Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Kia Optiman pistokeladattavan hybridifarmarin sähköinen toimintamatka on kiitettävää tasoa.
Vilkaistaanpa ensimmäiseksi PHEV-hybridin ehkä mielenkiintoisinta osa-aluetta eli etenemiskykyä pelkällä sähköllä. Koeajon puitteissa ilmeni, että Optima Sportswagon PHEV:llä pystyy ajamaan sähköllä yllättävän paljon. Tehdas ilmoittaa yhdistetyksi suurimmaksi toimintamatkaksi sähköllä 53 kilometriä, mutta kaupunkiajossa voi yltää jopa 64 kilometriin.
Me pääsimme parhaimmillaan 45 kilometriin.
Keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 5,7 l/100 km. Ihanneolosuhteissa runsaalla sähkömoottorin käytöllä voi kuitenkin yltää jopa alle kahden litran kulutukseen.
Farmarin takaluukku toimii sähköllä. Viisas risteävän (tässä tapauksessa auton takana kulkevan) liikenteen varoitusjärjestelmä kuuluu kuvaan.
Hybridin kokonaispaketti on kaikkiaan tavattoman mielenkiintoinen – eikä vähiten siksi, että järjestelmätehoksi ilmoitetaan 205 hevosvoimaa ja järjestelmäväännöksi 375 Nm/2 330 r/min. Nollasta sataan kiihtyvyydeksi hybridifarkulle luvataan 9,7 sekuntia, mutta käytännössä auto tuntuu kiihtyvän nopeammin.
Kotipistokkeesta kuudessa tunnissa täyslataus
Mikäli pistokehybridiä vertaa ideana itselataavaan hybridiin, niin jälkimmäinen on ratkaisuna käyttäjän kannalta toki vaivattomampi, mutta molemmissa on omat puolensa.
Pistokelataus sujuu kätevästi, mutta se vaatii usein auton oman kaapelin ohella jatkokaapelin vetämisen, mikä ei välttämättä kaikkialla luonnistu. Lisäksi tilanteessa, jossa esimerkiksi tullaan kotiin myöhään ja lähdetään varhain uudelleen liikenteeseen, akku ei ehkä ehdikään latautua täyteen. Onneksi kyseessä on tässä tapauksessa hybridi eikä täyssähköauto, joten vajaa lataus ei estä millään muotoa menoa.
PHEV-farmarin latausajat ovat kotipistokkeesta tyypillisesti kuusi tuntia ja Mennekes-liitännällä kolme tuntia ja kuusi minuuttia. Lukemat eroavat nimellisesti Optima Sedan PHEV:sta, jonka arvot merkitään vastaavasti 5 h 50 min ja 2 h 42 min.
Selväpiirteinen kojelauta on rauhallinen ja helppokäyttöinen.
Kirkkaasti taustavalaistun mittariston vasemmanpuoleisen näytön Charge-osio ilmaisee, milloin jarrutusenergiaa otetaan talteen.
Vaihdevalitsimesta operoidaan 6-nopeuksista, varsin juoheasti vaihtavaa kaksoiskytkinvaihteistoa.
Uutta, aiempaa kevytrakenteisempaa kotilatauskaapelin näyttöyksikköä on entistä helpompi lukea, ja nyt toteutus on mainio. Näytöltä ilmenee selkeästi, milloin lataustila on käynnissä – sen erottaa pimeässä myös kojelaudan vihreästä valosta. PHEV:llä voi siis ajaa hybridinä, pelkällä sähköllä tai tarvittaessa pelkällä polttomoottorilla.
Voimakas rengasmelu 120 km/h:n nopeudella haittaa jonkin verran keskustelua etu- ja takamatkustajien välillä. Vastaavasti sähkökäytöllä hitaassa kaupunkiajossa PHEV-farkku osoittautuu mukavan hiljaiseksi.
Sähköinen ohjaustehostus muuttuu ajonopeuden mukaan. Keskialuetuntuma on varsin hyvä. Led-lähivalot ovat tehokkaat, mutta sitä vastoin kaukovalot jättävät valonsäteiden keskisektoriin ikävän, poikittaisen varjon.
Jousitustuntuma on jämerä ja Optima Sportswagon PHEV vakaa ajettava. Se on myös ketterä kokoisekseen kaupunkiajossa.
Reilut sisätilat
Business Luxury edustaa Optima PHEV -mallisarjan runsainta varustetasoa, johon on kuitenkin mahdollista vielä hankkia ylimääräisenä muun muassa panoraamalasikatto.
Molemmat etuistuimet on varustettu parhaan Business Luxury -varustetason puitteissa sähkösäädöin. Niiden sivuttaistuki on hyvä ja reisitukikin pitkäjalkaisellekin kohtuullinen.
Optima-farmarin takapääntila on reilu, mutta nimenomaan polvitila on eräs markkinoiden parhaista.
Farkun tavaratilan saa tasapintaiseksi. Pistokeladattavan hybridin tavaratila vetää parhaimmillaan 1 574 litraa. Takaluukku toimii Business Luxury -versiossa sähköisesti. Mennekes-kaapeli ja kotilatauskaapeli on pakattu tavaratilassa omiin säilytyskoteloihinsa.
Optima Sportswagon Business Luxuryn molemmat etuistuimet on varustettu sähkösäädöin. Reilusti mitoitetut penkit tarjoavat kunnon sivuttaistuen lisäksi pitkäjalkaisille ihan kohtuullisen reisituen.
Farmarissa on takaistuimella runsaammin pääntilaa kuin Optima Sedanissa, mutta polvitilahan on Optiman takaistuimella ”se” ominaisuus. Optiman polvitila lukeutuu markkinoiden parhaimpiin –kokoluokasta riippumatta.
Optima Sportswagonin asialliset tavarankuljetustilat ovat hieman tavallista polttomoottorimallia pienemmät. Käytännöllisen muotoista perustilaa on PHEV:ssa 440 litraa (tavallisessa Optima-farmarissa 552 litraa), ja suurimmillaan Sportswagon PHEV haukkaa 1 574 litraa (tavallinen Optima Sportswagon 1 686 litraa). Sen lisäksi, että PHEV-farmarin takaluukku avautuu sähköisesti, se nousee mukavan korkealle niin, että lukkoasetelmaan ei kolauta vahingossa otsaansa.
Kojelauta on tutun selkeä, ja 8-tuumainen näyttö on helppolukuinen. Navigointilaitteiston ohjelmointi sujuu ihmettelemättä. Ääniopastus on juoheaa, mutta joissakin tilanteissa opastus voisi kuitenkin reagoida nopeammin.
Myös äänentoistoon panostetaan, ja patteristo palvelee parhaiten hitaassa ajossa, jolloin rengasmelu asettuu alhaisimmaksi. Toisaalta Harman Kardonin premium-tasoinen audiojärjestelmä käsittää seitsemän kaiuttimen seurana 8-tuumaisen subbarin sekä 12-kanavaisen erillisen vahvistimen, jolloin äänentoisto on erittäin miellyttävää myös matalien äänien osalta. Samalla vahvistimessa riittää potkua peittämään maantieajossa kohoavaa rengasmelua.↔
Juha Peltonen
Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury SW A/T
Moottori
R4, 1999 cm³, 113 kW (154 hv)/6000 r/min, 187 Nm/5000 r/min
Sähkömoottori
50 kW (67 hv)/2330–3300 r/min, 205 Nm/0–2330 r/min
Hybridijärjestelmä
151 kW (205 hv)/6000 r/min, 375 Nm/2330 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,7 s, huippunopeus 192 km/h (sähköllä 120 km/h)
Kulutus
1,5 l/100 km, bensiini (painotettu yhdistetty), 6,8 l/100 km (hybriditilassa akku tyhjänä)
CO2-päästöt
34 g/km
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4855, l. 1860, k. 1470 mm, akseliväli 2805 mm, maavara 135 mm, omamassa 1805 kg, kantavuus 540 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 440–1574 l, tankki 55 l
Hinta
47 890 euroa, koeajoauto 49 495 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi kansainvälinen hifi-messu Wienissä
Goldmundin uusi esivavistin
Valonlähde Mk II
Puhdasta striimiä ilmaiseksi
Puutalokylä Helsingin keskustassa? Ruoholahden villat on 1800-luvun keidas, josta Sami ja Reeta onnistuivat saamaan kodin
WiiM:lta vahvistin
Maailman ensimmäinen balansoitu mm-äänirasia
Vapise kuuloke
Harbethilta subbari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN