Näyttölasin avulla ajoneuvon kuljettaja näkee tarvitsemansa informaation suoraan esimerkiksi ajoneuvon tuulilasista, eikä hänen tarvitse kääntää katsettaan pois tiestä. Lasi näyttää normaalilta ajoneuvon lasilta näytön ollessa pois päältä.
Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin – taustalla suomalainen kehitystyö
Pilkington Automotive Finland on kehittänyt uudenlaisen näyttölasin, jossa elektroluminenssiteknologialla varustettu näyttö on upotettu suoraan lasin sisälle.
Näyttölasi on täysin suomalaisen kehitystyön tulos, ja sitä ovat olleet työstämässä Pilkingtonin tuotekehitysryhmän lisäksi Beneq Oy sekä ryhmä tutkijoita Tampereen teknillisestä yliopistosta ja VTT:stä.
”Näyttölasi koostuu kahden lasikerroksen väliin PVB-muoviin sijoitetusta elektroluminenssiteknologialla varustetusta lasilevystä. Elektroluminenssiteknologia on ollut käytössä jo 30 vuoden ajan, mutta vasta viime aikoina siitä on kehitetty sovellus, joka mahdollistaa teknologian läpinäkyvyyden – ja sitä kautta myös sen upottaminen lasiin on tullut mahdolliseksi”, kertoo Pilkington Automotiven asiakaspalvelutiimin maajohtaja Juha Artama.
Näyttölasi on ensimmäinen askel kohti uudenlaista näyttöteknologiaa. Se tarjoaa merkittävää lisäarvoa ja on tärkeä turvallisuustekijä etenkin hyötyajoneuvoissa, sillä näyttölasi tuo tiedon juuri sinne missä sitä tarvitaan – ja silloin kun sitä tarvitaan.
”Näyttölasi toimii samoin kuin mikä tahansa muukin näyttö eli se on muokattavissa kaikkiin tarpeisiin. Näyttölasissa voidaan näyttää mitä tahansa informaatiota aina ajoneuvon perustiedoista erilaisiin työssä tarvittaviin lisätietoihin ja hälytyksiin. Haluttu informaatio saadaan näkyviin automaattiohjauksella, nappia painamalla, matkapuhelimella tai vaikkapa kättä heilauttamalla”, kertoo Pilkington Automotiven uusien teknologioiden projektipäällikkö Janne Ilonen.
Luettavissa myös ajoneuvon ulkopuolelta
Pilkingtonin näyttölasi tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon tällä hetkellä hyötyajoneuvoissa käytössä oleville näyttöteknologioille.
”Esimerkiksi työkoneissa lisätietoja varten on asennettu erilliset näytöt, jotka vievät kuljettajalta tilaa ja peittävät samalla näkyvyyttä. Lisäksi kuvan näkyvyys vaihtelee katselukulmasta riippuen. Näyttölasissa saadaan käyttöön koko lasin suuri pinta-ala, ja kuva on tarkka katselukulmasta huolimatta”, kertoo Ilonen.
”Ja koska lasi on läpinäkyvää, ovat tiedot luettavissa niin ajoneuvon sisä- kuin ulkopuoleltakin. Myös tekstin suunta voidaan vaihtaa tarpeen mukaan. Näin ollen esimerkiksi työmaalla työskennellessä tiedot saadaan suoraan lasista näkymään myös koneen ohjaamon ulkopuolelle”, Ilonen jatkaa.
Näyttölasi toimii niin 60 asteen pakkasessa kuin 100 asteen kuumuudessakin. Kuva on äärimmäisen tarkka ja helposti luettava. Myös näytön kirkkaus on säädettävissä, joten kuva näkyy hyvin niin pimeällä kuin kirkkaassa auringonpaisteessakin.
Ensimmäiset näyttölasit otetaan koekäyttöön kesän jälkeen erilaisissa maatalous- ja rakennuskoneissa, kuorma-autoissa sekä linja-autoissa. Markkinoille näyttölasit tulevat muutaman vuoden kuluttua.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Focalilta uusi ylellisyyskuuloke
Burson Audio Funkilla tuulella
Mestariteoksia
Läpikuultavaa
Uuden kodin vanhat seinät
Coplandin uusi 150-wattinen
DS Audion uusi lippulaiva
Kudos Audion päivitetyt
Auris Audion Tangenta Hawk
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
Koituvatko poikkeukselliset sääolot auton kuolemaksi?
Sveitsissä nähdään VW up! -facelift sekä BUDD-e -konseptiauto
Nopean italialaismerkin odotettu katumaasturi lanseerataan Genèvessä
Volvo lanseeraa auton jossa ei ole avainta
Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin – taustalla suomalainen kehitystyö
UUTTA
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
5 VUOTTA SITTEN...
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista latausteknologiaa
Peugeot: 210-vuotias brändi julkisti uuden logon
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Mercedes-Benzin C-sarja: Uudistuu S-sarjan esimerkin mukaisesti
LUETUIMMAT
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Jimny? Niva? Vai G-sarjan Mercedes-Benz? Mikä tämä oikein on? Ja hinta uutena naurettavat 11 000 euroa!
Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Volkswagen ID.4: 52 kW akkuversioiden myynti alkoi
Toyota Mirai: Milloin niitä saadaan Suomeen? Auto Bild ensikoeajoi jo!
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN