Brexitin jälkeen 20 % alv joudutaan maksamaan Manner-Euroopasta ostetuista ja Yhdistyneeseen kuningaskuntaan tuotavista autoista.

Brexitin jälkeen 20 % alv joudutaan maksamaan Manner-Euroopasta ostetuista ja Yhdistyneeseen kuningaskuntaan tuotavista autoista.

Hagerty

Miten Brexit vaikuttaa klassik­ko­au­to­mark­ki­noihin Britannian näkökulmasta?

Hagerty seuraa maail­man­laa­juisia klassikkoautojen markkinoita tarjoten tietoa autoyhteisölle ja medialle.

Auto Bild.Klassikot

John Ma­y­he­ad, UK Va­lu­a­ti­ons -yk­si­kön pääl­lik­kö, on äs­ket­täin esiin­ty­nyt lu­kui­sis­sa BBC:n haas­tat­te­luis­sa sekä te­le­vi­si­os­sa et­tä ra­di­os­sa oh­jel­mis­sa, jois­sa kes­kus­tel­laan Bre­xi­tin vai­ku­tuk­sis­ta klas­sik­ko­au­to­jen mark­ki­noi­hin.

Mies ja­kaa aja­tuk­sen­sa Ha­ger­ty UK:n uu­sim­mas­sa mark­ki­na­ra­por­tis­sa.

Yh­dis­ty­nyt ku­nin­gas­kun­ta päät­ti siir­ty­mä­kau­den Eu­roo­pan uni­o­nin jä­se­nyy­des­tä 31. jou­lu­kuu­ta 2020 klo 23.00, ja aloit­ti kau­pan­käyn­nin EU:n kans­sa muu­ta­ma päi­vä ai­em­min, so­vit­tu­jen eh­to­jen mu­kai­ses­ti.

Tu­lok­se­na on li­sään­ty­nyt­tä by­rok­ra­ti­aa ja mel­koi­ses­ti se­kaan­nus­ta. Vuo­sien ajan on eh­dit­ty spe­ku­loi­da Bre­xi­tin mah­dol­li­sis­ta vai­ku­tuk­sis­ta Ison-Bri­tan­ni­an klas­sik­ko- ja har­ras­te­au­to­maa­il­maan, ja nyt vai­ku­tuk­set ovat to­del­li­suut­ta.

Kaik­ki uu­det jär­jes­tel­mät ai­heut­ta­vat ai­na aluk­si se­kaan­nus­ta, ja Ison-Bri­tan­ni­an uu­det suh­teet EU:hun tuo­vat mu­ka­naan jou­kon uut­ta by­rok­ra­ti­aa, jota juu­ri­kaan ei ai­em­min esiin­ty­nyt.

Pe­ter Bon­ham Chris­tie, Straight Eight Lo­gis­tics -yh­ti­ön eli erään Ison-Bri­tan­ni­an har­ras­te­a­jo­neu­vo­jen kul­je­tu­sy­ri­tyk­sen pe­rus­ta­jis­ta to­te­si:

"Saim­me sel­vil­le, mitä so­pi­mus pi­tää si­säl­lään vain viik­koa en­nen kuin mei­dän oli so­vel­let­ta­va sitä käy­tän­nös­sä, ja nyt noin 90 pro­sent­tia työ­e­lä­mäs­tä­ni ku­luu työs­ken­te­lyyn tul­li­vi­ras­ton kans­sa."

Jo­kai­nen ajo­neu­von siir­tä­mi­nen pois Iso-Bri­tan­ni­as­ta vaa­tii nyt ns. ATA-car­net'n. Pää­sy- tai vä­li­ai­kai­sen käy­tön car­net on ikään kuin ta­va­ra­pas­si, joka ta­kaa, et­tä ta­va­rat ei­vät ka­toa nii­den saa­pu­es­sa maa­han. Vaik­ka ATA mak­saa vain muu­ta­ma sata pun­taa, on myös esi­tet­tä­vä pa­lau­tet­ta­va­luon­tei­nen mak­su, joka on 40 pro­sent­tia ajo­neu­von ar­vos­ta. Vaik­ka au­ton ar­vo oli­si vain 10000 pun­taa, pa­lau­tet­ta­va mak­su on 4000 pun­taa; 1 mil­joo­nan pun­nan ajo­neu­vol­le se on yh­tä kuin 400 000 pun­taa.

Uu­det kus­tan­nuk­set ja pa­pe­ri­työt vai­kut­ta­vat myös brit­ti­läi­siin vie­jiin. Ju­li­an Maj­zub klas­sik­ko­au­to­jen ren­kai­siin eri­kois­tu­nees­ta Block­ley Ty­res -yh­ti­ös­tä ker­toi Ha­ger­tyl­le:

"Asi­a­kir­jat, kus­tan­nus­ten kas­vu, to­del­li­set vii­väs­tyk­set ja asi­ak­kail­le ai­heu­tu­vat hai­tat vai­kut­ta­vat mei­hin. Sel­väs­ti­kin hyö­dyn­näm­me kai­ken par­haal­la mah­dol­li­sel­la ta­val­la, mut­ta mi­nul­la on nyt kan­net­ta­va­na­ni mel­koi­nen taak­ka."

Har­ras­ta­ja­mark­ki­noi­ta pal­ve­le­viin jäl­leen­myy­jiin ti­lan­ne ei ole vai­kut­ta­nut suu­res­ti: tal­vi on klas­sik­ko­au­to­jen myyn­nin kan­nal­ta hil­jais­ta vuo­de­nai­kaa, ja brit­ti­läi­set os­ta­jat suo­si­vat yleen­sä oi­ke­al­ta oh­jat­ta­via au­to­ja, jot­ka han­ki­taan ko­ti­mark­ki­noil­ta. Mut­ta niil­le, jot­ka myy­vät kal­liim­pia au­to­ja, asi­at ovat kui­ten­kin ai­van eri­lai­sis­sa kan­ti­mis­sa.

"Lii­ke­toi­min­tam­me on hy­vin kan­sain­vä­lis­tä", sa­noo joh­ta­va har­ras­te­au­to­kaup­pi­as Max Gi­ra­do.

”Uu­det sään­nöt ovat var­sin epäin­hi­mil­li­siä, jos­kin kaik­ki ovat tot­tu­neet nii­hin. Ajan myö­tä me kaik­ki so­peu­dum­me nii­hin, mut­ta lii­ke­toi­min­nan nä­kö­kul­mas­ta Bre­xit ei ole aut­ta­nut mei­tä mil­lään ta­val­la."

Ny­ky­ai­kai­sem­pien har­ras­te­au­to­jen myy­jil­lä on oma eri­tyis­ky­sy­myk­sen­sä: 20 pro­sen­tin ar­von­li­sä­ve­ron (alv) li­sää­mi­nen al­le 30-vuo­ti­ai­den käy­tet­ty­jen au­to­jen tuon­tiin Eu­roo­pas­ta. "Ky­sees­sä on to­del­li­nen on­gel­ma", ker­too Ed­ward Lo­vett, joh­ta­va jäl­leen­myy­jä ja Col­lec­ting Cars -yh­ti­ön pe­rus­ta­ja.

”Os­ta­ja, joka et­sii har­vi­nai­sem­paa, mo­der­nia suo­ri­tus­ky­kyis­tä au­to­mal­lia, on tyy­pil­li­ses­ti voi­nut et­siä sel­lais­ta Man­ner-Eu­roo­pas­ta. Nyt sii­hen liit­ty­vät an­ka­rat li­sä­kus­tan­nuk­set."

Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa si­jait­se­vat au­to­huu­to­kaup­pa­ta­lot ovat his­to­ri­al­li­ses­ti pi­tä­neet huu­to­kaup­po­ja kaik­ki­al­la Eu­roo­pas­sa, ja ne ovat ot­ta­neet myös EU:sta pe­räi­sin ole­vat au­tot vas­taan Bri­tan­ni­as­sa jär­jes­tet­tyi­hin huu­to­kaup­poi­hin.

Nyt au­tot jou­du­taan tuo­maan Bri­tan­ni­aan vä­li­ai­kai­ses­ti, kai­ken tar­vit­ta­van yli­mää­räi­sen pa­pe­ri­työn sä­es­tyk­sel­lä. Mut­ta on­ko ti­lan­ne vai­kut­ta­nut myyn­tiin? Mo­nen mie­les­tä ei, mut­ta toi­saal­ta mo­nien mie­les­tä alan sään­nöt ei­vät ole sel­ke­ät.

Ovat­ko Yh­dis­ty­neen ku­nin­gas­kun­nan har­ras­te­au­tot edel­leen va­pau­tet­tu­ja EU:n vä­hä­pääs­töi­sis­tä vyö­hy­ke­mää­räyk­sis­tä? Voi­daan­ko va­ra­o­sat pa­ka­ta yh­teen car­ne­tiin, ja mitä niil­le ta­pah­tuu, jos ne ovat­kin van­ho­ja osia, ei­vät­kä uu­sia?

Hagerty

Vas­tauk­sia on mah­do­ton­ta löy­tää vi­ral­li­sis­ta pa­pe­reis­ta, ja ne löy­de­tään vas­ta myö­hem­min, kun sään­tö­jä tes­ta­taan. Ny­kyi­nen ko­ro­nak­rii­si voi kui­ten­kin toi­mia yl­lät­tä­en alan hy­väk­si, kos­ka lock­down on an­ta­nut hen­gi­tys­ti­laa mo­nil­le hei­dän tut­kies­saan, mi­ten kaik­ki toi­mii.

John Ma­y­he­ad, UK Va­lu­a­ti­ons -yk­si­kön pääl­lik­kö, to­te­si:

"Ar­ve­len ke­säs­tä 2021 saat­ta­van muo­dos­tua ve­den­ja­ka­jan Ison-Bri­tan­ni­an har­ras­te­a­jo­neu­vo­yh­tei­söl­le. Mitä vai­ku­tuk­sia sil­lä voi ol­la kes­ki­mää­räi­seen har­ras­ta­jaan, ei ole vie­lä näh­tä­vis­sä, mut­ta useim­mat näyt­tä­vät päät­tä­vän kier­tää on­gel­mat ja pa­la­ta nor­maa­liin toi­min­ta­ti­laan mah­dol­li­sim­man pian. Iso-Bri­tan­nia on ai­na ol­lut har­ras­te­au­to­te­ol­li­suu­den tu­ki­pi­la­rei­ta, ja näyt­tää sil­tä, et­tä te­ol­li­suu­tem­me on päät­tä­nyt me­nes­tyä riip­pu­mat­ta sii­tä, mitä es­tei­tä ase­te­taan."

Koko ra­por­tin, joka si­säl­tää yk­si­tyis­koh­tai­set lai­nauk­set alan asi­an­tun­ti­joil­ta, voi lu­kea tääl­tä.

Ha­ger­ty / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN