Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa

Prime Videon 13. joulukuuta julkaistun dokumenttisarjan Anatomy of a Comebackin neljäs osa sisältää odottamattoman piilotetun yllätyksen: siinä paljastetaan Renault 5 Turbo 3E:n tuotantomalli.

Auto Bild.Uutiset

Do­ku­men­tis­sa seu­ra­taan Re­nault-kon­ser­nin pää­joh­ta­ja Luca de Meoa, Re­naul­tin toi­mi­tus­joh­ta­ja Fab­ri­ce Cam­bo­li­vea ja Re­naul­tin muo­toi­lu­joh­ta­ja Gil­les Vi­da­lia, kun he me­ne­vät muo­toi­luo­sas­tol­le kat­so­maan tu­le­vai­suu­den Re­nault 5 Tur­bo 3E:tä. Luca de Meo vah­vis­taa au­ton vi­ral­li­ses­ti pian esi­tel­tä­väk­si tuo­tan­to­mal­lik­si.

Ai­kaa on ku­lu­nut 45 vuot­ta en­sim­mäi­sen Re­nault 5 Tur­bon esit­te­lys­tä, jo­ten Re­nault on val­mis yl­lät­tä­mään kan­nat­ta­jan­sa erit­täin ur­hei­lul­li­sen iko­nin­sa uu­del­la ver­si­ol­la. Uu­den mal­lin pal­jas­ta­mi­nen do­ku­men­tis­sa on epä­ta­val­li­nen idea, mut­ta se so­pii eri­no­mai­ses­ti ai­nut­laa­tui­seen mal­liin.

Esi-isien­sä ta­paan Re­nault 5 Tur­bo 3E on ta­ka­ve­toi­nen. Mo­lem­mil­le ta­ka­ren­kail­le on oma säh­kö­moot­to­rin­sa ja na­pa­moot­to­ri­ra­ken­teen an­si­os­ta voi­maa saa­daan an­nos­tel­tua no­pe­as­ti mo­lem­mil­le ren­kail­le. Te­hoa on yli 367 ki­lo­wat­tia (500 hv). Re­nault 5 Tur­bo 3E saa­vut­taa 100 km/h no­peu­den pai­kal­taan läh­tien 3,5 se­kun­nis­sa, mikä nos­taa sen su­pe­rur­hei­lu­au­to­jen luok­kaan.

Re­nault 5 Tur­bon ja Tur­bo 2:n mo­der­ni ver­sio Re­nault 5 Tur­bo 3E esi­tel­tiin tut­kiel­ma­na sa­mal­la ni­mel­lä lo­ka­kuus­sa 2022 Pa­rii­sin au­to­näyt­te­lys­sä. Erit­täin suo­ri­tus­ky­kyi­nen tut­kiel­ma ku­mar­si sy­vään moot­to­riur­hei­lun suun­taan. Ul­ko­nä­kö oli kuin rata-au­tos­ta, ja vä­ri­tys myö­täi­li 1980-lu­vun al­ku­puo­len ral­li­au­tois­sa käy­tet­tyä his­to­ri­al­lis­ta ko­ko­nai­suut­ta.

Re­nault 5 Tur­bo 3E on kool­taan kom­pak­ti, muo­toi­lul­taan ret­ro­fu­tu­ris­ti­nen säh­kö­au­to, jos­sa on hie­no­ja yk­si­tyis­koh­tia. La­taus­port­ti on yh­des­sä ta­ka­pään il­ma­not­to­au­kois­ta, mil­lä myö­täil­lään al­ku­pe­räi­sen Tur­bon muo­toi­lua. Hii­li­kui­tui­nen ra­ken­ne on sekä ke­vyt et­tä ää­rim­mäi­sen jäyk­kä, mit­kä mo­lem­mat ovat tär­kei­tä pe­ru­so­mi­nai­suuk­sia, et­tä ”tas­ku­ra­ket­ti” oli­si ni­men­sä ja mai­neen­sa ve­roi­nen.

Au­to­Bild / Re­nault

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN