Vuonna 1995 ensiesitelty Sprinter on Mercedes-Benzin eniten myyty pakettiautomalli: autoja on myyty yli 3,3 miljoonaa kappaletta. Suomeen alkukesästä saapunut kolmannen sukupolven Sprinter on entistä suorituskykyisempi, muunneltavampi ja verkottuneempi.
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Nyt myös etuvetoisena
Mercedes-Benz nykyaikaisti Sprinter-pakettiautonsa voimakkaasti. Tarjolla on nyt myös etuvetovaihtoehtoja.
Heinäkuun alussa 2018 Suomessa voimaan astunut taksialan myllerrys koskee myös alan verotuskäytäntöjä. Suuri muutos on esimerkiksi se, että ns. esteettömistä taksiautoista ei kanneta enää lainkaan autoveroa.
Veron totaalisen poistumisen myötä kokonaishinnoista katoaa merkittävä osa – automallista riippuen jopa yli 10 000 euroa.
Verovapaus koskee myös esimerkiksi 1+8 -paikkaisia pikkubusseja, kunhan niissä on asianmukainen esteettömyysvarustelu. Varustelun hinta on tavallisesti sitä luokkaa, että siihen sijoitetun pääoman saa poistuvassa autoverossa moninkertaisena takaisin.
Sanomattakin on selvää, että tähän uuteen markkinarakoon on tunkua. Yksi yrittäjistä on täydellisesti uudistunut kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter.
– Uskon vahvasti, että muuttuva verotuskäytäntö tulee lisäämään esteettömyysmallien kysyntää Suomessa, ja oman kokemukseni mukaan niin on itse asiassa jo käynyt. Käytännössä se tarkoittaa, että esimerkiksi Mercedes-Benzin mallistossa Sprinterin, Viton ja niin sanotun 1+6-kokoluokan eli Citanin keskuudessa on uudenlaista vetovoimaa, kommentoi Mercedes-Benzin Suomen tila- ja pakettiautojen myyntijohtaja Jani Tolonen muuttuvaa tilannetta.
Verotuskäytännön muuttumista ajatellen Sprinterin uudistuminen ei voisi ajoittua paremmin.
Lukemattomia kombinaatioita
Sprinterin suorituskyky, muunneltavuus ja verkottuneisuus nousivat uuden mallisukupolven myötä uudelle tasolle, ja Sprinter rakentuukin yhä vahvemmin asiakkaan ehdoin.
Kuljettajan työoloja parantavat ergonomisesti optimoidut istuimet, avaimeton käynnistys sekä parannettu ilmastointijärjestelmä.
Uuden Sprinterin saa 3 000, 3 500, 4 000 ja 5 500 kilon painoluokissa. Tarjolla on umpipaketti-, pikkubussi-, kevytkuorma-auto- ja retkeilyautovaihtoehtoja, eri koripituuksia ja viisi eri akseliväliä (3 250, 3 259, 3 655, 3 924 ja 4 325 mm) sekä erilaisia kuormauskorkeuksia.
Etuvetoisena Sprinter on saatavana kolmessa painoluokassa (3, 3,5 ja 4 tonnia), ja sen akseliväli on 3 259 tai 3 924 milliä. Takavetomallin painoluokat yltävät 3–5,5 tonniin, ja akselivälivaihtoehtoja on kaikkiaan viisi.
Sprinter-yhdistelmän enimmäispaino perävaunu mukaan lukien on 8,75 tonnia. Kaiken kaikkiaan uudesta Sprinteristä on saatavilla peräti yli 1 700 erilaista variaatiota. Sprinter on siis lähestulkoon mittatilaustyönä tehtävä auto.
Lisäksi Mercedeksen uusi MBUX-multimediajärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience) ja Mercedes Pro -järjestelmä siirtävät auton ajojärjestelyt tukevasti digiaikaan.
Sprinter-pakettiauton tavaratilan kokoskaala on 7,8–17,0 kuutiometriä.
Sprinterin voimanlähteeksi on alussa tarjolla vain kaksi turbodieseliä, nelisylinterinen 2,1-litrainen ja 3,0-litrainen V6. Pienemmästä dieselvoimanlähteestä on tarjolla useita eri vaihtoehtoja 84–130 kilowatin teholuokissa. V6:n teho on 140 kW (190 hv) ja vääntö 440 Nm.
SCR-katalysaattoriteknologian ja AdBlue-lisäaineen ansiosta terveydelle haitallisten typpioksidien määrä on vähentynyt pakokaasuissa yli 80 prosenttia.
Myös etuvetoisena
Perinteisten taka- ja nelivetovaihtoehtojen lisäksi Sprinterin saa nyt myös etuvetoisena. Sen saa sekä uudella 9-vaihteisella momentinmuunninautomaatilla että 6-portaisella manuaalivaihteistolla.
Taka- ja nelivetomalleihin saa 7-portaisen automaattivaihteiston, jollainen oli myös ajossa olleessa takavetoisessa pikkubussissa.
Ulkoisesti hieman virtaviivaistunut pakettiautoversio oli ajossa 105 kW:n etuvetomanuaalina.
Nöyrä moottori alkaa vetää hanakasti jo heti käyntinopeuden 1 000 r/min tuntumasta, ja suurimmassa sallitussa nopeudessa voimanlähde käy suurimmalla vaihteella 2 000 minuuttikierroksen tuntumassa.
Manuaalin käyttäminen on sujuvaa, ja vaihteiston välitykset osuvat onnistuneesti tärkeimpiin suomalaisiin nopeusrajoituksiin.
Esimerkiksi viides vaihde soveltuu hyvin kiihdyttämiseen 50 km/h:n nopeudesta, suurin vastaavasti jo ajamiseen nopeutta 60 km/h.
MBUX-multimediajärjestelmä toimii 7- tai 10,25-tuumaisen HD-tasoisen kosketusnäytön, ohjauspyörän monitoiminäppäinten sekä uuden sukupolven ääniohjauksen avulla.
Sprinterin hytti pysyy miellyttävän hiljaisena myös suuremmissa nopeuksissa. Ajoasento on ryhdikäs mutta myös sopivan rento, sillä vakionopeudensäädintä käyttäessä jalat saa luontevasti lattialle lepäämään.
Vakionopeudensäädin säilyttää valitun nopeuden myös vaihteenvaihdon tapahduttua, ja auto etenee seilaamatta.
Ohjaustuntuma on selkeän vaivaton, ei liian työkalumainen. Vaihteenvalitsimen juuren patti sen sijaan tulee harmittavasti vasten oikeaa säärtä, mikä voi heikentää hieman ajoasentoa.
Tourer matkaajille
Myös 1+8-bussi on pienemmänkin dieselin liikuttamana luonnikas ajettava. Vääntöä ja voimaa on riittävästi myös moottoritienopeuksiin, ja automaatti toimii sujuvasti.
Tuulisilla suorilla korkeakorinen auto huojahtelee tietysti huomattavasti, vaikka vakiovarusteinen sivutuuliavustin kuljettajaa hieman asiassa avustaakin.
Ohjaus tehostuu tunnokkaasti ajonopeuden mukaan, ja näkyvyys ulos on hyvä. Kuljettajan paikalla viihtyy pidemmänkin ajorupeaman, ja lisävarusteena autoon saa helppoutta lisäämään mukautuvan vakionopeudensäätimen.
Kokonaisuus vaikuttaa loppuun asti harkitulta, ja elinkaariajattelusta huolissaan oleville voi huojentavasti kertoa, että uuden Sprinterin alusta on aiempaa paremmin galvanoitu ja suojattu ruostumista vastaan.
Uusi varuste Sprinterissä ovat Wet Wiper -tuulilasinpyyhkimet: pesuneste ruiskutetaan lasille tarkasti ja roiskumatta suoraan pyyhkimien sulkien juuresta ja pyyhitään pois samalla pyyhkimien liikkeellä.
Turvajärjestelmistä saatavana ovat esimerkiksi aktiivinen Distronic-etäisyysavustin, aktiivinen jarruavustin, aktiivinen kaista-ajoavustin ja vireystila-avustin Attention Assist.
Valinnaisvarusteena saa pysäköintipaketin 360 asteen kamerajärjestelmällä tai peruutuskameralla sekä LED High Performance -ajovalot.
Digiaikaa ja sähköistymistä
Mercedes PRO connect esitellään ensi kertaa Sprinterissä. Tehdasasenteinen järjestelmä yhdistää kuljetusten järjestäjän kaikkiin hänen hallinnoimiinsa ajoneuvoihin ja niiden kuljettajiin.
Mercedes PRO connectin kahdeksan tehdasasenteista järjestelmää mahdollistavat kuljetuskalustojen paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa.
1+8-pikkubussit soveltuvat hyvin myös esteettömiksi takseiksi.
PRO connect liittää Sprinterin osaksi esineiden internetiä, ja yksi järjestelmistä on kuljettajan digitaalinen ajopäiväkirja.
Mercedes-Benz Vans aikoo myös sähköistää koko pakettiautomallistonsa. Ensimmäinen uusi tuote on e-Vito, joka tulee saataville tämän vuoden jälkipuoliskolla. Sitä seuraa ensi vuonna e-Sprinter.
Täyssähköisen Sprinterin toimintamatka täyslatauksella on kuitenkin vain 150 kilometriä, ja vaikka auto voi kantaa yli tuhannen kilon hyötykuorman, se soveltuu käytännössä vain taajamissa tapahtuvaan jakelukäyttöön – ainakin ensivaiheessa.
Sprinter-etuvetomallien huoltoväli on 40 000 kilometriä/2 vuotta, takavetoisten Sprinterien puolestaan 60 000 kilometriä/2 vuotta.
Miellyttää
Moottorit
Onnistuneet voimanlähdeuudistukset tekevät Sprinteristä vaivattoman ajettavan, jossa löytyy sopiva moottori kaikenlaisiin tarpeisiin.
Ärsyttää
Oikean jalan tilat
Manuaalin valintavivun juureen muotoiltu muovikuhmu häiritsee parhaan ajoasennon löytämistä juuri sen verran, että siitä voi harmistua.
Yllättää
Henkilöautomaisuus
Vaikka Sprinter on suuri auto, ja esimerkiksi sen kääntöympyrä on suuri, niin se on yllättävän henkilöautomainen ajettava.
Yhteenveto
Uudistunut Sprinter on jälleen aito Mercedes-Benz. Ulkomuoto ei ole muuttunut järisyttävästi, mutta sisäisesti parannuksia on tapahtunut kaikilla osa-alueilla. Moottorit tarjoavat taloudellista voimaa, eivätkä eri variaatiomahdollisuudet jätä juurikaan toivomisen varaa. Ajettavuus on hyvin henkilöautomainen, joten kokonaisuutta voi pitää hyvin onnistuneena.
(4 tähteä)
Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI A2 FWD man. ONE
Moottori
R4, turbo, 2143 cm³, 105 kW (143 hv)/3800 r/min, 330 Nm/1400–2400 r/min
Kulutus
7,8 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
205 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Istuinpaikat
1+2
Mitat
p. 5932, l. 2020, k. 2351 mm, akseliväli 3924 mm, omamassa 2177 kg, kokonaismassa 3500 kg, tankki 65 l
Hinta
39 392 euroa (2018)
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI Tourer
Moottori
R4, turbo, 2143 cm³, 120 kW (163 hv)/3800 r/min, 380 Nm/1400–2400 r/min
Kulutus
7,1 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
186 g/km
Voimansiirto
A7, takaveto
Istuinpaikat
1+8
Mitat
p. 5932, l. 2020, k. 2356 mm, akseliväli 3665 mm, omamassa 2597 kg, kokonaismassa 3500 kg, tankki 71 l
Hinta
55 852 euroa (2018)
Harry Kuurio, kuvat Harry Kuurio ja valmistaja
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
Kaikki uusiksi, niin saadaan vanha, boheemi ja hiukan välimerellinenkin tunnelma taloon
Muotoilija Tatu Laakso veistää mielellään puuta käsityökaluilla ja inspiroituu anatomisista piirroksista
Ø Audio laajentaa
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
Marantzin langaton pallo
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
FOKUS MEDIA
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
Kaikki uusiksi, niin saadaan vanha, boheemi ja hiukan välimerellinenkin tunnelma taloon
Muotoilija Tatu Laakso veistää mielellään puuta käsityökaluilla ja inspiroituu anatomisista piirroksista
Ø Audio laajentaa
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI