Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota

Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023

Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logia tekee entistä enemmän entistä vähemmällä. Mallistossa on sekä ulko- että sisäpuolella hienosäädettyä suunnittelua, sekä mm. sisällöltään muokattava 12,3-tuumainen täysdigitaalinen mittaristo sekä uusi, 10,5-tuumainen mediakeskus.

Auto Bild.Uutiset

To­yo­ta Co­rol­laa on myy­ty 12 su­ku­pol­ven ai­ka­na (vuo­des­ta 1966) läh­tien yli 50 mil­joo­naa kap­pa­let­ta.

Kyky ol­la ajan her­mol­la nä­kyy jäl­leen tä­nään, kun on tul­lut ai­ka esi­tel­lä uu­siu­tu­va To­yo­ta Co­rol­la. Nä­ky­vil­lä ole­va on 2019 esi­tel­lyn de­sig­nin luon­tais­ta ke­hi­tys­kul­kua. Isoim­mat harp­pauk­set tä­män ke­hi­tys­ku­lun suh­teen on otet­tu kau­nii­den muo­to­jen al­la.

Tuo­re, tyy­li­käs ul­ko­kuo­ri kät­kee si­sään­sä To­yo­tan vii­den­nen su­ku­pol­ven hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­aa, uu­den su­ku­pol­ven di­gi­taa­lis­ta kul­jet­ta­jan ym­pä­ris­töä ja en­tis­tä kat­ta­vam­paa To­yo­ta T-Mate -avus­tin- ja -tur­val­li­suus­jär­jes­tel­miä.

Toyota Corolla Sedan. Hatchback-, Touring Sports- ja sedan-korimalleja täydentää loppuvuodesta crossover-versio, Toyota Corolla Cross.

Toyota Corolla Sedan. Hatchback-, Touring Sports- ja sedan-korimalleja täydentää loppuvuodesta crossover-versio, Toyota Corolla Cross.

Toyota

Toyota Corolla Sedan

Toyota Corolla Sedan

Toyota

Uu­siu­tu­va To­yo­ta Co­rol­la vah­vis­taa en­ti­ses­tään ase­maan­sa To­yo­tan mal­lis­tos­sa – on­han ny­kyi­nen mal­li saa­vut­ta­nut To­yo­ta Co­rol­lan his­to­ri­an suu­rim­man mark­ki­na­o­suu­den Eu­roo­pas­sa ol­len sa­mal­la maa­no­san toi­sek­si myy­dyin To­yo­tan hen­ki­lö­au­to­mal­li.

Hatch­back-, Tou­ring Sports- ja se­dan-ko­ri­mal­le­ja täy­den­tää lop­pu­vuo­des­ta cros­so­ver-ver­sio, To­yo­ta Co­rol­la Cross.

Sa­mal­la To­yo­ta Co­rol­lan mal­lis­to on ai­noa seg­men­tis­sään tar­jo­ten täys­hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­an – ta­van ol­la ener­gi­a­te­ho­kas ai­na ja ajaa nol­la­pääs­töi­se­nä mer­kit­tä­viä osuuk­sia päi­vit­täi­sis­tä mat­kois­ta.

To­yo­tan 5. su­ku­pol­ven hyb­ri­di­tek­no­lo­gia

Vuon­na 1997 al­ka­nut mat­ka jat­kuu ja vauh­ti kiih­tyy. Täys­hyb­ri­di­tek­no­lo­gia, joka on teh­nyt To­yo­tas­ta säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen joh­ta­jan, saa is­ket­tyä taas mer­kit­tä­vän ra­ja­pyy­kin maa­han.

Uu­siu­tu­van To­yo­ta Co­rol­lan myö­tä esi­tel­lään ni­mit­täin jo vii­den­nen su­ku­pol­ven it­se­la­taa­va täys­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä.

To­yo­ta Co­rol­laan tar­jot­ta­vat voi­ma­lin­jat pe­rus­tu­vat 1,8- ja 2,0-lit­rai­siin ben­sii­ni­moot­to­rei­hin. Sekä polt­to­moot­to­ria, säh­kö­moot­to­rei­ta et­tä te­hon­hal­lin­taa edel­leen ke­hit­tä­mäl­lä saa­daan jär­jes­tel­mis­tä ulos enem­män te­hoa, pa­rem­paa suo­ri­tus­ky­kyä ja ajet­ta­vuut­ta joko sa­moil­la tai jopa alem­mil­la ku­lu­tus- ja pääs­tö­lu­ke­mil­la kuin ai­em­min.

Ener­gi­a­te­ho­kas jär­jes­tel­mä hyö­tyy mm. voi­ma­lin­jan jopa 18 kg ke­vy­em­mäs­tä mas­sas­ta.

Sa­mal­la ajet­ta­vuut­ta on edel­leen vie­ty eteen­päin koh­ti luon­tai­sem­paa, kul­jet­ta­jaa pal­kit­se­vam­paa käy­tös­tä. Jär­jes­tel­mä on en­tis­tä in­tui­tii­vi­sem­pi ja hil­jai­sem­pi.

Jär­jes­tel­mien ko­ko­nais­te­hot ovat kas­va­neet 140 ja 196 he­vos­voi­maan, pa­ran­ta­en mm. 1,8-lit­rai­sel­la hyb­ri­di­voi­ma­lin­jal­la va­rus­te­tun mal­lin kiih­ty­vyyt­tä 0–100 km/h no­peu­teen 1,7 se­kun­nil­la noin yh­dek­sän se­kun­tiin ja isom­mal­la, 2,0-lit­rai­sel­la hyb­ri­di­voi­ma­lin­jal­la puo­lel­la se­kun­nil­la noin 7,5 se­kun­tiin.

WLTP-syk­lin mu­kais­ten CO2-pääs­tö­jen odo­te­taan las­ke­van mal­lis­ta riip­pu­en jopa 3 g/km. (Huom: kaik­ki tek­ni­set ar­vot vah­vis­te­taan ajo­neu­von lo­pul­li­sel­la tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä).

Miel­lyt­tä­vän te­ho­kas käyt­tö­ko­ke­mus

Uu­siu­tu­va Co­rol­la hyö­dyn­tää di­gi­taa­lis­ten ko­je­lau­dan par­hai­ta puo­lia. Pa­ras käyt­tö­ko­ke­mus ra­ken­tuu muo­kat­ta­vas­ta si­säl­lös­tä, sel­key­des­tä, ja in­ter­ne­tin kaut­ta ta­pah­tu­vis­ta päi­vi­tyk­sis­tä.

10,5-tuu­mai­nen me­di­a­näyt­tö näyt­tää HD-ta­sois­ta ku­vaa kai­kis­sa va­lais­tu­so­lo­suh­teis­sa.

Va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en mit­ta­ris­to pe­rus­tuu 12,3-tuu­mai­seen näyt­töön, jon­ka si­säl­tö on muo­kat­ta­vis­sa kul­jet­ta­jan toi­vo­mal­la ta­val­la.

Uusiutuva Corolla hyödyntää digitaalisten kojelaudan parhaita puolia. Paras käyttökokemus rakentuu muokattavasta sisällöstä, selkeydestä, ja internetin kautta tapahtuvista päivityksistä.

Uusiutuva Corolla hyödyntää digitaalisten kojelaudan parhaita puolia. Paras käyttökokemus rakentuu muokattavasta sisällöstä, selkeydestä, ja internetin kautta tapahtuvista päivityksistä.

Toyota

Au­tois­sa on pil­vi­na­vi­goin­ti, joka on ai­na ajan ta­sal­la ja ky­ke­nee il­moit­ta­maan mm. lii­ken­ne­ti­lan­tei­den muut­tu­mi­ses­ta.

Uut­ta on myös ää­ni­oh­jat­tu as­sis­tent­ti, jon­ka suun­nit­te­lus­sa on pa­nos­tet­tu in­tui­tii­vi­seen kans­sa­käy­mi­seen. Se mah­dol­lis­taa mm. na­vi­goin­nin tai au­ton toi­min­to­jen oh­jaa­mi­sen, ku­ten vaik­ka­pa ik­ku­noi­den avaa­mi­sen tai sul­ke­mi­sen ää­ni­ko­men­noil­la.

Ke­hit­ty­neet etä­oh­jaus­toi­min­not MyT-mo­bii­li­so­vel­luk­sen kaut­ta mah­dol­lis­ta­vat mm. kes­kus­lu­ki­tuk­sen oh­jauk­sen, etä­läm­mi­tyk­sen tai -vii­len­nyk­sen tai au­ton toi­min­to­jen ja omien ajo­mat­ko­jen seu­raa­mi­sen.

Tuo­ret­ta de­sig­nia

Jo­kai­sel­la To­yo­ta Co­rol­lan ko­ri­mal­lil­la on oma tyy­lin­sä ja tar­koi­tuk­sen­sa. Ul­koi­set muu­tok­set si­säl­tä­vät muun mu­as­sa etu­sä­lei­kön, su­mu­va­lo­jen ym­pä­ris­tön ja ke­vyt­me­tal­li­van­tei­den uu­dis­tuk­sia.

Bi-LED-ajo­va­lot ovat uu­dis­tu­neet ja kor­ke­am­mis­sa va­rus­te­ta­sois­sa on edel­leen saa­ta­vil­la mu­kau­tu­vat AHS-kau­ko­va­lot.

Uu­det ul­ko­vä­rit ha­ke­vat ins­pi­raa­ti­on­sa niin luon­non kuin me­tal­lin ajat­to­mis­ta sä­vyis­tä, esi­merk­kei­nä hoh­ta­van si­ni­nen Ju­ni­per Blue ja va­lais­tuk­sen mu­kaan elä­vä Mid­night Teal.

Si­sä­ti­lois­sa tun­nel­ma on mo­der­ni ja To­yo­tal­le us­kol­li­ses­ti laa­du­kas. Uu­det ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­lit, so­mis­teet ja ku­vi­oin­nit luo­vat uu­sis­sa vä­ri­vaih­to­eh­dois­saan sy­vän har­mo­ni­sen vai­ku­tel­man.

Ta­hat­to­man kiih­dyt­tä­mi­sen es­tä­mi­nen

Uu­dis­tu­va Co­rol­la on va­rus­tet­tu To­yo­ta T-Mate -jär­jes­tel­mäl­lä, joka yh­dis­tää vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -tur­val­li­suus­va­rus­teet mui­hin kul­jet­ta­jan avus­tin­jär­jes­tel­miin.

Uu­sia omi­nai­suuk­sia ovat mm. ta­hat­to­man kiih­dyt­tä­mi­sen es­tä­mi­nen esim. lii­ken­ne­va­lois­ta toi­sen au­ton pe­räs­sä läh­det­tä­es­sä, vas­taan­tu­le­van ja ris­te­ä­vän lii­ken­teen val­von­nan ris­teyk­sis­sä sekä hä­tä­oh­jau­sa­vus­ti­men.

Myös To­yo­ta T-Mate on lan­gat­to­mien over-the-air-päi­vi­tys­ten pii­ris­sä ja si­ten mah­dol­lis­taa uu­sien omi­nai­suuk­sien li­sää­mi­sen au­ton elin­kaa­ren ai­ka­na.

To­yo­ta T-Mate si­säl­tää myös Safe Exit As­sist -jär­jes­tel­män. Se an­taa va­roi­tuk­sen, mi­kä­li ovea avat­ta­es­sa ha­vai­taan ta­kaa lä­hes­ty­vä ajo­neu­vo tai pyö­räi­li­jä.

To­yo­ta Co­rol­la GR Sport

Ai­na en­sie­sit­te­lys­tään vuon­na 2020 läh­tien GR Sport -va­rus­te­ta­so on tuo­nut Co­rol­lal­le uu­sia asi­ak­kai­ta.

To­yo­ta Ga­zoo Mo­tors­por­tin maa­il­man­mes­ta­ruus­ta­son me­nes­tyk­sen ins­pi­roi­ma va­rus­te­ta­so päi­vit­tyy uu­sil­la 18-tuu­mai­sil­la ke­vyt­me­tal­li­van­teil­la, GR Sport -ta­ka­pus­ku­ril­la ja alail­ma­noh­jai­mel­la.

Toyota Corolla GR Sport.

Toyota Corolla GR Sport.

Toyota

Si­sä­ti­lois­sa GR-logo so­mis­taa pään­tu­kia ja käyn­nis­tys­pai­ni­ket­ta, ja GR-eri­kois­ver­hoi­lun pie­net yk­si­tyis­koh­dat vie­vät koh­ti GR Sport -tun­nel­maa.

Uu­dis­tu­van To­yo­ta Co­rol­lan en­nak­ko­myyn­ti al­kaa al­ku­syk­syn 2022 ai­ka­na. En­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Suo­meen al­ku­vuo­des­ta 2023.

To­yo­ta-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU