Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?
PSA ja FCA yhdistyivät megaluokan autonvalmistajakonserniksi, jonka nimeksi kerroimme jo aiemmin Stellantis. Mitä fuusio tarkoittaa konsernin erillisten automerkkien kohdalla?
PSA:n ja Fiat Chrysler Automobilen (FCA) fuusio sujui hitaasti, mutta menestyksekkäästi. Lopputuloksena muodostettiin Stellantis-konserni, joka muodostuu 14:stä automerkistä, ja nyt on odotettavissa joitain muutoksia.
PSA:n johtaja Carlos Tavares johtaa konserniryhmää. Hänet tunnetaan kovana muutosjohtajana. Lomautukset ja laitosten sulkemiset ovat todennäköisesti asialistalla.
Jeep Renegadeen ja Fiat Pandaan PPE-tekniikkaa
Tekninen tilanne on selkeä. PSA:n pohjalevyt ovat nykyaikaisempia verrattuna FCA-konsernin vastaaviin.
Siksi tulevaisuudessa erityisesti pienissä autoissa ja erityisesti kompakteissa katumaastureissa sekä sähköautoissa tullaan käyttämään eurooppalaisen yritysryhmän arkkitehtuuria. Ne perustuvat PSA-ryhmän yhteiseen modulaariseen CMP-pohjalevyyn.
Mallit, kuten Jeep Renegaden seuraaja, jakavat tekniikan Peugeot 2008:n tai Opel Mokkan kanssa.
Fiat Punton tai Fiat 500X:n seuraajassa käytetään niin ikään PSA-tekniikkaa, ja sitä sovelletaan myös seuraavassa Fiat Pandassa.
Myös Opelin, joka lanseeraa uuden Astran vuonna 2021 (tuleva Astra perustuu edelleen nykyiseen EMP2-pohjalevyyn) pitäisi hyötyä siitä. Vaikka Astra jakaa tekniikan uuden Peugeot 308:n kanssa, seuraava Insignia liittyy läheisesti Peugeot 508:een.
Jeep Renegade nojaa tulevaisuudessa todennäköisesti Peugeot 2008:n tekniikkaan.
©Fiat Chrysler Automobiles
Ja ranskalaisten mallien sähköistäminen jatkuu: On yhä enemmän merkkejä siitä, että Citroën C1:stä ja Peugeot 108:sta tulisi sähköautoja tai että mallistot ainakin saavat täysin sähköisen version.
Maserati erikoistuu sporttisiin sähköautoihin
Sulautumisen vaikutukset eivät vielä vaikuta suoraan italialaisiin luksusbrändeihin, kuten Alfa Romeoon ja Maseratiin. Alfa Romeo käyttää edelleen Tonale-crossoverissaan Jeep Compassin ja Renegaden pohjalevyä. Myöhemmät mallit perustuvat todennäköisesti uusiin tai sitten PSA:n pohjalevyihin.
Alfa Romeo Giuliassa ja katumaasturi Stelviossa käytetään edelleen Giorgio-pohjalevyä, jollainen on myös Maserati Grecale -crossoverissa.
Maseratista tulee Stellantis-konsernin urheilullinen sähköautobrändi, yhtenä esimerkkinä kuvan täyssähköinen Maserati MC20.
©Maserati
Maseratin ”atrain-tuotemerkillä” on joka tapauksessa erityinen asema, koska siitä tulee FCA-ryhmän sähköinen keihäänkärki, koristeltuna urheilullisella MC20-lippulaivalla MC20 johdannaisineen, mukaan lukien täyssähköinen malli.
Kaikki muut mallit joutuvat todennäköisesti puntariin. Mikäli siitä olisi jotain etua, Maseratilla voitaisiin myös tehdä radikaali parannuskeino, samaan tapaan kuten Opelilla, jossa pohjalevyn vaihto oli tehtävä hyvin lyhyessä ajassa.
Italialaiset ovat kuitenkin jo panostaneet paljon sähköautomalleihin, jotka olisi sitten hyväksyttävä, mutta on ilmeistä, että synergioita tulee olemaan molempiin suuntiin.
Opel kehittää polttokennojärjestelmää
Akut saapuvat tulevaisuudessa myös Euroopasta, koska PSA ja Total ovat perustaneet yhteisyrityksen akkukennojen tuottamiseksi maanosassamme.
"Automotive Cells Company" haluaa valmistaa akkukennoja Ranskan Douvrinissa ja Saksan Kaiserslauternissa vuodesta 2023 alkaen.
Jotta maailmanlaajuinen yhtiö ei syrjäyttäisi Opelia, Rüsselsheimin insinöörit ovat vastuussa muun muassa nelisylinteristen moottoreiden ja polttokennon kehittämisestä.
Stellantis avaa PSA:lle uusia markkinoita
Periaatteessa PSA haluaa hyödyntää sulautumista FCA:han päästäkseen Opelin ja Peugeotin kanssa Yhdysvaltain markkinoille. Sen pitäisi toteutua näillä näkymin viimeistään vuoteen 2026 mennessä.
Jälleenmyyjäverkosto olisi olemassa FCA:n sikäläisten piirimyyjien muodossa. DS kilpailisi Yhdysvalloissa DS 9:n avulla sellaisia malleja, kuten Audi A6:tta, Mercedes-Benzin E-sarjaa ja BMW:n 5-sarjaa vastaan.
Kaikkiaan synergiavaikutukset vähentävät myös kustannuksia ja vapauttavat taloudellisia resursseja, joita tarvitaan kiireellisesti tulevaisuuden tekniikoiden kehittämiseen, kuten autonomiseen ajamiseen.
Lisäksi Stellantis-konsernin sanotaan tuottavan voittoa yhä kiristyvillä Kiinan markkinoilla.
Auto Bild Wolfgang Gomoll / Juha Peltonen Kuvat: Auto Bild kuvamontaasi Alfa Romeo Giulia, Fiat 500e / Fiat Chrysler Automobiles; Peugeot 208, Opel Mokka / PSA Groupe
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Oranssi soitin
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Pilvin pimein
70-luvun tunnelmaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL