Baojun E300:aan saa viisi koriväriä. Lujitemuovikorin yläosa on kuitenkin aina musta.

Baojun E300:aan saa viisi koriväriä. Lujitemuovikorin yläosa on kuitenkin aina musta.

© GM

No huh huh: Xiaomin kehittämä sähköauto vain 8200 eurolla…? Mahtaakohan olla totta?

Baojun E300 on pienempi kuin Smart-sähköauto, ja sille pitäisi olla 305 kilometrin toimintamatka. Auto on varustettu Xiaomi-tekniikalla. Ehkä arvasittekin, että kyseinen sähköautomalli on saatavana vain Kiinassa!

Auto Bild.Uutiset

Kii­na­lai­nen Xi­ao­mi val­mis­taa äly­pu­he­li­mia, kan­net­ta­via tie­to­ko­nei­ta ja ro­bot­ti-pö­ly­ni­mu­rei­ta. Merk­ki on etu­rin­ta­mas­sa myös Sak­sas­sa. Maa­il­man kol­man­nek­si suu­rim­pa­na äly­pu­he­lin­ten val­mis­ta­ja­na kii­na­lai­nen tek­no­lo­gi­a­kon­ser­ni ohit­ti jopa Ap­p­len lo­ka­kuus­sa 2020.

On­ko vuon­na 2010 pe­rus­tet­tu yri­tys to­del­la­kin suun­nit­te­le­mas­sa säh­kö­au­to­jen val­mis­tus­ta Kii­nan mark­ki­noil­le?

Sii­hen voim­me an­taa yk­si­se­lit­tei­sen vas­tauk­sen: ei ole!

Vaik­ka ns. "Xi­ao­mi-säh­kö­au­tos­ta" on täl­lä het­kel­lä pal­jon leh­ti­ot­si­koi­ta maa­il­mal­la, ei väi­te ole sa­nan­mu­kai­ses­ti paik­kan­sa pi­tä­vä. Pu­hum­me Ba­o­jun E300:sta, joka on täys­säh­köi­nen mi­ni­ko­ko­luo­kan au­to Kii­nan ko­ti­mark­ki­noil­le.

Vaik­ka Xi­ao­mi oli mu­ka­na Ba­o­jun E300:n ke­hit­tä­mi­ses­sä, niin Ba­o­jun-yh­tiö on ame­rik­ka­lai­sen au­to­val­mis­ta­jan Ge­ne­ral Mo­tor­sin sekä kah­den kii­na­lai­sen tuo­te­mer­kin, SAIC Mo­to­rin ja Wu­lin­gin yh­tei­sy­ri­tys.

Ba­o­jun E300 Plus on jopa ne­li­paik­kai­nen

Kii­na­lai­set asi­ak­kaat voi­vat va­li­ta kah­den tai kol­men is­tut­ta­van Ba­o­jun E300:n ja E300 Plus -mal­lin, eli täy­si­mit­tai­sen ne­li­paik­kai­sen vä­lil­lä. Pi­tuut­ta mal­lil­la on 2625 mm, jo­ten E300 on ly­hy­em­pi kuin ny­kyi­nen Smart fort­wo.

Kuljettaja näkee kaikki tärkeät tiedot yhdellä silmäyksellä. Keskikonsolissa ei ole näyttöä.

Kuljettaja näkee kaikki tärkeät tiedot yhdellä silmäyksellä. Keskikonsolissa ei ole näyttöä.

© GM

Suu­rem­man E300 Plus -mal­lin pi­tuus on 2894 mm, mut­ta sen pi­täi­si pys­tyä kul­jet­ta­maan nel­jä hen­ki­löä. Mo­der­ni muo­toi­lu on tai­ta­vas­ti har­kit­tu, kos­ka mus­ta, kont­ras­ti­nen ko­rin ylä­o­sa tar­koit­taa sitä, et­tä mal­lit ei­vät näy­tä ole­van ai­van yh­tä kor­kei­ta kuin ne to­del­li­suu­des­sa ovat, vä­hin­tään 1647 mm.

Toi­saal­ta pie­net 13 tuu­man pyö­rät ovat sil­miin­pis­tä­vät.

Par­haim­mi­laan 305 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka - to­sin van­hen­tu­neen NEDC-nor­min mu­kaan

Mo­lem­pia mal­le­ja käyt­tää taka-ak­se­lil­le si­joi­tet­tu säh­kö­moot­to­ri, jon­ka teho on 40 kW (54 hv) ja jon­ka suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on 150 Nm.

Ba­o­ju­nin huip­pu­no­peu­den mai­ni­taan ole­van enin­tään 100 km/h, mut­ta toi­min­ta­mat­ka on pal­jon tär­ke­äm­pi - ja kii­na­lai­set an­ta­vat toi­min­ta­mat­kak­si (Huom: NEDC:n van­hen­tu­neen nor­min mu­kaan!) jopa 305 ki­lo­met­riä.

Li­säk­si val­mis­ta­ja lu­paa, et­tä akun pys­tyy la­taa­maan täy­teen vain tun­nis­sa ta­sa­vir­tai­sen pi­ka­la­taus­toi­min­non avul­la.

Sitä pait­si Ba­o­jun on yl­lät­tä­vän hy­vin va­rus­tet­tu pik­ku­au­tok­si, sil­lä ajon­hal­lin­ta, ABS-jar­rut ja kak­si tur­va­tyy­nyä kuu­lu­vat va­ki­o­va­rus­tei­siin.

Huip­pu­ver­si­os­sa ovat myös mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, hä­tä­jar­ru­tus­te­hos­tin, py­sä­köin­ti­tut­ka ja ka­me­rat.

Xi­ao­mi tu­kee yh­teyk­siä

E300: n va­rus­ta­mi­sek­si ny­ky­ai­kai­sim­mal­la lii­tän­näl­lä Ba­o­jun on tuo­nut avuk­seen tek­no­lo­gi­a­jät­ti Xi­ao­min.

Kul­jet­ta­jan edes­sä on näyt­tö, jon­ka kaut­ta kaik­kia toi­min­to­ja voi­daan oh­ja­ta. Kes­ki­kon­so­lis­sa ei ole tois­ta näyt­töä. Sil­ti E300 on täy­sin verk­ko­yh­tey­des­sä.

Xi­ao­min osaa­mi­sen an­si­os­ta au­tos­sa on tär­kei­tä omi­nai­suuk­sia, ku­ten ää­ni­oh­jaus, re­aa­li­ai­kai­nen na­vi­goin­ti ja pal­jon muu­ta.

Nelipaikkaisessa E300 Plus -mallissa ei ole tavaratilaa, mutta takaistuimet voidaan taittaa alas.

Nelipaikkaisessa E300 Plus -mallissa ei ole tavaratilaa, mutta takaistuimet voidaan taittaa alas.

© GM

Li­säk­si E300 pi­täi­si ol­la mah­dol­lis­ta in­teg­roi­da hen­ki­lö­koh­tai­seen Xi­ao­mi-eko­sys­tee­miin ("Mi Smart Home"). Täl­lä ta­val­la au­to ja koti voi­vat ol­la yh­tey­des­sä toi­siin­sa ja esi­mer­kik­si sy­tyt­tää va­lot heti, kun au­to lä­hes­tyy.

Ei ai­na­kaan tois­tai­sek­si myyn­tiin Sak­sas­sa

Ba­o­jun E300/E300 Plus ei tule ai­na­kaan tois­tai­sek­si myyn­tiin Sak­sas­sa. Pie­ni säh­kö­au­to kom­pak­teil­la mi­toil­laan ja yli 300 ki­lo­met­rin (NEDC-) toi­min­ta­mat­koi­neen oli­si ihan­teel­li­nen kau­pun­ki­lii­ken­tee­seen.

Li­säk­si Ba­o­jun on Kii­nas­sa lyö­mät­tö­män hal­pa: se tar­jo­aa enem­män ti­laa kuin Re­nault Twizy, ja E300:n pe­rus­hin­ta on 8 231 eu­roa (64 800 Kii­nan ju­a­nia). E300 Plus mak­saa 8 866 eu­roa (69 800 Kii­nan ju­a­nia), ja sen toi­min­ta­mat­ka on Twi­zyyn näh­den pi­tem­pi.

Au­to Bild Jan Göt­ze / Juha Pel­to­nen Ku­vat: GM

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN