Ladattavat hybridit kasvattavat suosiotaan – täyssähköautojen rekis­te­röin­ti­määrät laskussa

Uusia henkilöautoja ensire­kis­te­röintiin 118 991, joka on 9,3 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Vaihtoehtoisten käyttövoimien ensire­kis­te­röin­ti­määrä kasvoi 75 prosentilla ladattavien bensahybridien suosiosta johtuen.

Auto Bild.Uutiset

Vuon­na 2016 ben­sii­ni­käyt­töi­siä hen­ki­lö­au­to­ja en­si­re­kis­te­röi­tiin 13 % ja die­sel­käyt­töi­siä 2 % enem­män kuin edel­lis­vuon­na. Vaih­to­eh­toi­sil­la käyt­tö­voi­mil­la (la­dat­ta­vat hyb­ri­dit, säh­kö, kaa­su, fle­xi­fu­el ja vety) kul­ke­via hen­ki­lö­au­to­ja en­si­re­kis­te­röi­tiin 1 610, joka on 75 % enem­män edel­lis­vuo­teen ver­rat­tu­na.

”Vii­me vuo­den en­si­re­kis­te­röin­tien pe­rus­teel­la näyt­tää sil­tä, et­tä vaih­to­eh­toi­sis­ta käyt­tö­voi­mis­ta eri­tyi­ses­ti la­dat­ta­vien hyb­ri­dien mää­rä on ol­lut kas­vus­sa. Voi­si sa­noa, et­tä nii­den koh­dal­la on­kin me­nos­sa jopa pie­noi­nen buu­mi”, to­te­aa Tra­fin tie­to­joh­ta­ja Juha Ken­raa­li. ”Täys­säh­kö­au­to­jen suh­teen vas­taa­vaa kas­vua ei kui­ten­kaan ole ta­pah­tu­nut, vaan nii­den en­si­re­kis­te­röin­ti­mää­rä on jopa lie­väs­ti las­ke­nut vii­me vuon­na. Näyt­tää­kin sil­tä, et­tä täy­sin mark­ki­na­ve­toi­ses­ti, il­man edis­tä­viä toi­men­pi­tei­tä vähä- ja nol­la­pääs­töis­ten au­to­jen mää­rä ei ko­ko­nai­suu­te­na li­sään­ny toi­vo­tul­la ta­val­la”, sum­maa Ken­raa­li.

En­si­re­kis­te­röin­tien pe­rus­teel­la säh­kö­au­to­jen yleis­ty­mi­nen ajoit­tui vuo­sil­le 2013–2015, jol­loin yri­tys­ten oli mah­dol­lis­ta hyö­dyn­tää le­a­sin­gau­to­jen han­kin­nas­sa täy­si­mää­räi­ses­ti työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­ri­ön säh­kö­au­toil­le myön­tä­mää ener­gi­a­tu­kea. Ener­gi­a­tu­keen oli oi­keu­tet­tu, mi­kä­li ajo­neu­vo han­kit­tiin ja otet­tiin käyt­töön vuo­den 2015 lop­puun men­nes­sä. Säh­kö­au­to­jen en­si­re­kis­te­röin­nit kään­tyi­vät las­kuun vuon­na 2016.

Vaih­to­eh­toi­sis­ta käyt­tö­voi­mis­ta suu­rin muu­tos on ta­pah­tu­nut fle­xi­fu­e­lis­sa, jon­ka suo­sio on tip­pu­nut yli 90 pro­sen­tin osuu­des­ta rei­luun pro­sent­tiin 2010-lu­vun ai­ka­na. Sa­maan ai­kaan eten­kin la­dat­ta­vien hyb­ri­dien tar­jon­ta on mo­ni­puo­lis­tu­nut, mikä nä­kyy nii­den mark­ki­na­o­suu­den kas­vus­sa. La­dat­ta­vien ben­sii­ni­hyb­ri­dien osuus vaih­to­eh­toi­sis­ta käyt­tö­voi­mis­ta on jo lä­hes 70 %, mikä kom­pen­soi fle­xi­fu­e­lin ja säh­kö­au­to­jen suo­si­on hii­pu­mis­ta.

Kol­man­nes uu­sis­ta hen­ki­lö­au­tois­ta re­kis­te­röi­tiin yri­tys­käyt­töön

Vuon­na 2016 en­si­re­kis­te­röi­dyis­tä hen­ki­lö­au­tois­ta 66 % han­kit­tiin yk­si­tyis­käyt­töön. Vaih­to­eh­tois­ten käyt­tö­voi­mien osal­ta suh­de oli lä­hes päin­vas­tai­nen – niis­tä 62 % re­kis­te­röi­tiin yri­tys­käyt­töön. Yk­si­tyis­käyt­töön han­ki­tuis­ta au­tois­ta suu­rin osa (76 %) oli käyt­tö­voi­mal­taan ben­sii­ne­jä. Sen si­jaan yri­tys­käyt­töön han­ki­tuis­ta au­tois­ta yli puo­let (53 %) oli die­se­lei­tä.

 

Käyt­tö­voi­mit­tai­nen osuus, %

Asi­a­kas­la­ji  Ben­sii­ni Die­sel Vaih­to­eh­toi­set Yh­teen­sä

Yk­si­tyi­nen   76,0       46,7    38,4                 65,7

Yri­tys           24,0       53,3     61,6                34,3

 

En­si­re­kis­te­röi­ty­jen hen­ki­lö­au­to­jen kes­ki­mää­räi­set CO2-pääs­töt jat­koi­vat las­ku­aan

Vuon­na 2016 en­si­re­kis­te­röi­ty­jen hen­ki­lö­au­to­jen kes­ki­mää­räi­set pääs­töt oli­vat 120,6 g/km. Kes­ki­mää­räis­ten CO2-pääs­tö­jen pie­ne­ne­mi­nen se­lit­tyy sil­lä, et­tä myyn­ti­mää­räl­tään suo­si­tuim­pien ben­sii­ni- ja die­se­lau­to­jen pääs­töt pie­ne­ni­vät en­ti­ses­tään. En­si­re­kis­te­röi­ty­jen ben­sii­ni-au­to­jen kes­ki­mää­räi­set CO2-pääs­töt ovat alit­ta­neet die­se­lau­to­jen pääs­töt vuo­des­ta 2009 al­ka­en.

La­dat­ta­vien hyb­ri­dien kes­ki­mää­räi­sis­sä CO2-pääs­töis­sä ei ta­pah­tu­nut mer­kit­tä­vää muu­tos­ta vii­me vuo­teen ver­rat­tu­na. La­dat­ta­vien hyb­ri­dien pääs­töt ovat al­le puo­let pe­rin­teis­ten käyt­tö­voi­mien pääs­töis­tä. Sen si­jaan ei-la­dat­ta­vis­ta hyb­ri­deis­tä eten­kin ben­sii­nien kes­ki­mää­räi­set CO2-pääs­töt kas­voi­vat sel­väs­ti vuo­teen 2015 ver­rat­tu­na.

 

                            2015   2016

Ben­sii­ni               122,8   120,1

Die­sel                  126,7    124,5

Fle­xi­fu­el               132,9    134,6

Ben­sii­ni/CNG        92,9      92,8

CNG                      102,1    109,6

Säh­kö                    0            0

La­dat­ta­va ben­sii­ni­hyb­ri­di

                               51,2     50,8

La­dat­ta­va die­sel­hyb­ri­di

                                48        48,8

Ei-la­dat­ta­va ben­sii­ni­hyb­ri­di

                                84,7      88,5

Ei-la­dat­ta­va die­sel­hyb­ri­di

                                103,5     104,8

Yh­teen­sä                 123,6     120,6

 

Uu­del­la­maal­la re­kis­te­röi­tiin eni­ten uu­sia hen­ki­lö­au­to­ja

Uu­del­la­maal­la en­si­re­kis­te­röi­tiin 53 218 uut­ta hen­ki­lö­au­toa, joka vas­taa osuu­del­taan 45 % vuo­den 2016 en­si­re­kis­te­röin­neis­tä. Vaih­to­eh­toi­set käyt­tö­voi­mat ei­vät täs­tä poi­ken­neet – nii­den en­si­re­kis­te­röin­neis­tä 62 % to­teu­tui Uu­del­la­maal­la.

En­si­re­kis­te­röin­ti­ti­las­tot

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU