Opel GT -konseptiauto: Tältä näyttävät tulevaisuuden Opel-urheiluautot
Opel GT -konseptiauto esitellään ensi kertaa Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuun alussa. Uusi konsepti on täysverinen urheiluauto ja Opel GT:n ja Monza-konseptiauton suora jälkeläinen, joka vie Opelin muotoilufilosofian aivan uudelle tasolle.
Muotoilufilosofia kuvastaa Opelin jatkuvaa innovatiivisuutta ja keskittyy tunteita herättävään muotoiluun, jossa kaikki ylimääräinen jätetään pois. Mallissa ei ole esimerkiksi ovenkahvoja eikä ulkopeilejä.
“Otamme Opel GT -konseptin myötä seuraavan askeleen kohti entistä tunteikkaampaa ja suurempaa ajonautintoa. GT-konsepti on osoitus siitä, mitä Opel edustaa tänä päivänä. Olemme itsevarmoja, kunnianhimoisia, innovatiivisia ja haluamme voittaa puolellemme entistä enemmän asiakkaita jokaisella uudella autolla”, sanoi Opel Groupin pääjohtaja tri Karl-Thomas Neumann.
GT-konsepti jatkaa Opel Experimental GT:n filosofiaa
Vuonna 1965 Opel esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä Opel Experimental GT:n, joka perustui Kadett B:n luotettavaan tekniikkaan. Malli esiteltiin vain vuosi sen jälkeen, kun Opel oli perustanut ensimmäisenä eurooppalaisena autonvalmistajana muotoilustudion.
Opel Experimental GT oli ensimmäinen eurooppalaisen autovalmistajan konseptiauto, minkä lisäksi siinä oli sisään kääntyvät ajovalot, täydelliset mittasuhteet eikä mitään ylimääräistä koristelua. Erhard Schnellin suunnitteleman konseptin päällimmäinen tarkoitus oli ottaa kantaa muotoiluun.
Yksi Opel GT -konseptin merkittävimmistä innovaatioista ovat suuret ovet. Ne on integroitu sivuikkunoihin siten, että ikkuna vaihtuu maalipintaan huomaamattomasti.
Tehokas suorasuihkutusmoottori kehittää tehoa 107kW/145 hv ja maksimiväännöksi kerrotaan 205 Nm.
Yleisön reaktiot olivat niin vaikuttavia, että ensimmäiset Opel GT:t tulivat sarjatuotannosta vain kolme vuotta myöhemmin. Tästä alkoi Opel GT -mallin todellinen menestystarina.
GT-konsepti on esimerkki Opelin uraauurtavasta ajattelutavasta. Dynaamista ajettavuutta symbolisoi auton pituussuunnassa jakava ja kokonaisuutta tasapainottava punainen viiva.
Huomiota herättävät punaiset eturenkaat ja rullaluistimien inspiroimat vanteet tuovat mieleen Opelin MotoClub 500 -moottoripyörän, joka oli niin ikään vuonna 1928 varsin avantgardistinen kahdella punaisella renkaallaan.
Tätä yksityiskohtaa lukuun ottamatta konseptilla ei ole paljoakaan linkkejä menneeseen. Pitkä konepelti, tavaratilan luukun puuttuminen, tuplapakoputket keskellä ja konseptin nimi viittaavat kaikki alkuperäiseen GT:hen.
Näitä yksityiskohtia lukuun ottamatta Opel GT-konsepti on kuitenkin itsenäinen eikä siinä ole merkkejä retro-henkisestä muotoilusta.
”Loimme GT-konseptin tavoittaaksemme Opel-brändin rohkean ja tunteisiin vetoavan sisimmän olemuksen. Konsepti on dramaattinen, veistoksellinen ja täynnä innovaatioita – näitä perinteitä aiomme jatkaa. Vuonna 1965 Opel kehitti Experimental GT:n, joka oli kauttaaltaan edistyksellinen auto veistoksellisessa ulkoasussa. On luonnollisesti vaikeaa luoda uudelleen ikoni. Mutta Experimental GT oli aikanaan avantgardistinen, ja GT-konsepti on sitä tänä päivänä – puhdas ja minimalistinen mutta silti rohkea ja ilman kompromisseja. Tämä malli menestyksellinen osoitus jatkuvasti kehittyvästä muotoilufilosofiastamme – ’veistoksellinen taide kohtaa saksalaisen täsmällisyyden’, kommentoi Vice President Mark Adams Design Europelta.
Yksi Opel GT -konseptin merkittävimmistä innovaatioista ovat suuret ovet. Ne on integroitu sivuikkunoihin siten, että ikkuna vaihtuu maalipintaan huomaamattomasti. Sekä kuljettajan että matkustajan on helppo mennä autoon painamalla sähköllä toimivan oven kosketusnäyttöä, joka on integroitu katon punaiseen viivaan.
Myös pidemmillä matkustajilla on riittävästi tilaa auton sisällä. Avattaessa ovien etuosa liukuu pitkälle pyörän kaaren koteloihin. Tämä tilaa säästävä ja patentoitu järjestelmä takaa sen, että ovet avautuvat suureen kulmaan ja on käytännöllinen myös ahtaammilla parkkipaikoilla.
Kaksi pyörän kaarien taakse sijoitettua kameraa varmistavat turvallisen näkymän kaupunkiajossa kahden ohjaamoon sijoitetun ruudun avulla. Uuden järjestelmän ansiosta ulkoisten sivupeilin ja kuolleiden kulmien aika on ohi.
Konseptiauton tuulilasi jatkuu panoraamakattoon asti ja mahdollistaa sen, että autossa olevat voivat nauttia samanlaisesta tunnelmasta kuin irrotettavalla targa-katolla varustetussa autossa.
Eteen pitkittäin sijoitettu turbomoottori ja takaveto
Opel GT:n ja amerikkalaisen urheiluautoikonin Corvetten tapaan moottori on sijoitettu eteen pitkittäin. Auton painopiste on alhaalla ja keskellä, mikä takaa urheilullisen käsiteltävyyden erinomaiset kaarreominaisuudet.
Opel GT -konseptissa on tehokas 1.0-litrainen, kolmisylinterinen, turboahdettu moottori, joka perustuu Adamissa, Corsassa ja Astrassa käytettyyn huippumoderniin kevytrakenteiseen sylinterilohkoon.
Tehokas suorasuihkutusmoottori kehittää tehoa 107 kW/145 hv ja maksimivääntö on 205 Nm. Kulutuslukemia ei vielä ole saatavilla.
Turboahdetun moottorin voima välitetään taka-akselille kuusivaihteisen sekventiaalisen vaihteiston sekä mekaanisen taka-akselin tasauspyörästön lukon avulla. Vaihteita voi käyttää ohjauspyörään sijoitetuilla vaihteenvalitsimilla.
Opel GT -konsepti on takavetoinen, mikä on erityisesti urheiluautoharrastajien mieleen. Kaksipaikkainen ja alle 1 000 kg painava auto on myös varsin suorituskykyinen. Konsepti kiihtyy nollasta 100 kilometrin tuntinopeuteen vajaassa kahdeksassa sekunnissa ja saavuttaa 205 km/h huippunopeuden.
Keulassa huomio kiinnittyy helposti ajovaloihin, joihin on integroitu myös suuntavilkut. Huippumodernin heijastusteknologian ansiosta valot palavat ikään kuin kolmiulotteisesti. Seuraavan sukupolven sopeutuvat LED-ajovalot sopivat täydellisesti tähän teknologiaan.
Opel IntelliLux LED® -matriisivalot takaavat kaukovaloilla ajamisen ilman häikäisemistä. Vastaavat valot tulivat ensi kertaa uuteen Astraan vuonna 2015. Teknologia on palkittu SafetyBest -palkinnolla. Opel GT -konseptissa esitellään tämän älykkään valojärjestelmän seuraava versio.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Cd-soitin matkalle
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL