Upouusi Subaru Outback saa ensi-iltansa Suomessa 8. toukokuuta. Malliston hinnat alkavat Subaru Outback Adventuren 43 398 eurosta.

Upouusi Subaru Outback saa ensi-iltansa Suomessa 8. toukokuuta. Malliston hinnat alkavat Subaru Outback Adventuren 43 398 eurosta.

Subaru

Uusi Subaru Outback: Suomeen toukokuussa

26 vuoden ja yli 6,6 miljoonan valmistetun auton jälkeen SUV-luokan edelläkävijän Subaru Outbackin kuudes sukupolvi saapuu 8. toukokuuta Suomeen.

Auto Bild.Uutiset

Kun Su­ba­ru lan­see­ra­si 1990-lu­vun puo­li­vä­lis­sä uu­den Su­ba­ru Out­back-mal­lin, se mer­kit­si ko­ko­naan uu­den au­to­luo­kan syn­tyä. Idea oli yk­sin­ker­tai­sen ne­ro­kas.

Ra­ken­ta­mal­la Su­ba­ru Le­ga­cy STW:lle kor­ke­am­man maa­va­ran, alus­tan sekä pyö­rän­ko­te­loi­den suo­jauk­set sekä seik­kai­lun­ha­lui­sen ja ka­ris­maat­ti­sen ul­ko­nä­ön, Su­ba­ru loi mark­ki­noil­le uu­den­lai­sen SUV-luo­kan.

Ne­li­ve­toi­nen Su­ba­ru Out­back sei­soi tu­ke­vas­ti nel­jän pyö­rän pääl­lä ja näyt­ti tie­tä tu­le­vai­suu­teen. Kes­ti kak­si vuot­ta en­nen kuin Su­ba­ru Out­back sai en­sim­mäi­sen kil­pai­li­jan­sa mark­ki­noil­le. Tänä päi­vä­nä käy­tän­nös­sä jo­kai­sel­la au­ton­val­mis­ta­jal­la on mal­lis­tos­saan oma SUV-mal­li.

Uut­ta muo­toi­lua

Vaikka kuudennen sukupolven Subaru Outbackiin ei ole säilytetty edeltäjästä ainoatakaan yhteistä peltiosaa, uutuuden sukunäkö on helposti nähtävissä.

Vaikka kuudennen sukupolven Subaru Outbackiin ei ole säilytetty edeltäjästä ainoatakaan yhteistä peltiosaa, uutuuden sukunäkö on helposti nähtävissä.

Subaru

Vuo­sien var­rel­la Su­ba­ru on on­nis­tu­nut säi­lyt­tä­mään SUV-luo­kas­sa joh­to­a­se­man­sa te­hok­kaan ja ko­ko­nais­val­tai­sen suo­ri­tus­ky­kyn­sä, ajo­va­kau­den sekä huip­pu­luo­kan tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mien­sä an­si­os­ta.

Uu­si kuu­den­nen su­ku­pol­ven Su­ba­ru Out­back aset­taa­kin jäl­leen uu­den stan­dar­din tur­val­li­suu­del­le ja ajo­mu­ka­vuu­del­le.

Vaik­ka kuu­den­nen su­ku­pol­ven Su­ba­ru Out­bac­kiin ei ole säi­ly­tet­ty edel­tä­jäs­tä ai­no­a­ta­kaan yh­teis­tä pel­ti­o­saa, uu­tuu­den su­ku­nä­kö on hel­pos­ti näh­tä­vis­sä. Au­ton kaik­ki va­lot ovat led-va­lo­ja.

Ajo­va­lo­jen C-muo­toa, joka sym­bo­loi bok­se­ri­moot­to­rin vas­tak­kai­sia män­tiä, on ko­ros­tet­tu ja sel­key­tet­ty: päi­vän­va­lo ja suun­ta­va­lot ovat nyt rin­nak­kain sa­mas­sa va­loum­pi­os­sa.

Subaru

Ajo­va­lot ovat bi-led -tyyp­piä. Au­to­maat­ti­set kau­ko­va­lot ovat mu­kau­tu­via ja ne ei­vät häi­käi­se vas­taan­tu­le­vaa lii­ken­net­tä. Li­säk­si ajo­va­lot kään­ty­vät ja nou­dat­ta­vat oh­jaus­pyö­rän liik­kei­tä mut­kit­te­le­vil­la teil­lä.

Li­sä­sent­te­jä joka suun­taan

Subaru

Su­ba­ru Out­back ra­ken­tuu uu­del­le Su­ba­ru Glo­bal Plat­form (SGP) -alus­tal­le. Pe­rus­ra­ken­teen vään­tö­jäyk­kyys on kak­si ker­taa edel­tä­jään­sä pa­rem­pi ja se pa­ran­taa mer­kit­tä­väs­ti ko­ri­tur­val­li­suut­ta sekä ajo­mu­ka­vuut­ta.

Uu­si pe­rus­ra­ken­ne an­toi Su­ba­run suun­nit­te­luin­si­nöö­reil­le mah­dol­li­suu­den hie­no­sää­tää alus­tan ge­o­met­ri­aa sekä jou­si­tus­ta. Su­ba­ru Out­bac­kin mer­kit­tä­vim­mät uu­dis­tuk­set on ra­ken­net­tu kat­seil­ta pii­loon.

Pa­rem­man ajo- ja mat­kus­tus­mu­ka­vuu­den ai­kaan­saat­ta­mi­sek­si Su­ba­ru Out­bac­kin oh­jaus­ta, jou­si­tus­ta, jar­ru­ja sekä nii­hin liit­ty­viä kom­po­nent­te­ja on suun­ni­tel­tu uu­del­leen, hie­no­sää­det­ty tai vah­vis­tet­tu.

Uu­si SGP -pe­rus­ra­ken­ne toi Su­ba­ru Out­bac­kil­le myös te­hok­kaam­man tör­mäys­suo­jan. Uu­teen pe­rus­ra­ken­tee­seen on suun­ni­tel­tu kuu­si tör­mäys­voi­maa oh­jaa­vaa ja vai­men­ta­vaa ra­ken­net­ta.

Jo­kai­nen tä­hän men­nes­sä Su­ba­run SGP-pe­rus­ra­ken­teel­le ra­ken­net­tu au­to­mal­li, ku­ten Su­ba­ru XV, Su­ba­ru Imp­re­za ja Su­ba­ru Fo­res­ter, ovat Eu­ro NCAP:n toi­mes­ta ni­met­ty luok­kien­sa tur­val­li­sim­mik­si au­toik­si.

Uu­si Su­ba­ru Out­back kas­voi joka suun­taan. Se on vii­si sent­ti­met­riä pi­dem­pi (4870 mm), kol­me sent­ti­met­riä le­ve­äm­pi (1875 mm) ja seit­se­män sent­ti­met­riä kor­ke­am­pi (1675 mm).

Au­ton maa­va­ra on ko­hon­nut 20 sen­tis­tä 21,3 sent­tiin. Au­ton ak­se­li­vä­li on py­sy­nyt muut­tu­mat­to­ma­na.

Li­sä­sen­tit on hyö­dyn­net­ty en­si­si­jai­ses­ti mat­kus­ta­moon. Ta­kais­tui­mel­la on jal­ka- ja pol­vi­ti­laa enem­män. Tila ta­kais­tui­mel­la on kol­me sent­tiä le­ve­äm­pi, sik­si myös har­tia- ja is­tuin­ti­laa on ai­em­paa enem­män.

Su­ba­ru Out­back tun­ne­taan myös va­kaa­na ja ta­sa­pai­noi­se­na ve­to­au­to­na, jon­ka mat­kas­sa kul­ke­vat ta­va­rat sekä pe­rä­vau­nut. Uu­si su­ku­pol­vi ei ole poik­keus.

Subaru

Pe­rus­ta­va­ra­ti­la on kas­va­nut 561 lit­raan, tila on 2,5 sent­tiä pi­dem­pi ja sen auk­ko on ra­ken­net­tu 2-4 sen­til­lä le­ve­äm­mäk­si ja hel­pom­man las­taa­mi­sen ai­kaan­saa­mi­sek­si muo­dol­taan ne­li­ö­mäi­sek­si.

Tila on laa­jen­net­ta­vis­sa kaa­ta­mal­la ta­kais­tui­men sel­kä­no­jat kah­des­sa eri­ko­koi­ses­sa osas­sa eteen, jol­loin tila kas­vaa 1 822 lit­raan. Ti­las­sa on myös ta­va­roi­den kiin­ni­tys­kou­kut sekä 12 vol­tin pis­to­ra­si­at.

Out­bac­kin jar­rul­li­sen pe­rä­vau­nun suu­rin sal­lit­tu mas­sa on 2 000 kg.

Huip­pu­tur­val­li­suus va­ki­o­na

Su­ba­run vii­si­tois­ta vuot­ta sit­ten Ja­pa­nis­sa esit­te­le­mä ste­re­o­ka­me­ra­tek­niik­kaan pe­rus­tu­va kul­jet­ta­jaa avus­ta­va Ey­e­Sight -jär­jes­tel­mä aset­ti uu­den stan­dar­din tur­val­li­suu­sa­jat­te­lul­le.

Ke­nel­lä­kään ei ol­lut ole­mas­sa jär­jes­tel­mää, joka ”näki” yh­tä pit­käl­le, re­a­goi yh­tä no­pe­as­ti ja joka pys­tyi tar­vit­ta­es­sa py­säyt­tä­mään au­ton myös suu­rem­mil­la no­peuk­sil­la.

Ti­las­to­jen mu­kaan Ey­e­Sight -jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tu­jen au­to­jen jou­tu­mi­nen on­net­to­muuk­siin vä­he­ni Ja­pa­nis­sa 60 pro­sen­til­la ja louk­kaan­tu­mi­set ky­sei­sis­sä au­tois­sa 80 pro­sen­til­la.

Hie­man yli vii­si vuot­ta sit­ten lan­see­ra­tun Ey­e­Sight -jär­jes­tel­män toi­nen su­ku­pol­vi toi mu­ka­naan enem­män toi­min­to­ja. Jär­jes­tel­mä seu­raa pi­dem­mäl­tä ja sen nä­kö­kent­tä au­ton edes­sä on lä­hes kak­si ker­taa edel­tä­jään­sä laa­jem­pi.

Sa­ma­nai­kai­ses­ti Ey­e­Sigh­tia täy­den­net­tiin tut­kil­la, jot­ka seu­raa­vat lii­ken­ne­ti­lan­tei­ta au­ton si­vuil­la sekä ta­ka­na.

Laa­jen­net­tu nä­kö­kent­tä mah­dol­lis­taa Ey­e­Sigh­tin ha­vait­se­maan te­hok­kaam­min myös si­vuil­ta tu­le­van riis­ta­e­läi­met ja ke­vy­en­lii­ken­teen, ku­ten pol­ku­pyö­räi­li­jät ja mo­poi­li­jat. Jär­jes­tel­mä myös jar­rut­taa tar­vit­ta­es­sa au­to­maat­ti­ses­ti suu­rem­mil­la no­peuk­sil­la.

Au­to­maat­tis­ten hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­to­jen tes­tis­sä Su­ba­ru oli ai­noa au­to, joka on­nis­tui jar­rut­ta­maan il­man kul­jet­ta­jan vä­liin­tu­loa ja vält­tä­mään tör­mäyk­sen vie­lä jopa 85 km/h tun­ti­no­peu­des­sa.

Masumi Horiguchi

Ey­e­Sigh­tin avul­la Su­ba­ru Out­back väis­tää tar­vit­ta­es­sa myös es­teen au­to­maat­ti­ses­ti, jos rin­nak­kai­sel­la kais­tal­la ei ole lii­ken­net­tä ja tör­mäys­tä ei muu­ten voi­tai­si vält­tää.

Uu­dis­tu­nut Ey­e­Sight si­säl­tää myös kais­tan­pi­to­a­vus­ti­men, jon­ka avul­la au­to py­syy kes­kel­lä ajo­kais­taa. Yh­des­sä mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men kans­sa jär­jes­tel­mä voi myös au­to­maat­ti­ses­ti seu­ra­ta edes­sä ole­vaa ajo­neu­voa mut­kik­kail­la teil­lä.

Li­säk­si Ey­e­Sigh­tis­sa on nyt myös mer­kin­tun­nis­tu­so­mi­nai­suus, jon­ka avul­la voit ha­lu­tes­sa­si sää­tää au­ton no­peu­den au­to­maat­ti­ses­ti no­peus­ra­joi­tuk­sen mu­kai­ses­ti tai li­sä­tä sitä tar­peen mu­kaan 10 pro­sen­til­la. Voit myös aset­taa jär­jes­tel­mään enim­mäis­no­peu­den.

Kas­vo­jen tun­nis­tus

Täy­sin it­se­näi­seen aja­mi­seen on vie­lä mat­kaa. Su­ba­run fi­lo­so­fia on, et­tä kul­jet­ta­jal­la tu­li­si ol­la hal­lin­ta ja vas­tuu aja­mi­ses­ta. Kaik­ki tur­va­jär­jes­tel­mäm­me ovat suun­ni­tel­tu si­ten, et­tä ajo­ta­pah­tu­ma oli­si mah­dol­li­sim­man ren­to.

Jär­jes­tel­mät aut­ta­vat sii­nä vai­hees­sa, kun ne ha­vait­se­vat kul­jet­ta­jan me­net­tä­neen kes­kit­ty­mi­sen.

Uu­des­sa Su­ba­ru Out­bac­kis­sa on kas­vo­jen­tun­nis­tus­tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­vä inf­ra­pu­na­ka­me­ra, joka seu­raa kul­jet­ta­jan sil­män­liik­kei­tä ja va­roit­taa ää­ni- ja va­lo­mer­kil­lä, mi­kä­li kes­kit­ty­mi­se­si her­paan­tuu tai olet vaa­ras­sa nu­kah­taa.

Jär­jes­tel­mään voi tal­len­taa vii­si eri käyt­tä­jää. Ka­me­ra tun­nis­taa kul­jet­ta­jan is­tui­mel­la is­tu­van hen­ki­lön ja sää­tää si­vu­pei­lit ja il­mas­toin­nin au­to­maat­ti­ses­ti kul­jet­ta­jan suo­si­maan asen­toon

Uu­si Su­ba­ru Out­back tar­jo­aa myös au­to­maat­ti­sen jar­ru­tuk­sen pe­ruu­tet­ta­es­sa, mikä suo­jaa esi­mer­kik­si py­sä­köin­ti­a­lu­eil­la tur­hil­ta pel­ti­vau­ri­oil­ta.

Uut­ta on myös säh­köl­lä toi­mi­va ta­ka­luuk­ku, jota voi­daan käyt­tää il­man kos­ke­tus­ta. Sa­mas­sa yh­tey­des­sä ta­ka­luu­kun avau­tu­mis- ja sul­keu­tu­mis­no­peu­det ovat edel­li­ses­tä puo­lit­tu­neet.

Uu­si Su­ba­ru Out­back tar­jo­aa myös kah­den­lai­set kat­to­kis­kot. Va­ki­o­ver­si­os­sa si­sään­ra­ken­ne­tut kuor­ma­kaa­ret voi­daan tait­taa ka­ton yli, jon­ka jäl­keen ka­tol­le voi­daan asen­taa vaik­ka­pa suk­si­bok­si.

Field-ver­si­os­sa on kiin­te­ät kat­to­kis­kot, joi­den kan­ta­vuus 318 kg riit­tää mai­ni­os­ti kat­to­tel­tan asen­ta­mi­seen ja sen hyö­dyn­tä­mi­seen.

Päi­vi­tet­ty voi­ma­lin­ja

Su­ba­ru Out­back on va­rus­tet­tu sym­met­ri­sel­lä AWD-ne­li­ve­dol­la, joka vah­vis­taa ajo­var­muut­ta­si ra­tin ta­ka­na. Jär­jes­tel­mä siir­tää voi­maa sa­ma­nai­kai­ses­ti kai­kil­le nel­jäl­le pyö­räl­le, mikä pa­ran­taa hal­lit­ta­vuut­ta ajo­pin­nas­ta ja ajo­ke­lis­tä riip­pu­mat­ta.

Suo­raan lin­jaan si­joi­te­tun moot­to­rin­sa ja vaih­teis­ton­sa an­si­os­ta Su­ba­ru Out­back tar­jo­aa eri­no­mais­ta ajo­va­kaut­ta ja hal­lit­ta­vuut­ta.

Su­ba­ru Out­bac­kis­sa on kak­si­toi­mi­nen X-MODE -jär­jes­tel­mä, jos­sa on eril­li­nen ajo­ti­la kiin­teil­le alus­toil­le ja peh­meil­le alus­toil­le, ku­ten lu­mel­le tai mu­dal­le.

Jär­jes­tel­mään si­säl­tyy myös ala­mä­ki­hi­das­tin, joka te­kee jyrk­kien ala­mä­kien aja­mi­ses­ta tur­val­li­sem­paa. Voit kes­kit­tyä oh­jaa­mi­seen, niin jär­jes­tel­mä hoi­taa jar­ru­tuk­sen ja moot­to­rin te­hon sää­tä­mi­sen.

Su­ba­ru Out­bac­kin voi­man­läh­tee­nä on mal­liu­u­dis­tuk­sen yh­tey­des­sä päi­vi­tet­ty ne­li­sy­lin­te­ri­nen 2,5-lit­rai­nen 124 kW (169 hv) 5000-5800 r/min. polt­to­ai­neen suo­ra­suih­ku­tuk­sel­la va­rus­tet­tu bok­se­ri­moot­to­ri.

Moot­to­rin mak­si­mi­vään­tö on 252 Nm/3800 r/min. Moot­to­ris­sa on noin 90 pro­sent­tia uu­sia osia.

Su­ba­ru Out­bac­kin va­ki­o­vaih­teis­to on Li­ne­art­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­to, joka on suun­ni­tel­tu pal­ve­le­maan bok­se­ri­moot­to­ria ja AWD-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mää par­haal­la mah­dol­li­sel­la ta­val­la.

Li­ne­art­ro­nic var­mis­taa, et­tä moot­to­ri py­syy ihan­teel­li­sel­la suo­ri­tus­ky­ky­a­lu­eel­la sekä pa­ran­taa Su­ba­ru Out­bac­kin polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sen ta­lou­del­li­suut­ta.

Por­taa­ton vaih­teis­to re­a­goi no­peu­den muu­tok­siin ja pa­ran­taa ajo­ko­ke­mus­ta an­ta­mal­la kul­jet­ta­jal­le pa­rem­man tun­tu­man au­ton kiih­ty­vyy­des­tä.

Vaih­teis­tos­sa käy­te­tyt uu­det ja vä­hem­män kit­kaa tuot­ta­vat ma­te­ri­aa­lit, ovat vä­hen­tä­neet te­ho­hä­vi­ö­tä 22 pro­sen­til­la.

Nel­jä va­rus­te­ta­soa

Uut­ta Su­ba­ru Out­bac­kia on saa­ta­va­na nel­jä­nä ver­si­o­na - Ad­ven­tu­re, Li­mi­ted, Tou­ring ja Field.

Ku­ten Su­ba­rul­la on ta­pa­na, kaik­ki tär­keim­mät tek­nii­kat, mu­ka­vuus­va­rus­teet ja 18-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet kuu­lu­vat pe­rus­ver­si­os­ta al­ka­en au­ton va­ki­o­va­rus­tuk­seen.

Oh­jaa­mon suu­ret lasi-ik­ku­nat ja ka­pe­at pi­la­rit ta­kaa­vat Su­ba­ru Out­bac­kil­le luok­kan­sa par­haan ko­ko­nais­nä­ky­vyy­den ja te­ke­vät aja­mi­ses­ta tur­val­li­sem­paa ja ren­nom­paa.

Ym­pä­ris­tön täy­del­li­nen hal­lin­ta sekä loo­gi­ses­ti si­joi­te­tut ja hel­pos­ti lu­et­ta­vat ajon­hal­lin­ta­lait­teet ovat Su­ba­run eri­tyis­piir­tei­tä ja te­ke­vät au­tois­tam­me eri­tyi­sen tur­val­li­sia.

Kes­ki­kon­so­lia hal­lit­see pys­tys­sä ole­va uu­si 11,6-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö. Sen avul­la voi­daan sää­tää au­ton useim­pia toi­min­to­ja sekä tie­ten­kin uut­ta, edis­tyk­sel­lis­tä in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mää, joka on yh­teen­so­pi­va sekä Ap­p­le CarP­la­yn et­tä And­roid Au­ton kans­sa.

Oh­jaa­mon USB-lii­tän­tö­jen li­säk­si han­si­kas­lo­ke­roon on ra­ken­net­tu 12 vol­tin pis­to­ra­sia ja kes­ki­kon­so­liin äly­pu­he­li­mel­le oma tas­ku.

Uu­den oh­jaa­mon lin­ja­kas muo­toi­lu, peh­me­ät ma­te­ri­aa­lit ja edis­ty­nyt in­fo­tain­ment-tek­no­lo­gia te­ke­vät aja­mi­ses­ta en­tis­tä­kin nau­tin­nol­li­sem­paa.

Suu­res­ta koos­taan huo­li­mat­ta mat­kus­ta­mo on uu­sien eris­tys­ma­te­ri­aa­lien an­si­os­ta huo­mat­ta­van hil­jai­nen.

Is­tui­mien ra­ken­net­ta on myös uu­dis­tet­tu. Ne tar­jo­a­vat pa­rem­paa tu­kea rei­sil­le. Sekä etu- et­tä ta­kais­tui­mis­sa on läm­mi­tys niin sel­kä­no­jas­sa kuin is­tui­no­sas­sa ku­ten myös oh­jaus­pyö­räs­sä.

Ver­hoi­luun vaih­to­eh­to­vä­re­jä on kak­si: mus­ta tai rus­kea nap­pa nah­ka. Field-ver­si­os­sa is­tui­met on ver­hoil­tu kes­tä­väl­lä, li­kaa ja vet­tä hyl­ki­väl­lä Star­Tex-ma­te­ri­aa­lil­la.

Upou­u­si Su­ba­ru Out­back saa en­si-il­tan­sa Suo­mes­sa 8. tou­ko­kuu­ta. Mal­lis­ton hin­nat al­ka­vat Su­ba­ru Out­back Ad­ven­tu­ren 43 398 eu­ros­ta.

Su­ba­ru-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN