Volkswagen Arteon on tyylikäs ilmestys, jossa normaalia matalampi linjakkuus alkaa keulasta.
Toni Lindström
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Volkswagenin malliston yläpäästä löytyy harvemmin tiellä vastaan tuleva Arteon, jonka Shooting Brake -versio on tyylikäs ilmestys. Matalamallisessa farmarissa on kokoa ja näköä.
Arteon-mallit edustavat Volkswagenin käsitystä laadukkaasta ja tyylikkäästä autosta. Kun tätä näkökulmaa tarkastelee nimenomaan Shooting Brake -mallin vinkkelistä, on helppo todeta, että kyllä saksalaisilla on oikeansuuntainen ymmärrys.
Arteon Shooting Brake on näyttävä ja suuri farmari, jonka muodot istuvat hienosti suuren auton linjoiksi. Sivuprofiili on sukkulamainen, jossa ikkunalinja tehostaa vaikutelmaa hyvinkin sutjakkaasta autosta. Erityisesti takavinkkelistä auto on erityisesti silmää miellyttävä – ainakin allekirjoittaneen mielestä.
Shooting Braken muoto tulee hienosti esiin autoa takavinkkelistä tarkasteltaessa.
Toni Lindström
Digitaalinen mittaristo on selkeä ja tarjoaa kaiken oleellisen informaation.
Toni Lindström
Kosketuksella operoitavan näytön käytettävyydessä on vielä reilusti parannettavaa.
Toni Lindström
Kojelauta on näkymältään tuttu nyky-Volkkareista.
Toni Lindström
Koeajoautossa oli varustettu myös tuulilasinäytöllä.
Toni Lindström
Komealle ilmestykselle kertyy hintaa liki 60 000 euroa, mutta onko tuo sitten paljon vai sopivasti, voi jokainen itse arvioida. Rahalla saa joka tapauksessa laadukkaan ja tilavan lataushybridifarmarin. Taloudellinen ajo on mahdollista ahkeralla latauksella, joten latausmahdollisuus kotona on tähän osuva lääke.
Lisätehoa napista
Lataushybridin 1,4-litraista nelisylinteristä 156-hevosvoimaista bensiinimoottoria avittaa 110-hevosvoimainen sähkömoottori. Tällä yhdistelmällä kokonaistehoa on tarjolla parhaimmillaan 218 hevosvoimaa. Tämä teho saadaan hetkellisesti ulosmitattua, kun painetaan ratissa olevaa pientä GTE-nappia. Vaikka autolla on kokoa, tuntuu lisäpotku mukavasti autoa kiihdytettäessä.
On hyvä todeta, että mikään starttiraketti auto ei tästä huolimatta ole, sillä satasen kiihtyvyys vie nykynormeilla varsin maltillisesti 7,8 sekuntia, mikä toki riittää vallan hyvin autoilijalle kuin autoilijalle normiliikenteessä.
Painoa suurelle autolle on kertynyt reilut 1 800 kiloa, joten sekin vaatii omat energiansa liikkuessaan. Etuvedosta huolimatta auto pysyy kyllä suunnassaan, kun kuljettaja painaa tehonappia ja polkaisee kaasupoljinta. Näin ainakin kuivalla asvaltilla.
Kotonaan tiellä
Arteonilla on mittaa lähemmäs viisi metriä ja akseliväliä liki kolme metriä, joten nämäkin mittayksiköt kertovat omaa kieltään auton koosta – jota siis on runsaasti. Ajettaessa mitat antavat autolle vakaata kulkua, jonka huomaa erityisesti tien päällä, jossa Arteon on kuin kotonaan. Auton alusta on sopivan jämäkkä, kuten merkin autoilla on tapana olla. Ohjaustuntuma on samoin tyypillistä etuveto-Volkswagenia, joka voisi olla parempikin.
DSG-vaihteistoa hoidellaan tutusti vaihdekepillä, jonka juuresta löytyy painikkeet muun muassa ajotilan valinnoille.
Toni Lindström
Keskimittainen löytää hyvän ajoasennon pienellä sovittelulla. Penkit tarjoavat sopivasti tukea.
Toni Lindström
Takapenkillä riittää leveyttä kolmelle aikuiselle. Myös jalkatilaa on ruhtinaallisesti.
Toni Lindström
Normiasennossa 455 litraa vetävä tavaratila näyttää suuremmalta kuin onkaan.
Toni Lindström
Kaupungissa Arteon vaatii oman tilansa – tämän huomaa, kun autoa pyörittelee parkkihalleissa. Auton suuria mittoja saa välillä tiirailla ihan tosissaan ratin takaa, mutta tässä työssä onneksi tutkat ja kamerat helpottavat. Jykevä ilmestys saa kaupungilla huomiota, ja keskustoissa pyöriessä saa kuljettaja huomioida auton mitat, kun sitä sovittaa taskuparkkiin kadun varteen.
Matkustajaosastostaan auto saa suuret kehut, sillä tilaa on kuin edustusluokan limusiineissa. Takana on hyvin jalkatilaa kaikille kolmelle aikuiselle, ja takapenkillä riittää leveyttä koko kolmikolle. Toisaalta matalat ikkunat kaventavat tilavaikutelmaa sisällä, mutta väljyyttä kyllä riittää edessä ja takana istuville.
Lataushybridin voimalinjana on 1,4-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori.
Toni Lindström
Maskissa oleva latausluukku vaikuttaa heppoiselta.
Toni Lindström
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid
Moottori
R4, turbo, 1395 cm3, 115 kW (156 hv), 250 Nm/1550–3500 r/min + sähkömoottori 80 kW (110 hv); hybridijärjestelmä 160 kW (218 hv), 400 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,8 s, huippunopeus 222 km/h
Kulutus
1,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
31 g/km
Ajoakku
10,4 kWh
Toimintamatka sähköllä
56 km
Latausaika
7 h (AC 1,8 kW), 3 h 33 min (AC 3,6 kW)
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4867, l. 1871, k. 1450 mm, akseliväli 2839 mm, omamassa 1814 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 455–1497 l, tankki 50 l
Hinta
57 463 euroa, koeajoauto 59 547 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
Daciin lisäominaisuuksia
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Tehosubbari Australiasta
Nagaokalta huippurasia
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Neula puhtaaksi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL