Toisen sukupolven Kodiaqia voimme luonnehtia muotoilultaan hienostuneemmaksi, kestävän kehityksen materiaaliensa ansiosta vastuullisemmaksi ja tekniikaltaan innovatiiviseksi, mistä esimerkkinä ovat toisen sukupolven Matrix LED -ajovalot. Siihen on tarjolla kaksi bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria; moottoreiden tehot välillä 110 kW (150 hv) ja 150 kW (204 hv). Moottorin 2.0 TDI teholtaan 142 kW (193 hv) ja moottorin 2.0 TSI teholtaan 150 kW (204 hv) yhteydessä auto on aina nelivetoinen. Kodiaq-malliston ensimmäisessä ladattavassa hybridimallissa Kodiaq iV moottoreiden maksimiyhteisteho on 150 kW (204 hv). Pelkästään sähköllä ajettaessa sen WLTP-toimintamatka on jopa yli 100 kilometriä. Alkaenbensiinimoottori 1.5 TSI kehittää tehoa 110 kilowattia (150 hv), ja se on Kodiaq-malliston ensimmäisen kevythybridimallin voimanlähde. Näiden kummankin hybridimallin polttomoottorit ovat uusinta EA 211 evo2 -moottorisukupolvea. Niissä käytetään polttoainetaloudellista Miller-työkiertoa ja pakokaasuahdinta, jossa on säädellyt johdinsiivet. Kevythybridimoottorissa 1.5 TSI hyödynnetään myös uusimman sukupolven sylinterilepuutusta (ACT+).
Škoda Auto
Škoda Kodiaq: Toiseen sukupolveen enemmän voimalinjavaihtoehtoja – myös ladattava hybridi
Škoda esittelee Kodiaq-katumaasturin uuden sukupolven. Se on nyt entistäkin erottuvammin muotoiltu ja vieläkin tilavampi, erityisesti kolmannella istuinrivillä matkustaville.
Toisen sukupolven Škoda Kodiaqin uudessa sisätilatoteutuksessa huomio kiinnittyy etenkin uuteen 12,9-tuumaiseen kosketusnäyttöön, ohjauspyörän viereen siirrettyyn vaihteenvalitsimeen, selkeään keskikonsoliin sekä fyysisiin ja digitaalisiin säätimiin ja katkaisimiin.
Kaksi bensiinimoottoria ja kaksi turbodieseliä käsittävän moottorivalikoiman tehot ovat 110‒150 kW (150‒204 hv), ja Škoda Kodiaqista tulee nyt ensimmäistä kertaa tarjolle myös ladattava hybridimalli.
Pelkästään sähköllä ajettaessa se yltää jopa yli 100 kilometrin WLTP-toimintamatkaan*.
Uusi Kodiaq on 4758 millimetrin pituudellaan 61 millimetriä edeltäjämallia pitempi. Seitsemänpaikkaisessa versiossa kolmannen istuinrivin matkustajille on 15 mm enemmän pääntilaa eli 920 mm. Tavaratila on edelleen valtava: 340‒845 litraa seitsemänpaikkaisessa versiossa ja viisipaikkaisessa 910 litraa.
Škoda Auto
Toisen sukupolven Kodiaqissa on täysin uusi sisätilojen toteutus. Vaihteenvalitsin sijaitsee nyt ensimmäistä kertaa Škodassa ohjauspyörän vieressä. Sijaintimuutoksen ansiosta keskikonsolialueesta on voitu tehdä selkeämpi ja puhdaslinjaisempi. Uuden keskusnäytön koko on 12,9 tuumaa. Lisäksi autoon on nyt saatavissa Head Up -tuulilasinäyttö täydentämään 10,25-tuumaista digitaalista mittaristoa. Toisen sukupolven Kodiaqin säätimissä ja katkaisimissa on toteutettu fyysisten ja digitaalisten yhdistelmä. Kodiaqissa esitellään nyt juomatelineellinen tavaralokero takana keskitunnelin päällä. Käteviin varusteisiin lukeutuu myös kosketusnäytön puhdistin. Auton toisen istuinrivin istuimia on mahdollista siirtää, ja tavaratilan monikäyttöinen elementti pitää tavarat siististi järjestyksessä. Suuressa katumaasturimallissa on edelleen tuttuja varusteita, kuten ovien reunasuojukset ja jo suorastaan ikoniseksi kehittynyt sateenvarjo kuljettajan oviverhouksessa.
Škoda Auto
Turvallisuusvarustelu on jälleen kerran huippuluokkaa; saatavissa ovat esimerkiksi toisen sukupolven Matrix LED -ajovalot ja entistäkin enemmän edistyksellisiä avustinjärjestelmiä. Varustelussa on myös uusia Simply Clever -ratkaisuja, kuten juomatelineellinen tavaralokero takana, sekä kahden puhelimen Phone Box -matkapuhelinlokero, jossa puhelimia jäähdytetään ja ladataan langattomasti.
Škoda-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
Koeajossa Fiat 500 3+1: Lisäovellinen
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Schiitin Urd
Luxman PD-191A
Lumin D3 Network Music Player
Highend-tason musiikkipalvelin Antipodesilta
EISA AWARDS 2023–2024
Strömsön tv-nikkari Jim Björni arvostaa kauniisti tehtyjä esineitä ja rakenteita – ne luovat elämänlaatua
Uusi HEDDphone-kuuloke
Denon DRA-900H
Quantum Signature
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Viidennen sukupolven Renault Clio: Tarkempi ohjaustuntuma ja paremmat pintamateriaalit
astaralle Nissanin maahantuonti Puolassa
Renault Scenic E-Tech electric: Luotiin täysin uusiksi
LUETUIMMAT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Volkswagen ID.7: Täyssähköautolle luvataan jopa 617 km toimintamatkaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Volkswagen Touareg uudistui: Suomessa myyntiin kaksi ladattavaa hybridiversiota
Volkswagen Passat Variant: Uudessa sukupolvessa kaksi ladattavaa hybridiä
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Tekoäly: Onko automyyjän ammatti kuoleva ala?
Korealainen SsangYong muutti nimekseen KGM: Mallistossa on jatkossa ainoastaan sähköautoja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN