Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa

Hyundain uusin lippulaivamalli IONIQ 9 osoittaa, miten älykkäät teknologiat voivat parantaa ajokokemusta ja kehittää kuljettajien ja matkustajien päivittäistä vuorovaikutusta autonsa kanssa.

Auto Bild.Uutiset

Ge­ne­ra­tii­vi­nen te­ko­ä­ly­poh­jai­nen ää­ni­oh­jaus, en­na­koi­vat jär­jes­tel­mät ja lan­gat­to­mat päi­vi­tyk­set ovat as­ke­lia te­ko­ä­ly­poh­jai­sen liik­ku­vuu­den tu­le­vai­suu­teen.

Kes­kus­te­le te­ko­ä­lyn kans­sa au­tos­sa

Hy­un­dain uu­den di­gi­taa­li­sen eko­sys­tee­min yti­mes­sä on Hy­un­dai AI As­sis­tant, ää­ni­oh­jat­tu jär­jes­tel­mä, joka tuo ge­ne­ra­tii­vi­sen te­ko­ä­lyn au­ton oh­jaa­moon. Se on suun­ni­tel­tu kon­teks­tia tun­nis­ta­viin kes­kus­te­lui­hin. Jär­jes­tel­mä ym­mär­tää mo­ni­mut­kai­sia ky­sy­myk­siä ja vas­taa sel­keil­lä, re­le­van­teil­la vas­tauk­sil­la.

Kul­jet­ta­ja tai mat­kus­ta­jat voi­vat ak­ti­voi­da avus­ta­jan ää­ni­ko­men­nol­la ”Hey Hy­un­dai” tai oh­jaus­pyö­rän pai­nik­keel­la. Hy­un­dain te­ko­ä­ly­as­sis­tent­ti hyö­dyn­tää ge­ne­ra­tii­vis­ta te­ko­ä­lyä.

Edis­tyk­sel­li­nen jär­jes­tel­mä vas­taa avoi­miin ky­sy­myk­siin, ku­ten ”Voit­ko suo­si­tel­la per­heys­tä­väl­lis­tä ra­vin­to­laa lä­his­töl­lä?”, ja tar­jo­aa sa­mal­la mat­ka­o­pas­tus­ta re­aa­li­ai­kai­sen lii­ken­ne­tie­don ja hen­ki­lö­koh­tais­ten miel­ty­mys­ten pe­rus­teel­la. Ää­ni­ko­men­to­jen li­säk­si te­ko­ä­ly­a­vus­ta­ja voi pyy­det­tä­es­sä oh­ja­ta au­ton toi­min­to­ja, ku­ten il­mas­toin­ti­a­se­tuk­sia ja me­di­an tois­toa. Jär­jes­tel­mäl­lä on kyky ym­mär­tää mo­ni­mut­kai­sia ky­se­ly­jä ja käy­dä jat­ko­kes­kus­te­lua.

Hy­un­dai AI As­sis­tant tu­kee lan­see­raus­het­kel­lä kuut­ta kiel­tä: sak­saa, brit­tieng­lan­tia, es­pan­jaa, rans­kaa, ita­li­aa ja hol­lan­tia. He­rä­tys­lau­se ”Hey Hy­un­dai” on saa­ta­vil­la sak­sak­si ja brit­tieng­lan­nik­si, ja li­sää kie­liä on tu­los­sa.

Älyk­käät, en­na­koi­vat ja so­peu­tu­vat jär­jes­tel­mät

Täy­sin uu­den Hy­un­dai IO­NIQ 9:n ajo­mu­ka­vuut­ta ei pa­ran­na pel­käs­tään te­ko­ä­ly, vaan sii­nä on myös mui­ta älyk­käi­tä jär­jes­tel­miä, jot­ka op­ti­moi­vat ajet­ta­vuut­ta re­aa­li­a­jas­sa:

- Äly­käs re­ge­ne­ra­tii­vi­nen jar­ru­tus, joka sää­tää ener­gi­an tal­tee­not­toa na­vi­goin­ti­tie­to­jen, ku­ten no­peus­ra­joi­tus­ten ja tie­tie­to­jen pe­rus­teel­la. Jär­jes­tel­mä pi­den­tää toi­min­ta­mat­kaa ja li­sää ajo­mu­ka­vuut­ta.

- Äly­käs HVAC Zone Cont­rol -oh­jaus (läm­mi­tys, il­man­vaih­to ja il­mas­toin­ti), joka tun­nis­taa is­tuin­ten käyt­tö­as­teen ja sää­tää il­man­vir­taus­ta ja läm­pö­ti­laa sen mu­kai­ses­ti. Jär­jes­tel­mä op­ti­moi mu­ka­vuu­den is­tui­mil­le, joil­la on mat­kus­ta­ja, ja sa­mal­la sääs­tää ener­gi­aa.

- Hy­un­dai EV Rou­te Plan­ner ana­ly­soi akun ti­laa, lii­ken­net­tä ja käy­tet­tä­vis­sä ole­via la­tau­sa­se­mia ja suo­sit­te­lee te­hok­kain­ta la­taus­suun­ni­tel­maa pit­kiä mat­ko­ja var­ten.

- Älyk­käät jär­jes­tel­mät pa­ran­ta­vat myös kul­jet­ta­jan apu­toi­min­to­ja te­ke­mäl­lä niis­tä en­tis­tä re­a­goi­vam­pia ja ti­lan­tee­seen so­peu­tu­vam­pia. Esi­mer­kik­si etä­py­sä­köin­ti­a­vus­tin Re­mo­te Smart Par­king As­sist 2 käyt­tää ka­me­ra- ja an­tu­ri­tie­to­ja au­ton py­sä­köi­mi­seen, kul­jet­ta­ja voi ol­la myös au­ton ul­ko­puo­lel­la. Toi­min­to on ihan­teel­li­nen esi­mer­kik­si ah­taas­sa kau­pun­ki­py­sä­köin­nis­sä.

Yh­teis­työs­sä NVI­DIA:n kans­sa ke­hit­tä­mäs­sä tu­le­vai­suu­den te­ko­ä­ly­poh­jais­ta liik­ku­vuut­ta

Hy­un­dain jat­ka­es­sa di­gi­taa­lis­ten val­miuk­sien­sa laa­jen­ta­mis­ta te­ko­ä­lyl­lä on kes­kei­nen roo­li yri­tyk­sen seu­raa­van su­ku­pol­ven liik­ku­vuus­tek­no­lo­gi­oi­den ke­hit­tä­mi­ses­sä. Tam­mi­kuus­sa 2025 Hy­un­dai Mo­tor Group il­moit­ti stra­te­gi­ses­ta kump­pa­nuu­des­ta NVI­DIA:n kans­sa te­ko­ä­lyin­no­vaa­ti­oi­den edis­tä­mi­sek­si liik­ku­vuu­den eko­sys­tee­mis­sään. Yh­teis­työs­sä hyö­dyn­ne­tään NVI­DIA:n te­ko­ä­ly­a­lus­to­ja ja no­peu­tet­tua las­ken­ta­te­hoa oh­jel­mis­to­poh­jais­ten ajo­neu­vo­jen, ro­bo­tii­kan ja älyk­kään val­mis­tuk­sen tu­ke­mi­sek­si.

Kes­kei­siä tek­no­lo­gi­oi­ta ovat di­gi­taa­li­set kak­sois­jär­jes­tel­mät, jot­ka luo­vat ajo­neu­von vir­tu­aa­li­sia mal­le­ja suo­ri­tus­ky­vyn si­mu­loi­mi­sek­si ja pa­ran­ta­mi­sek­si re­aa­li­a­jas­sa, sekä edis­tyk­sel­li­set si­mu­laa­ti­ot eri ajo­ti­lan­tei­den tes­taa­mi­sek­si ja mu­kau­tu­vat te­ko­ä­ly­a­lus­tat, jot­ka kä­sit­te­le­vät re­aa­li­ai­kais­ta da­taa ja aut­ta­vat au­toa re­a­goi­maan älyk­kääm­min muut­tu­viin tie­o­lo­suh­tei­siin. Tä­män pe­rus­tan avul­la Hy­un­dai voi tar­jo­ta älyk­kääm­piä, ver­kot­tu­neem­pia ja au­to­ma­ti­soi­dum­pia liik­ku­vuus­ko­ke­muk­sia tu­le­vis­sa tuo­te­su­ku­pol­vis­sa ja pal­ve­luis­sa.

Yk­si­tyi­syys ja käyt­tä­jän hal­lin­ta säi­ly­vät etu­si­jal­la

Hy­un­dain te­ko­ä­lyst­ra­te­gi­as­sa tär­ke­ää on myös käyt­tä­jien yk­si­tyi­syys ja luot­ta­mus. Hen­ki­lö­koh­tai­set tie­dot kä­si­tel­lään mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan pai­kal­li­ses­ti, ja kaik­ki tie­don­siir­rot sa­la­taan. Ää­ni­tie­to­ja ei tal­len­ne­ta py­sy­väs­ti, ja te­ko­ä­ly­a­vus­ta­ja voi­daan pois­taa käy­tös­tä kyt­ke­mäl­lä ää­ni­ko­men­to­toi­min­to pois pääl­tä.

My­Hy­un­dai-so­vel­luk­sen ”Omat pal­ve­lut ja suos­tu­mus­ten hal­lin­ta” -osi­os­sa asi­ak­kaat voi­vat tar­kas­tel­la, hal­li­ta tai pois­taa kaik­kia yh­dis­tet­tyi­hin pal­ve­lui­hin ja te­le­ma­tiik­kaan liit­ty­viä tie­to­jaan. Kun ää­ni­ko­men­to­ja käy­te­tään, ää­ni­näyt­tei­tä ja GPS-koor­di­naat­te­ja ke­rä­tään ja säi­ly­te­tään enin­tään 90 päi­vän ajan ää­ni­ko­men­to­toi­min­non suo­rit­ta­mis­ta ja pa­ran­ta­mis­ta var­ten.

Toi­men­pi­teil­lä ha­lu­taan var­mis­taa, et­tä ajo­neu­von di­gi­taa­li­nen älyk­kyys py­syy lä­pi­nä­ky­vä­nä, va­lin­nai­se­na ja tur­val­li­se­na, ja et­tä tar­jo­tut te­ko­ä­ly­poh­jai­set pal­ve­lut py­sy­vät hyö­dyl­li­si­nä ja yk­si­tyi­syyt­tä kun­ni­oit­ta­vi­na.

Au­to­bild / Hy­un­dai

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla

Auto Bild.Uutiset
Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN