Peugeot 308:n ennakkomyynti Suomessa alkaa alkukesästä 2021 ja liikkeisiin se saapuu toisella vuosipuoliskolla. Malli valmistetaan Ranskassa, Mulhousen tehtaalla.

Peugeot 308:n ennakkomyynti Suomessa alkaa alkukesästä 2021 ja liikkeisiin se saapuu toisella vuosipuoliskolla. Malli valmistetaan Ranskassa, Mulhousen tehtaalla.

Peugeot

Täysin uusi Peugeot 308: Myös lataushybridinä

Uusi Peugeot 308 tarjoaa uusimmat ajoavustimet, uudistuneen Peugeot i-Cockpit® -ohjaamon sekä uuden intuitiivisen, liitettävän ja ehdottoman modernin i-Connect® Advanced -multi­me­di­a­jär­jes­telmän.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si Peu­ge­ot 308 vah­vis­taa ase­maan­sa luo­kas­saan. Ko­rin muo­to on uu­dis­tu­nut: kor­keu­del­ta se on edel­tä­jään­sä 20 mm ma­ta­lam­pi ja 55 mm kas­va­nut ak­se­lin­vä­li te­kee si­lu­e­tis­ta pi­dem­män sekä luo li­sää ti­laa ta­kais­tuin­ten mat­kus­ta­jil­le. Ko­ne­pel­ti vai­kut­taa muo­toi­lun­sa an­si­os­ta pit­käl­tä.

Mal­lin kyl­ki­lin­jat ovat sel­ke­ät ja su­la­vat. Kyl­kiin si­joi­te­tut lo­got joh­dat­ta­vat aja­tuk­sen mer­kin his­to­ri­aan (Peu­ge­ot 205, 208, 308...) ja ko­hot­ta­vat mal­lin eloi­saa luon­net­ta.

Ae­ro­dy­naa­mi­nen suo­ri­tus­ky­ky oli stra­te­gi­ses­sa ase­mas­sa ta­ka­o­saa suun­ni­tel­ta­es­sa ja pe­rän ylit­tä­vä tyy­li­käs lin­ja pe­rus­tuu juu­ri tä­hän. Ka­ton ikään kuin ka­to­a­vaan lin­jaan on li­sät­ty jat­kok­si ta­kas­poi­le­ri, joka nyt mää­rit­tää uu­den Peu­ge­ot 308:n il­met­tä.

Peugeot

Ais­tik­kaan ja tyy­lik­kään uu­den Peu­ge­ot 308:n ver­ro­kit löy­ty­vät kor­ke­a­ta­soi­ses­ta ja dy­naa­mi­ses­ta maa­il­mas­ta, mut­ta mal­lin juu­ret py­sy­vät tu­ke­vas­ti Peu­ge­o­tin DNA:ssa.

Uu­den Peu­ge­ot 308:n keu­las­sa näh­dään Peu­ge­o­tin uu­si vaa­ku­na­lo­go. Tun­nus­ta ym­pä­röi­vän etu­sä­lei­kön ku­vio on saa­tu ikään kuin su­lau­tu­maan yh­teen lo­gon kans­sa ja sä­leik­kö vah­vis­taa tun­nuk­sen näyt­tä­vyyt­tä.

Ajo­a­vus­tin­ten käyt­tä­mä tut­ka pii­lou­tuu vaa­ku­nan taak­se ja hyö­dyn­tää tut­ka­tek­no­lo­gi­aa, jon­ka ma­te­ri­aa­li­na on tut­kan aal­to­jen kans­sa yh­teen­so­pi­va in­dium.

Ajo­va­lot ovat ai­na va­ki­o­na LED-va­lai­si­met. Ka­pe­a­lin­jai­si­na ne te­hos­ta­vat mal­lin dy­naa­mis­ta il­met­tä. Va­lot jat­ku­vat ka­pei­na, sa­pe­li­ham­mas­ta muis­tut­ta­vi­na päi­vä­va­loi­na alas ai­na etu­pus­ku­riin as­ti. Va­lo­tun­nus nou­dat­taa Peu­ge­o­tin ny­kyis­tä tyy­liä ja sen tun­nis­taa heti en­si­nä­ke­mäl­tä niin päi­väl­lä kuin yö­ai­kaan.

GT ja GT Pack -va­rus­te­ta­so­jen Full LED -ajo­va­lot ovat vie­lä­kin ohu­em­mat ja nämä Peu­ge­ot Mat­rix LED-va­lot tuo­vat li­sää te­hoa ja tur­val­li­suut­ta ar­jen ajoon.

Myös ta­ka­va­lot käyt­tä­vät mo­der­nin il­meen syn­nyt­tä­vää Full LED -tek­no­lo­gi­aa ja ne esit­tä­vät mer­kin tun­nu­so­mais­ta kol­men kyn­nen raa­pai­sua.

Uu­si Peu­ge­ot 308 on saa­ta­va­na seit­se­mäs­sä eri vä­ris­sä:

• Oli­vi­ne Green

• Ver­ti­go Blue

• Eli­xir Red

• Hel­mi­äi­sen­val­koi­nen

• Ice White

• Ar­ten­se Grey

• Per­la Ne­ran mus­ta

Uu­si Peu­ge­ot i-Cock­pit®

Peu­ge­ot i-Cock­pit® -oh­jaa­mo on tär­keä osa mer­kin DNA:ta. Oh­jaa­mon jo­kai­nen uu­si su­ku­pol­vi on ol­lut en­tis­tä pa­rem­pi ja mo­der­nim­pi. Uu­si Peu­ge­ot 308 esit­te­lee jäl­leen ai­mo harp­pauk­sen ot­ta­neen ver­si­on, mitä tu­lee Peu­ge­ot i-Cock­pit® -oh­jaa­mon er­go­no­mi­aan, laa­tuun sekä muo­toi­luun. Näi­den li­säk­si se saa käy­tet­tä­väk­seen täy­sin uu­den Peu­ge­ot i-Con­nect® -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män.

Peugeot

Peu­ge­o­til­le omi­nai­nen pie­ni­ko­koi­nen oh­jaus­pyö­rä on uu­dis­tu­nut ja on nyt va­rus­tet­tu sen­so­reil­la, jot­ka ha­vait­se­vat kul­jet­ta­jan ot­teen ra­tis­ta ajo­a­vus­ti­mia käy­tet­tä­es­sä. Uu­den er­go­no­mi­sen ja läm­mi­tet­tä­vän (li­sä­va­rus­te) oh­jaus­pyö­rän sää­ti­mil­lä oh­ja­taan myös ra­di­o­ta, me­di­aa, pu­he­lin­ta sekä ajo­a­vus­ti­mia.

10” di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to (Ac­ti­ve Pack -va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en) on si­joi­tet­tu juu­ri sil­män kor­keu­del­le. GT-va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en mit­ta­ris­to on kol­miu­lot­tei­nen. Kul­jet­ta­jan on mah­dol­lis­ta muo­ka­ta di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton esit­tä­mä in­for­maa­tio omien tot­tu­mus­ten mu­kai­sek­si useis­ta eri vaih­to­eh­dois­ta ja oh­jaus­pai­nik­keen avul­la hä­nen on help­po liik­kua eri näy­tet­tä­vien tie­to­jen vä­lil­lä: Tom­Tom-sa­tel­liit­ti­na­vi­goin­ti, ra­dio/me­dia, ajo­a­vus­ti­met, ener­gi­a­vir­taa­mat jne.

Ko­je­lau­dan ka­pe­at il­man­vaih­to­au­kot on si­joi­tet­tu juu­ri mat­kus­ta­jien pään kor­keu­del­le. Näin ne si­jait­se­vat op­ti­maa­li­ses­ti niin il­mas­toin­nin te­hok­kuut­ta kuin mat­kus­ta­jien mu­ka­vuut­ta aja­tel­len.

Uu­del­leen jär­jes­tel­ty ko­je­lau­ta an­taa mah­dol­li­suu­den tuo­da mal­lin va­kio 10” kos­ke­tus­näyt­tö lä­hem­mäk­si kul­jet­ta­jaa ja tä­män kät­tä. Sa­mal­la näyt­tö su­lau­tuu luon­te­vas­ti ko­je­lau­dan mui­hin oh­jai­miin.

Al­lu­re-va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en uu­den Peu­ge­ot 308:n toi­min­to­ja oh­ja­taan mu­kail­ta­vil­la vir­tu­aa­li­sil­la i-tog­g­le-oh­jai­mil­la. Oh­jain­pai­nik­keet on si­joi­tet­tu kes­ki­näyt­tön ala­puo­lel­le ja ne tuo­vat uu­teen Peu­ge­ot 308:aan luo­kas­saan ai­nut­laa­tui­sen tek­no­lo­gi­sen il­meen ja ta­son.

Peugeot

i-tog­g­le-oh­jai­met ovat kos­ke­tuk­sen tun­nis­ta­via pi­ka­ku­vak­kei­ta, jois­ta va­li­taan esi­mer­kik­si il­mas­toin­nin ase­tuk­set, pu­he­lin­lu­et­te­lo, soi­tet­ta­va me­dia tai käy­tet­tä­vä so­vel­lus. Jo­kai­sen käyt­tä­jä voi it­se aset­taa pi­ka­ku­vak­keik­si toi­vo­man­sa toi­min­not.

Uu­den Peu­ge­ot 308:n Peu­ge­ot i-Cock­pit® -oh­jaa­mo on to­tu­tus­ti ra­ken­net­tu kul­jet­ta­jan ym­pä­ril­le si­ten, et­tä kul­jet­ta­jaa ym­pä­röi­vä tila on mah­dol­li­sim­man er­go­no­mi­nen, mut­ta il­man, et­tä mat­kus­ta­ja tun­tee it­se­ään ul­ko­puo­li­sek­si. Sa­maa pe­ri­aa­tet­ta on käy­tet­ty kes­ki­kon­so­lis­sa, joka tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti avau­tuu etu­mat­kus­ta­jaa koh­ti. Yk­si mat­kus­ta­mon si­sus­tuk­sen ta­voit­teis­ta on­kin ol­lut luo­da ta­sa­pai­no kum­man­kin etu­mat­kus­ta­jan ti­lan vä­lil­le.

Kes­ki­kon­so­lin tyy­li on ha­lut­tu pi­tää sel­ke­ä­nä. Uu­si pie­ni­ko­koi­nen 8-vaih­tei­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton va­lit­sin sekä ajo­ti­lan va­lit­sin ikään kuin kaar­tu­vat kul­jet­ta­jan ym­pä­ril­le.

Kes­ki­kon­so­lin kaar­re jat­kuu lan­gat­to­mak­si pu­he­li­men la­tau­sa­se­mak­si ja lo­put kes­ki­kon­so­lis­ta on hyö­dyn­net­ty kul­jet­ta­jan mu­ka­vuut­ta ja säi­ly­tys­ti­lo­ja aja­tel­len. Kes­ki­kon­so­lis­ta löy­ty­vät:

• kak­si iso­ko­kois­ta mu­ki­te­li­net­tä

• kak­si USB-C-pis­to­ket­ta (la­taus sekä la­taus/tie­don­siir­to)

• säi­ly­tys­ti­lo­ja jopa 34 lit­raan as­ti

• kyy­när­no­ja

Mat­kus­ta­mo­ti­lan muo­toi­lus­sa on ha­lut­tu ko­ros­taa ma­te­ri­aa­lien run­saut­ta. Epä­suo­ra LED-tun­nel­ma­va­lo kah­dek­sal­la vä­ri­vaih­to­eh­dol­la va­lai­see ovi­pa­nee­lei­ta, joi­den ver­hoi­lus­sa on va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en käy­tet­ty kan­gas­ta, Al­can­ta­raa® tai sy­vä­ve­det­tyä alu­mii­nia.

Mat­kus­ta­mo­ti­lat ja nii­den vii­meis­te­lyn taso ovat luo­kas­saan ai­nut­laa­tui­set.

Peu­ge­ot i-Con­nect ja i-Con­nect Ad­van­ced

Peu­ge­ot 308:n uu­si mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä yh­dis­tää kun­kin käyt­tä­jän tot­tu­mus­ten mu­kaan par­haat omi­nai­suu­det joko äly­pu­he­lin­ten maa­il­mas­ta tai au­to­maa­il­mas­ta. Er­go­no­mi­nen ja jo­ka­päi­väi­ses­sä käy­tös­sä joh­don­mu­kai­nen jär­jes­tel­mä tar­jo­aa per­so­noi­ta­van näy­tön ja tun­nel­man sekä omat ase­tuk­set jopa kah­dek­sal­le eri käyt­tä­jäp­ro­fii­lil­le.

Peugeot

Hei­jas­tus­toi­min­to (mir­ro­ring) toi­mii uu­te­na nyt lan­gat­to­mas­ti ja Blu­e­tooth-lii­tän­tä tu­kee kah­den pu­he­li­men sa­ma­nai­kais­ta käyt­töä.

10” HD-näyt­tö on yk­sin­ker­tai­nen käyt­tää ja tab­let­ti­mai­sen herk­kä. Sen so­vel­ta­mi­nen omiin tar­pei­siin on help­poa: näyt­töön voi­daan ava­ta usei­ta ik­ku­noi­ta, pi­ka­ku­vak­kei­ta tai äly­pu­he­li­mis­ta tut­tu­ja "wid­get"-iko­ne­ja.

Eri avoin­ten so­vel­lus­ten vä­lil­lä on help­po liik­kua niin va­sem­mal­ta oi­ke­al­le kuin yl­hääl­tä alas pyyh­käi­se­mäl­lä. Kol­mel­la sor­mel­la pai­net­ta­es­sa avau­tuu so­vel­lus­ten lis­ta. Pää­näyt­töön pa­la­taan yk­sin­ker­tai­ses­ti eril­lis­tä “Koti”-pai­ni­ket­ta pai­na­mal­la - ai­van ku­ten äly­pu­he­li­mis­sa.

Uu­si Peu­ge­ot i-Con­nect Ad­van­ced -jär­jes­tel­mä on suo­ri­tus­ky­kyi­nen ja te­ho­kas. Tom­Tom sa­tel­liit­ti­na­vi­goin­ti avau­tuu koko 10” näy­tön laa­juu­del­le ja sen tie­dot päi­vit­ty­vät suo­raan ”pil­ves­tä”.

Ajo­a­vus­ti­met

Uu­si Peu­ge­ot 308 ot­taa uu­den as­ke­leen koh­ti puo­li­au­to­no­mis­ta aja­mis­ta uu­den Drive As­sist 2.0 -avus­ti­men myö­tä. Tämä uu­si ajo­a­vus­tin­jär­jes­tel­mä tu­lee saa­ta­vil­la vuo­den lo­pul­la. Se koos­tuu adap­tii­vi­ses­ta va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­mes­tä Stop & Go -toi­min­nol­la (EAT8-au­to­maat­ti­vaih­teis­ton yh­tey­des­sä) sekä ajo­lin­ja-avus­ti­mes­ta, joi­den li­säk­si uu­te­na on kol­me toi­min­toa:

• Kais­tan­vaih­to­a­vus­tin eh­dot­taa kul­jet­ta­jal­le edes­sä aja­van ajo­neu­von ohit­ta­mis­ta ja omal­le ajo­kais­tal­le pa­luu­ta, kun ajo­no­peus on 70 km/h ja 180 km/h vä­lil­lä

• En­na­koi­va no­peus­ra­joi­tus suo­si­tus eh­dot­taa kul­jet­ta­jal­le ajo­no­peu­den so­peut­ta­mis­ta (jar­ru­tus ja kiih­dy­tys) no­peus­ra­joi­tus­lii­ken­ne­merk­kien mu­kai­ses­ti

• Kaar­re­no­peu­den mu­kau­tu­sa­vus­tin op­ti­moi ajo­no­peu­den kaar­teen jyrk­kyy­sas­teen mu­kaan ai­na ajo­no­peu­teen 180 km/h as­ti

Uu­si Peu­ge­ot 308 on va­kio- ja li­sä­va­rus­te­mah­dol­li­suuk­sil­taan luok­kan­sa huip­pu­ta­soa. Uu­te­na se tar­jo­aa muun mu­as­sa seu­raa­vat:

• Pit­kän kan­ta­man kat­ve­a­vus­tin (ai­na 75 met­riin),

• Pe­ruu­tus­suun­nan lii­ken­teen vah­ti (va­roit­taa pe­ruu­tet­ta­es­sa alu­eel­la ole­vis­ta vaa­rois­ta)

• Uu­si 180° HD-pe­ruu­tus­ka­me­ra pe­su­suut­ti­mel­la

• 360° py­sä­köin­ti­a­vus­tin nel­jäl­lä ka­me­ral­la (etu, taka sekä si­vut),

• Avai­me­ton lu­ki­tus ja käyn­nis­tys,

• Koko la­sin alu­eel­ta läm­mi­tet­tä­vä tuu­li­la­si sekä läm­mi­tet­ty oh­jaus­pyö­rä,

• E-call+ -hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mä kul­jet­ta­jan pu­he­lin­nu­me­ron il­moi­tuk­sel­la sekä au­ton si­jain­nin il­moi­tus kais­tan me­no­suun­ta mu­kaan lu­kien,

• Pe­ruu­tet­ta­es­sa sää­ty­vät si­vu­pei­lit

Näi­den li­säk­si uu­si Peu­ge­ot 308 tar­jo­aa yhä laa­jan va­li­koi­man tur­val­li­suus- ja ajo­a­vus­ti­mia sekä mui­ta va­rus­tei­ta va­rus­te­ver­si­os­ta riip­pu­en:

• Au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­to, joka tun­nis­taa ja­lan­kul­ki­jat ja pyö­räi­li­jät niin päi­väl­lä kuin yöl­lä ajo­no­peuk­sis­sa 7 km/h - 140 km/h sekä tör­mäys­va­roi­tin

• Ak­tii­vi­nen kais­ta­vah­ti

• Kul­jet­ta­jan vi­reys­hä­ly­tin tark­kai­lee kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­laa oh­jaus­pyö­rän mik­ro­liik­kei­den pe­rus­teel­la ja hä­lyt­tää vi­reys­ti­lan las­kies­sa pit­kil­lä ajo­mat­koil­la yli 65 km/h no­peut­ta ajet­ta­es­sa

• Au­to­maat­ti­set kau­ko­va­lot

• Laa­jen­net­tu lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus (stop, yk­si­suun­tai­nen tie, ohi­tus­kiel­to, ohi­tus­kiel­lon päät­ty­mi­nen jne.)

• Ver­hol­la pei­tet­tä­vä la­si­kat­to

• Säh­köi­nen kä­si­jar­ru va­ki­o­na kai­kis­sa va­rus­te­ta­sois­sa

Edel­leen ke­hi­tet­ty EMP2-poh­ja­le­vy

Uu­den Peu­ge­ot 308:n pe­rus­ra­ken­tee­na on edel­leen ke­hi­tet­ty EMP2 (Ef­fi­cient Mo­du­lar Plat­form) -mo­nie­ner­gi­a­poh­ja­ra­ken­ne, joka mah­dol­lis­taa myös säh­köis­ty­neen käyt­tö­voi­ma­ver­si­on. Kak­si la­taus­hyb­ri­di­ver­si­o­ta on­kin saa­ta­vil­la heti tuot­teen lan­see­raa­mi­ses­ta.

Pe­rus­ra­ken­tees­sa on nyt käy­tet­ty uu­sia ele­ment­te­jä, joil­la sii­tä on teh­ty en­tis­tä­kin tur­val­li­sem­pi, te­hok­kaam­pi ja mu­ka­vam­pi.

Mi­toil­ta uu­si Peu­ge­ot 308 vah­vis­taa ase­maan­sa luo­kas­saan:

• Pi­tuus 4,36 m (+11cm)

• Taa­em­mas vie­ty tuu­li­la­si

Peugeot

• Ak­se­lin­vä­li on kas­va­nut +55 mm 2,675 met­riin luo­den li­sää ti­laa ta­ka­ri­vin mat­kus­ta­jil­le

• Kor­keus 1,44 m (- 20 mm)

Ta­va­ra­ti­laa on tar­jol­la 412 lit­raa ja ta­kais­tui­met alas tai­tet­tu­na jopa 1 323 lit­raa.

Uu­den Peu­ge­ot 308:n ae­ro­dy­na­miik­kaan on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta. Kaik­kien ko­rin nä­ky­vien ja vä­hem­män nä­ky­vien osien muo­to on op­ti­moi­tu (pus­ku­rit, il­ma­noh­jai­met, pei­lit, poh­ja­le­vy jne.) ja tu­lok­se­na on huip­pu­luo­kan ae­ro­dy­na­miik­ka Cx-ar­von ol­les­sa 0,28 ja SCx 0,62 m². Suo­ri­tus­ky­ky ja al­hai­set pääs­töt sekä polt­to­ai­ne­te­hok­kuus ovat ol­leet kai­ken suun­nit­te­lun kes­ki­ös­sä.

Ko­ri­ra­ken­tei­den lii­ma­sau­mo­jen mää­rää on li­sät­ty vä­ri­nän pie­nen­tä­mi­sek­si. Ajo­nau­tin­to on mu­ka­na uu­den PEU­GE­OT 308:n jo­kai­ses­sa huo­ko­ses­sa enem­män kuin kos­kaan ai­em­min ja sitä ko­ros­te­taan mal­lin esi­mer­kil­li­sel­lä pi­dol­la, ajo­mu­ka­vuu­del­la sekä kau­pun­kiys­tä­väl­li­sil­lä kä­sit­te­ly­o­mi­nai­suuk­sil­la, ku­ten 10,5 m kään­tö­sä­de.

Mu­ka­va ja viih­tyi­sä si­sä­tun­nel­ma

Uu­den Peu­ge­ot 308:n is­tuin­ten suun­nit­te­lus­sa on ha­lut­tu kiin­nit­tää huo­mio mu­ka­vuu­teen ja ma­te­ri­aa­lien laa­tuun. Ma­te­ri­aa­lei­na on käy­tet­ty uu­den­lais­ta kan­gas­ta, tek­nis­tä verk­koa, al­can­ta­raa, ko­ho­ku­vi­oi­tua nah­kaa sekä vär­jät­tyä nap­pa­nah­kaa.

GT-ver­si­os­sa nämä on vii­meis­tel­ty Ada­mi­ten vä­ri­sil­lä ko­ris­te­om­pe­leil­la, jot­ka nä­ky­vät myös ko­je­lau­das­sa, ovi­pa­nee­leis­sa sekä kes­ki­kon­so­lin peh­mik­keis­sä.

Etuis­tui­met ovat saa­neet AGR (Ak­ti­on für Ge­sun­der Rücken) -hy­väk­syn­nän (va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en joko va­kio- tai li­sä­va­rus­tee­na). Is­tui­met pal­kit­se­vat niin er­go­no­mi­al­la kuin sää­tö­mah­dol­li­suuk­sil­la. Ne voi­daan va­rus­taa kak­si muis­ti­paik­kaa si­säl­tä­väl­lä 10-suun­tai­sel­la sää­tö­va­li­kol­la. Kum­paan­kin etuis­tui­meen on saa­ta­vil­la 8-pis­teen hie­ron­ta­toi­min­to.

55 mm pi­den­ty­nyt ak­se­li­vä­li tuo ta­ka­mat­kus­ta­jil­le li­sää ti­laa ja mu­ka­vuut­ta. Viih­ty­vyyt­tä li­sää­vät kes­ki­kon­so­lin ta­kais­tui­mil­le suun­na­tut kak­si USB-C-pis­to­ket­ta. Ta­kais­tuin­ten kes­kel­lä si­jait­se­va alas las­ket­ta­va kä­si­no­ja tar­jo­aa ta­ka­mat­kus­ta­jien käyt­töön kak­si mu­ki­te­li­net­tä sekä pu­he­lin­te­li­neen. Ylä­a­sen­nos­sa ol­les­saan sen kes­kel­lä si­jait­se­va suk­si­luuk­ku mah­dol­lis­taa pit­kien esi­nei­den kul­jet­ta­mi­sen.

Ik­ku­na­pin­nois­sa on hyö­dyn­net­ty tek­no­lo­gi­an tar­jo­a­mia rat­kai­su­ja:

• Koko la­sin alu­eel­ta läm­mit­tä­vä tuu­li­la­si

• Pak­sum­mat etu- ja ta­ka­la­sit

• Akus­tiik­ka­la­mi­noi­dut si­vuik­ku­nat edes­sä (va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en),

• Ke­hyk­se­tön taus­ta­pei­li Al­lu­re-va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en.

Sy­aa­nin sä­vyi­nen LED-valo pei­lin etu­puo­lel­la ker­too, mil­loin la­taus­hyb­ri­di­ver­sio ajaa pääs­töt­tö­mäs­ti vain säh­köl­lä.

Mat­kus­ta­mon si­säil­man puh­tau­des­ta huo­leh­tii AQS (Air Qu­a­li­ty Sys­tem) -jär­jes­tel­mä, joka tark­kai­lee au­toon si­sään tu­le­van il­man laa­tua ja tar­vit­ta­es­sa käyn­nis­tää au­to­maat­ti­ses­ti si­säil­man kier­rä­tyk­sen. GT-va­rus­te­ta­sos­ta al­ka­en Clean Ca­bin -il­man­puh­dis­tus­jär­jes­tel­mä suo­dat­taa si­säil­mas­ta pois kaa­sut sekä par­tik­ke­lit.

Yh­teis­työs­sä rans­ka­lai­sen huip­pu­ta­son ää­nen­tois­tos­pe­si­a­lis­ti Fo­ca­lin kans­sa to­teu­tet­tu Fo­cal® Pre­mium Hi-Fi -jär­jes­tel­mä koos­tuu kym­me­nes­tä, ai­nut­laa­tui­sil­la pa­ten­toi­duil­la tek­no­lo­gi­oil­la to­teu­te­tus­ta kai­ut­ti­mes­ta. Kai­ut­ti­met on lii­tet­ty uu­teen 690 W 12-ka­na­vai­seen vah­vis­ti­meen ja vii­meis­tel­ty di­gi­taa­li­sel­la Ar­ka­mys-ää­nen­kä­sit­te­lyl­lä.

Peu­ge­o­tin ja Fo­ca­lin tii­mit mää­rit­te­li­vät yh­teis­työs­sä kun­kin kai­ut­ti­men si­jain­nit, jot­ta jo­kai­sel­le mat­kus­ta­jis­ta saa­daan to­teu­tet­tua vai­kut­ta­va ää­nen­tois­to­e­lä­mys. Ää­ni­maa­il­ma on va­kaa ja tark­ka, ää­net tois­tu­vat sel­kei­nä ja bas­so on miel­lyt­tä­vän syvä sekä ras­kas.

Käyt­tö­voi­mat

Nou­dat­ta­en Peu­ge­o­til­le tär­ke­ää Va­lin­nan va­paus -stra­te­gi­aa, uu­si Peu­ge­ot 308 on heti saa­ta­va­na myös kah­te­na la­taus­hyb­ri­di­ver­si­o­na:

• Hyb­rid 225 e-EAT8, 2-ve­toi­nen ver­sio yh­dis­tää 180 hv (132 kW) Pu­re­Tech-moot­to­rin sekä 81 kW säh­kö­moot­to­rin e-EAT8-vaih­teis­toon. C0₂-pääs­töt ovat 26 g/km ja toi­min­ta­mat­ka täys­säh­köl­lä 59 km (WLTP-mit­taus­syk­li, odot­taa lo­pul­lis­ta hy­väk­syn­tää)

• Hyb­rid 180 e-EAT8, 2-ve­toi­nen ver­sio käyt­tää 150 hv (110kW) Pu­re­Tech-moot­to­rin sekä 81 kW säh­kö­moot­to­rin yh­dis­tel­mää lii­tet­ty­nä e-EAT8-au­to­maat­ti­vaih­teis­toon. C0₂-pääs­tö­ar­vo on 25 g/km ja toi­min­ta­mat­ka täys­säh­köl­lä 60 km (WLTP-mit­taus­syk­li, odot­taa lo­pul­lis­ta hy­väk­syn­tää).

La­taus­hyb­ri­dien li­tium-io­ni­a­kun ka­pa­si­teet­ti on 12,4 kWh ja teho 102 kW. Si­säi­nen au­to­la­tu­ri on yk­si­vai­hei­nen 7,4 kW. Akun la­taus ko­ti­la­taus­pis­teel­lä (32 A) tyh­jäs­tä täy­teen vie 1 h 55 min.

Uu­si Peu­ge­ot 308 on saa­ta­va­na myös polt­to­moot­to­ri­ver­si­oi­na, joi­den CO₂-pääs­tö­ar­vot ovat jopa 117 g/km. Moot­to­rit nou­dat­ta­vat vii­mei­sin­tä €6-stan­dar­dia ja ovat par­hail­laan WLTP-mit­taus­syk­lin mu­kai­sel­la hy­väk­syn­tä­kier­rok­sel­la.

Ben­sii­ni­moot­to­rit ovat 3-sy­lin­te­ri­siä ja 1,2-lit­rai­sia:

• Pu­re­Tech 110

• Pu­re­Tech 130

• Pu­re­Tech 130 EAT8

Die­sel­moot­to­rit ovat 4-sy­lin­te­ri­siä ja 1,5-lit­rai­sia:

• Blu­eH­di 130

• Blu­eH­di 130 EAT8

Uu­den Peu­ge­ot 308:n myö­tä Peu­ge­ot vah­vis­taa edel­leen per­soo­nal­li­suut­taan. Ajat­to­ma­na rans­ka­lai­sen tai­don näyt­tee­nä merk­ki kään­tää si­vua his­to­ri­as­saan ja kes­kit­tyy vaa­li­maan val­lit­se­van het­ken kul­jet­ta­jal­le tuo­maa ar­voa ja läpi maa­il­man tun­nis­tet­ta­van laa­dun ta­son esil­le tuo­mis­ta. Ta­voit­tee­na on tar­jo­ta niin tu­tuil­le kuin tu­le­vil­le asi­ak­kail­le tuo­te­merk­ki, joka vas­taa kaik­kiin hei­dän odo­tuk­siin­sa.

Peu­ge­ot 308:n en­nak­ko­myyn­ti Suo­mes­sa al­kaa al­ku­ke­säs­tä 2021 ja liik­kei­siin se saa­puu toi­sel­la vuo­si­puo­lis­kol­la. Mal­li val­mis­te­taan Rans­kas­sa, Mul­hou­sen teh­taal­la.

Peu­ge­ot-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%

Auto Bild.Uutiset

Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa

Auto Bild.Uutiset

Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN