Morgan Plus 8 GTR -autoja valmistetaan vain yhdeksän, ja tuotanto alkaa kesällä 2021.

Morgan Plus 8 GTR -autoja valmistetaan vain yhdeksän, ja tuotanto alkaa kesällä 2021.

Morgan Motor Company

Morgan Plus 8 GTR: Näitä tehdään vain 9 kappaletta – juna taisi mennä jo!

Raaka, kovaääninen ja matala Morgan Plus 8 GTR edustaa sellaista autoa, minkä Morgan Motor Company voi luoda, kun sen suunnit­te­lu­tiimit saavat päästää mieli­ku­vi­tuk­sensa valloilleen…

Auto Bild.Klassikot

Mor­gan Plus 8 GTR -mal­lia val­mis­te­taan ai­no­as­taan yh­dek­sään kap­pa­let­ta, ja se on en­sim­mäi­nen tänä vuon­na aloi­tet­ta­vien Mor­gan-eri­tyis­hank­kei­den jou­kos­sa.

Mor­gan Plus 8 GTR:ssä tut­ki­taan muo­toi­lu­tee­mo­ja, ku­ten kor­kea ol­ka­lin­jaa, jota ei ole näh­ty pe­rin­tei­sis­sä Mor­gan-ko­reis­sa vuo­si­kym­me­niin. GTR:n vii­si­puo­lai­set, kes­kus­lu­ki­tus­mut­te­ria hyö­dyn­tä­vät van­teet muis­tut­ta­vat Mor­ga­nin 1990-lu­vun Plus 8 -kil­pa-au­tois­ta, ja GTR:n pyö­rä­ko­te­lot on muo­toil­tu hie­no­va­rai­ses­ti.

Mui­ta muo­toi­lu­e­le­ment­te­jä ovat uu­den­lai­nen ta­ka­pa­nee­li, uu­det etu­lo­ka­suo­jat ja etus­poi­le­ri, sekä ko­va­kat­to. Mal­lis­sa hyö­dy­tään myös yri­tyk­sen asi­an­tun­te­muk­ses­ta, kos­ka Plus 8:n val­mis­tus päät­tyi vi­ral­li­ses­ti vuon­na 2018.

Yh­te­nä eri­tyi­se­nä suun­nit­te­lun ins­pi­raa­ti­o­na toi­mi Plus 8 -ra­ta­kil­pu­ri, jol­la kil­pail­tiin GT-ra­ta­sar­jas­sa 1990-lu­vun lo­pul­la, eli pa­rem­min tun­net­tu­na "Big Blue". Ky­sei­nen au­to toi­mi tes­ti­penk­ki­nä Mor­ga­nin en­sim­mäi­sel­le alu­mii­ni­run­gol­le, jota so­vel­let­tiin Ae­ro 8- ja "Ae­ro-chas­sis" Plus 8 -mal­lei­hin.

Mor­ga­nin uu­sim­man CX-su­ku­pol­ven alu­mii­ni­poh­ja­le­vyn äs­ket­täi­sen lan­see­rauk­sen jäl­keen tun­tui so­pi­val­ta käyt­tää ti­lai­suut­ta kun­ni­oit­taa au­toa, joka oli Mor­ga­nin edel­lä­kä­vi­jä­nä alu­mii­ni­ra­ken­tei­den käy­tös­sä.

Pro­jek­ti on mah­dol­li­nen ai­no­as­taan sik­si, et­tä äs­ket­täin oli saa­ta­vil­la usei­ta Plus 8 -run­ko­ja, jot­ka han­kit­tiin kol­man­nel­ta osa­puo­lel­ta lo­pe­te­tun pro­jek­tin seu­rauk­se­na.

Ne ovat kaik­ki Mor­ga­nin ra­ken­ta­mia en­nen vuot­ta 2018, ei­kä nii­tä kos­kaan käy­tet­ty kaa­vail­tui­hin tar­koi­tuk­siin. Kaik­ki ote­taan uu­del­leen käyt­töön, ja niis­sä hyö­dy­tään va­lit­tu­jen me­kaa­nis­ten kom­po­nent­tien päi­vi­tyk­ses­tä.

Osa­na muu­tos­ta liik­ku­vas­ta alus­tas­ta val­miik­si ajo­neu­vok­si ku­kin GTR val­mis­te­taan kä­si­työ­nä, käyt­tä­en Mor­ga­nin pe­rin­tei­siä au­ton­ra­ken­nus­tek­nii­koi­ta.

Poik­keuk­se­na yli vuo­si­sa­tai­ses­ta Mor­gan-pe­rin­nös­tä, suu­ri osa työs­tä ei val­mis­tu Mor­ga­nin kuu­lui­sal­la Pic­kers­leigh Ro­a­din teh­taal­la, vaan lä­hei­ses­sä Mor­gan De­sign and En­gi­nee­ring Cen­te­ris­sä (M-DEC).

GTR-projekti on mahdollinen ainoastaan siksi, että äskettäin oli saatavilla useita Plus 8 -runkoja, jotka hankittiin kolmannelta osapuolelta lopetetun projektin seurauksena.

GTR-projekti on mahdollinen ainoastaan siksi, että äskettäin oli saatavilla useita Plus 8 -runkoja, jotka hankittiin kolmannelta osapuolelta lopetetun projektin seurauksena.

Morgan Motor Company

Mor­gan Plus 8 GTR toi­mii brän­din ydi­noh­jel­mien rin­nal­la, ja se on yk­si mo­nis­ta tänä vuon­na jul­kis­tet­ta­vis­ta Mor­gan-eri­tyis­hank­keis­ta.

Se seu­raa lu­kui­sia vii­me vuo­sien eri­tyisp­ro­jek­ti-Mor­ga­nei­ta, ku­ten Ae­ro GT, SP1 ja Ae­ro­max.

Nk. Ae­ro-chas­sis Plus 8 -mal­leis­sa käy­te­tään Mor­ga­nin en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven alu­mii­ni­run­koa, joka on ke­hi­tet­ty alun pe­rin Mor­gan Ae­ro 8 -mal­lia var­ten. Ai­kai­sem­mis­sa Plus 8 -mal­leis­sa (1968-2004) so­vel­let­tiin Mor­ga­nin pe­rin­teis­tä te­räs­run­koa ja Ro­ve­rin V8-moot­to­rei­ta.

Kai­kis­sa 'Ae­ro-alus­tai­sis­sa' Mor­gan Plus 8 -mal­leis­sa käy­tet­tiin 4,8-lit­rais­ta BMW N62 -moot­to­ria, ei­kä GTR muo­dos­ta poik­keus­ta.

Al­ku­pe­räi­ses­sä mää­ri­tyk­ses­sään moot­to­ri tuot­ti 362 he­vos­voi­maa, mut­ta tark­kaa GTR-te­hoa ei ole tois­tai­sek­si mää­ri­tel­ty. Saa­ta­va­na on 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to tai 6-no­peuk­si­nen ZF-au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Mor­gan Plus 8 GTR -au­to­ja val­mis­te­taan vain yh­dek­sän, ja tuo­tan­to al­kaa ke­säl­lä 2021.

Eri­tyis­han­ke on saa­ta­vil­la tie­tyil­lä maa­il­man­mark­ki­noil­la, nou­dat­ta­en pai­kal­li­sia sään­tö­jä eu­roop­pa­lais­ten ajo­neu­vo­jen maa­han­tuon­nis­ta.

Osa­na eri­tyis­han­ke­oh­jel­maa asi­ak­kai­ta kut­su­taan ti­laa­maan rää­tä­löi­ty Plus 8 GTR yh­des­sä Mor­ga­nin suun­nit­te­lu­tii­min kans­sa.

Mor­ga­nin suun­nit­te­lu­joh­ta­ja Jo­nat­han Wel­ls to­te­aa:

"V8-moot­to­ril­la va­rus­te­tun Mor­ga­nin el­vyt­tä­mi­nen täl­lä het­kel­lä ei eh­kä vai­kut­tai­si il­mei­sel­tä va­lin­nal­ta val­mis­ta­jal­le, joka on kes­kit­ty­nyt tiu­kas­ti uu­siin alus­toi­hin ja voi­man­siir­toi­hin. Mut­ta kun tar­jou­tui ti­lai­suus ot­taa uu­del­leen käyt­töön usei­ta run­ko­ja ja luo­da Plus 8 GTR:n kal­tai­nen jän­nit­tä­vä eri­kois­han­ke, olim­me täy­sil­lä mu­ka­na. Tämä pro­jek­ti on an­ta­nut Mor­ga­nin suun­nit­te­lu- ja suun­nit­te­lu­tii­mil­le mah­dol­li­suu­den tu­tus­tua joi­hin­kin suo­si­tuim­piin Mor­gan-mal­lei­hin sekä ko­keil­la eräi­tä omi­nai­suuk­sia, joi­ta toi­von mu­kaan esiin­tyy tu­le­vis­sa Mor­gan-au­tois­sa "

Mor­gan-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU