Kian uusi venttii­li­tek­no­logia: Vähemmän päästöjä ja lisää suorituskykyä

Kia ottaa käyttöön Hyundai Motor Group -emokonsernin kehittämän uuden CVVD-venttii­li­tek­no­logian (Continuous Variable Valve Duration).

Auto Bild.Uutiset

CVVD-vent­tii­li­tek­no­lo­gia esi­tel­tiin sa­maan ai­kaan uu­den Smartst­re­am G1,6 T-GDi -moot­to­rin kans­sa, jos­sa ky­seis­tä tek­no­lo­gi­aa on hyö­dyn­net­ty en­sim­mäi­sen ker­ran maa­il­mas­sa.

Vent­tii­lien toi­min­taa op­ti­moi­va CVVD-tek­no­lo­gia pa­ran­taa moot­to­rin suo­ri­tus­ky­kyä nel­jä pro­sent­tia ja polt­to­ai­ne­te­hok­kuut­ta vii­si pro­sent­tia, pie­nen­tä­en sa­mal­la pääs­tö­jä 12 pro­sent­tia.

In­no­va­tii­vi­nen vent­tii­lien oh­jaus

Tyy­pil­li­set vent­tii­li­tek­no­lo­gi­at oh­jaa­vat vent­tii­lien ajoi­tus­ta tai liik­keen suu­ruut­ta. Niil­lä ei kui­ten­kaan voi muut­taa vent­tii­lin avau­tu­mi­sen ja sul­keu­tu­mi­sen het­keä toi­sis­taan riip­pu­mat­ta.

Uu­si CVVD-tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa myös avau­tu­mis­vai­heen kes­ton sää­tä­mi­sen moot­to­rin kuor­mi­tuk­sen mu­kai­ses­ti.

Ta­sai­sel­la no­peu­del­la moot­to­rin te­hon tar­ve on pie­ni. Täl­löin CVVD pi­tää imu­vent­tii­liä au­ki pu­ris­tus­tah­din kes­kel­tä sen lop­puun as­ti, mikä pie­nen­tää pu­ris­tus­pai­neen ai­heut­ta­maa vas­tus­ta.

Jos taas te­hon ja vään­nön tar­ve on suu­ri, imu­vent­tii­li päin­vas­toin sul­keu­tuu heti pu­ris­tus­tah­din alus­sa mah­dol­li­sim­man suu­ren il­ma­mää­rän var­mis­ta­mi­sek­si.

Smartst­re­am G1,6 T-GDi -tur­bo­moot­to­ri

En­sim­mäi­nen uut­ta CVVD-tek­no­lo­gi­aa käyt­tä­vä moot­to­ri on Kian uu­si Smartst­re­am G1,6 T-GDi -ben­sii­ni­tur­bo, joka tuot­taa 177 he­vos­voi­maa ja 265 Nm:n vään­nön.

Moot­to­ris­sa on myös pa­ko­kaa­su­jen kier­rä­tys­jär­jes­tel­mä (EGR), joka tar­vit­ta­es­sa pa­laut­taa osan pa­ko­kaa­suis­ta ta­kai­sin sy­lin­te­riin.

Kaa­sut syr­jäyt­tä­vät osan ha­pes­ta, mikä hil­lit­see sy­lin­te­ris­sä ta­pah­tu­vaa pa­la­mis­ta. Täl­löin sy­lin­te­rin läm­pö­ti­la py­syy alem­pa­na typ­pi­ok­si­de­ja tuot­ta­vas­ta ta­sos­ta.

Suu­rem­mas­sa ra­si­tuk­ses­sa kaa­sut oh­jau­tu­vat suo­raan tur­bo­ah­ti­mel­le, mikä pa­ran­taa moot­to­rin te­hoa.

Uu­den T-GDi-moot­to­rin mui­ta omi­nai­suuk­sia ovat läm­mön­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä, jon­ka an­si­os­ta moot­to­ri läm­pe­nee ja jääh­tyy no­pe­as­ti op­ti­maa­li­seen läm­pö­ti­laan sekä ai­em­paa te­hok­kaam­pi suo­ra­suih­ku­tus­jär­jes­tel­mä.

Li­säk­si moot­to­rin kit­kaa on vä­hen­net­ty 34 pro­sent­tia käyt­tä­mäl­lä vä­hä­kit­kai­sem­pia liik­ku­via osia.

Nyt esi­tel­ty T-GDi-moot­to­ri ote­taan en­sim­mäis­tä ker­taa käyt­töön tä­män vuo­den jäl­ki­puo­lis­kol­la.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN