Näyttölasin avulla ajoneuvon kuljettaja näkee tarvitsemansa informaation suoraan esimerkiksi ajoneuvon tuulilasista, eikä hänen tarvitse kääntää katsettaan pois tiestä. Lasi näyttää normaalilta ajoneuvon lasilta näytön ollessa pois päältä.
Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin – taustalla suomalainen kehitystyö
Pilkington Automotive Finland on kehittänyt uudenlaisen näyttölasin, jossa elektroluminenssiteknologialla varustettu näyttö on upotettu suoraan lasin sisälle.
Näyttölasi on täysin suomalaisen kehitystyön tulos, ja sitä ovat olleet työstämässä Pilkingtonin tuotekehitysryhmän lisäksi Beneq Oy sekä ryhmä tutkijoita Tampereen teknillisestä yliopistosta ja VTT:stä.
”Näyttölasi koostuu kahden lasikerroksen väliin PVB-muoviin sijoitetusta elektroluminenssiteknologialla varustetusta lasilevystä. Elektroluminenssiteknologia on ollut käytössä jo 30 vuoden ajan, mutta vasta viime aikoina siitä on kehitetty sovellus, joka mahdollistaa teknologian läpinäkyvyyden – ja sitä kautta myös sen upottaminen lasiin on tullut mahdolliseksi”, kertoo Pilkington Automotiven asiakaspalvelutiimin maajohtaja Juha Artama.
Näyttölasi on ensimmäinen askel kohti uudenlaista näyttöteknologiaa. Se tarjoaa merkittävää lisäarvoa ja on tärkeä turvallisuustekijä etenkin hyötyajoneuvoissa, sillä näyttölasi tuo tiedon juuri sinne missä sitä tarvitaan – ja silloin kun sitä tarvitaan.
”Näyttölasi toimii samoin kuin mikä tahansa muukin näyttö eli se on muokattavissa kaikkiin tarpeisiin. Näyttölasissa voidaan näyttää mitä tahansa informaatiota aina ajoneuvon perustiedoista erilaisiin työssä tarvittaviin lisätietoihin ja hälytyksiin. Haluttu informaatio saadaan näkyviin automaattiohjauksella, nappia painamalla, matkapuhelimella tai vaikkapa kättä heilauttamalla”, kertoo Pilkington Automotiven uusien teknologioiden projektipäällikkö Janne Ilonen.
Luettavissa myös ajoneuvon ulkopuolelta
Pilkingtonin näyttölasi tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon tällä hetkellä hyötyajoneuvoissa käytössä oleville näyttöteknologioille.
”Esimerkiksi työkoneissa lisätietoja varten on asennettu erilliset näytöt, jotka vievät kuljettajalta tilaa ja peittävät samalla näkyvyyttä. Lisäksi kuvan näkyvyys vaihtelee katselukulmasta riippuen. Näyttölasissa saadaan käyttöön koko lasin suuri pinta-ala, ja kuva on tarkka katselukulmasta huolimatta”, kertoo Ilonen.
”Ja koska lasi on läpinäkyvää, ovat tiedot luettavissa niin ajoneuvon sisä- kuin ulkopuoleltakin. Myös tekstin suunta voidaan vaihtaa tarpeen mukaan. Näin ollen esimerkiksi työmaalla työskennellessä tiedot saadaan suoraan lasista näkymään myös koneen ohjaamon ulkopuolelle”, Ilonen jatkaa.
Näyttölasi toimii niin 60 asteen pakkasessa kuin 100 asteen kuumuudessakin. Kuva on äärimmäisen tarkka ja helposti luettava. Myös näytön kirkkaus on säädettävissä, joten kuva näkyy hyvin niin pimeällä kuin kirkkaassa auringonpaisteessakin.
Ensimmäiset näyttölasit otetaan koekäyttöön kesän jälkeen erilaisissa maatalous- ja rakennuskoneissa, kuorma-autoissa sekä linja-autoissa. Markkinoille näyttölasit tulevat muutaman vuoden kuluttua.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Autovakuutuksen hinta vaihtelee rajusti postinumeron perusteella
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Trianglen uusi Capella
Klipschin aktiivisuodin
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Autovakuutuksen hinta vaihtelee rajusti postinumeron perusteella
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ