Renault Morphozissa yhdistetään taitavasti tulevaisuuden tekniikkaa ja Renaultin historian aikana hyväksi havaittuja oivalluksia.
Santiago Garces
Renault Morphoz: Tulevaisuuden visio tarpeen mukaan muuntautuvasta autosta
Morphoz on Renaultin futuristinen visio tulevaisuuden henkilökohtaisesta tai jaettavasta tavasta liikkua vuoden 2025 jälkeen.
Renault Morphozissa on Renault-Nissan -allianssin kehittämä CMF-EV-perusrakenne, joka on muunneltavissa monipuolisesti tehon, ajoakun energiasisällön ja sen päälle suunniteltavan kokonaisuuden suhteen.
Samalla Renault Morphoz antaa viitteitä siitä, miten Renaultin tulevina vuosina esiteltävät sähköautot muotoillaan.
Kaksi erilaista Renault Morphozia
Renault Morphozin vaikuttavin idea on se, että auto muuttuu käyttäjän tarpeen mukaan, sillä siinä on kaupunkitila ja matkailutila.
Jokapäiväisessä käytössä akseliväli on 2,73 metriä ja korin kokonaispituus 4,4 metriä. Kaksi metriä leveä ja 1,55 metriä korkea Renault Morphoz kuuluu katumaasturien luokkaan, mutta sen muotoihin on yhdistetty henkilöautoa ja coupé’ta.
Taajamassa liikuttaessa ei tarvita pitkää toimintamatkaa, eikä mukana kannata kuljettaa suurta ajoakkua. Niinpä ajoakun energiasisältö on 40 kWh, mikä riittää noin 400 kilometrin toimintamatkaan.
Sähkömoottorin teho on kaupunkitilassa 100 kW ja se antaa voimansa etupyörille. Akkua voidaan ladata sekä pistokkeella että induktiivisesti. Kaupunkitila riittää Renaultin tutkimusten mukaan 90 prosenttiin käyttäjien tarpeista.
Kun lähdetään pidemmälle matkalle, muutetaan Renault Morphoz matkailutilaan. Silloin auto ajetaan erityiselle asemalle, missä auto venyy 40 sentillä. Lisäpituudesta puolet tulee akseliväliin ja toinen puoli korin pituuteen.
Tasaisesta lattiasta aukeaa luukku, josta lisätään autoon 50 kWh akku, minkä jälkeen energiasisältöä on käytössä yhteensä 90 kWh. Samalla moottorin teho kasvaa 160 kilowattiin ja auton toimintamatka on 700 km.
Matkailutilaan vaihdettaessa auton sisätilat kasvavat ja takaistuin siirtyy automaattisesti taaemmaksi.
Myös tavaratilaan mahtuu kaksi matkalaukkua enemmän kuin kaupunkitilassa. Auton ulkonäkö ja aerodynamiikka muuttuvat niin, että ilmanvastus pienenee. Siitä on iloa alhaisempana energiankulutuksena ja vähäisempänä meluna.
Matkalta takaisin tullessa poiketaan samalla tai vastaavalla asemalla, jätetään lisäakku pois ja palataan kaupunkitilaan. Akku ladataan seuraavaa käyttökertaa varten ja kun akut eivät ole kiinni autoissa, niillä voidaan tasata energian käytön vaihteluita.
Mukautuvat sisätilat
Uuden sähköautoihin suunnitellun CMF-EV -perusrakenteen ansiosta pyörät on sijoitettu aivan auton kulmiin ja lattia on tasainen. Näin sisätilat ovat korin mittoihin nähden huomattavan suuret ja matkustajille miellyttävät.
Renault kuvailee tilojen olevan kuin luokkaa suuremmassa autossa. Uuden perusrakenteen avulla muun muassa kojelauta on kapeampi ja lähempänä tuulilasia kapeampi kuin polttomoottorisissa autoissa, mikä sekin vapauttaa omalta osaltaan tilaa matkustajille.
Käyttäjän lähestyessä Renault Morphozia, auto tunnistaa hänet ja tervehtii valoilla, minkä jälkeen ovet avautuvat käden heilautuksella.
Autoon ei tarvita minkäänlaista avainta tai korttia, vaan älypuhelin toimii tunnistusvälineenä. Kaikki säädöt tehdään valmiiksi, kun on tunnistettu kulloinenkin ajaja. Myös takaistuimille pääsee helposti, sillä korissa ei ole keskipilaria ja ovi on saranoitu takaa.
Kuljettajan edessä on futuristinen ohjauspyörä, jonka keskellä on 10,2-tuumainen näyttö. Siinä ovat tärkeimmät ajamiseen ja turvallisuuteen liittyvät tiedot.
Kojelaudassa on toinen näyttö, jonka saa halutessaan pois, jolloin sen tilalle tulee Livingscreen-näyttöpaneeli. Siinä annetaan ajamiseen liittyvää tietoa ja sillä käytetään multimediaa. Sisältö muuttuu sen mukaan, ajetaanko itse vai ollaanko autonomisen ajamisen tilassa.
Etumatkustajan istuin voidaan kääntää halutessa 180 astetta niin että selkä on menosuuntaan. Tämä ei ole uusi keksintö, vaan vastaava toiminto oli jo ensimmäisen sukupolven Renault Espacessa 1980-luvulla.
Renault Morphozissa yhdistetäänkin taitavasti tulevaisuuden tekniikkaa ja Renaultin historian aikana hyväksi havaittuja oivalluksia.
Jälkimmäisiin kuuluvat pituussuunnassa siirtyvät takaistuimet. Renault Morphozissa muutos tapahtuu automaattisesti auton tilan vaihtuessa, kun taas nykymalleissa siirto tehdään manuaalisesti.
Perinteisesti tai autonomisesti
Renault on kehittänyt Renault Morphozin niin, että se edustaa autonomisen ajamisen tasoa 3. Toisin sanoen, kun lainsäädäntö sen sallii, ajajan ei tarvitse pitää käsiään ohjauspyörässä, vaan hän voi antaa auton kulkea itsenäisesti moottoritiellä tai ruuhkissa.
Renault Morphoz osaa pitää sopivan etäisyyden muihin ajoneuvoihin, se pysyy kaistalla ja auto osaa vaihtaa kaistaa vaikkapa ohituksessa. Ajajan on kuitenkin oltava valppaana ja valmis ottamaan auto nopeasti hallintaansa.
Renaultin nykyiset mallit (Clio, uusi Captur, uusi Espace ja uusi Mégane) ovat täydellisimmin varustettuina jo autonomisen autoilun tasolla kaksi.
Renaultilla on valmius lisätä uusiin malleihinsa tasolle 3 vaadittavat varusteet, kun tuollainen ajaminen tulee sallituksi.
Mahdollisuus on vielä pidemmälle, sillä vuonna 2017 esitellyssä Symbioz-konseptissa oltiin jo autonomisen ajamisen tasolla 4.
Keskikonsolissa on erityinen pidike kuljettajan älypuhelimelle, josta auto liittää sen automaattisesti järjestelmäänsä. Jos autolle annetaan valtuutus, se käyttää älypuhelimessa olevia tietoja tehdäkseen matkasta helpomman ja mukavamman. (Kuva: Santiago Garces)
Santiago Garces
Renault Morphozissa on jo paljon edistyksellisiä varusteita kuten vaihteenvalitsin, jotka otetaan käyttöön tulevaisuudessa tuotantomalleissa.
Perinteinen valitsin on korvattu neljällä pääkonsoliin sijoitetulla hipaistavalla painonapilla (P, R, N ja D). Tälläkin muutoksella on saatu lisää tilaa ja toimivuutta ohjaamoon.
Tekoäly apuna
Renault Morphozissa AI eli tekoäly on monipuolisesti kuljettajan ja matkustajien apuna aina autoon nousemisesta matkan suunnitteluun.
Keskikonsolissa on erityinen pidike kuljettajan älypuhelimelle, josta auto liittää sen automaattisesti järjestelmäänsä. Jos autolle annetaan valtuutus, se käyttää älypuhelimessa olevia tietoja tehdäkseen matkasta helpomman ja mukavamman.
Auton näytöille heijastetaan anturien ja kameroiden välittämää tietoa ja hälytyksiä, mikäli jotain vaarallista on tapahtumassa. Ulkopeilit on korvattu kameroilla, joiden välittämä kuva näkyy niin ikään näytöillä.
Varoitusvalot ovien sisäpuolella ja ikkunoissa kertovat jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden läheisyydestä, jos he ovat esimerkiksi ns. kuolleessa kulmassa.
Kaupunkitilassa Renault Morphoz käyttää älypuhelimen kalenteria ja suunnittelee siellä olevien merkintöjen tarpeisiin järkevimmän reitin sekä tarkan aikataulun.
Matkaillessa auto voi ehdottaa mielenkiintoisia reitin varrella olevia kohteita, jotka sopivat tavoiteaikatauluun.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Denonilta edullinen äänipalkki
Treehousen ekstreemi laajakaistakaiutin
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN