Kuuma keskustelunaihe: Voiko Saksasta löytää toimivan katumaasturin 5000 eurolla?
Onko noin 5000 euron hintaluokassa – tai jopa halvemmalla – mahdollista löytää Saksasta käytettyä, mutta toimivaa katumaasturia? Tätä voi tiukalla budjetilla liikkuva autonostaja miettiä.
Saksan Auto Bild tutki maansa TÛV-katsastusraporttia ja poimi sieltä vanhoja katumaasturimalleja, jotka parhaimmillaan saattavat tuoda hymyn ostajan kasvoille. Tässä neljä japanilaista esimerkkiä teemasta.
Onko Saksasta ylipäätään mahdollista löytää toimivaa katumaasturia noin 5000 euron hintaluokassa? On kyllä, ja on myös mahdollista löytää hyvällä tuurilla paljonkin suomalaista vastaavaa vähemmän ajettu yksilö kohtuullisempaan hintaan. Kaikki on tietysti kiinni tietotaidosta ja hyvästä tuurista.
Yhtenä esimerkkinä on toisen sukupolven Subaru Forester, jonka nelivetojärjestelmä pärjää hieman pahemmissakin maastokohdissa sekä huonokuntoisilla maaseututeillä. TÜV-raportin perusteella toisen sukupolven Subaru Foresterissa ei esiinny erityisongelmakohtia, vaan malli vaikuttaa luotettavalta.
Iältään 8–9 -vuotiaat Subaru Foresterit saavat Saksan TÜV-katsastuksessa arvosanan erittäin hyvä esimerkiksi sellaisilla osa-alueilla, kuten pyöränripustukset, ohjaus, jarrut sekä öljynkulutus. Valot ja jarrukomponentit saavat yleensä arvosanan hyvä ja tyydyttävät. Jousitusksen osat ja iskunvaimentimet ovat keskimäärin tyydyttävät. Usein pakoputkiston kunto ei läpäise katsastusta. Nelisylinterinen bokseri mahdollistaa 2.5 litran turbomoottorin voimin jopa 220 km/h huippunopeuden Saksan moottoriteillä, mutta silloin kulutukset liikkuvat 20 l/100 km tasolla. HInnat asettuvat 2500–4400 euroon.
Kaupan päälle Subaru Foresterissa saa nelisylinterisen bokserimoottorin käyntimurinan, mutta entäpä sitten se Foresterin Saksan-hintataso?
Kohteen kunnosta riippuen toisen sukupolven Foresterin hinta asettuu yleensä 2500–4400 euron välimaastoon.
Vuodesta 1998 valmistettu Suzuki Jimny on saatavilla 1,5 litran dieselinä tai 1,4 litran bensiininelikolla. Malli ei ole suorittanut EuroNCAP -törmäystestiä. Vaikka Jimny onkin ominaisuuksiltaan melko keskinkertainen, ominaisuudet säilyvät tasaisina läpi auton käyttöiän. Pyöränlaakerit kuluvat etenkin vuosimalleissa 2003–2006. Myös pyöränripustuksissa ja esimerkiksi ohjauksen komponenteissa on vikaherkkyyttä. Yksittäistapauksina Jimnyissä on jakovaihteistovikoja, turboahdinvaurioita ja kuluneita virta-avaimia. Hinnat alkavat Saksassa noin 2800 eurosta.
Suzuki Jimnyssä on kytkettävä neliveto. Mallissa on myös iso pyöräkoko ja valttikorttina on alennusvaihteisto, joka yhdessä korin kapeuden ansiosta mahdollistaa helpomman liikkumisen metsän kapeikoissa. Vuodesta 2004 tarjolla ollut Renaultin valmistama turbodiesel antaa lisää vääntöä, mutta maastopainotteinen jousitus on pitkille maantiematkoille epämiellyttävän kova. 8–9 -vuotiailla Jimnyillä on takanaan keskimäärin 104 000 km. Virheittä menee katsastuksesta 71,8 % ja lievin huomautuksin 11,6 %. Vikoja voi esiintyä jarruissa, moottorissa, voimansiirrossa ja pakoputkistossa.
Suzuki Jimny ei pärjää Foresteriin nähden aivan yhtä mallikkaasti, sillä siinä esiintyy keskimäärin liikaa vikoja, mutta siitä huolimatta Jimny pysyy kokonaisuudessaan asiallisessa kunnossa pitkään ja mikä parasta, sellaisen saattaa löytää Saksasta alkaen 2100 eurolla.
Suzuki Jimnyn etuihin kuuluvat kytkettävä neliveto sekä alennusvaihteisto. Suhteellisen suuri vannekoko sekä kapea kori helpottavat osaltaan mahtumista kapeisiin kohtiin metsiköissä.
Iältään 8–9 -vuotiaalla Honda CR-V:llä on Saksassa ajettu keskimäärin 117 000 km. Katsastuksessa ilman huomautuksia selviytyy 66,3 % ja lievin huomautuksin 12,4 %. Paljon sanomista on 21,3 prosentissa. Tämän ikäiset CR-V:t ovat keskimäärin hyviä, ja moottorin sekä voimansiirron öljyvuotojen suhteen ne ovat erittäin hyviä.
Myös varhaisemmat RD-sarjan Honda CR-V -mallit (2001–2006) ovat mielenkiintoisia. Käytännössä CR-V on toki enemmänkin katupainotteinen, eikä sovi varsinaisesti maastoon; CR-V:n erikoisalaa ovat pitkät maantiematkat. Honda CR-V:n RD-sarjalaisen saattaa löytää Saksasta alkaen 4500 eurolla.
Iältään 10–11 -vuotiailla Honda CR-V -malleilla on Saksassa ajettu keskimäärin 128 000 km. Näistä katsastuksen läpäisee ilman huomautuksia 61,1 % ja lievin huomautuksin 13,0 %. Huomattavasti vikoja on 25,8 prosentissa.
Toisen polven Toyota RAV4 on Saksassa varustettu 115 hv D-4D -turbodieselillä tai 150 hv kaksilitraisella bensiinimoottorilla. Malli on edeltäjäänsä kookkaampi, muttei painavampi. Yhteispaineruiskutteinen diesel oli ensi kertaa saatavilla ja mallistossa oli etu- sekä nelivetoversioita. Viisiovinen on 21 cm kolmiovista pitempi. Vuoden 2003 faceliftin yhteydessä tuli vakioksi ESC ja kahden turvatyynyn sijaan niitä tuli Saksassa kahdeksan. Hinnat alkavat Saksassa noin 3500 eurosta.
Tämän sukupolven Toyota RAV4:n D-4D-turbodieselin korkeapaine-ruiskutuspumppu on yleensä ongelmaton, mutta dieselversion kytkin on alamittainen. Alustassa ei esiinny ongelmia eikä ruostetta, mutta valot ovat 9-vuotiaassa RAV4:ssä usein himmentyneet. 8–9 -vuotiailla RAV4-malleilla on yleensä ajettu Saksassa 104 000 km. Virheittä läpäisee katsastuksen 71,8 % ja lievin huomautuksin 11,6 %. Huomattavasti sanomista on 16,6 prosentissa (keskiarvo 26,6 %).
Lars Hänsch-Petersen, Patrick Seitz
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Neula puhtaaksi
Anni Ihamäki: ”Haluan ympärilleni värejä ja kuvioita, elämäniloa”
Klipsch dinosauruspuistossa
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
Uusi optinen äänirasia
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL