Koeajoautossa oli näyttävät 18-tuumaiset Grange Hill -kevytmetallivanteet, kun peruskoko on 17 tuumaa.
Koeajossa Volkswagen T-Roc: Golfinsukuinen SUV
Volkswagen T-Roc 4Motion on mielenkiintoinen katumaasturi, sillä kompaktin SUV-uutuuden ohjaamossa tulee hauska fiilis: ihan kuin istuisi järeässä nelivetoisessa Golfissa.
Volkswagen T-Rocin saa myös kahdella erikokoisella bensiinitekniikalla (1.0 TSI ja 1.5 TSI), mutta 150-hevosvoimainen turbodiesel on murean 340 Nm:n vääntölukemansa ansiosta ehkä osuvin valinta kompaktiin SUV-malliin.
Väännön asiallisuutta korostaa sen jakautuminen keskeiselle käyntinopeusalueelle 1 750–3 000 r/min.
Led-takavaloilla varustetussa VW T-Rocissa on mekaanisesti käytettävä takaluukku.
Pirteyden puutteestakaan dieseliä ei sovi moittia, sillä 1,5-tonninen neliveto kiihtyy tehtaan mukaan satasen nopeuteen 8,4 sekunnissa. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,1 l/100 km, mikä on talvisissa olosuhteissa asiallinen kulutustaso.
DSG ja 4Motion
Turbodieselisen T-Rocin saa 6-portaisella manuaalivaihteistolla ja koeajoautossa olleella 7-nopeuksisella kaksoiskytkinautomaatilla. DSG vaihtaa normaalisti varsin pehmeästi, mutta voimaa tarvittaessa vaihdot ovat napakoita.
10,25-tuumaiseen päämittaristoon voi valita kolme täysin erilaista näkymää. Lämmityslaitteen säätimet ovat edelleen mekaaniset – niitä on helppo pyöritellä.
8-tuumaiselle värikosketusnäytölle saa mm. helposti ohjelmoitavan navigaattorin tiedot.
Manuaalikäyttö on mahdollista ohjauspyörän siivekkeistä ja lattiavalitsimesta, mistä voi lisäksi valita tiheämmät sport-välitykset. Keskikonsolissa olevasta ajotilanvalitsimesta on valittavana neljä ajotilaa – asvaltin ohella mm. lumella tai liejuun.
Valinnaisen Sport-varustepaketin myötä autossa on mukautuva alustansäätö (DCC), johon kuuluvat taloudellisen, normaalin ja urheilullisen ajoprofiilin lisäksi henkilökohtaisin säädöin valittu profiili. Talvikäytössä on pieni harmi, että moottorin sammuttaminen palauttaa järjestelmän perustilaan eli asvaltille.
4Motion-nelivedosta on erityisarvonsa lumi- ja sadeoloissa. Sen avulla T-Roc kiipesi nastattomilla renkaille petomaisesti auraamatonta testimäkeä.
Vaimennuksen luonne
Jousitus maistuu miellyttävän jämäkältä normaalissa ajossa, mutta kuopissa ja teiden saumoissa se tuntuu tarpeettoman pintakovalta. Koeajoautossa lisävarusteena ollut noin sentin madallettu urheilualusta on varustettu sport-iskunvaimentimin.
Ne tekevät oikeutta Sport-malliversion ajettavuudelle ja miellyttävät juuri siksi – pienestä ylikovuudesta huolimatta.
VW T-Rocin vakioiden Sports Comfort -mukavuusistuimien pehmeys jakaa mielipiteitä.
Pitkäjalkainen mahtuu taakse, jos etuistuin on säätövaransa keskivaiheilla.
Ajonopeuden mukaan säätyvä sähkömekaaninen ohjaustehostin kuuluu yhtä lailla valinnaispakettiin. Ohjauksen keskialuetuntuma jättää itsestään täsmällisen kuvan. Myös valotehoon on panostettu, sillä led-tyyppiset lähi- ja kaukovalot vaikuttavat tehokkailta.
Ennakoivaan turvajärjestelmään (lisävaruste) kuuluu ikkunoiden ja mahdollisen kattoluukun ennakoiva sulkeutuminen sekä turvavöiden esikiristysjärjestelmä. Muista turvajärjestelmistä mainittakoon aktiivinen kaistavahti ja Sport-mallissa vakiona oleva kuljettajan vireystilan seuranta. Varustukseen kuuluu myös alamäkihidastin ja mukautuva vakionopeudensäädin.
Kohti tulevaisuutta
Kojelaudassa huomion varastaa leveä täysdigitaalinen 10,25-tuumainen päänäyttö. Näyttötilaksi voidaan valita hyvinkin pelkistetty toteutus, joka antaa runsaasti digitaalista numerotietoa ja näyttää myös navigointilaitteen reittiohjeet.
Jos numeroiden paljous puuduttaa, mutta mittaristoon pystyy valitsemaan myös värikkään näyttävät pyöreät nopeus- ja kierroslukunäytöt.
Mittariston toteutusta voi pitää eräänlaisena yhdyssiltana Volkswagenin tulevaisuuden täyselektronisiin mittaristoihin ja kojelautoihin.
18-tuumaisten lisävarustevanteiden takaa erottuvat edustavasti punaiset jarrusatulat.
Tuulilasi on lämpöeristelasia. Talvella osaa antaa arvoa lasinpesurien lämmitetyille suuttimille, ja sähköinen lisälämmitin kuuluu vakiovarustukseen.
Sport-paketin myötä sisätiloissa on pieninä erikoisuuksina muun muassa pimeässä huomiota herättävät punaiset led-valoraidat ovipaneeleissa (nk. Ambiente-valaistus) ja musta sisäkatto. Sport-paketin yhteydessä myös polkimien pinnat ja jalkatuki ovat sporttiseen tapaan harjattua terästä.
Mekaanisia säätöjä
8-tuumaisen kosketusnäytön värimaailmalta on monipuolinen. Lisävarusteisen Discover Media -navigointilaitteen ohjelmointi sujuu helpon suoraviivaisesti. Ääniohjaus opastaa ihan mainiosti, mutta suomen kielen ääntämisessä on parantamisen varaa.
Euroopan maiden kartat kuuluvat mukaan ilman lisähintaa, samoin Car-Net Guide & Inform -palvelut 36 kuukauden ajaksi. Palveluiden avulla voi esimerkiksi tilata hätäpuhelun, suunnitella huoltoajankohtia ja saada ajoneuvon kuntoraportin. Siihen liittyy myös polttoainekäyttöisen lisälämmittimen online-ohjaus.
Ilmastoinnin ja lämmityksen säätimet ovat edelleen mekaaniset, joten ne ovat nopea- ja helppokäyttöiset – niitä pystyy operoimaan ajon aikana turvallisesti irrottamatta katsetta ajoradasta. Kosketusnäytölle saa navigaattorin ja radion tietojen ohella esimerkiksi maastokäytössä hyödyllisen sivuttais- ja pitkittäiskallistuman.
Erikoiset etuistuimet
Istuinverhoiluna on urheiluhenkisen näyttävä monisävykangas. Vakiona olevissa Sports Comfort -etuistuimissa pyritään yhdistämään sportti-istuimen ja laiskanlinnan parhaat puolet, mutta lopputuloksesta annettava arvio riippuu vastaajasta.
Ristiselän kohta ja selkänojan yläosa tuntuivat allekirjoittaneesta jo lyhyellä matkalla ylipehmeiltä, melkein kuin entisaikain ranskalaisistuimilta.
Tuntuu hassulta, että saksalaisen katumaasturin Sport-versiossa on nojatuolimaiset istuimet, mutta jotkut matkustajat mieltyivät niiden tarjoamaan mukavuuteen. Takana on pitkäjalkaiselle polvitilaa vain tyydyttävästi.
Kompaktiksi katumaasturiksi T-Rocissa on soveliaan kulmikas tavaratila. Nelivedon kontin tilavuus on 392 litraa, kun etuvetoisessa T-Rocissa litroja on 445 – nelivetotekniikan vuoksi 4Motion-nelivetoversioissa ei ole ala-asentoon säädettävää tavaratilan pohjaa.
Kun takaselkänojat taittaa eteen, syntyy 1 237 litran kokoinen tasapohjainen tila.
Volkswagenin kompaktit katumaasturit edustavat kuuminta ryhmää, jossa kamppailu sen kuin kovenee. T-Roc kilpailee tasokkaassa ja laajassa seurassa esimerkiksi Audi Q2:n, Hyundai Konan, Kia Stonicin, Mini Countrymanin, Opel Mokka X:n, Seat Aronan, Škoda Karoqin, Toyota CH-R:n ja Volvo XC40:n kanssa.
Volkswagen T-Roc Sport 2.0 TDI SCR 4Motion DSG
Moottori R4, turbo, 1968 cm³,
110 kW (150 hv)/3500–4000 r/min,
340 Nm/1750–3000 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 8,4 s,
huippunopeus 200 km/h
Kulutus 5,1 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 135 g/km
Voimansiirto A7, neliveto
Mitat p. 4336, l. 1819, k. 1573 mm, akseliväli 2593 mm, maavara 158 mm, omamassa 1530 kg, vetomassa 1700/750 kg, tavaratila 392–1237 l, tankki 55 l
Hinta 36 727 euroa, koeajoauto 41 973 euroa
Miellyttää
Ajo-ominaisuudet
T-Roc on katumaasturiksi ketterä ja sopivalla tavalla sporttinen.
Ärsyttää
Etuistuimet
Miksi urheilullisista istuimista on pyritty tekemään myös matkamukavat?
Yllättää
Mekaaniset säätimet
Hienoa, että T-Rocissa tuuletusta säädetään nopeatoimisilla mekaanisilla säätimillä.
Yhteenveto
T-Rocin Sport-version madallettu alusta tarjoaa nelivedon kanssa mainiot ajo-ominaisuudet. Turbodieselin ja automaatin yhdistelmä soveltuu tähän koriin ja omamassaan hyvin.
(4 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]
Fabian Kircbauer
Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]
Fabian Kircbauer
Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.
Juha Peltonen
Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee
Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen
Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Aktiivilaajakaista
16 teratavua muistia
Uusi suomalainen superkaiutin
Taga Harmonylta kolme edullista kaiutinta
Oikaisu: Jalustakaiuttimien vertailutesti
NuPrimelta uusi d-luokkainen
Läpikuultavaa
Torvella tyylikkäästi
Focalilta uusia huippukaiuttimia seiniin ja kattoon
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Älä roiku takapuskurissa!
Heijastimeen sensorit ja ledit: Älyheijastin parantamaan jalankulkijan turvallisuutta
Ajonvakautusjärjestelmä: Löytyy melkein joka toisesta henkilöautosta
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä
Auto haudattiin maan alle piiloon neuvostojoukoilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!
UUTTA
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
5 VUOTTA SITTEN...
Älä roiku takapuskurissa!
Heijastimeen sensorit ja ledit: Älyheijastin parantamaan jalankulkijan turvallisuutta
Ajonvakautusjärjestelmä: Löytyy melkein joka toisesta henkilöautosta
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
LUETUIMMAT
Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat
Suomeen on luvattu jopa -30 asteen pakkasia: Tiedätkö, miten suojella autosi akkua?
Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?
Miltä kuulostaisi leveä korisarja Dacia Dusteriin? Saksassa on ainakin yksi tuning-firma, jolla on asiaan vastaus!
Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Ford Mustang Mach I: Suomen hinnat julkistettiin ja myynti käynnistyi
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Volvon jälleenmyyjäverkosto: Vahvistuu uudella toimijalla
Onko sähköautojen toimintamatkan riittämättömyys tulevaisuudessa vähenevä pelko – vai riippuuko toimintamatka sittenkin Suomessa ihan yksilökohtaisesta tarpeesta?
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.
Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.