Kuvissa esiintyvät kaksi Maserati-erikoisversiota toimitettiin brändin asiakkaalle, merkittävälle biolääketieteen yrittäjälle Yhdysvaltoihin.
Lorenzo Marcinno'
Maserati Quattroporte Grande Finale: Haikeat jäähyväiset
Maserati lopettaa legendaarisen ison sedaninsa, V8-moottorisen Quattroporten.
Toinen Italian Lago Maggiore -järven alueella järjestetyssä tapahtumassa esitellyistä Maserateista on viimeinen Maserati Quattroporte – joka on valitettavasti samalla viimeinen V8-moottorinen lajissaan.
Viimeinen Quattroporte sai komeaksi mallinimekseen Maserati Quattroporte Grande Finale.
Jalon näköisessä Blu Nobile -sinisellä erikoismaalatussa Maserati Quattroporte Grande Finalessa sovelletaan hiilikuituista korisarjaa.
Viimeinen painos varustetaan 572-hevosvoimaisella V8-moottorilla
Hattu päästä: Maserati Quattroporte Grande Finalessa murisee 572-hevosvoimainen V8-tekniikka. Suojakotelossa on insinöörien allekirjoitukset.
Lorenzo Marcinno'
Sisätilat edustavat kunnianosoitusta huolelliselle italialaiselle käsityölle ja pyrkimukselle laadukkaiden materiaalien parantamiseen entisestään. Asiakkaisen erityistoiveiden täyttämiseen on päästy esimerkiksi erikoisohjauspyörän ja ovipaneelien, A-pilarien mustan nahkaverhoilun, sekä Maseratille ominaisen atrain-logon myötä. Etupääntuisssa on mustat tikkaukset ja tavaratila on verhoiltu nahalla. Erityinen "Grand Finale" -merkki keskustunnelissa ja samalla tekstillä varustetut kynnyslistat antavat Maserati Quattroporte Grand Finalelle erottuvan ulkonäön.
Lorenzo Marcinno'
MaseratiQuattroporte Grande Finalen viimeisen version jarrusatulat ovat harjattua alumiinia.
Viimeisessä Maserati Quattroportessa on myös 572-hevosvoimainen V8-tekniikka ja hiilikuituinen korisarja
Tuulilasiin sekä kuljettajan oven sisäpuolelle on kiinnitetty auton valmistenumerolaatta 999999.
Lisäksi Maserati Quattroporte V8:n moottorin suojakotelossa on Fuoriserie-teamin moottori-insinöörien allekirjoitukset.
Kuvissa esiintyvät Quatttroporte Grande Finale sekä MC20 Iris toimitettiin brändin asiakkaalle, merkittävälle biolääketieteen yrittäjälle Yhdysvaltoihin.
Maserati Quattroporten historian lehdiltä
Ensimmäinen Maserati Quattroporte (Tipo AM107) V8-moottoreineen näytti vuonna 1963 tällaiselta. Sen nk. ykkössarja oli tuotannossa vuoteen 1966. Moottorina oli 4,1-litrainen V8 (264 hv) linkitettynä joko ZF:n 5-portaiseen manuaalivaihteistoon tai Borg-Warnerin 3-nopeuksiseen automaattiin. Vastaavasri 290-hevosvoimaisella V8:lla varustettua kakkossarjaa (Tipo 107) tehtiin 1966-69 kaikkiaan 500 kappaletta. Sen huippunopeus oli aiempaa korkeampi 255 km/h, mikä teki Quattroportesta aikansa nopeimman neiovisen sedanin maailmassa.
Maserati
1963 Maserati Quattroporten kojelauta näytti erittäin tyylikkäältä ohutkehäisine puuratteineen.
Maserati
1974 Maserati Quattroporte II:n (1974-78) muotoilussa oli selkeästi eri näköistä 1970-luvun otetta. Citroën osti Maseratin vuonna 1968, ja tässä sukupolvessa noudatettiin pidennettyä Citroën SM:n alustaa. Quattroporte II:ssa on etuveto ja kaasunestejousitus. Moottorina oli 3,0-litrainen V6, linkitettynä 5-portaiseen manuaalivaihteistoon.
Maserati
1979 Maserati Quattroporte (Tipo 330) oli tuotannossa vuoteen 1990. Giugiaron piirtämä kori oli upea. MAllissa palattiin takavetoon ja Maseratin omaan V8-moottoriin.
Maserati
Takavetoinen 1994 Maserati Quattroporte perustui Maserati Biturbon pohjalevyyn. Moottorina 2,0-litrainen tuplaturbo-V6 tai 2,8-litrainen tuplaturbo-V6 - tai 3,2-litrainen tuplaturbo-V8. Laatikkona palveli Getrag 266 (6-portainen manuaali), ZF 4HP22 (4-nopeuksinen automaatti tai BTR M72LE (4-nopeuksinen automaatti.
Maserati
Viidennen sukupolven 2003 Maserati Quattroporte (M139) oli tuotannossa vuoteen 2012. SIsä- ja ulkomuotoilusta vastasi Pininfarinan pääsuunnittelija Ken Okuyama. Uudelle pohjalevylle tehty M139 oli edeltäjäänsä 50 cm pitempi. Moottoriksi sai Ferrarin 4,2-litraisen V8:n (F136 S/U) tai Ferrarin 4,7-litraisen V8:n (F136 Y). Laatikkona palveli 6-nopeuksinen Graziano DuoSelect (automatisoitu käsivaihteisto) tai ZF:n 6-nopeuksinen 6HP26-automaatti.
Maserati
2013 Maserati Quattroporte (M156) on edeltäjiään kookkaampi malli, ja sen haluttiin erottuvan samaa pohajelvyä käyttäneestä pienemmästä Ghiblistä. Moottoreina 3,0-litrainen tuplaturbo-V6 (F160), 3,8-litrainen tuplaturbo-V8 (F154) tai italialaisen VM:n valmistama 3,0-litrainen V6-turbodiesel (A630). Laatikkona ZF:n 8-nopeuksinen automaatti (8HP70).
Maserati
Maserati MC20 Iris
Toisen Lago Maggioressa luovutetun erikoismallin, Maserati MC20 Iriksen mallinimi viittaa värikirjoon, joka esiintyy sisätiloissa ja maalipinnassa. Molemmissa autoissa sovellettiin erityistä Maserati Fuoriserie -räätälöintiohjelmaa.
Lorenzo Marcinno'
Maserati MC20 Iriksen sisätilat.
Lorenzo Marcinno'
Maserati-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
ELACin uudet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL