Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.

Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.

Juha Peltonen

Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen

Kahdella sähkömoottorilla varustettu nelivetoinen BMW iX2 xDrive30 osoittautui mitoistaan huolimatta odottamattoman vähän sähköä kuluttavaksi katumaasturiksi.

Auto Bild.Koeajot

Jul­kais­tu Au­to Bild Suo­men pa­pe­ri­leh­des­sä 11/2024

Pää­sään­töi­ses­ti kan­nat­taa la­da­ta 80 pro­sent­tiin, mut­ta ha­lu­sin pit­käl­lä ajo­mat­kal­la en­nen muu­ta sel­vit­tää, pal­jon­ko 66,5 ki­lo­wat­ti­tun­nin ak­kuun pys­tyy la­taa­maan toi­min­ta­mat­kaa eli sa­dan pro­sen­tin la­tauk­sen ul­ko­läm­pö­ti­lan ol­les­sa akun la­taa­mi­sen kan­nal­ta ihan­teel­li­set +21 as­tet­ta.

Sain toi­min­ta­mat­kaa aluk­si 381 ki­lo­met­riä, jon­ka ar­ve­lin vie­lä ko­hen­tu­van. Kos­ka sa­maan ai­kaan oli pari muu­ta au­toa la­taa­mas­sa, la­taus­no­peus jäi vaa­ti­mat­to­mal­le 60–70 kW:n ta­sol­le. Suu­rin mah­dol­li­nen la­taus­te­ho on teh­taan mu­kaan 130 kW.

Odot­ta­mat­to­man ta­lou­del­li­nen

Pys­tyin kas­vat­ta­maan toi­min­ta­mat­kaa mu­ka­vas­ti li­sää. La­da­tes­sa 30:sta 100 pro­sent­tiin la­taus­te­ho py­syt­te­li 50 pro­sent­tiin as­ti lu­paa­vas­ti yli 115 ki­lo­wa­tis­sa – kun­nes käy­rä läh­ti no­pe­as­ti ta­sai­seen las­kuun. Mui­ta au­to­ja ei ol­lut täl­löin la­taa­mas­sa 250 kW:n la­tau­sa­se­mal­la. Pi­ka­la­tau­sa­jak­si saa­tiin 59 mi­nuut­tia ja toi­min­ta­mat­kaa mu­ka­vat 417 ki­lo­met­riä.

Nelivetoinen katumaasturi kuluttaa sähköä kohtuullisesti. Koeajoauton rengaskoko oli muhkea 245/40 R 20.

Nelivetoinen katumaasturi kuluttaa sähköä kohtuullisesti. Koeajoauton rengaskoko oli muhkea 245/40 R 20.

Juha Peltonen

Lisävarusteiset, ruudikkaat lediajovalot ovat kannattava valinta.

Lisävarusteiset, ruudikkaat lediajovalot ovat kannattava valinta.

Juha Peltonen

Valinnaiset urheiluistuimet ovat onnistunut valinta.

Valinnaiset urheiluistuimet ovat onnistunut valinta.

Juha Peltonen

Takaovet avautuvat reiluun kulmaan. Polvitilaa järjestyy asiallisesti.

Takaovet avautuvat reiluun kulmaan. Polvitilaa järjestyy asiallisesti.

Juha Peltonen

12,3-tuumainen digitaalimittaristo vastakkaisine näyttöpalkkeineen ei lukeudu maailman selkeimpiin.

12,3-tuumainen digitaalimittaristo vastakkaisine näyttöpalkkeineen ei lukeudu maailman selkeimpiin.

Juha Peltonen

Kätevä, vakiona oleva kallistettu kosketusnäyttö on 14,9-tuumainen.

Kätevä, vakiona oleva kallistettu kosketusnäyttö on 14,9-tuumainen.

Juha Peltonen

Kojelaudassa on lisävarusteena tyylikästä hiilikuitujäljitelmää.

Kojelaudassa on lisävarusteena tyylikästä hiilikuitujäljitelmää.

Juha Peltonen

Ajosuunnan valitsin on ulkonäöltään samanlainen kuin uusimmissa automaattivaihteisissa polttomoottorimalleissa.

Ajosuunnan valitsin on ulkonäöltään samanlainen kuin uusimmissa automaattivaihteisissa polttomoottorimalleissa.

Juha Peltonen

Kun oli la­dat­tu 38 %, huo­ma­sin eri­koi­sen ase­tel­man: au­ton oman näy­tön ja la­taus­pyl­vään in­di­kaat­to­rin il­moit­ta­mat 100 %:n ole­tus­la­tau­sa­jat ero­si­vat toi­sis­taan hui­mat 39 mi­nuut­tia! Au­ton oma il­moi­tus oli pal­jon lä­hem­pä­nä to­teu­tu­nut­ta. BMW:llä on nor­mi­mi­tat­tu mal­lin toi­min­ta­mat­kak­si jopa 449 km.

BMW iX2 xDrive30 osoit­tau­tui ku­lu­tuk­sel­la 16,7 kWh/100 km yl­lät­tä­vän ta­lou­del­li­sek­si myös no­pe­as­sa moot­to­ri­tie­a­jos­sa no­peu­del­la 100–120 km/h. To­te­sin no­peu­den 80–90 km/h si­tä­kin otol­li­sem­mak­si, sil­lä pää­sin tuol­loin to­del­la al­hai­seen kes­ki­ku­lu­tuk­seen 15,4 kWh/100 km.

Alus­ta­tun­tu­ma on sekä maan­tie­a­jos­sa et­tä epä­ta­sai­sel­la so­ra­tiel­lä juh­la­va, kuin il­ma­jou­si­tet­tu. Ke­hit­ty­nyt xDrive-ne­li­ve­to pal­ve­lee lois­ta­vas­ti ja va­lin­nai­set akus­ti­set la­sit vä­hen­tä­vät ren­gas­me­lua. BMW iX2 xDrive30 on­kin var­si­nai­nen pit­kän mat­kan ma­est­ro.

Di­gi­maa­il­mas­sa

12,3-tuu­mai­sen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­ton no­peus- ja kier­ros­näyt­tö esi­te­tään vas­tak­kai­si­na palk­kei­na, ei­vät­kä pal­kit ole lu­et­ta­vuu­del­taan sel­kei­tä. Jäl­jel­lä ole­va ajo­mat­ka nä­kyy pie­ni­nä nu­me­roi­na näy­tön ala­lai­das­sa – tämä olen­nai­nen data sai­si nä­kyä kook­kaam­pa­na.

Va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­luu le­veä, huip­pu­sel­keä ja kul­jet­ta­jan suun­taan kal­lis­tet­tu kaa­re­va 14,9-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö. Näy­töl­lä voi­daan la­tau­sai­ka­na myös pe­la­ta Air­Con­so­le Ga­min­gin vi­de­o­pe­le­jä, joi­hin voi la­da­ta QR-koo­din näy­töl­tä oman pu­he­li­men toi­mies­sa oh­jai­me­na.

Tavaratila vetää enimmillään 1 400 litraa. Takaselkänojat saa kaadettua kolmessa osassa.

Tavaratila vetää enimmillään 1 400 litraa. Takaselkänojat saa kaadettua kolmessa osassa.

Juha Peltonen

Kaksi sähkömoottoria varmistaa tarvittaessa napakan suorituskyvyn. Arjessa parasta on nelivedon kokoon nähden erittäin kohtuullinen sähkönkulutus.

Kaksi sähkömoottoria varmistaa tarvittaessa napakan suorituskyvyn. Arjessa parasta on nelivedon kokoon nähden erittäin kohtuullinen sähkönkulutus.

Juha Peltonen

iP­ho­nen lin­ki­tys luon­nis­tuu no­pe­as­ti, mut­ta si­sä­ti­lan val­von­ta eli lii­ke­tun­nis­tin on eri jut­tu. Se on erit­täin han­ka­las­ti ohi­tet­ta­vis­sa – jopa elekt­ro­ni­sen oh­je­kir­jan avul­la. Ohi­tus sai­si ta­pah­tua ai­van yk­sin­ker­tai­ses­ti vir­tu­aa­li­ses­ta pai­nik­kees­ta suo­raan kos­ke­tus­näy­tön pää­va­li­kos­ta. Pu­he­li­men li­sä­va­rus­tei­sen lan­gat­to­man la­tau­sa­se­man vii­len­nys­toi­min­to on tär­keä omi­nai­suus.

Kes­ki­kon­so­lis­sa ole­va ra­di­on ää­nen­voi­mak­kuu­den rul­la­tyyp­pi­nen sää­din toi­mii kä­te­väs­ti – Har­man Kar­do­nin au­dio vä­lit­tää an­si­ok­kaas­ti myös ma­ta­lia taa­juuk­sia. Pu­he­li­men li­sä­va­rus­tei­nen la­tau­sa­se­ma on fik­sus­ti vii­len­net­ty, ja la­taus toi­mii hy­vin.

Kun­nol­li­set olo­suh­teet

Kul­jet­ta­jan säh­kö­sää­töi­nen – mut­ta li­sä­hin­tai­nen – sport-is­tuin tar­jo­aa kun­non si­vut­tais­tu­en ja so­pi­van ta­na­kan is­tu­ma­mu­ka­vuu­den, mut­ta sel­kä­hie­ron­ta oli jopa te­hok­kaim­mil­laan ko­vin mal­til­li­nen. Kak­si­vä­ri­nen nah­ka­ver­hoi­lu lu­keu­tuu ma­ku­a­si­oi­hin.

Ta­ka­o­vet avau­tu­vat riit­tä­vään kul­maan, ja ta­kais­tui­mel­la jää koh­tuul­li­ses­ti pol­vi­ti­laa myös pit­kä­ai­kai­sel­le. Ta­ka­pään­ti­laa on pa­no­raa­ma­la­si­ka­tos­ta huo­li­mat­ta tar­peek­si.

Li­sä­va­rus­tei­sen ve­to­kou­kun saa esiin/pii­loon säh­köi­ses­ti ta­va­ra­ti­lan sei­nä­män pai­nik­kees­ta.

Suu­rim­mak­si sal­li­tuk­si jar­rul­li­sek­si ve­to­mas­sak­si ker­ro­taan 1 200 ki­loa, jo­ten ve­to­puo­li on koh­tuul­li­ses­sa mal­lis­sa. Ta­ka­sel­kä­no­jat tait­tu­vat alas kol­mes­sa osas­sa, ja mak­si­mis­saan ta­va­ra­ti­laa saa­daan 1 400 lit­raa.

Juha Pel­to­nen

BMW iX2 xDrive30

Säh­kö­moot­to­rit

2 kpl, yh­teen­sä 213 kW (330 hv), 494 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 5,6 s, huip­pu­no­peus 180 km/h

WLTP-ku­lu­tus

16,3–17,8 l/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 66,5 kWh (brut­to)

WLTP-toi­min­ta­mat­ka

449 km

La­tau­sai­ka

29 min (10–80 %)

Voi­man­siir­to

A1, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4554, l. 1845, k. 1560 mm, ak­se­li­vä­li 2692 mm, maa­va­ra 167 mm, oma­mas­sa 2095 kg, kan­ta­vuus 585 kg, ve­to­mas­sa 1200/750 kg, ta­va­ra­ti­la 525–1400 l

Hin­ta

63 400 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 80 169 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää

Auto Bild.Uutiset

Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN