Mercedes-AMG 43 SL on tyylikäs ilmestys, josta huokuu laatu ja urheilullisuus.
Toni LIndström
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Mercedes-AMG SL on ikonisen avomallin tuorein versio, joka edustaa lajinsa parasta huippua. Täysin uusitusta autosta on tehty ensimmäistä kertaa myös nelisylinterinen 2-litrainen versio.
Kun puhutaan SL-Mersusta, niin jokainen autoista perillä oleva ymmärtää, että silloin kyseessä on jotakin poikkeuksellista – varsinkin näillä Suomen leveysasteilla.
Kyseessä oleva automalli, SL, on herättänyt kunnioitusta ja intohimoja automaailmassa jo 70 vuoden ajan, josta ehkä parhaana esimerkkinä on vuoden 1954 SL 54 ”Lokinsiipi”.
Noista ajoista on vuosikymmenten saatossa hypätty teknisen kehityksen myötä nykyaikaan, josta nyt vuorossa oleva SL on oiva esimerkki.
Nautittava ajettava
Muotoilultaan avomallinen Mercedes-AMG SL kääntää katseet, ja roadsterilla ajellessa saakin tottua siihen, että kiinnostuneita riittää.
SL Roadsterin muotoilu on hiottu taidolla.
Toni Lindström
Kojelauta on hillitty. Kookkaan kosketusnäytön kallistusta pystyy säätämään.
Toni Lindström
Takasiivekettä voidaan säätää viiteen eri asentoon ajotarkoituksen mukaan. Sen voi myös laskea takaluukun kannen tasolle.
Toni Lindström
Mittaristo on selkeä, kuten Mercedeksen tyyliin kuuluu.
Toni Lindström
Ratista löytyy säätimet ajo-ohjelmille, joilla säätyvät mm. alusta ja ohjaus.
Toni Lindström
Etuistuimetovat tyylikkäät ja hyvin muotoillut. Pääntuissa on tarvittaessa lämpimän ilman puhallus.
Toni Lindström
2+2-ratkaisu jättää takaistuimen olemattomalle käytölle.
Toni Lindström
Vanteet ovat 20-tuumaiset kiiltosorvatut ja kevytmetalliset.
Toni Lindström
AMG:n logot ovat hillittyjä. Turbo-merkintä löytyy etulokasuojasta.
Toni Lindström
Koeajoauton valkoinen väri ja musta katto ovat hillityn tyylikäs yhdistelmä, joka omalta osaltaan korostaa auton luonnetta lajissaan. Keula on pitkä, ja sen yli näkeminen tekee vaikutelman matalalla istumisesta, ja näin myös on.
SL:ssä istutaan lähellä tietä, ja se tekee ajamisen tunteesta entistäkin konkreettisempaa. Mutkikkaalla ja mäkisellä asvalttitiellä tuntuu välillä, että ylämäessä tie ikään kuin katoaa alta, kun saavutetaan mäennyppylän laki, kunnes tie jälleen putoaa alas seuraavaan notkelmaan.
Ohjaustuntuma on tarkka ja tunnokas. Tehostimessa on sopivasti vastinetta, ja ajaminen on mukavan urheilullisen tuntuista, vaikka vauhtia on vain nopeusrajoitusten sallimat lukemat. Takaspoileri auttaa sitten vauhdikkaammassa menossa.
Yli 80 km/h:n nopeuksissa takasiivekkeen voi säätää viiteen eri toiminta-asentoon ajotavan mukaan. Kuljettajan paikalla todella tuntee hallitsevansa auton, kun katselee pitkän konepeiton yli eteensä.
Katto alas
Kun sitten kääntää katon alas kosketusnäytön liukupainikkeesta, niin maailma ympärillä tulee entistäkin lähemmäs. Tuuli ja ajoviima hivelevät kasvoja, ja menossa on oikeaa ajamisen tunnetta.
Äänimaailman muutos on myös suuri, kun katto ympäriltä katoaa. Katto alhaalla ajettaessa uteliaiden katseita on entistä enemmän, joten on helppo turvautua aurinkolasien tarjoamaan yksityisyyden suojaan.
Moottori on hyvin pakattu 2-litrainen turbokone, josta irtoaa 381 hevosvoimaa.
Toni Lindström
Tavaratilaa on kompaktisti 213 litraa.
Toni Lindström
SL:n kattorakenne on uusittu, ja nyt auton ”rättikatto” on kolmikerroksinen, jossa keskimmäinen kerros on ääntä eristävää kangasta. Aiempaan verrattuna uusi katto on 21 kiloa kevyempi.
Katto avautuu ja sulkeutuu 15 sekunnissa, ja sitä on mahdollista käyttää vielä nopeuteen 60 km/h saakka, joten sateen sattuessa on nopeasti suojassa.
Myös SL:n korirakenne laitettiin uusiksi. Nykyversiossa korin rakennemateriaaleina on käytetty alumiinin lisäksi magnesiumia, komposiittikuituja ja useita eri teräslaatuja. Kori painaa vain 270 kg. Koeajoautolla on massaa 1 810 kg
Tehokas 2-litrainen
Kun auto on AMG:n tekemä, on se aina kirjainyhdistelmä, joka takaa urheilullista voimaa. Niin myös tässä SL 43:n tapauksessa. Ensimmäinen 2-litrainen nelisylinterinen SL täyttää hyvin odotukset urheilullisuudesta ja AMG-brändistä.
Huippumodernista polttomoottorista irtoaa mukavat 381 hevosvoimaa. Sähköisesti ohjattu turbo huolehtii siitä, että voimaa riittää vetäville takapyörille myös alakierroksilla.
Tilanteen vaatiessa, auton 48 voltin rinnakkainen sähköjärjestelmä tuottaa 14 hv:n lisätehon. Rinnakkaista sähköjärjestelmää tarvitaan mm. turboahtimen yhteydessä olevan sähkömoottorin pyörittämiseen.
Sähkömoottori pyörittää turboahdinta sen pienillä pyörintänopeuksilla, jolloin ahtoviive poistuu. Näin moottori saa lisävääntöä jo tyhjäkäyntikierroksista alkaen. Ahtimen pyörintänopeuden noustessa se alkaa toimia perinteisen pakokaasuahtimen tapaan ja turbo pyörii jopa 170 000 kierrosta minuutissa.
SL-versioita on tarjolla kolmella eri moottorivaihtoehdolla. 2-litraisen SL 43:n lisäksi tarjolla ovat 4-litraiset V8-biturbomoottoreilla varustetut SL 55 4Matic+ (476 hv) ja SL 63 4Matic+ (585 hv). Lisäksi mallistoon on tulossa lataushybridimalleja.
Kuten teholukemista selviää, niin V8-moottoriset versiot ovat rajuja autoja. Pääsin ajamaan tehokkainta SL 63 -mallia Roomassa Auto Bildin päätoimittajien testipäivillä viime vuoden keväällä.
Päällimmäisenä autosta jäivät mieleen jykevät äänet ja mahtavat voimavarat. Katto auki reipas 200 km/h nopeusmittarissa onnistui helposti Bridgestonen testiradan suorilla. Kuten arvata saattaa, myös korvissa soi tuuli, kun sivuikkunatkin olivat alhaalla – mutta kokemus oli mieleenpainuva.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-AMG SL 43
Moottori
R4, turbo, 1991 cm3, 280 kW (381 hv), 480 Nm/3250–5000 r/min + sähkömoottori 10 kW (14 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 4,9 s, huippunopeus 275 km/h
Kulutus
9,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
206 g/km
Voimansiirto
A9, takaveto
Mitat
p. 4705, l. 2100, k. 1359, akseliväli 2700 mm, omamassa 1810 kg, tavaratila 213 l, tankki 80 l
Hinta
192 782 euroa, koeajoauto 209 918 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi Rotel-kuulokevahvistin
Cd-pyöritin Ranskasta
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Audio Researchin hienoin vahvistin
Elementit järjestykseen
Laajakaistainen tasoelementti
Spendorin A-sarja uudistuu
Klipschorn ja La Scala go active
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi