Peugeot 308:n ennakkomyynti Suomessa alkaa alkukesästä 2021 ja liikkeisiin se saapuu toisella vuosipuoliskolla. Malli valmistetaan Ranskassa, Mulhousen tehtaalla.

Peugeot 308:n ennakkomyynti Suomessa alkaa alkukesästä 2021 ja liikkeisiin se saapuu toisella vuosipuoliskolla. Malli valmistetaan Ranskassa, Mulhousen tehtaalla.

Peugeot

Täysin uusi Peugeot 308: Myös lataushybridinä

Uusi Peugeot 308 tarjoaa uusimmat ajoavustimet, uudistuneen Peugeot i-Cockpit® -ohjaamon sekä uuden intuitiivisen, liitettävän ja ehdottoman modernin i-Connect® Advanced -multi­me­di­a­jär­jes­telmän.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si Peu­ge­ot 308 vah­vis­taa ase­maan­sa luo­kas­saan. Ko­rin muo­to on uu­dis­tu­nut: kor­keu­del­ta se on edel­tä­jään­sä 20 mm ma­ta­lam­pi ja 55 mm kas­va­nut ak­se­lin­vä­li te­kee si­lu­e­tis­ta pi­dem­män sekä luo li­sää ti­laa ta­kais­tuin­ten mat­kus­ta­jil­le. Ko­ne­pel­ti vai­kut­taa muo­toi­lun­sa an­si­os­ta pit­käl­tä.

Mal­lin kyl­ki­lin­jat ovat sel­ke­ät ja su­la­vat. Kyl­kiin si­joi­te­tut lo­got joh­dat­ta­vat aja­tuk­sen mer­kin his­to­ri­aan (Peu­ge­ot 205, 208, 308...) ja ko­hot­ta­vat mal­lin eloi­saa luon­net­ta.

Ae­ro­dy­naa­mi­nen suo­ri­tus­ky­ky oli stra­te­gi­ses­sa ase­mas­sa ta­ka­o­saa suun­ni­tel­ta­es­sa ja pe­rän ylit­tä­vä tyy­li­käs lin­ja pe­rus­tuu juu­ri tä­hän. Ka­ton ikään kuin ka­to­a­vaan lin­jaan on li­sät­ty jat­kok­si ta­kas­poi­le­ri, joka nyt mää­rit­tää uu­den Peu­ge­ot 308:n il­met­tä.

Peugeot

Ais­tik­kaan ja tyy­lik­kään uu­den Peu­ge­ot 308:n ver­ro­kit löy­ty­vät kor­ke­a­ta­soi­ses­ta ja dy­naa­mi­ses­ta maa­il­mas­ta, mut­ta mal­lin juu­ret py­sy­vät tu­ke­vas­ti Peu­ge­o­tin DNA:ssa.

Uu­den Peu­ge­ot 308:n keu­las­sa näh­dään Peu­ge­o­tin uu­si vaa­ku­na­lo­go. Tun­nus­ta ym­pä­röi­vän etu­sä­lei­kön ku­vio on saa­tu ikään kuin su­lau­tu­maan yh­teen lo­gon kans­sa ja sä­leik­kö vah­vis­taa tun­nuk­sen näyt­tä­vyyt­tä.

Ajo­a­vus­tin­ten käyt­tä­mä tut­ka pii­lou­tuu vaa­ku­nan taak­se ja hyö­dyn­tää tut­ka­tek­no­lo­gi­aa, jon­ka ma­te­ri­aa­li­na on tut­kan aal­to­jen kans­sa yh­teen­so­pi­va in­dium.

Ajo­va­lot ovat ai­na va­ki­o­na LED-va­lai­si­met. Ka­pe­a­lin­jai­si­na ne te­hos­ta­vat mal­lin dy­naa­mis­ta il­met­tä. Va­lot jat­ku­vat ka­pei­na, sa­pe­li­ham­mas­ta muis­tut­ta­vi­na päi­vä­va­loi­na alas ai­na etu­pus­ku­riin as­ti. Va­lo­tun­nus nou­dat­taa Peu­ge­o­tin ny­kyis­tä tyy­liä ja sen tun­nis­taa heti en­si­nä­ke­mäl­tä niin päi­väl­lä kuin yö­ai­kaan.

GT ja GT Pack -va­rus­te­ta­so­jen Full LED -ajo­va­lot ovat vie­lä­kin ohu­em­mat ja nämä Peu­ge­ot Mat­rix LED-va­lot tuo­vat li­sää te­hoa ja tur­val­li­suut­ta ar­jen ajoon.

Myös ta­ka­va­lot käyt­tä­vät mo­der­nin il­meen syn­nyt­tä­vää Full LED -tek­no­lo­gi­aa ja ne esit­tä­vät mer­kin tun­nu­so­mais­ta kol­men kyn­nen raa­pai­sua.

Uu­si Peu­ge­ot 308 on saa­ta­va­na seit­se­mäs­sä eri vä­ris­sä:

• Oli­vi­ne Green

• Ver­ti­go Blue

• Eli­xir Red

• Hel­mi­äi­sen­val­koi­nen

• Ice White

• Ar­ten­se Grey

• Per­la Ne­ran mus­ta

Uu­si Peu­ge­ot i-Cock­pit®

Peu­ge­ot i-Cock­pit® -oh­jaa­mo on tär­keä osa mer­kin DNA:ta. Oh­jaa­mon jo­kai­nen uu­si su­ku­pol­vi on ol­lut en­tis­tä pa­rem­pi ja mo­der­nim­pi. Uu­si Peu­ge­ot 308 esit­te­lee jäl­leen ai­mo harp­pauk­sen ot­ta­neen ver­si­on, mitä tu­lee Peu­ge­ot i-Cock­pit® -oh­jaa­mon er­go­no­mi­aan, laa­tuun sekä muo­toi­luun. Näi­den li­säk­si se saa käy­tet­tä­väk­seen täy­sin uu­den Peu­ge­ot i-Con­nect® -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män.

Peugeot

Peu­ge­o­til­le omi­nai­nen pie­ni­ko­koi­nen oh­jaus­pyö­rä on uu­dis­tu­nut ja on nyt va­rus­tet­tu sen­so­reil­la, jot­ka ha­vait­se­vat kul­jet­ta­jan ot­teen ra­tis­ta ajo­a­vus­ti­mia käy­tet­tä­es­sä. Uu­den er­go­no­mi­sen ja läm­mi­tet­tä­vän (li­sä­va­rus­te) oh­jaus­pyö­rän sää­ti­mil­lä oh­ja­taan myös ra­di­o­ta, me­di­aa, pu­he­lin­ta sekä ajo­a­vus­ti­mia.

10” di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to (Ac­ti­ve Pack -va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en) on si­joi­tet­tu juu­ri sil­män kor­keu­del­le. GT-va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en mit­ta­ris­to on kol­miu­lot­tei­nen. Kul­jet­ta­jan on mah­dol­lis­ta muo­ka­ta di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton esit­tä­mä in­for­maa­tio omien tot­tu­mus­ten mu­kai­sek­si useis­ta eri vaih­to­eh­dois­ta ja oh­jaus­pai­nik­keen avul­la hä­nen on help­po liik­kua eri näy­tet­tä­vien tie­to­jen vä­lil­lä: Tom­Tom-sa­tel­liit­ti­na­vi­goin­ti, ra­dio/me­dia, ajo­a­vus­ti­met, ener­gi­a­vir­taa­mat jne.

Ko­je­lau­dan ka­pe­at il­man­vaih­to­au­kot on si­joi­tet­tu juu­ri mat­kus­ta­jien pään kor­keu­del­le. Näin ne si­jait­se­vat op­ti­maa­li­ses­ti niin il­mas­toin­nin te­hok­kuut­ta kuin mat­kus­ta­jien mu­ka­vuut­ta aja­tel­len.

Uu­del­leen jär­jes­tel­ty ko­je­lau­ta an­taa mah­dol­li­suu­den tuo­da mal­lin va­kio 10” kos­ke­tus­näyt­tö lä­hem­mäk­si kul­jet­ta­jaa ja tä­män kät­tä. Sa­mal­la näyt­tö su­lau­tuu luon­te­vas­ti ko­je­lau­dan mui­hin oh­jai­miin.

Al­lu­re-va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en uu­den Peu­ge­ot 308:n toi­min­to­ja oh­ja­taan mu­kail­ta­vil­la vir­tu­aa­li­sil­la i-tog­g­le-oh­jai­mil­la. Oh­jain­pai­nik­keet on si­joi­tet­tu kes­ki­näyt­tön ala­puo­lel­le ja ne tuo­vat uu­teen Peu­ge­ot 308:aan luo­kas­saan ai­nut­laa­tui­sen tek­no­lo­gi­sen il­meen ja ta­son.

Peugeot

i-tog­g­le-oh­jai­met ovat kos­ke­tuk­sen tun­nis­ta­via pi­ka­ku­vak­kei­ta, jois­ta va­li­taan esi­mer­kik­si il­mas­toin­nin ase­tuk­set, pu­he­lin­lu­et­te­lo, soi­tet­ta­va me­dia tai käy­tet­tä­vä so­vel­lus. Jo­kai­sen käyt­tä­jä voi it­se aset­taa pi­ka­ku­vak­keik­si toi­vo­man­sa toi­min­not.

Uu­den Peu­ge­ot 308:n Peu­ge­ot i-Cock­pit® -oh­jaa­mo on to­tu­tus­ti ra­ken­net­tu kul­jet­ta­jan ym­pä­ril­le si­ten, et­tä kul­jet­ta­jaa ym­pä­röi­vä tila on mah­dol­li­sim­man er­go­no­mi­nen, mut­ta il­man, et­tä mat­kus­ta­ja tun­tee it­se­ään ul­ko­puo­li­sek­si. Sa­maa pe­ri­aa­tet­ta on käy­tet­ty kes­ki­kon­so­lis­sa, joka tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti avau­tuu etu­mat­kus­ta­jaa koh­ti. Yk­si mat­kus­ta­mon si­sus­tuk­sen ta­voit­teis­ta on­kin ol­lut luo­da ta­sa­pai­no kum­man­kin etu­mat­kus­ta­jan ti­lan vä­lil­le.

Kes­ki­kon­so­lin tyy­li on ha­lut­tu pi­tää sel­ke­ä­nä. Uu­si pie­ni­ko­koi­nen 8-vaih­tei­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton va­lit­sin sekä ajo­ti­lan va­lit­sin ikään kuin kaar­tu­vat kul­jet­ta­jan ym­pä­ril­le.

Kes­ki­kon­so­lin kaar­re jat­kuu lan­gat­to­mak­si pu­he­li­men la­tau­sa­se­mak­si ja lo­put kes­ki­kon­so­lis­ta on hyö­dyn­net­ty kul­jet­ta­jan mu­ka­vuut­ta ja säi­ly­tys­ti­lo­ja aja­tel­len. Kes­ki­kon­so­lis­ta löy­ty­vät:

• kak­si iso­ko­kois­ta mu­ki­te­li­net­tä

• kak­si USB-C-pis­to­ket­ta (la­taus sekä la­taus/tie­don­siir­to)

• säi­ly­tys­ti­lo­ja jopa 34 lit­raan as­ti

• kyy­när­no­ja

Mat­kus­ta­mo­ti­lan muo­toi­lus­sa on ha­lut­tu ko­ros­taa ma­te­ri­aa­lien run­saut­ta. Epä­suo­ra LED-tun­nel­ma­va­lo kah­dek­sal­la vä­ri­vaih­to­eh­dol­la va­lai­see ovi­pa­nee­lei­ta, joi­den ver­hoi­lus­sa on va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en käy­tet­ty kan­gas­ta, Al­can­ta­raa® tai sy­vä­ve­det­tyä alu­mii­nia.

Mat­kus­ta­mo­ti­lat ja nii­den vii­meis­te­lyn taso ovat luo­kas­saan ai­nut­laa­tui­set.

Peu­ge­ot i-Con­nect ja i-Con­nect Ad­van­ced

Peu­ge­ot 308:n uu­si mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä yh­dis­tää kun­kin käyt­tä­jän tot­tu­mus­ten mu­kaan par­haat omi­nai­suu­det joko äly­pu­he­lin­ten maa­il­mas­ta tai au­to­maa­il­mas­ta. Er­go­no­mi­nen ja jo­ka­päi­väi­ses­sä käy­tös­sä joh­don­mu­kai­nen jär­jes­tel­mä tar­jo­aa per­so­noi­ta­van näy­tön ja tun­nel­man sekä omat ase­tuk­set jopa kah­dek­sal­le eri käyt­tä­jäp­ro­fii­lil­le.

Peugeot

Hei­jas­tus­toi­min­to (mir­ro­ring) toi­mii uu­te­na nyt lan­gat­to­mas­ti ja Blu­e­tooth-lii­tän­tä tu­kee kah­den pu­he­li­men sa­ma­nai­kais­ta käyt­töä.

10” HD-näyt­tö on yk­sin­ker­tai­nen käyt­tää ja tab­let­ti­mai­sen herk­kä. Sen so­vel­ta­mi­nen omiin tar­pei­siin on help­poa: näyt­töön voi­daan ava­ta usei­ta ik­ku­noi­ta, pi­ka­ku­vak­kei­ta tai äly­pu­he­li­mis­ta tut­tu­ja "wid­get"-iko­ne­ja.

Eri avoin­ten so­vel­lus­ten vä­lil­lä on help­po liik­kua niin va­sem­mal­ta oi­ke­al­le kuin yl­hääl­tä alas pyyh­käi­se­mäl­lä. Kol­mel­la sor­mel­la pai­net­ta­es­sa avau­tuu so­vel­lus­ten lis­ta. Pää­näyt­töön pa­la­taan yk­sin­ker­tai­ses­ti eril­lis­tä “Koti”-pai­ni­ket­ta pai­na­mal­la - ai­van ku­ten äly­pu­he­li­mis­sa.

Uu­si Peu­ge­ot i-Con­nect Ad­van­ced -jär­jes­tel­mä on suo­ri­tus­ky­kyi­nen ja te­ho­kas. Tom­Tom sa­tel­liit­ti­na­vi­goin­ti avau­tuu koko 10” näy­tön laa­juu­del­le ja sen tie­dot päi­vit­ty­vät suo­raan ”pil­ves­tä”.

Ajo­a­vus­ti­met

Uu­si Peu­ge­ot 308 ot­taa uu­den as­ke­leen koh­ti puo­li­au­to­no­mis­ta aja­mis­ta uu­den Drive As­sist 2.0 -avus­ti­men myö­tä. Tämä uu­si ajo­a­vus­tin­jär­jes­tel­mä tu­lee saa­ta­vil­la vuo­den lo­pul­la. Se koos­tuu adap­tii­vi­ses­ta va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­mes­tä Stop & Go -toi­min­nol­la (EAT8-au­to­maat­ti­vaih­teis­ton yh­tey­des­sä) sekä ajo­lin­ja-avus­ti­mes­ta, joi­den li­säk­si uu­te­na on kol­me toi­min­toa:

• Kais­tan­vaih­to­a­vus­tin eh­dot­taa kul­jet­ta­jal­le edes­sä aja­van ajo­neu­von ohit­ta­mis­ta ja omal­le ajo­kais­tal­le pa­luu­ta, kun ajo­no­peus on 70 km/h ja 180 km/h vä­lil­lä

• En­na­koi­va no­peus­ra­joi­tus suo­si­tus eh­dot­taa kul­jet­ta­jal­le ajo­no­peu­den so­peut­ta­mis­ta (jar­ru­tus ja kiih­dy­tys) no­peus­ra­joi­tus­lii­ken­ne­merk­kien mu­kai­ses­ti

• Kaar­re­no­peu­den mu­kau­tu­sa­vus­tin op­ti­moi ajo­no­peu­den kaar­teen jyrk­kyy­sas­teen mu­kaan ai­na ajo­no­peu­teen 180 km/h as­ti

Uu­si Peu­ge­ot 308 on va­kio- ja li­sä­va­rus­te­mah­dol­li­suuk­sil­taan luok­kan­sa huip­pu­ta­soa. Uu­te­na se tar­jo­aa muun mu­as­sa seu­raa­vat:

• Pit­kän kan­ta­man kat­ve­a­vus­tin (ai­na 75 met­riin),

• Pe­ruu­tus­suun­nan lii­ken­teen vah­ti (va­roit­taa pe­ruu­tet­ta­es­sa alu­eel­la ole­vis­ta vaa­rois­ta)

• Uu­si 180° HD-pe­ruu­tus­ka­me­ra pe­su­suut­ti­mel­la

• 360° py­sä­köin­ti­a­vus­tin nel­jäl­lä ka­me­ral­la (etu, taka sekä si­vut),

• Avai­me­ton lu­ki­tus ja käyn­nis­tys,

• Koko la­sin alu­eel­ta läm­mi­tet­tä­vä tuu­li­la­si sekä läm­mi­tet­ty oh­jaus­pyö­rä,

• E-call+ -hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mä kul­jet­ta­jan pu­he­lin­nu­me­ron il­moi­tuk­sel­la sekä au­ton si­jain­nin il­moi­tus kais­tan me­no­suun­ta mu­kaan lu­kien,

• Pe­ruu­tet­ta­es­sa sää­ty­vät si­vu­pei­lit

Näi­den li­säk­si uu­si Peu­ge­ot 308 tar­jo­aa yhä laa­jan va­li­koi­man tur­val­li­suus- ja ajo­a­vus­ti­mia sekä mui­ta va­rus­tei­ta va­rus­te­ver­si­os­ta riip­pu­en:

• Au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­to, joka tun­nis­taa ja­lan­kul­ki­jat ja pyö­räi­li­jät niin päi­väl­lä kuin yöl­lä ajo­no­peuk­sis­sa 7 km/h - 140 km/h sekä tör­mäys­va­roi­tin

• Ak­tii­vi­nen kais­ta­vah­ti

• Kul­jet­ta­jan vi­reys­hä­ly­tin tark­kai­lee kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­laa oh­jaus­pyö­rän mik­ro­liik­kei­den pe­rus­teel­la ja hä­lyt­tää vi­reys­ti­lan las­kies­sa pit­kil­lä ajo­mat­koil­la yli 65 km/h no­peut­ta ajet­ta­es­sa

• Au­to­maat­ti­set kau­ko­va­lot

• Laa­jen­net­tu lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus (stop, yk­si­suun­tai­nen tie, ohi­tus­kiel­to, ohi­tus­kiel­lon päät­ty­mi­nen jne.)

• Ver­hol­la pei­tet­tä­vä la­si­kat­to

• Säh­köi­nen kä­si­jar­ru va­ki­o­na kai­kis­sa va­rus­te­ta­sois­sa

Edel­leen ke­hi­tet­ty EMP2-poh­ja­le­vy

Uu­den Peu­ge­ot 308:n pe­rus­ra­ken­tee­na on edel­leen ke­hi­tet­ty EMP2 (Ef­fi­cient Mo­du­lar Plat­form) -mo­nie­ner­gi­a­poh­ja­ra­ken­ne, joka mah­dol­lis­taa myös säh­köis­ty­neen käyt­tö­voi­ma­ver­si­on. Kak­si la­taus­hyb­ri­di­ver­si­o­ta on­kin saa­ta­vil­la heti tuot­teen lan­see­raa­mi­ses­ta.

Pe­rus­ra­ken­tees­sa on nyt käy­tet­ty uu­sia ele­ment­te­jä, joil­la sii­tä on teh­ty en­tis­tä­kin tur­val­li­sem­pi, te­hok­kaam­pi ja mu­ka­vam­pi.

Mi­toil­ta uu­si Peu­ge­ot 308 vah­vis­taa ase­maan­sa luo­kas­saan:

• Pi­tuus 4,36 m (+11cm)

• Taa­em­mas vie­ty tuu­li­la­si

Peugeot

• Ak­se­lin­vä­li on kas­va­nut +55 mm 2,675 met­riin luo­den li­sää ti­laa ta­ka­ri­vin mat­kus­ta­jil­le

• Kor­keus 1,44 m (- 20 mm)

Ta­va­ra­ti­laa on tar­jol­la 412 lit­raa ja ta­kais­tui­met alas tai­tet­tu­na jopa 1 323 lit­raa.

Uu­den Peu­ge­ot 308:n ae­ro­dy­na­miik­kaan on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta. Kaik­kien ko­rin nä­ky­vien ja vä­hem­män nä­ky­vien osien muo­to on op­ti­moi­tu (pus­ku­rit, il­ma­noh­jai­met, pei­lit, poh­ja­le­vy jne.) ja tu­lok­se­na on huip­pu­luo­kan ae­ro­dy­na­miik­ka Cx-ar­von ol­les­sa 0,28 ja SCx 0,62 m². Suo­ri­tus­ky­ky ja al­hai­set pääs­töt sekä polt­to­ai­ne­te­hok­kuus ovat ol­leet kai­ken suun­nit­te­lun kes­ki­ös­sä.

Ko­ri­ra­ken­tei­den lii­ma­sau­mo­jen mää­rää on li­sät­ty vä­ri­nän pie­nen­tä­mi­sek­si. Ajo­nau­tin­to on mu­ka­na uu­den PEU­GE­OT 308:n jo­kai­ses­sa huo­ko­ses­sa enem­män kuin kos­kaan ai­em­min ja sitä ko­ros­te­taan mal­lin esi­mer­kil­li­sel­lä pi­dol­la, ajo­mu­ka­vuu­del­la sekä kau­pun­kiys­tä­väl­li­sil­lä kä­sit­te­ly­o­mi­nai­suuk­sil­la, ku­ten 10,5 m kään­tö­sä­de.

Mu­ka­va ja viih­tyi­sä si­sä­tun­nel­ma

Uu­den Peu­ge­ot 308:n is­tuin­ten suun­nit­te­lus­sa on ha­lut­tu kiin­nit­tää huo­mio mu­ka­vuu­teen ja ma­te­ri­aa­lien laa­tuun. Ma­te­ri­aa­lei­na on käy­tet­ty uu­den­lais­ta kan­gas­ta, tek­nis­tä verk­koa, al­can­ta­raa, ko­ho­ku­vi­oi­tua nah­kaa sekä vär­jät­tyä nap­pa­nah­kaa.

GT-ver­si­os­sa nämä on vii­meis­tel­ty Ada­mi­ten vä­ri­sil­lä ko­ris­te­om­pe­leil­la, jot­ka nä­ky­vät myös ko­je­lau­das­sa, ovi­pa­nee­leis­sa sekä kes­ki­kon­so­lin peh­mik­keis­sä.

Etuis­tui­met ovat saa­neet AGR (Ak­ti­on für Ge­sun­der Rücken) -hy­väk­syn­nän (va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en joko va­kio- tai li­sä­va­rus­tee­na). Is­tui­met pal­kit­se­vat niin er­go­no­mi­al­la kuin sää­tö­mah­dol­li­suuk­sil­la. Ne voi­daan va­rus­taa kak­si muis­ti­paik­kaa si­säl­tä­väl­lä 10-suun­tai­sel­la sää­tö­va­li­kol­la. Kum­paan­kin etuis­tui­meen on saa­ta­vil­la 8-pis­teen hie­ron­ta­toi­min­to.

55 mm pi­den­ty­nyt ak­se­li­vä­li tuo ta­ka­mat­kus­ta­jil­le li­sää ti­laa ja mu­ka­vuut­ta. Viih­ty­vyyt­tä li­sää­vät kes­ki­kon­so­lin ta­kais­tui­mil­le suun­na­tut kak­si USB-C-pis­to­ket­ta. Ta­kais­tuin­ten kes­kel­lä si­jait­se­va alas las­ket­ta­va kä­si­no­ja tar­jo­aa ta­ka­mat­kus­ta­jien käyt­töön kak­si mu­ki­te­li­net­tä sekä pu­he­lin­te­li­neen. Ylä­a­sen­nos­sa ol­les­saan sen kes­kel­lä si­jait­se­va suk­si­luuk­ku mah­dol­lis­taa pit­kien esi­nei­den kul­jet­ta­mi­sen.

Ik­ku­na­pin­nois­sa on hyö­dyn­net­ty tek­no­lo­gi­an tar­jo­a­mia rat­kai­su­ja:

• Koko la­sin alu­eel­ta läm­mit­tä­vä tuu­li­la­si

• Pak­sum­mat etu- ja ta­ka­la­sit

• Akus­tiik­ka­la­mi­noi­dut si­vuik­ku­nat edes­sä (va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en),

• Ke­hyk­se­tön taus­ta­pei­li Al­lu­re-va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en.

Sy­aa­nin sä­vyi­nen LED-valo pei­lin etu­puo­lel­la ker­too, mil­loin la­taus­hyb­ri­di­ver­sio ajaa pääs­töt­tö­mäs­ti vain säh­köl­lä.

Mat­kus­ta­mon si­säil­man puh­tau­des­ta huo­leh­tii AQS (Air Qu­a­li­ty Sys­tem) -jär­jes­tel­mä, joka tark­kai­lee au­toon si­sään tu­le­van il­man laa­tua ja tar­vit­ta­es­sa käyn­nis­tää au­to­maat­ti­ses­ti si­säil­man kier­rä­tyk­sen. GT-va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en Clean Ca­bin -il­man­puh­dis­tus­jär­jes­tel­mä suo­dat­taa si­säil­mas­ta pois kaa­sut sekä par­tik­ke­lit.

Yh­teis­työs­sä rans­ka­lai­sen huip­pu­ta­son ää­nen­tois­tos­pe­si­a­lis­ti Fo­ca­lin kans­sa to­teu­tet­tu Fo­cal® Pre­mium Hi-Fi -jär­jes­tel­mä koos­tuu kym­me­nes­tä, ai­nut­laa­tui­sil­la pa­ten­toi­duil­la tek­no­lo­gi­oil­la to­teu­te­tus­ta kai­ut­ti­mes­ta. Kai­ut­ti­met on lii­tet­ty uu­teen 690 W 12-ka­na­vai­seen vah­vis­ti­meen ja vii­meis­tel­ty di­gi­taa­li­sel­la Ar­ka­mys-ää­nen­kä­sit­te­lyl­lä.

Peu­ge­o­tin ja Fo­ca­lin tii­mit mää­rit­te­li­vät yh­teis­työs­sä kun­kin kai­ut­ti­men si­jain­nit, jot­ta jo­kai­sel­le mat­kus­ta­jis­ta saa­daan to­teu­tet­tua vai­kut­ta­va ää­nen­tois­to­e­lä­mys. Ää­ni­maa­il­ma on va­kaa ja tark­ka, ää­net tois­tu­vat sel­kei­nä ja bas­so on miel­lyt­tä­vän syvä sekä ras­kas.

Käyt­tö­voi­mat

Nou­dat­ta­en Peu­ge­o­til­le tär­ke­ää Va­lin­nan va­paus -stra­te­gi­aa, uu­si Peu­ge­ot 308 on heti saa­ta­va­na myös kah­te­na la­taus­hyb­ri­di­ver­si­o­na:

• Hyb­rid 225 e-EAT8, 2-ve­toi­nen ver­sio yh­dis­tää 180 hv (132 kW) Pu­re­Tech-moot­to­rin sekä 81 kW säh­kö­moot­to­rin e-EAT8-vaih­teis­toon. C0₂-pääs­töt ovat 26 g/km ja toi­min­ta­mat­ka täys­säh­köl­lä 59 km (WLTP-mit­taus­syk­li, odot­taa lo­pul­lis­ta hy­väk­syn­tää)

• Hyb­rid 180 e-EAT8, 2-ve­toi­nen ver­sio käyt­tää 150 hv (110kW) Pu­re­Tech-moot­to­rin sekä 81 kW säh­kö­moot­to­rin yh­dis­tel­mää lii­tet­ty­nä e-EAT8-au­to­maat­ti­vaih­teis­toon. C0₂-pääs­tö­ar­vo on 25 g/km ja toi­min­ta­mat­ka täys­säh­köl­lä 60 km (WLTP-mit­taus­syk­li, odot­taa lo­pul­lis­ta hy­väk­syn­tää).

La­taus­hyb­ri­dien li­tium-io­ni­a­kun ka­pa­si­teet­ti on 12,4 kWh ja teho 102 kW. Si­säi­nen au­to­la­tu­ri on yk­si­vai­hei­nen 7,4 kW. Akun la­taus ko­ti­la­taus­pis­teel­lä (32 A) tyh­jäs­tä täy­teen vie 1 h 55 min.

Uu­si Peu­ge­ot 308 on saa­ta­va­na myös polt­to­moot­to­ri­ver­si­oi­na, joi­den CO₂-pääs­tö­ar­vot ovat jopa 117 g/km. Moot­to­rit nou­dat­ta­vat vii­mei­sin­tä €6-stan­dar­dia ja ovat par­hail­laan WLTP-mit­taus­syk­lin mu­kai­sel­la hy­väk­syn­tä­kier­rok­sel­la.

Ben­sii­ni­moot­to­rit ovat 3-sy­lin­te­ri­siä ja 1,2-lit­rai­sia:

• Pu­re­Tech 110

• Pu­re­Tech 130

• Pu­re­Tech 130 EAT8

Die­sel­moot­to­rit ovat 4-sy­lin­te­ri­siä ja 1,5-lit­rai­sia:

• Blu­eH­di 130

• Blu­eH­di 130 EAT8

Uu­den Peu­ge­ot 308:n myö­tä Peu­ge­ot vah­vis­taa edel­leen per­soo­nal­li­suut­taan. Ajat­to­ma­na rans­ka­lai­sen tai­don näyt­tee­nä merk­ki kään­tää si­vua his­to­ri­as­saan ja kes­kit­tyy vaa­li­maan val­lit­se­van het­ken kul­jet­ta­jal­le tuo­maa ar­voa ja läpi maa­il­man tun­nis­tet­ta­van laa­dun ta­son esil­le tuo­mis­ta. Ta­voit­tee­na on tar­jo­ta niin tu­tuil­le kuin tu­le­vil­le asi­ak­kail­le tuo­te­merk­ki, joka vas­taa kaik­kiin hei­dän odo­tuk­siin­sa.

Peu­ge­ot 308:n en­nak­ko­myyn­ti Suo­mes­sa al­kaa al­ku­ke­säs­tä 2021 ja liik­kei­siin se saa­puu toi­sel­la vuo­si­puo­lis­kol­la. Mal­li val­mis­te­taan Rans­kas­sa, Mul­hou­sen teh­taal­la.

Peu­ge­ot-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN