Kia e-Niron paljastaa sähköautoksi oikeastaan vain etumaskin latausluukku. Ajovalot ovat tupla-ledit.

Kia e-Niron paljastaa sähköautoksi oikeastaan vain etumaskin latausluukku. Ajovalot ovat tupla-ledit.

Juha Peltonen

Koeajossa Kia e-Niro Business Luxury: Ei näytä sähköautolta

Kian 204-hevosvoimaisella sähkömoottorilla varustetulle e-Nirolle luvataan toimintamatkaa jopa 455 kilometriä, ja erilaisia säästöjippoja opiskellen sähkö-Nirosta saa irti vielä enemmän ilometrejä.

Auto Bild.Koeajot

Täys­säh­köi­sen e-Ni­ron ko­vak­si kei­tet­ty alus­ta so­pii suo­ri­tus­ky­kyi­seen säh­kö­moot­to­ri­au­toon. Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on var­sin hyvä, jos­kin se sai­si ol­la hie­man tun­nok­kaam­pi.

Maa­va­ra (155 mm) on sen ver­ran koh­tuul­li­nen, et­tä sitä ei tar­vit­se met­sä­tiel­lä joka koh­din var­mis­tel­la. Alus­tas­sa on ta­sok­kaa­seen maan­tie­a­joon kaa­suis­kun­vai­men­ti­met ja van­kat jou­set. Te­hok­kais­ta ne­li­pyö­rä­le­vy­jar­ruis­ta etum­mai­set ovat jääh­dy­te­tyt.

Eco+:lla li­sää mat­kaa

Kia e-Ni­ron läh­tö­hin­ta­mal­lis­sa on 136-he­vos­voi­mai­nen säh­kö­moot­to­ri, mut­ta ko­ea­jo­au­tos­sa oli kah­des­ta vaih­to­eh­dos­ta se te­hok­kaam­pi. Kia lu­paa 204-he­vos­voi­mai­sel­la säh­kö­moot­to­ril­la va­rus­te­tul­le Kia e-Ni­rol­le jopa 455 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan. Säh­kö-Ni­ron la­taus­pis­to­ke on sel­ke­äs­sä koh­das­sa au­ton keu­las­sa.

Takavalot ovat LED-malliset. Autossa on myös LED-lisäjarruvalolla varustettu takaspoileri.

Takavalot ovat LED-malliset. Autossa on myös LED-lisäjarruvalolla varustettu takaspoileri.

Juha Peltonen

Kojelaudassa uutta on etenkin täysdigitaalinen mittaristo.

Kojelaudassa uutta on etenkin täysdigitaalinen mittaristo.

Juha Peltonen

Digitaalinen mittaristo näyttää tyylikkäältä.

Digitaalinen mittaristo näyttää tyylikkäältä.

Juha Peltonen

Vaihteistona on alennusvaihteisto.

Vaihteistona on alennusvaihteisto.

Juha Peltonen

La­ta­sim­me Kia e-Ni­ron ajo­a­kun täy­teen 100 pro­sent­tiin – vii­meis­ten kym­me­nen pro­sen­tin la­taa­mi­seen me­nee nor­miin ta­paan hie­man enem­män ai­kaa, jot­ta ak­ku ei yli­kuu­me­ne la­tauk­sen lop­pu­vai­hees­sa. Mit­ta­ris­to­näyt­tö lu­pa­si la­tauk­sen jäl­keen ajo­mat­kaa Eco-ti­las­sa 434 ki­lo­met­riä. Vas­taa­vat aloi­tus­lu­ke­mat oli­vat Nor­mal-ti­las­sa 427 km ja Sport-moo­dil­la 420 km.

Ma­ke­a­na li­sä­de­tal­ji­na mit­ta­ris­toon tuli yl­lät­tä­en teks­ti-il­moi­tus, et­tä jos ajo­ti­la­pai­ni­ket­ta pai­naa nor­maa­lia pi­dem­pään, pääs­tään Eco+-ti­laan, jos­sa läh­tö­ki­lo­met­re­jä oli tes­ti­ti­lan­tees­sa vie­lä run­saam­min eli 442 km.

Isom­mal­la säh­kö­moot­to­ril­la ja isom­mal­la ajo­a­kul­la va­rus­tet­tu Kia e-Niro tar­jo­si näin ol­len mu­ka­van muu­ta­man ki­lo­met­rin mat­ka­re­ser­vin.

10,25 tuuman kosketusnäyttö karttanäyttöineen on tasokas.

10,25 tuuman kosketusnäyttö karttanäyttöineen on tasokas.

Juha Peltonen

Kia e-Niro Business Luxuryssa on jäähdytetyt etuistuimet.

Kia e-Niro Business Luxuryssa on jäähdytetyt etuistuimet.

Juha Peltonen

Takana polvitila riittää myös pitkille henkilöille. Reunapaikat ovat lämmitetyt.

Takana polvitila riittää myös pitkille henkilöille. Reunapaikat ovat lämmitetyt.

Juha Peltonen

Eco+-asen­nos­sa suu­rin ajo­no­peus on 90 km/h, mut­ta se ei ker­ro vie­lä kaik­kea. Jär­jes­tel­mä on on­nek­si suun­ni­tel­tu niin vii­saas­ti, et­tä jos 90 km/h:n raja jou­du­taan ylit­tä­mään esi­mer­kik­si lii­ken­teel­li­sis­tä syis­tä, yli­tyk­sel­le ei ase­te­ta es­tei­tä, mut­ta sum­me­ri va­roit­taa yli­tyk­ses­tä.

Eco+-toi­min­nol­la tu­lee ko­ea­jon ko­ke­mus­ten pe­rus­teel­la toi­meen var­sin hy­vin, ja sääs­tö­a­jo­ti­la li­sää tun­tu­vas­ti toi­min­ta­mat­kaa – sitä käy­tet­tä­es­sä ku­lu­tuk­sek­si saa­tiin 14,2 kWh/100 km.

Pit­kät la­tau­sa­jat

Kun säh­köä on jäl­jel­lä 69 %, la­tau­sai­ka sa­taan pro­sent­tiin on ko­ti­la­tauk­sel­la mel­ko mo­jo­vat yli kym­me­nen tun­tia. Kun ajo­ak­ku oli la­dat­tu täy­teen kym­me­nen am­pee­rin ko­ti­la­tauk­sel­la, niin Eco-ti­las­sa lu­vat­tiin 434 km toi­min­ta­mat­ka.

Kun säh­köä on jäl­jel­lä kor­ke­an kuu­loi­set 78 %, la­tau­sai­ka sa­taan pro­sent­tiin on ko­ti­la­tauk­sel­la sil­ti lä­hes seit­se­män tun­tia. Jos tu­keu­tuu pelk­kään ko­ti­la­tauk­seen, niin ajo­ak­kua ei kan­na­ta käyt­tää lii­an tyh­jäk­si, esi­mer­kik­si 30 pro­sent­tiin. Tyh­jän tai lä­hes tyh­jän ajo­a­kun la­taa­mi­nen kes­tää sil­loin jopa pari vuo­ro­kaut­ta!

Kun va­raus­ta 60–70 pro­sent­tia, niin ajo­a­kun saa täy­teen tai 80 pro­sent­tiin var­sin hä­täi­ses­ti.

Pi­ka­la­taus la­taa ta­ka­pen­kin al­la ole­van li­tiu­mi­o­ni­a­jo­a­kun täy­teen ni­men­sä mu­kai­sel­la ta­val­la. Teh­taan mu­kaan 20 pro­sen­tin la­tauk­ses­ta nous­taan 80 pro­sent­tiin hie­man yli 40 mi­nuu­tis­sa. Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to on te­ho­kas­ta, ja re­ge­ne­roin­ti­as­teen voi va­li­ta it­sel­le so­pi­vak­si.

Il­mas­toin­nin käyt­tö

Täys­la­tauk­sel­la ko­ti­pis­tok­kees­ta saa­tiin par­haak­si ar­vok­si Ecol­la 458 km. Nor­mal-ti­las­sa lu­ke­ma oli 441 km ja spor­til­la 435 km, eli jär­jes­tel­mä on niin kut­sut­tua op­pi­vaa sort­tia.

Tasapohjaista tavaratilaa saadaan suurimmillaan 1,5 kuutiometriä.

Tasapohjaista tavaratilaa saadaan suurimmillaan 1,5 kuutiometriä.

Juha Peltonen

204-hevosvoimaisella sähkömoottorilla varustetun e-Niron luvataan kiihtyvän satasen nopeuteen alle kahdeksassa sekunnissa.

204-hevosvoimaisella sähkömoottorilla varustetun e-Niron luvataan kiihtyvän satasen nopeuteen alle kahdeksassa sekunnissa.

Juha Peltonen

Juha Peltonen

On kui­ten­kin otet­ta­va huo­mi­oon, et­tä täl­löin il­mas­toin­ti­lai­te ei ol­lut toi­min­nas­sa. Mi­kä­li il­mas­toin­ti ha­lu­taan sa­mas­sa läh­tö­a­se­tel­mas­sa pi­tää pääl­lä, niin toi­min­ta­mat­ka las­kee Ecol­la 458:sta 430 km.

Nor­maa­li­moo­dil­la lu­ke­ma pu­to­aa 439:stä 413 ki­lo­met­riin, ja Spor­tin koh­dal­la pu­do­tus ta­pah­tuu 433:sta 408 ki­lo­met­riin.

Nämä lu­vut ker­to­koot te­hos­te­tus­ti päh­ki­nän­kuo­res­sa sen, et­tä sääs­tö­ki­koil­la on ti­lan­teen tul­len pal­jon­kin mer­ki­tys­tä var­sin­kin sil­loin, jos lä­him­mäs­tä la­taus­pis­tees­tä tu­lee mie­leen to­te­a­mus, et­tä ”kau­as on pit­kä mat­ka”.

Li­säk­si on hyvä tie­tää, et­tä kun kyt­ke­tään toi­min­taan te­hos­tet­tu ajo­ta­lous­muo­to Eco+, niin ta­va­no­mai­nen il­man­pu­hal­lus kyt­key­tyy pois – säh­köä li­sää sääs­tä­en. Erot muo­dos­tu­vat ää­ri­päis­sä siis mel­koi­sen tun­tu­vik­si.

Vii­lei­tä säi­tä var­ten ole­va läm­pö­pump­pu pa­ran­taa vir­ran­kes­toa eten­kin al­le kym­me­nen as­teen läm­pö­ti­lois­sa. Li­säk­si e-Ni­ros­sa on oh­jel­moi­ta­va la­taus: 10,25-tuu­mai­sel­ta näy­töl­tä voi­daan ajas­taa la­tauk­sen al­ka­mi­sai­ka ja saat­taa ajo­a­kun läm­mi­tys­jär­jes­tel­mä toi­min­ta­kun­toon.

Täys­di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to

Puh­das­lin­jai­nen ko­je­lau­ta miel­lyt­tää, sa­moin 10,25-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, jo­hon saa­daan sa­ma­nai­kai­ses­ti esi­mer­kik­si kol­mea eri asi­aa. Uu­si 7-tuu­mai­nen mit­ta­ris­to on täys­di­gi­taa­li­nen ja suo­men­kie­li­nen, mut­ta mit­ta­ris­ton sel­key­des­tä voi­daan ol­la mon­ta miel­tä.

Na­vi­goin­ti­lait­teis­ton oh­jel­moin­ti käy no­pe­as­ti, ja mul­ti­me­di­an toi­min­not ovat san­gen sel­ke­ä­toi­mi­set. Äly­pu­he­li­men yh­dis­tää no­pe­as­ti Ap­p­le CarP­lay- ja And­roid Au­to -so­vel­luk­sin, ja tie­tyt pu­he­li­met voi­daan la­da­ta lan­gat­to­mas­ti.

JBL:n au­di­o­jär­jes­tel­mä pu­hal­te­lee seit­se­män kai­ut­ti­men, sub­ba­rin ja ul­koi­sen vah­vis­ti­men voi­min laa­duk­kaas­ti.

Bu­si­ness Lu­xu­ry -va­rus­te­luun kuu­lu­vat säh­kö­sää­töi­set, nah­ka­ver­hoil­lut etuis­tui­met haih­dut­ta­vat osal­taan säh­kö­au­ton luon­net­ta, mut­ta Kia e-Ni­ros­sa yh­dis­ty­vät hy­väl­lä ta­val­la polt­to­ai­ne­käyt­töi­sen Kia Ni­ron ja säh­kö­käyt­töi­sen Kia Ni­ron par­haat puo­let. Etuis­tui­mien si­vut­tais­tu­ki on asi­al­li­nen, mut­ta is­tuin­tyy­ny voi­si ol­la pi­dem­pi.

Ta­ka­o­vien soi­si avau­tu­van ny­kyis­tä suu­rem­paan kul­maan, mikä hel­pot­tai­si kul­kua en­ti­ses­tään, mut­ta joka ta­pauk­ses­sa ta­kais­tui­mel­la on rei­lus­ti pol­vi- ja pään­ti­laa.

Ta­va­ra­ti­la on rei­lun ko­koi­nen: pe­rus­muo­dos­sa ti­laa on 451 lit­raa, ja ta­ka­sel­kä­no­jat alas kaa­det­tui­na saa­daan 1,4 kuu­ti­on ta­sa­poh­jai­nen tila. Jär­jes­tyk­sen säi­ly­mis­tä aut­taa se, et­tä mo­lem­mat la­taus­kaa­pe­lit saa pii­loon ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an alai­seen säi­ly­tys­ti­laan.

Kia e-Niro Bu­si­ness Lu­xu­ry

Säh­kö­moot­to­ri

150 kW (204 hv)/3800–8000 r/min, 395 Nm/0–3600 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,8 s, huip­pu­no­peus 167 km/h

Ku­lu­tus

15,9 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

455 km

La­taus­no­peus

54 min (80 kW); 1 h 15 min (50 kW); ko­ti­la­taus 31–45 h (7,2 kW/8–12 A, 11 kW/8–12 A)

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 64,0 kWh

Voi­man­siir­to

A1 etu­ve­to

Mi­tat

p. 4375, l. 1805, k. 1560 mm, ak­se­li­vä­li 2700 mm, maa­va­ra 155 mm, oma­mas­sa 1791 kg, kan­ta­vuus 514 kg, ve­to­mas­sa 0 kg, ta­va­ra­ti­la 451–1405 l

Hin­ta

46 880 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 48 162 eu­roa (2020)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset
Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche

Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!

Auto Bild.Superautot
Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche

Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!

Auto Bild.Superautot

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU