Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
Hyundain uusin lippulaivamalli IONIQ 9 osoittaa, miten älykkäät teknologiat voivat parantaa ajokokemusta ja kehittää kuljettajien ja matkustajien päivittäistä vuorovaikutusta autonsa kanssa.
Generatiivinen tekoälypohjainen ääniohjaus, ennakoivat järjestelmät ja langattomat päivitykset ovat askelia tekoälypohjaisen liikkuvuuden tulevaisuuteen.
Keskustele tekoälyn kanssa autossa
Hyundain uuden digitaalisen ekosysteemin ytimessä on Hyundai AI Assistant, ääniohjattu järjestelmä, joka tuo generatiivisen tekoälyn auton ohjaamoon. Se on suunniteltu kontekstia tunnistaviin keskusteluihin. Järjestelmä ymmärtää monimutkaisia kysymyksiä ja vastaa selkeillä, relevanteilla vastauksilla.
Kuljettaja tai matkustajat voivat aktivoida avustajan äänikomennolla ”Hey Hyundai” tai ohjauspyörän painikkeella. Hyundain tekoälyassistentti hyödyntää generatiivista tekoälyä.
Edistyksellinen järjestelmä vastaa avoimiin kysymyksiin, kuten ”Voitko suositella perheystävällistä ravintolaa lähistöllä?”, ja tarjoaa samalla matkaopastusta reaaliaikaisen liikennetiedon ja henkilökohtaisten mieltymysten perusteella. Äänikomentojen lisäksi tekoälyavustaja voi pyydettäessä ohjata auton toimintoja, kuten ilmastointiasetuksia ja median toistoa. Järjestelmällä on kyky ymmärtää monimutkaisia kyselyjä ja käydä jatkokeskustelua.
Hyundai AI Assistant tukee lanseeraushetkellä kuutta kieltä: saksaa, brittienglantia, espanjaa, ranskaa, italiaa ja hollantia. Herätyslause ”Hey Hyundai” on saatavilla saksaksi ja brittienglanniksi, ja lisää kieliä on tulossa.
Älykkäät, ennakoivat ja sopeutuvat järjestelmät
Täysin uuden Hyundai IONIQ 9:n ajomukavuutta ei paranna pelkästään tekoäly, vaan siinä on myös muita älykkäitä järjestelmiä, jotka optimoivat ajettavuutta reaaliajassa:
- Älykäs regeneratiivinen jarrutus, joka säätää energian talteenottoa navigointitietojen, kuten nopeusrajoitusten ja tietietojen perusteella. Järjestelmä pidentää toimintamatkaa ja lisää ajomukavuutta.
- Älykäs HVAC Zone Control -ohjaus (lämmitys, ilmanvaihto ja ilmastointi), joka tunnistaa istuinten käyttöasteen ja säätää ilmanvirtausta ja lämpötilaa sen mukaisesti. Järjestelmä optimoi mukavuuden istuimille, joilla on matkustaja, ja samalla säästää energiaa.
- Hyundai EV Route Planner analysoi akun tilaa, liikennettä ja käytettävissä olevia latausasemia ja suosittelee tehokkainta lataussuunnitelmaa pitkiä matkoja varten.
- Älykkäät järjestelmät parantavat myös kuljettajan aputoimintoja tekemällä niistä entistä reagoivampia ja tilanteeseen sopeutuvampia. Esimerkiksi etäpysäköintiavustin Remote Smart Parking Assist 2 käyttää kamera- ja anturitietoja auton pysäköimiseen, kuljettaja voi olla myös auton ulkopuolella. Toiminto on ihanteellinen esimerkiksi ahtaassa kaupunkipysäköinnissä.
Yhteistyössä NVIDIA:n kanssa kehittämässä tulevaisuuden tekoälypohjaista liikkuvuutta
Hyundain jatkaessa digitaalisten valmiuksiensa laajentamista tekoälyllä on keskeinen rooli yrityksen seuraavan sukupolven liikkuvuusteknologioiden kehittämisessä. Tammikuussa 2025 Hyundai Motor Group ilmoitti strategisesta kumppanuudesta NVIDIA:n kanssa tekoälyinnovaatioiden edistämiseksi liikkuvuuden ekosysteemissään. Yhteistyössä hyödynnetään NVIDIA:n tekoälyalustoja ja nopeutettua laskentatehoa ohjelmistopohjaisten ajoneuvojen, robotiikan ja älykkään valmistuksen tukemiseksi.
Keskeisiä teknologioita ovat digitaaliset kaksoisjärjestelmät, jotka luovat ajoneuvon virtuaalisia malleja suorituskyvyn simuloimiseksi ja parantamiseksi reaaliajassa, sekä edistykselliset simulaatiot eri ajotilanteiden testaamiseksi ja mukautuvat tekoälyalustat, jotka käsittelevät reaaliaikaista dataa ja auttavat autoa reagoimaan älykkäämmin muuttuviin tieolosuhteisiin. Tämän perustan avulla Hyundai voi tarjota älykkäämpiä, verkottuneempia ja automatisoidumpia liikkuvuuskokemuksia tulevissa tuotesukupolvissa ja palveluissa.
Yksityisyys ja käyttäjän hallinta säilyvät etusijalla
Hyundain tekoälystrategiassa tärkeää on myös käyttäjien yksityisyys ja luottamus. Henkilökohtaiset tiedot käsitellään mahdollisuuksien mukaan paikallisesti, ja kaikki tiedonsiirrot salataan. Äänitietoja ei tallenneta pysyvästi, ja tekoälyavustaja voidaan poistaa käytöstä kytkemällä äänikomentotoiminto pois päältä.
MyHyundai-sovelluksen ”Omat palvelut ja suostumusten hallinta” -osiossa asiakkaat voivat tarkastella, hallita tai poistaa kaikkia yhdistettyihin palveluihin ja telematiikkaan liittyviä tietojaan. Kun äänikomentoja käytetään, ääninäytteitä ja GPS-koordinaatteja kerätään ja säilytetään enintään 90 päivän ajan äänikomentotoiminnon suorittamista ja parantamista varten.
Toimenpiteillä halutaan varmistaa, että ajoneuvon digitaalinen älykkyys pysyy läpinäkyvänä, valinnaisena ja turvallisena, ja että tarjotut tekoälypohjaiset palvelut pysyvät hyödyllisinä ja yksityisyyttä kunnioittavina.
Autobild / Hyundai
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
HEDD Audion uusi kartio
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI