Todellinen superuutinen: Jokamiehen lentävä auto on lähempänä toteutusta kuin arvaatkaan!
Lentävät autot ovat tulevaisuuden sana. Tähän mennessä sellaisia on tehty vaihtelevalla menestyksellä, mutta tämä projekti vaikuttaa todella mielekkäältä. Terrafugia-niminen yhtiö kehittelee sellaista parhaillaan täysillä. Yhtiö esitteli hiljattain uuden TF-X -mallin, jota esitellään oheisella jännittävällä videolla.
Amerikkalainen Terrafugia TF-X on ihan oikea lentävä auto, jolla pystyy ajamaan normaalissa maantie- ja kaupunkiliikenteessä henkilöautona ja jota pystyy tällöin lataamaan pistokeladattavana hybridiautona.
Mikä ehkä parasta, Terrafugia TF-X ei vaadi erillistä kiitotietä, vaan se nousee pystysuoraan. Terrafugia TF-X on kuitenkin vielä kehitystyön alkuvaiheissa. Videolla ilmenevät ensimmäiset viitteet siitä, mitä tuleman pitää, kunhan TF-X saadaan hiotuksi sarjatuotantoon.
Terrafugia TF-X kykenee lentämään 320 km/h nopeudella ja lentotilassa sen toimintamatkaksi ilmoitetaan yli 800 kilometriä. Polttomoottori kehittää yli 300 hevosvoimaa ja sen avulla voidaan ladata autokäytössä tarvittavia ajoakkuja.
Terrafugia TF-X:ssä on hieman saman kaltaiset pystysuoraan käännettävät potkurit kuin amerikkalaisessa Bell Boeing V22 Osprey -sotilaskoneessa, joten sillä pystyy nousemaan ja laskeutumaan pystysuoraan. Näitä vaiheita varten käytetään sähkömoottoria.
Suoraan lennettäessä käytetään puolestaan siipiin asennettua polttomoottoria. Laskeutumisen jälkeen Terrafugia TF-X:n siivet taittuvat hetkessä maantieajotilaan.
Nelipaikkainen Terrafugia TF-X mahtuu tavalliseen, isohkoon autotalliin.
Terrafugian pitäisi toimia yhtä pätevästi sekä maantiellä että ilmassa.
Amerikkalaisen valmistajan mukaan Terrafugia TF-X vaatii Yhdysvalloissa pelkän ajokortin, sillä tämä lentävä auto nousee ja laskeutuu automaattisesti.
Terrafugiassa on Osprey-lentokonetta muistuttavat kääntyvät potkurit, jolloin nousu ja lasku sujuvat pystysuoraan. Kiitorataa ei siten tarvita.
Kun kuljettaja välittää autolle lentosa varten määränpäätiedot tietokoneeseen, Terrafugia TF-X löytää automaattisesti perille.
Terrafugialla ajetaan maantiellä sähköllä ja ilmassa polttomoottorin voimin.
Terrafugia on oman ilmoituksensa mukaan valmistanut jo pienoismallin tuulitunnelia varten mittakaavassa 1:10. Tuulitunnelitestien aloitusajankohtaa ei toistaiseksi ole päätetty.
Terrafugia TF-X:n valmistuksen aloitusajankohtaa tai myynnin aloitusta ei vielä ole ilmoitettu, mutta jo pelkkä ajatus lentävästä autosta yksityiskäytössä on kiehtova. Valmistajan kotisivulla olevan tiedon perusteella sarjavalmistukseen voinee mennä vielä 8–12 vuotta.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Epikoret valkoisina
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI