Keulan muhkean leveä ilme ja satiinialumiiniset rivat ovat kuin tuntuvasti isommista BMW-malleista. Business-mallissa on led-ajovalot.
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
BMW:n 1-sarja on kasvanut sellaiseksi kuin mitä moni on odottanut.
Siinä se nyt on, paljon keskustelua herättänyt uusi 1-sarjalainen komeassa Business-perushahmossa varustettuna M Sport -erikoispaketilla! Avaan oven ja istahdan kuljettajan paikalle. Ovi jysähtää kiinni kassakaappimaisen luottamusta herättävästi.
Kyllä – voidaan aiheellisesti sanoa, että uusi 1-sarjalainen on kasvanut ikään kuin teinistä aikuiseksi, ja nyt 1-sarja on ensimmäisen kerran etuvetoinen. Kasvun huomaa paitsi väljemmistä sisätiloista, niin myös näyttävämmän leveästä keulailmeestä – taustapeiliin ilmaantunut 1-sarjalainen saa edellä ajavan pohtimaan, onko kyseessä mahdollisesti jokin isompi BMW-malli.
Laajavääntöinen 3-sylinterinen
Puolitoistalitrainen 3-sylinterinen bensiiniturbomoottori kuulostaa jo äänimaailmaltaan menevältä, mutta se on myös käytännössä räväkän kierrosherkkä. 3-sylinterinen käynnistyy hieman ”dieselimäisesti kumahtaen”, mutta se käy tyhjäkäynnillä tasaisen värinättömästi.
Testiautossa oli lisävarusteinen M Sport -aerodynamiikkapaketti. 18-tuumaiset kevytmetallivanteet lukeutuvat optiolistalle.
Testiyksilössä oli erittäin kätevä lisävarusteinen älypuhelimien langaton lataus.
Näyttävän värikylläinen kosketusnäyttö on 12,5-tuumainen.
BMW 118i Business M Sportin 3-sylinterisen turbomoottorin vääntö on kokoisekseen hyvin kohtuulliset 220 newtonmetriä, mutta käytännön elämän kannalta olennaisinta on väännön jakautuminen erittäin laajalle käyntinopeusalueelle 1 480–4 200 r/min. Ohituskiihtyvyys onkin miellyttävän turvallista, ja turbomoottori on myös tarpeeksi kierrosherkkä. Näiden ominaisuuksien parissa kelpaakin taittaa kilometrejä. Koeajon keskikulutuslukema oli asialliset 7,1 l/100 km.
Tavanomaista nopeampivälitteisen M Sport -lisävarusteohjauksen keskialuetuntuma on viimeisen päälle tarkka. Uuden BMW 118i:n lisävarusteinen M Sport -alusta, jollainen testiyksilössä oli, kannattaa ehdottomasti rastita optiolistalta, sillä se maistuu urheilullisen jämäkältä sekä maantieajossa että mutkaisilla pikkuteillä. Jousitus ei kuitenkaan ota vastaan edes pahoja kuoppia ylikovasti, joten sitä voi kuvailla ihanteelliseksi moniin käyttötarpeisiin.
Business-yksilössä oli lisävarusteena etumatkustajan istuimen korkeussäätö.
Taakse on helppo mennä laajasti avautuvista ovista. Polvitilaa on enemmän kuin vanhassa mallissa.
Iskunvaimennusta voi säädellä keskikonsolin ajotilanvalitsimesta, jolloin säädöksi voi määritellä joko sportin tai matkamukavamman comfortin – ellei sitten päädy taloudelliseen ajotapaan tähtäävään eco pro -ajotilaan. Miinusta tuli siitä, että kesärenkaiden melutaso oli karkealla asvaltilla voimakasta. Mukautuvat lisävaruste-led-ajovalot valaisevat tehokkaasti.
Selkeä näyttö
Kojelauta on kehittynyt entistä premium-henkisemmäksi. M-ohjauspyörä tarjoaa kunnon ajo-otteen ja digitaalinen päämittaristo näyttää aistikkaalta. Teho- ja vääntönäytöt saa esiin kookkaalle 12,5-tuumaiselle kosketusnäytölle samanaikaisesti. BMW:n kosketusnäyttö on mielestämme omaa luokkaansa sekä värikylläisyydeltään että selkeydeltään etenkin tässä kokoluokassa.
Sujuvatoiminen 7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti on lisävaruste.
118i:n 3-sylinterinen 140-hevosvoimainen bensiiniturbo on erityisen vääntävä: 220 newtonmetrin maksimivääntö on käytössä kierrosalueella 1 480–4 200 r/min.
Pienenä yksityiskohtana huomasimme BMW:lle epäominaisen pikkupiirteen: konsolilokeron kansi saisi avautua kahdessa osassa sivuille eikä taaksepäin ylös – se olisi käytettävyyden kannalta parempi ratkaisu.
M-yksityiskohtiin lukeutuvat kynnyslistat, kuljettajan jalkatuki sekä tietenkin M-erikoispolkimet. Älypuhelimen langaton lataus sujuu keskikonsolissa helppokäyttöisesti. Illuminated Boston -sisäkoristelistat ovat yksi useammasta vaihtoehdosta.
Lisäsenttejä taakse
Mekaanisesti säädettävät urheilulliset etuistuimet ovat 118i Business -versiossa lisävarusteena. Ne tarjoavat kunnon sivuttaistuen, ja niissä on myös mekaanisesti säädettävät reisityynyt. Verhoilumateriaalina käytetään mikrokuitua, alcantaraa.
Uudessa 1-sarjassa saa viriteltyä oivallisen ajoasennon, mutta jos etuistuimet ovat säädetty kovin taakse, niin edessä istujien olkapäät osuvat autosta noustessa B-pilariin – mutta eivät kuitenkaan enää niin paljon kuin ennen, mikä on tosi hyvä asia.
Tasapintaista tavaratilaa saadaan enimmillään mukavat 1 200 litraa.
Takaistuimella on nyt tuntuvasti reilummin polvitilaa, kuin mitä 1-sarjassa on koskaan tätä ennen koettu. Se on erittäin tervetullutta, koska 1-sarjassa pitkäjalkaisilla on ollut takaistuimella ahdasta. Lisäksi takaovet avautuvat uusimmassa mallissa reilusti. Siitä huolimatta pitkäjalkaiset takamatkustajat joutunevat pyytämään etuistuimien pituussäätöjen tarkkuuttamista. Takana on kohtuullisesti pääntilaa.
Myös tavarankuljetusominaisuudet ovat uudessa 1-sarjassa paremmin pulkassa kuin koskaan aikaisemmin. Aikuistuminen näkyy myös tavaratilassa, jonka tilavuus on kasvanut 20 litraa ja on nyt 380 litraa. Suurimmillaan nykymallissa saadaan tasaista kuormauspintaa 1 200 litran verran – siis ihan merkittävä määrä.
Automaattivaihteisella 118i:llä saa vetää 1 300-kiloista jarrullista vaunua.↔
Juha Peltonen
BMW 118i Business M Sport
Moottori
R3, turbo, 1499 cm3, 103 kW (140 hv)/4600–6500 r/min, 220 Nm/1480–4200 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,5 s, huippunopeus 211 km/h
Kulutus
6,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
146 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4319, l. 1799, k. 1434 mm, akseliväli 2670 mm, maavara 153 mm, omamassa 1395 kg, kantavuus 550 kg, vetomassa 1300/750 kg, tavaratila 380–1200 l, tankki 42 l
Hinta
32 661 euroa, koeajoauto 47 057 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Wharfedalen uusi evoluutio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL