Koeajossa Kia Ceed GT-Line Business Premium Sportswagon: Varusteiden valtakunnassa
Kia Ceed GT-Line Business Premium DCT SW:ssä on niin kattava perusvarustelu, että lisävarusteluun ei ole sanottavaa tarvetta.
Sportswagon-testiyksilössä oli ylimääräisenä vain kaksi varustepakettia, joista toiseen sisältyy nahkaverhoilu ja kuljettajan istuimen sähkösäädöt, toiseen panoraamakattoluukku ja matkustamon led-valaistus. Kuljettajan istuimen sähkösäädöistä on suurta hyötyä ajoasentoa säädettäessä.
Urheilulliset tuplaputket. Sportswagon Business Premiumissa on vakiona sähkötoiminen takaluukku.
Selkeästi toteutettu kojelauta miellyttää. Lämmitettävistä lasinpesurien suuttimista on talvella suurta hyötyä.
SW GT-Line Business Premiumin kaksoiskytkinvaihteisto on 7-nopeuksinen.
Business Premiumissa on normaalia isompi 8-tuumainen kosketusnäyttö. Navigointilaitteessa on seitsemän vuoden karttapäivitykset.
GT-Line Business Premium -farmarin nahkaverhoillut etuistuimet tekevät kunniaa auton varustetason nimelle – eli vaikka ei puhuta varsinaisesta GT-versiosta, niin penkit tarjoavat GT-Linen puitteissa sporttisen sivuttaistuen sekä riittävästi reisitukea.
Farkun takaistuimella on yllättävän paljon polvitilaa, ja myös pääntilaa on riittävästi. Lisäksi takaovet avautuvat riittävän isoon kulmaan.
Kia Ceed Sportswagonissa on kuljetustilaa mukavan runsaat 625 litraa. Takaselkänojien alastaittovipu sijaitsee tavaratilassa, ja suurimmillaan tilaa järjestyy 1 694 litraa, mikä on tässä kokoluokassa mukavasti.
Testifarmarin tavaratilassa ollutta pituussäädettävää tilanjakajaa lattiakiskoineen (lisävaruste) voi lämpimästi suositella. Myös pystymallinen tavaraverkko on tärkeä, sillä se estää kuormaa sinkoutumasta voimakkaissa jarrutuksissa matkustamoon. Takaluukku toimii tällä varustetasolla sähköisesti.
Varustekirjoa
Selkolukuiset, pyöreät analogiset päänäytöt on GT-Line Business Premiumissa koostettu tavanomaista kookkaampaan 4,2-tuumaiseen nestekideruutuun. Mittarit ovat edelleen yhdet kategoriansa parhaista.
Kunnollisen sivuttaistuen antavissa näyttävissä etuistuimissa on tehokkaan lämmitystoiminnon lisäksi viilennystoiminto.
Ceed SW GT-Line Business Premiumissa on lämmitettävät takaistuinpaikat.
Isoon 1 694 litran tavaratilaan päästään sähköisesti avautuvan takaluukun kautta.
8-tuumainen kosketusnäyttö on nopeatulkintainen, ja siihen sisältyy selkeä peruutuskamera. Navigointilaitteen osoitteen syöttö sujuu takkuamatta, ja navipakettiin sisältyvät Euroopan ja Venäjän karttojen lisäksi seitsemän vuoden ilmaiset karttapäivitykset.
Pitäväotteisesta nahkakehäisestä ohjauspyörästä saa kunnon ajo-otteen, ja ajonopeuden mukaan säätyvä sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus on keskialueeltaan varsin tarkka. Lukuisista turvajärjestelmistä kannattaa ottaa esiin herkkätoiminen kaistavahti, joka reagoi varsin nopeasti. Esimerkiksi kuljettajan ajaessa yhdellä kädellä ja auto edetessä kaistalla, mutta yhdellä kädellä ei välttämättä muodostu auton järjestelmään nähden riittävää tunnistepalautetta. Tällöin mittaristoon ilmestyy teksti ”Keep Hands on Steering Wheel”.
Helposti kytkettävä mukautuva vakionopeudensäädin toimii täsmällisen tarkasti. Nopeushidastin sijaitsee kuitenkin saman ohjauspyörässä olevan painikkeen alla – ne olisi hyvä asemoida erikseen, ettei vahingossakaan erehdy kytkemään toimintaan vakionopeudensäätimen sijaan nopeushidastinta.
Ohjauspyörän lämmitys ja etuistuimien lämmittimet toimivat tehokkaasti. Ilmastoinnin ja lämmityksen säätimet ovat käyttöturvallisesti perinteiset kiertosäätimet.
Kohtuullinen kulutus
Ceed-farmarin koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 6,3 l/100 km, mitä sopii pitää kohtuullisena lukemana 1,4-litraiselle suorasuihkutuksella varustetulle 4-sylinteriselle turbomoottorille.
Farkku kiihtyy nollasta sataan asiallisen ripeässä 9,4 sekunnissa. Myös ohituskiihtyvyys vaikuttaa osuvalta, sillä tehtaan ilmoittama 80–120 km/h -arvo on 6,6 sekuntia. Maksimivääntöä nelisylinterinen tarjoaa maltilliset 242 newtonmetriä. Vääntö jakautuu viisaasti kierroslukualueelle 1 500–3 200 r/min, joten moottori tarjoaa joustavuutta. Vaihteistona on sujuva 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto, johon kuuluvat ohjauspyörän vaihtosiivekkeet.
Miinuspiirteeksi osoittautui maantieajossa karkealla asvaltilla aika voimakkaaksi kohonnut kesärenkaiden rengasmelu, joten lisä-äänieristys voisi olla paikallaan. Onneksi autossa on subbarilla sävytetty raskaan sarjan JBL Premium -äänentoistojärjestelmä, jonka avulla rengasmelun pystyy ”peittämään”.
Jousitus ja iskunvaimennus sopivat Suomen epätasaiselle tiestölle, ja alusta nielee kuopat vakaasti. Ajotilansäätimestä pystyy valikoimaan normal- ja sport-ajotilan. Useista turvajärjestelmistä mainittakoon valpas risteävän liikenteen varoitus.↔
Juha Peltonen
Kia Ceed 1.4 T-GDI GT-Line Business Premium DCT SW
Moottori
R4, turbo, 1353 cm³, 103 kW (140 hv)/6000 r/min, 242 Nm/1500–3200 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,4 s, huippunopeus 205 km/h
Kulutus
6,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
147 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4600, l. 1800, k. 1465 mm, akseliväli 2650 mm, maavara 140 mm, omamassa 1382 kg, kantavuus 573 kg, vetomassa 1410/750 kg, tavaratila 625–1694 l, tankki 50 l
Hinta
31 691 euroa, koeajoauto 33 981 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Primare alkukielellä
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Pikku kardioidi
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
AVIDin uusi Celsus
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ