru­zen ja Opel Ast­ra J:n su­ku­lai­suus­suh­de on lä­hei­nen. Jou­si­tuk­sen sää­döis­sä ja ta­ka­jou­si­tuk­ses­sa on kui­ten­kin pie­niä ero­ja.

Moot­to­rit ovat ol­leet meil­lä 1,6- ja 1,8-lit­rai­set ben­sii­ni­ver­si­ot sekä 2,0- ja 1,7-lit­rai­set die­se­lit. Myö­hem­min mu­kaan liit­tyi vie­lä Ope­lis­ta tut­tu 1,4-lit­rai­nen ben­sii­ni­tur­bo. Vaih­teis­to­vaih­to­eh­dot oli­vat vii­si- tai kuu­si­por­tai­set ma­nu­aa­lit tai kuu­si­por­tai­nen au­to­maat­ti.

Chevrolet Cruze Sedan ei ole pystynyt tarjoamaan monen tarvitsemaa tavaratilan hyödynnettävyyttä, joten seuraavaksi esiteltiin viisiovinen hatchback ja kesäksi 2012 vielä odotettu farmari.​

Chevrolet Cruze Sedan ei ole pystynyt tarjoamaan monen tarvitsemaa tavaratilan hyödynnettävyyttä, joten seuraavaksi esiteltiin viisiovinen hatchback ja kesäksi 2012 vielä odotettu farmari.​

Chevrolet Cruzen sukulaisuussuhde Opel Astraan on suora, mikä näkyy esimerkiksi monissa käyttökytkimissä.​

Chevrolet Cruzen sukulaisuussuhde Opel Astraan on suora, mikä näkyy esimerkiksi monissa käyttökytkimissä.​

Muodoilla leikittelyä tapaa myös sisätiloissa.​

Muodoilla leikittelyä tapaa myös sisätiloissa.​

Cru­zea on val­mis­tet­tu muun mu­as­sa Aust­ra­li­as­sa, Bra­si­li­as­sa, Ete­lä-Ko­re­as­sa, Kii­nas­sa, Ve­nä­jäl­lä, Thai­maas­sa ja Yh­dys­val­lois­sa. Ky­sees­sä on siis ai­to maa­il­ma­nau­to, jota on myös mark­ki­noi­tu käy­tän­nös­sä kai­kil­le man­te­reil­le. Cruze on ol­lut Chev­ro­le­til­le tär­keä hit­ti­tuo­te. Esi­mer­kik­si vuon­na 2010 Cru­zea myy­tiin maa­il­man­laa­jui­ses­ti noin 335 000 kap­pa­let­ta. Au­tos­ta kas­voi tär­keä mal­li myös tär­keil­le Yh­dys­val­tain mark­ki­noil­le.

Cru­zen toi­nen su­ku­pol­vi saa­puu mark­ki­noil­le ku­lu­van vuo­den lo­pul­la. Eu­roop­paan sitä ei kui­ten­kaan ole enää lu­vas­sa, sil­lä ku­ten tie­det­ty, Chev­ro­let ve­täy­tyi Eu­roo­pas­ta – ur­hei­lu­au­toi­ko­ni Cor­vet­te pois lu­kien (mut­ta se­kin Suo­men mark­ki­noil­ta) – ku­lu­van vuo­den al­kuun men­nes­sä. Syy­nä tä­hän oli­vat Eu­roo­pan au­to­mark­ki­noi­ta vii­me vuo­si­na ko­e­tel­leet mo­net ne­ga­tii­vi­set te­ki­jät, joi­den vuok­si Chev­ro­le­tin ta­lou­del­li­nen tu­los ei ol­lut van­hal­la man­te­reel­la hy­väk­syt­tä­vä.

Vaik­ka Chev­ro­let lo­pet­ti hen­ki­lö­au­to­jen myyn­nin Län­si- ja Kes­ki-Eu­roo­pas­sa, jat­kaa GM edel­leen avai­na­se­mas­sa ole­vil­la Eu­roo­pan mark­ki­noil­la, mut­ta kes­kit­tä­en nyt re­surs­sin­sa Opel- ja Vaux­hall-merk­kei­hin. Pää­tös oli ym­mär­ret­tä­vä ja to­den­nä­köi­ses­ti myös lii­ke­ta­lou­del­li­ses­ti oi­ke­aan osu­nut.

Cru­zea myy­tiin maas­sam­me rei­lun nel­jän vuo­den ai­ka­na koh­tuul­li­ses­ti, ja käy­tet­ty­jä yk­si­löi­tä on al­ka­nut il­maan­tua myy­tä­vik­si yhä enem­män. Au­ton hin­ta­ta­so on ol­lut jo uu­te­na hou­kut­te­le­van mal­til­li­nen, ja nyt edul­li­sim­mat käy­te­tyt Cru­zet vaih­ta­vat omis­ta­jaa jo al­le 10 000 eu­ron hin­noin. Ky­sy­mys kuu­luu­kin, mil­lai­sen vas­ti­neen muu­ta­man vuo­den ikäi­nen Cruze tar­jo­aa os­ta­jan ra­hoil­le?

Teks­ti ja ku­vat: Har­ry Kuu­rio

Ajoasento on Chevrolet Cruzessa kunnossa, vaikka istuimet jättävätkin hieman toivomisen varaa.​

Ajoasento on Chevrolet Cruzessa kunnossa, vaikka istuimet jättävätkin hieman toivomisen varaa.​

Myöskään takaistuin ei vakuuta levymäisyydellään, mutta tilaa on kuitenkin kohtalaisesti.​

Myöskään takaistuin ei vakuuta levymäisyydellään, mutta tilaa on kuitenkin kohtalaisesti.​

Chev­ro­let Cruze 1.6 4-ov LS 83 kW MT5

Moot­to­ri R4, 1598 cm³

83 kW (113 hv)/6000 r/min

153 Nm/4200 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 13,0 s

Huip­pu­no­peus 185 km/h

Ku­lu­tus 6,8 l/100 km Ben­sii­ni

CO2-pääs­töt 159 g/km

Voi­man­siir­to M5, etu­ve­to

Mi­tat p 4597, l 1788, k 1477 mm,

ak­se­li­vä­li 2685 mm, oma­mas­sa 1377 kg, ta­va­ra­ti­la 469 l, tank­ki 60 l

Hin­ta uu­te­na 18 167 e

 

Tar­kis­tus­lis­ta Chev­ro­let Cruze 2010–2014

Chev­ro­let on myön­tä­nyt uu­sil­le Cruze-mal­leil­le kol­men vuo­den tai 100 000 ki­lo­met­rin yleis­ta­kuun sekä kuu­den vuo­den puh­ki­ruos­tu­mat­to­muus­ta­kuun. En­sim­mäis­ten Suo­meen re­kis­te­röi­ty­jen yk­si­löi­den ta­kuut ovat siis jo um­peu­tu­neet, mut­ta tuo­reem­mil­la ta­kuu­ta on vie­lä jäl­jel­lä. Va­jaan vii­den vuo­den ai­ka­na ko­ke­mus­ta Cru­zen mah­dol­li­sis­ta on­gel­mis­ta on jo eh­ti­nyt ker­tyä. Huo­mi­o­nar­vois­ta on, et­tä eri mark­ki­na-alu­eil­la eri­tyyp­pi­set on­gel­mat nou­se­vat esiin. Täs­sä yh­tey­des­sä kes­ki­tym­me lä­hin­nä Suo­mes­sa tun­net­tui­hin seik­koi­hin.

ETU- JA TAKA-AK­SE­LIS­TO

Etu­ak­se­lis­tol­la esiin­tyy mo­nen­lais­ta pien­tä huol­ta. Suu­rim­pa­na niis­tä voi näh­dä etuis­kun­vai­men­ti­mien tai nii­den ylä­pään tu­en­nan en­ne­nai­kai­sen ku­lu­mi­sen, joi­ta on ra­por­toi­tu jon­kin ver­ran. Sama kos­kee ta­kais­kun­vai­men­ti­mia. On­gel­ma saat­taa kuu­lua ta­kuun pii­riin. Li­säk­si Cru­zel­la on kak­si voi­mas­sa ole­vaa, tuo­ret­ta ta­kai­sin­kut­su­kam­pan­jaa Suo­mes­sa: oi­ke­an­puo­lei­nen ve­to­ak­se­li saat­taa ir­ro­ta ulom­mas­ta ve­to­ni­ve­les­tä tie­tyis­sä ajo-olo­suh­teis­sa ja etu­jar­ru­let­kut ei­vät eh­kä täy­tä laa­tu­nor­me­ja. Let­kut saat­ta­vat vuo­taa ja ne pi­tää vaih­taa. Taka-ak­se­lil­la kä­si­jar­ru saat­taa ju­mit­tua.

AJO­VA­LOT

On ta­val­lis­ta, et­tä ajo­va­lo­jen kor­keus­sää­dön moot­to­rit vi­oit­tu­vat ja ne täy­tyy vaih­taa uu­siin. Mah­dol­li­ses­ti ta­kuun pii­ris­sä.

TA­KA­LUUK­KU

Eri­tyi­ses­ti myö­hem­piä far­ma­ri­mal­le­ja vai­vaa­va on­gel­ma on ta­ka­luu­kun avaus­me­ka­nis­min mik­ro­kyt­ki­men vi­oit­tu­mi­nen, jol­loin luu­kun saa vain avai­mel­la au­ki. Mik­ro­kyt­kin vaih­det­tu usein ta­kuu­na.

VAIH­TEIS­TO

Kä­si­vaih­teis­tot ovat luo­tet­ta­via, mut­ta kyt­kin saat­taa ku­lua en­ne­nai­kai­ses­ti, jo en­nen 100 000 ki­lo­met­rin tul­tua täy­teen. Kyt­kin saat­taa myös ra­vis­taa hie­man. Kos­ka ky­sees­sä on kui­ten­kin pe­rus­tal­taan ku­lu­va osa ja sen kes­toon vai­kut­taa myös käyt­tö­ta­pa, ei voi­da pu­hua var­si­nai­ses­ta vi­as­ta. Au­to­maat­ti­vaih­teis­toi­hin liit­ty­vis­tä on­gel­mis­ta on sen si­jaan Yh­dys­val­lois­sa lu­kui­sia ra­port­te­ja. Suo­mes­sa on täs­sä suh­tees­sa sel­vit­ty il­man poik­keuk­sel­li­sia huo­lia.

MOOT­TO­RI

Voi­man­läh­teet ei­vät ai­heu­ta eri­tyi­siä huo­lia. Jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mä saat­taa kui­ten­kin vuo­taa nes­tet­tä, jos­ta le­vi­ää eri­tyi­nen tuok­su myös au­ton si­sä­ti­loi­hin. On­gel­ma on Yh­dys­val­lois­sa ol­lut niin ylei­ses­ti tun­net­tu, et­tä Ge­ne­ral Mo­tor­sia vas­taan on nos­tet­tu asi­as­sa ryh­mä­kan­ne vii­me syk­sy­nä. Mah­dol­li­nen on­gel­ma kos­kee eri­tyi­ses­ti vuo­si­mal­lin 2011 yk­si­löi­tä. Suo­mes­sa on­gel­ma ei ole eri­tyi­ses­ti nous­sut esiin. Tuu­li­la­sin­pe­su­nes­teen säi­li­ön kork­ki rik­kou­tuu hel­pos­ti.

IL­MAS­TOIN­TI

Tar­kis­ta il­mas­toin­nin toi­min­ta, sil­lä oh­jau­sau­to­ma­tiik­ka saat­taa täy­sau­to­maat­ti­mal­leis­sa tun­nis­taa si­säil­man läm­pö­ti­lan ajoit­tain vää­rin, jol­loin il­mas­toin­ti ei toi­mi toi­vo­tul­la ta­val­la. Jär­jes­tel­mä voi muu­ten­kin ol­la jo en­sim­mäi­sen huol­lon tar­pees­sa, mikä on nor­maa­lia.

 

Huol­lot ja va­ra­o­sat

Chev­ro­let Cruze 1.6 4-ov LS 83 kW MT5

Vaik­ka Chev­ro­let pois­tui Eu­roo­pas­ta uu­sien au­to­jen mark­ki­noil­ta, jat­ku­vat Chev­ro­let-mal­lien voi­mas­sa ole­vat kir­jal­li­set ta­kuu- ja huol­to-oh­jel­mat al­ku­pe­räis­ten so­pi­mus­ten mu­kai­ses­ti. Täl­lä het­kel­lä Chev­ro­le­til­la on Suo­mes­sa 30 val­tuu­tet­tua huol­to­kor­jaa­moa, huo­mat­ta­vas­ti vä­hem­män kuin vii­me vuon­na. Cru­zen Eu­roo­pan mal­lien huol­to­vä­li on pe­ri­aat­tees­sa 30 000 ki­lo­met­riä tai yk­si vuo­si, mut­ta Suo­men haas­ta­vis­sa olois­sa on so­vel­let­tu 15 000 ki­lo­met­rin huol­to­vä­liä. Rat­kai­su on hy­vin pe­rus­tel­ta­vis­sa.

Del­ta Au­to Oy on eräs Chev­ro­le­tia Suo­mes­sa huol­ta­vis­ta ket­juis­ta. Del­ta on esi­tel­lyt maas­sam­me ns. Plus­huol­lon, joka so­vel­tuu käy­tän­nös­sä kai­kil­le mer­keil­le, ja eri­tyi­ses­ti au­toil­le, joi­den ta­kuu­ai­ka on jo päät­ty­nyt. Au­to huol­le­taan Plus­huol­los­sa al­ku­pe­räis­laa­tui­sin va­ra­o­sin, ja työl­le sekä va­ra­o­sil­le an­ne­taan kah­den vuo­den ta­kuu. Tar­kas­tus­koh­tei­ta on var­si­nais­ten pe­rus­töi­den li­säk­si 15 tai 17 kap­pa­let­ta va­li­tus­ta huol­los­ta riip­pu­en. Pie­nem­pi Plus­huol­to mak­saa Cru­zel­le 129 eu­roa, laa­jem­pi ben­sii­ni­mal­leil­le 249 ja die­sel­mal­leil­le 299 eu­roa.

Toi­nen huol­to­e­si­merk­kim­me on Au­to-Suni Oy:ltä, joka on vii­me vuo­si­na saa­nut pal­jon po­si­tii­vis­ta pa­lau­tet­ta eri­no­mai­ses­ta pal­ve­lus­taan. Huol­to­jen hin­ta­e­rot ovat aja­tuk­sia he­rät­tä­viä: esi­mer­kik­si ja­ko­hih­nan vaih­to mak­saa Del­tal­la 46 pro­sent­tia enem­män kuin Au­to-Su­nil­la, pie­ni pe­rus­huol­to on puo­les­taan Del­tal­la suun­nil­leen 50 pro­sent­tia edul­li­sem­pi. Kil­pai­lut­ta­mi­nen siis kan­nat­taa. Au­to-Suni toi­mit­taa myös Chev­ro­le­tin al­ku­pe­räis­va­ra­o­sia, start­ti­moot­to­rin ja etuis­kun­vai­men­nin­pa­rin hin­nat tu­le­vat sil­tä.

 

Del­ta Au­to Oy 15 tkm ns. pie­ni huol­to = 129 e

Hy­vin­kää 30 tkm ns. iso huol­to = 249 e

Ja­ko­hih­nan vaih­to­huol­to = 592 e (sis. osat)

 

Au­to-Suni Oy 15 tkm ns. pie­ni huol­to = 254 e

Kou­vo­la Ja­ko­hih­nan vaih­to­huol­to = 405 e (sis.osat)

 

Va­ra­o­sa­hin­to­ja

Chev­ro­let on lu­pau­tu­nut toi­mit­taan al­ku­pe­räi­so­sia vä­hin­tään 10 vuot­ta sii­tä eteen­päin, kun vii­mei­nen uu­si Chev­ro­let on myy­ty Suo­mes­sa, eli vuo­teen 2025 saak­ka. Näil­tä osin suur­ta huol­ta ei siis ole nä­kö­pii­ris­sä, mut­ta toi­nen huo­mi­oon otet­ta­va seik­ka on hin­ta­ta­so. Cru­zen va­ra­o­sien saa­ta­vuus edul­li­sem­mil­ta jäl­ki­mark­ki­noil­ta jät­tää sel­ke­äs­ti toi­vo­mi­sen va­raa. Ta­val­li­sim­mat ku­lu­tu­so­sat on­nek­si löy­ty­vät suu­ris­ta va­ra­o­sa­ket­juis­ta­kin, mut­ta eri­koi­sem­mat osat ai­heut­ta­vat et­si­mis­työ­tä tai käyn­nin al­ku­pe­räi­so­sien maa­han­tuo­jan luo­na. Täs­tä al­la esi­merk­ki­nä vaik­ka­pa 1,6-lit­rai­sen Eco­tec-moot­to­rin start­ti­moot­to­ri, jos­ta GM-or­ga­ni­saa­tio ve­loit­taa yli 700 eu­roa. Se on yk­sin­ker­tai­ses­ti pal­jon. Sa­mas­ta il­mi­ös­tä kie­lii GM-ve­si­pum­pun ja tar­vi­ke-ja­ko­hih­na­sar­jan hin­to­jen suh­de: va­ra­o­sa­lii­ke tar­jo­aa koko va­ra­o­sa­pa­ke­tin käy­tän­nös­sä sa­mal­la hin­nal­la kuin pelk­kä GM-ve­si­pump­pu. Ky­sees­sä ovat tie­ten­kin al­ku­pe­räis­va­ra­o­sat ja tar­vi­ke­va­ra­o­sat, mut­ta on vai­kea ku­vi­tel­la nii­den laa­dul­lis­ten ero­jen ole­van näin suu­ret. Mo­nis­sa ta­pauk­sis­sa mo­lem­mat osat tu­le­vat jopa sa­mas­ta teh­taas­ta, mut­ta eri pa­ke­tis­sa. Va­lin­ta ja laa­tu­e­ro­jen pun­nit­se­mi­nen jää ku­lut­ta­jan vas­tuul­le, mut­ta jos va­lin­nan va­raa ei ole, on au­toi­li­ja maa­han­tuo­jan hin­noit­te­lun ar­moil­la.

 

Va­ra­o­sa­hin­to­ja

Jar­ru­le­vyt eteen, pari 79,80 e

Jar­ru­pa­lat eteen, sar­ja 35,90 e

Etuis­kun­vai­men­nin, pari 353,50 e

Pyö­rän­laa­ke­ri­sar­ja eteen 169,90 e

Lamb­da-an­tu­ri, etumm. 116,95 e

Ve­si­pump­pu, 1.6i 119,35

Ve­to­ni­vel, 2.0D 74,90 e

Kyt­kin­pa­ket­ti, 1.6i 210,23 e

Start­ti­moot­to­ri, 1.6i 709,10 e

Ja­ko­hih­na­sar­ja, 1.6i / 1.8i 129,90 e

 

Läh­teet: Mo­to­net, Au­to-Suni Oy, Del­ta Au­to Oy Hy­vin­kää, skru­vat.fi, to­pau­too­sat.fi

Chev­ro­let Cruze 2010–2014

 

 

OS­TO-OPAS

Ko­ea­jol­la kan­nat­taa kiin­nit­tää huo­mio ajet­ta­van yk­si­lön ajo-omi­nai­suuk­siin, sil­lä tä­män ikäi­sis­sä au­tois­sa nii­den pi­täi­si ol­la vie­lä kun­nos­sa. Cru­zen oh­jaus­tun­tu­ma on eu­roop­pa­lai­sit­tain sää­det­ty. Aja­mis­ta lei­maa as­tet­ta peh­me­äm­pi jou­si­tus­tun­nel­ma kuin Ast­ras­sa. Oh­jaus­tun­tu­ma on ke­vyt, mut­ta sil­ti tun­no­kas, jo­ten pe­ru­sa­si­at ovat – jos ovat – näil­tä osin kun­nos­sa.

Cru­zen va­rus­te­lu on ol­lut hy­väl­lä to­lal­la. Va­rus­te­ta­sot ovat ol­leet L, LS, LT ja LTZ. L oli saa­ta­vil­la vain 1,6-lit­rai­sen hin­nat al­ka­en -ben­sii­ni­moot­to­rin yh­tey­des­sä, ja se on jää­nyt har­vi­nai­suu­dek­si. Jo LS:n mu­ka­na tu­li­vat useim­mat mu­ka­vuu­teen ja si­sä­ti­loi­hin liit­ty­vät va­rus­teet sekä var­sin kat­ta­va tur­va­va­rus­te­lu. Cruze saa­vut­ti vuon­na 2009 Eu­ro NCAP tur­va­täh­tiä täy­det 5 kap­pa­let­ta. LT-va­rus­te­lu toi LS:n li­säk­si suu­rem­mat pyö­rät, va­ki­o­no­peus­sää­ti­men, au­to­maat­ti-il­mas­toin­nin, sa­de­tun­nis­ti­men sekä viih­de-elekt­ro­niik­kaa ja kak­si li­sä­kai­u­tin­ta. Kat­ta­vin taso oli LTZ, li­sä­va­rus­tei­na oli­vat saa­ta­vil­la ai­no­as­taan me­tal­li­vä­ri ja na­vi­gaat­to­ri. Au­to­maat­ti­vaih­teis­to kas­vat­ti Cru­zen hin­taa noin 3000 eu­rol­la.

Cruze on pääl­tä­päin suh­teel­li­sen näyt­tä­vä peli, mut­ta si­säl­lä val­lit­see hie­man ha­ju­ton, vä­ri­tön ja lai­mea tun­nel­ma. Suu­ria tun­ne­myrs­ky­jä on tur­ha odot­taa. Pe­ru­sa­si­at ajo­a­sen­nos­ta va­ki­o­va­rus­tei­siin ovat kui­ten­kin mal­lil­laan, ja eten­kin au­ton ajo-omi­nai­suu­det vies­ti­vät pe­rus­tal­taan laa­du­kas­ta sa­no­maa. Muo­vi­o­sat naar­muun­tu­vat sil­ti har­mil­li­sen no­pe­as­ti.

Moot­to­reis­ta on­nis­tu­neim­mat ovat tur­bo­ah­det­tu 1,4-lit­rai­nen ben­sii­ni (140 hv) sekä 2,0-lit­rai­nen tur­bo­die­sel (163 hv). Ah­det­tu ben­sii­ni­moot­to­ri on käy­tet­ty­jen mark­ki­noil­la har­voin tar­jol­la. Suu­rem­man die­se­lin yh­tey­teen hy­vin so­pi­va au­to­maat­ti vaa­tii Cru­zes­sa ve­ron­sa sel­ke­äs­ti kor­ke­am­man ku­lu­tuk­sen muo­dos­sa.

 

Esi­mer­kit ja vaih­to­eh­dot

Chev­ro­let Cruze kil­pai­lee var­sin ta­sai­ses­sa seu­ras­sa, ja hin­ta­e­rot mal­li­ver­si­oi­den­kin vä­lil­lä ovat pie­niä. Au­to­maat­ti­vaih­tei­sia yk­si­löi­tä ta­paa har­vak­sel­taan myy­tä­vä­nä. Pal­jon aja­vien on syy­tä har­ki­ta ah­det­tu­ja moot­to­ri­ver­si­oi­ta, eten­kin die­se­lei­tä. Suo­meen re­kis­te­röi­dyil­lä Cru­zeil­la ei ole vie­lä tyy­pil­li­ses­ti eh­dit­ty ajaa ko­vin pal­joa, jo­ten hy­vä­kun­toi­sia yk­si­löi­tä si­näl­lään ra­jal­li­ses­sa mää­räs­sä pi­täi­si vie­lä löy­tyä.

Se­da­nia et­si­vil­le Ford Fo­cus ja VW Jet­ta ovat myös har­kit­se­mi­sen ar­voi­sia, sa­man hin­ta­luo­kan vaih­to­eh­to­ja. Fo­cuk­sen ylei­sil­me on hie­man Jet­taa nuo­rek­kaam­pi. Ajo­mää­riin suh­teu­tet­tu­na Jet­ta on kol­mi­kon kal­lein vaih­to­eh­to, mut­ta erot ovat kui­ten­kin pie­niä.

 

Chev­ro­let Cruze 1.8 4-ov LT 104 kW MT5, vm. 2010, ajet­tu 47 000 km / HMZ-918

Hin­ta­pyyn­tö 11 700 e

 

Rin­ta-Jou­pin Au­to­lii­ke Oy, Vaa­sa

Chev­ro­let Cruze 1.6 5-ov LT 91 kW MT5, vm. 2011, ajet­tu 57 000 km / ZZG-536

Hin­ta­pyyn­tö 11 800 e

Sei­nä­jo­en Au­to-Kaa­ri Oy, Sei­nä­jo­ki

Chev­ro­let Cruze 2.0D 4-ov LS 92 kW MT5, vm. 2011, ajet­tu 81 000 km / MEZ-577

Hin­ta­pyyn­tö 12 500 e

Au­to­ta­lo Ant­ti-Roi­ko Oy, Yli­vies­ka

 

Ford Fo­cus 1.6 100 hv Trend De­sign M5 Se­dan, vm. 2010, ajet­tu 78 000 km / CHR-393

Hin­ta­pyyn­tö 11 500 e

Ka­mux, Ro­va­nie­mi

VW Jet­ta 1.2 TSI 77 kW Com­fort­li­ne Blu­e­Mo­ti­on, vm. 2011, ajet­tu 136 000 km / JHT-939

Hin­ta­pyyn­tö 11 900 e

Loh­jan­por­tin Au­to Oy, Loh­ja

 

Yh­teen­ve­to ***1/2

Chev­ro­let Cruze on käy­tet­ty­nä­kin pe­rus­teil­taan kun­nos­sa. Muu­ta­mat tun­ne­tut tyyp­pi­on­gel­mat, ta­kai­sin­kut­sut, har­ve­ne­va huol­to­ver­kos­to ja kal­liih­kot al­ku­pe­räis­va­ra­o­sat las­ke­vat va­li­tet­ta­vas­ti sen tu­los­ta. Huol­lot­kaan ei­vät ole eri­tyi­sen edul­li­sia, niin kuin uu­te­na edul­li­sel­ta au­tol­ta saa­tai­si eh­kä odot­taa. Tu­los ei kui­ten­kaan ole huo­no, ja au­ton ul­koi­nen ole­mus on edel­leen edus­ta­van pir­teä.

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU