Suomalaistutkimus paljasti raa’an totuuden: näillä merkeillä ajat pisimmälle!
Valtamerkeistä Fiat kestää heikoiten ja Mercedes-Benz kilometrejä parhaiten Suomessa, todetaan Autokuume-kirjan markkinatutkimuksessa. Kirjan on kirjoittanut Andreas Åsvik.
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka suuri prosenttiosuus Suomen käytettyjen henkilöautojen markkinoilla myytävinä olevista yksilöistä asettui tiettyjen kilometripyykkien yläpuolelle. Korkein raja oli asetettu yli 700 000 kilometriä ajetuille autoille. Merkkien eri malleja ei eritelty, vaan kaikki alamallit käsiteltiin samana merkkinä.
Prosenttiluvuista voidaan päätellä, missä kohtaa elämäänsä eri automerkkien suurin osa tipahtaa pois kilometriennielijänä. Mitä pienempi prosenttiosuus, sen vähemmän tiettyä merkkiä on Suomessa suhteellisesti jäljellä myös liikennekäyttöön rekisteröitynä. Alle 0,10 prosentin osuuksia ei tutkimuksessa huomioitu. Kaikissa kilometriryhmissä Mercedes-Benz asettui kärkeen. Tämä selittänee myös Mercedes-Benzin jatkuvan suosion kovassa taksikäytössä.
Nykyautoille 200 000 kilometriä ei pitäisi olla minkäänlainen ongelma. Todellinen kato alkaakin käydä vasta 300 000 ajetun kilometrin jälkeen. Tutkimuksessa on oletettu, että myynnissä olevat autot korreloivat suorassa suhteessa niiden olemassaolotiheyteen. Se vaikuttaisikin järkeenkäyvältä, vaikka merkkien kesken onkin tiettyä eroavaisuutta omistajien merkkiuskollisuuden – ja sen myötä myyntihalukkuuden – suhteen. On kuitenkin syytä painottaa, että luvut ovat myynnissä olevien autojen prosenttiosuuksia, eivät suoraan rekisterissä jäljellä olevien autojen määriä.
Kun auto tulee tiensä päähän, siitä normaalisti halutaan päästä eroon, tavalla tai toisella. Myyntiin asettaminen on tässä suhteessa varmasti luonnollisin ratkaisu, merkistä riippumatta. Tutkimuksessa olivat mukana automallit muutaman vuoden ikäisistä suomalaisittain keski-ikäisiä vanhempiin, eli aivan tuoreimmista, maksimissaan parin vuoden ikäisistä malleista se ei vielä kerro mitään.
Merkkilistauksia tutkimalla selviää useita mielenkiintoisia seikkoja. Selvää on, että Fiat ei tilastollisesti ole paljon ajavalle hyvä valinta. Jo 300 000 kilometrin kohdalla Fiateissa on käynyt kova kato. Kärkikolmikon Mercedes-Benz, Volvo ja Saab todennäköisyys jatkaa tästä vielä matkaansa Fiatiin verrattuna on yli 20-kertainen. Huomattavaa on myös Opelin hyvä sijoitus tällä kohtaa, saksalaismerkki pesee luotettavuudestaan tunnetut japanilaismerkit selkeästi – tai sitten japanilaisautoilla ajavat laskevat ajavansa autoillaan vielä pitkään, jolloin myyntihalukkuutta ei vielä ole syntynyt.
Puolen miljoonan kilometrin rajapyykin lähestyessä alkaa tapahtua. Renault, Honda ja Citroën alkavat hiipua, samoin Ford ja Mazda, mutta myös Nissan alkaa osoittaa väsymisen merkkejä. Premium-ryhmän ensimmäinen hiipuja näyttäisi olevan BMW. Pienenä yllätyksenä voinee pitää Peugeotin hyvää tulosta vielä yli 500 000 km ajettujen ryhmässä.
VW-ryhmän merkkien tasaisuus kertoo yhtymän komponenttien tasalaatuisuudesta. Seuraava 100 000 kilometriä on kuitenkin keskimääräisesti myös nelikolle VW-Audi-Seat-Skoda kohtalokas.
Kun 600 000 kilometriä on täynnä, jäljellä ovat enää Mercedes-Benz, Volvo ja Nissan. Nissanille viimeinen 100 000 km ei näyttäisi olevan raskas, sillä prosenttiosuus tipahtaa vain hieman. Suhteellisesti kärkikaksikko menettää Nissania enemmän tässä vaiheessa autoyksilöistään. Silti Mercedes-Benz on selkeä ykkönen, ja Volvo yhtä selkeä kakkonen. Kun siirrytään yli 700 000 ajettuihin autoihin, jäljellä on enää Mercedes-Benz.
Listauksessa näet, kuinka Suomessa rekisteröityjen myytävien eri merkkisten henkilöautojen määrä vähenee kilometrien karttuessa. Mikäli merkkiä ei ole mainittu, sen osuus ryhmässä on alle 0,1 prosenttia eli häviävän pieni. Tässä vaiheessa auto on siis todennäköisimmin jo romutettu tai ainakin poistettu liikenteestä.
Yli 700 000 km
Mercedes-Benz 0,30 prosenttia
Yli 600 000 km
Mercedes-Benz 1,34 prosenttia
Volvo 0,22 prosenttia
Nissan 0,13 prosenttia
Yli 500 000 km
Mercedes-Benz 4,08 prosenttia
Volvo 1,32 prosenttia
Volkswagen 0,24 prosenttia
Peugeot 0,23 prosenttia
Toyota 0,23 prosenttia
Audi 0,18 prosenttia
Seat 0,18 prosenttia
Skoda 0,16 prosenttia
Nissan 0,15 prosenttia
Saab 0,15 prosenttia
Opel 0,13 prosenttia
Mitsubishi 0,12 prosenttia
Renault 0,10 prosenttia
Yli 400 000 km
Mercedes-Benz 6,61 prosenttia
Volvo 3,67 prosenttia
Volkswagen 2,14 prosenttia
Saab 1,83 prosenttia
Seat 1,72 prosenttia
Toyota 1,60 prosenttia
Peugeot 1,38 prosenttia
Audi 1,32 prosenttia
Opel 1,08 prosenttia
BMW 0,98 prosenttia
Mazda 0,84 prosenttia
Mitsubishi 0,77 prosenttia
Skoda 0,76 prosenttia
Ford 0,61 prosenttia
Nissan 0,53 prosenttia
Citroën 0,43 prosenttia
Honda 0,29 prosenttia
Renault 0,21 prosenttia
Yli 300 000 km
Mercedes-Benz 12,28 prosenttia
Volvo 12,12 prosenttia
Saab 10,16 prosenttia
Opel 9,78 prosenttia
Volkswagen 9,08 prosenttia
Mazda 8,86 prosenttia
Mitsubishi 8,46 prosenttia
BMW 8,20 prosenttia
Seat 7,89 prosenttia
Audi 7,31 prosenttia
Nissan 7,14 prosenttia
Honda 6,11 prosenttia
Peugeot 5,89 prosenttia
Toyota 5,59 prosenttia
Ford 5,04 prosenttia
Citroën 4,32 prosenttia
Renault 3,99 prosenttia
Skoda 3,28 prosenttia
Fiat 0,53 prosenttia
Lähde: Andreas Åsvik, Autokuume
Teksti: Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
Autoja myydään verkkohuutokaupassa yllättävän paljon
Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Auto Bild 10/2025 on kaupoissa
Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedalen uusi evoluutio
Musical Fidelityn uusi retro-vahvistin
SystemDekin paluu
AudioQuestin uusi highend-kaiutinkaapeli
Lisää fokusta treeniin
AVIDin uusi juhlakalu
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Pro-Jectilta edullisempi kuulokevahvistin
Onkyolta uusi cd-soitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene
Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä
Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä kasvanut ripeästi viidessä vuodessa
Polestar laajentaa Suomessa
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL