Pyörät on viety korin ääripäihin. Kylkilinjassa on muotoa ja kattolinja painuu alas. Spoileri on maltillinen, toisin kuin Yaris WRC:ssä.
Toni Lindström
Koeajossa Toyota GR Yaris: Suomessa testattu
Ralli on Suomessa kansallisurheilua, ja tähän perinteeseen liittyy myös Toyota GR Yaris. Rallimaailman tekniikalla viritetty auto on todellinen herkkupala kuljettajan hyppysissä.
Yhdistävä tekijä Suomen ja japanilaisen autonvalmistajan välillä on myös se, että Toyotan nykyinen ralliprojekti sai alkunsa Jyväskylästä, josta käsin sitä edelleenkin johdetaan.
Toyotan paluu rallipoluille tapahtui Tommi Mäkisen johdolla, ja menestystä on tullut: sekä kuljettajien maailmanmestaruus että valmistajien titteli menivät Mäkisen vetämän Toyota Gazoo Racing -tiimin nimiin jo alkumetreillä. Nyttemmin rallitallin pomon viittaa kantaa Jari-Matti Latvala, ja menestystahti lupailee tälle vuodelle saman tasoista
Hurmaava olemus
Millainen on sitten tämä sinivalkoisilla geeneillä sävytetty pieni urheiluauto? No, kun ratin taakse istahtaa, on heti selvää, että ei olla aivan tavallisen pikkusportin penkillä, vaan kyseessä on jotakin paljon huolellisemmin tehtyä.
Etuistuimet ovat sopivan rallihenkiset, ja tukea on tarjolla niin reisille kuin selällekin. Jostakin syystä penkit on asennettu varsin ylös, ja kartturin paikalla jo normimittaisenkin pää hipoo kattoa.
Toyota GR Yaris -mallin keula on lyhyt ja matala. Etusäleikön takaa paistaa jäähdytin.
Toni Lindström
Peräosan muotoilussa on kulmikkuutta, ja leveät takalokasuojat antavat aavistuksen suorituskyvystä. Musta katto on hiilikuitua.
Toni Lindström
Kun tarttuu rattiin, niin se, mistä tässä oikein on kyse, tulee entistä selvemmäksi. Nahkainen ohjauspyörä liimaa sormet tukevaan otteeseen, ja vaikka auto on vielä paikallaan, alkaa tunnelma nousta.
Maukkaat sävelet
Kojelauta on melko pelkistetty ja infonäyttö nostettu Toyotan tapaan keskelle. WRC-somisteita voisi olla enemmänkin.
Toni Lindström
Kierrosluku- ja nopeusmittarit ovat selkeät, mutta lisäinformaatiota joutuu välillä kiikaroimaan tarkemmin.
Toni Lindström
Kuusilovista vaihdelaatikkoa käsketään täsmällisesti toimivalla kepillä. Punaiset tikkaukset ratissa ja vaihdekepin suojassa ovat hillityt. Ajotilaa vaihdetaan pyöreästä kiekosta.
Toni Lindström
Perinteisen seisontajarrun vieressä on laatta, joka kertoo, että kyseessä on WRC-maailmasta oppinsa saanut menopeli.
Toni Lindström
Etupenkit on hyvin muotoillut, mutta ne on kiinnitetty erikoisen korkealle.
Toni Lindström
Takapenkille meno vaatii notkeutta, ja pidemmälle matkalle kannattaa valita joku muu vaihtoehto kuin matkustaminen takana.
Toni Lindström
Kolmisylinterisen moottorin suojassa oleva GR-logo kertoo, mistä on kyse.
Toni Lindström
Tavaratilaan mahtuu kahden hengen matkakassit.
Toni Lindström
Toyota GR Yaris.
Toni Lindström
Toyota GR Yaris.
Toni Lindström
Sitten painetaan auto käyntiin. Kolmisylinterinen 1,6-litrainen turbokone pyörähtää ensi kierrokset varsin hiljaisena. Kojelaudan näytölle ilmestyy teksti, että kovia kiihdytyksiä on syytä välttää, koska moottori on vielä kylmä – eli maltilla siis liikkeelle.
Jo liikkeellelähdössä konehuoneesta tulevat pakoäänet ryyditettynä tehostetuilla ääniefekteillä antavat viitteitä tulevasta. Moottori tuntuu murisevan ja kuin odottavan sopivaa hetkeä päästä tarjoamaan tehojaan. Kuusipykäläinen manuaalivaihteisto toimii sujuvasti ja antaa myös merkkejä suorituskyvystä.
Nopeasti ollaankin moottoritien rampissa, joten sitten vain lisää kaasua. Kaasupolkimen painallus saa kierrokset nousemaan, ja GR Yaris syöksähtää iloisesti muristen moottoritien liikennevirtaan. Moottoritiellä GR Yaris kulkee vakaasti, ja sen ajotuntuma on tunnokas. Äänimaailma ei ole hiljaisimmasta päästä, kuten sporttihenkeen odottaa sopiikin.
Autosta löytyy kaikki nykyaikaiset avustimet, joten ajaminen ei vaadi sen enempää huomiota kuin normaalillakaan autolla ajaminen. Nopeasti alkaa tulla tunne, että nyt on päästävä toisen tyyppiselle tielle – niinpä vilkku päälle ja rampista ulos.
Mutkiin sovitettu
Kun tie muuttuu pienemmäksi ja mutkikkaammaksi, niin ajotunnelma nousee entistä enemmän. Autoa on hieno ajaa mutkasta toiseen polveilevalla asvalttitiellä.
Ohjaus on tarkka ja tunnokas. Nelivetoisen vahva tuntuma houkuttelee viistämään mutkissa aivan asvaltin reunoja hipoen, ja on hetkittäin helppo kuvitella itsensä oikean ralliauton rattiin. GR Yaris on miellyttävä ja helppo käsiteltävä myös tavallisen kuljettajan käskemänä.
Mutkikkaan tien jälkeen mieli olisi himoinnut suljetulle radalle tai talviselle jääradalle. Näitäkin mahdollisuuksia Suomessa on, ja Toyota GR Yaris jos mikä sopii nelivetoisena talviselle jääradalle. Mutta nyt on tyytyminen fiilistelyyn kuivalla asvaltilla, joka sekin saa unelmoimaan monenmoisesta ajelusta.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Toyota GR Yaris 1.6 Turbo 4WD
Moottori
R3, turbo, 1618 cm3, 192 kW (261 hv)/6500 r/min, 360 Nm (3000 r/min)
Suorituskyky
0–100 km/h 5,2 s, huippunopeus 230 km/h (rajoitettu)
Kulutus
8,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
186 g/km
Voimansiirto
M6, neliveto
Mitat
p. 3995, l. 1805, k. 1455, akseliväli 2560 mm, omamassa 1280 kg, maavara 124 mm, tankki 50 l
Hinta
45 413 euroa, koeajoauto 49 664 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Cabassen kotiteatterihelmet
AVIDin uusi Celsus
Kristalliunelmia
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ