Suoma­lais­tut­kimus paljasti raa’an totuuden: näillä merkeillä ajat pisimmälle!

Valtamerkeistä Fiat kestää heikoiten ja Mercedes-Benz kilometrejä parhaiten Suomessa, todetaan Autokuume-kirjan markki­na­tut­ki­muk­sessa. Kirjan on kirjoittanut Andreas Åsvik.

Auto Bild.Uutiset

Tut­ki­muk­ses­sa sel­vi­tet­tiin, kuin­ka suu­ri pro­sent­ti­o­suus Suo­men käy­tet­ty­jen hen­ki­lö­au­to­jen mark­ki­noil­la myy­tä­vi­nä ole­vis­ta yk­si­löis­tä aset­tui tiet­ty­jen ki­lo­met­ri­pyyk­kien ylä­puo­lel­le. Kor­kein raja oli ase­tet­tu yli 700 000 ki­lo­met­riä aje­tuil­le au­toil­le. Merk­kien eri mal­le­ja ei eri­tel­ty, vaan kaik­ki ala­mal­lit kä­si­tel­tiin sa­ma­na merk­ki­nä.

Pro­sent­ti­lu­vuis­ta voi­daan pää­tel­lä, mis­sä koh­taa elä­mään­sä eri au­to­merk­kien suu­rin osa ti­pah­taa pois ki­lo­met­rien­nie­li­jä­nä. Mitä pie­nem­pi pro­sent­ti­o­suus, sen vä­hem­män tiet­tyä merk­kiä on Suo­mes­sa suh­teel­li­ses­ti jäl­jel­lä myös lii­ken­ne­käyt­töön re­kis­te­röi­ty­nä. Al­le 0,10 pro­sen­tin osuuk­sia ei tut­ki­muk­ses­sa huo­mi­oi­tu. Kai­kis­sa ki­lo­met­ri­ryh­mis­sä Mer­ce­des-Benz aset­tui kär­keen. Tämä se­lit­tä­nee myös Mer­ce­des-Ben­zin jat­ku­van suo­si­on ko­vas­sa tak­si­käy­tös­sä.

Ny­ky­au­toil­le 200 000 ki­lo­met­riä ei pi­täi­si ol­la min­kään­lai­nen on­gel­ma. To­del­li­nen kato al­kaa­kin käy­dä vas­ta 300 000 aje­tun ki­lo­met­rin jäl­keen. Tut­ki­muk­ses­sa on ole­tet­tu, et­tä myyn­nis­sä ole­vat au­tot kor­re­loi­vat suo­ras­sa suh­tees­sa nii­den ole­mas­sa­o­lo­ti­hey­teen. Se vai­kut­tai­si­kin jär­keen­käy­väl­tä, vaik­ka merk­kien kes­ken on­kin tiet­tyä ero­a­vai­suut­ta omis­ta­jien merk­kius­kol­li­suu­den – ja sen myö­tä myyn­ti­ha­luk­kuu­den – suh­teen. On kui­ten­kin syy­tä pai­not­taa, et­tä lu­vut ovat myyn­nis­sä ole­vien au­to­jen pro­sent­ti­o­suuk­sia, ei­vät suo­raan re­kis­te­ris­sä jäl­jel­lä ole­vien au­to­jen mää­riä.

Kun au­to tu­lee tien­sä pää­hän, sii­tä nor­maa­lis­ti ha­lu­taan pääs­tä eroon, ta­val­la tai toi­sel­la. Myyn­tiin aset­ta­mi­nen on täs­sä suh­tees­sa var­mas­ti luon­nol­li­sin rat­kai­su, mer­kis­tä riip­pu­mat­ta. Tut­ki­muk­ses­sa oli­vat mu­ka­na au­to­mal­lit muu­ta­man vuo­den ikäi­sis­tä suo­ma­lai­sit­tain kes­ki-ikäi­siä van­hem­piin, eli ai­van tuo­reim­mis­ta, mak­si­mis­saan pa­rin vuo­den ikäi­sis­tä mal­leis­ta se ei vie­lä ker­ro mi­tään.

Merk­ki­lis­tauk­sia tut­ki­mal­la sel­vi­ää usei­ta mie­len­kiin­toi­sia seik­ko­ja. Sel­vää on, et­tä Fiat ei ti­las­tol­li­ses­ti ole pal­jon aja­val­le hyvä va­lin­ta. Jo 300 000 ki­lo­met­rin koh­dal­la Fi­a­teis­sa on käy­nyt kova kato. Kär­ki­kol­mi­kon Mer­ce­des-Benz, Vol­vo ja Saab to­den­nä­köi­syys jat­kaa täs­tä vie­lä mat­kaan­sa Fi­a­tiin ver­rat­tu­na on yli 20-ker­tai­nen. Huo­mat­ta­vaa on myös Ope­lin hyvä si­joi­tus täl­lä koh­taa, sak­sa­lais­merk­ki pe­see luo­tet­ta­vuu­des­taan tun­ne­tut ja­pa­ni­lais­mer­kit sel­ke­äs­ti – tai sit­ten ja­pa­ni­lai­sau­toil­la aja­vat las­ke­vat aja­van­sa au­toil­laan vie­lä pit­kään, jol­loin myyn­ti­ha­luk­kuut­ta ei vie­lä ole syn­ty­nyt.

Puo­len mil­joo­nan ki­lo­met­rin ra­ja­pyy­kin lä­hes­ty­es­sä al­kaa ta­pah­tua. Re­nault, Hon­da ja Cit­roën al­ka­vat hii­pua, sa­moin Ford ja Maz­da, mut­ta myös Nis­san al­kaa osoit­taa vä­sy­mi­sen merk­ke­jä. Pre­mium-ryh­män en­sim­mäi­nen hii­pu­ja näyt­täi­si ole­van BMW. Pie­ne­nä yl­lä­tyk­se­nä voi­nee pi­tää Peu­ge­o­tin hy­vää tu­los­ta vie­lä yli 500 000 km ajet­tu­jen ryh­mäs­sä.

VW-ryh­män merk­kien ta­sai­suus ker­too yh­ty­män kom­po­nent­tien ta­sa­laa­tui­suu­des­ta. Seu­raa­va 100 000 ki­lo­met­riä on kui­ten­kin kes­ki­mää­räi­ses­ti myös ne­li­kol­le VW-Au­di-Seat-Skoda koh­ta­lo­kas.

Kun 600 000 ki­lo­met­riä on täyn­nä, jäl­jel­lä ovat enää Mer­ce­des-Benz, Vol­vo ja Nis­san. Nis­sa­nil­le vii­mei­nen 100 000 km ei näyt­täi­si ole­van ras­kas, sil­lä pro­sent­ti­o­suus ti­pah­taa vain hie­man. Suh­teel­li­ses­ti kär­ki­kak­sik­ko me­net­tää Nis­sa­nia enem­män täs­sä vai­hees­sa au­to­yk­si­löis­tään. Sil­ti Mer­ce­des-Benz on sel­keä yk­kö­nen, ja Vol­vo yh­tä sel­keä kak­ko­nen. Kun siir­ry­tään yli 700 000 ajet­tui­hin au­toi­hin, jäl­jel­lä on enää Mer­ce­des-Benz.

Lis­tauk­ses­sa näet, kuin­ka Suo­mes­sa re­kis­te­röi­ty­jen myy­tä­vien eri merk­kis­ten hen­ki­lö­au­to­jen mää­rä vä­he­nee ki­lo­met­rien kart­tu­es­sa. Mi­kä­li merk­kiä ei ole mai­nit­tu, sen osuus ryh­mäs­sä on al­le 0,1 pro­sent­tia eli hä­vi­ä­vän pie­ni. Täs­sä vai­hees­sa au­to on siis to­den­nä­köi­sim­min jo ro­mu­tet­tu tai ai­na­kin pois­tet­tu lii­ken­tees­tä.

 

Yli 700 000 km

Mer­ce­des-Benz 0,30 pro­sent­tia

 

Yli 600 000 km

Mer­ce­des-Benz 1,34 pro­sent­tia

Vol­vo 0,22 pro­sent­tia

Nis­san 0,13 pro­sent­tia

 

Yli 500 000 km

Mer­ce­des-Benz 4,08 pro­sent­tia

Vol­vo 1,32 pro­sent­tia

Volks­wa­gen 0,24 pro­sent­tia

Peu­ge­ot 0,23 pro­sent­tia

To­yo­ta 0,23 pro­sent­tia

Au­di 0,18 pro­sent­tia

Seat 0,18 pro­sent­tia

Skoda 0,16 pro­sent­tia

Nis­san 0,15 pro­sent­tia

Saab 0,15 pro­sent­tia

Opel 0,13 pro­sent­tia

Mit­su­bis­hi 0,12 pro­sent­tia

Re­nault 0,10 pro­sent­tia

 

Yli 400 000 km

Mer­ce­des-Benz 6,61 pro­sent­tia

Vol­vo 3,67 pro­sent­tia

Volks­wa­gen 2,14 pro­sent­tia

Saab 1,83 pro­sent­tia

Seat 1,72 pro­sent­tia

To­yo­ta 1,60 pro­sent­tia

Peu­ge­ot 1,38 pro­sent­tia

Au­di 1,32 pro­sent­tia

Opel 1,08 pro­sent­tia

BMW 0,98 pro­sent­tia

Maz­da 0,84 pro­sent­tia

Mit­su­bis­hi 0,77 pro­sent­tia

Skoda 0,76 pro­sent­tia

Ford 0,61 pro­sent­tia

Nis­san 0,53 pro­sent­tia

Cit­roën 0,43 pro­sent­tia

Hon­da 0,29 pro­sent­tia

Re­nault 0,21 pro­sent­tia

 

Yli 300 000 km

Mer­ce­des-Benz 12,28 pro­sent­tia

Vol­vo 12,12 pro­sent­tia

Saab 10,16 pro­sent­tia

Opel 9,78 pro­sent­tia

Volks­wa­gen 9,08 pro­sent­tia

Maz­da 8,86 pro­sent­tia

Mit­su­bis­hi 8,46 pro­sent­tia

BMW 8,20 pro­sent­tia

Seat 7,89 pro­sent­tia

Au­di 7,31 pro­sent­tia

Nis­san 7,14 pro­sent­tia

Hon­da 6,11 pro­sent­tia

Peu­ge­ot 5,89 pro­sent­tia

To­yo­ta 5,59 pro­sent­tia

Ford 5,04 pro­sent­tia

Cit­roën 4,32 pro­sent­tia

Re­nault 3,99 pro­sent­tia

Skoda 3,28 pro­sent­tia

Fiat 0,53 pro­sent­tia

 

Läh­de: And­re­as Ås­vik, Au­to­kuu­me

Teks­ti: Har­ry Kuu­rio

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU