Kuvissa esiintyvät kaksi Maserati-erikoisversiota toimitettiin brändin asiakkaalle, merkittävälle biolääketieteen yrittäjälle Yhdysvaltoihin.
Lorenzo Marcinno'
Maserati Quattroporte Grande Finale: Haikeat jäähyväiset
Maserati lopettaa legendaarisen ison sedaninsa, V8-moottorisen Quattroporten.
Toinen Italian Lago Maggiore -järven alueella järjestetyssä tapahtumassa esitellyistä Maserateista on viimeinen Maserati Quattroporte – joka on valitettavasti samalla viimeinen V8-moottorinen lajissaan.
Viimeinen Quattroporte sai komeaksi mallinimekseen Maserati Quattroporte Grande Finale.
Jalon näköisessä Blu Nobile -sinisellä erikoismaalatussa Maserati Quattroporte Grande Finalessa sovelletaan hiilikuituista korisarjaa.
Viimeinen painos varustetaan 572-hevosvoimaisella V8-moottorilla
Hattu päästä: Maserati Quattroporte Grande Finalessa murisee 572-hevosvoimainen V8-tekniikka. Suojakotelossa on insinöörien allekirjoitukset.
Lorenzo Marcinno'
Sisätilat edustavat kunnianosoitusta huolelliselle italialaiselle käsityölle ja pyrkimukselle laadukkaiden materiaalien parantamiseen entisestään. Asiakkaisen erityistoiveiden täyttämiseen on päästy esimerkiksi erikoisohjauspyörän ja ovipaneelien, A-pilarien mustan nahkaverhoilun, sekä Maseratille ominaisen atrain-logon myötä. Etupääntuisssa on mustat tikkaukset ja tavaratila on verhoiltu nahalla. Erityinen "Grand Finale" -merkki keskustunnelissa ja samalla tekstillä varustetut kynnyslistat antavat Maserati Quattroporte Grand Finalelle erottuvan ulkonäön.
Lorenzo Marcinno'
MaseratiQuattroporte Grande Finalen viimeisen version jarrusatulat ovat harjattua alumiinia.
Viimeisessä Maserati Quattroportessa on myös 572-hevosvoimainen V8-tekniikka ja hiilikuituinen korisarja
Tuulilasiin sekä kuljettajan oven sisäpuolelle on kiinnitetty auton valmistenumerolaatta 999999.
Lisäksi Maserati Quattroporte V8:n moottorin suojakotelossa on Fuoriserie-teamin moottori-insinöörien allekirjoitukset.
Kuvissa esiintyvät Quatttroporte Grande Finale sekä MC20 Iris toimitettiin brändin asiakkaalle, merkittävälle biolääketieteen yrittäjälle Yhdysvaltoihin.
Maserati Quattroporten historian lehdiltä
Ensimmäinen Maserati Quattroporte (Tipo AM107) V8-moottoreineen näytti vuonna 1963 tällaiselta. Sen nk. ykkössarja oli tuotannossa vuoteen 1966. Moottorina oli 4,1-litrainen V8 (264 hv) linkitettynä joko ZF:n 5-portaiseen manuaalivaihteistoon tai Borg-Warnerin 3-nopeuksiseen automaattiin. Vastaavasri 290-hevosvoimaisella V8:lla varustettua kakkossarjaa (Tipo 107) tehtiin 1966-69 kaikkiaan 500 kappaletta. Sen huippunopeus oli aiempaa korkeampi 255 km/h, mikä teki Quattroportesta aikansa nopeimman neiovisen sedanin maailmassa.
Maserati
1963 Maserati Quattroporten kojelauta näytti erittäin tyylikkäältä ohutkehäisine puuratteineen.
Maserati
1974 Maserati Quattroporte II:n (1974-78) muotoilussa oli selkeästi eri näköistä 1970-luvun otetta. Citroën osti Maseratin vuonna 1968, ja tässä sukupolvessa noudatettiin pidennettyä Citroën SM:n alustaa. Quattroporte II:ssa on etuveto ja kaasunestejousitus. Moottorina oli 3,0-litrainen V6, linkitettynä 5-portaiseen manuaalivaihteistoon.
Maserati
1979 Maserati Quattroporte (Tipo 330) oli tuotannossa vuoteen 1990. Giugiaron piirtämä kori oli upea. MAllissa palattiin takavetoon ja Maseratin omaan V8-moottoriin.
Maserati
Takavetoinen 1994 Maserati Quattroporte perustui Maserati Biturbon pohjalevyyn. Moottorina 2,0-litrainen tuplaturbo-V6 tai 2,8-litrainen tuplaturbo-V6 - tai 3,2-litrainen tuplaturbo-V8. Laatikkona palveli Getrag 266 (6-portainen manuaali), ZF 4HP22 (4-nopeuksinen automaatti tai BTR M72LE (4-nopeuksinen automaatti.
Maserati
Viidennen sukupolven 2003 Maserati Quattroporte (M139) oli tuotannossa vuoteen 2012. SIsä- ja ulkomuotoilusta vastasi Pininfarinan pääsuunnittelija Ken Okuyama. Uudelle pohjalevylle tehty M139 oli edeltäjäänsä 50 cm pitempi. Moottoriksi sai Ferrarin 4,2-litraisen V8:n (F136 S/U) tai Ferrarin 4,7-litraisen V8:n (F136 Y). Laatikkona palveli 6-nopeuksinen Graziano DuoSelect (automatisoitu käsivaihteisto) tai ZF:n 6-nopeuksinen 6HP26-automaatti.
Maserati
2013 Maserati Quattroporte (M156) on edeltäjiään kookkaampi malli, ja sen haluttiin erottuvan samaa pohajelvyä käyttäneestä pienemmästä Ghiblistä. Moottoreina 3,0-litrainen tuplaturbo-V6 (F160), 3,8-litrainen tuplaturbo-V8 (F154) tai italialaisen VM:n valmistama 3,0-litrainen V6-turbodiesel (A630). Laatikkona ZF:n 8-nopeuksinen automaatti (8HP70).
Maserati
Maserati MC20 Iris
Toisen Lago Maggioressa luovutetun erikoismallin, Maserati MC20 Iriksen mallinimi viittaa värikirjoon, joka esiintyy sisätiloissa ja maalipinnassa. Molemmissa autoissa sovellettiin erityistä Maserati Fuoriserie -räätälöintiohjelmaa.
Lorenzo Marcinno'
Maserati MC20 Iriksen sisätilat.
Lorenzo Marcinno'
Maserati-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Piilotettu digitaalinen totuus
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Audio Researchin hienoin vahvistin
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
Teacilta uusi stereopäätevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
FOKUS MEDIA
Piilotettu digitaalinen totuus
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi