Opel GT -konseptiauto: Tältä näyttävät tulevaisuuden Opel-urheiluautot

Opel GT -konseptiauto esitellään ensi kertaa Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuun alussa. Uusi konsepti on täysverinen urheiluauto ja Opel GT:n ja Monza-konseptiauton suora jälkeläinen, joka vie Opelin muotoi­lu­fi­lo­sofian aivan uudelle tasolle.

Auto Bild.Uutiset

Muo­toi­lu­fi­lo­so­fia ku­vas­taa Ope­lin jat­ku­vaa in­no­va­tii­vi­suut­ta ja kes­kit­tyy tun­tei­ta he­rät­tä­vään muo­toi­luun, jos­sa kaik­ki yli­mää­räi­nen jä­te­tään pois. Mal­lis­sa ei ole esi­mer­kik­si oven­kah­vo­ja ei­kä ul­ko­pei­le­jä.

“Otam­me Opel GT -kon­sep­tin myö­tä seu­raa­van as­ke­leen koh­ti en­tis­tä tun­teik­kaam­paa ja suu­rem­paa ajo­nau­tin­toa. GT-kon­sep­ti on osoi­tus sii­tä, mitä Opel edus­taa tänä päi­vä­nä. Olem­me it­se­var­mo­ja, kun­ni­an­hi­moi­sia, in­no­va­tii­vi­sia ja ha­lu­am­me voit­taa puo­lel­lem­me en­tis­tä enem­män asi­ak­kai­ta jo­kai­sel­la uu­del­la au­tol­la”, sa­noi Opel Grou­pin pää­joh­ta­ja tri Karl-Tho­mas Neu­mann.

GT-kon­sep­ti jat­kaa Opel Ex­pe­ri­men­tal GT:n fi­lo­so­fi­aa

Vuon­na 1965 Opel esit­te­li Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä Opel Ex­pe­ri­men­tal GT:n, joka pe­rus­tui Ka­dett B:n luo­tet­ta­vaan tek­niik­kaan. Mal­li esi­tel­tiin vain vuo­si sen jäl­keen, kun Opel oli pe­rus­ta­nut en­sim­mäi­se­nä eu­roop­pa­lai­se­na au­ton­val­mis­ta­ja­na muo­toi­lus­tu­di­on.

Opel Ex­pe­ri­men­tal GT oli en­sim­mäi­nen eu­roop­pa­lai­sen au­to­val­mis­ta­jan kon­sep­ti­au­to, min­kä li­säk­si sii­nä oli si­sään kään­ty­vät ajo­va­lot, täy­del­li­set mit­ta­suh­teet ei­kä mi­tään yli­mää­räis­tä ko­ris­te­lua. Er­hard Schnel­lin suun­nit­te­le­man kon­sep­tin pääl­lim­mäi­nen tar­koi­tus oli ot­taa kan­taa muo­toi­luun.

Yksi Opel GT -konseptin merkittävimmistä innovaatioista ovat suuret ovet. Ne on integroitu sivuikkunoihin siten, että ikkuna vaihtuu maalipintaan huomaamattomasti.

Yksi Opel GT -konseptin merkittävimmistä innovaatioista ovat suuret ovet. Ne on integroitu sivuikkunoihin siten, että ikkuna vaihtuu maalipintaan huomaamattomasti.

Tehokas suorasuihkutusmoottori kehittää tehoa 107kW/145 hv ja maksimiväännöksi kerrotaan 205 Nm.

Tehokas suorasuihkutusmoottori kehittää tehoa 107kW/145 hv ja maksimiväännöksi kerrotaan 205 Nm.

Ylei­sön re­ak­ti­ot oli­vat niin vai­kut­ta­via, et­tä en­sim­mäi­set Opel GT:t tu­li­vat sar­ja­tuo­tan­nos­ta vain kol­me vuot­ta myö­hem­min. Täs­tä al­koi Opel GT -mal­lin to­del­li­nen me­nes­tys­ta­ri­na.

GT-kon­sep­ti on esi­merk­ki Ope­lin uraa­uur­ta­vas­ta ajat­te­lu­ta­vas­ta. Dy­naa­mis­ta ajet­ta­vuut­ta sym­bo­li­soi au­ton pi­tuus­suun­nas­sa ja­ka­va ja ko­ko­nai­suut­ta ta­sa­pai­not­ta­va pu­nai­nen vii­va.

Huo­mi­o­ta he­rät­tä­vät pu­nai­set etu­ren­kaat ja rul­la­luis­ti­mien ins­pi­roi­mat van­teet tuo­vat mie­leen Ope­lin Mo­toC­lub 500 -moot­to­ri­pyö­rän, joka oli niin ikään vuon­na 1928 var­sin avant­gar­dis­ti­nen kah­del­la pu­nai­sel­la ren­kaal­laan.

Tätä yk­si­tyis­koh­taa lu­kuun ot­ta­mat­ta kon­sep­til­la ei ole pal­jo­a­kaan link­ke­jä men­nee­seen. Pit­kä ko­ne­pel­ti, ta­va­ra­ti­lan luu­kun puut­tu­mi­nen, tup­la­pa­ko­put­ket kes­kel­lä ja kon­sep­tin nimi viit­taa­vat kaik­ki al­ku­pe­räi­seen GT:hen.

Näi­tä yk­si­tyis­koh­tia lu­kuun ot­ta­mat­ta Opel GT-kon­sep­ti on kui­ten­kin it­se­näi­nen ei­kä sii­nä ole merk­ke­jä ret­ro-hen­ki­ses­tä muo­toi­lus­ta.

”Loim­me GT-kon­sep­tin ta­voit­taak­sem­me Opel-brän­din roh­ke­an ja tun­tei­siin ve­to­a­van si­sim­män ole­muk­sen. Kon­sep­ti on dra­maat­ti­nen, veis­tok­sel­li­nen ja täyn­nä in­no­vaa­ti­oi­ta – näi­tä pe­rin­tei­tä ai­om­me jat­kaa. Vuon­na 1965 Opel ke­hit­ti Ex­pe­ri­men­tal GT:n, joka oli kaut­taal­taan edis­tyk­sel­li­nen au­to veis­tok­sel­li­ses­sa ul­ko­a­sus­sa. On luon­nol­li­ses­ti vai­ke­aa luo­da uu­del­leen iko­ni. Mut­ta Ex­pe­ri­men­tal GT oli ai­ka­naan avant­gar­dis­ti­nen, ja GT-kon­sep­ti on sitä tänä päi­vä­nä – puh­das ja mi­ni­ma­lis­ti­nen mut­ta sil­ti roh­kea ja il­man komp­ro­mis­se­ja. Tämä mal­li me­nes­tyk­sel­li­nen osoi­tus jat­ku­vas­ti ke­hit­ty­väs­tä muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­as­tam­me – ’veis­tok­sel­li­nen tai­de koh­taa sak­sa­lai­sen täs­mäl­li­syy­den’, kom­men­toi Vice Pre­si­dent Mark Adams De­sign Eu­ro­pel­ta.

Yk­si Opel GT -kon­sep­tin mer­kit­tä­vim­mis­tä in­no­vaa­ti­ois­ta ovat suu­ret ovet. Ne on in­teg­roi­tu si­vuik­ku­noi­hin si­ten, et­tä ik­ku­na vaih­tuu maa­li­pin­taan huo­maa­mat­to­mas­ti. Sekä kul­jet­ta­jan et­tä mat­kus­ta­jan on help­po men­nä au­toon pai­na­mal­la säh­köl­lä toi­mi­van oven kos­ke­tus­näyt­töä, joka on in­teg­roi­tu ka­ton pu­nai­seen vii­vaan.

Myös pi­dem­mil­lä mat­kus­ta­jil­la on riit­tä­väs­ti ti­laa au­ton si­säl­lä. Avat­ta­es­sa ovien etuo­sa liu­kuu pit­käl­le pyö­rän kaa­ren ko­te­loi­hin. Tämä ti­laa sääs­tä­vä ja pa­ten­toi­tu jär­jes­tel­mä ta­kaa sen, et­tä ovet avau­tu­vat suu­reen kul­maan ja on käy­tän­nöl­li­nen myös ah­taam­mil­la park­ki­pai­koil­la.

Kak­si pyö­rän kaa­rien taak­se si­joi­tet­tua ka­me­raa var­mis­ta­vat tur­val­li­sen nä­ky­män kau­pun­ki­a­jos­sa kah­den oh­jaa­moon si­joi­te­tun ruu­dun avul­la. Uu­den jär­jes­tel­män an­si­os­ta ul­kois­ten si­vu­pei­lin ja kuol­lei­den kul­mien ai­ka on ohi.

Kon­sep­ti­au­ton tuu­li­la­si jat­kuu pa­no­raa­ma­kat­toon as­ti ja mah­dol­lis­taa sen, et­tä au­tos­sa ole­vat voi­vat naut­tia sa­man­lai­ses­ta tun­nel­mas­ta kuin ir­ro­tet­ta­val­la tar­ga-ka­tol­la va­rus­te­tus­sa au­tos­sa.

Eteen pit­kit­täin si­joi­tet­tu tur­bo­moot­to­ri ja ta­ka­ve­to

Opel GT:n ja ame­rik­ka­lai­sen ur­hei­lu­au­toi­ko­nin Cor­vet­ten ta­paan moot­to­ri on si­joi­tet­tu eteen pit­kit­täin. Au­ton pai­no­pis­te on al­haal­la ja kes­kel­lä, mikä ta­kaa ur­hei­lul­li­sen kä­si­tel­tä­vyy­den eri­no­mai­set kaar­re­o­mi­nai­suu­det.

Opel GT -kon­sep­tis­sa on te­ho­kas 1.0-lit­rai­nen, kol­mi­sy­lin­te­ri­nen, tur­bo­ah­det­tu moot­to­ri, joka pe­rus­tuu Ada­mis­sa, Cor­sas­sa ja Ast­ras­sa käy­tet­tyyn huip­pu­mo­der­niin ke­vyt­ra­ken­tei­seen sy­lin­te­ri­loh­koon.

Te­ho­kas suo­ra­suih­ku­tus­moot­to­ri ke­hit­tää te­hoa 107 kW/145 hv ja mak­si­mi­vään­tö on 205 Nm. Ku­lu­tus­lu­ke­mia ei vie­lä ole saa­ta­vil­la.

Tur­bo­ah­de­tun moot­to­rin voi­ma vä­li­te­tään taka-ak­se­lil­le kuu­si­vaih­tei­sen sek­ven­ti­aa­li­sen vaih­teis­ton sekä me­kaa­ni­sen taka-ak­se­lin ta­saus­pyö­räs­tön lu­kon avul­la. Vaih­tei­ta voi käyt­tää oh­jaus­pyö­rään si­joi­te­tuil­la vaih­teen­va­lit­si­mil­la.

Opel GT -kon­sep­ti on ta­ka­ve­toi­nen, mikä on eri­tyi­ses­ti ur­hei­lu­au­to­har­ras­ta­jien mie­leen. Kak­si­paik­kai­nen ja al­le 1 000 kg pai­na­va au­to on myös var­sin suo­ri­tus­ky­kyi­nen. Kon­sep­ti kiih­tyy nol­las­ta 100 ki­lo­met­rin tun­ti­no­peu­teen va­jaas­sa kah­dek­sas­sa se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa 205 km/h huip­pu­no­peu­den.

Keu­las­sa huo­mio kiin­nit­tyy hel­pos­ti ajo­va­loi­hin, joi­hin on in­teg­roi­tu myös suun­ta­vil­kut. Huip­pu­mo­der­nin hei­jas­tus­tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta va­lot pa­la­vat ikään kuin kol­miu­lot­tei­ses­ti. Seu­raa­van su­ku­pol­ven so­peu­tu­vat LED-ajo­va­lot so­pi­vat täy­del­li­ses­ti tä­hän tek­no­lo­gi­aan.

Opel In­tel­li­Lux LED® -mat­rii­si­va­lot ta­kaa­vat kau­ko­va­loil­la aja­mi­sen il­man häi­käi­se­mis­tä. Vas­taa­vat va­lot tu­li­vat en­si ker­taa uu­teen Ast­raan vuon­na 2015. Tek­no­lo­gia on pal­kit­tu Sa­fe­ty­Best -pal­kin­nol­la. Opel GT -kon­sep­tis­sa esi­tel­lään tä­män älyk­kään va­lo­jär­jes­tel­män seu­raa­va ver­sio.

 

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN