Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?

PSA ja FCA yhdistyivät megaluokan auton­val­mis­ta­ja­kon­ser­niksi, jonka nimeksi kerroimme jo aiemmin Stellantis. Mitä fuusio tarkoittaa konsernin erillisten automerkkien kohdalla?

Auto Bild.Uutiset

PSA:n ja Fiat Chrys­ler Au­to­mo­bi­len (FCA) fuu­sio su­jui hi­taas­ti, mut­ta me­nes­tyk­sek­kääs­ti. Lop­pu­tu­lok­se­na muo­dos­tet­tiin Stel­lan­tis-kon­ser­ni, joka muo­dos­tuu 14:stä au­to­mer­kis­tä, ja nyt on odo­tet­ta­vis­sa joi­tain muu­tok­sia.

PSA:n joh­ta­ja Car­los Ta­va­res joh­taa kon­ser­ni­ryh­mää. Hä­net tun­ne­taan ko­va­na muu­tos­joh­ta­ja­na. Lo­mau­tuk­set ja lai­tos­ten sul­ke­mi­set ovat to­den­nä­köi­ses­ti asi­a­lis­tal­la.

Jeep Re­ne­ga­deen ja Fiat Pan­daan PPE-tek­niik­kaa

Tek­ni­nen ti­lan­ne on sel­keä. PSA:n poh­ja­le­vyt ovat ny­ky­ai­kai­sem­pia ver­rat­tu­na FCA-kon­ser­nin vas­taa­viin.

Sik­si tu­le­vai­suu­des­sa eri­tyi­ses­ti pie­nis­sä au­tois­sa ja eri­tyi­ses­ti kom­pak­teis­sa ka­tu­maas­tu­reis­sa sekä säh­kö­au­tois­sa tul­laan käyt­tä­mään eu­roop­pa­lai­sen yri­tys­ryh­män ark­ki­teh­tuu­ria. Ne pe­rus­tu­vat PSA-ryh­män yh­tei­seen mo­du­laa­ri­seen CMP-poh­ja­le­vyyn.

Mal­lit, ku­ten Jeep Re­ne­ga­den seu­raa­ja, ja­ka­vat tek­nii­kan Peu­ge­ot 2008:n tai Opel Mok­kan kans­sa.

Fiat Pun­ton tai Fiat 500X:n seu­raa­jas­sa käy­te­tään niin ikään PSA-tek­niik­kaa, ja sitä so­vel­le­taan myös seu­raa­vas­sa Fiat Pan­das­sa.

Myös Ope­lin, joka lan­see­raa uu­den Ast­ran vuon­na 2021 (tu­le­va Ast­ra pe­rus­tuu edel­leen ny­kyi­seen EMP2-poh­ja­le­vyyn) pi­täi­si hyö­tyä sii­tä. Vaik­ka Ast­ra ja­kaa tek­nii­kan uu­den Peu­ge­ot 308:n kans­sa, seu­raa­va In­sig­nia liit­tyy lä­hei­ses­ti Peu­ge­ot 508:een.

Jeep Renegade nojaa tulevaisuudessa todennäköisesti Peugeot 2008:n tekniikkaan.

Jeep Renegade nojaa tulevaisuudessa todennäköisesti Peugeot 2008:n tekniikkaan.

©Fiat Chrysler Automobiles

Ja rans­ka­lais­ten mal­lien säh­köis­tä­mi­nen jat­kuu: On yhä enem­män merk­ke­jä sii­tä, et­tä Cit­roën C1:stä ja Peu­ge­ot 108:sta tu­li­si säh­kö­au­to­ja tai et­tä mal­lis­tot ai­na­kin saa­vat täy­sin säh­köi­sen ver­si­on.

Ma­se­ra­ti eri­kois­tuu sport­ti­siin säh­kö­au­toi­hin

Su­lau­tu­mi­sen vai­ku­tuk­set ei­vät vie­lä vai­ku­ta suo­raan ita­li­a­lai­siin luk­susb­rän­dei­hin, ku­ten Al­fa Ro­me­oon ja Ma­se­ra­tiin. Al­fa Ro­meo käyt­tää edel­leen To­na­le-cros­so­ve­ris­saan Jeep Com­pas­sin ja Re­ne­ga­den poh­ja­le­vyä. Myö­hem­mät mal­lit pe­rus­tu­vat to­den­nä­köi­ses­ti uu­siin tai sit­ten PSA:n poh­ja­le­vyi­hin.

Al­fa Ro­meo Giu­li­as­sa ja ka­tu­maas­tu­ri Stel­vi­os­sa käy­te­tään edel­leen Gi­or­gio-poh­ja­le­vyä, jol­lai­nen on myös Ma­se­ra­ti Gre­ca­le -cros­so­ve­ris­sa.

Maseratista tulee Stellantis-konsernin urheilullinen sähköautobrändi, yhtenä esimerkkinä kuvan täyssähköinen Maserati MC20.

Maseratista tulee Stellantis-konsernin urheilullinen sähköautobrändi, yhtenä esimerkkinä kuvan täyssähköinen Maserati MC20.

©Maserati

Ma­se­ra­tin ”at­rain-tuo­te­mer­kil­lä” on joka ta­pauk­ses­sa eri­tyi­nen ase­ma, kos­ka sii­tä tu­lee FCA-ryh­män säh­köi­nen kei­hään­kär­ki, ko­ris­tel­tu­na ur­hei­lul­li­sel­la MC20-lip­pu­lai­val­la MC20 joh­dan­nai­si­neen, mu­kaan lu­kien täys­säh­köi­nen mal­li.

Kaik­ki muut mal­lit jou­tu­vat to­den­nä­köi­ses­ti pun­ta­riin. Mi­kä­li sii­tä oli­si jo­tain etua, Ma­se­ra­til­la voi­tai­siin myös teh­dä ra­di­kaa­li pa­ran­nus­kei­no, sa­maan ta­paan ku­ten Ope­lil­la, jos­sa poh­ja­le­vyn vaih­to oli teh­tä­vä hy­vin ly­hy­es­sä ajas­sa.

Ita­li­a­lai­set ovat kui­ten­kin jo pa­nos­ta­neet pal­jon säh­kö­au­to­mal­lei­hin, jot­ka oli­si sit­ten hy­väk­syt­tä­vä, mut­ta on il­meis­tä, et­tä sy­ner­gi­oi­ta tu­lee ole­maan mo­lem­piin suun­tiin.

Opel ke­hit­tää polt­to­ken­no­jär­jes­tel­mää

Akut saa­pu­vat tu­le­vai­suu­des­sa myös Eu­roo­pas­ta, kos­ka PSA ja To­tal ovat pe­rus­ta­neet yh­tei­sy­ri­tyk­sen ak­ku­ken­no­jen tuot­ta­mi­sek­si maa­no­sas­sam­me.

"Au­to­mo­ti­ve Cel­ls Com­pa­ny" ha­lu­aa val­mis­taa ak­ku­ken­no­ja Rans­kan Douv­ri­nis­sa ja Sak­san Kai­sers­lau­ter­nis­sa vuo­des­ta 2023 al­ka­en.

Jot­ta maa­il­man­laa­jui­nen yh­tiö ei syr­jäyt­täi­si Ope­lia, Rüssels­hei­min in­si­nöö­rit ovat vas­tuus­sa muun mu­as­sa ne­li­sy­lin­te­ris­ten moot­to­rei­den ja polt­to­ken­non ke­hit­tä­mi­ses­tä.

Stel­lan­tis avaa PSA:lle uu­sia mark­ki­noi­ta

Pe­ri­aat­tees­sa PSA ha­lu­aa hyö­dyn­tää su­lau­tu­mis­ta FCA:han pääs­täk­seen Ope­lin ja Peu­ge­o­tin kans­sa Yh­dys­val­tain mark­ki­noil­le. Sen pi­täi­si to­teu­tua näil­lä nä­ky­min vii­meis­tään vuo­teen 2026 men­nes­sä.

Jäl­leen­myy­jä­ver­kos­to oli­si ole­mas­sa FCA:n si­kä­läis­ten pii­ri­myy­jien muo­dos­sa. DS kil­pai­li­si Yh­dys­val­lois­sa DS 9:n avul­la sel­lai­sia mal­le­ja, ku­ten Au­di A6:tta, Mer­ce­des-Ben­zin E-sar­jaa ja BMW:n 5-sar­jaa vas­taan.

Kaik­ki­aan sy­ner­gi­a­vai­ku­tuk­set vä­hen­tä­vät myös kus­tan­nuk­sia ja va­paut­ta­vat ta­lou­del­li­sia re­surs­se­ja, joi­ta tar­vi­taan kii­reel­li­ses­ti tu­le­vai­suu­den tek­nii­koi­den ke­hit­tä­mi­seen, ku­ten au­to­no­mi­seen aja­mi­seen.

Li­säk­si Stel­lan­tis-kon­ser­nin sa­no­taan tuot­ta­van voit­toa yhä ki­ris­ty­vil­lä Kii­nan mark­ki­noil­la.

Au­to Bild Wolf­gang Go­moll / Juha Pel­to­nen Ku­vat: Au­to Bild ku­va­mon­taa­si Al­fa Ro­meo Giu­lia, Fiat 500e / Fiat Chrys­ler Au­to­mo­bi­les; Peu­ge­ot 208, Opel Mok­ka / PSA Grou­pe

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU