Vuonna 1995 ensiesitelty Sprinter on Mercedes-Benzin eniten myyty pakettiautomalli: autoja on myyty yli 3,3 miljoonaa kappaletta. Suomeen alkukesästä saapunut kolmannen sukupolven Sprinter on entistä suorituskykyisempi, muunneltavampi ja verkottuneempi.

Vuonna 1995 ensiesitelty Sprinter on Mercedes-Benzin eniten myyty pakettiautomalli: autoja on myyty yli 3,3 miljoonaa kappaletta. Suomeen alkukesästä saapunut kolmannen sukupolven Sprinter on entistä suorituskykyisempi, muunneltavampi ja verkottuneempi.

Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Nyt myös etuvetoisena

Mercedes-Benz nykyaikaisti Sprinter-pakettiautonsa voimakkaasti. Tarjolla on nyt myös etuve­to­vaih­to­ehtoja.

Auto Bild.Koeajot

Hei­nä­kuun alus­sa 2018 Suo­mes­sa voi­maan as­tu­nut tak­si­a­lan myl­ler­rys kos­kee myös alan ve­ro­tus­käy­tän­tö­jä. Suu­ri muu­tos on esi­mer­kik­si se, et­tä ns. es­teet­tö­mis­tä tak­si­au­tois­ta ei kan­ne­ta enää lain­kaan au­to­ve­roa.

Ve­ron to­taa­li­sen pois­tu­mi­sen myö­tä ko­ko­nais­hin­nois­ta ka­to­aa mer­kit­tä­vä osa – au­to­mal­lis­ta riip­pu­en jopa yli 10 000 eu­roa.

Ve­ro­va­paus kos­kee myös esi­mer­kik­si 1+8 -paik­kai­sia pik­ku­bus­se­ja, kun­han niis­sä on asi­an­mu­kai­nen es­teet­tö­myys­va­rus­te­lu. Va­rus­te­lun hin­ta on ta­val­li­ses­ti sitä luok­kaa, et­tä sii­hen si­joi­te­tun pää­o­man saa pois­tu­vas­sa au­to­ve­ros­sa mo­nin­ker­tai­se­na ta­kai­sin.

Sa­no­mat­ta­kin on sel­vää, et­tä tä­hän uu­teen mark­ki­na­ra­koon on tun­kua. Yk­si yrit­tä­jis­tä on täy­del­li­ses­ti uu­dis­tu­nut kol­man­nen su­ku­pol­ven Mer­ce­des-Benz Sprin­ter.

– Us­kon vah­vas­ti, et­tä muut­tu­va ve­ro­tus­käy­tän­tö tu­lee li­sää­mään es­teet­tö­myys­mal­lien ky­syn­tää Suo­mes­sa, ja oman ko­ke­muk­se­ni mu­kaan niin on it­se asi­as­sa jo käy­nyt. Käy­tän­nös­sä se tar­koit­taa, et­tä esi­mer­kik­si Mer­ce­des-Ben­zin mal­lis­tos­sa Sprin­te­rin, Vi­ton ja niin sa­no­tun 1+6-ko­ko­luo­kan eli Ci­ta­nin kes­kuu­des­sa on uu­den­lais­ta ve­to­voi­maa, kom­men­toi Mer­ce­des-Ben­zin Suo­men tila- ja pa­ket­ti­au­to­jen myyn­ti­joh­ta­ja Jani To­lo­nen muut­tu­vaa ti­lan­net­ta.

Ve­ro­tus­käy­tän­nön muut­tu­mis­ta aja­tel­len Sprin­te­rin uu­dis­tu­mi­nen ei voi­si ajoit­tua pa­rem­min.

Lu­ke­mat­to­mia kom­bi­naa­ti­oi­ta

Sprin­te­rin suo­ri­tus­ky­ky, muun­nel­ta­vuus ja ver­kot­tu­nei­suus nou­si­vat uu­den mal­li­su­ku­pol­ven myö­tä uu­del­le ta­sol­le, ja Sprin­ter ra­ken­tuu­kin yhä vah­vem­min asi­ak­kaan eh­doin.

Kuljettajan työoloja parantavat ergonomisesti optimoidut istuimet, avaimeton käynnistys sekä parannettu ilmastointijärjestelmä.

Kuljettajan työoloja parantavat ergonomisesti optimoidut istuimet, avaimeton käynnistys sekä parannettu ilmastointijärjestelmä.

Uu­den Sprin­te­rin saa 3 000, 3 500, 4 000 ja 5 500 ki­lon pai­no­luo­kis­sa. Tar­jol­la on um­pi­pa­ket­ti-, pik­ku­bus­si-, ke­vyt­kuor­ma-au­to- ja ret­kei­ly­au­to­vaih­to­eh­to­ja, eri ko­ri­pi­tuuk­sia ja vii­si eri ak­se­li­vä­liä (3 250, 3 259, 3 655, 3 924 ja 4 325 mm) sekä eri­lai­sia kuor­maus­kor­keuk­sia.

Etu­ve­toi­se­na Sprin­ter on saa­ta­va­na kol­mes­sa pai­no­luo­kas­sa (3, 3,5 ja 4 ton­nia), ja sen ak­se­li­vä­li on 3 259 tai 3 924 mil­liä. Ta­ka­ve­to­mal­lin pai­no­luo­kat yl­tä­vät 3–5,5 ton­niin, ja ak­se­li­vä­li­vaih­to­eh­to­ja on kaik­ki­aan vii­si.

Sprin­ter-yh­dis­tel­män enim­mäis­pai­no pe­rä­vau­nu mu­kaan lu­kien on 8,75 ton­nia. Kai­ken kaik­ki­aan uu­des­ta Sprin­te­ris­tä on saa­ta­vil­la pe­rä­ti yli 1 700 eri­lais­ta va­ri­aa­ti­o­ta. Sprin­ter on siis lä­hes­tul­koon mit­ta­ti­laus­työ­nä teh­tä­vä au­to.

Li­säk­si Mer­ce­dek­sen uu­si MBUX-mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä (Mer­ce­des-Benz User Ex­pe­rien­ce) ja Mer­ce­des Pro -jär­jes­tel­mä siir­tä­vät au­ton ajo­jär­jes­te­lyt tu­ke­vas­ti di­gi­ai­kaan.

Sprinter-pakettiauton tavaratilan kokoskaala on 7,8–17,0 kuutiometriä.

Sprinter-pakettiauton tavaratilan kokoskaala on 7,8–17,0 kuutiometriä.

Sprin­te­rin voi­man­läh­teek­si on alus­sa tar­jol­la vain kak­si tur­bo­die­se­liä, ne­li­sy­lin­te­ri­nen 2,1-lit­rai­nen ja 3,0-lit­rai­nen V6. Pie­nem­mäs­tä die­sel­voi­man­läh­tees­tä on tar­jol­la usei­ta eri vaih­to­eh­to­ja 84–130 ki­lo­wa­tin te­ho­luo­kis­sa. V6:n teho on 140 kW (190 hv) ja vään­tö 440 Nm.

SCR-ka­ta­ly­saat­to­ri­tek­no­lo­gi­an ja AdB­lue-li­sä­ai­neen an­si­os­ta ter­vey­del­le hai­tal­lis­ten typ­pi­ok­si­dien mää­rä on vä­hen­ty­nyt pa­ko­kaa­suis­sa yli 80 pro­sent­tia.

Myös etu­ve­toi­se­na

Pe­rin­teis­ten taka- ja ne­li­ve­to­vaih­to­eh­to­jen li­säk­si Sprin­te­rin saa nyt myös etu­ve­toi­se­na. Sen saa sekä uu­del­la 9-vaih­tei­sel­la mo­men­tin­muun­ni­nau­to­maa­til­la et­tä 6-por­tai­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la.

Taka- ja ne­li­ve­to­mal­lei­hin saa 7-por­tai­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton, jol­lai­nen oli myös ajos­sa ol­lees­sa ta­ka­ve­toi­ses­sa pik­ku­bus­sis­sa.

Ul­koi­ses­ti hie­man vir­ta­vii­vais­tu­nut pa­ket­ti­au­to­ver­sio oli ajos­sa 105 kW:n etu­ve­to­ma­nu­aa­li­na.

Nöy­rä moot­to­ri al­kaa ve­tää ha­na­kas­ti jo heti käyn­ti­no­peu­den 1 000 r/min tun­tu­mas­ta, ja suu­rim­mas­sa sal­li­tus­sa no­peu­des­sa voi­man­läh­de käy suu­rim­mal­la vaih­teel­la 2 000 mi­nuut­ti­kier­rok­sen tun­tu­mas­sa.

Ma­nu­aa­lin käyt­tä­mi­nen on su­ju­vaa, ja vaih­teis­ton vä­li­tyk­set osu­vat on­nis­tu­nees­ti tär­keim­piin suo­ma­lai­siin no­peus­ra­joi­tuk­siin.

Esi­mer­kik­si vii­des vaih­de so­vel­tuu hy­vin kiih­dyt­tä­mi­seen 50 km/h:n no­peu­des­ta, suu­rin vas­taa­vas­ti jo aja­mi­seen no­peut­ta 60 km/h.

MBUX-multimediajärjestelmä toimii 7- tai 10,25-tuumaisen HD-tasoisen kosketusnäytön, ohjauspyörän monitoiminäppäinten sekä uuden sukupolven ääniohjauksen avulla.

MBUX-multimediajärjestelmä toimii 7- tai 10,25-tuumaisen HD-tasoisen kosketusnäytön, ohjauspyörän monitoiminäppäinten sekä uuden sukupolven ääniohjauksen avulla.

Sprin­te­rin hyt­ti py­syy miel­lyt­tä­vän hil­jai­se­na myös suu­rem­mis­sa no­peuk­sis­sa. Ajo­a­sen­to on ryh­di­käs mut­ta myös so­pi­van ren­to, sil­lä va­ki­o­no­peu­den­sää­din­tä käyt­tä­es­sä ja­lat saa luon­te­vas­ti lat­ti­al­le le­pää­mään.

Va­ki­o­no­peu­den­sää­din säi­lyt­tää va­li­tun no­peu­den myös vaih­teen­vaih­don ta­pah­dut­tua, ja au­to ete­nee sei­laa­mat­ta.

Oh­jaus­tun­tu­ma on sel­ke­än vai­va­ton, ei lii­an työ­ka­lu­mai­nen. Vaih­teen­va­lit­si­men juu­ren pat­ti sen si­jaan tu­lee har­mit­ta­vas­ti vas­ten oi­ke­aa säär­tä, mikä voi hei­ken­tää hie­man ajo­a­sen­toa.

Tou­rer mat­kaa­jil­le

Myös 1+8-bus­si on pie­nem­män­kin die­se­lin lii­kut­ta­ma­na luon­ni­kas ajet­ta­va. Vään­töä ja voi­maa on riit­tä­väs­ti myös moot­to­ri­tie­no­peuk­siin, ja au­to­maat­ti toi­mii su­ju­vas­ti.

Tuu­li­sil­la suo­ril­la kor­ke­a­ko­ri­nen au­to huo­jah­te­lee tie­tys­ti huo­mat­ta­vas­ti, vaik­ka va­ki­o­va­rus­tei­nen si­vu­tuu­li­a­vus­tin kul­jet­ta­jaa hie­man asi­as­sa avus­taa­kin.

Oh­jaus te­hos­tuu tun­nok­kaas­ti ajo­no­peu­den mu­kaan, ja nä­ky­vyys ulos on hyvä. Kul­jet­ta­jan pai­kal­la viih­tyy pi­dem­män­kin ajo­ru­pe­a­man, ja li­sä­va­rus­tee­na au­toon saa help­pout­ta li­sää­mään mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men.

Ko­ko­nai­suus vai­kut­taa lop­puun as­ti har­ki­tul­ta, ja elin­kaa­ri­a­jat­te­lus­ta huo­lis­saan ole­vil­le voi huo­jen­ta­vas­ti ker­toa, et­tä uu­den Sprin­te­rin alus­ta on ai­em­paa pa­rem­min gal­va­noi­tu ja suo­jat­tu ruos­tu­mis­ta vas­taan.

Uu­si va­rus­te Sprin­te­ris­sä ovat Wet Wi­per -tuu­li­la­sin­pyyh­ki­met: pe­su­nes­te ruis­ku­te­taan la­sil­le tar­kas­ti ja rois­ku­mat­ta suo­raan pyyh­ki­mien sul­kien juu­res­ta ja pyy­hi­tään pois sa­mal­la pyyh­ki­mien liik­keel­lä.

Tur­va­jär­jes­tel­mis­tä saa­ta­va­na ovat esi­mer­kik­si ak­tii­vi­nen Dist­ro­nic-etäi­syy­sa­vus­tin, ak­tii­vi­nen jar­ru­a­vus­tin, ak­tii­vi­nen kais­ta-ajo­a­vus­tin ja vi­reys­ti­la-avus­tin At­ten­ti­on As­sist.

Va­lin­nais­va­rus­tee­na saa py­sä­köin­ti­pa­ke­tin 360 as­teen ka­me­ra­jär­jes­tel­mäl­lä tai pe­ruu­tus­ka­me­ral­la sekä LED High Per­for­man­ce -ajo­va­lot.

Di­gi­ai­kaa ja säh­köis­ty­mis­tä

Mer­ce­des PRO con­nect esi­tel­lään en­si ker­taa Sprin­te­ris­sä. Teh­da­sa­sen­tei­nen jär­jes­tel­mä yh­dis­tää kul­je­tus­ten jär­jes­tä­jän kaik­kiin hä­nen hal­lin­noi­miin­sa ajo­neu­voi­hin ja nii­den kul­jet­ta­jiin.

Mer­ce­des PRO con­nec­tin kah­dek­san teh­da­sa­sen­teis­ta jär­jes­tel­mää mah­dol­lis­ta­vat kul­je­tus­ka­lus­to­jen pai­kan­ta­mi­sen, lo­gis­tii­kan suun­nit­te­lun, ku­lu­tuk­sen ja huol­to­tar­peen seu­ran­nan sekä ajo­neu­vo­jen vä­li­sen kom­mu­ni­koin­nin re­aa­li­a­jas­sa.

1+8-pikkubussit soveltuvat hyvin myös esteettömiksi takseiksi.

1+8-pikkubussit soveltuvat hyvin myös esteettömiksi takseiksi.

PRO con­nect liit­tää Sprin­te­rin osak­si esi­nei­den in­ter­ne­tiä, ja yk­si jär­jes­tel­mis­tä on kul­jet­ta­jan di­gi­taa­li­nen ajo­päi­vä­kir­ja.

Mer­ce­des-Benz Vans ai­koo myös säh­köis­tää koko pa­ket­ti­au­to­mal­lis­ton­sa. En­sim­mäi­nen uu­si tuo­te on e-Vito, joka tu­lee saa­ta­vil­le tä­män vuo­den jäl­ki­puo­lis­kol­la. Sitä seu­raa en­si vuon­na e-Sprin­ter.

Täys­säh­köi­sen Sprin­te­rin toi­min­ta­mat­ka täys­la­tauk­sel­la on kui­ten­kin vain 150 ki­lo­met­riä, ja vaik­ka au­to voi kan­taa yli tu­han­nen ki­lon hyö­ty­kuor­man, se so­vel­tuu käy­tän­nös­sä vain taa­ja­mis­sa ta­pah­tu­vaan ja­ke­lu­käyt­töön – ai­na­kin en­si­vai­hees­sa.

Sprin­ter-etu­ve­to­mal­lien huol­to­vä­li on 40 000 ki­lo­met­riä/2 vuot­ta, ta­ka­ve­tois­ten Sprin­te­rien puo­les­taan 60 000 ki­lo­met­riä/2 vuot­ta.

Miel­lyt­tää

Moot­to­rit

On­nis­tu­neet voi­man­läh­deu­u­dis­tuk­set te­ke­vät Sprin­te­ris­tä vai­vat­to­man ajet­ta­van, jos­sa löy­tyy so­pi­va moot­to­ri kai­ken­lai­siin tar­pei­siin.

Är­syt­tää

Oi­ke­an ja­lan ti­lat

Ma­nu­aa­lin va­lin­ta­vi­vun juu­reen muo­toil­tu muo­vi­kuh­mu häi­rit­see par­haan ajo­a­sen­non löy­tä­mis­tä juu­ri sen ver­ran, et­tä sii­tä voi har­mis­tua.

Yl­lät­tää

Hen­ki­lö­au­to­mai­suus

Vaik­ka Sprin­ter on suu­ri au­to, ja esi­mer­kik­si sen kään­töym­py­rä on suu­ri, niin se on yl­lät­tä­vän hen­ki­lö­au­to­mai­nen ajet­ta­va.

Yh­teen­ve­to

Uu­dis­tu­nut Sprin­ter on jäl­leen ai­to Mer­ce­des-Benz. Ul­ko­muo­to ei ole muut­tu­nut jä­ri­syt­tä­väs­ti, mut­ta si­säi­ses­ti pa­ran­nuk­sia on ta­pah­tu­nut kai­kil­la osa-alu­eil­la. Moot­to­rit tar­jo­a­vat ta­lou­del­lis­ta voi­maa, ei­vät­kä eri va­ri­aa­ti­o­mah­dol­li­suu­det jätä juu­ri­kaan toi­vo­mi­sen va­raa. Ajet­ta­vuus on hy­vin hen­ki­lö­au­to­mai­nen, jo­ten ko­ko­nai­suut­ta voi pi­tää hy­vin on­nis­tu­nee­na.

(4 täh­teä)

Mer­ce­des-Benz Sprin­ter 314 CDI A2 FWD man. ONE

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 2143 cm³, 105 kW (143 hv)/3800 r/min, 330 Nm/1400–2400 r/min

Ku­lu­tus

7,8 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

205 g/km

Voi­man­siir­to

M6, etu­ve­to

Is­tuin­pai­kat

1+2

Mi­tat

p. 5932, l. 2020, k. 2351 mm, ak­se­li­vä­li 3924 mm, oma­mas­sa 2177 kg, ko­ko­nais­mas­sa 3500 kg, tank­ki 65 l

Hin­ta

39 392 eu­roa (2018)

Mer­ce­des-Benz Sprin­ter 316 CDI Tou­rer

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 2143 cm³, 120 kW (163 hv)/3800 r/min, 380 Nm/1400–2400 r/min

Ku­lu­tus

7,1 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

186 g/km

Voi­man­siir­to

A7, ta­ka­ve­to

Is­tuin­pai­kat

1+8

Mi­tat

p. 5932, l. 2020, k. 2356 mm, ak­se­li­vä­li 3665 mm, oma­mas­sa 2597 kg, ko­ko­nais­mas­sa 3500 kg, tank­ki 71 l

Hin­ta

55 852 eu­roa (2018)

Har­ry Kuu­rio, ku­vat Har­ry Kuu­rio ja val­mis­ta­ja

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU