Mercedes-AMG 43 SL on tyylikäs ilmestys, josta huokuu laatu ja urheilullisuus.

Mercedes-AMG 43 SL on tyylikäs ilmestys, josta huokuu laatu ja urheilullisuus.

Toni LIndström

Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda

Mercedes-AMG SL on ikonisen avomallin tuorein versio, joka edustaa lajinsa parasta huippua. Täysin uusitusta autosta on tehty ensimmäistä kertaa myös nelisylinterinen 2-litrainen versio.

Auto Bild.Koeajot

Kun pu­hu­taan SL-Mer­sus­ta, niin jo­kai­nen au­tois­ta pe­ril­lä ole­va ym­mär­tää, et­tä sil­loin ky­sees­sä on jo­ta­kin poik­keuk­sel­lis­ta – var­sin­kin näil­lä Suo­men le­vey­sas­teil­la.

Ky­sees­sä ole­va au­to­mal­li, SL, on he­rät­tä­nyt kun­ni­oi­tus­ta ja in­to­hi­mo­ja au­to­maa­il­mas­sa jo 70 vuo­den ajan, jos­ta eh­kä par­haa­na esi­merk­ki­nä on vuo­den 1954 SL 54 ”Lo­kin­sii­pi”.

Nois­ta ajois­ta on vuo­si­kym­men­ten saa­tos­sa hy­pät­ty tek­ni­sen ke­hi­tyk­sen myö­tä ny­ky­ai­kaan, jos­ta nyt vuo­ros­sa ole­va SL on oi­va esi­merk­ki.

Nau­tit­ta­va ajet­ta­va

Muo­toi­lul­taan avo­mal­li­nen Mer­ce­des-AMG SL kään­tää kat­seet, ja ro­ads­te­ril­la ajel­les­sa saa­kin tot­tua sii­hen, et­tä kiin­nos­tu­nei­ta riit­tää.

SL Roadsterin muotoilu on hiottu taidolla.

SL Roadsterin muotoilu on hiottu taidolla.

Toni Lindström

Kojelauta on hillitty. Kookkaan kosketusnäytön kallistusta pystyy säätämään.

Kojelauta on hillitty. Kookkaan kosketusnäytön kallistusta pystyy säätämään.

Toni Lindström

Takasiivekettä voidaan säätää viiteen eri asentoon ajotarkoituksen mukaan. Sen voi myös laskea takaluukun kannen tasolle.

Takasiivekettä voidaan säätää viiteen eri asentoon ajotarkoituksen mukaan. Sen voi myös laskea takaluukun kannen tasolle.

Toni Lindström

Mittaristo on selkeä, kuten Mercedeksen tyyliin kuuluu.

Mittaristo on selkeä, kuten Mercedeksen tyyliin kuuluu.

Toni Lindström

Ratista löytyy säätimet ajo-ohjelmille, joilla säätyvät mm. alusta ja ohjaus.

Ratista löytyy säätimet ajo-ohjelmille, joilla säätyvät mm. alusta ja ohjaus.

Toni Lindström

Etuistuimetovat tyylikkäät ja hyvin muotoillut. Pääntuissa on tarvittaessa lämpimän ilman puhallus.

Etuistuimetovat tyylikkäät ja hyvin muotoillut. Pääntuissa on tarvittaessa lämpimän ilman puhallus.

Toni Lindström

2+2-ratkaisu jättää takaistuimen olemattomalle käytölle.

2+2-ratkaisu jättää takaistuimen olemattomalle käytölle.

Toni Lindström

Vanteet ovat 20-tuumaiset kiiltosorvatut ja kevytmetalliset.

Vanteet ovat 20-tuumaiset kiiltosorvatut ja kevytmetalliset.

Toni Lindström

AMG:n logot ovat hillittyjä. Turbo-merkintä löytyy etulokasuojasta.

AMG:n logot ovat hillittyjä. Turbo-merkintä löytyy etulokasuojasta.

Toni Lindström

Ko­ea­jo­au­ton val­koi­nen väri ja mus­ta kat­to ovat hil­li­tyn tyy­li­käs yh­dis­tel­mä, joka omal­ta osal­taan ko­ros­taa au­ton luon­net­ta la­jis­saan. Keu­la on pit­kä, ja sen yli nä­ke­mi­nen te­kee vai­ku­tel­man ma­ta­lal­la is­tu­mi­ses­ta, ja näin myös on.

SL:ssä is­tu­taan lä­hel­lä tie­tä, ja se te­kee aja­mi­sen tun­tees­ta en­tis­tä­kin konk­reet­ti­sem­paa. Mut­kik­kaal­la ja mä­ki­sel­lä as­valt­ti­tiel­lä tun­tuu vä­lil­lä, et­tä ylä­mä­es­sä tie ikään kuin ka­to­aa al­ta, kun saa­vu­te­taan mä­en­nyp­py­län laki, kun­nes tie jäl­leen pu­to­aa alas seu­raa­vaan not­kel­maan.

Oh­jaus­tun­tu­ma on tark­ka ja tun­no­kas. Te­hos­ti­mes­sa on so­pi­vas­ti vas­ti­net­ta, ja aja­mi­nen on mu­ka­van ur­hei­lul­li­sen tun­tuis­ta, vaik­ka vauh­tia on vain no­peus­ra­joi­tus­ten sal­li­mat lu­ke­mat. Ta­kas­poi­le­ri aut­taa sit­ten vauh­dik­kaam­mas­sa me­nos­sa.

Yli 80 km/h:n no­peuk­sis­sa ta­ka­sii­vek­keen voi sää­tää vii­teen eri toi­min­ta-asen­toon ajo­ta­van mu­kaan. Kul­jet­ta­jan pai­kal­la to­del­la tun­tee hal­lit­se­van­sa au­ton, kun kat­se­lee pit­kän ko­ne­pei­ton yli eteen­sä.

Kat­to alas

Kun sit­ten kään­tää ka­ton alas kos­ke­tus­näy­tön liu­ku­pai­nik­kees­ta, niin maa­il­ma ym­pä­ril­lä tu­lee en­tis­tä­kin lä­hem­mäs. Tuu­li ja ajo­vii­ma hi­ve­le­vät kas­vo­ja, ja me­nos­sa on oi­ke­aa aja­mi­sen tun­net­ta.

Ää­ni­maa­il­man muu­tos on myös suu­ri, kun kat­to ym­pä­ril­tä ka­to­aa. Kat­to al­haal­la ajet­ta­es­sa ute­li­ai­den kat­sei­ta on en­tis­tä enem­män, jo­ten on help­po tur­vau­tua au­rin­ko­la­sien tar­jo­a­maan yk­si­tyi­syy­den suo­jaan.

Moottori on hyvin pakattu 2-litrainen turbokone, josta irtoaa 381 hevosvoimaa.

Moottori on hyvin pakattu 2-litrainen turbokone, josta irtoaa 381 hevosvoimaa.

Toni Lindström

Tavaratilaa on kompaktisti 213 litraa.

Tavaratilaa on kompaktisti 213 litraa.

Toni Lindström

SL:n kat­to­ra­ken­ne on uu­sit­tu, ja nyt au­ton ”rät­ti­kat­to” on kol­mi­ker­rok­si­nen, jos­sa kes­kim­mäi­nen ker­ros on ään­tä eris­tä­vää kan­gas­ta. Ai­em­paan ver­rat­tu­na uu­si kat­to on 21 ki­loa ke­vy­em­pi.

Kat­to avau­tuu ja sul­keu­tuu 15 se­kun­nis­sa, ja sitä on mah­dol­lis­ta käyt­tää vie­lä no­peu­teen 60 km/h saak­ka, jo­ten sa­teen sat­tu­es­sa on no­pe­as­ti suo­jas­sa.

Myös SL:n ko­ri­ra­ken­ne lai­tet­tiin uu­sik­si. Ny­ky­ver­si­os­sa ko­rin ra­ken­ne­ma­te­ri­aa­lei­na on käy­tet­ty alu­mii­nin li­säk­si mag­ne­siu­mia, kom­po­siit­ti­kui­tu­ja ja usei­ta eri te­räs­laa­tu­ja. Kori pai­naa vain 270 kg. Ko­ea­jo­au­tol­la on mas­saa 1 810 kg

Te­ho­kas 2-lit­rai­nen

Kun au­to on AMG:n te­ke­mä, on se ai­na kir­jai­nyh­dis­tel­mä, joka ta­kaa ur­hei­lul­lis­ta voi­maa. Niin myös täs­sä SL 43:n ta­pauk­ses­sa. En­sim­mäi­nen 2-lit­rai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen SL täyt­tää hy­vin odo­tuk­set ur­hei­lul­li­suu­des­ta ja AMG-brän­dis­tä.

Huip­pu­mo­der­nis­ta polt­to­moot­to­ris­ta ir­to­aa mu­ka­vat 381 he­vos­voi­maa. Säh­köi­ses­ti oh­jat­tu tur­bo huo­leh­tii sii­tä, et­tä voi­maa riit­tää ve­tä­vil­le ta­ka­pyö­ril­le myös ala­kier­rok­sil­la.

Ti­lan­teen vaa­ties­sa, au­ton 48 vol­tin rin­nak­kai­nen säh­kö­jär­jes­tel­mä tuot­taa 14 hv:n li­sä­te­hon. Rin­nak­kais­ta säh­kö­jär­jes­tel­mää tar­vi­taan mm. tur­bo­ah­ti­men yh­tey­des­sä ole­van säh­kö­moot­to­rin pyö­rit­tä­mi­seen.

Säh­kö­moot­to­ri pyö­rit­tää tur­bo­ah­din­ta sen pie­nil­lä pyö­rin­tä­no­peuk­sil­la, jol­loin ah­to­vii­ve pois­tuu. Näin moot­to­ri saa li­sä­vään­töä jo tyh­jä­käyn­ti­kier­rok­sis­ta al­ka­en. Ah­ti­men pyö­rin­tä­no­peu­den nous­tes­sa se al­kaa toi­mia pe­rin­tei­sen pa­ko­kaa­su­ah­ti­men ta­paan ja tur­bo pyö­rii jopa 170 000 kier­ros­ta mi­nuu­tis­sa.

SL-ver­si­oi­ta on tar­jol­la kol­mel­la eri moot­to­ri­vaih­to­eh­dol­la. 2-lit­rai­sen SL 43:n li­säk­si tar­jol­la ovat 4-lit­rai­set V8-bi­tur­bo­moot­to­reil­la va­rus­te­tut SL 55 4Ma­tic+ (476 hv) ja SL 63 4Ma­tic+ (585 hv). Li­säk­si mal­lis­toon on tu­los­sa la­taus­hyb­ri­di­mal­le­ja.

Ku­ten te­ho­lu­ke­mis­ta sel­vi­ää, niin V8-moot­to­ri­set ver­si­ot ovat ra­ju­ja au­to­ja. Pää­sin aja­maan te­hok­kain­ta SL 63 -mal­lia Roo­mas­sa Au­to Bil­din pää­toi­mit­ta­jien tes­ti­päi­vil­lä vii­me vuo­den ke­vääl­lä.

Pääl­lim­mäi­se­nä au­tos­ta jäi­vät mie­leen jy­ke­vät ää­net ja mah­ta­vat voi­ma­va­rat. Kat­to au­ki rei­pas 200 km/h no­peus­mit­ta­ris­sa on­nis­tui hel­pos­ti Brid­ges­to­nen tes­ti­ra­dan suo­ril­la. Ku­ten ar­va­ta saat­taa, myös kor­vis­sa soi tuu­li, kun si­vuik­ku­nat­kin oli­vat al­haal­la – mut­ta ko­ke­mus oli mie­leen­pai­nu­va.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Mer­ce­des-AMG SL 43

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1991 cm3, 280 kW (381 hv), 480 Nm/3250–5000 r/min + säh­kö­moot­to­ri 10 kW (14 hv)

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 4,9 s, huip­pu­no­peus 275 km/h

Ku­lu­tus

9,1 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

206 g/km

Voi­man­siir­to

A9, ta­ka­ve­to

Mi­tat

p. 4705, l. 2100, k. 1359, ak­se­li­vä­li 2700 mm, oma­mas­sa 1810 kg, ta­va­ra­ti­la 213 l, tank­ki 80 l

Hin­ta

192 782 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 209 918 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU