Baojun E300:aan saa viisi koriväriä. Lujitemuovikorin yläosa on kuitenkin aina musta.
© GM
No huh huh: Xiaomin kehittämä sähköauto vain 8200 eurolla…? Mahtaakohan olla totta?
Baojun E300 on pienempi kuin Smart-sähköauto, ja sille pitäisi olla 305 kilometrin toimintamatka. Auto on varustettu Xiaomi-tekniikalla. Ehkä arvasittekin, että kyseinen sähköautomalli on saatavana vain Kiinassa!
Kiinalainen Xiaomi valmistaa älypuhelimia, kannettavia tietokoneita ja robotti-pölynimureita. Merkki on eturintamassa myös Saksassa. Maailman kolmanneksi suurimpana älypuhelinten valmistajana kiinalainen teknologiakonserni ohitti jopa Applen lokakuussa 2020.
Onko vuonna 2010 perustettu yritys todellakin suunnittelemassa sähköautojen valmistusta Kiinan markkinoille?
Siihen voimme antaa yksiselitteisen vastauksen: ei ole!
Vaikka ns. "Xiaomi-sähköautosta" on tällä hetkellä paljon lehtiotsikoita maailmalla, ei väite ole sananmukaisesti paikkansa pitävä. Puhumme Baojun E300:sta, joka on täyssähköinen minikokoluokan auto Kiinan kotimarkkinoille.
Vaikka Xiaomi oli mukana Baojun E300:n kehittämisessä, niin Baojun-yhtiö on amerikkalaisen autovalmistajan General Motorsin sekä kahden kiinalaisen tuotemerkin, SAIC Motorin ja Wulingin yhteisyritys.
Baojun E300 Plus on jopa nelipaikkainen
Kiinalaiset asiakkaat voivat valita kahden tai kolmen istuttavan Baojun E300:n ja E300 Plus -mallin, eli täysimittaisen nelipaikkaisen välillä. Pituutta mallilla on 2625 mm, joten E300 on lyhyempi kuin nykyinen Smart fortwo.
Kuljettaja näkee kaikki tärkeät tiedot yhdellä silmäyksellä. Keskikonsolissa ei ole näyttöä.
© GM
Suuremman E300 Plus -mallin pituus on 2894 mm, mutta sen pitäisi pystyä kuljettamaan neljä henkilöä. Moderni muotoilu on taitavasti harkittu, koska musta, kontrastinen korin yläosa tarkoittaa sitä, että mallit eivät näytä olevan aivan yhtä korkeita kuin ne todellisuudessa ovat, vähintään 1647 mm.
Toisaalta pienet 13 tuuman pyörät ovat silmiinpistävät.
Parhaimmilaan 305 kilometrin toimintamatka - tosin vanhentuneen NEDC-normin mukaan
Molempia malleja käyttää taka-akselille sijoitettu sähkömoottori, jonka teho on 40 kW (54 hv) ja jonka suurin vääntömomentti on 150 Nm.
Baojunin huippunopeuden mainitaan olevan enintään 100 km/h, mutta toimintamatka on paljon tärkeämpi - ja kiinalaiset antavat toimintamatkaksi (Huom: NEDC:n vanhentuneen normin mukaan!) jopa 305 kilometriä.
Lisäksi valmistaja lupaa, että akun pystyy lataamaan täyteen vain tunnissa tasavirtaisen pikalataustoiminnon avulla.
Sitä paitsi Baojun on yllättävän hyvin varustettu pikkuautoksi, sillä ajonhallinta, ABS-jarrut ja kaksi turvatyynyä kuuluvat vakiovarusteisiin.
Huippuversiossa ovat myös mukautuva vakionopeudensäädin, hätäjarrutustehostin, pysäköintitutka ja kamerat.
Xiaomi tukee yhteyksiä
E300: n varustamiseksi nykyaikaisimmalla liitännällä Baojun on tuonut avukseen teknologiajätti Xiaomin.
Kuljettajan edessä on näyttö, jonka kautta kaikkia toimintoja voidaan ohjata. Keskikonsolissa ei ole toista näyttöä. Silti E300 on täysin verkkoyhteydessä.
Xiaomin osaamisen ansiosta autossa on tärkeitä ominaisuuksia, kuten ääniohjaus, reaaliaikainen navigointi ja paljon muuta.
Nelipaikkaisessa E300 Plus -mallissa ei ole tavaratilaa, mutta takaistuimet voidaan taittaa alas.
© GM
Lisäksi E300 pitäisi olla mahdollista integroida henkilökohtaiseen Xiaomi-ekosysteemiin ("Mi Smart Home"). Tällä tavalla auto ja koti voivat olla yhteydessä toisiinsa ja esimerkiksi sytyttää valot heti, kun auto lähestyy.
Ei ainakaan toistaiseksi myyntiin Saksassa
Baojun E300/E300 Plus ei tule ainakaan toistaiseksi myyntiin Saksassa. Pieni sähköauto kompakteilla mitoillaan ja yli 300 kilometrin (NEDC-) toimintamatkoineen olisi ihanteellinen kaupunkiliikenteeseen.
Lisäksi Baojun on Kiinassa lyömättömän halpa: se tarjoaa enemmän tilaa kuin Renault Twizy, ja E300:n perushinta on 8 231 euroa (64 800 Kiinan juania). E300 Plus maksaa 8 866 euroa (69 800 Kiinan juania), ja sen toimintamatka on Twizyyn nähden pitempi.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen Kuvat: GM
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Exposurelta uusi cd-soitin
Revittele laatoilla: Inspiroidu ideoista!
Austrian Audio Full Score One
Sennheiser ACCENTUM Plus
System Audio Signature-sarja
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Ruokakomero helpottaa arkea
Tässä on Koti ja keittiön kaunein koti 2023! Sattuma vei lapsiperheen mansardikattoiseen puutaloon
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN