Pyörät on viety korin ääripäihin. Kylkilinjassa on muotoa ja kattolinja painuu alas. Spoileri on maltillinen, toisin kuin Yaris WRC:ssä.
Toni Lindström
Koeajossa Toyota GR Yaris: Suomessa testattu
Ralli on Suomessa kansallisurheilua, ja tähän perinteeseen liittyy myös Toyota GR Yaris. Rallimaailman tekniikalla viritetty auto on todellinen herkkupala kuljettajan hyppysissä.
Yhdistävä tekijä Suomen ja japanilaisen autonvalmistajan välillä on myös se, että Toyotan nykyinen ralliprojekti sai alkunsa Jyväskylästä, josta käsin sitä edelleenkin johdetaan.
Toyotan paluu rallipoluille tapahtui Tommi Mäkisen johdolla, ja menestystä on tullut: sekä kuljettajien maailmanmestaruus että valmistajien titteli menivät Mäkisen vetämän Toyota Gazoo Racing -tiimin nimiin jo alkumetreillä. Nyttemmin rallitallin pomon viittaa kantaa Jari-Matti Latvala, ja menestystahti lupailee tälle vuodelle saman tasoista
Hurmaava olemus
Millainen on sitten tämä sinivalkoisilla geeneillä sävytetty pieni urheiluauto? No, kun ratin taakse istahtaa, on heti selvää, että ei olla aivan tavallisen pikkusportin penkillä, vaan kyseessä on jotakin paljon huolellisemmin tehtyä.
Etuistuimet ovat sopivan rallihenkiset, ja tukea on tarjolla niin reisille kuin selällekin. Jostakin syystä penkit on asennettu varsin ylös, ja kartturin paikalla jo normimittaisenkin pää hipoo kattoa.
Toyota GR Yaris -mallin keula on lyhyt ja matala. Etusäleikön takaa paistaa jäähdytin.
Toni Lindström
Peräosan muotoilussa on kulmikkuutta, ja leveät takalokasuojat antavat aavistuksen suorituskyvystä. Musta katto on hiilikuitua.
Toni Lindström
Kun tarttuu rattiin, niin se, mistä tässä oikein on kyse, tulee entistä selvemmäksi. Nahkainen ohjauspyörä liimaa sormet tukevaan otteeseen, ja vaikka auto on vielä paikallaan, alkaa tunnelma nousta.
Maukkaat sävelet
Kojelauta on melko pelkistetty ja infonäyttö nostettu Toyotan tapaan keskelle. WRC-somisteita voisi olla enemmänkin.
Toni Lindström
Kierrosluku- ja nopeusmittarit ovat selkeät, mutta lisäinformaatiota joutuu välillä kiikaroimaan tarkemmin.
Toni Lindström
Kuusilovista vaihdelaatikkoa käsketään täsmällisesti toimivalla kepillä. Punaiset tikkaukset ratissa ja vaihdekepin suojassa ovat hillityt. Ajotilaa vaihdetaan pyöreästä kiekosta.
Toni Lindström
Perinteisen seisontajarrun vieressä on laatta, joka kertoo, että kyseessä on WRC-maailmasta oppinsa saanut menopeli.
Toni Lindström
Etupenkit on hyvin muotoillut, mutta ne on kiinnitetty erikoisen korkealle.
Toni Lindström
Takapenkille meno vaatii notkeutta, ja pidemmälle matkalle kannattaa valita joku muu vaihtoehto kuin matkustaminen takana.
Toni Lindström
Kolmisylinterisen moottorin suojassa oleva GR-logo kertoo, mistä on kyse.
Toni Lindström
Tavaratilaan mahtuu kahden hengen matkakassit.
Toni Lindström
Toyota GR Yaris.
Toni Lindström
Toyota GR Yaris.
Toni Lindström
Sitten painetaan auto käyntiin. Kolmisylinterinen 1,6-litrainen turbokone pyörähtää ensi kierrokset varsin hiljaisena. Kojelaudan näytölle ilmestyy teksti, että kovia kiihdytyksiä on syytä välttää, koska moottori on vielä kylmä – eli maltilla siis liikkeelle.
Jo liikkeellelähdössä konehuoneesta tulevat pakoäänet ryyditettynä tehostetuilla ääniefekteillä antavat viitteitä tulevasta. Moottori tuntuu murisevan ja kuin odottavan sopivaa hetkeä päästä tarjoamaan tehojaan. Kuusipykäläinen manuaalivaihteisto toimii sujuvasti ja antaa myös merkkejä suorituskyvystä.
Nopeasti ollaankin moottoritien rampissa, joten sitten vain lisää kaasua. Kaasupolkimen painallus saa kierrokset nousemaan, ja GR Yaris syöksähtää iloisesti muristen moottoritien liikennevirtaan. Moottoritiellä GR Yaris kulkee vakaasti, ja sen ajotuntuma on tunnokas. Äänimaailma ei ole hiljaisimmasta päästä, kuten sporttihenkeen odottaa sopiikin.
Autosta löytyy kaikki nykyaikaiset avustimet, joten ajaminen ei vaadi sen enempää huomiota kuin normaalillakaan autolla ajaminen. Nopeasti alkaa tulla tunne, että nyt on päästävä toisen tyyppiselle tielle – niinpä vilkku päälle ja rampista ulos.
Mutkiin sovitettu
Kun tie muuttuu pienemmäksi ja mutkikkaammaksi, niin ajotunnelma nousee entistä enemmän. Autoa on hieno ajaa mutkasta toiseen polveilevalla asvalttitiellä.
Ohjaus on tarkka ja tunnokas. Nelivetoisen vahva tuntuma houkuttelee viistämään mutkissa aivan asvaltin reunoja hipoen, ja on hetkittäin helppo kuvitella itsensä oikean ralliauton rattiin. GR Yaris on miellyttävä ja helppo käsiteltävä myös tavallisen kuljettajan käskemänä.
Mutkikkaan tien jälkeen mieli olisi himoinnut suljetulle radalle tai talviselle jääradalle. Näitäkin mahdollisuuksia Suomessa on, ja Toyota GR Yaris jos mikä sopii nelivetoisena talviselle jääradalle. Mutta nyt on tyytyminen fiilistelyyn kuivalla asvaltilla, joka sekin saa unelmoimaan monenmoisesta ajelusta.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Toyota GR Yaris 1.6 Turbo 4WD
Moottori
R3, turbo, 1618 cm3, 192 kW (261 hv)/6500 r/min, 360 Nm (3000 r/min)
Suorituskyky
0–100 km/h 5,2 s, huippunopeus 230 km/h (rajoitettu)
Kulutus
8,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
186 g/km
Voimansiirto
M6, neliveto
Mitat
p. 3995, l. 1805, k. 1455, akseliväli 2560 mm, omamassa 1280 kg, maavara 124 mm, tankki 50 l
Hinta
45 413 euroa, koeajoauto 49 664 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Mola Mola Perca
OePhi Tanskasta
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Arendal Soundin subbari alennuksella
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN