Keulassa huomio kiinnittyy näyttävän muotoisiin umpioihin ja täyslediajovaloihin.
Juha Peltonen
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Renaultin uutta Arkanaa voi luonnehtia katumaasturin ja coupén onnistuneeksi välimuodoksi.
Mikäli haluaa massasta erottuvan Renaultin, niin valinta saattaa osua tuliterään Arkana SUV:hen. Renaultilla ei haluta, että Arkanaa kutsutaan coupéksi, vaikka uutuus pitkälti sen kaltaiselta näyttääkin.
Paremminkin kyseessä on SUV tai crossover, jonka luontaisiksi kilpailijoiksi voisi ajatella itselataavista hybrideistä Toyota C-HR:n tai visuaaliselta olemukseltaan Citroën C4:n. Kiinnostusta herättää myös hyödyllisen korkea 20 senttimetrin maavara, vaikka Arkanan saa ainakin toistaiseksi vain etuvetoisena.
Hämäävät ulkomitat
Renault Arkanan mittasuhteet hämäävät, koska malli asettuu mitoiltaan lähemmäksi Kadjaria kuin Capturia. Hämäys koskee etenkin akseliväliä, joka on katumaasturi Kadjarin 2 646 millin lukemaan verrattuna yllättäen mittavampi 2 720 milliä. Arkanan ulkomitat hahmottaa parhaiten tarkastelemalla sitä suoraan sivulta, koska viistosta se näyttää itseään kompaktimmalta.
Renault Arkanan tunnistaa myös omintakeisen muotoisista leditakavaloista.
Juha Peltonen
Renaultin mukaan Arkanan ilmanvastus noin 25 pienempi kuin keskiverrossa katumaasturissa.
Juha Peltonen
Puhdaslinjaisen kojelaudan katkaisimia on selkeä käyttää.
Juha Peltonen
Renault Arkanan 7-tuumainen digitaalimittaristo lukeutuu lajinsa tämänhetkisistä selkeimpiin. Tulossa on myös 10-tuumainen näyttö.
Juha Peltonen
Myös itselataavan hybridin mittava 480 litran tavaratila saattaa hämmentää – onhan esimerkiksi Kadjar-katumaasturin vastaava tila pienemmät 472 litraa! Tosin Arkanan perustavaratila jää 410 litraan, jos autoon valitaan varapyörä. Tavaratilan välipohjan pystyy asettamaan kahteen tasoon. Valinnaisesti saadaan aikaan käytännöllisen syvä tavaratila, johon mahtuu taitettuna esimerkiksi rollaattori.
Suurimmillaan saadaan aikaan 1 263 litraa tasapohjaista kuljetuspintaa, mikä on nimellisesti niukasti vähemmän kuin Arkanan kevythybridiversion 1 296 litran lukemaan.
Itselataavuutta
Arkana on täyshybridinä huomattavan käytännöllinen paitsi kaupunkiajossa myös pitkillä matkoilla. Itselataava hybridi etenee kaupunkiajossa käytännössä 80-prosenttisesti sähköllä, mutta jopa 80 km/h:n maantienopeus luonnistuu – liikennetilanteesta ja pinnanmuodostuksesta riippuen – hyvin usein sähköllä.
Sähköisen ajotilan näkee yhdellä silmäyksellä selkeästä digitaalimittaristosta, jossa virtuaalinen neula osoittaa joko tilaa Power (polttomoottori) tai Charge (lataus), jolloin jälkimmäisellä palaa myös sähkökäytön vihreä EV-valo. Pelkällä sähköllä on mahdollista ajaa jonkin verran, ja sähkön pakkokäytön mekaaninen EV-painike on selkeästi esillä.
Renault Arkanan suomalaisiin olosuhteisiin säädetty jousitus toimii 1,5-tonnisessa katumaasturissa hienosti maantieajossa, eikä kori kallistele mutkaisilla teillä nimeksikään.
EasyLink-kosketusnäyttö on 9,3-tuumainen. Tunnelmavalaistuksen värin valinta luonnistuu näytöltä.
Juha Peltonen
Täyshybridin sujuva automaattivaihteisto on niin sanottu monitilavaihteisto.
Juha Peltonen
Etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen. Pitkäjalkainen jää kuitenkin kaipaamaan pidempää istuintyynyä.
Juha Peltonen
Takana on reilusti polvi- ja pääntilaa. Sivuturvavöiden soljet saa pois tieltä kiinnikkeisiin silloin, kun takaselkänojat kaadetaan alas.
Juha Peltonen
Täyshybridin sisämelutaso on sekä bensiini- että sähkömoottorin osalta sopivan vaimea, ja se koostuu maantieajossa tuuliäänistä pilareissa sekä rengasmelusta. Kaupunkiajossa kantautuva sähkömoottorin scifimäinen ujellus tekee hyväntuulisen vaikutuksen. Polttomoottorin ääni korostuu vain täyskiihdytyksissä.
Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa sopivan tarkka, vaikka pientä sähköisille tehostimille ominaista synteettisyyttä onkin havaittavissa. Intens-varusteversio ajovalojen teho on lähivaloilla tyydyttävä, mutta kaukovalot ovat suhteessa heikommat.
Aina automaattina
Renault Arkana on saatavilla sekä kevythybridinä, jossa on 1,3-litrainen turbonelikko TCe 140 EDC, että koeajettuna E-Tech 145 Hybrid -täyshybridinä. Kevythybridin 140-hevosvoimainen kone vääntää 260 newtonmetriä suhteellisen laajalla kierrosalueella 1 750–3 500 r/min.
Testiversiossa käytetään samaa F1-puolelta juontuvaa tekniikkaa kuin Clio E-Tech Hybridissä, jonka järjestelmätehoksi kerrotaan 143 hevosvoimaa. Siitä 1,6-litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin osaksi lankeaa 94 hv ja sähkömoottorille 49 hv.
Tämän koneen järjestelmäväännöksi mainitaan 148 Nm/3 600 r/min, mutta koska mukana on 205 newtonmetriä tarjoava sähkömoottori, lähdöt kaupunkiajossa paikaltaan ovat suunnilleen yhtä ripeän tuntuisia kuin silloin jos konetilassa on kevythybridin turbonelikko. Liikkeellelähtö tapahtuu aina sähkömoottorin avulla.
480 litran tavaratilassa riittävästi syvyyttä, ja välipohja on asetettavissa kahteen tasoon.
Juha Peltonen
Täyshybridissä on 1,6-litraisen vapaasti hengittävän nelisylinterisen seurana sähkömoottori.
Juha Peltonen
Mukavasta alaväännöstä kertoo vapaasti hengittävällä bensiinimoottorilla toteutetun täyshybridin kiihtyvyys nollasta sataan kunniakkaassa 10,8 sekunnissa verrattuna kevythybridin turbonelikon 9,8 sekuntiin. Täyshybridin keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 5,3 l/100 km, joka tuntuu varsin kohtuulliselta.
Manuaalilaatikkoa Arkanaan ei saa lainkaan, vaan vakiona on aina jonkin tyyppinen automaattivaihteisto. Kevythybridissä on 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto, kun taas itselataavassa hybridissä käytetään niin sanottua monitilavaihteistoa, jossa on kuusi (periaatteessa 15) pykälää, joista neljä vaihdetta on polttomoottoria varten, kaksi vaihdetta sähkömoottorille sekä kaksi vapaa-asentoa.
Kohtuullinen melutaso
Renault Arkanan ovet jämähtävät kiinni saksalaistyylisen vakuuttavasti jysähtäen, ja avaimeton lukitus merkitsee Renaultilla perinteisesti, että älyavaimen taskussa pitäminen riittää.
Digitaalisen mittariston olemus on pyöreine näyttöineen huomattavan selkeä ja varmasti yksi tämän hetken mielenkiintoisimmasta, koska keskeiset tiedot pystyy erottamaan pikasilmäyksellä. Kojelautaan luo omaa tyyliään metallia simuloiva paneeli. Perinteisen mekaaniset lämmitys- ja tuuletussäätimet miellyttävät myös vanhan koulukunnan kuljettajia.
Etuistuinten sivuttaistuki osoittautui varsin otolliseksi myös pitkällä ajomatkalla, mutta pientä huomautettavaa löytyi istuintyynystä, joka jää pitkäjalkaiselle turhan lyhyeksi. Asiallisen ryhdikkäät penkit on varustettu mekaanisin säädöin, ja selkänojan säätövipu on huomattavan kevyttoiminen.
Renault Arkanan takaistuimelle on riittävään kulmaan avautuvien takaovien ansiosta todella näppärä kulkea. Takana jää tarpeeksi polvitilaa myös pidempikoipisille matkustajille. Arkanan istumakorkeus on katumaasturille ominaisesti sopiva myös senioreille – malliin ei tarvitse sen paremmin nousta kuin laskeutua.
Juha Peltonen
Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens
Moottori
R4, 1598 cm3, 69 kW (94 hv)/5600 r/min + sähkömoottori 36 kW(49 hv); hybridijärjestelmä 105 kW (143 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 10,8 s, huippunopeus 174 km/h
Kulutus
4,9–5,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
111–116 g/km
Ajoakku
litiumioni 1,2 kWh
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4568, l. 1821, k. 1571 mm, akseliväli 2720 mm, maavara 200 mm, omamassa 1510 kg, kantavuus 526 kg, vetomassa 760/750 kg, tavaratila 480*–1263 l, tankki 50 l
Hinta
30 290 euroa, koeauto 32 235 euroa (2021)
* 410 litraa, jos autossa on varapyörä
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
LAB12:sta uusi integroitu vahvistin
Viritetty kuuntelunautinnolle
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
Brinkmannin suoraveto juhlii
Täysin analoginen
Pro-Jectilta edullisia mc-äänirasioita
Hynttyyt yhteen: Kahden aikuisen seesteinen koti Helsingin keskustan tuntumassa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI