Keulassa huomio kiinnittyy näyttävän muotoisiin umpioihin ja täyslediajovaloihin.
Juha Peltonen
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Renaultin uutta Arkanaa voi luonnehtia katumaasturin ja coupén onnistuneeksi välimuodoksi.
Mikäli haluaa massasta erottuvan Renaultin, niin valinta saattaa osua tuliterään Arkana SUV:hen. Renaultilla ei haluta, että Arkanaa kutsutaan coupéksi, vaikka uutuus pitkälti sen kaltaiselta näyttääkin.
Paremminkin kyseessä on SUV tai crossover, jonka luontaisiksi kilpailijoiksi voisi ajatella itselataavista hybrideistä Toyota C-HR:n tai visuaaliselta olemukseltaan Citroën C4:n. Kiinnostusta herättää myös hyödyllisen korkea 20 senttimetrin maavara, vaikka Arkanan saa ainakin toistaiseksi vain etuvetoisena.
Hämäävät ulkomitat
Renault Arkanan mittasuhteet hämäävät, koska malli asettuu mitoiltaan lähemmäksi Kadjaria kuin Capturia. Hämäys koskee etenkin akseliväliä, joka on katumaasturi Kadjarin 2 646 millin lukemaan verrattuna yllättäen mittavampi 2 720 milliä. Arkanan ulkomitat hahmottaa parhaiten tarkastelemalla sitä suoraan sivulta, koska viistosta se näyttää itseään kompaktimmalta.
Renault Arkanan tunnistaa myös omintakeisen muotoisista leditakavaloista.
Juha Peltonen
Renaultin mukaan Arkanan ilmanvastus noin 25 pienempi kuin keskiverrossa katumaasturissa.
Juha Peltonen
Puhdaslinjaisen kojelaudan katkaisimia on selkeä käyttää.
Juha Peltonen
Renault Arkanan 7-tuumainen digitaalimittaristo lukeutuu lajinsa tämänhetkisistä selkeimpiin. Tulossa on myös 10-tuumainen näyttö.
Juha Peltonen
Myös itselataavan hybridin mittava 480 litran tavaratila saattaa hämmentää – onhan esimerkiksi Kadjar-katumaasturin vastaava tila pienemmät 472 litraa! Tosin Arkanan perustavaratila jää 410 litraan, jos autoon valitaan varapyörä. Tavaratilan välipohjan pystyy asettamaan kahteen tasoon. Valinnaisesti saadaan aikaan käytännöllisen syvä tavaratila, johon mahtuu taitettuna esimerkiksi rollaattori.
Suurimmillaan saadaan aikaan 1 263 litraa tasapohjaista kuljetuspintaa, mikä on nimellisesti niukasti vähemmän kuin Arkanan kevythybridiversion 1 296 litran lukemaan.
Itselataavuutta
Arkana on täyshybridinä huomattavan käytännöllinen paitsi kaupunkiajossa myös pitkillä matkoilla. Itselataava hybridi etenee kaupunkiajossa käytännössä 80-prosenttisesti sähköllä, mutta jopa 80 km/h:n maantienopeus luonnistuu – liikennetilanteesta ja pinnanmuodostuksesta riippuen – hyvin usein sähköllä.
Sähköisen ajotilan näkee yhdellä silmäyksellä selkeästä digitaalimittaristosta, jossa virtuaalinen neula osoittaa joko tilaa Power (polttomoottori) tai Charge (lataus), jolloin jälkimmäisellä palaa myös sähkökäytön vihreä EV-valo. Pelkällä sähköllä on mahdollista ajaa jonkin verran, ja sähkön pakkokäytön mekaaninen EV-painike on selkeästi esillä.
Renault Arkanan suomalaisiin olosuhteisiin säädetty jousitus toimii 1,5-tonnisessa katumaasturissa hienosti maantieajossa, eikä kori kallistele mutkaisilla teillä nimeksikään.
EasyLink-kosketusnäyttö on 9,3-tuumainen. Tunnelmavalaistuksen värin valinta luonnistuu näytöltä.
Juha Peltonen
Täyshybridin sujuva automaattivaihteisto on niin sanottu monitilavaihteisto.
Juha Peltonen
Etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen. Pitkäjalkainen jää kuitenkin kaipaamaan pidempää istuintyynyä.
Juha Peltonen
Takana on reilusti polvi- ja pääntilaa. Sivuturvavöiden soljet saa pois tieltä kiinnikkeisiin silloin, kun takaselkänojat kaadetaan alas.
Juha Peltonen
Täyshybridin sisämelutaso on sekä bensiini- että sähkömoottorin osalta sopivan vaimea, ja se koostuu maantieajossa tuuliäänistä pilareissa sekä rengasmelusta. Kaupunkiajossa kantautuva sähkömoottorin scifimäinen ujellus tekee hyväntuulisen vaikutuksen. Polttomoottorin ääni korostuu vain täyskiihdytyksissä.
Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa sopivan tarkka, vaikka pientä sähköisille tehostimille ominaista synteettisyyttä onkin havaittavissa. Intens-varusteversio ajovalojen teho on lähivaloilla tyydyttävä, mutta kaukovalot ovat suhteessa heikommat.
Aina automaattina
Renault Arkana on saatavilla sekä kevythybridinä, jossa on 1,3-litrainen turbonelikko TCe 140 EDC, että koeajettuna E-Tech 145 Hybrid -täyshybridinä. Kevythybridin 140-hevosvoimainen kone vääntää 260 newtonmetriä suhteellisen laajalla kierrosalueella 1 750–3 500 r/min.
Testiversiossa käytetään samaa F1-puolelta juontuvaa tekniikkaa kuin Clio E-Tech Hybridissä, jonka järjestelmätehoksi kerrotaan 143 hevosvoimaa. Siitä 1,6-litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin osaksi lankeaa 94 hv ja sähkömoottorille 49 hv.
Tämän koneen järjestelmäväännöksi mainitaan 148 Nm/3 600 r/min, mutta koska mukana on 205 newtonmetriä tarjoava sähkömoottori, lähdöt kaupunkiajossa paikaltaan ovat suunnilleen yhtä ripeän tuntuisia kuin silloin jos konetilassa on kevythybridin turbonelikko. Liikkeellelähtö tapahtuu aina sähkömoottorin avulla.
480 litran tavaratilassa riittävästi syvyyttä, ja välipohja on asetettavissa kahteen tasoon.
Juha Peltonen
Täyshybridissä on 1,6-litraisen vapaasti hengittävän nelisylinterisen seurana sähkömoottori.
Juha Peltonen
Mukavasta alaväännöstä kertoo vapaasti hengittävällä bensiinimoottorilla toteutetun täyshybridin kiihtyvyys nollasta sataan kunniakkaassa 10,8 sekunnissa verrattuna kevythybridin turbonelikon 9,8 sekuntiin. Täyshybridin keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 5,3 l/100 km, joka tuntuu varsin kohtuulliselta.
Manuaalilaatikkoa Arkanaan ei saa lainkaan, vaan vakiona on aina jonkin tyyppinen automaattivaihteisto. Kevythybridissä on 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto, kun taas itselataavassa hybridissä käytetään niin sanottua monitilavaihteistoa, jossa on kuusi (periaatteessa 15) pykälää, joista neljä vaihdetta on polttomoottoria varten, kaksi vaihdetta sähkömoottorille sekä kaksi vapaa-asentoa.
Kohtuullinen melutaso
Renault Arkanan ovet jämähtävät kiinni saksalaistyylisen vakuuttavasti jysähtäen, ja avaimeton lukitus merkitsee Renaultilla perinteisesti, että älyavaimen taskussa pitäminen riittää.
Digitaalisen mittariston olemus on pyöreine näyttöineen huomattavan selkeä ja varmasti yksi tämän hetken mielenkiintoisimmasta, koska keskeiset tiedot pystyy erottamaan pikasilmäyksellä. Kojelautaan luo omaa tyyliään metallia simuloiva paneeli. Perinteisen mekaaniset lämmitys- ja tuuletussäätimet miellyttävät myös vanhan koulukunnan kuljettajia.
Etuistuinten sivuttaistuki osoittautui varsin otolliseksi myös pitkällä ajomatkalla, mutta pientä huomautettavaa löytyi istuintyynystä, joka jää pitkäjalkaiselle turhan lyhyeksi. Asiallisen ryhdikkäät penkit on varustettu mekaanisin säädöin, ja selkänojan säätövipu on huomattavan kevyttoiminen.
Renault Arkanan takaistuimelle on riittävään kulmaan avautuvien takaovien ansiosta todella näppärä kulkea. Takana jää tarpeeksi polvitilaa myös pidempikoipisille matkustajille. Arkanan istumakorkeus on katumaasturille ominaisesti sopiva myös senioreille – malliin ei tarvitse sen paremmin nousta kuin laskeutua.
Juha Peltonen
Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens
Moottori
R4, 1598 cm3, 69 kW (94 hv)/5600 r/min + sähkömoottori 36 kW(49 hv); hybridijärjestelmä 105 kW (143 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 10,8 s, huippunopeus 174 km/h
Kulutus
4,9–5,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
111–116 g/km
Ajoakku
litiumioni 1,2 kWh
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4568, l. 1821, k. 1571 mm, akseliväli 2720 mm, maavara 200 mm, omamassa 1510 kg, kantavuus 526 kg, vetomassa 760/750 kg, tavaratila 480*–1263 l, tankki 50 l
Hinta
30 290 euroa, koeauto 32 235 euroa (2021)
* 410 litraa, jos autossa on varapyörä
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL