Vuonna 1995 ensiesitelty Sprinter on Mercedes-Benzin eniten myyty pakettiautomalli: autoja on myyty yli 3,3 miljoonaa kappaletta. Suomeen alkukesästä saapunut kolmannen sukupolven Sprinter on entistä suorituskykyisempi, muunneltavampi ja verkottuneempi.
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Nyt myös etuvetoisena
Mercedes-Benz nykyaikaisti Sprinter-pakettiautonsa voimakkaasti. Tarjolla on nyt myös etuvetovaihtoehtoja.
Heinäkuun alussa 2018 Suomessa voimaan astunut taksialan myllerrys koskee myös alan verotuskäytäntöjä. Suuri muutos on esimerkiksi se, että ns. esteettömistä taksiautoista ei kanneta enää lainkaan autoveroa.
Veron totaalisen poistumisen myötä kokonaishinnoista katoaa merkittävä osa – automallista riippuen jopa yli 10 000 euroa.
Verovapaus koskee myös esimerkiksi 1+8 -paikkaisia pikkubusseja, kunhan niissä on asianmukainen esteettömyysvarustelu. Varustelun hinta on tavallisesti sitä luokkaa, että siihen sijoitetun pääoman saa poistuvassa autoverossa moninkertaisena takaisin.
Sanomattakin on selvää, että tähän uuteen markkinarakoon on tunkua. Yksi yrittäjistä on täydellisesti uudistunut kolmannen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter.
– Uskon vahvasti, että muuttuva verotuskäytäntö tulee lisäämään esteettömyysmallien kysyntää Suomessa, ja oman kokemukseni mukaan niin on itse asiassa jo käynyt. Käytännössä se tarkoittaa, että esimerkiksi Mercedes-Benzin mallistossa Sprinterin, Viton ja niin sanotun 1+6-kokoluokan eli Citanin keskuudessa on uudenlaista vetovoimaa, kommentoi Mercedes-Benzin Suomen tila- ja pakettiautojen myyntijohtaja Jani Tolonen muuttuvaa tilannetta.
Verotuskäytännön muuttumista ajatellen Sprinterin uudistuminen ei voisi ajoittua paremmin.
Lukemattomia kombinaatioita
Sprinterin suorituskyky, muunneltavuus ja verkottuneisuus nousivat uuden mallisukupolven myötä uudelle tasolle, ja Sprinter rakentuukin yhä vahvemmin asiakkaan ehdoin.
Kuljettajan työoloja parantavat ergonomisesti optimoidut istuimet, avaimeton käynnistys sekä parannettu ilmastointijärjestelmä.
Uuden Sprinterin saa 3 000, 3 500, 4 000 ja 5 500 kilon painoluokissa. Tarjolla on umpipaketti-, pikkubussi-, kevytkuorma-auto- ja retkeilyautovaihtoehtoja, eri koripituuksia ja viisi eri akseliväliä (3 250, 3 259, 3 655, 3 924 ja 4 325 mm) sekä erilaisia kuormauskorkeuksia.
Etuvetoisena Sprinter on saatavana kolmessa painoluokassa (3, 3,5 ja 4 tonnia), ja sen akseliväli on 3 259 tai 3 924 milliä. Takavetomallin painoluokat yltävät 3–5,5 tonniin, ja akselivälivaihtoehtoja on kaikkiaan viisi.
Sprinter-yhdistelmän enimmäispaino perävaunu mukaan lukien on 8,75 tonnia. Kaiken kaikkiaan uudesta Sprinteristä on saatavilla peräti yli 1 700 erilaista variaatiota. Sprinter on siis lähestulkoon mittatilaustyönä tehtävä auto.
Lisäksi Mercedeksen uusi MBUX-multimediajärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience) ja Mercedes Pro -järjestelmä siirtävät auton ajojärjestelyt tukevasti digiaikaan.
Sprinter-pakettiauton tavaratilan kokoskaala on 7,8–17,0 kuutiometriä.
Sprinterin voimanlähteeksi on alussa tarjolla vain kaksi turbodieseliä, nelisylinterinen 2,1-litrainen ja 3,0-litrainen V6. Pienemmästä dieselvoimanlähteestä on tarjolla useita eri vaihtoehtoja 84–130 kilowatin teholuokissa. V6:n teho on 140 kW (190 hv) ja vääntö 440 Nm.
SCR-katalysaattoriteknologian ja AdBlue-lisäaineen ansiosta terveydelle haitallisten typpioksidien määrä on vähentynyt pakokaasuissa yli 80 prosenttia.
Myös etuvetoisena
Perinteisten taka- ja nelivetovaihtoehtojen lisäksi Sprinterin saa nyt myös etuvetoisena. Sen saa sekä uudella 9-vaihteisella momentinmuunninautomaatilla että 6-portaisella manuaalivaihteistolla.
Taka- ja nelivetomalleihin saa 7-portaisen automaattivaihteiston, jollainen oli myös ajossa olleessa takavetoisessa pikkubussissa.
Ulkoisesti hieman virtaviivaistunut pakettiautoversio oli ajossa 105 kW:n etuvetomanuaalina.
Nöyrä moottori alkaa vetää hanakasti jo heti käyntinopeuden 1 000 r/min tuntumasta, ja suurimmassa sallitussa nopeudessa voimanlähde käy suurimmalla vaihteella 2 000 minuuttikierroksen tuntumassa.
Manuaalin käyttäminen on sujuvaa, ja vaihteiston välitykset osuvat onnistuneesti tärkeimpiin suomalaisiin nopeusrajoituksiin.
Esimerkiksi viides vaihde soveltuu hyvin kiihdyttämiseen 50 km/h:n nopeudesta, suurin vastaavasti jo ajamiseen nopeutta 60 km/h.
MBUX-multimediajärjestelmä toimii 7- tai 10,25-tuumaisen HD-tasoisen kosketusnäytön, ohjauspyörän monitoiminäppäinten sekä uuden sukupolven ääniohjauksen avulla.
Sprinterin hytti pysyy miellyttävän hiljaisena myös suuremmissa nopeuksissa. Ajoasento on ryhdikäs mutta myös sopivan rento, sillä vakionopeudensäädintä käyttäessä jalat saa luontevasti lattialle lepäämään.
Vakionopeudensäädin säilyttää valitun nopeuden myös vaihteenvaihdon tapahduttua, ja auto etenee seilaamatta.
Ohjaustuntuma on selkeän vaivaton, ei liian työkalumainen. Vaihteenvalitsimen juuren patti sen sijaan tulee harmittavasti vasten oikeaa säärtä, mikä voi heikentää hieman ajoasentoa.
Tourer matkaajille
Myös 1+8-bussi on pienemmänkin dieselin liikuttamana luonnikas ajettava. Vääntöä ja voimaa on riittävästi myös moottoritienopeuksiin, ja automaatti toimii sujuvasti.
Tuulisilla suorilla korkeakorinen auto huojahtelee tietysti huomattavasti, vaikka vakiovarusteinen sivutuuliavustin kuljettajaa hieman asiassa avustaakin.
Ohjaus tehostuu tunnokkaasti ajonopeuden mukaan, ja näkyvyys ulos on hyvä. Kuljettajan paikalla viihtyy pidemmänkin ajorupeaman, ja lisävarusteena autoon saa helppoutta lisäämään mukautuvan vakionopeudensäätimen.
Kokonaisuus vaikuttaa loppuun asti harkitulta, ja elinkaariajattelusta huolissaan oleville voi huojentavasti kertoa, että uuden Sprinterin alusta on aiempaa paremmin galvanoitu ja suojattu ruostumista vastaan.
Uusi varuste Sprinterissä ovat Wet Wiper -tuulilasinpyyhkimet: pesuneste ruiskutetaan lasille tarkasti ja roiskumatta suoraan pyyhkimien sulkien juuresta ja pyyhitään pois samalla pyyhkimien liikkeellä.
Turvajärjestelmistä saatavana ovat esimerkiksi aktiivinen Distronic-etäisyysavustin, aktiivinen jarruavustin, aktiivinen kaista-ajoavustin ja vireystila-avustin Attention Assist.
Valinnaisvarusteena saa pysäköintipaketin 360 asteen kamerajärjestelmällä tai peruutuskameralla sekä LED High Performance -ajovalot.
Digiaikaa ja sähköistymistä
Mercedes PRO connect esitellään ensi kertaa Sprinterissä. Tehdasasenteinen järjestelmä yhdistää kuljetusten järjestäjän kaikkiin hänen hallinnoimiinsa ajoneuvoihin ja niiden kuljettajiin.
Mercedes PRO connectin kahdeksan tehdasasenteista järjestelmää mahdollistavat kuljetuskalustojen paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa.
1+8-pikkubussit soveltuvat hyvin myös esteettömiksi takseiksi.
PRO connect liittää Sprinterin osaksi esineiden internetiä, ja yksi järjestelmistä on kuljettajan digitaalinen ajopäiväkirja.
Mercedes-Benz Vans aikoo myös sähköistää koko pakettiautomallistonsa. Ensimmäinen uusi tuote on e-Vito, joka tulee saataville tämän vuoden jälkipuoliskolla. Sitä seuraa ensi vuonna e-Sprinter.
Täyssähköisen Sprinterin toimintamatka täyslatauksella on kuitenkin vain 150 kilometriä, ja vaikka auto voi kantaa yli tuhannen kilon hyötykuorman, se soveltuu käytännössä vain taajamissa tapahtuvaan jakelukäyttöön – ainakin ensivaiheessa.
Sprinter-etuvetomallien huoltoväli on 40 000 kilometriä/2 vuotta, takavetoisten Sprinterien puolestaan 60 000 kilometriä/2 vuotta.
Miellyttää
Moottorit
Onnistuneet voimanlähdeuudistukset tekevät Sprinteristä vaivattoman ajettavan, jossa löytyy sopiva moottori kaikenlaisiin tarpeisiin.
Ärsyttää
Oikean jalan tilat
Manuaalin valintavivun juureen muotoiltu muovikuhmu häiritsee parhaan ajoasennon löytämistä juuri sen verran, että siitä voi harmistua.
Yllättää
Henkilöautomaisuus
Vaikka Sprinter on suuri auto, ja esimerkiksi sen kääntöympyrä on suuri, niin se on yllättävän henkilöautomainen ajettava.
Yhteenveto
Uudistunut Sprinter on jälleen aito Mercedes-Benz. Ulkomuoto ei ole muuttunut järisyttävästi, mutta sisäisesti parannuksia on tapahtunut kaikilla osa-alueilla. Moottorit tarjoavat taloudellista voimaa, eivätkä eri variaatiomahdollisuudet jätä juurikaan toivomisen varaa. Ajettavuus on hyvin henkilöautomainen, joten kokonaisuutta voi pitää hyvin onnistuneena.
(4 tähteä)
Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI A2 FWD man. ONE
Moottori
R4, turbo, 2143 cm³, 105 kW (143 hv)/3800 r/min, 330 Nm/1400–2400 r/min
Kulutus
7,8 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
205 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Istuinpaikat
1+2
Mitat
p. 5932, l. 2020, k. 2351 mm, akseliväli 3924 mm, omamassa 2177 kg, kokonaismassa 3500 kg, tankki 65 l
Hinta
39 392 euroa (2018)
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI Tourer
Moottori
R4, turbo, 2143 cm³, 120 kW (163 hv)/3800 r/min, 380 Nm/1400–2400 r/min
Kulutus
7,1 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
186 g/km
Voimansiirto
A7, takaveto
Istuinpaikat
1+8
Mitat
p. 5932, l. 2020, k. 2356 mm, akseliväli 3665 mm, omamassa 2597 kg, kokonaismassa 3500 kg, tankki 71 l
Hinta
55 852 euroa (2018)
Harry Kuurio, kuvat Harry Kuurio ja valmistaja
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Auto Bild 7/2023 on kaupoissa
1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konseptiurheiluauto entisöitiin
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pariskunta ihastui puutaloon ja tarttui hullunrohkeasti tilaisuuteen: "Emme ymmärtäneet mitään vanhan rakennuksen korjaamisesta"
Kuuloke, joka kuuntelee
WBT:n pistooliliitin
Clearaudio Profiler
BBC LS5/1 - uudestisyntynyt
Provokaattori
Ylikuulumisen säätöä dac-esivahvistimella
Conrad-Johnsonin uusi referenssiesivahvistin
Tyrannosaurus REX
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!
Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmailunäytöksessä kesäkuussa
Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä
LUETUIMMAT
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista
Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui
Mercedes-Benz E-sarja: Pistokeladattavilla hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä
Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024
Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona
Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN