Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Kia Optiman pistokeladattavan hybridifarmarin sähköinen toimintamatka on kiitettävää tasoa.
Vilkaistaanpa ensimmäiseksi PHEV-hybridin ehkä mielenkiintoisinta osa-aluetta eli etenemiskykyä pelkällä sähköllä. Koeajon puitteissa ilmeni, että Optima Sportswagon PHEV:llä pystyy ajamaan sähköllä yllättävän paljon. Tehdas ilmoittaa yhdistetyksi suurimmaksi toimintamatkaksi sähköllä 53 kilometriä, mutta kaupunkiajossa voi yltää jopa 64 kilometriin.
Me pääsimme parhaimmillaan 45 kilometriin.
Keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 5,7 l/100 km. Ihanneolosuhteissa runsaalla sähkömoottorin käytöllä voi kuitenkin yltää jopa alle kahden litran kulutukseen.
Farmarin takaluukku toimii sähköllä. Viisas risteävän (tässä tapauksessa auton takana kulkevan) liikenteen varoitusjärjestelmä kuuluu kuvaan.
Hybridin kokonaispaketti on kaikkiaan tavattoman mielenkiintoinen – eikä vähiten siksi, että järjestelmätehoksi ilmoitetaan 205 hevosvoimaa ja järjestelmäväännöksi 375 Nm/2 330 r/min. Nollasta sataan kiihtyvyydeksi hybridifarkulle luvataan 9,7 sekuntia, mutta käytännössä auto tuntuu kiihtyvän nopeammin.
Kotipistokkeesta kuudessa tunnissa täyslataus
Mikäli pistokehybridiä vertaa ideana itselataavaan hybridiin, niin jälkimmäinen on ratkaisuna käyttäjän kannalta toki vaivattomampi, mutta molemmissa on omat puolensa.
Pistokelataus sujuu kätevästi, mutta se vaatii usein auton oman kaapelin ohella jatkokaapelin vetämisen, mikä ei välttämättä kaikkialla luonnistu. Lisäksi tilanteessa, jossa esimerkiksi tullaan kotiin myöhään ja lähdetään varhain uudelleen liikenteeseen, akku ei ehkä ehdikään latautua täyteen. Onneksi kyseessä on tässä tapauksessa hybridi eikä täyssähköauto, joten vajaa lataus ei estä millään muotoa menoa.
PHEV-farmarin latausajat ovat kotipistokkeesta tyypillisesti kuusi tuntia ja Mennekes-liitännällä kolme tuntia ja kuusi minuuttia. Lukemat eroavat nimellisesti Optima Sedan PHEV:sta, jonka arvot merkitään vastaavasti 5 h 50 min ja 2 h 42 min.
Selväpiirteinen kojelauta on rauhallinen ja helppokäyttöinen.
Kirkkaasti taustavalaistun mittariston vasemmanpuoleisen näytön Charge-osio ilmaisee, milloin jarrutusenergiaa otetaan talteen.
Vaihdevalitsimesta operoidaan 6-nopeuksista, varsin juoheasti vaihtavaa kaksoiskytkinvaihteistoa.
Uutta, aiempaa kevytrakenteisempaa kotilatauskaapelin näyttöyksikköä on entistä helpompi lukea, ja nyt toteutus on mainio. Näytöltä ilmenee selkeästi, milloin lataustila on käynnissä – sen erottaa pimeässä myös kojelaudan vihreästä valosta. PHEV:llä voi siis ajaa hybridinä, pelkällä sähköllä tai tarvittaessa pelkällä polttomoottorilla.
Voimakas rengasmelu 120 km/h:n nopeudella haittaa jonkin verran keskustelua etu- ja takamatkustajien välillä. Vastaavasti sähkökäytöllä hitaassa kaupunkiajossa PHEV-farkku osoittautuu mukavan hiljaiseksi.
Sähköinen ohjaustehostus muuttuu ajonopeuden mukaan. Keskialuetuntuma on varsin hyvä. Led-lähivalot ovat tehokkaat, mutta sitä vastoin kaukovalot jättävät valonsäteiden keskisektoriin ikävän, poikittaisen varjon.
Jousitustuntuma on jämerä ja Optima Sportswagon PHEV vakaa ajettava. Se on myös ketterä kokoisekseen kaupunkiajossa.
Reilut sisätilat
Business Luxury edustaa Optima PHEV -mallisarjan runsainta varustetasoa, johon on kuitenkin mahdollista vielä hankkia ylimääräisenä muun muassa panoraamalasikatto.
Molemmat etuistuimet on varustettu parhaan Business Luxury -varustetason puitteissa sähkösäädöin. Niiden sivuttaistuki on hyvä ja reisitukikin pitkäjalkaisellekin kohtuullinen.
Optima-farmarin takapääntila on reilu, mutta nimenomaan polvitila on eräs markkinoiden parhaista.
Farkun tavaratilan saa tasapintaiseksi. Pistokeladattavan hybridin tavaratila vetää parhaimmillaan 1 574 litraa. Takaluukku toimii Business Luxury -versiossa sähköisesti. Mennekes-kaapeli ja kotilatauskaapeli on pakattu tavaratilassa omiin säilytyskoteloihinsa.
Optima Sportswagon Business Luxuryn molemmat etuistuimet on varustettu sähkösäädöin. Reilusti mitoitetut penkit tarjoavat kunnon sivuttaistuen lisäksi pitkäjalkaisille ihan kohtuullisen reisituen.
Farmarissa on takaistuimella runsaammin pääntilaa kuin Optima Sedanissa, mutta polvitilahan on Optiman takaistuimella ”se” ominaisuus. Optiman polvitila lukeutuu markkinoiden parhaimpiin –kokoluokasta riippumatta.
Optima Sportswagonin asialliset tavarankuljetustilat ovat hieman tavallista polttomoottorimallia pienemmät. Käytännöllisen muotoista perustilaa on PHEV:ssa 440 litraa (tavallisessa Optima-farmarissa 552 litraa), ja suurimmillaan Sportswagon PHEV haukkaa 1 574 litraa (tavallinen Optima Sportswagon 1 686 litraa). Sen lisäksi, että PHEV-farmarin takaluukku avautuu sähköisesti, se nousee mukavan korkealle niin, että lukkoasetelmaan ei kolauta vahingossa otsaansa.
Kojelauta on tutun selkeä, ja 8-tuumainen näyttö on helppolukuinen. Navigointilaitteiston ohjelmointi sujuu ihmettelemättä. Ääniopastus on juoheaa, mutta joissakin tilanteissa opastus voisi kuitenkin reagoida nopeammin.
Myös äänentoistoon panostetaan, ja patteristo palvelee parhaiten hitaassa ajossa, jolloin rengasmelu asettuu alhaisimmaksi. Toisaalta Harman Kardonin premium-tasoinen audiojärjestelmä käsittää seitsemän kaiuttimen seurana 8-tuumaisen subbarin sekä 12-kanavaisen erillisen vahvistimen, jolloin äänentoisto on erittäin miellyttävää myös matalien äänien osalta. Samalla vahvistimessa riittää potkua peittämään maantieajossa kohoavaa rengasmelua.↔
Juha Peltonen
Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury SW A/T
Moottori
R4, 1999 cm³, 113 kW (154 hv)/6000 r/min, 187 Nm/5000 r/min
Sähkömoottori
50 kW (67 hv)/2330–3300 r/min, 205 Nm/0–2330 r/min
Hybridijärjestelmä
151 kW (205 hv)/6000 r/min, 375 Nm/2330 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,7 s, huippunopeus 192 km/h (sähköllä 120 km/h)
Kulutus
1,5 l/100 km, bensiini (painotettu yhdistetty), 6,8 l/100 km (hybriditilassa akku tyhjänä)
CO2-päästöt
34 g/km
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4855, l. 1860, k. 1470 mm, akseliväli 2805 mm, maavara 135 mm, omamassa 1805 kg, kantavuus 540 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 440–1574 l, tankki 55 l
Hinta
47 890 euroa, koeajoauto 49 495 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Rega Planar 3:n uusi erikoisversio
Uutta elektroniikkaa Cambridgesta
Lehtorin askel
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Uusi vahvistin Roksanilta
Putkia ja bittejä
Quad 33/303 jälleen saatavana
Valoa ja ääntä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI