Upouusi Subaru Outback saa ensi-iltansa Suomessa 8. toukokuuta. Malliston hinnat alkavat Subaru Outback Adventuren 43 398 eurosta.
Subaru
Uusi Subaru Outback: Suomeen toukokuussa
26 vuoden ja yli 6,6 miljoonan valmistetun auton jälkeen SUV-luokan edelläkävijän Subaru Outbackin kuudes sukupolvi saapuu 8. toukokuuta Suomeen.
Kun Subaru lanseerasi 1990-luvun puolivälissä uuden Subaru Outback-mallin, se merkitsi kokonaan uuden autoluokan syntyä. Idea oli yksinkertaisen nerokas.
Rakentamalla Subaru Legacy STW:lle korkeamman maavaran, alustan sekä pyöränkoteloiden suojaukset sekä seikkailunhaluisen ja karismaattisen ulkonäön, Subaru loi markkinoille uudenlaisen SUV-luokan.
Nelivetoinen Subaru Outback seisoi tukevasti neljän pyörän päällä ja näytti tietä tulevaisuuteen. Kesti kaksi vuotta ennen kuin Subaru Outback sai ensimmäisen kilpailijansa markkinoille. Tänä päivänä käytännössä jokaisella autonvalmistajalla on mallistossaan oma SUV-malli.
Uutta muotoilua
Vaikka kuudennen sukupolven Subaru Outbackiin ei ole säilytetty edeltäjästä ainoatakaan yhteistä peltiosaa, uutuuden sukunäkö on helposti nähtävissä.
Subaru
Vuosien varrella Subaru on onnistunut säilyttämään SUV-luokassa johtoasemansa tehokkaan ja kokonaisvaltaisen suorituskykynsä, ajovakauden sekä huippuluokan turvallisuusjärjestelmiensä ansiosta.
Uusi kuudennen sukupolven Subaru Outback asettaakin jälleen uuden standardin turvallisuudelle ja ajomukavuudelle.
Vaikka kuudennen sukupolven Subaru Outbackiin ei ole säilytetty edeltäjästä ainoatakaan yhteistä peltiosaa, uutuuden sukunäkö on helposti nähtävissä. Auton kaikki valot ovat led-valoja.
Ajovalojen C-muotoa, joka symboloi bokserimoottorin vastakkaisia mäntiä, on korostettu ja selkeytetty: päivänvalo ja suuntavalot ovat nyt rinnakkain samassa valoumpiossa.
Subaru
Ajovalot ovat bi-led -tyyppiä. Automaattiset kaukovalot ovat mukautuvia ja ne eivät häikäise vastaantulevaa liikennettä. Lisäksi ajovalot kääntyvät ja noudattavat ohjauspyörän liikkeitä mutkittelevilla teillä.
Lisäsenttejä joka suuntaan
Subaru
Subaru Outback rakentuu uudelle Subaru Global Platform (SGP) -alustalle. Perusrakenteen vääntöjäykkyys on kaksi kertaa edeltäjäänsä parempi ja se parantaa merkittävästi koriturvallisuutta sekä ajomukavuutta.
Uusi perusrakenne antoi Subarun suunnitteluinsinööreille mahdollisuuden hienosäätää alustan geometriaa sekä jousitusta. Subaru Outbackin merkittävimmät uudistukset on rakennettu katseilta piiloon.
Paremman ajo- ja matkustusmukavuuden aikaansaattamiseksi Subaru Outbackin ohjausta, jousitusta, jarruja sekä niihin liittyviä komponentteja on suunniteltu uudelleen, hienosäädetty tai vahvistettu.
Uusi SGP -perusrakenne toi Subaru Outbackille myös tehokkaamman törmäyssuojan. Uuteen perusrakenteeseen on suunniteltu kuusi törmäysvoimaa ohjaavaa ja vaimentavaa rakennetta.
Jokainen tähän mennessä Subarun SGP-perusrakenteelle rakennettu automalli, kuten Subaru XV, Subaru Impreza ja Subaru Forester, ovat Euro NCAP:n toimesta nimetty luokkiensa turvallisimmiksi autoiksi.
Uusi Subaru Outback kasvoi joka suuntaan. Se on viisi senttimetriä pidempi (4870 mm), kolme senttimetriä leveämpi (1875 mm) ja seitsemän senttimetriä korkeampi (1675 mm).
Auton maavara on kohonnut 20 sentistä 21,3 senttiin. Auton akseliväli on pysynyt muuttumattomana.
Lisäsentit on hyödynnetty ensisijaisesti matkustamoon. Takaistuimella on jalka- ja polvitilaa enemmän. Tila takaistuimella on kolme senttiä leveämpi, siksi myös hartia- ja istuintilaa on aiempaa enemmän.
Subaru Outback tunnetaan myös vakaana ja tasapainoisena vetoautona, jonka matkassa kulkevat tavarat sekä perävaunut. Uusi sukupolvi ei ole poikkeus.
Subaru
Perustavaratila on kasvanut 561 litraan, tila on 2,5 senttiä pidempi ja sen aukko on rakennettu 2-4 sentillä leveämmäksi ja helpomman lastaamisen aikaansaamiseksi muodoltaan neliömäiseksi.
Tila on laajennettavissa kaatamalla takaistuimen selkänojat kahdessa erikokoisessa osassa eteen, jolloin tila kasvaa 1 822 litraan. Tilassa on myös tavaroiden kiinnityskoukut sekä 12 voltin pistorasiat.
Outbackin jarrullisen perävaunun suurin sallittu massa on 2 000 kg.
Huipputurvallisuus vakiona
Subarun viisitoista vuotta sitten Japanissa esittelemä stereokameratekniikkaan perustuva kuljettajaa avustava EyeSight -järjestelmä asetti uuden standardin turvallisuusajattelulle.
Kenelläkään ei ollut olemassa järjestelmää, joka ”näki” yhtä pitkälle, reagoi yhtä nopeasti ja joka pystyi tarvittaessa pysäyttämään auton myös suuremmilla nopeuksilla.
Tilastojen mukaan EyeSight -järjestelmällä varustettujen autojen joutuminen onnettomuuksiin väheni Japanissa 60 prosentilla ja loukkaantumiset kyseisissä autoissa 80 prosentilla.
Hieman yli viisi vuotta sitten lanseeratun EyeSight -järjestelmän toinen sukupolvi toi mukanaan enemmän toimintoja. Järjestelmä seuraa pidemmältä ja sen näkökenttä auton edessä on lähes kaksi kertaa edeltäjäänsä laajempi.
Samanaikaisesti EyeSightia täydennettiin tutkilla, jotka seuraavat liikennetilanteita auton sivuilla sekä takana.
Laajennettu näkökenttä mahdollistaa EyeSightin havaitsemaan tehokkaammin myös sivuilta tulevan riistaeläimet ja kevyenliikenteen, kuten polkupyöräilijät ja mopoilijat. Järjestelmä myös jarruttaa tarvittaessa automaattisesti suuremmilla nopeuksilla.
Automaattisten hätäjarrutustoimintojen testissä Subaru oli ainoa auto, joka onnistui jarruttamaan ilman kuljettajan väliintuloa ja välttämään törmäyksen vielä jopa 85 km/h tuntinopeudessa.
Masumi Horiguchi
EyeSightin avulla Subaru Outback väistää tarvittaessa myös esteen automaattisesti, jos rinnakkaisella kaistalla ei ole liikennettä ja törmäystä ei muuten voitaisi välttää.
Uudistunut EyeSight sisältää myös kaistanpitoavustimen, jonka avulla auto pysyy keskellä ajokaistaa. Yhdessä mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa järjestelmä voi myös automaattisesti seurata edessä olevaa ajoneuvoa mutkikkailla teillä.
Lisäksi EyeSightissa on nyt myös merkintunnistusominaisuus, jonka avulla voit halutessasi säätää auton nopeuden automaattisesti nopeusrajoituksen mukaisesti tai lisätä sitä tarpeen mukaan 10 prosentilla. Voit myös asettaa järjestelmään enimmäisnopeuden.
Kasvojen tunnistus
Täysin itsenäiseen ajamiseen on vielä matkaa. Subarun filosofia on, että kuljettajalla tulisi olla hallinta ja vastuu ajamisesta. Kaikki turvajärjestelmämme ovat suunniteltu siten, että ajotapahtuma olisi mahdollisimman rento.
Järjestelmät auttavat siinä vaiheessa, kun ne havaitsevat kuljettajan menettäneen keskittymisen.
Uudessa Subaru Outbackissa on kasvojentunnistusteknologiaa hyödyntävä infrapunakamera, joka seuraa kuljettajan silmänliikkeitä ja varoittaa ääni- ja valomerkillä, mikäli keskittymisesi herpaantuu tai olet vaarassa nukahtaa.
Järjestelmään voi tallentaa viisi eri käyttäjää. Kamera tunnistaa kuljettajan istuimella istuvan henkilön ja säätää sivupeilit ja ilmastoinnin automaattisesti kuljettajan suosimaan asentoon
Uusi Subaru Outback tarjoaa myös automaattisen jarrutuksen peruutettaessa, mikä suojaa esimerkiksi pysäköintialueilla turhilta peltivaurioilta.
Uutta on myös sähköllä toimiva takaluukku, jota voidaan käyttää ilman kosketusta. Samassa yhteydessä takaluukun avautumis- ja sulkeutumisnopeudet ovat edellisestä puolittuneet.
Uusi Subaru Outback tarjoaa myös kahdenlaiset kattokiskot. Vakioversiossa sisäänrakennetut kuormakaaret voidaan taittaa katon yli, jonka jälkeen katolle voidaan asentaa vaikkapa suksiboksi.
Field-versiossa on kiinteät kattokiskot, joiden kantavuus 318 kg riittää mainiosti kattoteltan asentamiseen ja sen hyödyntämiseen.
Päivitetty voimalinja
Subaru Outback on varustettu symmetrisellä AWD-nelivedolla, joka vahvistaa ajovarmuuttasi ratin takana. Järjestelmä siirtää voimaa samanaikaisesti kaikille neljälle pyörälle, mikä parantaa hallittavuutta ajopinnasta ja ajokelistä riippumatta.
Suoraan linjaan sijoitetun moottorinsa ja vaihteistonsa ansiosta Subaru Outback tarjoaa erinomaista ajovakautta ja hallittavuutta.
Subaru Outbackissa on kaksitoiminen X-MODE -järjestelmä, jossa on erillinen ajotila kiinteille alustoille ja pehmeille alustoille, kuten lumelle tai mudalle.
Järjestelmään sisältyy myös alamäkihidastin, joka tekee jyrkkien alamäkien ajamisesta turvallisempaa. Voit keskittyä ohjaamiseen, niin järjestelmä hoitaa jarrutuksen ja moottorin tehon säätämisen.
Subaru Outbackin voimanlähteenä on malliuudistuksen yhteydessä päivitetty nelisylinterinen 2,5-litrainen 124 kW (169 hv) 5000-5800 r/min. polttoaineen suorasuihkutuksella varustettu bokserimoottori.
Moottorin maksimivääntö on 252 Nm/3800 r/min. Moottorissa on noin 90 prosenttia uusia osia.
Subaru Outbackin vakiovaihteisto on Lineartronic-automaattivaihteisto, joka on suunniteltu palvelemaan bokserimoottoria ja AWD-nelivetojärjestelmää parhaalla mahdollisella tavalla.
Lineartronic varmistaa, että moottori pysyy ihanteellisella suorituskykyalueella sekä parantaa Subaru Outbackin polttoaineenkulutuksen taloudellisuutta.
Portaaton vaihteisto reagoi nopeuden muutoksiin ja parantaa ajokokemusta antamalla kuljettajalle paremman tuntuman auton kiihtyvyydestä.
Vaihteistossa käytetyt uudet ja vähemmän kitkaa tuottavat materiaalit, ovat vähentäneet tehohäviötä 22 prosentilla.
Neljä varustetasoa
Uutta Subaru Outbackia on saatavana neljänä versiona - Adventure, Limited, Touring ja Field.
Kuten Subarulla on tapana, kaikki tärkeimmät tekniikat, mukavuusvarusteet ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet kuuluvat perusversiosta alkaen auton vakiovarustukseen.
Ohjaamon suuret lasi-ikkunat ja kapeat pilarit takaavat Subaru Outbackille luokkansa parhaan kokonaisnäkyvyyden ja tekevät ajamisesta turvallisempaa ja rennompaa.
Ympäristön täydellinen hallinta sekä loogisesti sijoitetut ja helposti luettavat ajonhallintalaitteet ovat Subarun erityispiirteitä ja tekevät autoistamme erityisen turvallisia.
Keskikonsolia hallitsee pystyssä oleva uusi 11,6-tuumainen kosketusnäyttö. Sen avulla voidaan säätää auton useimpia toimintoja sekä tietenkin uutta, edistyksellistä infotainment-järjestelmää, joka on yhteensopiva sekä Apple CarPlayn että Android Auton kanssa.
Ohjaamon USB-liitäntöjen lisäksi hansikaslokeroon on rakennettu 12 voltin pistorasia ja keskikonsoliin älypuhelimelle oma tasku.
Uuden ohjaamon linjakas muotoilu, pehmeät materiaalit ja edistynyt infotainment-teknologia tekevät ajamisesta entistäkin nautinnollisempaa.
Suuresta koostaan huolimatta matkustamo on uusien eristysmateriaalien ansiosta huomattavan hiljainen.
Istuimien rakennetta on myös uudistettu. Ne tarjoavat parempaa tukea reisille. Sekä etu- että takaistuimissa on lämmitys niin selkänojassa kuin istuinosassa kuten myös ohjauspyörässä.
Verhoiluun vaihtoehtovärejä on kaksi: musta tai ruskea nappa nahka. Field-versiossa istuimet on verhoiltu kestävällä, likaa ja vettä hylkivällä StarTex-materiaalilla.
Upouusi Subaru Outback saa ensi-iltansa Suomessa 8. toukokuuta. Malliston hinnat alkavat Subaru Outback Adventuren 43 398 eurosta.
Subaru-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Kesäautot laitetaan ennen pitkää talviteloille: Katso täältä hyvät vinkit harrasteautosi pitämiseen kunnossa!
Auto Bild 11/2024 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Puu korvilla
Elipsonin 60-vuotistribuutti
Audio-Technicalta uusi lähtötason soitin
Materiaalien kirjo
Pätevä usb-dac huntilla?
Suvekan koti on maalattu ja rapattu savella
JBL:n uusi in-ear-kuuloke
Magnetarilta sacd-soitin
Balansoitua läpinäkyvyyttä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Nissan Juke: Kaivattu keltainen koriväri suorittaa paluun ohjelmistoon
Volkswagen Transporter T7: Täysin uuden mallin myynti alkaa Suomessa
Polestar ja Zaptec: Tarjoavat korkeatasoisia kotilatausratkaisuja Suomessa
Toyota RAV4: Uusi Anniversary Edition -mallisto lanseerattiin
LUETUIMMAT