Renault Morphozissa yhdistetään taitavasti tulevaisuuden tekniikkaa ja Renaultin historian aikana hyväksi havaittuja oivalluksia.

Renault Morphozissa yhdistetään taitavasti tulevaisuuden tekniikkaa ja Renaultin historian aikana hyväksi havaittuja oivalluksia.

Santiago Garces

Renault Morphoz: Tulevaisuuden visio tarpeen mukaan muuntautuvasta autosta

Morphoz on Renaultin futuristinen visio tulevaisuuden henki­lö­koh­tai­sesta tai jaettavasta tavasta liikkua vuoden 2025 jälkeen.

Auto Bild.Uutiset

Re­nault Morp­ho­zis­sa on Re­nault-Nis­san -al­li­ans­sin ke­hit­tä­mä CMF-EV-pe­rus­ra­ken­ne, joka on muun­nel­ta­vis­sa mo­ni­puo­li­ses­ti te­hon, ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­lön ja sen pääl­le suun­ni­tel­ta­van ko­ko­nai­suu­den suh­teen.

Sa­mal­la Re­nault Morp­hoz an­taa viit­tei­tä sii­tä, mi­ten Re­naul­tin tu­le­vi­na vuo­si­na esi­tel­tä­vät säh­kö­au­tot muo­toil­laan.

Kak­si eri­lais­ta Re­nault Morp­ho­zia

Re­nault Morp­ho­zin vai­kut­ta­vin idea on se, et­tä au­to muut­tuu käyt­tä­jän tar­peen mu­kaan, sil­lä sii­nä on kau­pun­ki­ti­la ja mat­kai­lu­ti­la.

Jo­ka­päi­väi­ses­sä käy­tös­sä ak­se­li­vä­li on 2,73 met­riä ja ko­rin ko­ko­nais­pi­tuus 4,4 met­riä. Kak­si met­riä le­veä ja 1,55 met­riä kor­kea Re­nault Morp­hoz kuu­luu ka­tu­maas­tu­rien luok­kaan, mut­ta sen muo­toi­hin on yh­dis­tet­ty hen­ki­lö­au­toa ja coupé’ta.

Taa­ja­mas­sa lii­kut­ta­es­sa ei tar­vi­ta pit­kää toi­min­ta­mat­kaa, ei­kä mu­ka­na kan­na­ta kul­jet­taa suur­ta ajo­ak­kua. Niin­pä ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 40 kWh, mikä riit­tää noin 400 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kaan.

Säh­kö­moot­to­rin teho on kau­pun­ki­ti­las­sa 100 kW ja se an­taa voi­man­sa etu­pyö­ril­le. Ak­kua voi­daan la­da­ta sekä pis­tok­keel­la et­tä in­duk­tii­vi­ses­ti. Kau­pun­ki­ti­la riit­tää Re­naul­tin tut­ki­mus­ten mu­kaan 90 pro­sent­tiin käyt­tä­jien tar­peis­ta.

Kun läh­de­tään pi­dem­mäl­le mat­kal­le, muu­te­taan Re­nault Morp­hoz mat­kai­lu­ti­laan. Sil­loin au­to aje­taan eri­tyi­sel­le ase­mal­le, mis­sä au­to ve­nyy 40 sen­til­lä. Li­sä­pi­tuu­des­ta puo­let tu­lee ak­se­li­vä­liin ja toi­nen puo­li ko­rin pi­tuu­teen.

Ta­sai­ses­ta lat­ti­as­ta au­ke­aa luuk­ku, jos­ta li­sä­tään au­toon 50 kWh ak­ku, min­kä jäl­keen ener­gi­a­si­säl­töä on käy­tös­sä yh­teen­sä 90 kWh. Sa­mal­la moot­to­rin teho kas­vaa 160 ki­lo­wat­tiin ja au­ton toi­min­ta­mat­ka on 700 km.

Mat­kai­lu­ti­laan vaih­det­ta­es­sa au­ton si­sä­ti­lat kas­va­vat ja ta­kais­tuin siir­tyy au­to­maat­ti­ses­ti taa­em­mak­si.

Myös ta­va­ra­ti­laan mah­tuu kak­si mat­ka­lauk­kua enem­män kuin kau­pun­ki­ti­las­sa. Au­ton ul­ko­nä­kö ja ae­ro­dy­na­miik­ka muut­tu­vat niin, et­tä il­man­vas­tus pie­ne­nee. Sii­tä on iloa al­hai­sem­pa­na ener­gi­an­ku­lu­tuk­se­na ja vä­häi­sem­pä­nä me­lu­na.

Mat­kal­ta ta­kai­sin tul­les­sa poi­ke­taan sa­mal­la tai vas­taa­val­la ase­mal­la, jä­te­tään li­sä­ak­ku pois ja pa­la­taan kau­pun­ki­ti­laan. Ak­ku la­da­taan seu­raa­vaa käyt­tö­ker­taa var­ten ja kun akut ei­vät ole kiin­ni au­tois­sa, niil­lä voi­daan ta­sa­ta ener­gi­an käy­tön vaih­te­lui­ta.

Mu­kau­tu­vat si­sä­ti­lat

Uu­den säh­kö­au­toi­hin suun­ni­tel­lun CMF-EV -pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta pyö­rät on si­joi­tet­tu ai­van au­ton kul­miin ja lat­tia on ta­sai­nen. Näin si­sä­ti­lat ovat ko­rin mit­toi­hin näh­den huo­mat­ta­van suu­ret ja mat­kus­ta­jil­le miel­lyt­tä­vät.

Re­nault ku­vai­lee ti­lo­jen ole­van kuin luok­kaa suu­rem­mas­sa au­tos­sa. Uu­den pe­rus­ra­ken­teen avul­la muun mu­as­sa ko­je­lau­ta on ka­pe­am­pi ja lä­hem­pä­nä tuu­li­la­sia ka­pe­am­pi kuin polt­to­moot­to­ri­sis­sa au­tois­sa, mikä se­kin va­paut­taa omal­ta osal­taan ti­laa mat­kus­ta­jil­le.

Käyt­tä­jän lä­hes­ty­es­sä Re­nault Morp­ho­zia, au­to tun­nis­taa hä­net ja ter­veh­tii va­loil­la, min­kä jäl­keen ovet avau­tu­vat kä­den hei­lau­tuk­sel­la.

Au­toon ei tar­vi­ta min­kään­lais­ta avain­ta tai kort­tia, vaan äly­pu­he­lin toi­mii tun­nis­tus­vä­li­nee­nä. Kaik­ki sää­döt teh­dään val­miik­si, kun on tun­nis­tet­tu kul­loi­nen­kin aja­ja. Myös ta­kais­tui­mil­le pää­see hel­pos­ti, sil­lä ko­ris­sa ei ole kes­ki­pi­la­ria ja ovi on sa­ra­noi­tu ta­kaa.

Kul­jet­ta­jan edes­sä on fu­tu­ris­ti­nen oh­jaus­pyö­rä, jon­ka kes­kel­lä on 10,2-tuu­mai­nen näyt­tö. Sii­nä ovat tär­keim­mät aja­mi­seen ja tur­val­li­suu­teen liit­ty­vät tie­dot.

Ko­je­lau­das­sa on toi­nen näyt­tö, jon­ka saa ha­lu­tes­saan pois, jol­loin sen ti­lal­le tu­lee Li­vingsc­reen-näyt­tö­pa­nee­li. Sii­nä an­ne­taan aja­mi­seen liit­ty­vää tie­toa ja sil­lä käy­te­tään mul­ti­me­di­aa. Si­säl­tö muut­tuu sen mu­kaan, aje­taan­ko it­se vai ol­laan­ko au­to­no­mi­sen aja­mi­sen ti­las­sa.

Etu­mat­kus­ta­jan is­tuin voi­daan kään­tää ha­lu­tes­sa 180 as­tet­ta niin et­tä sel­kä on me­no­suun­taan. Tämä ei ole uu­si kek­sin­tö, vaan vas­taa­va toi­min­to oli jo en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Re­nault Es­pa­ces­sa 1980-lu­vul­la.

Re­nault Morp­ho­zis­sa yh­dis­te­tään­kin tai­ta­vas­ti tu­le­vai­suu­den tek­niik­kaa ja Re­naul­tin his­to­ri­an ai­ka­na hy­väk­si ha­vait­tu­ja oi­val­luk­sia.

Jäl­kim­mäi­siin kuu­lu­vat pi­tuus­suun­nas­sa siir­ty­vät ta­kais­tui­met. Re­nault Morp­ho­zis­sa muu­tos ta­pah­tuu au­to­maat­ti­ses­ti au­ton ti­lan vaih­tu­es­sa, kun taas ny­ky­mal­leis­sa siir­to teh­dään ma­nu­aa­li­ses­ti.

Pe­rin­tei­ses­ti tai au­to­no­mi­ses­ti

Re­nault on ke­hit­tä­nyt Re­nault Morp­ho­zin niin, et­tä se edus­taa au­to­no­mi­sen aja­mi­sen ta­soa 3. Toi­sin sa­no­en, kun lain­sää­dän­tö sen sal­lii, aja­jan ei tar­vit­se pi­tää kä­si­ään oh­jaus­pyö­räs­sä, vaan hän voi an­taa au­ton kul­kea it­se­näi­ses­ti moot­to­ri­tiel­lä tai ruuh­kis­sa.

Re­nault Morp­hoz osaa pi­tää so­pi­van etäi­syy­den mui­hin ajo­neu­voi­hin, se py­syy kais­tal­la ja au­to osaa vaih­taa kais­taa vaik­ka­pa ohi­tuk­ses­sa. Aja­jan on kui­ten­kin ol­ta­va valp­paa­na ja val­mis ot­ta­maan au­to no­pe­as­ti hal­lin­taan­sa.

Re­naul­tin ny­kyi­set mal­lit (Clio, uu­si Cap­tur, uu­si Es­pa­ce ja uu­si Mégane) ovat täy­del­li­sim­min va­rus­tet­tui­na jo au­to­no­mi­sen au­toi­lun ta­sol­la kak­si.

Re­naul­til­la on val­mius li­sä­tä uu­siin mal­lei­hin­sa ta­sol­le 3 vaa­dit­ta­vat va­rus­teet, kun tuol­lai­nen aja­mi­nen tu­lee sal­li­tuk­si.

Mah­dol­li­suus on vie­lä pi­dem­mäl­le, sil­lä vuon­na 2017 esi­tel­lys­sä Sym­bi­oz-kon­sep­tis­sa ol­tiin jo au­to­no­mi­sen aja­mi­sen ta­sol­la 4.

Keskikonsolissa on erityinen pidike kuljettajan älypuhelimelle, josta auto liittää sen automaattisesti järjestelmäänsä. Jos autolle annetaan valtuutus, se käyttää älypuhelimessa olevia tietoja tehdäkseen matkasta helpomman ja mukavamman. (Kuva: Santiago Garces)

Keskikonsolissa on erityinen pidike kuljettajan älypuhelimelle, josta auto liittää sen automaattisesti järjestelmäänsä. Jos autolle annetaan valtuutus, se käyttää älypuhelimessa olevia tietoja tehdäkseen matkasta helpomman ja mukavamman. (Kuva: Santiago Garces)

Santiago Garces

Re­nault Morp­ho­zis­sa on jo pal­jon edis­tyk­sel­li­siä va­rus­tei­ta ku­ten vaih­teen­va­lit­sin, jot­ka ote­taan käyt­töön tu­le­vai­suu­des­sa tuo­tan­to­mal­leis­sa.

Pe­rin­tei­nen va­lit­sin on kor­vat­tu nel­jäl­lä pää­kon­so­liin si­joi­te­tul­la hi­pais­ta­val­la pai­no­na­pil­la (P, R, N ja D). Täl­lä­kin muu­tok­sel­la on saa­tu li­sää ti­laa ja toi­mi­vuut­ta oh­jaa­moon.

Te­ko­ä­ly apu­na

Re­nault Morp­ho­zis­sa AI eli te­ko­ä­ly on mo­ni­puo­li­ses­ti kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jien apu­na ai­na au­toon nou­se­mi­ses­ta mat­kan suun­nit­te­luun.

Kes­ki­kon­so­lis­sa on eri­tyi­nen pi­di­ke kul­jet­ta­jan äly­pu­he­li­mel­le, jos­ta au­to liit­tää sen au­to­maat­ti­ses­ti jär­jes­tel­mään­sä. Jos au­tol­le an­ne­taan val­tuu­tus, se käyt­tää äly­pu­he­li­mes­sa ole­via tie­to­ja teh­däk­seen mat­kas­ta hel­pom­man ja mu­ka­vam­man.

Au­ton näy­töil­le hei­jas­te­taan an­tu­rien ja ka­me­roi­den vä­lit­tä­mää tie­toa ja hä­ly­tyk­siä, mi­kä­li jo­tain vaa­ral­lis­ta on ta­pah­tu­mas­sa. Ul­ko­pei­lit on kor­vat­tu ka­me­roil­la, joi­den vä­lit­tä­mä kuva nä­kyy niin ikään näy­töil­lä.

Va­roi­tus­va­lot ovien si­sä­puo­lel­la ja ik­ku­nois­sa ker­to­vat ja­lan­kul­ki­joi­den ja pyö­räi­li­jöi­den lä­hei­syy­des­tä, jos he ovat esi­mer­kik­si ns. kuol­lees­sa kul­mas­sa.

Kau­pun­ki­ti­las­sa Re­nault Morp­hoz käyt­tää äly­pu­he­li­men ka­len­te­ria ja suun­nit­te­lee siel­lä ole­vien mer­kin­tö­jen tar­pei­siin jär­ke­vim­män rei­tin sekä tar­kan ai­ka­tau­lun.

Mat­kail­les­sa au­to voi eh­dot­taa mie­len­kiin­toi­sia rei­tin var­rel­la ole­via koh­tei­ta, jot­ka so­pi­vat ta­voi­te­ai­ka­tau­luun.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU