Edestä auton tunnistaa hyvin Mercedekseksi. Tyylikäs sivulinja tulee esiin jo pienelläkin sivutarkastelukulmalla.

Edestä auton tunnistaa hyvin Mercedekseksi. Tyylikäs sivulinja tulee esiin jo pienelläkin sivutarkastelukulmalla.

Toni Lindström

Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé

Mercedes-Benz CLE on onnistunut ja tyylikäs auto nykyisin harvalukuisassa aitojen coupé-mallien luokassa. Erityisesti auton muotoilu miellyttää silmää.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­des­sä 9/2024)

Mer­ce­des-Benz CLE an­taa heti en­si sil­mäyk­sel­lä it­ses­tään klas­si­sen tyy­lik­kään ku­van. Au­ton kat­to­lin­ja tait­tuu lin­jak­kaas­ti taak­se alas, jos­sa ta­ka­luu­kun kan­nes­ta on muo­toil­tu hil­lit­ty il­ma­noh­jain.

CLE:n coupé-linjat kestävät pidemmänkin katselun.

CLE:n coupé-linjat kestävät pidemmänkin katselun.

Toni Lindström

Kojelauta ja mittaristo sopivat hyvin auton henkeen.

Kojelauta ja mittaristo sopivat hyvin auton henkeen.

Toni Lindström

Vaalealla nahalla päällystetyt penkit ovat miellyttävät ja sopivasti tukevat istua. Oviaukko on coupéille tyypillisen suuri.

Vaalealla nahalla päällystetyt penkit ovat miellyttävät ja sopivasti tukevat istua. Oviaukko on coupéille tyypillisen suuri.

Toni Lindström

Takaistuin on tyylikkäästi muotoiltu ja hyvä istua, mutta jalkatila on rajallinen. Kulku taakse vaatii notkeutta.

Takaistuin on tyylikkäästi muotoiltu ja hyvä istua, mutta jalkatila on rajallinen. Kulku taakse vaatii notkeutta.

Toni Lindström

Keskellä kojelautaa sijoitettu kosketusnäyttö on käännetty aavistuksen kohti kuljettajaa. MBUX-käyttöjärjestelmä on esimerkillisen toimiva.

Keskellä kojelautaa sijoitettu kosketusnäyttö on käännetty aavistuksen kohti kuljettajaa. MBUX-käyttöjärjestelmä on esimerkillisen toimiva.

Toni Lindström

19-tuu­mai­set mus­tan­pu­hu­vat vii­si­puo­lai­set van­teet ko­ros­ta­vat ur­hei­lul­lis­ta ul­ko­nä­köä, vaik­ka kaik­ki on­kin teh­ty il­man tur­haa pröys­täi­lyä. Au­ton lin­jo­ja so­pii ihail­la pi­dem­pään­kin il­man et­tä nii­hin kyl­läs­tyy – oi­ke­as­taan päin­vas­toin, mitä kau­em­min au­toa tar­kas­te­lee, sitä pa­rem­mal­ta se sil­mään näyt­tää. Täl­lai­sia au­to­ja nä­ki­si mie­lel­lään enem­män­kin ny­kyi­ses­sä cros­so­ver-lin­jo­jen hal­lit­se­mas­sa muo­toi­lus­sa.

Tyy­liä si­säl­lä

Ul­ko­nä­kö au­tos­sa ei an­na moit­teen si­jaa, ja sa­maa voi sa­noa si­sä­ti­lois­ta. Kar­mit­to­mat ovet ovat le­ve­ät, jos­kin hie­man ras­kaat ava­ta ja sul­kea.

Oven avaa­mal­la nä­ky­viin tu­lee sil­miä hi­ve­le­vät ja lin­jak­kaat mac­c­hi­a­ton­val­koi­sel­la na­hal­la pääl­lys­te­tyt pen­kit. Sen li­säk­si, et­tä pen­kit ovat tyy­lik­käät, etu­pen­keil­lä on myös erit­täin hyvä is­tua. Ajo­a­sen­non saa säh­kö­sää­döil­lä no­pe­as­ti so­pi­vak­si.

Au­ton ma­ta­la luon­ne käy sel­väk­si, kun kus­kin pen­kil­le pu­dot­tau­tuu. Kun pai­kal­leen on is­tah­ta­nut, niin käy sel­väk­si, et­tä näil­lä pen­keil­lä viih­tyy pit­kät­kin krui­sai­lut.

19-tuumaiset vanteet antavat sopivasti urheilullista näköä.

19-tuumaiset vanteet antavat sopivasti urheilullista näköä.

Toni Lindström

Tavaratilan aukko on kapea, mutta nielee kolme golfbägiä.

Tavaratilan aukko on kapea, mutta nielee kolme golfbägiä.

Toni Lindström

Ta­ka­pen­kil­le pu­jot­tau­tu­mi­nen vaa­tii not­keut­ta. Ta­ka­na on kyl­lä is­tuin­ti­laa, mut­ta jal­ka­ti­lat ovat ra­jal­li­set. Ai­kui­nen pys­tyy ta­ka­na is­tu­maan, mut­ta si­sään meno ja nou­se­mi­nen ulos ovat mel­kois­ta tai­tei­lua – ei mi­kään yl­lä­tys coupén ol­les­sa ky­sees­sä.

Si­sä­ti­lat ovat kai­kil­ta osin tyy­lik­käät. Ma­te­ri­aa­lit ovat laa­duk­kai­ta, ja kaik­ki pie­net­kin pa­la­set on is­tu­tet­tu oi­keil­le pai­koil­leen. Val­kois­ta hoh­ta­vas­sa si­suk­ses­sa huo­kuu ai­to pre­mium.

Ajo­mu­ka­vuus kun­nos­sa

Kul­jet­ta­jan kä­siin CLE tun­tuu is­tu­van erit­täin hy­vin, ku­ten Mer­ce­dek­sien ta­pa­na on ol­lut. Ra­tis­sa on so­pi­vas­ti vas­tet­ta, men­tiin sit­ten moot­to­ri­tiel­lä tai kau­pun­gin esp­la­na­de­ja kier­rel­len. Näyt­tä­vä au­to myös huo­ma­taan, jo­ten katu-us­kot­ta­vuut­ta ei tar­vit­se erik­seen hank­kia, jos se huo­let­taa.

Ne­li­ve­toi­nen au­to so­pii myös vauh­dik­kaa­seen ajoon mut­kai­sel­la tiel­lä – sii­tä pi­tää huo­len dy­naa­mi­sen tark­ka oh­jaus. Au­tol­le il­moi­tet­tu kiih­ty­vyys 0–100 km/h on ai­ka vaa­ti­ma­ton 6,2 se­kun­tia, jos sitä ver­taa ny­kyi­siin täys­säh­kö­au­toi­hin.

Alus­ta on teh­ty mu­ka­vuus­pai­not­tei­sek­si, ja se on tun­tu­mal­taan peh­me­än jä­mäk­kä. Alus­tan sää­döis­tä huo­leh­tii jat­ku­vas­ti sää­ty­vä se­lek­tii­vi­nen ur­hei­lu­jou­si­tus, jos­sa on mu­kau­tu­va vai­men­nus. Tämä jär­jes­tel­mä tun­tuu toi­mi­val­ta ja miel­lyt­tä­väl­tä niin kul­jet­ta­jan kuin mat­kus­ta­jien­kin vink­ke­lis­tä.

Kevythybridissä on 2-litrainen bensiinimoottori, jota avustaa sähkömoottori.

Kevythybridissä on 2-litrainen bensiinimoottori, jota avustaa sähkömoottori.

Toni Lindström

Tur­val­lis­ta ajoa var­mis­taa Mer­ce­dek­sen loo­gi­ses­ti ja miel­lyt­tä­väs­ti toi­mi­vat ajo­a­vus­ti­met. Mal­lis­sa ovat va­ki­o­na vi­reys­ti­la-avus­tin, ak­tii­vi­nen jar­ru­tu­sa­vus­tin, ak­tii­vi­nen kais­ta-avus­tin, no­peus­ra­joi­tu­sa­vus­tin, py­sä­köin­ti­pa­ket­ti ja luon­nol­li­ses­ti myös pe­ruu­tus­ka­me­ra. Li­sä­hin­taan näi­hin saa vie­lä li­sä­o­mi­nai­suuk­sia.

Yk­si ajo­mu­ka­vuut­ta li­sää­vä va­rus­te on MBUX-käyt­tö­jär­jes­tel­mä, joka oh­jaa kos­ke­tus­näy­töl­tä toi­mi­vaa mul­ti­me­di­aa. Jär­jes­tel­mä on sel­keä käyt­tää, ja näyt­tö an­taa sel­ke­ää, riit­tä­väl­lä pis­te­kool­la ker­rot­tua in­for­maa­ti­ot.

La­taus­hyb­ri­di­nä edul­li­sin

Ke­vyt­hyb­ri­di­nä CLE on saa­ta­va­na Suo­mes­sa kah­te­na eri ben­sii­ni­ver­si­o­na. 200 4Ma­ti­cin läh­tö­hin­ta on 69 972 eu­roa, hiu­kan te­hok­kaam­man 300:n 76 400 eu­roa. AMG Line -va­rus­tei­set ovat noin 6 000 eu­roa ar­vok­kaam­pia. Cab­ri­o­le­ti­na eli avo­mal­li­se­na hin­ta läh­tee 78 397 eu­ros­ta.

Edul­li­sin ver­sio on kui­ten­kin CLE 300 e A AMG Line, jos­sa pik­ku-e ker­too sen ole­van la­taus­hyb­ri­di, jol­loin hin­nat läh­te­vät 69 398 eu­ros­ta.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Mer­ce­des-Benz CLE 300 4Ma­tic A

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1999 cm3, 190 kW (258 hv) + 17 kW (23 hv)/5800 r/min, 400 Nm/2000–3200 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,2 s, huip­pu­no­peus 250 km/h

Ku­lu­tus

7,6–7,0 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

173–159 g/km

Voi­man­siir­to

A9, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4850, l. 2042, k. 1423 mm, ak­se­li­vä­li 2865 mm, oma­mas­sa 1855 kg, ve­to­mas­sa 1800/750 kg, ta­va­ra­ti­la 420 l, tank­ki 66 l

Hin­ta

76 340 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 86 089 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette

Auto Bild.Uutiset

Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU