Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Yhdeksännen sukupolven Volkswagen Passatin saa vain farmarikorisena. Uusin mittoihin kasvanut Passat Variant tarjoaa ennen kaikkea tilaa.

Auto Bild.Koeajot

Jul­kais­tu Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­des­sä 11/2024

Volks­wa­gen Pas­sat on saa­nut vuo­si­kym­men­ten saa­tos­sa lä­hes iko­ni­sen lei­man – ei­kä syyt­tä, sil­lä au­to on so­pi­nut ko­kon­sa ja myös hin­tan­sa puo­les­ta mo­nen tar­pei­siin. Pas­sat on saa­nut suo­si­o­ta yri­ty­sau­to­na ja myös yk­si­tyis­käy­tös­sä sekä se­da­ni­na et­tä far­ma­ri­na – mut­ta nyt jat­kos­sa siis vain far­ma­ri­ko­ri­se­na.

On­ko nyt teh­ty mal­lis­ton ka­ven­nus en­ne mal­lin vii­mei­ses­tä tu­le­mi­ses­ta, vai vie­lä­kö nä­em­me kym­me­nen­nen su­ku­pol­ven il­mes­ty­mi­sen – sen ker­too tu­le­vat vuo­det. Joka ta­pauk­ses­sa Volks­wa­gen Pas­sat on ol­lut – ja on edel­leen – suo­sit­tu mal­li mo­ni­käyt­töi­syy­ten­sä avit­ta­ma­na.

Ti­laa riit­tää

Pas­sat on so­pi­nut esi­mer­kik­si per­he­käyt­töön, sil­lä pe­rin­tei­ses­ti ti­laa on ol­lut tar­jol­la. Uu­des­sa mal­lis­sa ti­laa on edel­leen kas­va­tet­tu sekä ta­va­ra­ti­lan et­tä mat­kus­ta­mon osal­ta. Kun ak­se­li­vä­liin on saa­tu vii­si li­sä­sent­tiä, niin se tun­tuu. Nyt far­kul­la on mit­taa lä­hes vii­si met­riä – tar­kal­leen mi­tat­tu­na 4 917 mil­liä.

Variant-farmarin tavaratilan koko ja auton liki viisimetrinen olemus näkyvät myös ulospäin.

Variant-farmarin tavaratilan koko ja auton liki viisimetrinen olemus näkyvät myös ulospäin.

Toni Lindström

Kojelaudan yleisilme on tyylikkään selkeä. Näkymää hallitsee suuri kosketusnäyttö. Mittaristo tarjoaa erittäin selkeät näkymät.

Kojelaudan yleisilme on tyylikkään selkeä. Näkymää hallitsee suuri kosketusnäyttö. Mittaristo tarjoaa erittäin selkeät näkymät.

Toni Lindström

Passatin kosketusnäyttö on suuri, mutta alavalikkoineen työläs käyttää. Jatkopäivitykset toivottavasti parantavat käytettävyyttä.

Passatin kosketusnäyttö on suuri, mutta alavalikkoineen työläs käyttää. Jatkopäivitykset toivottavasti parantavat käytettävyyttä.

Toni Lindström

Ohjauspyörän oikeasta viiksestä valitaan ajosuunta.

Ohjauspyörän oikeasta viiksestä valitaan ajosuunta.

Toni Lindström

Ta­va­ra­ti­la on to­del­la juh­lal­li­sen ko­koi­nen joka suun­taan. Lit­rois­sa mi­tat­tu­na far­ma­rin perä nie­lee 690 lit­raa, joka kes­tää ver­tai­lun min­kä ta­han­sa hen­ki­lö­au­ton kans­sa. Ja jos on tar­vet­ta suu­rem­mal­le kuor­mal­le, syn­tyy li­sä­ti­laa ta­ka­pen­kin kaa­dol­la: sil­loin Va­ri­ant on 1 920-lit­rai­sel­la ta­ka­kon­til­laan lä­hes pa­ket­ti­au­to­luo­kas­sa.

Ta­va­ra­ti­lan poh­jan voi li­säk­si sää­tää kah­del­le kor­keu­del­le, jol­loin ylem­mäs­sä vaih­to­eh­dos­sa ta­va­ra­ti­la on ta­sai­nen myös ta­ka­penk­ki ku­mot­tu­na. Näil­lä ti­la­vuuk­sil­la au­to tar­jo­aa hou­kut­te­le­van rat­kai­sun sel­lai­sel­le, jol­la mat­ka­ta­va­raa on mu­ka­na use­am­min­kin kuin sil­lä jo­ka­ke­väi­sel­lä La­pin-mat­kal­la.

Mat­kus­ta­mon puo­lel­la ta­ka­na is­tu­vien jal­ka­ti­la on kas­va­nut rei­lus­ti si­sar­mal­li Škoda Su­per­bin ta­sol­le. Nämä au­tot val­mis­te­taan­kin jat­kos­sa sa­mas­sa teh­taas­sa Tše­kis­sä, eli lä­hei­set su­ku­lai­set tu­le­vat jat­kos­sa ulos sa­mois­ta ovis­ta.

Rul­laa­va mat­ka­kump­pa­ni

Ti­lan li­säk­si uu­si Pas­sat tar­jo­aa hie­nos­ti rul­laa­vaa ajo­nau­tin­toa. Tä­män tun­teen mah­dol­lis­taa ajoit­tai­nen sy­lin­te­rien le­puu­tus, jol­loin au­to jat­kaa mat­kaan­sa tyy­lik­kääs­ti rul­la­ten ja sääs­tää siis polt­to­ai­net­ta.

WLTP-nor­min mu­kaan mi­tat­tu­na ben­sii­niä ku­luu 5,7 lit­raa sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä. Au­to Bil­din tes­tis­sä (nu­me­ros­sa 8/2024) Pas­sa­tin ku­lu­tuk­sek­si mi­tat­tiin 5,9 lit­raa sa­ta­sel­la, joka se­kin on var­sin hyvä lu­ke­ma 1,5-lit­rai­sel­le ben­sii­ni­ke­vyt­hyb­ri­dil­le. Täs­sä ko­ea­jos­sa ol­leen au­ton lu­ke­mat oli­vat sa­maa luok­kaa.

Kuljettajan istuin tarjoaa hyvin tukea, ja penkki on miellyttävä istua pitkälläkin matkalla. Koeajoautossa oli edessä Ergoactive Plus -lisävarusteistuimet, joiden säätömahdollisuudet ovat moninaiset.

Kuljettajan istuin tarjoaa hyvin tukea, ja penkki on miellyttävä istua pitkälläkin matkalla. Koeajoautossa oli edessä Ergoactive Plus -lisävarusteistuimet, joiden säätömahdollisuudet ovat moninaiset.

Toni Lindström

Takaistuimella matkustaa kolme aikuista väljästi. Jalkatilaa on tuntuvasti.

Takaistuimella matkustaa kolme aikuista väljästi. Jalkatilaa on tuntuvasti.

Toni Lindström

Tavaratilaa saadaan 690–1 920 litraa.

Tavaratilaa saadaan 690–1 920 litraa.

Toni Lindström

Pas­sat on myös ää­nie­ris­tet­ty hy­vin, jo­ten mi­tään ih­meem­piä su­hi­noi­ta tai ren­ga­sää­niä ei oh­jaa­mon puo­lel­le kan­tau­tu­nut, vaik­ka ko­ea­jo­au­ton li­sä­va­rus­tei­set 18-tuu­mai­set van­teet oli va­rus­tet­tu 235/45-ma­ta­lap­ro­fii­li­ren­kail­la.

Mat­kan­te­ko on mu­ka­van ää­ne­tön­tä, jos kaa­su­pol­jin­ta ei pai­na sii­hen mal­liin, et­tä 1,5-lit­rai­nen tur­bo­moot­to­ri saa ke­rä­tä kier­rok­sia ylä­re­kis­te­riin saak­ka.

Etu­ve­toi­sen au­ton ajo­tun­tu­ma on miel­lyt­tä­vän tun­no­kas ja myös tark­ka, vaik­ka­kin vä­lil­lä ke­vyt. Lä­hes vii­si­met­ri­nen far­ma­ri on suun­ta­va­kaa ja hel­pos­ti hal­lit­ta­va mut­kai­sem­mal­la­kin tien­pät­käl­lä. Alus­ta nie­lee tien hei­tot var­mas­ti jous­ta­en il­man suu­rem­pia huo­ju­mi­sia.

Alus­ta on sak­sa­lai­sit­tain na­pa­kan oloi­nen, joka mais­tuu ai­na­kin al­le­kir­joit­ta­neel­le. Kul­jet­ta­jan osal­ta ajo­mu­ka­vuut­ta li­sää so­pi­van tu­ke­va etuis­tuin, jol­la is­tuu vai­vat­ta pit­kän­kin sii­vun työ­päi­vän tai lo­ma­mat­kan ai­ka­na.

Nyky-Pas­sa­tin mal­lis­tos­sa vaih­to­eh­dot ovat ben­sii­ni­ke­vyt­hyb­ri­di, la­taus­hyb­ri­di ja die­sel. Hin­nas­to al­kaa 42 500 eu­ron die­se­lis­tä ja ulot­tuu 62 700 eu­ron ne­li­ve­toi­seen ben­sii­ni­moot­to­ri­seen R-Line-va­rus­tel­tuun ne­li­ve­to­mal­liin. La­dat­ta­vien hyb­ri­dien hin­nat al­ka­vat 50 000 eu­ros­ta. Hyb­ri­dit ovat tar­jol­la vain etu­ve­toi­se­na ver­si­o­na.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Volks­wa­gen Pas­sat Va­ri­ant Ele­gan­ce Bu­si­ness 1.5 eT­SI, 110 kW (150 hv) DSG

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1498 cm3, 110 kW (150 hv)/5000 r/min, 250 Nm/1500–3500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,2 s, huip­pu­no­peus 222 km/h

Ku­lu­tus

5,5 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

124 g/km

Voi­man­siir­to

A7, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4917, l. 1849, k. 1497 mm, ak­se­li­vä­li 2841 mm, oma­mas­sa 1572 kg, kan­ta­vuus 465 kg, ve­to­mas­sa 1600/750 kg, ta­va­ra­ti­la 690–1920 l, tank­ki 66 l

Hin­ta

45 255 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 51 599 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa

Auto Bild.Uutiset

Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN