VW-konsernista kantautuu lisää typen oksidiskandaaliin liittyviä ongelmia. Kuvan varhaiset VW Kuplan prototyypit eivät liity asiaan.

VW-konsernista kantautuu lisää typen oksidiskandaaliin liittyviä ongelmia. Kuvan varhaiset VW Kuplan prototyypit eivät liity asiaan.

VW-konsernin ongelmavyyhti paisuu

Maailmalta kuuluu yhä uusia tietoja Volkswageniin liittyvistä päästöskandaalin aiheuttamista ongelmista.

Auto Bild.Uutiset

Ruot­sin val­tio har­kit­see kor­vaus­ten vaa­ti­mis­ta Volks­wa­ge­nil­ta ty­pen ok­si­dien pääs­tös­kan­daa­liin liit­ty­en. Syy­nä on se, et­tä Volks­wa­ge­nit ovat saa­neet ve­ro­hel­po­tuk­sia vää­rin pe­rus­tein, ra­por­toi Da­gens Ny­he­ter. Ruot­sin val­ti­o­va­rain­mi­nis­te­ri Mag­da­le­na An­ders­so­nin mu­kaan Ruot­si har­kit­see tar­koin, mil­lai­siin toi­men­pi­tei­siin se ryh­tyy.

Volks­wa­ge­nin mu­kaan pääs­tös­kan­daa­li si­vu­aa jopa 225 000 Ruot­sis­sa myy­tyä VW-au­toa, joi­den mal­li­va­li­koi­maa ei vie­lä ole täs­men­net­ty.

Ylen mu­kaan Suo­mes­sa pääs­tö­on­gel­ma kos­kee 17 000 Sko­daa. Sof­ta on edel­li­sen su­ku­pol­ven Fa­bi­ois­sa, Oc­ta­vi­ois­sa ja Su­per­beis­sa, mut­ta niin ikään Rooms­te­reis­sa, Ra­pi­deis­sa ja Ye­teis­sä esiin­tyy ma­ni­pu­loi­tu­ja moot­to­rei­ta. Asi­as­ta ra­por­toi Il­ta­leh­ti.

VW on myös kes­ki­viik­ko­na aset­ta­nut ra­hoi­tu­syh­ti­öön­sä rek­ry­toin­ti­kiel­lon. VW Fi­nan­ci­al Ser­vi­ces tar­jo­aa au­to­lai­no­ja ja le­a­sing-pal­ve­lui­ta, ker­too Ta­lous­sa­no­mien verk­ko­si­vus­to, joka myös mai­nit­see, et­tä Salz­git­te­rin moot­to­ri­teh­taal­la VW vä­hen­tää yh­den vuo­ron vii­kos­sa. Kuu­lem­ma vuo­ro li­sät­tiin vas­ta jo­kin ai­ka sit­ten, kun au­to­jen ky­syn­nän piti kas­vaa.

Li­säk­si ita­li­a­lai­nen ku­lut­ta­ja­jär­jes­tö on nos­ta­nut jouk­ko­kan­teen au­ton­val­mis­ta­ja Volks­wa­ge­nia vas­taan, ker­too Ta­lous­sa­no­mat.

Bel­gi­a­lai­nen Trans­port & En­vi­ron­ment -jär­jes­tö esit­tää oma­na ar­ve­lu­naan, et­tä myös jot­kut Mer­ce­des-Ben­zin, BMW:n ja Peu­ge­o­tin mal­lit ku­lut­tai­si­vat 50 pro­sent­tia enem­män polt­to­ai­net­ta maan­tiel­lä kuin la­bo­ra­to­rio-olo­suh­teis­sa. Täs­tä asi­as­ta ra­por­toi Kaup­pa­leh­den verk­ko­leh­ti.

Il­ta-Sa­no­mien verk­ko­leh­den mu­kaan Aust­ra­li­an kil­pai­lu­vi­ras­to an­toi va­roi­tuk­sen, et­tä Volks­wa­ge­nil­le saa­te­taan mää­rä­tä jopa 1,1 mil­joo­nan Aust­ra­li­an dol­la­rin eli noin 690 000 eu­ron sa­kot jo­kai­ses­ta au­toi­hin asen­ne­tus­ta pääs­tö­jen ma­ni­pu­loin­ti­lait­teis­tos­ta.

Li­säk­si Il­ta-Sa­no­mat ra­por­toi verk­ko­si­vuil­laan Volks­wa­ge­nin ve­tä­vän Ete­lä-Ko­re­as­sa ta­kai­sin noin 120 000 ajo­neu­voa.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU