Volkswagen Arteon on tyylikäs ilmestys, jossa normaalia matalampi linjakkuus alkaa keulasta.
Toni Lindström
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Volkswagenin malliston yläpäästä löytyy harvemmin tiellä vastaan tuleva Arteon, jonka Shooting Brake -versio on tyylikäs ilmestys. Matalamallisessa farmarissa on kokoa ja näköä.
Arteon-mallit edustavat Volkswagenin käsitystä laadukkaasta ja tyylikkäästä autosta. Kun tätä näkökulmaa tarkastelee nimenomaan Shooting Brake -mallin vinkkelistä, on helppo todeta, että kyllä saksalaisilla on oikeansuuntainen ymmärrys.
Arteon Shooting Brake on näyttävä ja suuri farmari, jonka muodot istuvat hienosti suuren auton linjoiksi. Sivuprofiili on sukkulamainen, jossa ikkunalinja tehostaa vaikutelmaa hyvinkin sutjakkaasta autosta. Erityisesti takavinkkelistä auto on erityisesti silmää miellyttävä – ainakin allekirjoittaneen mielestä.
Shooting Braken muoto tulee hienosti esiin autoa takavinkkelistä tarkasteltaessa.
Toni Lindström
Digitaalinen mittaristo on selkeä ja tarjoaa kaiken oleellisen informaation.
Toni Lindström
Kosketuksella operoitavan näytön käytettävyydessä on vielä reilusti parannettavaa.
Toni Lindström
Kojelauta on näkymältään tuttu nyky-Volkkareista.
Toni Lindström
Koeajoautossa oli varustettu myös tuulilasinäytöllä.
Toni Lindström
Komealle ilmestykselle kertyy hintaa liki 60 000 euroa, mutta onko tuo sitten paljon vai sopivasti, voi jokainen itse arvioida. Rahalla saa joka tapauksessa laadukkaan ja tilavan lataushybridifarmarin. Taloudellinen ajo on mahdollista ahkeralla latauksella, joten latausmahdollisuus kotona on tähän osuva lääke.
Lisätehoa napista
Lataushybridin 1,4-litraista nelisylinteristä 156-hevosvoimaista bensiinimoottoria avittaa 110-hevosvoimainen sähkömoottori. Tällä yhdistelmällä kokonaistehoa on tarjolla parhaimmillaan 218 hevosvoimaa. Tämä teho saadaan hetkellisesti ulosmitattua, kun painetaan ratissa olevaa pientä GTE-nappia. Vaikka autolla on kokoa, tuntuu lisäpotku mukavasti autoa kiihdytettäessä.
On hyvä todeta, että mikään starttiraketti auto ei tästä huolimatta ole, sillä satasen kiihtyvyys vie nykynormeilla varsin maltillisesti 7,8 sekuntia, mikä toki riittää vallan hyvin autoilijalle kuin autoilijalle normiliikenteessä.
Painoa suurelle autolle on kertynyt reilut 1 800 kiloa, joten sekin vaatii omat energiansa liikkuessaan. Etuvedosta huolimatta auto pysyy kyllä suunnassaan, kun kuljettaja painaa tehonappia ja polkaisee kaasupoljinta. Näin ainakin kuivalla asvaltilla.
Kotonaan tiellä
Arteonilla on mittaa lähemmäs viisi metriä ja akseliväliä liki kolme metriä, joten nämäkin mittayksiköt kertovat omaa kieltään auton koosta – jota siis on runsaasti. Ajettaessa mitat antavat autolle vakaata kulkua, jonka huomaa erityisesti tien päällä, jossa Arteon on kuin kotonaan. Auton alusta on sopivan jämäkkä, kuten merkin autoilla on tapana olla. Ohjaustuntuma on samoin tyypillistä etuveto-Volkswagenia, joka voisi olla parempikin.
DSG-vaihteistoa hoidellaan tutusti vaihdekepillä, jonka juuresta löytyy painikkeet muun muassa ajotilan valinnoille.
Toni Lindström
Keskimittainen löytää hyvän ajoasennon pienellä sovittelulla. Penkit tarjoavat sopivasti tukea.
Toni Lindström
Takapenkillä riittää leveyttä kolmelle aikuiselle. Myös jalkatilaa on ruhtinaallisesti.
Toni Lindström
Normiasennossa 455 litraa vetävä tavaratila näyttää suuremmalta kuin onkaan.
Toni Lindström
Kaupungissa Arteon vaatii oman tilansa – tämän huomaa, kun autoa pyörittelee parkkihalleissa. Auton suuria mittoja saa välillä tiirailla ihan tosissaan ratin takaa, mutta tässä työssä onneksi tutkat ja kamerat helpottavat. Jykevä ilmestys saa kaupungilla huomiota, ja keskustoissa pyöriessä saa kuljettaja huomioida auton mitat, kun sitä sovittaa taskuparkkiin kadun varteen.
Matkustajaosastostaan auto saa suuret kehut, sillä tilaa on kuin edustusluokan limusiineissa. Takana on hyvin jalkatilaa kaikille kolmelle aikuiselle, ja takapenkillä riittää leveyttä koko kolmikolle. Toisaalta matalat ikkunat kaventavat tilavaikutelmaa sisällä, mutta väljyyttä kyllä riittää edessä ja takana istuville.
Lataushybridin voimalinjana on 1,4-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori.
Toni Lindström
Maskissa oleva latausluukku vaikuttaa heppoiselta.
Toni Lindström
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid
Moottori
R4, turbo, 1395 cm3, 115 kW (156 hv), 250 Nm/1550–3500 r/min + sähkömoottori 80 kW (110 hv); hybridijärjestelmä 160 kW (218 hv), 400 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,8 s, huippunopeus 222 km/h
Kulutus
1,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
31 g/km
Ajoakku
10,4 kWh
Toimintamatka sähköllä
56 km
Latausaika
7 h (AC 1,8 kW), 3 h 33 min (AC 3,6 kW)
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4867, l. 1871, k. 1450 mm, akseliväli 2839 mm, omamassa 1814 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 455–1497 l, tankki 50 l
Hinta
57 463 euroa, koeajoauto 59 547 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Auto Bild 14/2024 on kaupoissa
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Quad 33/303 jälleen saatavana
Lähellä luontoa
Muotoilija Tatu Laakso veistää mielellään puuta käsityökaluilla ja inspiroituu anatomisista piirroksista
Tehokas lähtötason cd-soitin
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
Täyttä kultaa
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
Marantzin langaton pallo
Hynttyyt yhteen: Kahden aikuisen seesteinen koti Helsingin keskustan tuntumassa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
FOKUS MEDIA
Quad 33/303 jälleen saatavana
Lähellä luontoa
Muotoilija Tatu Laakso veistää mielellään puuta käsityökaluilla ja inspiroituu anatomisista piirroksista
Tehokas lähtötason cd-soitin
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI