VW-konsernista kantautuu lisää typen oksidiskandaaliin liittyviä ongelmia. Kuvan varhaiset VW Kuplan prototyypit eivät liity asiaan.

VW-konsernista kantautuu lisää typen oksidiskandaaliin liittyviä ongelmia. Kuvan varhaiset VW Kuplan prototyypit eivät liity asiaan.

VW-konsernin ongelmavyyhti paisuu

Maailmalta kuuluu yhä uusia tietoja Volkswageniin liittyvistä päästöskandaalin aiheuttamista ongelmista.

Auto Bild.Uutiset

Ruot­sin val­tio har­kit­see kor­vaus­ten vaa­ti­mis­ta Volks­wa­ge­nil­ta ty­pen ok­si­dien pääs­tös­kan­daa­liin liit­ty­en. Syy­nä on se, et­tä Volks­wa­ge­nit ovat saa­neet ve­ro­hel­po­tuk­sia vää­rin pe­rus­tein, ra­por­toi Da­gens Ny­he­ter. Ruot­sin val­ti­o­va­rain­mi­nis­te­ri Mag­da­le­na An­ders­so­nin mu­kaan Ruot­si har­kit­see tar­koin, mil­lai­siin toi­men­pi­tei­siin se ryh­tyy.

Volks­wa­ge­nin mu­kaan pääs­tös­kan­daa­li si­vu­aa jopa 225 000 Ruot­sis­sa myy­tyä VW-au­toa, joi­den mal­li­va­li­koi­maa ei vie­lä ole täs­men­net­ty.

Ylen mu­kaan Suo­mes­sa pääs­tö­on­gel­ma kos­kee 17 000 Sko­daa. Sof­ta on edel­li­sen su­ku­pol­ven Fa­bi­ois­sa, Oc­ta­vi­ois­sa ja Su­per­beis­sa, mut­ta niin ikään Rooms­te­reis­sa, Ra­pi­deis­sa ja Ye­teis­sä esiin­tyy ma­ni­pu­loi­tu­ja moot­to­rei­ta. Asi­as­ta ra­por­toi Il­ta­leh­ti.

VW on myös kes­ki­viik­ko­na aset­ta­nut ra­hoi­tu­syh­ti­öön­sä rek­ry­toin­ti­kiel­lon. VW Fi­nan­ci­al Ser­vi­ces tar­jo­aa au­to­lai­no­ja ja le­a­sing-pal­ve­lui­ta, ker­too Ta­lous­sa­no­mien verk­ko­si­vus­to, joka myös mai­nit­see, et­tä Salz­git­te­rin moot­to­ri­teh­taal­la VW vä­hen­tää yh­den vuo­ron vii­kos­sa. Kuu­lem­ma vuo­ro li­sät­tiin vas­ta jo­kin ai­ka sit­ten, kun au­to­jen ky­syn­nän piti kas­vaa.

Li­säk­si ita­li­a­lai­nen ku­lut­ta­ja­jär­jes­tö on nos­ta­nut jouk­ko­kan­teen au­ton­val­mis­ta­ja Volks­wa­ge­nia vas­taan, ker­too Ta­lous­sa­no­mat.

Bel­gi­a­lai­nen Trans­port & En­vi­ron­ment -jär­jes­tö esit­tää oma­na ar­ve­lu­naan, et­tä myös jot­kut Mer­ce­des-Ben­zin, BMW:n ja Peu­ge­o­tin mal­lit ku­lut­tai­si­vat 50 pro­sent­tia enem­män polt­to­ai­net­ta maan­tiel­lä kuin la­bo­ra­to­rio-olo­suh­teis­sa. Täs­tä asi­as­ta ra­por­toi Kaup­pa­leh­den verk­ko­leh­ti.

Il­ta-Sa­no­mien verk­ko­leh­den mu­kaan Aust­ra­li­an kil­pai­lu­vi­ras­to an­toi va­roi­tuk­sen, et­tä Volks­wa­ge­nil­le saa­te­taan mää­rä­tä jopa 1,1 mil­joo­nan Aust­ra­li­an dol­la­rin eli noin 690 000 eu­ron sa­kot jo­kai­ses­ta au­toi­hin asen­ne­tus­ta pääs­tö­jen ma­ni­pu­loin­ti­lait­teis­tos­ta.

Li­säk­si Il­ta-Sa­no­mat ra­por­toi verk­ko­si­vuil­laan Volks­wa­ge­nin ve­tä­vän Ete­lä-Ko­re­as­sa ta­kai­sin noin 120 000 ajo­neu­voa.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN