Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?
PSA ja FCA yhdistyivät megaluokan autonvalmistajakonserniksi, jonka nimeksi kerroimme jo aiemmin Stellantis. Mitä fuusio tarkoittaa konsernin erillisten automerkkien kohdalla?
PSA:n ja Fiat Chrysler Automobilen (FCA) fuusio sujui hitaasti, mutta menestyksekkäästi. Lopputuloksena muodostettiin Stellantis-konserni, joka muodostuu 14:stä automerkistä, ja nyt on odotettavissa joitain muutoksia.
PSA:n johtaja Carlos Tavares johtaa konserniryhmää. Hänet tunnetaan kovana muutosjohtajana. Lomautukset ja laitosten sulkemiset ovat todennäköisesti asialistalla.
Jeep Renegadeen ja Fiat Pandaan PPE-tekniikkaa
Tekninen tilanne on selkeä. PSA:n pohjalevyt ovat nykyaikaisempia verrattuna FCA-konsernin vastaaviin.
Siksi tulevaisuudessa erityisesti pienissä autoissa ja erityisesti kompakteissa katumaastureissa sekä sähköautoissa tullaan käyttämään eurooppalaisen yritysryhmän arkkitehtuuria. Ne perustuvat PSA-ryhmän yhteiseen modulaariseen CMP-pohjalevyyn.
Mallit, kuten Jeep Renegaden seuraaja, jakavat tekniikan Peugeot 2008:n tai Opel Mokkan kanssa.
Fiat Punton tai Fiat 500X:n seuraajassa käytetään niin ikään PSA-tekniikkaa, ja sitä sovelletaan myös seuraavassa Fiat Pandassa.
Myös Opelin, joka lanseeraa uuden Astran vuonna 2021 (tuleva Astra perustuu edelleen nykyiseen EMP2-pohjalevyyn) pitäisi hyötyä siitä. Vaikka Astra jakaa tekniikan uuden Peugeot 308:n kanssa, seuraava Insignia liittyy läheisesti Peugeot 508:een.
Jeep Renegade nojaa tulevaisuudessa todennäköisesti Peugeot 2008:n tekniikkaan.
©Fiat Chrysler Automobiles
Ja ranskalaisten mallien sähköistäminen jatkuu: On yhä enemmän merkkejä siitä, että Citroën C1:stä ja Peugeot 108:sta tulisi sähköautoja tai että mallistot ainakin saavat täysin sähköisen version.
Maserati erikoistuu sporttisiin sähköautoihin
Sulautumisen vaikutukset eivät vielä vaikuta suoraan italialaisiin luksusbrändeihin, kuten Alfa Romeoon ja Maseratiin. Alfa Romeo käyttää edelleen Tonale-crossoverissaan Jeep Compassin ja Renegaden pohjalevyä. Myöhemmät mallit perustuvat todennäköisesti uusiin tai sitten PSA:n pohjalevyihin.
Alfa Romeo Giuliassa ja katumaasturi Stelviossa käytetään edelleen Giorgio-pohjalevyä, jollainen on myös Maserati Grecale -crossoverissa.
Maseratista tulee Stellantis-konsernin urheilullinen sähköautobrändi, yhtenä esimerkkinä kuvan täyssähköinen Maserati MC20.
©Maserati
Maseratin ”atrain-tuotemerkillä” on joka tapauksessa erityinen asema, koska siitä tulee FCA-ryhmän sähköinen keihäänkärki, koristeltuna urheilullisella MC20-lippulaivalla MC20 johdannaisineen, mukaan lukien täyssähköinen malli.
Kaikki muut mallit joutuvat todennäköisesti puntariin. Mikäli siitä olisi jotain etua, Maseratilla voitaisiin myös tehdä radikaali parannuskeino, samaan tapaan kuten Opelilla, jossa pohjalevyn vaihto oli tehtävä hyvin lyhyessä ajassa.
Italialaiset ovat kuitenkin jo panostaneet paljon sähköautomalleihin, jotka olisi sitten hyväksyttävä, mutta on ilmeistä, että synergioita tulee olemaan molempiin suuntiin.
Opel kehittää polttokennojärjestelmää
Akut saapuvat tulevaisuudessa myös Euroopasta, koska PSA ja Total ovat perustaneet yhteisyrityksen akkukennojen tuottamiseksi maanosassamme.
"Automotive Cells Company" haluaa valmistaa akkukennoja Ranskan Douvrinissa ja Saksan Kaiserslauternissa vuodesta 2023 alkaen.
Jotta maailmanlaajuinen yhtiö ei syrjäyttäisi Opelia, Rüsselsheimin insinöörit ovat vastuussa muun muassa nelisylinteristen moottoreiden ja polttokennon kehittämisestä.
Stellantis avaa PSA:lle uusia markkinoita
Periaatteessa PSA haluaa hyödyntää sulautumista FCA:han päästäkseen Opelin ja Peugeotin kanssa Yhdysvaltain markkinoille. Sen pitäisi toteutua näillä näkymin viimeistään vuoteen 2026 mennessä.
Jälleenmyyjäverkosto olisi olemassa FCA:n sikäläisten piirimyyjien muodossa. DS kilpailisi Yhdysvalloissa DS 9:n avulla sellaisia malleja, kuten Audi A6:tta, Mercedes-Benzin E-sarjaa ja BMW:n 5-sarjaa vastaan.
Kaikkiaan synergiavaikutukset vähentävät myös kustannuksia ja vapauttavat taloudellisia resursseja, joita tarvitaan kiireellisesti tulevaisuuden tekniikoiden kehittämiseen, kuten autonomiseen ajamiseen.
Lisäksi Stellantis-konsernin sanotaan tuottavan voittoa yhä kiristyvillä Kiinan markkinoilla.
Auto Bild Wolfgang Gomoll / Juha Peltonen Kuvat: Auto Bild kuvamontaasi Alfa Romeo Giulia, Fiat 500e / Fiat Chrysler Automobiles; Peugeot 208, Opel Mokka / PSA Groupe
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
System Audion hopeanuolet
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Ranskalaista nostalgiaa
Budjettilevysoitin Espanjasta
Emotiva nostalgisena
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Esittelyssä uusi Kia Seltos
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI