Mercedes-AMG 43 SL on tyylikäs ilmestys, josta huokuu laatu ja urheilullisuus.
Toni LIndström
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Mercedes-AMG SL on ikonisen avomallin tuorein versio, joka edustaa lajinsa parasta huippua. Täysin uusitusta autosta on tehty ensimmäistä kertaa myös nelisylinterinen 2-litrainen versio.
Kun puhutaan SL-Mersusta, niin jokainen autoista perillä oleva ymmärtää, että silloin kyseessä on jotakin poikkeuksellista – varsinkin näillä Suomen leveysasteilla.
Kyseessä oleva automalli, SL, on herättänyt kunnioitusta ja intohimoja automaailmassa jo 70 vuoden ajan, josta ehkä parhaana esimerkkinä on vuoden 1954 SL 54 ”Lokinsiipi”.
Noista ajoista on vuosikymmenten saatossa hypätty teknisen kehityksen myötä nykyaikaan, josta nyt vuorossa oleva SL on oiva esimerkki.
Nautittava ajettava
Muotoilultaan avomallinen Mercedes-AMG SL kääntää katseet, ja roadsterilla ajellessa saakin tottua siihen, että kiinnostuneita riittää.
SL Roadsterin muotoilu on hiottu taidolla.
Toni Lindström
Kojelauta on hillitty. Kookkaan kosketusnäytön kallistusta pystyy säätämään.
Toni Lindström
Takasiivekettä voidaan säätää viiteen eri asentoon ajotarkoituksen mukaan. Sen voi myös laskea takaluukun kannen tasolle.
Toni Lindström
Mittaristo on selkeä, kuten Mercedeksen tyyliin kuuluu.
Toni Lindström
Ratista löytyy säätimet ajo-ohjelmille, joilla säätyvät mm. alusta ja ohjaus.
Toni Lindström
Etuistuimetovat tyylikkäät ja hyvin muotoillut. Pääntuissa on tarvittaessa lämpimän ilman puhallus.
Toni Lindström
2+2-ratkaisu jättää takaistuimen olemattomalle käytölle.
Toni Lindström
Vanteet ovat 20-tuumaiset kiiltosorvatut ja kevytmetalliset.
Toni Lindström
AMG:n logot ovat hillittyjä. Turbo-merkintä löytyy etulokasuojasta.
Toni Lindström
Koeajoauton valkoinen väri ja musta katto ovat hillityn tyylikäs yhdistelmä, joka omalta osaltaan korostaa auton luonnetta lajissaan. Keula on pitkä, ja sen yli näkeminen tekee vaikutelman matalalla istumisesta, ja näin myös on.
SL:ssä istutaan lähellä tietä, ja se tekee ajamisen tunteesta entistäkin konkreettisempaa. Mutkikkaalla ja mäkisellä asvalttitiellä tuntuu välillä, että ylämäessä tie ikään kuin katoaa alta, kun saavutetaan mäennyppylän laki, kunnes tie jälleen putoaa alas seuraavaan notkelmaan.
Ohjaustuntuma on tarkka ja tunnokas. Tehostimessa on sopivasti vastinetta, ja ajaminen on mukavan urheilullisen tuntuista, vaikka vauhtia on vain nopeusrajoitusten sallimat lukemat. Takaspoileri auttaa sitten vauhdikkaammassa menossa.
Yli 80 km/h:n nopeuksissa takasiivekkeen voi säätää viiteen eri toiminta-asentoon ajotavan mukaan. Kuljettajan paikalla todella tuntee hallitsevansa auton, kun katselee pitkän konepeiton yli eteensä.
Katto alas
Kun sitten kääntää katon alas kosketusnäytön liukupainikkeesta, niin maailma ympärillä tulee entistäkin lähemmäs. Tuuli ja ajoviima hivelevät kasvoja, ja menossa on oikeaa ajamisen tunnetta.
Äänimaailman muutos on myös suuri, kun katto ympäriltä katoaa. Katto alhaalla ajettaessa uteliaiden katseita on entistä enemmän, joten on helppo turvautua aurinkolasien tarjoamaan yksityisyyden suojaan.
Moottori on hyvin pakattu 2-litrainen turbokone, josta irtoaa 381 hevosvoimaa.
Toni Lindström
Tavaratilaa on kompaktisti 213 litraa.
Toni Lindström
SL:n kattorakenne on uusittu, ja nyt auton ”rättikatto” on kolmikerroksinen, jossa keskimmäinen kerros on ääntä eristävää kangasta. Aiempaan verrattuna uusi katto on 21 kiloa kevyempi.
Katto avautuu ja sulkeutuu 15 sekunnissa, ja sitä on mahdollista käyttää vielä nopeuteen 60 km/h saakka, joten sateen sattuessa on nopeasti suojassa.
Myös SL:n korirakenne laitettiin uusiksi. Nykyversiossa korin rakennemateriaaleina on käytetty alumiinin lisäksi magnesiumia, komposiittikuituja ja useita eri teräslaatuja. Kori painaa vain 270 kg. Koeajoautolla on massaa 1 810 kg
Tehokas 2-litrainen
Kun auto on AMG:n tekemä, on se aina kirjainyhdistelmä, joka takaa urheilullista voimaa. Niin myös tässä SL 43:n tapauksessa. Ensimmäinen 2-litrainen nelisylinterinen SL täyttää hyvin odotukset urheilullisuudesta ja AMG-brändistä.
Huippumodernista polttomoottorista irtoaa mukavat 381 hevosvoimaa. Sähköisesti ohjattu turbo huolehtii siitä, että voimaa riittää vetäville takapyörille myös alakierroksilla.
Tilanteen vaatiessa, auton 48 voltin rinnakkainen sähköjärjestelmä tuottaa 14 hv:n lisätehon. Rinnakkaista sähköjärjestelmää tarvitaan mm. turboahtimen yhteydessä olevan sähkömoottorin pyörittämiseen.
Sähkömoottori pyörittää turboahdinta sen pienillä pyörintänopeuksilla, jolloin ahtoviive poistuu. Näin moottori saa lisävääntöä jo tyhjäkäyntikierroksista alkaen. Ahtimen pyörintänopeuden noustessa se alkaa toimia perinteisen pakokaasuahtimen tapaan ja turbo pyörii jopa 170 000 kierrosta minuutissa.
SL-versioita on tarjolla kolmella eri moottorivaihtoehdolla. 2-litraisen SL 43:n lisäksi tarjolla ovat 4-litraiset V8-biturbomoottoreilla varustetut SL 55 4Matic+ (476 hv) ja SL 63 4Matic+ (585 hv). Lisäksi mallistoon on tulossa lataushybridimalleja.
Kuten teholukemista selviää, niin V8-moottoriset versiot ovat rajuja autoja. Pääsin ajamaan tehokkainta SL 63 -mallia Roomassa Auto Bildin päätoimittajien testipäivillä viime vuoden keväällä.
Päällimmäisenä autosta jäivät mieleen jykevät äänet ja mahtavat voimavarat. Katto auki reipas 200 km/h nopeusmittarissa onnistui helposti Bridgestonen testiradan suorilla. Kuten arvata saattaa, myös korvissa soi tuuli, kun sivuikkunatkin olivat alhaalla – mutta kokemus oli mieleenpainuva.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-AMG SL 43
Moottori
R4, turbo, 1991 cm3, 280 kW (381 hv), 480 Nm/3250–5000 r/min + sähkömoottori 10 kW (14 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 4,9 s, huippunopeus 275 km/h
Kulutus
9,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
206 g/km
Voimansiirto
A9, takaveto
Mitat
p. 4705, l. 2100, k. 1359, akseliväli 2700 mm, omamassa 1810 kg, tavaratila 213 l, tankki 80 l
Hinta
192 782 euroa, koeajoauto 209 918 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
EgglestonWorks Andra uudistuu
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
Kaikki yhdessä - tai erikseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL