Vuonna 1995 ensiesitelty Sprinter on Mercedes-Benzin eniten myyty pakettiautomalli: autoja on myyty yli 3,3 miljoonaa kappaletta. Suomeen alkukesästä saapunut kolmannen sukupolven Sprinter on entistä suorituskykyisempi, muunneltavampi ja verkottuneempi.
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Nyt myös etuvetoisena
Mercedes-Benz nykyaikaisti Sprinter-pakettiautonsa voimakkaasti. Tarjolla on nyt myös etuvetovaihtoehtoja.
Heinäkuun alussa 2018 Suomessa voimaan astunut taksialan myllerrys koskee myös alan verotuskäytäntöjä. Suuri muutos on esimerkiksi se, että ns. esteettömistä taksiautoista ei kanneta enää lainkaan autoveroa.
Veron totaalisen poistumisen myötä kokonaishinnoista katoaa merkittävä osa – automallista riippuen jopa yli 10 000 euroa.
Verovapaus koskee myös esimerkiksi 1+8 -paikkaisia pikkubusseja, kunhan niissä on asianmukainen esteettömyysvarustelu. Varustelun hinta on tavallisesti sitä luokkaa, että siihen sijoitetun pääoman saa poistuvassa autoverossa moninkertaisena takaisin.
Sanomattakin on selvää, että tähän uuteen markkinarakoon on tunkua. Yksi yrittäjistä on täydellisesti uudistunut kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter.
– Uskon vahvasti, että muuttuva verotuskäytäntö tulee lisäämään esteettömyysmallien kysyntää Suomessa, ja oman kokemukseni mukaan niin on itse asiassa jo käynyt. Käytännössä se tarkoittaa, että esimerkiksi Mercedes-Benzin mallistossa Sprinterin, Viton ja niin sanotun 1+6-kokoluokan eli Citanin keskuudessa on uudenlaista vetovoimaa, kommentoi Mercedes-Benzin Suomen tila- ja pakettiautojen myyntijohtaja Jani Tolonen muuttuvaa tilannetta.
Verotuskäytännön muuttumista ajatellen Sprinterin uudistuminen ei voisi ajoittua paremmin.
Lukemattomia kombinaatioita
Sprinterin suorituskyky, muunneltavuus ja verkottuneisuus nousivat uuden mallisukupolven myötä uudelle tasolle, ja Sprinter rakentuukin yhä vahvemmin asiakkaan ehdoin.
Kuljettajan työoloja parantavat ergonomisesti optimoidut istuimet, avaimeton käynnistys sekä parannettu ilmastointijärjestelmä.
Uuden Sprinterin saa 3 000, 3 500, 4 000 ja 5 500 kilon painoluokissa. Tarjolla on umpipaketti-, pikkubussi-, kevytkuorma-auto- ja retkeilyautovaihtoehtoja, eri koripituuksia ja viisi eri akseliväliä (3 250, 3 259, 3 655, 3 924 ja 4 325 mm) sekä erilaisia kuormauskorkeuksia.
Etuvetoisena Sprinter on saatavana kolmessa painoluokassa (3, 3,5 ja 4 tonnia), ja sen akseliväli on 3 259 tai 3 924 milliä. Takavetomallin painoluokat yltävät 3–5,5 tonniin, ja akselivälivaihtoehtoja on kaikkiaan viisi.
Sprinter-yhdistelmän enimmäispaino perävaunu mukaan lukien on 8,75 tonnia. Kaiken kaikkiaan uudesta Sprinteristä on saatavilla peräti yli 1 700 erilaista variaatiota. Sprinter on siis lähestulkoon mittatilaustyönä tehtävä auto.
Lisäksi Mercedeksen uusi MBUX-multimediajärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience) ja Mercedes Pro -järjestelmä siirtävät auton ajojärjestelyt tukevasti digiaikaan.
Sprinter-pakettiauton tavaratilan kokoskaala on 7,8–17,0 kuutiometriä.
Sprinterin voimanlähteeksi on alussa tarjolla vain kaksi turbodieseliä, nelisylinterinen 2,1-litrainen ja 3,0-litrainen V6. Pienemmästä dieselvoimanlähteestä on tarjolla useita eri vaihtoehtoja 84–130 kilowatin teholuokissa. V6:n teho on 140 kW (190 hv) ja vääntö 440 Nm.
SCR-katalysaattoriteknologian ja AdBlue-lisäaineen ansiosta terveydelle haitallisten typpioksidien määrä on vähentynyt pakokaasuissa yli 80 prosenttia.
Myös etuvetoisena
Perinteisten taka- ja nelivetovaihtoehtojen lisäksi Sprinterin saa nyt myös etuvetoisena. Sen saa sekä uudella 9-vaihteisella momentinmuunninautomaatilla että 6-portaisella manuaalivaihteistolla.
Taka- ja nelivetomalleihin saa 7-portaisen automaattivaihteiston, jollainen oli myös ajossa olleessa takavetoisessa pikkubussissa.
Ulkoisesti hieman virtaviivaistunut pakettiautoversio oli ajossa 105 kW:n etuvetomanuaalina.
Nöyrä moottori alkaa vetää hanakasti jo heti käyntinopeuden 1 000 r/min tuntumasta, ja suurimmassa sallitussa nopeudessa voimanlähde käy suurimmalla vaihteella 2 000 minuuttikierroksen tuntumassa.
Manuaalin käyttäminen on sujuvaa, ja vaihteiston välitykset osuvat onnistuneesti tärkeimpiin suomalaisiin nopeusrajoituksiin.
Esimerkiksi viides vaihde soveltuu hyvin kiihdyttämiseen 50 km/h:n nopeudesta, suurin vastaavasti jo ajamiseen nopeutta 60 km/h.
MBUX-multimediajärjestelmä toimii 7- tai 10,25-tuumaisen HD-tasoisen kosketusnäytön, ohjauspyörän monitoiminäppäinten sekä uuden sukupolven ääniohjauksen avulla.
Sprinterin hytti pysyy miellyttävän hiljaisena myös suuremmissa nopeuksissa. Ajoasento on ryhdikäs mutta myös sopivan rento, sillä vakionopeudensäädintä käyttäessä jalat saa luontevasti lattialle lepäämään.
Vakionopeudensäädin säilyttää valitun nopeuden myös vaihteenvaihdon tapahduttua, ja auto etenee seilaamatta.
Ohjaustuntuma on selkeän vaivaton, ei liian työkalumainen. Vaihteenvalitsimen juuren patti sen sijaan tulee harmittavasti vasten oikeaa säärtä, mikä voi heikentää hieman ajoasentoa.
Tourer matkaajille
Myös 1+8-bussi on pienemmänkin dieselin liikuttamana luonnikas ajettava. Vääntöä ja voimaa on riittävästi myös moottoritienopeuksiin, ja automaatti toimii sujuvasti.
Tuulisilla suorilla korkeakorinen auto huojahtelee tietysti huomattavasti, vaikka vakiovarusteinen sivutuuliavustin kuljettajaa hieman asiassa avustaakin.
Ohjaus tehostuu tunnokkaasti ajonopeuden mukaan, ja näkyvyys ulos on hyvä. Kuljettajan paikalla viihtyy pidemmänkin ajorupeaman, ja lisävarusteena autoon saa helppoutta lisäämään mukautuvan vakionopeudensäätimen.
Kokonaisuus vaikuttaa loppuun asti harkitulta, ja elinkaariajattelusta huolissaan oleville voi huojentavasti kertoa, että uuden Sprinterin alusta on aiempaa paremmin galvanoitu ja suojattu ruostumista vastaan.
Uusi varuste Sprinterissä ovat Wet Wiper -tuulilasinpyyhkimet: pesuneste ruiskutetaan lasille tarkasti ja roiskumatta suoraan pyyhkimien sulkien juuresta ja pyyhitään pois samalla pyyhkimien liikkeellä.
Turvajärjestelmistä saatavana ovat esimerkiksi aktiivinen Distronic-etäisyysavustin, aktiivinen jarruavustin, aktiivinen kaista-ajoavustin ja vireystila-avustin Attention Assist.
Valinnaisvarusteena saa pysäköintipaketin 360 asteen kamerajärjestelmällä tai peruutuskameralla sekä LED High Performance -ajovalot.
Digiaikaa ja sähköistymistä
Mercedes PRO connect esitellään ensi kertaa Sprinterissä. Tehdasasenteinen järjestelmä yhdistää kuljetusten järjestäjän kaikkiin hänen hallinnoimiinsa ajoneuvoihin ja niiden kuljettajiin.
Mercedes PRO connectin kahdeksan tehdasasenteista järjestelmää mahdollistavat kuljetuskalustojen paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa.
1+8-pikkubussit soveltuvat hyvin myös esteettömiksi takseiksi.
PRO connect liittää Sprinterin osaksi esineiden internetiä, ja yksi järjestelmistä on kuljettajan digitaalinen ajopäiväkirja.
Mercedes-Benz Vans aikoo myös sähköistää koko pakettiautomallistonsa. Ensimmäinen uusi tuote on e-Vito, joka tulee saataville tämän vuoden jälkipuoliskolla. Sitä seuraa ensi vuonna e-Sprinter.
Täyssähköisen Sprinterin toimintamatka täyslatauksella on kuitenkin vain 150 kilometriä, ja vaikka auto voi kantaa yli tuhannen kilon hyötykuorman, se soveltuu käytännössä vain taajamissa tapahtuvaan jakelukäyttöön – ainakin ensivaiheessa.
Sprinter-etuvetomallien huoltoväli on 40 000 kilometriä/2 vuotta, takavetoisten Sprinterien puolestaan 60 000 kilometriä/2 vuotta.
Miellyttää
Moottorit
Onnistuneet voimanlähdeuudistukset tekevät Sprinteristä vaivattoman ajettavan, jossa löytyy sopiva moottori kaikenlaisiin tarpeisiin.
Ärsyttää
Oikean jalan tilat
Manuaalin valintavivun juureen muotoiltu muovikuhmu häiritsee parhaan ajoasennon löytämistä juuri sen verran, että siitä voi harmistua.
Yllättää
Henkilöautomaisuus
Vaikka Sprinter on suuri auto, ja esimerkiksi sen kääntöympyrä on suuri, niin se on yllättävän henkilöautomainen ajettava.
Yhteenveto
Uudistunut Sprinter on jälleen aito Mercedes-Benz. Ulkomuoto ei ole muuttunut järisyttävästi, mutta sisäisesti parannuksia on tapahtunut kaikilla osa-alueilla. Moottorit tarjoavat taloudellista voimaa, eivätkä eri variaatiomahdollisuudet jätä juurikaan toivomisen varaa. Ajettavuus on hyvin henkilöautomainen, joten kokonaisuutta voi pitää hyvin onnistuneena.
(4 tähteä)
Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI A2 FWD man. ONE
Moottori
R4, turbo, 2143 cm³, 105 kW (143 hv)/3800 r/min, 330 Nm/1400–2400 r/min
Kulutus
7,8 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
205 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Istuinpaikat
1+2
Mitat
p. 5932, l. 2020, k. 2351 mm, akseliväli 3924 mm, omamassa 2177 kg, kokonaismassa 3500 kg, tankki 65 l
Hinta
39 392 euroa (2018)
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI Tourer
Moottori
R4, turbo, 2143 cm³, 120 kW (163 hv)/3800 r/min, 380 Nm/1400–2400 r/min
Kulutus
7,1 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
186 g/km
Voimansiirto
A7, takaveto
Istuinpaikat
1+8
Mitat
p. 5932, l. 2020, k. 2356 mm, akseliväli 3665 mm, omamassa 2597 kg, kokonaismassa 3500 kg, tankki 71 l
Hinta
55 852 euroa (2018)
Harry Kuurio, kuvat Harry Kuurio ja valmistaja
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Puhdasta striimiä ilmaiseksi
Goldmundin uusi esivavistin
Betonartin laitealusta
Yamahalta minimalistinen levysoitin
Japaninkirsikka
Bachista Bizetiin
Heli Thorénin kaupunkikaksiossa on vinttikamari, johon kiivetään tikkaita
Neatin pieni lattiakaiutin
Maailman ensimmäinen balansoitu mm-äänirasia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN