Ison SUV:n muhkeus alkaa jo keulan ilmeestä.
Toni Lindström
Koeajossa Audi Q8 Electrified Edition 60 TFSI e quattro Tiptronic: Jättiläiseksi kasvatettu
Audi-malliston huipulla heiluttaa lippua jättimäisiin mittoihin kasvatettu Q8, joka edustaa premium-SUVien kookkainta ryhmää. Tähän joukkoon koeajettu lataushybridi Electrified Edition 60 TFSI e quattro tiptronic istuu mainiosti.
Koeajetun auton mallimerkintä on kokonaisuudessaan pitkä, vaikka itse mallin nimessä on vain yksi kirjain ja yksi numero. Nimiyhdistelmän takaa paljastuu monta asiaa: auto on sähköistetty (lataushybridi), siinä on neliveto, ja sen voimalinjaa ohjaa automaattivaihteisto.
Toki autossa on paljon muutakin, mutta tiivistetysti noin kai voinee ilmaista.
Audi Q8:n ominaisuuksista kertovat numerot ilmentävät ihailtavaa kokoa ja näköä, jos suuret SUV-mallit coupe-versioina ovat ostajan makuun. Audi Q8:n massa on massiiviset 2 515 kiloa. Tuo kilomäärä on pakattu puoltatoista senttiä vaille viiteen metriin. Korkeutta komistuksella on 1,7 metriä ja leveyttä liki kaksi metriä.
Coupémainen muotoilu tekee Audi Q8:sta urheilullisen. Takana ja edessä on ledivalot, joissa vilkut toimivat dynaamisesti.
Toni Lindström
Vaihteenvalitsimen edessä on kaksi kosketusnäyttöä, joilla ohjaillaan haluttuja toimintoja. Myös aitoja painikkeita on säilytetty.
Toni Lindström
Audi Q8:n mittaristo on selkeä.
Toni Lindström
Alempi kosketusnäyttö tunnistaa myös kirjoittamisen, eli sitä voi käyttää vaikka syötettäessä navigaattoriin osoitetta.
Toni Lindström
Etuistuimet ovat alcantara/nahkapäällysteiset. Kuljettajan istuin tarjoaa riittävästi tukea. Säädöt hoituvat luonnollisesti sähköllä.
Toni Lindström
Takana on reilusti tilaa matkustaa, ja jalkatilaa voi säätää liikuttamalla takapenkkiä. Keskipaikka tarjoaa vaatimattomammin mukavuutta.
Toni Lindström
Takana matkustaville on omat säätimet ilmastoinnille.
Toni Lindström
Kokoa siis riittää – ja se kannattaa muistaa, kun kurvailee parkkihalleissa ja pysäköintialueilla kovin ahtaaseen tilaan kahden auton väliin Audi Q8:aa ei kannata välttämättä parkkeerata. Kadun varressa Q8 ottaa tilansa, kunhan sitä on vain varattu riittävästi sen ympärille.
Väkevää voimaa
Ulkomitat herättävät kunnioitusta numeroiden valossa, ja samaa voi sanoa voimalinjan osalta. Q8:n on varustettu 3-litraisella V6-bensiinimoottorilla, josta irtoaa 250 kilowattia (340 hv).
Jo polttomoottorin lukemat kuulostavat kohtuullisen mukavilta, mutta kun apuun otetaan vielä sähkömoottori, josta maksimissaan irtoaa 100 kilowattia (136 hv), niin saadaan yhdistelmätehoa 340 kW (462 hv).
Tällöin nelivedosta mitataan ulos parhaimmillaan vääntöä 700 Nm, joka riittää kaikilla mittareilla auton liikutteluun. Audi Q8:lla onnistuu suurenkin veneen veto, sillä vetomassaa voi enimmillään olla 3 500 kiloa.
Kun tehoa on ladattu painavaan autoon riittävästi, on ajaminen vaivattoman helppoa – ja tarvittaessa myös vauhdikasta.
Kulutuslukemiksi sähkön avustamana on normimitattu 2,9 l/100 km, joka tarkoittaa, että sähköllä on päästy ajamaan luvatut 45 kilometriä, ja sitten loppu on menty polttomoottorin ja hybridin avustuksella.
Audi Q8 tarjoaa kolme eri ajotilaa hybridinä (Auto, Hold ja Charge). Näistä ensimmäinen hyödyntää automaattisesti hybridivoimalinjaa parhaaksi katsomallaan tavalla, eli se säätelee tarpeen mukaan poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmäkäyttöä.
Hold säilyttää ajoakun varauksen polttomoottoria hyödyntäen, jolloin akussa riittää tarvittava lataus esimerkiksi kaupungin keskustassa ajoa varten. Charge puolestaan pyrkii lataamaan ajoakun täyteen polttomoottorin avulla.
Vaivaton ajettava
Kaupungissa Audi Q8 taittuu näppärästi, kunhan muistaa huomioida sen ulkoiset mitat. Liikennevaloissa SUV-mallilla ei jää muun liikenteen tulpaksi, sillä satasen kiihdytys taittuu pienellä polkaisulla 5,4 sekunnissa.
Ajoakku verottaa tavaratilaa, jota on takapenkkien asennosta riippuen 505–1 625 litraa.
Toni Lindström
Ilmajousitetun auton korkeutta voi säätää tavaratilan sivussa olevilla säätimillä.
Toni Lindström
Kiihtyvyys todella tuntuu, ja tukevaksi muotoillulla urheiluistuimelle on tarvetta, kun painovoima painaa selän penkkiin. Huippunopeutta iso SUV kelaa 240 km/h, joten Saksan moottoriteillä saa käyttää vasenta kaistaa, jos siihen on tarvetta.
Painava auto on moottoritiellä vakaa ajettava, ja matkanteko on mukavan nautittavaa. Leveys ja mukautuva urheilullinen ilmajousitus pitävät Audi Q8:n kiinni tiessä, vaikka tiessä olisi tiukempiakin mutkia. Ohjaus on tarkka, vaikka aika lailla tehostettu – tuntumaa voisi olla enempikin.
Tilaa riittää
Aiemmin on jo todettu Audi Q8:n muhkeat ulkomitat. Suuren kuoren alta löytyy tilaa myös matkustamon puolelle. Edessä istutaan väljän tasokkaasti viimeistellyssä ympäristössä, jossa on vahva premiumin leima ja nykyajan tuntu.
Kuljettajan paikalla huomaa, että minkään pikkumaasturin ratin takana ei tässä tapauksessa istuta. Ulkomitoissa on aluksi hahmottamista, mutta tätä aistimista helpottavat ympäri autoa olevat kamerat ja tutkat. Eikä Audi Q8 nyt mikään mahdoton jättiläinen ole sentään hallittavaksi, vaikka suuri kooltaan onkin.
Takapenkillä matkustetaan todella väljästi. Takapenkin etäisyyttä on mahdollista säätää, jolloin jaloille saa tarvittaessa reilustikin lisää tilaa tarpeen niin vaatiessa. Kahdelle aikuiselle tilat ovat ruhtinaalliset. Jos matkustajia on kolme, joutuu keskipaikalla istuva hiukan tinkimään istuinmukavuudesta.
Jos ovat Audi Q8:n numerot kaikilta osin suuria, niin pituutta riittää myös sen varustelistassa. Autossa on kaikki modernit ajoavustimet ja niihin liittyvät turvallisuutta lisäävät ominaisuudet. Oikeastaan autossa on kaikki, mitä voi laadukkaaseen ajoelämykseen tarvita.
Lisävarusteitakin tietysti vielä löytyy, jos vakiovarusteinen Audi Q8 ei vielä kaikilta osin tyydytä. Tietysti autolle kertyy hintaa jo lähemmäs 100 000 euroa, jolloin puutteita ei enää juuri uskoisi edes olevan.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Audi Q8 Electrified Edition 60 TFSI e quattro Tiptronic
Moottori
V6, turbo, 2995 cm3, 250 kW (340 hv), 5300–6400 r/min, 450 Nm/1340–5300 Nm r/min + sähkömoottori 100 kW/400 Nm; hybridijärjestelmä 340 kW (462 hv), 700 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,4 s, huippunopeus 240 km/h
Kulutus
2,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
65 g/km
Ajoakku
litiumioni 14,4 kWh (netto)
Toimintamatka sähköllä
45 km
Latausaika (7,4 kW)
2,5 tuntia
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4986, l. 1995, k. 1705 mm, akseliväli 2995 mm, omamassa 2515 kg, vetomassa 3500/750 kg, tavaratila 505–1625 l, tankki 75 l
Hinta
95 437 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Auto Bild 7/2023 on kaupoissa
1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konseptiurheiluauto entisöitiin
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yamahalta kaksi uutta verkkovastaanotinta
iFi:ltä uusi referenssitason kuulokevahvistin
Musical Fidelityn vuoro
Todellisen legendan paluu
Chordin ultimaattinen vahvistin
PMC:ltä kaksi edullisempaa kaiutinta
Gold Note Vasari Shibata
Parempi kuin koskaan
Geneleciltä uusi lattiakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!
Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmailunäytöksessä kesäkuussa
Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä
LUETUIMMAT
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista
Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui
Mercedes-Benz E-sarja: Pistokeladattavilla hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä
Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024
Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona
Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN