Jaguarilta radikaali päätös

Brittiläinen autonvalmistaja Jaguar on tehnyt radikaalin päätöksen lopettaa kaikkien neljän nykyisen mallinsa tuotannon, ja siirtyä ylemmälle luksusluokalle. Tavoitteena on tuoda markkinoille uusi ylellinen sähköinen sedan vuonna 2026.

Auto Bild.Uutiset

Se tu­lee ole­maan kal­liim­pi ja suo­ri­tus­ky­kyi­sem­pi kuin mi­kään ai­em­pi Ja­gu­ar. Li­säk­si sitä val­mis­te­taan ra­joi­te­tus­ti.

"Meil­lä on hy­vin re­a­lis­ti­set vo­lyy­mi­o­do­tuk­set", sa­noo Ja­gu­ar USA:n joh­ta­ja Bran­don Bal­das­sa­ri.

"Kyse ei ole suu­res­ta seg­men­tis­tä, em­me tule myy­mään mil­joo­nia täl­lai­sia au­to­ja. Ne tu­le­vat ole­maan har­vi­nai­sia. Kun sel­lai­sen nä­kee, se on eri­tyi­nen het­ki."

Vuon­na 2024 Ja­gu­ar esit­te­li Type 00, säh­kö­au­to­kon­sep­tin. Se on kak­si­paik­kai­nen, mut­ta tuo­tan­to­ver­si­os­ta tu­lee oi­kea se­dan nel­jäl­lä ovel­la ja is­tui­mel­la. Bal­das­sa­ri lu­paa, et­tä sar­ja­tuo­tan­to­mal­li säi­lyt­tää suu­rim­man osan kon­sep­tin muo­toi­lus­ta.

Jat­kos­sa Ja­gu­ar ai­koo no­ja­ta kan­nat­ta­vuu­teen per au­to sen si­jaan, et­tä kes­kit­tyi­si myy­mään mah­dol­li­sim­man pal­jon.

"Vo­lyy­min pe­räs­sä juok­se­mi­nen, ku­ten F-Pa­cen ja XE:n kans­sa ei ole luk­sus­ta. Em­me me sel­lais­ta ha­lua. Pär­jääm­me pa­rem­min, kun voim­me pyy­tää hin­nan, jon­ka ha­lu­am­me, em­me­kä an­na alen­nuk­sia. Tuo­tam­me riit­tä­vän pien­tä mää­rää, jot­ta teem­me re­hel­li­sen voi­ton, mut­ta em­me kyl­läs­tä mark­ki­noi­ta. Vä­hän niuk­kuut­ta, ja voim­me ol­la hy­vin­voi­va, ter­ve au­to­y­ri­tys", Bal­das­sa­ri sa­noo.

Ja­gu­a­rin us­kol­li­sil­le asi­ak­kail­le hin­nan­ko­ro­tus voi ol­la shok­ki. Bal­das­sa­ri odot­taa yh­ti­ön au­to­jen kes­ki­mää­räi­sen myyn­ti­hin­nan nou­se­van kak­sin­ker­tai­sek­si, 65 000 dol­la­ris­ta noin 130 000 dol­la­riin. Hän ei kui­ten­kaan ole huo­lis­saan os­ta­jien löy­tä­mi­ses­tä.

"Me myym­me tätä [Ja­gu­ar-Land Ro­ver] jäl­leen­myy­jien kaut­ta, jot­ka myy­vät 200 000 dol­la­rin Ran­ge Ro­ve­rei­ta päi­vit­täin", Bal­das­sa­ri sa­noi Mo­tor1:lle.

"He tun­te­vat tä­män asi­a­kas­kun­nan ja osaa­vat koh­del­la hei­tä oi­kein. He ym­mär­tä­vät asi­a­kas­ta. Us­kom­me siis, et­tä meil­lä on lois­ta­va jäl­leen­myy­jä­ver­kos­to."

Sil­ti on epä­var­maa, riit­tää­kö täl­lai­nen asi­a­kas­kun­ta tu­ke­maan Ja­gu­a­rin uut­ta suun­taa. Luk­sus­säh­kö­au­to­jen mark­ki­na on au­to­te­ol­li­suu­den kil­pail­luin osa-alue, jos­sa au­to­jen ul­ko­nä­kö ja si­sä­ti­lo­jen tek­no­lo­gia rat­kai­se­vat, kos­ka säh­kö­moot­to­rien ajo­tun­tu­ma on usein hy­vin sa­man­lai­nen.

Au­to­bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot

K-Auto

Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä

Auto Bild.Uutiset

K-Auto

Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU