Ison SUV:n muhkeus alkaa jo keulan ilmeestä.
Toni Lindström
Koeajossa Audi Q8 Electrified Edition 60 TFSI e quattro Tiptronic: Jättiläiseksi kasvatettu
Audi-malliston huipulla heiluttaa lippua jättimäisiin mittoihin kasvatettu Q8, joka edustaa premium-SUVien kookkainta ryhmää. Tähän joukkoon koeajettu lataushybridi Electrified Edition 60 TFSI e quattro tiptronic istuu mainiosti.
Koeajetun auton mallimerkintä on kokonaisuudessaan pitkä, vaikka itse mallin nimessä on vain yksi kirjain ja yksi numero. Nimiyhdistelmän takaa paljastuu monta asiaa: auto on sähköistetty (lataushybridi), siinä on neliveto, ja sen voimalinjaa ohjaa automaattivaihteisto.
Toki autossa on paljon muutakin, mutta tiivistetysti noin kai voinee ilmaista.
Audi Q8:n ominaisuuksista kertovat numerot ilmentävät ihailtavaa kokoa ja näköä, jos suuret SUV-mallit coupe-versioina ovat ostajan makuun. Audi Q8:n massa on massiiviset 2 515 kiloa. Tuo kilomäärä on pakattu puoltatoista senttiä vaille viiteen metriin. Korkeutta komistuksella on 1,7 metriä ja leveyttä liki kaksi metriä.
Coupémainen muotoilu tekee Audi Q8:sta urheilullisen. Takana ja edessä on ledivalot, joissa vilkut toimivat dynaamisesti.
Toni Lindström
Vaihteenvalitsimen edessä on kaksi kosketusnäyttöä, joilla ohjaillaan haluttuja toimintoja. Myös aitoja painikkeita on säilytetty.
Toni Lindström
Audi Q8:n mittaristo on selkeä.
Toni Lindström
Alempi kosketusnäyttö tunnistaa myös kirjoittamisen, eli sitä voi käyttää vaikka syötettäessä navigaattoriin osoitetta.
Toni Lindström
Etuistuimet ovat alcantara/nahkapäällysteiset. Kuljettajan istuin tarjoaa riittävästi tukea. Säädöt hoituvat luonnollisesti sähköllä.
Toni Lindström
Takana on reilusti tilaa matkustaa, ja jalkatilaa voi säätää liikuttamalla takapenkkiä. Keskipaikka tarjoaa vaatimattomammin mukavuutta.
Toni Lindström
Takana matkustaville on omat säätimet ilmastoinnille.
Toni Lindström
Kokoa siis riittää – ja se kannattaa muistaa, kun kurvailee parkkihalleissa ja pysäköintialueilla kovin ahtaaseen tilaan kahden auton väliin Audi Q8:aa ei kannata välttämättä parkkeerata. Kadun varressa Q8 ottaa tilansa, kunhan sitä on vain varattu riittävästi sen ympärille.
Väkevää voimaa
Ulkomitat herättävät kunnioitusta numeroiden valossa, ja samaa voi sanoa voimalinjan osalta. Q8:n on varustettu 3-litraisella V6-bensiinimoottorilla, josta irtoaa 250 kilowattia (340 hv).
Jo polttomoottorin lukemat kuulostavat kohtuullisen mukavilta, mutta kun apuun otetaan vielä sähkömoottori, josta maksimissaan irtoaa 100 kilowattia (136 hv), niin saadaan yhdistelmätehoa 340 kW (462 hv).
Tällöin nelivedosta mitataan ulos parhaimmillaan vääntöä 700 Nm, joka riittää kaikilla mittareilla auton liikutteluun. Audi Q8:lla onnistuu suurenkin veneen veto, sillä vetomassaa voi enimmillään olla 3 500 kiloa.
Kun tehoa on ladattu painavaan autoon riittävästi, on ajaminen vaivattoman helppoa – ja tarvittaessa myös vauhdikasta.
Kulutuslukemiksi sähkön avustamana on normimitattu 2,9 l/100 km, joka tarkoittaa, että sähköllä on päästy ajamaan luvatut 45 kilometriä, ja sitten loppu on menty polttomoottorin ja hybridin avustuksella.
Audi Q8 tarjoaa kolme eri ajotilaa hybridinä (Auto, Hold ja Charge). Näistä ensimmäinen hyödyntää automaattisesti hybridivoimalinjaa parhaaksi katsomallaan tavalla, eli se säätelee tarpeen mukaan poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmäkäyttöä.
Hold säilyttää ajoakun varauksen polttomoottoria hyödyntäen, jolloin akussa riittää tarvittava lataus esimerkiksi kaupungin keskustassa ajoa varten. Charge puolestaan pyrkii lataamaan ajoakun täyteen polttomoottorin avulla.
Vaivaton ajettava
Kaupungissa Audi Q8 taittuu näppärästi, kunhan muistaa huomioida sen ulkoiset mitat. Liikennevaloissa SUV-mallilla ei jää muun liikenteen tulpaksi, sillä satasen kiihdytys taittuu pienellä polkaisulla 5,4 sekunnissa.
Ajoakku verottaa tavaratilaa, jota on takapenkkien asennosta riippuen 505–1 625 litraa.
Toni Lindström
Ilmajousitetun auton korkeutta voi säätää tavaratilan sivussa olevilla säätimillä.
Toni Lindström
Kiihtyvyys todella tuntuu, ja tukevaksi muotoillulla urheiluistuimelle on tarvetta, kun painovoima painaa selän penkkiin. Huippunopeutta iso SUV kelaa 240 km/h, joten Saksan moottoriteillä saa käyttää vasenta kaistaa, jos siihen on tarvetta.
Painava auto on moottoritiellä vakaa ajettava, ja matkanteko on mukavan nautittavaa. Leveys ja mukautuva urheilullinen ilmajousitus pitävät Audi Q8:n kiinni tiessä, vaikka tiessä olisi tiukempiakin mutkia. Ohjaus on tarkka, vaikka aika lailla tehostettu – tuntumaa voisi olla enempikin.
Tilaa riittää
Aiemmin on jo todettu Audi Q8:n muhkeat ulkomitat. Suuren kuoren alta löytyy tilaa myös matkustamon puolelle. Edessä istutaan väljän tasokkaasti viimeistellyssä ympäristössä, jossa on vahva premiumin leima ja nykyajan tuntu.
Kuljettajan paikalla huomaa, että minkään pikkumaasturin ratin takana ei tässä tapauksessa istuta. Ulkomitoissa on aluksi hahmottamista, mutta tätä aistimista helpottavat ympäri autoa olevat kamerat ja tutkat. Eikä Audi Q8 nyt mikään mahdoton jättiläinen ole sentään hallittavaksi, vaikka suuri kooltaan onkin.
Takapenkillä matkustetaan todella väljästi. Takapenkin etäisyyttä on mahdollista säätää, jolloin jaloille saa tarvittaessa reilustikin lisää tilaa tarpeen niin vaatiessa. Kahdelle aikuiselle tilat ovat ruhtinaalliset. Jos matkustajia on kolme, joutuu keskipaikalla istuva hiukan tinkimään istuinmukavuudesta.
Jos ovat Audi Q8:n numerot kaikilta osin suuria, niin pituutta riittää myös sen varustelistassa. Autossa on kaikki modernit ajoavustimet ja niihin liittyvät turvallisuutta lisäävät ominaisuudet. Oikeastaan autossa on kaikki, mitä voi laadukkaaseen ajoelämykseen tarvita.
Lisävarusteitakin tietysti vielä löytyy, jos vakiovarusteinen Audi Q8 ei vielä kaikilta osin tyydytä. Tietysti autolle kertyy hintaa jo lähemmäs 100 000 euroa, jolloin puutteita ei enää juuri uskoisi edes olevan.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Audi Q8 Electrified Edition 60 TFSI e quattro Tiptronic
Moottori
V6, turbo, 2995 cm3, 250 kW (340 hv), 5300–6400 r/min, 450 Nm/1340–5300 Nm r/min + sähkömoottori 100 kW/400 Nm; hybridijärjestelmä 340 kW (462 hv), 700 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,4 s, huippunopeus 240 km/h
Kulutus
2,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
65 g/km
Ajoakku
litiumioni 14,4 kWh (netto)
Toimintamatka sähköllä
45 km
Latausaika (7,4 kW)
2,5 tuntia
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4986, l. 1995, k. 1705 mm, akseliväli 2995 mm, omamassa 2515 kg, vetomassa 3500/750 kg, tavaratila 505–1625 l, tankki 75 l
Hinta
95 437 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Maailman ensimmäinen balansoitu mm-äänirasia
Kellosta apua
Pro-Jectilta muuntajia mc-äänirasioille
Joulukoti Porvoon vanhalla rautatieasemalla
Ylellinen kaiutinpaketti Pariisista
Rotelilta uusi integroitu vahvistin
Harbethilta subbari
Valonlähde Mk II
Voxativen uusi Ampeggio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN