Kian uusi venttii­li­tek­no­logia: Vähemmän päästöjä ja lisää suorituskykyä

Kia ottaa käyttöön Hyundai Motor Group -emokonsernin kehittämän uuden CVVD-venttii­li­tek­no­logian (Continuous Variable Valve Duration).

Auto Bild.Uutiset

CVVD-vent­tii­li­tek­no­lo­gia esi­tel­tiin sa­maan ai­kaan uu­den Smartst­re­am G1,6 T-GDi -moot­to­rin kans­sa, jos­sa ky­seis­tä tek­no­lo­gi­aa on hyö­dyn­net­ty en­sim­mäi­sen ker­ran maa­il­mas­sa.

Vent­tii­lien toi­min­taa op­ti­moi­va CVVD-tek­no­lo­gia pa­ran­taa moot­to­rin suo­ri­tus­ky­kyä nel­jä pro­sent­tia ja polt­to­ai­ne­te­hok­kuut­ta vii­si pro­sent­tia, pie­nen­tä­en sa­mal­la pääs­tö­jä 12 pro­sent­tia.

In­no­va­tii­vi­nen vent­tii­lien oh­jaus

Tyy­pil­li­set vent­tii­li­tek­no­lo­gi­at oh­jaa­vat vent­tii­lien ajoi­tus­ta tai liik­keen suu­ruut­ta. Niil­lä ei kui­ten­kaan voi muut­taa vent­tii­lin avau­tu­mi­sen ja sul­keu­tu­mi­sen het­keä toi­sis­taan riip­pu­mat­ta.

Uu­si CVVD-tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa myös avau­tu­mis­vai­heen kes­ton sää­tä­mi­sen moot­to­rin kuor­mi­tuk­sen mu­kai­ses­ti.

Ta­sai­sel­la no­peu­del­la moot­to­rin te­hon tar­ve on pie­ni. Täl­löin CVVD pi­tää imu­vent­tii­liä au­ki pu­ris­tus­tah­din kes­kel­tä sen lop­puun as­ti, mikä pie­nen­tää pu­ris­tus­pai­neen ai­heut­ta­maa vas­tus­ta.

Jos taas te­hon ja vään­nön tar­ve on suu­ri, imu­vent­tii­li päin­vas­toin sul­keu­tuu heti pu­ris­tus­tah­din alus­sa mah­dol­li­sim­man suu­ren il­ma­mää­rän var­mis­ta­mi­sek­si.

Smartst­re­am G1,6 T-GDi -tur­bo­moot­to­ri

En­sim­mäi­nen uut­ta CVVD-tek­no­lo­gi­aa käyt­tä­vä moot­to­ri on Kian uu­si Smartst­re­am G1,6 T-GDi -ben­sii­ni­tur­bo, joka tuot­taa 177 he­vos­voi­maa ja 265 Nm:n vään­nön.

Moot­to­ris­sa on myös pa­ko­kaa­su­jen kier­rä­tys­jär­jes­tel­mä (EGR), joka tar­vit­ta­es­sa pa­laut­taa osan pa­ko­kaa­suis­ta ta­kai­sin sy­lin­te­riin.

Kaa­sut syr­jäyt­tä­vät osan ha­pes­ta, mikä hil­lit­see sy­lin­te­ris­sä ta­pah­tu­vaa pa­la­mis­ta. Täl­löin sy­lin­te­rin läm­pö­ti­la py­syy alem­pa­na typ­pi­ok­si­de­ja tuot­ta­vas­ta ta­sos­ta.

Suu­rem­mas­sa ra­si­tuk­ses­sa kaa­sut oh­jau­tu­vat suo­raan tur­bo­ah­ti­mel­le, mikä pa­ran­taa moot­to­rin te­hoa.

Uu­den T-GDi-moot­to­rin mui­ta omi­nai­suuk­sia ovat läm­mön­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä, jon­ka an­si­os­ta moot­to­ri läm­pe­nee ja jääh­tyy no­pe­as­ti op­ti­maa­li­seen läm­pö­ti­laan sekä ai­em­paa te­hok­kaam­pi suo­ra­suih­ku­tus­jär­jes­tel­mä.

Li­säk­si moot­to­rin kit­kaa on vä­hen­net­ty 34 pro­sent­tia käyt­tä­mäl­lä vä­hä­kit­kai­sem­pia liik­ku­via osia.

Nyt esi­tel­ty T-GDi-moot­to­ri ote­taan en­sim­mäis­tä ker­taa käyt­töön tä­män vuo­den jäl­ki­puo­lis­kol­la.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN