Renault Morphozissa yhdistetään taitavasti tulevaisuuden tekniikkaa ja Renaultin historian aikana hyväksi havaittuja oivalluksia.

Renault Morphozissa yhdistetään taitavasti tulevaisuuden tekniikkaa ja Renaultin historian aikana hyväksi havaittuja oivalluksia.

Santiago Garces

Renault Morphoz: Tulevaisuuden visio tarpeen mukaan muuntautuvasta autosta

Morphoz on Renaultin futuristinen visio tulevaisuuden henki­lö­koh­tai­sesta tai jaettavasta tavasta liikkua vuoden 2025 jälkeen.

Auto Bild.Uutiset

Re­nault Morp­ho­zis­sa on Re­nault-Nis­san -al­li­ans­sin ke­hit­tä­mä CMF-EV-pe­rus­ra­ken­ne, joka on muun­nel­ta­vis­sa mo­ni­puo­li­ses­ti te­hon, ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­lön ja sen pääl­le suun­ni­tel­ta­van ko­ko­nai­suu­den suh­teen.

Sa­mal­la Re­nault Morp­hoz an­taa viit­tei­tä sii­tä, mi­ten Re­naul­tin tu­le­vi­na vuo­si­na esi­tel­tä­vät säh­kö­au­tot muo­toil­laan.

Kak­si eri­lais­ta Re­nault Morp­ho­zia

Re­nault Morp­ho­zin vai­kut­ta­vin idea on se, et­tä au­to muut­tuu käyt­tä­jän tar­peen mu­kaan, sil­lä sii­nä on kau­pun­ki­ti­la ja mat­kai­lu­ti­la.

Jo­ka­päi­väi­ses­sä käy­tös­sä ak­se­li­vä­li on 2,73 met­riä ja ko­rin ko­ko­nais­pi­tuus 4,4 met­riä. Kak­si met­riä le­veä ja 1,55 met­riä kor­kea Re­nault Morp­hoz kuu­luu ka­tu­maas­tu­rien luok­kaan, mut­ta sen muo­toi­hin on yh­dis­tet­ty hen­ki­lö­au­toa ja coupé’ta.

Taa­ja­mas­sa lii­kut­ta­es­sa ei tar­vi­ta pit­kää toi­min­ta­mat­kaa, ei­kä mu­ka­na kan­na­ta kul­jet­taa suur­ta ajo­ak­kua. Niin­pä ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 40 kWh, mikä riit­tää noin 400 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kaan.

Säh­kö­moot­to­rin teho on kau­pun­ki­ti­las­sa 100 kW ja se an­taa voi­man­sa etu­pyö­ril­le. Ak­kua voi­daan la­da­ta sekä pis­tok­keel­la et­tä in­duk­tii­vi­ses­ti. Kau­pun­ki­ti­la riit­tää Re­naul­tin tut­ki­mus­ten mu­kaan 90 pro­sent­tiin käyt­tä­jien tar­peis­ta.

Kun läh­de­tään pi­dem­mäl­le mat­kal­le, muu­te­taan Re­nault Morp­hoz mat­kai­lu­ti­laan. Sil­loin au­to aje­taan eri­tyi­sel­le ase­mal­le, mis­sä au­to ve­nyy 40 sen­til­lä. Li­sä­pi­tuu­des­ta puo­let tu­lee ak­se­li­vä­liin ja toi­nen puo­li ko­rin pi­tuu­teen.

Ta­sai­ses­ta lat­ti­as­ta au­ke­aa luuk­ku, jos­ta li­sä­tään au­toon 50 kWh ak­ku, min­kä jäl­keen ener­gi­a­si­säl­töä on käy­tös­sä yh­teen­sä 90 kWh. Sa­mal­la moot­to­rin teho kas­vaa 160 ki­lo­wat­tiin ja au­ton toi­min­ta­mat­ka on 700 km.

Mat­kai­lu­ti­laan vaih­det­ta­es­sa au­ton si­sä­ti­lat kas­va­vat ja ta­kais­tuin siir­tyy au­to­maat­ti­ses­ti taa­em­mak­si.

Myös ta­va­ra­ti­laan mah­tuu kak­si mat­ka­lauk­kua enem­män kuin kau­pun­ki­ti­las­sa. Au­ton ul­ko­nä­kö ja ae­ro­dy­na­miik­ka muut­tu­vat niin, et­tä il­man­vas­tus pie­ne­nee. Sii­tä on iloa al­hai­sem­pa­na ener­gi­an­ku­lu­tuk­se­na ja vä­häi­sem­pä­nä me­lu­na.

Mat­kal­ta ta­kai­sin tul­les­sa poi­ke­taan sa­mal­la tai vas­taa­val­la ase­mal­la, jä­te­tään li­sä­ak­ku pois ja pa­la­taan kau­pun­ki­ti­laan. Ak­ku la­da­taan seu­raa­vaa käyt­tö­ker­taa var­ten ja kun akut ei­vät ole kiin­ni au­tois­sa, niil­lä voi­daan ta­sa­ta ener­gi­an käy­tön vaih­te­lui­ta.

Mu­kau­tu­vat si­sä­ti­lat

Uu­den säh­kö­au­toi­hin suun­ni­tel­lun CMF-EV -pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta pyö­rät on si­joi­tet­tu ai­van au­ton kul­miin ja lat­tia on ta­sai­nen. Näin si­sä­ti­lat ovat ko­rin mit­toi­hin näh­den huo­mat­ta­van suu­ret ja mat­kus­ta­jil­le miel­lyt­tä­vät.

Re­nault ku­vai­lee ti­lo­jen ole­van kuin luok­kaa suu­rem­mas­sa au­tos­sa. Uu­den pe­rus­ra­ken­teen avul­la muun mu­as­sa ko­je­lau­ta on ka­pe­am­pi ja lä­hem­pä­nä tuu­li­la­sia ka­pe­am­pi kuin polt­to­moot­to­ri­sis­sa au­tois­sa, mikä se­kin va­paut­taa omal­ta osal­taan ti­laa mat­kus­ta­jil­le.

Käyt­tä­jän lä­hes­ty­es­sä Re­nault Morp­ho­zia, au­to tun­nis­taa hä­net ja ter­veh­tii va­loil­la, min­kä jäl­keen ovet avau­tu­vat kä­den hei­lau­tuk­sel­la.

Au­toon ei tar­vi­ta min­kään­lais­ta avain­ta tai kort­tia, vaan äly­pu­he­lin toi­mii tun­nis­tus­vä­li­nee­nä. Kaik­ki sää­döt teh­dään val­miik­si, kun on tun­nis­tet­tu kul­loi­nen­kin aja­ja. Myös ta­kais­tui­mil­le pää­see hel­pos­ti, sil­lä ko­ris­sa ei ole kes­ki­pi­la­ria ja ovi on sa­ra­noi­tu ta­kaa.

Kul­jet­ta­jan edes­sä on fu­tu­ris­ti­nen oh­jaus­pyö­rä, jon­ka kes­kel­lä on 10,2-tuu­mai­nen näyt­tö. Sii­nä ovat tär­keim­mät aja­mi­seen ja tur­val­li­suu­teen liit­ty­vät tie­dot.

Ko­je­lau­das­sa on toi­nen näyt­tö, jon­ka saa ha­lu­tes­saan pois, jol­loin sen ti­lal­le tu­lee Li­vingsc­reen-näyt­tö­pa­nee­li. Sii­nä an­ne­taan aja­mi­seen liit­ty­vää tie­toa ja sil­lä käy­te­tään mul­ti­me­di­aa. Si­säl­tö muut­tuu sen mu­kaan, aje­taan­ko it­se vai ol­laan­ko au­to­no­mi­sen aja­mi­sen ti­las­sa.

Etu­mat­kus­ta­jan is­tuin voi­daan kään­tää ha­lu­tes­sa 180 as­tet­ta niin et­tä sel­kä on me­no­suun­taan. Tämä ei ole uu­si kek­sin­tö, vaan vas­taa­va toi­min­to oli jo en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Re­nault Es­pa­ces­sa 1980-lu­vul­la.

Re­nault Morp­ho­zis­sa yh­dis­te­tään­kin tai­ta­vas­ti tu­le­vai­suu­den tek­niik­kaa ja Re­naul­tin his­to­ri­an ai­ka­na hy­väk­si ha­vait­tu­ja oi­val­luk­sia.

Jäl­kim­mäi­siin kuu­lu­vat pi­tuus­suun­nas­sa siir­ty­vät ta­kais­tui­met. Re­nault Morp­ho­zis­sa muu­tos ta­pah­tuu au­to­maat­ti­ses­ti au­ton ti­lan vaih­tu­es­sa, kun taas ny­ky­mal­leis­sa siir­to teh­dään ma­nu­aa­li­ses­ti.

Pe­rin­tei­ses­ti tai au­to­no­mi­ses­ti

Re­nault on ke­hit­tä­nyt Re­nault Morp­ho­zin niin, et­tä se edus­taa au­to­no­mi­sen aja­mi­sen ta­soa 3. Toi­sin sa­no­en, kun lain­sää­dän­tö sen sal­lii, aja­jan ei tar­vit­se pi­tää kä­si­ään oh­jaus­pyö­räs­sä, vaan hän voi an­taa au­ton kul­kea it­se­näi­ses­ti moot­to­ri­tiel­lä tai ruuh­kis­sa.

Re­nault Morp­hoz osaa pi­tää so­pi­van etäi­syy­den mui­hin ajo­neu­voi­hin, se py­syy kais­tal­la ja au­to osaa vaih­taa kais­taa vaik­ka­pa ohi­tuk­ses­sa. Aja­jan on kui­ten­kin ol­ta­va valp­paa­na ja val­mis ot­ta­maan au­to no­pe­as­ti hal­lin­taan­sa.

Re­naul­tin ny­kyi­set mal­lit (Clio, uu­si Cap­tur, uu­si Es­pa­ce ja uu­si Mégane) ovat täy­del­li­sim­min va­rus­tet­tui­na jo au­to­no­mi­sen au­toi­lun ta­sol­la kak­si.

Re­naul­til­la on val­mius li­sä­tä uu­siin mal­lei­hin­sa ta­sol­le 3 vaa­dit­ta­vat va­rus­teet, kun tuol­lai­nen aja­mi­nen tu­lee sal­li­tuk­si.

Mah­dol­li­suus on vie­lä pi­dem­mäl­le, sil­lä vuon­na 2017 esi­tel­lys­sä Sym­bi­oz-kon­sep­tis­sa ol­tiin jo au­to­no­mi­sen aja­mi­sen ta­sol­la 4.

Keskikonsolissa on erityinen pidike kuljettajan älypuhelimelle, josta auto liittää sen automaattisesti järjestelmäänsä. Jos autolle annetaan valtuutus, se käyttää älypuhelimessa olevia tietoja tehdäkseen matkasta helpomman ja mukavamman. (Kuva: Santiago Garces)

Keskikonsolissa on erityinen pidike kuljettajan älypuhelimelle, josta auto liittää sen automaattisesti järjestelmäänsä. Jos autolle annetaan valtuutus, se käyttää älypuhelimessa olevia tietoja tehdäkseen matkasta helpomman ja mukavamman. (Kuva: Santiago Garces)

Santiago Garces

Re­nault Morp­ho­zis­sa on jo pal­jon edis­tyk­sel­li­siä va­rus­tei­ta ku­ten vaih­teen­va­lit­sin, jot­ka ote­taan käyt­töön tu­le­vai­suu­des­sa tuo­tan­to­mal­leis­sa.

Pe­rin­tei­nen va­lit­sin on kor­vat­tu nel­jäl­lä pää­kon­so­liin si­joi­te­tul­la hi­pais­ta­val­la pai­no­na­pil­la (P, R, N ja D). Täl­lä­kin muu­tok­sel­la on saa­tu li­sää ti­laa ja toi­mi­vuut­ta oh­jaa­moon.

Te­ko­ä­ly apu­na

Re­nault Morp­ho­zis­sa AI eli te­ko­ä­ly on mo­ni­puo­li­ses­ti kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jien apu­na ai­na au­toon nou­se­mi­ses­ta mat­kan suun­nit­te­luun.

Kes­ki­kon­so­lis­sa on eri­tyi­nen pi­di­ke kul­jet­ta­jan äly­pu­he­li­mel­le, jos­ta au­to liit­tää sen au­to­maat­ti­ses­ti jär­jes­tel­mään­sä. Jos au­tol­le an­ne­taan val­tuu­tus, se käyt­tää äly­pu­he­li­mes­sa ole­via tie­to­ja teh­däk­seen mat­kas­ta hel­pom­man ja mu­ka­vam­man.

Au­ton näy­töil­le hei­jas­te­taan an­tu­rien ja ka­me­roi­den vä­lit­tä­mää tie­toa ja hä­ly­tyk­siä, mi­kä­li jo­tain vaa­ral­lis­ta on ta­pah­tu­mas­sa. Ul­ko­pei­lit on kor­vat­tu ka­me­roil­la, joi­den vä­lit­tä­mä kuva nä­kyy niin ikään näy­töil­lä.

Va­roi­tus­va­lot ovien si­sä­puo­lel­la ja ik­ku­nois­sa ker­to­vat ja­lan­kul­ki­joi­den ja pyö­räi­li­jöi­den lä­hei­syy­des­tä, jos he ovat esi­mer­kik­si ns. kuol­lees­sa kul­mas­sa.

Kau­pun­ki­ti­las­sa Re­nault Morp­hoz käyt­tää äly­pu­he­li­men ka­len­te­ria ja suun­nit­te­lee siel­lä ole­vien mer­kin­tö­jen tar­pei­siin jär­ke­vim­män rei­tin sekä tar­kan ai­ka­tau­lun.

Mat­kail­les­sa au­to voi eh­dot­taa mie­len­kiin­toi­sia rei­tin var­rel­la ole­via koh­tei­ta, jot­ka so­pi­vat ta­voi­te­ai­ka­tau­luun.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN