Edestä auton tunnistaa hyvin Mercedekseksi. Tyylikäs sivulinja tulee esiin jo pienelläkin sivutarkastelukulmalla.
Toni Lindström
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Mercedes-Benz CLE on onnistunut ja tyylikäs auto nykyisin harvalukuisassa aitojen coupé-mallien luokassa. Erityisesti auton muotoilu miellyttää silmää.
(Julkaistu Auto Bildin paperilehdessä 9/2024)
Mercedes-Benz CLE antaa heti ensi silmäyksellä itsestään klassisen tyylikkään kuvan. Auton kattolinja taittuu linjakkaasti taakse alas, jossa takaluukun kannesta on muotoiltu hillitty ilmanohjain.
CLE:n coupé-linjat kestävät pidemmänkin katselun.
Toni Lindström
Kojelauta ja mittaristo sopivat hyvin auton henkeen.
Toni Lindström
Vaalealla nahalla päällystetyt penkit ovat miellyttävät ja sopivasti tukevat istua. Oviaukko on coupéille tyypillisen suuri.
Toni Lindström
Takaistuin on tyylikkäästi muotoiltu ja hyvä istua, mutta jalkatila on rajallinen. Kulku taakse vaatii notkeutta.
Toni Lindström
Keskellä kojelautaa sijoitettu kosketusnäyttö on käännetty aavistuksen kohti kuljettajaa. MBUX-käyttöjärjestelmä on esimerkillisen toimiva.
Toni Lindström
19-tuumaiset mustanpuhuvat viisipuolaiset vanteet korostavat urheilullista ulkonäköä, vaikka kaikki onkin tehty ilman turhaa pröystäilyä. Auton linjoja sopii ihailla pidempäänkin ilman että niihin kyllästyy – oikeastaan päinvastoin, mitä kauemmin autoa tarkastelee, sitä paremmalta se silmään näyttää. Tällaisia autoja näkisi mielellään enemmänkin nykyisessä crossover-linjojen hallitsemassa muotoilussa.
Tyyliä sisällä
Ulkonäkö autossa ei anna moitteen sijaa, ja samaa voi sanoa sisätiloista. Karmittomat ovet ovat leveät, joskin hieman raskaat avata ja sulkea.
Oven avaamalla näkyviin tulee silmiä hivelevät ja linjakkaat macchiatonvalkoisella nahalla päällystetyt penkit. Sen lisäksi, että penkit ovat tyylikkäät, etupenkeillä on myös erittäin hyvä istua. Ajoasennon saa sähkösäädöillä nopeasti sopivaksi.
Auton matala luonne käy selväksi, kun kuskin penkille pudottautuu. Kun paikalleen on istahtanut, niin käy selväksi, että näillä penkeillä viihtyy pitkätkin kruisailut.
19-tuumaiset vanteet antavat sopivasti urheilullista näköä.
Toni Lindström
Tavaratilan aukko on kapea, mutta nielee kolme golfbägiä.
Toni Lindström
Takapenkille pujottautuminen vaatii notkeutta. Takana on kyllä istuintilaa, mutta jalkatilat ovat rajalliset. Aikuinen pystyy takana istumaan, mutta sisään meno ja nouseminen ulos ovat melkoista taiteilua – ei mikään yllätys coupén ollessa kyseessä.
Sisätilat ovat kaikilta osin tyylikkäät. Materiaalit ovat laadukkaita, ja kaikki pienetkin palaset on istutettu oikeille paikoilleen. Valkoista hohtavassa sisuksessa huokuu aito premium.
Ajomukavuus kunnossa
Kuljettajan käsiin CLE tuntuu istuvan erittäin hyvin, kuten Mercedeksien tapana on ollut. Ratissa on sopivasti vastetta, mentiin sitten moottoritiellä tai kaupungin esplanadeja kierrellen. Näyttävä auto myös huomataan, joten katu-uskottavuutta ei tarvitse erikseen hankkia, jos se huolettaa.
Nelivetoinen auto sopii myös vauhdikkaaseen ajoon mutkaisella tiellä – siitä pitää huolen dynaamisen tarkka ohjaus. Autolle ilmoitettu kiihtyvyys 0–100 km/h on aika vaatimaton 6,2 sekuntia, jos sitä vertaa nykyisiin täyssähköautoihin.
Alusta on tehty mukavuuspainotteiseksi, ja se on tuntumaltaan pehmeän jämäkkä. Alustan säädöistä huolehtii jatkuvasti säätyvä selektiivinen urheilujousitus, jossa on mukautuva vaimennus. Tämä järjestelmä tuntuu toimivalta ja miellyttävältä niin kuljettajan kuin matkustajienkin vinkkelistä.
Kevythybridissä on 2-litrainen bensiinimoottori, jota avustaa sähkömoottori.
Toni Lindström
Turvallista ajoa varmistaa Mercedeksen loogisesti ja miellyttävästi toimivat ajoavustimet. Mallissa ovat vakiona vireystila-avustin, aktiivinen jarrutusavustin, aktiivinen kaista-avustin, nopeusrajoitusavustin, pysäköintipaketti ja luonnollisesti myös peruutuskamera. Lisähintaan näihin saa vielä lisäominaisuuksia.
Yksi ajomukavuutta lisäävä varuste on MBUX-käyttöjärjestelmä, joka ohjaa kosketusnäytöltä toimivaa multimediaa. Järjestelmä on selkeä käyttää, ja näyttö antaa selkeää, riittävällä pistekoolla kerrottua informaatiot.
Lataushybridinä edullisin
Kevythybridinä CLE on saatavana Suomessa kahtena eri bensiiniversiona. 200 4Maticin lähtöhinta on 69 972 euroa, hiukan tehokkaamman 300:n 76 400 euroa. AMG Line -varusteiset ovat noin 6 000 euroa arvokkaampia. Cabrioletina eli avomallisena hinta lähtee 78 397 eurosta.
Edullisin versio on kuitenkin CLE 300 e A AMG Line, jossa pikku-e kertoo sen olevan lataushybridi, jolloin hinnat lähtevät 69 398 eurosta.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A
Moottori
R4, turbo, 1999 cm3, 190 kW (258 hv) + 17 kW (23 hv)/5800 r/min, 400 Nm/2000–3200 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 6,2 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus
7,6–7,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
173–159 g/km
Voimansiirto
A9, neliveto
Mitat
p. 4850, l. 2042, k. 1423 mm, akseliväli 2865 mm, omamassa 1855 kg, vetomassa 1800/750 kg, tavaratila 420 l, tankki 66 l
Hinta
76 340 euroa, koeajoauto 86 089 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
Autoja myydään verkkohuutokaupassa yllättävän paljon
Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Wharfedalen uusi evoluutio
FiiOn aktiivikaiuttimet
Pro-Ject liikkuville musiikin ystäville
AVIDin uusi juhlakalu
Uusi striimerivahvistin Cary Audiolta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
... Lisää
FOKUS MEDIA
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Wharfedalen uusi evoluutio
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene
Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä
Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä kasvanut ripeästi viidessä vuodessa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL