Kuuma keskustelunaihe: Voiko Saksasta löytää toimivan katumaasturin 5000 eurolla?
Onko noin 5000 euron hintaluokassa – tai jopa halvemmalla – mahdollista löytää Saksasta käytettyä, mutta toimivaa katumaasturia? Tätä voi tiukalla budjetilla liikkuva autonostaja miettiä.
Saksan Auto Bild tutki maansa TÛV-katsastusraporttia ja poimi sieltä vanhoja katumaasturimalleja, jotka parhaimmillaan saattavat tuoda hymyn ostajan kasvoille. Tässä neljä japanilaista esimerkkiä teemasta.
Onko Saksasta ylipäätään mahdollista löytää toimivaa katumaasturia noin 5000 euron hintaluokassa? On kyllä, ja on myös mahdollista löytää hyvällä tuurilla paljonkin suomalaista vastaavaa vähemmän ajettu yksilö kohtuullisempaan hintaan. Kaikki on tietysti kiinni tietotaidosta ja hyvästä tuurista.
Yhtenä esimerkkinä on toisen sukupolven Subaru Forester, jonka nelivetojärjestelmä pärjää hieman pahemmissakin maastokohdissa sekä huonokuntoisilla maaseututeillä. TÜV-raportin perusteella toisen sukupolven Subaru Foresterissa ei esiinny erityisongelmakohtia, vaan malli vaikuttaa luotettavalta.
Iältään 8–9 -vuotiaat Subaru Foresterit saavat Saksan TÜV-katsastuksessa arvosanan erittäin hyvä esimerkiksi sellaisilla osa-alueilla, kuten pyöränripustukset, ohjaus, jarrut sekä öljynkulutus. Valot ja jarrukomponentit saavat yleensä arvosanan hyvä ja tyydyttävät. Jousitusksen osat ja iskunvaimentimet ovat keskimäärin tyydyttävät. Usein pakoputkiston kunto ei läpäise katsastusta. Nelisylinterinen bokseri mahdollistaa 2.5 litran turbomoottorin voimin jopa 220 km/h huippunopeuden Saksan moottoriteillä, mutta silloin kulutukset liikkuvat 20 l/100 km tasolla. HInnat asettuvat 2500–4400 euroon.
Kaupan päälle Subaru Foresterissa saa nelisylinterisen bokserimoottorin käyntimurinan, mutta entäpä sitten se Foresterin Saksan-hintataso?
Kohteen kunnosta riippuen toisen sukupolven Foresterin hinta asettuu yleensä 2500–4400 euron välimaastoon.
Vuodesta 1998 valmistettu Suzuki Jimny on saatavilla 1,5 litran dieselinä tai 1,4 litran bensiininelikolla. Malli ei ole suorittanut EuroNCAP -törmäystestiä. Vaikka Jimny onkin ominaisuuksiltaan melko keskinkertainen, ominaisuudet säilyvät tasaisina läpi auton käyttöiän. Pyöränlaakerit kuluvat etenkin vuosimalleissa 2003–2006. Myös pyöränripustuksissa ja esimerkiksi ohjauksen komponenteissa on vikaherkkyyttä. Yksittäistapauksina Jimnyissä on jakovaihteistovikoja, turboahdinvaurioita ja kuluneita virta-avaimia. Hinnat alkavat Saksassa noin 2800 eurosta.
Suzuki Jimnyssä on kytkettävä neliveto. Mallissa on myös iso pyöräkoko ja valttikorttina on alennusvaihteisto, joka yhdessä korin kapeuden ansiosta mahdollistaa helpomman liikkumisen metsän kapeikoissa. Vuodesta 2004 tarjolla ollut Renaultin valmistama turbodiesel antaa lisää vääntöä, mutta maastopainotteinen jousitus on pitkille maantiematkoille epämiellyttävän kova. 8–9 -vuotiailla Jimnyillä on takanaan keskimäärin 104 000 km. Virheittä menee katsastuksesta 71,8 % ja lievin huomautuksin 11,6 %. Vikoja voi esiintyä jarruissa, moottorissa, voimansiirrossa ja pakoputkistossa.
Suzuki Jimny ei pärjää Foresteriin nähden aivan yhtä mallikkaasti, sillä siinä esiintyy keskimäärin liikaa vikoja, mutta siitä huolimatta Jimny pysyy kokonaisuudessaan asiallisessa kunnossa pitkään ja mikä parasta, sellaisen saattaa löytää Saksasta alkaen 2100 eurolla.
Suzuki Jimnyn etuihin kuuluvat kytkettävä neliveto sekä alennusvaihteisto. Suhteellisen suuri vannekoko sekä kapea kori helpottavat osaltaan mahtumista kapeisiin kohtiin metsiköissä.
Iältään 8–9 -vuotiaalla Honda CR-V:llä on Saksassa ajettu keskimäärin 117 000 km. Katsastuksessa ilman huomautuksia selviytyy 66,3 % ja lievin huomautuksin 12,4 %. Paljon sanomista on 21,3 prosentissa. Tämän ikäiset CR-V:t ovat keskimäärin hyviä, ja moottorin sekä voimansiirron öljyvuotojen suhteen ne ovat erittäin hyviä.
Myös varhaisemmat RD-sarjan Honda CR-V -mallit (2001–2006) ovat mielenkiintoisia. Käytännössä CR-V on toki enemmänkin katupainotteinen, eikä sovi varsinaisesti maastoon; CR-V:n erikoisalaa ovat pitkät maantiematkat. Honda CR-V:n RD-sarjalaisen saattaa löytää Saksasta alkaen 4500 eurolla.
Iältään 10–11 -vuotiailla Honda CR-V -malleilla on Saksassa ajettu keskimäärin 128 000 km. Näistä katsastuksen läpäisee ilman huomautuksia 61,1 % ja lievin huomautuksin 13,0 %. Huomattavasti vikoja on 25,8 prosentissa.
Toisen polven Toyota RAV4 on Saksassa varustettu 115 hv D-4D -turbodieselillä tai 150 hv kaksilitraisella bensiinimoottorilla. Malli on edeltäjäänsä kookkaampi, muttei painavampi. Yhteispaineruiskutteinen diesel oli ensi kertaa saatavilla ja mallistossa oli etu- sekä nelivetoversioita. Viisiovinen on 21 cm kolmiovista pitempi. Vuoden 2003 faceliftin yhteydessä tuli vakioksi ESC ja kahden turvatyynyn sijaan niitä tuli Saksassa kahdeksan. Hinnat alkavat Saksassa noin 3500 eurosta.
Tämän sukupolven Toyota RAV4:n D-4D-turbodieselin korkeapaine-ruiskutuspumppu on yleensä ongelmaton, mutta dieselversion kytkin on alamittainen. Alustassa ei esiinny ongelmia eikä ruostetta, mutta valot ovat 9-vuotiaassa RAV4:ssä usein himmentyneet. 8–9 -vuotiailla RAV4-malleilla on yleensä ajettu Saksassa 104 000 km. Virheittä läpäisee katsastuksen 71,8 % ja lievin huomautuksin 11,6 %. Huomattavasti sanomista on 16,6 prosentissa (keskiarvo 26,6 %).
Lars Hänsch-Petersen, Patrick Seitz
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Ihmelapsi
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Fynen uusi bassokaiutin
Cd-unelma
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
LampizatOrin uusi dac
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ