Brexitin jälkeen 20 % alv joudutaan maksamaan Manner-Euroopasta ostetuista ja Yhdistyneeseen kuningaskuntaan tuotavista autoista.
Hagerty
Miten Brexit vaikuttaa klassikkoautomarkkinoihin Britannian näkökulmasta?
Hagerty seuraa maailmanlaajuisia klassikkoautojen markkinoita tarjoten tietoa autoyhteisölle ja medialle.
John Mayhead, UK Valuations -yksikön päällikkö, on äskettäin esiintynyt lukuisissa BBC:n haastatteluissa sekä televisiossa että radiossa ohjelmissa, joissa keskustellaan Brexitin vaikutuksista klassikkoautojen markkinoihin.
Mies jakaa ajatuksensa Hagerty UK:n uusimmassa markkinaraportissa.
Yhdistynyt kuningaskunta päätti siirtymäkauden Euroopan unionin jäsenyydestä 31. joulukuuta 2020 klo 23.00, ja aloitti kaupankäynnin EU:n kanssa muutama päivä aiemmin, sovittujen ehtojen mukaisesti.
Tuloksena on lisääntynyttä byrokratiaa ja melkoisesti sekaannusta. Vuosien ajan on ehditty spekuloida Brexitin mahdollisista vaikutuksista Ison-Britannian klassikko- ja harrasteautomaailmaan, ja nyt vaikutukset ovat todellisuutta.
Kaikki uudet järjestelmät aiheuttavat aina aluksi sekaannusta, ja Ison-Britannian uudet suhteet EU:hun tuovat mukanaan joukon uutta byrokratiaa, jota juurikaan ei aiemmin esiintynyt.
Peter Bonham Christie, Straight Eight Logistics -yhtiön eli erään Ison-Britannian harrasteajoneuvojen kuljetusyrityksen perustajista totesi:
"Saimme selville, mitä sopimus pitää sisällään vain viikkoa ennen kuin meidän oli sovellettava sitä käytännössä, ja nyt noin 90 prosenttia työelämästäni kuluu työskentelyyn tulliviraston kanssa."
Jokainen ajoneuvon siirtäminen pois Iso-Britanniasta vaatii nyt ns. ATA-carnet'n. Pääsy- tai väliaikaisen käytön carnet on ikään kuin tavarapassi, joka takaa, että tavarat eivät katoa niiden saapuessa maahan. Vaikka ATA maksaa vain muutama sata puntaa, on myös esitettävä palautettavaluonteinen maksu, joka on 40 prosenttia ajoneuvon arvosta. Vaikka auton arvo olisi vain 10000 puntaa, palautettava maksu on 4000 puntaa; 1 miljoonan punnan ajoneuvolle se on yhtä kuin 400 000 puntaa.
Uudet kustannukset ja paperityöt vaikuttavat myös brittiläisiin viejiin. Julian Majzub klassikkoautojen renkaisiin erikoistuneesta Blockley Tyres -yhtiöstä kertoi Hagertylle:
"Asiakirjat, kustannusten kasvu, todelliset viivästykset ja asiakkaille aiheutuvat haitat vaikuttavat meihin. Selvästikin hyödynnämme kaiken parhaalla mahdollisella tavalla, mutta minulla on nyt kannettavanani melkoinen taakka."
Harrastajamarkkinoita palveleviin jälleenmyyjiin tilanne ei ole vaikuttanut suuresti: talvi on klassikkoautojen myynnin kannalta hiljaista vuodenaikaa, ja brittiläiset ostajat suosivat yleensä oikealta ohjattavia autoja, jotka hankitaan kotimarkkinoilta. Mutta niille, jotka myyvät kalliimpia autoja, asiat ovat kuitenkin aivan erilaisissa kantimissa.
"Liiketoimintamme on hyvin kansainvälistä", sanoo johtava harrasteautokauppias Max Girado.
”Uudet säännöt ovat varsin epäinhimillisiä, joskin kaikki ovat tottuneet niihin. Ajan myötä me kaikki sopeudumme niihin, mutta liiketoiminnan näkökulmasta Brexit ei ole auttanut meitä millään tavalla."
Nykyaikaisempien harrasteautojen myyjillä on oma erityiskysymyksensä: 20 prosentin arvonlisäveron (alv) lisääminen alle 30-vuotiaiden käytettyjen autojen tuontiin Euroopasta. "Kyseessä on todellinen ongelma", kertoo Edward Lovett, johtava jälleenmyyjä ja Collecting Cars -yhtiön perustaja.
”Ostaja, joka etsii harvinaisempaa, modernia suorituskykyistä automallia, on tyypillisesti voinut etsiä sellaista Manner-Euroopasta. Nyt siihen liittyvät ankarat lisäkustannukset."
Isossa-Britanniassa sijaitsevat autohuutokauppatalot ovat historiallisesti pitäneet huutokauppoja kaikkialla Euroopassa, ja ne ovat ottaneet myös EU:sta peräisin olevat autot vastaan Britanniassa järjestettyihin huutokauppoihin.
Nyt autot joudutaan tuomaan Britanniaan väliaikaisesti, kaiken tarvittavan ylimääräisen paperityön säestyksellä. Mutta onko tilanne vaikuttanut myyntiin? Monen mielestä ei, mutta toisaalta monien mielestä alan säännöt eivät ole selkeät.
Ovatko Yhdistyneen kuningaskunnan harrasteautot edelleen vapautettuja EU:n vähäpäästöisistä vyöhykemääräyksistä? Voidaanko varaosat pakata yhteen carnetiin, ja mitä niille tapahtuu, jos ne ovatkin vanhoja osia, eivätkä uusia?
Hagerty
Vastauksia on mahdotonta löytää virallisista papereista, ja ne löydetään vasta myöhemmin, kun sääntöjä testataan. Nykyinen koronakriisi voi kuitenkin toimia yllättäen alan hyväksi, koska lockdown on antanut hengitystilaa monille heidän tutkiessaan, miten kaikki toimii.
John Mayhead, UK Valuations -yksikön päällikkö, totesi:
"Arvelen kesästä 2021 saattavan muodostua vedenjakajan Ison-Britannian harrasteajoneuvoyhteisölle. Mitä vaikutuksia sillä voi olla keskimääräiseen harrastajaan, ei ole vielä nähtävissä, mutta useimmat näyttävät päättävän kiertää ongelmat ja palata normaaliin toimintatilaan mahdollisimman pian. Iso-Britannia on aina ollut harrasteautoteollisuuden tukipilareita, ja näyttää siltä, että teollisuutemme on päättänyt menestyä riippumatta siitä, mitä esteitä asetetaan."
Koko raportin, joka sisältää yksityiskohtaiset lainaukset alan asiantuntijoilta, voi lukea täältä.
Hagerty / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kaikki yhdessä
Sonoron eksotiikkaa
LampizatOrin uusi dac
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ