Kuvissa esiintyvät kaksi Maserati-erikoisversiota toimitettiin brändin asiakkaalle, merkittävälle biolääketieteen yrittäjälle Yhdysvaltoihin.
Lorenzo Marcinno'
Maserati Quattroporte Grande Finale: Haikeat jäähyväiset
Maserati lopettaa legendaarisen ison sedaninsa, V8-moottorisen Quattroporten.
Toinen Italian Lago Maggiore -järven alueella järjestetyssä tapahtumassa esitellyistä Maserateista on viimeinen Maserati Quattroporte – joka on valitettavasti samalla viimeinen V8-moottorinen lajissaan.
Viimeinen Quattroporte sai komeaksi mallinimekseen Maserati Quattroporte Grande Finale.
Jalon näköisessä Blu Nobile -sinisellä erikoismaalatussa Maserati Quattroporte Grande Finalessa sovelletaan hiilikuituista korisarjaa.
Viimeinen painos varustetaan 572-hevosvoimaisella V8-moottorilla
Hattu päästä: Maserati Quattroporte Grande Finalessa murisee 572-hevosvoimainen V8-tekniikka. Suojakotelossa on insinöörien allekirjoitukset.
Lorenzo Marcinno'
Sisätilat edustavat kunnianosoitusta huolelliselle italialaiselle käsityölle ja pyrkimukselle laadukkaiden materiaalien parantamiseen entisestään. Asiakkaisen erityistoiveiden täyttämiseen on päästy esimerkiksi erikoisohjauspyörän ja ovipaneelien, A-pilarien mustan nahkaverhoilun, sekä Maseratille ominaisen atrain-logon myötä. Etupääntuisssa on mustat tikkaukset ja tavaratila on verhoiltu nahalla. Erityinen "Grand Finale" -merkki keskustunnelissa ja samalla tekstillä varustetut kynnyslistat antavat Maserati Quattroporte Grand Finalelle erottuvan ulkonäön.
Lorenzo Marcinno'
MaseratiQuattroporte Grande Finalen viimeisen version jarrusatulat ovat harjattua alumiinia.
Viimeisessä Maserati Quattroportessa on myös 572-hevosvoimainen V8-tekniikka ja hiilikuituinen korisarja
Tuulilasiin sekä kuljettajan oven sisäpuolelle on kiinnitetty auton valmistenumerolaatta 999999.
Lisäksi Maserati Quattroporte V8:n moottorin suojakotelossa on Fuoriserie-teamin moottori-insinöörien allekirjoitukset.
Kuvissa esiintyvät Quatttroporte Grande Finale sekä MC20 Iris toimitettiin brändin asiakkaalle, merkittävälle biolääketieteen yrittäjälle Yhdysvaltoihin.
Maserati Quattroporten historian lehdiltä
Ensimmäinen Maserati Quattroporte (Tipo AM107) V8-moottoreineen näytti vuonna 1963 tällaiselta. Sen nk. ykkössarja oli tuotannossa vuoteen 1966. Moottorina oli 4,1-litrainen V8 (264 hv) linkitettynä joko ZF:n 5-portaiseen manuaalivaihteistoon tai Borg-Warnerin 3-nopeuksiseen automaattiin. Vastaavasri 290-hevosvoimaisella V8:lla varustettua kakkossarjaa (Tipo 107) tehtiin 1966-69 kaikkiaan 500 kappaletta. Sen huippunopeus oli aiempaa korkeampi 255 km/h, mikä teki Quattroportesta aikansa nopeimman neiovisen sedanin maailmassa.
Maserati
1963 Maserati Quattroporten kojelauta näytti erittäin tyylikkäältä ohutkehäisine puuratteineen.
Maserati
1974 Maserati Quattroporte II:n (1974-78) muotoilussa oli selkeästi eri näköistä 1970-luvun otetta. Citroën osti Maseratin vuonna 1968, ja tässä sukupolvessa noudatettiin pidennettyä Citroën SM:n alustaa. Quattroporte II:ssa on etuveto ja kaasunestejousitus. Moottorina oli 3,0-litrainen V6, linkitettynä 5-portaiseen manuaalivaihteistoon.
Maserati
1979 Maserati Quattroporte (Tipo 330) oli tuotannossa vuoteen 1990. Giugiaron piirtämä kori oli upea. MAllissa palattiin takavetoon ja Maseratin omaan V8-moottoriin.
Maserati
Takavetoinen 1994 Maserati Quattroporte perustui Maserati Biturbon pohjalevyyn. Moottorina 2,0-litrainen tuplaturbo-V6 tai 2,8-litrainen tuplaturbo-V6 - tai 3,2-litrainen tuplaturbo-V8. Laatikkona palveli Getrag 266 (6-portainen manuaali), ZF 4HP22 (4-nopeuksinen automaatti tai BTR M72LE (4-nopeuksinen automaatti.
Maserati
Viidennen sukupolven 2003 Maserati Quattroporte (M139) oli tuotannossa vuoteen 2012. SIsä- ja ulkomuotoilusta vastasi Pininfarinan pääsuunnittelija Ken Okuyama. Uudelle pohjalevylle tehty M139 oli edeltäjäänsä 50 cm pitempi. Moottoriksi sai Ferrarin 4,2-litraisen V8:n (F136 S/U) tai Ferrarin 4,7-litraisen V8:n (F136 Y). Laatikkona palveli 6-nopeuksinen Graziano DuoSelect (automatisoitu käsivaihteisto) tai ZF:n 6-nopeuksinen 6HP26-automaatti.
Maserati
2013 Maserati Quattroporte (M156) on edeltäjiään kookkaampi malli, ja sen haluttiin erottuvan samaa pohajelvyä käyttäneestä pienemmästä Ghiblistä. Moottoreina 3,0-litrainen tuplaturbo-V6 (F160), 3,8-litrainen tuplaturbo-V8 (F154) tai italialaisen VM:n valmistama 3,0-litrainen V6-turbodiesel (A630). Laatikkona ZF:n 8-nopeuksinen automaatti (8HP70).
Maserati
Maserati MC20 Iris
Toisen Lago Maggioressa luovutetun erikoismallin, Maserati MC20 Iriksen mallinimi viittaa värikirjoon, joka esiintyy sisätiloissa ja maalipinnassa. Molemmissa autoissa sovellettiin erityistä Maserati Fuoriserie -räätälöintiohjelmaa.
Lorenzo Marcinno'
Maserati MC20 Iriksen sisätilat.
Lorenzo Marcinno'
Maserati-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Oranssi on uusi musta
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Järkkymätön perusta
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Kristalliunelmia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
FOKUS MEDIA
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Oranssi on uusi musta
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ