Kaikkiin neljään Zero-R:ään asennettiin erityiskevyet magnesiumvanteet, Recaro- kuppi-istuimet, alcantaralla verhoiltu ohjauspyörän kehä sekä nopeusmittari, joka ulottuu 360 km/h asti.

Kaikkiin neljään Zero-R:ään asennettiin erityiskevyet magnesiumvanteet, Recaro- kuppi-istuimet, alcantaralla verhoiltu ohjauspyörän kehä sekä nopeusmittari, joka ulottuu 360 km/h asti.

HKS Zero-R: Yksi harvinaisimmista Nissan Skyline GT-R -muunnelmista!

HKS Zero-R on niin harvinainen, että niitä on valmistettu tasan neljä kappaletta.

Auto Bild.Superautot

R32, R33, R34, V-Spec, M-Spec ja V Spec II Nürburg­ring ovat vain muu­ta­mia Nis­san Sky­li­ne GT-R:n eri­kois­ver­si­ois­ta ja muun­nel­mis­ta. Gran Tu­ris­mo -tie­to­ko­ne­pe­liä pe­lan­neet tun­nis­ta­vat myös muun mu­as­sa Nis­mo 400R:n.

Vi­ri­tys­pa­ja HKS ra­ken­si 1990-lu­vun alus­sa nel­jä HKS Zero-R -yk­si­löä, jot­ka pe­rus­tu­vat Nis­san Sky­li­ne R32 GT-R:ään (BNR32). Yk­si­löi­hin tuli li­säk­si omat eril­li­set sar­ja­nu­me­rot.

Niin­pä kaik­ki Zero-R -ys­ki­löt ovat HKR:n ei­vät­kä Nis­sa­nin val­mis­ta­mia, ai­van ku­ten Ruf Porsc­het ei­vät ole Porsc­hen val­mis­ta­mia.

Sei­kas­ta muo­dos­tui kui­ten­kin HKS:lle pul­lon­kau­la. Jot­ta pien­sar­jan val­mis­tus oli­si ol­lut mah­dol­li­nen, oli­si usei­ta au­to­ja jou­dut­tu saat­ta­maan tör­mäys­tes­tei­hin. Kun alun pe­rin oli tar­koi­tus val­mis­taa vain 10 au­ton pien­sar­ja, ei asi­as­sa ol­lut oi­kein jär­keä.

Kymmenen vuotta edellisen Zero-R:n esittelyn jälkeen tehoja oli korotettava. Siksi HKS:n pääsuunnittelija Kikuchi-san keksi porata Nismon GT-kannella varustettuun RB26DETT-moottorin 2,8-litraiseksi.

Kymmenen vuotta edellisen Zero-R:n esittelyn jälkeen tehoja oli korotettava. Siksi HKS:n pääsuunnittelija Kikuchi-san keksi porata Nismon GT-kannella varustettuun RB26DETT-moottorin 2,8-litraiseksi.

HKS piti it­sel­lään kol­me yk­si­löä ja yh­den hank­ki ko­ko­el­miin­sa Bru­nein sult­taa­ni.

R32 GT-R:n ja Zero-R:n kes­ki­näi­set erot

Su­per­har­vi­nai­sen Zero-R:n tun­nis­taa en­nen kaik­kea lo­ka­suo­ja­le­vi­tyk­sis­tä ja ta­ka­pa­neeln tup­la­put­kis­ta.

Erään­lai­sek­si on­gel­mak­si muo­dos­tui so­pi­va polt­to­ai­ne­säi­liö, ja sik­si Zero-R:stä muo­kat­tiin kak­si­paik­kai­nen, jos­sa taak­se asen­net­tiin iso 150 lit­ran polt­to­ai­ne­säi­liö.

Kaik­kiin nel­jään Zero-R:ään asen­net­tiin eri­tyis­ke­vy­et mag­ne­sium­van­teet, Re­ca­ro- kup­pi-is­tui­met, al­can­ta­ral­la ver­hoil­tu oh­jaus­pyö­rän kehä sekä no­peus­mit­ta­ri, joka ulot­tuu 360 km/h as­ti.

Maailmalla kiertävän villin huhun mukaan kuuluisalla HKS-hautausmaalla (HKS Graveyard) olisi vielä kuusi muuta myymätöntä Zero-R:ää...

Maailmalla kiertävän villin huhun mukaan kuuluisalla HKS-hautausmaalla (HKS Graveyard) olisi vielä kuusi muuta myymätöntä Zero-R:ää...

Zero-R:n al­ku­pe­räi­nen moot­to­ri on RB28-ri­vi­kuu­to­nen, jos­ta ote­taan te­hoa 423–450 he­vos­voi­maa.

Zero-R ky­ke­nee 300 km/h huip­pu­no­peu­teen.

Vuon­na 2006 saa­pui uu­si Zero-R

HKS sai vuon­na 2006 aja­tuk­sen kol­men jäl­jel­lä ol­leen Zero-R:n ra­ken­ta­mi­ses­ta uu­del­leen ja nii­den myy­mi­ses­tä.

Yk­kös- ja kak­kos­mal­lin vä­li­se­nä ai­ka­na luo­ki­tus Ja­pa­nis­sa oli hel­pot­tu­nut mer­kit­tä­väs­ti, jo­ten Zero-R ei enää jou­tu­nut pa­kol­li­siin tör­mäys­ko­kei­siin.

Kun idea tuli jul­ki­suu­teen, HKS sai muu­ta­mas­sa päi­väs­sä usei­ta yh­tey­de­not­to­ja ai­heen tii­moil­ta. Niin­pä suun­ni­tel­ma lyö­tiin luk­koon.

Kym­me­nen vuot­ta edel­li­sen Zero-R:n esit­te­lyn jäl­keen te­ho­ja oli ko­ro­tet­ta­va. Sik­si HKS:n pää­suun­nit­te­li­ja Ki­kuc­hi-san kek­si po­ra­ta Nis­mon GT-kan­nel­la va­rus­tet­tuun RB26DETT-moot­to­rin 2,8-lit­rai­sek­si.

Kone eväs­tet­tiin HKS:n omil­la GT2530-tur­bo­ah­ti­mil­la.

Lop­pu­tu­lok­se­na Zero-R:n uus­pai­nok­seen saa­tiin te­ho­lu­ke­mak­si noin 600 he­vos­voi­maa. 6-por­tai­nen Get­rag-ma­nu­aa­li­vaih­teis­to juon­tuu R34 GT-R:stä. Uu­den Zero-R:n myö­tä alus­ta­kin pis­tet­tiin uu­sik­si.

Kak­si uu­sik­si ra­ken­ne­tuis­ta myy­tiin ja yh­den HKS piti it­sel­lään. Yk­si on Bru­nein sult­taa­nil­la.

Maa­il­mal­la kier­tä­vän hu­hun mu­kaan kuu­lui­sal­la HKS-hau­taus­maal­la (HKS Gra­vey­ard) oli­si vie­lä kuu­si muu­ta myy­mä­tön­tä Zero-R:ää...

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN