Suomalaistutkimus paljasti raa’an totuuden: näillä merkeillä ajat pisimmälle!
Valtamerkeistä Fiat kestää heikoiten ja Mercedes-Benz kilometrejä parhaiten Suomessa, todetaan Autokuume-kirjan markkinatutkimuksessa. Kirjan on kirjoittanut Andreas Åsvik.
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka suuri prosenttiosuus Suomen käytettyjen henkilöautojen markkinoilla myytävinä olevista yksilöistä asettui tiettyjen kilometripyykkien yläpuolelle. Korkein raja oli asetettu yli 700 000 kilometriä ajetuille autoille. Merkkien eri malleja ei eritelty, vaan kaikki alamallit käsiteltiin samana merkkinä.
Prosenttiluvuista voidaan päätellä, missä kohtaa elämäänsä eri automerkkien suurin osa tipahtaa pois kilometriennielijänä. Mitä pienempi prosenttiosuus, sen vähemmän tiettyä merkkiä on Suomessa suhteellisesti jäljellä myös liikennekäyttöön rekisteröitynä. Alle 0,10 prosentin osuuksia ei tutkimuksessa huomioitu. Kaikissa kilometriryhmissä Mercedes-Benz asettui kärkeen. Tämä selittänee myös Mercedes-Benzin jatkuvan suosion kovassa taksikäytössä.
Nykyautoille 200 000 kilometriä ei pitäisi olla minkäänlainen ongelma. Todellinen kato alkaakin käydä vasta 300 000 ajetun kilometrin jälkeen. Tutkimuksessa on oletettu, että myynnissä olevat autot korreloivat suorassa suhteessa niiden olemassaolotiheyteen. Se vaikuttaisikin järkeenkäyvältä, vaikka merkkien kesken onkin tiettyä eroavaisuutta omistajien merkkiuskollisuuden – ja sen myötä myyntihalukkuuden – suhteen. On kuitenkin syytä painottaa, että luvut ovat myynnissä olevien autojen prosenttiosuuksia, eivät suoraan rekisterissä jäljellä olevien autojen määriä.
Kun auto tulee tiensä päähän, siitä normaalisti halutaan päästä eroon, tavalla tai toisella. Myyntiin asettaminen on tässä suhteessa varmasti luonnollisin ratkaisu, merkistä riippumatta. Tutkimuksessa olivat mukana automallit muutaman vuoden ikäisistä suomalaisittain keski-ikäisiä vanhempiin, eli aivan tuoreimmista, maksimissaan parin vuoden ikäisistä malleista se ei vielä kerro mitään.
Merkkilistauksia tutkimalla selviää useita mielenkiintoisia seikkoja. Selvää on, että Fiat ei tilastollisesti ole paljon ajavalle hyvä valinta. Jo 300 000 kilometrin kohdalla Fiateissa on käynyt kova kato. Kärkikolmikon Mercedes-Benz, Volvo ja Saab todennäköisyys jatkaa tästä vielä matkaansa Fiatiin verrattuna on yli 20-kertainen. Huomattavaa on myös Opelin hyvä sijoitus tällä kohtaa, saksalaismerkki pesee luotettavuudestaan tunnetut japanilaismerkit selkeästi – tai sitten japanilaisautoilla ajavat laskevat ajavansa autoillaan vielä pitkään, jolloin myyntihalukkuutta ei vielä ole syntynyt.
Puolen miljoonan kilometrin rajapyykin lähestyessä alkaa tapahtua. Renault, Honda ja Citroën alkavat hiipua, samoin Ford ja Mazda, mutta myös Nissan alkaa osoittaa väsymisen merkkejä. Premium-ryhmän ensimmäinen hiipuja näyttäisi olevan BMW. Pienenä yllätyksenä voinee pitää Peugeotin hyvää tulosta vielä yli 500 000 km ajettujen ryhmässä.
VW-ryhmän merkkien tasaisuus kertoo yhtymän komponenttien tasalaatuisuudesta. Seuraava 100 000 kilometriä on kuitenkin keskimääräisesti myös nelikolle VW-Audi-Seat-Skoda kohtalokas.
Kun 600 000 kilometriä on täynnä, jäljellä ovat enää Mercedes-Benz, Volvo ja Nissan. Nissanille viimeinen 100 000 km ei näyttäisi olevan raskas, sillä prosenttiosuus tipahtaa vain hieman. Suhteellisesti kärkikaksikko menettää Nissania enemmän tässä vaiheessa autoyksilöistään. Silti Mercedes-Benz on selkeä ykkönen, ja Volvo yhtä selkeä kakkonen. Kun siirrytään yli 700 000 ajettuihin autoihin, jäljellä on enää Mercedes-Benz.
Listauksessa näet, kuinka Suomessa rekisteröityjen myytävien eri merkkisten henkilöautojen määrä vähenee kilometrien karttuessa. Mikäli merkkiä ei ole mainittu, sen osuus ryhmässä on alle 0,1 prosenttia eli häviävän pieni. Tässä vaiheessa auto on siis todennäköisimmin jo romutettu tai ainakin poistettu liikenteestä.
Yli 700 000 km
Mercedes-Benz 0,30 prosenttia
Yli 600 000 km
Mercedes-Benz 1,34 prosenttia
Volvo 0,22 prosenttia
Nissan 0,13 prosenttia
Yli 500 000 km
Mercedes-Benz 4,08 prosenttia
Volvo 1,32 prosenttia
Volkswagen 0,24 prosenttia
Peugeot 0,23 prosenttia
Toyota 0,23 prosenttia
Audi 0,18 prosenttia
Seat 0,18 prosenttia
Skoda 0,16 prosenttia
Nissan 0,15 prosenttia
Saab 0,15 prosenttia
Opel 0,13 prosenttia
Mitsubishi 0,12 prosenttia
Renault 0,10 prosenttia
Yli 400 000 km
Mercedes-Benz 6,61 prosenttia
Volvo 3,67 prosenttia
Volkswagen 2,14 prosenttia
Saab 1,83 prosenttia
Seat 1,72 prosenttia
Toyota 1,60 prosenttia
Peugeot 1,38 prosenttia
Audi 1,32 prosenttia
Opel 1,08 prosenttia
BMW 0,98 prosenttia
Mazda 0,84 prosenttia
Mitsubishi 0,77 prosenttia
Skoda 0,76 prosenttia
Ford 0,61 prosenttia
Nissan 0,53 prosenttia
Citroën 0,43 prosenttia
Honda 0,29 prosenttia
Renault 0,21 prosenttia
Yli 300 000 km
Mercedes-Benz 12,28 prosenttia
Volvo 12,12 prosenttia
Saab 10,16 prosenttia
Opel 9,78 prosenttia
Volkswagen 9,08 prosenttia
Mazda 8,86 prosenttia
Mitsubishi 8,46 prosenttia
BMW 8,20 prosenttia
Seat 7,89 prosenttia
Audi 7,31 prosenttia
Nissan 7,14 prosenttia
Honda 6,11 prosenttia
Peugeot 5,89 prosenttia
Toyota 5,59 prosenttia
Ford 5,04 prosenttia
Citroën 4,32 prosenttia
Renault 3,99 prosenttia
Skoda 3,28 prosenttia
Fiat 0,53 prosenttia
Lähde: Andreas Åsvik, Autokuume
Teksti: Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Krixin uudet kotiteatterijärjestelmät
Regan uusi neodyymiäänirasia
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Tassut subille
Marshall Bromley 750
Kolmikanavainen päätevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI