Edestä auton tunnistaa hyvin Mercedekseksi. Tyylikäs sivulinja tulee esiin jo pienelläkin sivutarkastelukulmalla.
Toni Lindström
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Mercedes-Benz CLE on onnistunut ja tyylikäs auto nykyisin harvalukuisassa aitojen coupé-mallien luokassa. Erityisesti auton muotoilu miellyttää silmää.
(Julkaistu Auto Bildin paperilehdessä 9/2024)
Mercedes-Benz CLE antaa heti ensi silmäyksellä itsestään klassisen tyylikkään kuvan. Auton kattolinja taittuu linjakkaasti taakse alas, jossa takaluukun kannesta on muotoiltu hillitty ilmanohjain.
CLE:n coupé-linjat kestävät pidemmänkin katselun.
Toni Lindström
Kojelauta ja mittaristo sopivat hyvin auton henkeen.
Toni Lindström
Vaalealla nahalla päällystetyt penkit ovat miellyttävät ja sopivasti tukevat istua. Oviaukko on coupéille tyypillisen suuri.
Toni Lindström
Takaistuin on tyylikkäästi muotoiltu ja hyvä istua, mutta jalkatila on rajallinen. Kulku taakse vaatii notkeutta.
Toni Lindström
Keskellä kojelautaa sijoitettu kosketusnäyttö on käännetty aavistuksen kohti kuljettajaa. MBUX-käyttöjärjestelmä on esimerkillisen toimiva.
Toni Lindström
19-tuumaiset mustanpuhuvat viisipuolaiset vanteet korostavat urheilullista ulkonäköä, vaikka kaikki onkin tehty ilman turhaa pröystäilyä. Auton linjoja sopii ihailla pidempäänkin ilman että niihin kyllästyy – oikeastaan päinvastoin, mitä kauemmin autoa tarkastelee, sitä paremmalta se silmään näyttää. Tällaisia autoja näkisi mielellään enemmänkin nykyisessä crossover-linjojen hallitsemassa muotoilussa.
Tyyliä sisällä
Ulkonäkö autossa ei anna moitteen sijaa, ja samaa voi sanoa sisätiloista. Karmittomat ovet ovat leveät, joskin hieman raskaat avata ja sulkea.
Oven avaamalla näkyviin tulee silmiä hivelevät ja linjakkaat macchiatonvalkoisella nahalla päällystetyt penkit. Sen lisäksi, että penkit ovat tyylikkäät, etupenkeillä on myös erittäin hyvä istua. Ajoasennon saa sähkösäädöillä nopeasti sopivaksi.
Auton matala luonne käy selväksi, kun kuskin penkille pudottautuu. Kun paikalleen on istahtanut, niin käy selväksi, että näillä penkeillä viihtyy pitkätkin kruisailut.
19-tuumaiset vanteet antavat sopivasti urheilullista näköä.
Toni Lindström
Tavaratilan aukko on kapea, mutta nielee kolme golfbägiä.
Toni Lindström
Takapenkille pujottautuminen vaatii notkeutta. Takana on kyllä istuintilaa, mutta jalkatilat ovat rajalliset. Aikuinen pystyy takana istumaan, mutta sisään meno ja nouseminen ulos ovat melkoista taiteilua – ei mikään yllätys coupén ollessa kyseessä.
Sisätilat ovat kaikilta osin tyylikkäät. Materiaalit ovat laadukkaita, ja kaikki pienetkin palaset on istutettu oikeille paikoilleen. Valkoista hohtavassa sisuksessa huokuu aito premium.
Ajomukavuus kunnossa
Kuljettajan käsiin CLE tuntuu istuvan erittäin hyvin, kuten Mercedeksien tapana on ollut. Ratissa on sopivasti vastetta, mentiin sitten moottoritiellä tai kaupungin esplanadeja kierrellen. Näyttävä auto myös huomataan, joten katu-uskottavuutta ei tarvitse erikseen hankkia, jos se huolettaa.
Nelivetoinen auto sopii myös vauhdikkaaseen ajoon mutkaisella tiellä – siitä pitää huolen dynaamisen tarkka ohjaus. Autolle ilmoitettu kiihtyvyys 0–100 km/h on aika vaatimaton 6,2 sekuntia, jos sitä vertaa nykyisiin täyssähköautoihin.
Alusta on tehty mukavuuspainotteiseksi, ja se on tuntumaltaan pehmeän jämäkkä. Alustan säädöistä huolehtii jatkuvasti säätyvä selektiivinen urheilujousitus, jossa on mukautuva vaimennus. Tämä järjestelmä tuntuu toimivalta ja miellyttävältä niin kuljettajan kuin matkustajienkin vinkkelistä.
Kevythybridissä on 2-litrainen bensiinimoottori, jota avustaa sähkömoottori.
Toni Lindström
Turvallista ajoa varmistaa Mercedeksen loogisesti ja miellyttävästi toimivat ajoavustimet. Mallissa ovat vakiona vireystila-avustin, aktiivinen jarrutusavustin, aktiivinen kaista-avustin, nopeusrajoitusavustin, pysäköintipaketti ja luonnollisesti myös peruutuskamera. Lisähintaan näihin saa vielä lisäominaisuuksia.
Yksi ajomukavuutta lisäävä varuste on MBUX-käyttöjärjestelmä, joka ohjaa kosketusnäytöltä toimivaa multimediaa. Järjestelmä on selkeä käyttää, ja näyttö antaa selkeää, riittävällä pistekoolla kerrottua informaatiot.
Lataushybridinä edullisin
Kevythybridinä CLE on saatavana Suomessa kahtena eri bensiiniversiona. 200 4Maticin lähtöhinta on 69 972 euroa, hiukan tehokkaamman 300:n 76 400 euroa. AMG Line -varusteiset ovat noin 6 000 euroa arvokkaampia. Cabrioletina eli avomallisena hinta lähtee 78 397 eurosta.
Edullisin versio on kuitenkin CLE 300 e A AMG Line, jossa pikku-e kertoo sen olevan lataushybridi, jolloin hinnat lähtevät 69 398 eurosta.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A
Moottori
R4, turbo, 1999 cm3, 190 kW (258 hv) + 17 kW (23 hv)/5800 r/min, 400 Nm/2000–3200 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 6,2 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus
7,6–7,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
173–159 g/km
Voimansiirto
A9, neliveto
Mitat
p. 4850, l. 2042, k. 1423 mm, akseliväli 2865 mm, omamassa 1855 kg, vetomassa 1800/750 kg, tavaratila 420 l, tankki 66 l
Hinta
76 340 euroa, koeajoauto 86 089 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Henkilöautojen romutuspalkkiokampanjan odotetaan piristävän autokauppaa
Uusi Kia Sportage sai hinnat - tältä se näyttää
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Caravan-messuilla ennätysyleisö
Parkkiruutuun peruuttamista suositellaan
Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liikenneturvallisuus on parantunut
Vetyä pian polttomoottoriautojen tankkiin?
Volvo Cars investoi rajusti
Kia EV4:n hinnat julki
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Sonoron eksotiikkaa
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Full Metal Jacket
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
Uusi phono-moduuli Ranskasta
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Henkilöautojen romutuspalkkiokampanjan odotetaan piristävän autokauppaa
Uusi Kia Sportage sai hinnat - tältä se näyttää
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Caravan-messuilla ennätysyleisö
Parkkiruutuun peruuttamista suositellaan
Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liikenneturvallisuus on parantunut
Vetyä pian polttomoottoriautojen tankkiin?
Kia EV4:n hinnat julki
Opel sai tunnustuksen yli 20 vuotta kestäneestä panostuksesta istuinergonomiaan
Virheellinen käsitys väistämissäännöistä lisää kolareiden riskiä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ