Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa

Prime Videon 13. joulukuuta julkaistun dokumenttisarjan Anatomy of a Comebackin neljäs osa sisältää odottamattoman piilotetun yllätyksen: siinä paljastetaan Renault 5 Turbo 3E:n tuotantomalli.

Auto Bild.Uutiset

Do­ku­men­tis­sa seu­ra­taan Re­nault-kon­ser­nin pää­joh­ta­ja Luca de Meoa, Re­naul­tin toi­mi­tus­joh­ta­ja Fab­ri­ce Cam­bo­li­vea ja Re­naul­tin muo­toi­lu­joh­ta­ja Gil­les Vi­da­lia, kun he me­ne­vät muo­toi­luo­sas­tol­le kat­so­maan tu­le­vai­suu­den Re­nault 5 Tur­bo 3E:tä. Luca de Meo vah­vis­taa au­ton vi­ral­li­ses­ti pian esi­tel­tä­väk­si tuo­tan­to­mal­lik­si.

Ai­kaa on ku­lu­nut 45 vuot­ta en­sim­mäi­sen Re­nault 5 Tur­bon esit­te­lys­tä, jo­ten Re­nault on val­mis yl­lät­tä­mään kan­nat­ta­jan­sa erit­täin ur­hei­lul­li­sen iko­nin­sa uu­del­la ver­si­ol­la. Uu­den mal­lin pal­jas­ta­mi­nen do­ku­men­tis­sa on epä­ta­val­li­nen idea, mut­ta se so­pii eri­no­mai­ses­ti ai­nut­laa­tui­seen mal­liin.

Esi-isien­sä ta­paan Re­nault 5 Tur­bo 3E on ta­ka­ve­toi­nen. Mo­lem­mil­le ta­ka­ren­kail­le on oma säh­kö­moot­to­rin­sa ja na­pa­moot­to­ri­ra­ken­teen an­si­os­ta voi­maa saa­daan an­nos­tel­tua no­pe­as­ti mo­lem­mil­le ren­kail­le. Te­hoa on yli 367 ki­lo­wat­tia (500 hv). Re­nault 5 Tur­bo 3E saa­vut­taa 100 km/h no­peu­den pai­kal­taan läh­tien 3,5 se­kun­nis­sa, mikä nos­taa sen su­pe­rur­hei­lu­au­to­jen luok­kaan.

Re­nault 5 Tur­bon ja Tur­bo 2:n mo­der­ni ver­sio Re­nault 5 Tur­bo 3E esi­tel­tiin tut­kiel­ma­na sa­mal­la ni­mel­lä lo­ka­kuus­sa 2022 Pa­rii­sin au­to­näyt­te­lys­sä. Erit­täin suo­ri­tus­ky­kyi­nen tut­kiel­ma ku­mar­si sy­vään moot­to­riur­hei­lun suun­taan. Ul­ko­nä­kö oli kuin rata-au­tos­ta, ja vä­ri­tys myö­täi­li 1980-lu­vun al­ku­puo­len ral­li­au­tois­sa käy­tet­tyä his­to­ri­al­lis­ta ko­ko­nai­suut­ta.

Re­nault 5 Tur­bo 3E on kool­taan kom­pak­ti, muo­toi­lul­taan ret­ro­fu­tu­ris­ti­nen säh­kö­au­to, jos­sa on hie­no­ja yk­si­tyis­koh­tia. La­taus­port­ti on yh­des­sä ta­ka­pään il­ma­not­to­au­kois­ta, mil­lä myö­täil­lään al­ku­pe­räi­sen Tur­bon muo­toi­lua. Hii­li­kui­tui­nen ra­ken­ne on sekä ke­vyt et­tä ää­rim­mäi­sen jäyk­kä, mit­kä mo­lem­mat ovat tär­kei­tä pe­ru­so­mi­nai­suuk­sia, et­tä ”tas­ku­ra­ket­ti” oli­si ni­men­sä ja mai­neen­sa ve­roi­nen.

Au­to­Bild / Re­nault

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN