Kuuma keskustelunaihe: Voiko Saksasta löytää toimivan katumaasturin 5000 eurolla?

Onko noin 5000 euron hintaluokassa – tai jopa halvemmalla – mahdollista löytää Saksasta käytettyä, mutta toimivaa katumaasturia? Tätä voi tiukalla budjetilla liikkuva autonostaja miettiä.

Auto Bild.Uutiset

Sak­san Au­to Bild tut­ki maan­sa TÛV-kat­sas­tus­ra­port­tia ja poi­mi siel­tä van­ho­ja ka­tu­maas­tu­ri­mal­le­ja, jot­ka par­haim­mil­laan saat­ta­vat tuo­da hy­myn os­ta­jan kas­voil­le. Täs­sä nel­jä ja­pa­ni­lais­ta esi­merk­kiä tee­mas­ta.

On­ko Sak­sas­ta yli­pää­tään mah­dol­lis­ta löy­tää toi­mi­vaa ka­tu­maas­tu­ria noin 5000 eu­ron hin­ta­luo­kas­sa? On kyl­lä, ja on myös mah­dol­lis­ta löy­tää hy­väl­lä tuu­ril­la pal­jon­kin suo­ma­lais­ta vas­taa­vaa vä­hem­män ajet­tu yk­si­lö koh­tuul­li­sem­paan hin­taan. Kaik­ki on tie­tys­ti kiin­ni tie­to­tai­dos­ta ja hy­väs­tä tuu­ris­ta.

Yh­te­nä esi­merk­ki­nä on toi­sen su­ku­pol­ven Su­ba­ru Fo­res­ter, jon­ka ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä pär­jää hie­man pa­hem­mis­sa­kin maas­to­koh­dis­sa sekä huo­no­kun­toi­sil­la maa­seu­tu­teil­lä. TÜV-ra­por­tin pe­rus­teel­la toi­sen su­ku­pol­ven Su­ba­ru Fo­res­te­ris­sa ei esiin­ny eri­tyi­son­gel­ma­koh­tia, vaan mal­li vai­kut­taa luo­tet­ta­val­ta.

Iältään 8–9 -vuotiaat Subaru Foresterit saavat Saksan TÜV-katsastuksessa arvosanan erittäin hyvä esimerkiksi sellaisilla osa-alueilla, kuten pyöränripustukset, ohjaus, jarrut sekä öljynkulutus. Valot ja jarrukomponentit saavat yleensä arvosanan hyvä ja tyydyttävät. Jousitusksen osat ja iskunvaimentimet ovat keskimäärin tyydyttävät. Usein pakoputkiston kunto ei läpäise katsastusta. Nelisylinterinen bokseri mahdollistaa 2.5 litran turbomoottorin voimin jopa 220 km/h huippunopeuden Saksan moottoriteillä, mutta silloin kulutukset liikkuvat 20 l/100 km tasolla. HInnat asettuvat 2500–4400 euroon.

Iältään 8–9 -vuotiaat Subaru Foresterit saavat Saksan TÜV-katsastuksessa arvosanan erittäin hyvä esimerkiksi sellaisilla osa-alueilla, kuten pyöränripustukset, ohjaus, jarrut sekä öljynkulutus. Valot ja jarrukomponentit saavat yleensä arvosanan hyvä ja tyydyttävät. Jousitusksen osat ja iskunvaimentimet ovat keskimäärin tyydyttävät. Usein pakoputkiston kunto ei läpäise katsastusta. Nelisylinterinen bokseri mahdollistaa 2.5 litran turbomoottorin voimin jopa 220 km/h huippunopeuden Saksan moottoriteillä, mutta silloin kulutukset liikkuvat 20 l/100 km tasolla. HInnat asettuvat 2500–4400 euroon.

Kau­pan pääl­le Su­ba­ru Fo­res­te­ris­sa saa ne­li­sy­lin­te­ri­sen bok­se­ri­moot­to­rin käyn­ti­mu­ri­nan, mut­ta en­tä­pä sit­ten se Fo­res­te­rin Sak­san-hin­ta­ta­so?

Koh­teen kun­nos­ta riip­pu­en toi­sen su­ku­pol­ven Fo­res­te­rin hin­ta aset­tuu yleen­sä 2500–4400 eu­ron vä­li­maas­toon.

Vuodesta 1998 valmistettu Suzuki Jimny on saatavilla 1,5 litran dieselinä tai 1,4 litran bensiininelikolla. Malli ei ole suorittanut EuroNCAP -törmäystestiä. Vaikka Jimny onkin ominaisuuksiltaan melko keskinkertainen, ominaisuudet säilyvät tasaisina läpi auton käyttöiän. Pyöränlaakerit kuluvat etenkin vuosimalleissa 2003–2006. Myös pyöränripustuksissa ja esimerkiksi ohjauksen komponenteissa on vikaherkkyyttä. Yksittäistapauksina Jimnyissä on jakovaihteistovikoja, turboahdinvaurioita ja kuluneita virta-avaimia. Hinnat alkavat Saksassa noin 2800 eurosta.

Vuodesta 1998 valmistettu Suzuki Jimny on saatavilla 1,5 litran dieselinä tai 1,4 litran bensiininelikolla. Malli ei ole suorittanut EuroNCAP -törmäystestiä. Vaikka Jimny onkin ominaisuuksiltaan melko keskinkertainen, ominaisuudet säilyvät tasaisina läpi auton käyttöiän. Pyöränlaakerit kuluvat etenkin vuosimalleissa 2003–2006. Myös pyöränripustuksissa ja esimerkiksi ohjauksen komponenteissa on vikaherkkyyttä. Yksittäistapauksina Jimnyissä on jakovaihteistovikoja, turboahdinvaurioita ja kuluneita virta-avaimia. Hinnat alkavat Saksassa noin 2800 eurosta.

Suzuki Jimnyssä on kytkettävä neliveto. Mallissa on myös iso pyöräkoko ja valttikorttina on alennusvaihteisto, joka yhdessä korin kapeuden ansiosta mahdollistaa helpomman liikkumisen metsän kapeikoissa. Vuodesta 2004 tarjolla ollut Renaultin valmistama turbodiesel antaa lisää vääntöä, mutta maastopainotteinen jousitus on pitkille maantiematkoille epämiellyttävän kova. 8–9 -vuotiailla Jimnyillä on takanaan keskimäärin 104 000 km. Virheittä menee katsastuksesta 71,8 % ja lievin huomautuksin 11,6 %. Vikoja voi esiintyä jarruissa, moottorissa, voimansiirrossa ja pakoputkistossa.

Suzuki Jimnyssä on kytkettävä neliveto. Mallissa on myös iso pyöräkoko ja valttikorttina on alennusvaihteisto, joka yhdessä korin kapeuden ansiosta mahdollistaa helpomman liikkumisen metsän kapeikoissa. Vuodesta 2004 tarjolla ollut Renaultin valmistama turbodiesel antaa lisää vääntöä, mutta maastopainotteinen jousitus on pitkille maantiematkoille epämiellyttävän kova. 8–9 -vuotiailla Jimnyillä on takanaan keskimäärin 104 000 km. Virheittä menee katsastuksesta 71,8 % ja lievin huomautuksin 11,6 %. Vikoja voi esiintyä jarruissa, moottorissa, voimansiirrossa ja pakoputkistossa.

Su­zu­ki Jim­ny ei pär­jää Fo­res­te­riin näh­den ai­van yh­tä mal­lik­kaas­ti, sil­lä sii­nä esiin­tyy kes­ki­mää­rin lii­kaa vi­ko­ja, mut­ta sii­tä huo­li­mat­ta Jim­ny py­syy ko­ko­nai­suu­des­saan asi­al­li­ses­sa kun­nos­sa pit­kään ja mikä pa­ras­ta, sel­lai­sen saat­taa löy­tää Sak­sas­ta al­ka­en 2100 eu­rol­la.

Su­zu­ki Jim­nyn etui­hin kuu­lu­vat kyt­ket­tä­vä ne­li­ve­to sekä alen­nus­vaih­teis­to. Suh­teel­li­sen suu­ri van­ne­ko­ko sekä ka­pea kori hel­pot­ta­vat osal­taan mah­tu­mis­ta ka­pei­siin koh­tiin met­si­köis­sä.

Iältään 8–9 -vuotiaalla Honda CR-V:llä on Saksassa ajettu keskimäärin 117 000 km. Katsastuksessa ilman huomautuksia selviytyy 66,3 % ja lievin huomautuksin 12,4 %. Paljon sanomista on 21,3 prosentissa. Tämän ikäiset CR-V:t ovat keskimäärin hyviä, ja moottorin sekä voimansiirron öljyvuotojen suhteen ne ovat erittäin hyviä.

Iältään 8–9 -vuotiaalla Honda CR-V:llä on Saksassa ajettu keskimäärin 117 000 km. Katsastuksessa ilman huomautuksia selviytyy 66,3 % ja lievin huomautuksin 12,4 %. Paljon sanomista on 21,3 prosentissa. Tämän ikäiset CR-V:t ovat keskimäärin hyviä, ja moottorin sekä voimansiirron öljyvuotojen suhteen ne ovat erittäin hyviä.

Myös var­hai­sem­mat RD-sar­jan Hon­da CR-V -mal­lit (2001–2006) ovat mie­len­kiin­toi­sia. Käy­tän­nös­sä CR-V on toki enem­män­kin ka­tu­pai­not­tei­nen, ei­kä sovi var­si­nai­ses­ti maas­toon; CR-V:n eri­koi­sa­laa ovat pit­kät maan­tie­mat­kat. Hon­da CR-V:n RD-sar­ja­lai­sen saat­taa löy­tää Sak­sas­ta al­ka­en 4500 eu­rol­la.

Iältään 10–11 -vuotiailla Honda CR-V -malleilla on Saksassa ajettu keskimäärin 128 000 km. Näistä katsastuksen läpäisee ilman huomautuksia 61,1 % ja lievin huomautuksin 13,0 %. Huomattavasti vikoja on 25,8 prosentissa.

Iältään 10–11 -vuotiailla Honda CR-V -malleilla on Saksassa ajettu keskimäärin 128 000 km. Näistä katsastuksen läpäisee ilman huomautuksia 61,1 % ja lievin huomautuksin 13,0 %. Huomattavasti vikoja on 25,8 prosentissa.

Toisen polven Toyota RAV4 on Saksassa varustettu 115 hv D-4D -turbodieselillä tai 150 hv kaksilitraisella bensiinimoottorilla. Malli on edeltäjäänsä kookkaampi, muttei painavampi. Yhteispaineruiskutteinen diesel oli ensi kertaa saatavilla ja mallistossa oli etu- sekä nelivetoversioita. Viisiovinen on 21 cm kolmiovista pitempi. Vuoden 2003 faceliftin yhteydessä tuli vakioksi ESC ja kahden turvatyynyn sijaan niitä tuli Saksassa kahdeksan. Hinnat alkavat Saksassa noin 3500 eurosta.

Toisen polven Toyota RAV4 on Saksassa varustettu 115 hv D-4D -turbodieselillä tai 150 hv kaksilitraisella bensiinimoottorilla. Malli on edeltäjäänsä kookkaampi, muttei painavampi. Yhteispaineruiskutteinen diesel oli ensi kertaa saatavilla ja mallistossa oli etu- sekä nelivetoversioita. Viisiovinen on 21 cm kolmiovista pitempi. Vuoden 2003 faceliftin yhteydessä tuli vakioksi ESC ja kahden turvatyynyn sijaan niitä tuli Saksassa kahdeksan. Hinnat alkavat Saksassa noin 3500 eurosta.

Tämän sukupolven Toyota RAV4:n D-4D-turbodieselin korkeapaine-ruiskutuspumppu on yleensä ongelmaton, mutta dieselversion kytkin on alamittainen. Alustassa ei esiinny ongelmia eikä ruostetta, mutta valot ovat 9-vuotiaassa RAV4:ssä usein himmentyneet. 8–9 -vuotiailla RAV4-malleilla on yleensä ajettu Saksassa 104 000 km. Virheittä läpäisee katsastuksen 71,8 % ja lievin huomautuksin 11,6 %. Huomattavasti sanomista on 16,6 prosentissa (keskiarvo 26,6 %).

Tämän sukupolven Toyota RAV4:n D-4D-turbodieselin korkeapaine-ruiskutuspumppu on yleensä ongelmaton, mutta dieselversion kytkin on alamittainen. Alustassa ei esiinny ongelmia eikä ruostetta, mutta valot ovat 9-vuotiaassa RAV4:ssä usein himmentyneet. 8–9 -vuotiailla RAV4-malleilla on yleensä ajettu Saksassa 104 000 km. Virheittä läpäisee katsastuksen 71,8 % ja lievin huomautuksin 11,6 %. Huomattavasti sanomista on 16,6 prosentissa (keskiarvo 26,6 %).

Lars Hänsch-Pe­ter­sen, Pat­rick Seitz

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU