Opel GT -konseptiauto: Tältä näyttävät tulevaisuuden Opel-urheiluautot

Opel GT -konseptiauto esitellään ensi kertaa Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuun alussa. Uusi konsepti on täysverinen urheiluauto ja Opel GT:n ja Monza-konseptiauton suora jälkeläinen, joka vie Opelin muotoi­lu­fi­lo­sofian aivan uudelle tasolle.

Auto Bild.Uutiset

Muo­toi­lu­fi­lo­so­fia ku­vas­taa Ope­lin jat­ku­vaa in­no­va­tii­vi­suut­ta ja kes­kit­tyy tun­tei­ta he­rät­tä­vään muo­toi­luun, jos­sa kaik­ki yli­mää­räi­nen jä­te­tään pois. Mal­lis­sa ei ole esi­mer­kik­si oven­kah­vo­ja ei­kä ul­ko­pei­le­jä.

“Otam­me Opel GT -kon­sep­tin myö­tä seu­raa­van as­ke­leen koh­ti en­tis­tä tun­teik­kaam­paa ja suu­rem­paa ajo­nau­tin­toa. GT-kon­sep­ti on osoi­tus sii­tä, mitä Opel edus­taa tänä päi­vä­nä. Olem­me it­se­var­mo­ja, kun­ni­an­hi­moi­sia, in­no­va­tii­vi­sia ja ha­lu­am­me voit­taa puo­lel­lem­me en­tis­tä enem­män asi­ak­kai­ta jo­kai­sel­la uu­del­la au­tol­la”, sa­noi Opel Grou­pin pää­joh­ta­ja tri Karl-Tho­mas Neu­mann.

GT-kon­sep­ti jat­kaa Opel Ex­pe­ri­men­tal GT:n fi­lo­so­fi­aa

Vuon­na 1965 Opel esit­te­li Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä Opel Ex­pe­ri­men­tal GT:n, joka pe­rus­tui Ka­dett B:n luo­tet­ta­vaan tek­niik­kaan. Mal­li esi­tel­tiin vain vuo­si sen jäl­keen, kun Opel oli pe­rus­ta­nut en­sim­mäi­se­nä eu­roop­pa­lai­se­na au­ton­val­mis­ta­ja­na muo­toi­lus­tu­di­on.

Opel Ex­pe­ri­men­tal GT oli en­sim­mäi­nen eu­roop­pa­lai­sen au­to­val­mis­ta­jan kon­sep­ti­au­to, min­kä li­säk­si sii­nä oli si­sään kään­ty­vät ajo­va­lot, täy­del­li­set mit­ta­suh­teet ei­kä mi­tään yli­mää­räis­tä ko­ris­te­lua. Er­hard Schnel­lin suun­nit­te­le­man kon­sep­tin pääl­lim­mäi­nen tar­koi­tus oli ot­taa kan­taa muo­toi­luun.

Yksi Opel GT -konseptin merkittävimmistä innovaatioista ovat suuret ovet. Ne on integroitu sivuikkunoihin siten, että ikkuna vaihtuu maalipintaan huomaamattomasti.

Yksi Opel GT -konseptin merkittävimmistä innovaatioista ovat suuret ovet. Ne on integroitu sivuikkunoihin siten, että ikkuna vaihtuu maalipintaan huomaamattomasti.

Tehokas suorasuihkutusmoottori kehittää tehoa 107kW/145 hv ja maksimiväännöksi kerrotaan 205 Nm.

Tehokas suorasuihkutusmoottori kehittää tehoa 107kW/145 hv ja maksimiväännöksi kerrotaan 205 Nm.

Ylei­sön re­ak­ti­ot oli­vat niin vai­kut­ta­via, et­tä en­sim­mäi­set Opel GT:t tu­li­vat sar­ja­tuo­tan­nos­ta vain kol­me vuot­ta myö­hem­min. Täs­tä al­koi Opel GT -mal­lin to­del­li­nen me­nes­tys­ta­ri­na.

GT-kon­sep­ti on esi­merk­ki Ope­lin uraa­uur­ta­vas­ta ajat­te­lu­ta­vas­ta. Dy­naa­mis­ta ajet­ta­vuut­ta sym­bo­li­soi au­ton pi­tuus­suun­nas­sa ja­ka­va ja ko­ko­nai­suut­ta ta­sa­pai­not­ta­va pu­nai­nen vii­va.

Huo­mi­o­ta he­rät­tä­vät pu­nai­set etu­ren­kaat ja rul­la­luis­ti­mien ins­pi­roi­mat van­teet tuo­vat mie­leen Ope­lin Mo­toC­lub 500 -moot­to­ri­pyö­rän, joka oli niin ikään vuon­na 1928 var­sin avant­gar­dis­ti­nen kah­del­la pu­nai­sel­la ren­kaal­laan.

Tätä yk­si­tyis­koh­taa lu­kuun ot­ta­mat­ta kon­sep­til­la ei ole pal­jo­a­kaan link­ke­jä men­nee­seen. Pit­kä ko­ne­pel­ti, ta­va­ra­ti­lan luu­kun puut­tu­mi­nen, tup­la­pa­ko­put­ket kes­kel­lä ja kon­sep­tin nimi viit­taa­vat kaik­ki al­ku­pe­räi­seen GT:hen.

Näi­tä yk­si­tyis­koh­tia lu­kuun ot­ta­mat­ta Opel GT-kon­sep­ti on kui­ten­kin it­se­näi­nen ei­kä sii­nä ole merk­ke­jä ret­ro-hen­ki­ses­tä muo­toi­lus­ta.

”Loim­me GT-kon­sep­tin ta­voit­taak­sem­me Opel-brän­din roh­ke­an ja tun­tei­siin ve­to­a­van si­sim­män ole­muk­sen. Kon­sep­ti on dra­maat­ti­nen, veis­tok­sel­li­nen ja täyn­nä in­no­vaa­ti­oi­ta – näi­tä pe­rin­tei­tä ai­om­me jat­kaa. Vuon­na 1965 Opel ke­hit­ti Ex­pe­ri­men­tal GT:n, joka oli kaut­taal­taan edis­tyk­sel­li­nen au­to veis­tok­sel­li­ses­sa ul­ko­a­sus­sa. On luon­nol­li­ses­ti vai­ke­aa luo­da uu­del­leen iko­ni. Mut­ta Ex­pe­ri­men­tal GT oli ai­ka­naan avant­gar­dis­ti­nen, ja GT-kon­sep­ti on sitä tänä päi­vä­nä – puh­das ja mi­ni­ma­lis­ti­nen mut­ta sil­ti roh­kea ja il­man komp­ro­mis­se­ja. Tämä mal­li me­nes­tyk­sel­li­nen osoi­tus jat­ku­vas­ti ke­hit­ty­väs­tä muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­as­tam­me – ’veis­tok­sel­li­nen tai­de koh­taa sak­sa­lai­sen täs­mäl­li­syy­den’, kom­men­toi Vice Pre­si­dent Mark Adams De­sign Eu­ro­pel­ta.

Yk­si Opel GT -kon­sep­tin mer­kit­tä­vim­mis­tä in­no­vaa­ti­ois­ta ovat suu­ret ovet. Ne on in­teg­roi­tu si­vuik­ku­noi­hin si­ten, et­tä ik­ku­na vaih­tuu maa­li­pin­taan huo­maa­mat­to­mas­ti. Sekä kul­jet­ta­jan et­tä mat­kus­ta­jan on help­po men­nä au­toon pai­na­mal­la säh­köl­lä toi­mi­van oven kos­ke­tus­näyt­töä, joka on in­teg­roi­tu ka­ton pu­nai­seen vii­vaan.

Myös pi­dem­mil­lä mat­kus­ta­jil­la on riit­tä­väs­ti ti­laa au­ton si­säl­lä. Avat­ta­es­sa ovien etuo­sa liu­kuu pit­käl­le pyö­rän kaa­ren ko­te­loi­hin. Tämä ti­laa sääs­tä­vä ja pa­ten­toi­tu jär­jes­tel­mä ta­kaa sen, et­tä ovet avau­tu­vat suu­reen kul­maan ja on käy­tän­nöl­li­nen myös ah­taam­mil­la park­ki­pai­koil­la.

Kak­si pyö­rän kaa­rien taak­se si­joi­tet­tua ka­me­raa var­mis­ta­vat tur­val­li­sen nä­ky­män kau­pun­ki­a­jos­sa kah­den oh­jaa­moon si­joi­te­tun ruu­dun avul­la. Uu­den jär­jes­tel­män an­si­os­ta ul­kois­ten si­vu­pei­lin ja kuol­lei­den kul­mien ai­ka on ohi.

Kon­sep­ti­au­ton tuu­li­la­si jat­kuu pa­no­raa­ma­kat­toon as­ti ja mah­dol­lis­taa sen, et­tä au­tos­sa ole­vat voi­vat naut­tia sa­man­lai­ses­ta tun­nel­mas­ta kuin ir­ro­tet­ta­val­la tar­ga-ka­tol­la va­rus­te­tus­sa au­tos­sa.

Eteen pit­kit­täin si­joi­tet­tu tur­bo­moot­to­ri ja ta­ka­ve­to

Opel GT:n ja ame­rik­ka­lai­sen ur­hei­lu­au­toi­ko­nin Cor­vet­ten ta­paan moot­to­ri on si­joi­tet­tu eteen pit­kit­täin. Au­ton pai­no­pis­te on al­haal­la ja kes­kel­lä, mikä ta­kaa ur­hei­lul­li­sen kä­si­tel­tä­vyy­den eri­no­mai­set kaar­re­o­mi­nai­suu­det.

Opel GT -kon­sep­tis­sa on te­ho­kas 1.0-lit­rai­nen, kol­mi­sy­lin­te­ri­nen, tur­bo­ah­det­tu moot­to­ri, joka pe­rus­tuu Ada­mis­sa, Cor­sas­sa ja Ast­ras­sa käy­tet­tyyn huip­pu­mo­der­niin ke­vyt­ra­ken­tei­seen sy­lin­te­ri­loh­koon.

Te­ho­kas suo­ra­suih­ku­tus­moot­to­ri ke­hit­tää te­hoa 107 kW/145 hv ja mak­si­mi­vään­tö on 205 Nm. Ku­lu­tus­lu­ke­mia ei vie­lä ole saa­ta­vil­la.

Tur­bo­ah­de­tun moot­to­rin voi­ma vä­li­te­tään taka-ak­se­lil­le kuu­si­vaih­tei­sen sek­ven­ti­aa­li­sen vaih­teis­ton sekä me­kaa­ni­sen taka-ak­se­lin ta­saus­pyö­räs­tön lu­kon avul­la. Vaih­tei­ta voi käyt­tää oh­jaus­pyö­rään si­joi­te­tuil­la vaih­teen­va­lit­si­mil­la.

Opel GT -kon­sep­ti on ta­ka­ve­toi­nen, mikä on eri­tyi­ses­ti ur­hei­lu­au­to­har­ras­ta­jien mie­leen. Kak­si­paik­kai­nen ja al­le 1 000 kg pai­na­va au­to on myös var­sin suo­ri­tus­ky­kyi­nen. Kon­sep­ti kiih­tyy nol­las­ta 100 ki­lo­met­rin tun­ti­no­peu­teen va­jaas­sa kah­dek­sas­sa se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa 205 km/h huip­pu­no­peu­den.

Keu­las­sa huo­mio kiin­nit­tyy hel­pos­ti ajo­va­loi­hin, joi­hin on in­teg­roi­tu myös suun­ta­vil­kut. Huip­pu­mo­der­nin hei­jas­tus­tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta va­lot pa­la­vat ikään kuin kol­miu­lot­tei­ses­ti. Seu­raa­van su­ku­pol­ven so­peu­tu­vat LED-ajo­va­lot so­pi­vat täy­del­li­ses­ti tä­hän tek­no­lo­gi­aan.

Opel In­tel­li­Lux LED® -mat­rii­si­va­lot ta­kaa­vat kau­ko­va­loil­la aja­mi­sen il­man häi­käi­se­mis­tä. Vas­taa­vat va­lot tu­li­vat en­si ker­taa uu­teen Ast­raan vuon­na 2015. Tek­no­lo­gia on pal­kit­tu Sa­fe­ty­Best -pal­kin­nol­la. Opel GT -kon­sep­tis­sa esi­tel­lään tä­män älyk­kään va­lo­jär­jes­tel­män seu­raa­va ver­sio.

 

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN