Morgan Plus 8 GTR -autoja valmistetaan vain yhdeksän, ja tuotanto alkaa kesällä 2021.
Morgan Motor Company
Morgan Plus 8 GTR: Näitä tehdään vain 9 kappaletta – juna taisi mennä jo!
Raaka, kovaääninen ja matala Morgan Plus 8 GTR edustaa sellaista autoa, minkä Morgan Motor Company voi luoda, kun sen suunnittelutiimit saavat päästää mielikuvituksensa valloilleen…
Morgan Plus 8 GTR -mallia valmistetaan ainoastaan yhdeksään kappaletta, ja se on ensimmäinen tänä vuonna aloitettavien Morgan-erityishankkeiden joukossa.
Morgan Plus 8 GTR:ssä tutkitaan muotoiluteemoja, kuten korkea olkalinjaa, jota ei ole nähty perinteisissä Morgan-koreissa vuosikymmeniin. GTR:n viisipuolaiset, keskuslukitusmutteria hyödyntävät vanteet muistuttavat Morganin 1990-luvun Plus 8 -kilpa-autoista, ja GTR:n pyöräkotelot on muotoiltu hienovaraisesti.
Muita muotoiluelementtejä ovat uudenlainen takapaneeli, uudet etulokasuojat ja etuspoileri, sekä kovakatto. Mallissa hyödytään myös yrityksen asiantuntemuksesta, koska Plus 8:n valmistus päättyi virallisesti vuonna 2018.
Yhtenä erityisenä suunnittelun inspiraationa toimi Plus 8 -ratakilpuri, jolla kilpailtiin GT-ratasarjassa 1990-luvun lopulla, eli paremmin tunnettuna "Big Blue". Kyseinen auto toimi testipenkkinä Morganin ensimmäiselle alumiinirungolle, jota sovellettiin Aero 8- ja "Aero-chassis" Plus 8 -malleihin.
Morganin uusimman CX-sukupolven alumiinipohjalevyn äskettäisen lanseerauksen jälkeen tuntui sopivalta käyttää tilaisuutta kunnioittaa autoa, joka oli Morganin edelläkävijänä alumiinirakenteiden käytössä.
Projekti on mahdollinen ainoastaan siksi, että äskettäin oli saatavilla useita Plus 8 -runkoja, jotka hankittiin kolmannelta osapuolelta lopetetun projektin seurauksena.
Ne ovat kaikki Morganin rakentamia ennen vuotta 2018, eikä niitä koskaan käytetty kaavailtuihin tarkoituksiin. Kaikki otetaan uudelleen käyttöön, ja niissä hyödytään valittujen mekaanisten komponenttien päivityksestä.
Osana muutosta liikkuvasta alustasta valmiiksi ajoneuvoksi kukin GTR valmistetaan käsityönä, käyttäen Morganin perinteisiä autonrakennustekniikoita.
Poikkeuksena yli vuosisataisesta Morgan-perinnöstä, suuri osa työstä ei valmistu Morganin kuuluisalla Pickersleigh Roadin tehtaalla, vaan läheisessä Morgan Design and Engineering Centerissä (M-DEC).
GTR-projekti on mahdollinen ainoastaan siksi, että äskettäin oli saatavilla useita Plus 8 -runkoja, jotka hankittiin kolmannelta osapuolelta lopetetun projektin seurauksena.
Morgan Motor Company
Morgan Plus 8 GTR toimii brändin ydinohjelmien rinnalla, ja se on yksi monista tänä vuonna julkistettavista Morgan-erityishankkeista.
Se seuraa lukuisia viime vuosien erityisprojekti-Morganeita, kuten Aero GT, SP1 ja Aeromax.
Nk. Aero-chassis Plus 8 -malleissa käytetään Morganin ensimmäisen sukupolven alumiinirunkoa, joka on kehitetty alun perin Morgan Aero 8 -mallia varten. Aikaisemmissa Plus 8 -malleissa (1968-2004) sovellettiin Morganin perinteistä teräsrunkoa ja Roverin V8-moottoreita.
Kaikissa 'Aero-alustaisissa' Morgan Plus 8 -malleissa käytettiin 4,8-litraista BMW N62 -moottoria, eikä GTR muodosta poikkeusta.
Alkuperäisessä määrityksessään moottori tuotti 362 hevosvoimaa, mutta tarkkaa GTR-tehoa ei ole toistaiseksi määritelty. Saatavana on 6-portainen manuaalivaihteisto tai 6-nopeuksinen ZF-automaattivaihteisto.
Morgan Plus 8 GTR -autoja valmistetaan vain yhdeksän, ja tuotanto alkaa kesällä 2021.
Erityishanke on saatavilla tietyillä maailmanmarkkinoilla, noudattaen paikallisia sääntöjä eurooppalaisten ajoneuvojen maahantuonnista.
Osana erityishankeohjelmaa asiakkaita kutsutaan tilaamaan räätälöity Plus 8 GTR yhdessä Morganin suunnittelutiimin kanssa.
Morganin suunnittelujohtaja Jonathan Wells toteaa:
"V8-moottorilla varustetun Morganin elvyttäminen tällä hetkellä ei ehkä vaikuttaisi ilmeiseltä valinnalta valmistajalle, joka on keskittynyt tiukasti uusiin alustoihin ja voimansiirtoihin. Mutta kun tarjoutui tilaisuus ottaa uudelleen käyttöön useita runkoja ja luoda Plus 8 GTR:n kaltainen jännittävä erikoishanke, olimme täysillä mukana. Tämä projekti on antanut Morganin suunnittelu- ja suunnittelutiimille mahdollisuuden tutustua joihinkin suosituimpiin Morgan-malleihin sekä kokeilla eräitä ominaisuuksia, joita toivon mukaan esiintyy tulevissa Morgan-autoissa "
Morgan-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Focalilta uusi ylellisyyskuuloke
Burson Audio Funkilla tuulella
Mestariteoksia
Kudos Audion päivitetyt
Auris Audion Tangenta Hawk
Velodynelta neljä uutta subbaria
Uuden kodin vanhat seinät
Coplandin uusi 150-wattinen
Laajakaistadiskantti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
Koituvatko poikkeukselliset sääolot auton kuolemaksi?
Sveitsissä nähdään VW up! -facelift sekä BUDD-e -konseptiauto
Nopean italialaismerkin odotettu katumaasturi lanseerataan Genèvessä
Volvo lanseeraa auton jossa ei ole avainta
Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin – taustalla suomalainen kehitystyö
UUTTA
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
5 VUOTTA SITTEN...
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista latausteknologiaa
Peugeot: 210-vuotias brändi julkisti uuden logon
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Mercedes-Benzin C-sarja: Uudistuu S-sarjan esimerkin mukaisesti
LUETUIMMAT
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Jimny? Niva? Vai G-sarjan Mercedes-Benz? Mikä tämä oikein on? Ja hinta uutena naurettavat 11 000 euroa!
Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Volkswagen ID.4: 52 kW akkuversioiden myynti alkoi
Toyota Mirai: Milloin niitä saadaan Suomeen? Auto Bild ensikoeajoi jo!
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN