Pyörät on viety korin ääripäihin. Kylkilinjassa on muotoa ja kattolinja painuu alas. Spoileri on maltillinen, toisin kuin Yaris WRC:ssä.
Toni Lindström
Koeajossa Toyota GR Yaris: Suomessa testattu
Ralli on Suomessa kansallisurheilua, ja tähän perinteeseen liittyy myös Toyota GR Yaris. Rallimaailman tekniikalla viritetty auto on todellinen herkkupala kuljettajan hyppysissä.
Yhdistävä tekijä Suomen ja japanilaisen autonvalmistajan välillä on myös se, että Toyotan nykyinen ralliprojekti sai alkunsa Jyväskylästä, josta käsin sitä edelleenkin johdetaan.
Toyotan paluu rallipoluille tapahtui Tommi Mäkisen johdolla, ja menestystä on tullut: sekä kuljettajien maailmanmestaruus että valmistajien titteli menivät Mäkisen vetämän Toyota Gazoo Racing -tiimin nimiin jo alkumetreillä. Nyttemmin rallitallin pomon viittaa kantaa Jari-Matti Latvala, ja menestystahti lupailee tälle vuodelle saman tasoista
Hurmaava olemus
Millainen on sitten tämä sinivalkoisilla geeneillä sävytetty pieni urheiluauto? No, kun ratin taakse istahtaa, on heti selvää, että ei olla aivan tavallisen pikkusportin penkillä, vaan kyseessä on jotakin paljon huolellisemmin tehtyä.
Etuistuimet ovat sopivan rallihenkiset, ja tukea on tarjolla niin reisille kuin selällekin. Jostakin syystä penkit on asennettu varsin ylös, ja kartturin paikalla jo normimittaisenkin pää hipoo kattoa.
Toyota GR Yaris -mallin keula on lyhyt ja matala. Etusäleikön takaa paistaa jäähdytin.
Toni Lindström
Peräosan muotoilussa on kulmikkuutta, ja leveät takalokasuojat antavat aavistuksen suorituskyvystä. Musta katto on hiilikuitua.
Toni Lindström
Kun tarttuu rattiin, niin se, mistä tässä oikein on kyse, tulee entistä selvemmäksi. Nahkainen ohjauspyörä liimaa sormet tukevaan otteeseen, ja vaikka auto on vielä paikallaan, alkaa tunnelma nousta.
Maukkaat sävelet
Kojelauta on melko pelkistetty ja infonäyttö nostettu Toyotan tapaan keskelle. WRC-somisteita voisi olla enemmänkin.
Toni Lindström
Kierrosluku- ja nopeusmittarit ovat selkeät, mutta lisäinformaatiota joutuu välillä kiikaroimaan tarkemmin.
Toni Lindström
Kuusilovista vaihdelaatikkoa käsketään täsmällisesti toimivalla kepillä. Punaiset tikkaukset ratissa ja vaihdekepin suojassa ovat hillityt. Ajotilaa vaihdetaan pyöreästä kiekosta.
Toni Lindström
Perinteisen seisontajarrun vieressä on laatta, joka kertoo, että kyseessä on WRC-maailmasta oppinsa saanut menopeli.
Toni Lindström
Etupenkit on hyvin muotoillut, mutta ne on kiinnitetty erikoisen korkealle.
Toni Lindström
Takapenkille meno vaatii notkeutta, ja pidemmälle matkalle kannattaa valita joku muu vaihtoehto kuin matkustaminen takana.
Toni Lindström
Kolmisylinterisen moottorin suojassa oleva GR-logo kertoo, mistä on kyse.
Toni Lindström
Tavaratilaan mahtuu kahden hengen matkakassit.
Toni Lindström
Toyota GR Yaris.
Toni Lindström
Toyota GR Yaris.
Toni Lindström
Sitten painetaan auto käyntiin. Kolmisylinterinen 1,6-litrainen turbokone pyörähtää ensi kierrokset varsin hiljaisena. Kojelaudan näytölle ilmestyy teksti, että kovia kiihdytyksiä on syytä välttää, koska moottori on vielä kylmä – eli maltilla siis liikkeelle.
Jo liikkeellelähdössä konehuoneesta tulevat pakoäänet ryyditettynä tehostetuilla ääniefekteillä antavat viitteitä tulevasta. Moottori tuntuu murisevan ja kuin odottavan sopivaa hetkeä päästä tarjoamaan tehojaan. Kuusipykäläinen manuaalivaihteisto toimii sujuvasti ja antaa myös merkkejä suorituskyvystä.
Nopeasti ollaankin moottoritien rampissa, joten sitten vain lisää kaasua. Kaasupolkimen painallus saa kierrokset nousemaan, ja GR Yaris syöksähtää iloisesti muristen moottoritien liikennevirtaan. Moottoritiellä GR Yaris kulkee vakaasti, ja sen ajotuntuma on tunnokas. Äänimaailma ei ole hiljaisimmasta päästä, kuten sporttihenkeen odottaa sopiikin.
Autosta löytyy kaikki nykyaikaiset avustimet, joten ajaminen ei vaadi sen enempää huomiota kuin normaalillakaan autolla ajaminen. Nopeasti alkaa tulla tunne, että nyt on päästävä toisen tyyppiselle tielle – niinpä vilkku päälle ja rampista ulos.
Mutkiin sovitettu
Kun tie muuttuu pienemmäksi ja mutkikkaammaksi, niin ajotunnelma nousee entistä enemmän. Autoa on hieno ajaa mutkasta toiseen polveilevalla asvalttitiellä.
Ohjaus on tarkka ja tunnokas. Nelivetoisen vahva tuntuma houkuttelee viistämään mutkissa aivan asvaltin reunoja hipoen, ja on hetkittäin helppo kuvitella itsensä oikean ralliauton rattiin. GR Yaris on miellyttävä ja helppo käsiteltävä myös tavallisen kuljettajan käskemänä.
Mutkikkaan tien jälkeen mieli olisi himoinnut suljetulle radalle tai talviselle jääradalle. Näitäkin mahdollisuuksia Suomessa on, ja Toyota GR Yaris jos mikä sopii nelivetoisena talviselle jääradalle. Mutta nyt on tyytyminen fiilistelyyn kuivalla asvaltilla, joka sekin saa unelmoimaan monenmoisesta ajelusta.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Toyota GR Yaris 1.6 Turbo 4WD
Moottori
R3, turbo, 1618 cm3, 192 kW (261 hv)/6500 r/min, 360 Nm (3000 r/min)
Suorituskyky
0–100 km/h 5,2 s, huippunopeus 230 km/h (rajoitettu)
Kulutus
8,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
186 g/km
Voimansiirto
M6, neliveto
Mitat
p. 3995, l. 1805, k. 1455, akseliväli 2560 mm, omamassa 1280 kg, maavara 124 mm, tankki 50 l
Hinta
45 413 euroa, koeajoauto 49 664 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!
Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Tesla investoi edelleen Suomeen: Uudet Tesla Centerit Turun ja pääkaupunkiseudulle – sekä lisää Mobile Service -ajoneuvoja
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Putkia ja bittejä
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Nelisolutorvi 12-tuuman bassoäänisellä
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
Bose hotkaisi McIntosh Groupin
Kaiuttimet selin nurkassa
Kirjailija Satu Rämö: Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI