Iskikö autokuume? Löytyisikö Saksasta sopiva Rover 75 -yksilö halvalla?

Iskikö autokuume? Löytyisikö Saksasta sopiva Rover 75 -yksilö halvalla?

Wow – halvalla kuuma kesäauto lomareissulla Saksasta!

Rover esitteli vuonna 1999 arvokkaan näköisen 75-malliston, joka osoittautui heti alussa sangen mainioksi. Sellaisen voi löytää kesäautoksi edullisestikin.

Auto Bild.Uutiset

Se ei ole avo­au­to ei­kä ur­hei­lu­au­to, mut­ta eri­koi­nen ja hy­vin va­rus­tel­tu. Ja mikä pa­ras­ta, sel­lai­sen saat­taa löy­tää hy­vin­kin edul­li­ses­ti.

Sak­san Au­to Bild päät­ti pi­ka­tut­kia, mil­tä Ro­ver 75 tun­tuu vii­si­tois­ta vuot­ta en­si­tun­tu­mien jäl­keen.

Ro­ver 75:n voi löy­tää Sak­sas­ta siis to­del­la edul­li­ses­ti ja mo­ni­puo­li­sin va­rus­tein, jo­ten sel­lai­ses­ta voi­si saa­da – lo­ma­reis­suun ja hal­pa­len­toi­hin yh­dis­tä­en – ku­ka­ties mu­ka­van ke­sä­au­ton.

Eh­kä hy­väl­lä tuu­ril­la jopa pit­kä­ai­kai­sen käyt­tö- tai har­ras­te­au­ton?

Mil­tä kuu­los­tai­si­vat me­tal­li­vä­ri, nah­ka­ver­hoi­lu ja V6-ben­sii­ni­moot­to­ri? Kaik­ki nämä hin­taan (täs­sä ta­pauk­ses­sa) us­ko­mat­to­man al­hai­set 1600 eu­roa!

Mik­si Ro­ver 75:n voi sit­ten saa­da niin hal­val­la? Asia sel­vin­nee is­tuu­tu­mal­la kul­jet­ta­jan  pai­kal­le. Eh­kä ko­je­lau­dan lä­hes kaik­kien yk­si­tyis­koh­tien eri­koi­nen el­lip­si­muo­to ei ai­koi­naan osu­nut kaik­kien tai­teel­li­seen sil­mään.

Sak­san huip­pu­ver­sio Ce­les­tes­sä oli va­ki­o­va­rus­tee­na vaa­lea nah­ka­ver­hoi­lu. Ro­ve­ris­sa val­lit­see erään­lai­nen hie­nos­tu­nut brit­ti­läi­nen klu­bi­tun­nel­ma.

Ai­no­as­taan ta­kais­tui­mel­la on ah­das­ta. Sin­ne ei 188-sent­ti­nen mat­kus­ta­ja ker­ta kaik­ki­aan mah­du.

Vir­ta-avain on kuin sen ai­kai­ses­ta BMW:Stä, mut­ta 75-mal­li on Ro­ve­rin oma­ke­hit­tä­mä, ei BMW:n.

Käyn­nis­täm­me yk­si­lön. Ro­ve­rin 2,5-lit­rai­nen V6 (177 hv) käy siis­tis­ti ja on var­mas­ti pa­ras moot­to­ri­va­lin­ta tä­hän ko­riin. On­nek­si en­si­o­mis­ta­ja oi­val­si va­li­ta sii­hen vii­si­por­tai­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton. Suo­ri­tus­ky­ky on au­to­maat­ti­na kui­ten­kin lais­kan­puls­ke­aa.

Kak­si­lit­rai­nen vaih­to­eh­to puo­les­taan käy kor­ke­am­mil­la kier­ros­lu­vuil­la. JO­ten 1,8-lit­rai­nen tur­bo­ne­lik­ko (150 hv) on kak­si­lit­rais­ta pa­rem­pi vaih­to­eh­to, mut­tei yh­tä hyvä kuin V6.

Saa­ta­vil­la oli myös BMW:n 3-sar­jas­ta lai­nat­tu kak­si­lit­rai­nen tur­bo­die­sel (115 hv).

Sel­lai­set ei­vät tiet­tä­väs­ti hel­pol­la lä­päi­se Sak­san suur­kau­pun­kien eri pääs­tö­ra­jo­ja, jo­ten sii­nä voi­si pie­ne­nä vink­ki­nä eh­kä ol­la yk­si mah­dol­li­suus hank­kia toi­mi­va au­to hal­val­la.

Maan­tiel­lä etu­ve­toi­nen Ro­ver 75 tun­tuu ren­nol­ta ja jou­si­tuk­sel­taan mu­ka­vuus­pai­not­tei­sel­ta.

V6:n kes­ki­ku­lu­tus aset­tuu kym­me­nen lit­ran vai­heil­le sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä.

Is­ki­kö au­to­kuu­me? Löy­tyi­si­kö Sak­sas­ta so­pi­va yk­si­lö hal­val­la?

Seu­raa­vak­si miel­tä eh­kä jää vai­vaa­maan, löy­tyy­kö 75 V6:een va­ra­o­sia. Eng­lan­nis­ta saa edel­leen kaik­kia mah­dol­li­sia ky­sei­sen mal­lin osia, ker­ro­taan stut­t­gar­ti­lai­ses­ta BCG-yri­tyk­ses­tä.

Tämä yk­si­lö oli enem­män ajet­tu, mut­ta hy­vin hoi­det­tu Ro­ver 75 2,5 V6, jol­la on mat­ka­mit­ta­ris­sa al­le 100 000 ki­lo­met­riä, saat­taa läh­teä mu­kaan 4000 eu­rol­la.

Tek­ni­siä tie­to­ja
Ro­ver 75
Moot­to­ri     V6/edes­sä poi­kit­tain
Vent­tii­lien lu­ku­mää­rä/Nok­ka-ak­se­lit     4 per sy­lin­te­ri/4
Is­ku­ti­la­vuus     1997 cm³
Suu­rin teho     110 kW (150 hv)/6500 r/min
Vään­tö­mo­ment­ti     185 Nm/4000 r/min
Huip­pu­no­peus     205 km/h
0-100 km/h     11,6 s
Vaih­teis­to/Voi­man­siir­to     5-nop./Etu­ve­to
Polt­to­ai­ne­säi­liö/Polt­to­ai­ne     65 L/95E
Pi­tuus/Le­veys/Kor­keus (mm)     4747/1778/1424
Ta­va­ra­ti­la     432 lit­raa
Oma­mas­sa/Sal­lit­tu kuor­ma     1515/485 kg

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU