Keulassa huomio kiinnittyy näyttävän muotoisiin umpioihin ja täyslediajovaloihin.

Keulassa huomio kiinnittyy näyttävän muotoisiin umpioihin ja täyslediajovaloihin.

Juha Peltonen

Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys

Renaultin uutta Arkanaa voi luonnehtia katumaasturin ja coupén onnistuneeksi välimuodoksi.

Auto Bild.Koeajot

Mi­kä­li ha­lu­aa mas­sas­ta erot­tu­van Re­naul­tin, niin va­lin­ta saat­taa osua tu­li­te­rään Ar­ka­na SUV:hen. Re­naul­til­la ei ha­lu­ta, et­tä Ar­ka­naa kut­su­taan coupék­si, vaik­ka uu­tuus pit­käl­ti sen kal­tai­sel­ta näyt­tää­kin.

Pa­rem­min­kin ky­sees­sä on SUV tai cros­so­ver, jon­ka luon­tai­sik­si kil­pai­li­joik­si voi­si aja­tel­la it­se­la­taa­vis­ta hyb­ri­deis­tä To­yo­ta C-HR:n tai vi­su­aa­li­sel­ta ole­muk­sel­taan Cit­roën C4:n. Kiin­nos­tus­ta he­rät­tää myös hyö­dyl­li­sen kor­kea 20 sent­ti­met­rin maa­va­ra, vaik­ka Ar­ka­nan saa ai­na­kin tois­tai­sek­si vain etu­ve­toi­se­na.

Hä­mää­vät ul­ko­mi­tat

Re­nault Ar­ka­nan mit­ta­suh­teet hä­mää­vät, kos­ka mal­li aset­tuu mi­toil­taan lä­hem­mäk­si Kad­ja­ria kuin Cap­tu­ria. Hä­mäys kos­kee eten­kin ak­se­li­vä­liä, joka on ka­tu­maas­tu­ri Kad­ja­rin 2 646 mil­lin lu­ke­maan ver­rat­tu­na yl­lät­tä­en mit­ta­vam­pi 2 720 mil­liä. Ar­ka­nan ul­ko­mi­tat hah­mot­taa par­hai­ten tar­kas­te­le­mal­la sitä suo­raan si­vul­ta, kos­ka viis­tos­ta se näyt­tää it­se­ään kom­pak­tim­mal­ta.

Renault Arkanan tunnistaa myös omintakeisen muotoisista leditakavaloista.

Renault Arkanan tunnistaa myös omintakeisen muotoisista leditakavaloista.

Juha Peltonen

Renaultin mukaan Arkanan ilmanvastus noin 25 pienempi kuin keskiverrossa katumaasturissa.

Renaultin mukaan Arkanan ilmanvastus noin 25 pienempi kuin keskiverrossa katumaasturissa.

Juha Peltonen

Puhdaslinjaisen kojelaudan katkaisimia on selkeä käyttää.

Puhdaslinjaisen kojelaudan katkaisimia on selkeä käyttää.

Juha Peltonen

Renault Arkanan 7-tuumainen digitaalimittaristo lukeutuu lajinsa tämänhetkisistä selkeimpiin. Tulossa on myös 10-tuumainen näyttö.

Renault Arkanan 7-tuumainen digitaalimittaristo lukeutuu lajinsa tämänhetkisistä selkeimpiin. Tulossa on myös 10-tuumainen näyttö.

Juha Peltonen

Myös it­se­la­taa­van hyb­ri­din mit­ta­va 480 lit­ran ta­va­ra­ti­la saat­taa häm­men­tää – on­han esi­mer­kik­si Kad­jar-ka­tu­maas­tu­rin vas­taa­va tila pie­nem­mät 472 lit­raa! To­sin Ar­ka­nan pe­rus­ta­va­ra­ti­la jää 410 lit­raan, jos au­toon va­li­taan va­ra­pyö­rä. Ta­va­ra­ti­lan vä­li­poh­jan pys­tyy aset­ta­maan kah­teen ta­soon. Va­lin­nai­ses­ti saa­daan ai­kaan käy­tän­nöl­li­sen syvä ta­va­ra­ti­la, jo­hon mah­tuu tai­tet­tu­na esi­mer­kik­si rol­laat­to­ri.

Suu­rim­mil­laan saa­daan ai­kaan 1 263 lit­raa ta­sa­poh­jais­ta kul­je­tus­pin­taa, mikä on ni­mel­li­ses­ti niu­kas­ti vä­hem­män kuin Ar­ka­nan ke­vyt­hyb­ri­di­ver­si­on 1 296 lit­ran lu­ke­maan.

It­se­la­taa­vuut­ta

Ar­ka­na on täys­hyb­ri­di­nä huo­mat­ta­van käy­tän­nöl­li­nen pait­si kau­pun­ki­a­jos­sa myös pit­kil­lä mat­koil­la. It­se­la­taa­va hyb­ri­di ete­nee kau­pun­ki­a­jos­sa käy­tän­nös­sä 80-pro­sent­ti­ses­ti säh­köl­lä, mut­ta jopa 80 km/h:n maan­tie­no­peus luon­nis­tuu – lii­ken­ne­ti­lan­tees­ta ja pin­nan­muo­dos­tuk­ses­ta riip­pu­en – hy­vin usein säh­köl­lä.

Säh­köi­sen ajo­ti­lan nä­kee yh­del­lä sil­mäyk­sel­lä sel­ke­äs­tä di­gi­taa­li­mit­ta­ris­tos­ta, jos­sa vir­tu­aa­li­nen neu­la osoit­taa joko ti­laa Po­wer (polt­to­moot­to­ri) tai Char­ge (la­taus), jol­loin jäl­kim­mäi­sel­lä pa­laa myös säh­kö­käy­tön vih­reä EV-valo. Pel­käl­lä säh­köl­lä on mah­dol­lis­ta ajaa jon­kin ver­ran, ja säh­kön pak­ko­käy­tön me­kaa­ni­nen EV-pai­ni­ke on sel­ke­äs­ti esil­lä.

Re­nault Ar­ka­nan suo­ma­lai­siin olo­suh­tei­siin sää­det­ty jou­si­tus toi­mii 1,5-ton­ni­ses­sa ka­tu­maas­tu­ris­sa hie­nos­ti maan­tie­a­jos­sa, ei­kä kori kal­lis­te­le mut­kai­sil­la teil­lä ni­mek­si­kään.

EasyLink-kosketusnäyttö on 9,3-tuumainen. Tunnelmavalaistuksen värin valinta luonnistuu näytöltä.

EasyLink-kosketusnäyttö on 9,3-tuumainen. Tunnelmavalaistuksen värin valinta luonnistuu näytöltä.

Juha Peltonen

Täyshybridin sujuva automaattivaihteisto on niin sanottu monitilavaihteisto.

Täyshybridin sujuva automaattivaihteisto on niin sanottu monitilavaihteisto.

Juha Peltonen

Etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen. Pitkäjalkainen jää kuitenkin kaipaamaan pidempää istuintyynyä.

Etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen. Pitkäjalkainen jää kuitenkin kaipaamaan pidempää istuintyynyä.

Juha Peltonen

Takana on reilusti polvi- ja pääntilaa. Sivuturvavöiden soljet saa pois tieltä kiinnikkeisiin silloin, kun takaselkänojat kaadetaan alas.

Takana on reilusti polvi- ja pääntilaa. Sivuturvavöiden soljet saa pois tieltä kiinnikkeisiin silloin, kun takaselkänojat kaadetaan alas.

Juha Peltonen

Täys­hyb­ri­din si­sä­me­lu­ta­so on sekä ben­sii­ni- et­tä säh­kö­moot­to­rin osal­ta so­pi­van vai­mea, ja se koos­tuu maan­tie­a­jos­sa tuu­li­ää­nis­tä pi­la­reis­sa sekä ren­gas­me­lus­ta. Kau­pun­ki­a­jos­sa kan­tau­tu­va säh­kö­moot­to­rin sci­fi­mäi­nen ujel­lus te­kee hy­vän­tuu­li­sen vai­ku­tuk­sen. Polt­to­moot­to­rin ää­ni ko­ros­tuu vain täys­kiih­dy­tyk­sis­sä.

Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa so­pi­van tark­ka, vaik­ka pien­tä säh­köi­sil­le te­hos­ti­mil­le omi­nais­ta syn­teet­ti­syyt­tä on­kin ha­vait­ta­vis­sa. In­tens-va­rus­te­ver­sio ajo­va­lo­jen teho on lä­hi­va­loil­la tyy­dyt­tä­vä, mut­ta kau­ko­va­lot ovat suh­tees­sa hei­kom­mat.

Ai­na au­to­maat­ti­na

Re­nault Ar­ka­na on saa­ta­vil­la sekä ke­vyt­hyb­ri­di­nä, jos­sa on 1,3-lit­rai­nen tur­bo­ne­lik­ko TCe 140 EDC, et­tä ko­ea­jet­tu­na E-Tech 145 Hyb­rid -täys­hyb­ri­di­nä. Ke­vyt­hyb­ri­din 140-he­vos­voi­mai­nen kone vään­tää 260 new­ton­met­riä suh­teel­li­sen laa­jal­la kier­ro­sa­lu­eel­la 1 750–3 500 r/min.

Tes­ti­ver­si­os­sa käy­te­tään sa­maa F1-puo­lel­ta juon­tu­vaa tek­niik­kaa kuin Clio E-Tech Hyb­ri­dis­sä, jon­ka jär­jes­tel­mä­te­hok­si ker­ro­taan 143 he­vos­voi­maa. Sii­tä 1,6-lit­rai­sen va­paas­ti hen­git­tä­vän ben­sii­ni­moot­to­rin osak­si lan­ke­aa 94 hv ja säh­kö­moot­to­ril­le 49 hv.

Tä­män ko­neen jär­jes­tel­mä­vään­nök­si mai­ni­taan 148 Nm/3 600 r/min, mut­ta kos­ka mu­ka­na on 205 new­ton­met­riä tar­jo­a­va säh­kö­moot­to­ri, läh­döt kau­pun­ki­a­jos­sa pai­kal­taan ovat suun­nil­leen yh­tä ri­pe­än tun­tui­sia kuin sil­loin jos ko­ne­ti­las­sa on ke­vyt­hyb­ri­din tur­bo­ne­lik­ko. Liik­keel­le­läh­tö ta­pah­tuu ai­na säh­kö­moot­to­rin avul­la.

480 litran tavaratilassa riittävästi syvyyttä, ja välipohja on asetettavissa kahteen tasoon.

480 litran tavaratilassa riittävästi syvyyttä, ja välipohja on asetettavissa kahteen tasoon.

Juha Peltonen

Täyshybridissä on 1,6-litraisen vapaasti hengittävän nelisylinterisen seurana sähkömoottori.

Täyshybridissä on 1,6-litraisen vapaasti hengittävän nelisylinterisen seurana sähkömoottori.

Juha Peltonen

Mu­ka­vas­ta ala­vään­nös­tä ker­too va­paas­ti hen­git­tä­väl­lä ben­sii­ni­moot­to­ril­la to­teu­te­tun täys­hyb­ri­din kiih­ty­vyys nol­las­ta sa­taan kun­ni­ak­kaas­sa 10,8 se­kun­nis­sa ver­rat­tu­na ke­vyt­hyb­ri­din tur­bo­ne­li­kon 9,8 se­kun­tiin. Täys­hyb­ri­din kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan 5,3 l/100 km, joka tun­tuu var­sin koh­tuul­li­sel­ta.

Ma­nu­aa­li­laa­tik­koa Ar­ka­naan ei saa lain­kaan, vaan va­ki­o­na on ai­na jon­kin tyyp­pi­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to. Ke­vyt­hyb­ri­dis­sä on 7-no­peuk­si­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to, kun taas it­se­la­taa­vas­sa hyb­ri­dis­sä käy­te­tään niin sa­not­tua mo­ni­ti­la­vaih­teis­toa, jos­sa on kuu­si (pe­ri­aat­tees­sa 15) py­kä­lää, jois­ta nel­jä vaih­det­ta on polt­to­moot­to­ria var­ten, kak­si vaih­det­ta säh­kö­moot­to­ril­le sekä kak­si va­paa-asen­toa.

Koh­tuul­li­nen me­lu­ta­so

Re­nault Ar­ka­nan ovet jä­mäh­tä­vät kiin­ni sak­sa­lais­tyy­li­sen va­kuut­ta­vas­ti jy­säh­tä­en, ja avai­me­ton lu­ki­tus mer­kit­see Re­naul­til­la pe­rin­tei­ses­ti, et­tä äly­a­vai­men tas­kus­sa pi­tä­mi­nen riit­tää.

Di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton ole­mus on pyö­rei­ne näyt­töi­neen huo­mat­ta­van sel­keä ja var­mas­ti yk­si tä­män het­ken mie­len­kiin­toi­sim­mas­ta, kos­ka kes­kei­set tie­dot pys­tyy erot­ta­maan pi­ka­sil­mäyk­sel­lä. Ko­je­lau­taan luo omaa tyy­li­ään me­tal­lia si­mu­loi­va pa­nee­li. Pe­rin­tei­sen me­kaa­ni­set läm­mi­tys- ja tuu­le­tus­sää­ti­met miel­lyt­tä­vät myös van­han kou­lu­kun­nan kul­jet­ta­jia.

Etuis­tuin­ten si­vut­tais­tu­ki osoit­tau­tui var­sin otol­li­sek­si myös pit­käl­lä ajo­mat­kal­la, mut­ta pien­tä huo­mau­tet­ta­vaa löy­tyi is­tuin­tyy­nys­tä, joka jää pit­kä­jal­kai­sel­le tur­han ly­hy­ek­si. Asi­al­li­sen ryh­dik­käät pen­kit on va­rus­tet­tu me­kaa­ni­sin sää­döin, ja sel­kä­no­jan sää­tö­vi­pu on huo­mat­ta­van ke­vyt­toi­mi­nen.

Re­nault Ar­ka­nan ta­kais­tui­mel­le on riit­tä­vään kul­maan avau­tu­vien ta­ka­o­vien an­si­os­ta to­del­la näp­pä­rä kul­kea. Ta­ka­na jää tar­peek­si pol­vi­ti­laa myös pi­dem­pi­koi­pi­sil­le mat­kus­ta­jil­le. Ar­ka­nan is­tu­ma­kor­keus on ka­tu­maas­tu­ril­le omi­nai­ses­ti so­pi­va myös se­ni­o­reil­le – mal­liin ei tar­vit­se sen pa­rem­min nous­ta kuin las­keu­tua.

Juha Pel­to­nen

Re­nault Ar­ka­na E-Tech 145 Hyb­rid In­tens

Moot­to­ri

R4, 1598 cm3, 69 kW (94 hv)/5600 r/min + säh­kö­moot­to­ri 36 kW(49 hv); hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 105 kW (143 hv)

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,8 s, huip­pu­no­peus 174 km/h

Ku­lu­tus

4,9–5,2 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

111–116 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 1,2 kWh

Voi­man­siir­to

A6, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4568, l. 1821, k. 1571 mm, ak­se­li­vä­li 2720 mm, maa­va­ra 200 mm, oma­mas­sa 1510 kg, kan­ta­vuus 526 kg, ve­to­mas­sa 760/750 kg, ta­va­ra­ti­la 480*–1263 l, tank­ki 50 l

Hin­ta

30 290 eu­roa, ko­eau­to 32 235 eu­roa (2021)

* 410 lit­raa, jos au­tos­sa on va­ra­pyö­rä

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU