Koeajoautossa oli näyttävät 18-tuumaiset Grange Hill -kevytmetallivanteet, kun peruskoko on 17 tuumaa.

Koeajoautossa oli näyttävät 18-tuumaiset Grange Hill -kevytmetallivanteet, kun peruskoko on 17 tuumaa.

Koeajossa Volkswagen T-Roc: Golfinsukuinen SUV

Volkswagen T-Roc 4Motion on mielenkiintoinen katumaasturi, sillä kompaktin SUV-uutuuden ohjaamossa tulee hauska fiilis: ihan kuin istuisi järeässä nelivetoisessa Golfissa.

Auto Bild.Koeajot

Volks­wa­gen T-Ro­cin saa myös kah­del­la eri­ko­koi­sel­la ben­sii­ni­tek­nii­kal­la (1.0 TSI ja 1.5 TSI), mut­ta 150-he­vos­voi­mai­nen tur­bo­die­sel on mu­re­an 340 Nm:n vään­tö­lu­ke­man­sa an­si­os­ta eh­kä osu­vin va­lin­ta kom­pak­tiin SUV-mal­liin.

Vään­nön asi­al­li­suut­ta ko­ros­taa sen ja­kau­tu­mi­nen kes­kei­sel­le käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­le 1 750–3 000 r/min.

Led-takavaloilla varustetussa VW T-Rocissa on mekaanisesti käytettävä takaluukku.

Led-takavaloilla varustetussa VW T-Rocissa on mekaanisesti käytettävä takaluukku.

Pir­tey­den puut­tees­ta­kaan die­se­liä ei sovi moit­tia, sil­lä 1,5-ton­ni­nen ne­li­ve­to kiih­tyy teh­taan mu­kaan sa­ta­sen no­peu­teen 8,4 se­kun­nis­sa. Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli 6,1 l/100 km, mikä on tal­vi­sis­sa olo­suh­teis­sa asi­al­li­nen ku­lu­tus­ta­so.

DSG ja 4Mo­ti­on

Tur­bo­die­se­li­sen T-Ro­cin saa 6-por­tai­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la ja ko­ea­jo­au­tos­sa ol­leel­la 7-no­peuk­si­sel­la kak­sois­kyt­ki­nau­to­maa­til­la. DSG vaih­taa nor­maa­lis­ti var­sin peh­me­äs­ti, mut­ta voi­maa tar­vit­ta­es­sa vaih­dot ovat na­pa­koi­ta.

10,25-tuumaiseen päämittaristoon voi valita kolme täysin erilaista näkymää. Lämmityslaitteen säätimet ovat edelleen mekaaniset – niitä on helppo pyöritellä.

10,25-tuumaiseen päämittaristoon voi valita kolme täysin erilaista näkymää. Lämmityslaitteen säätimet ovat edelleen mekaaniset – niitä on helppo pyöritellä.

8-tuumaiselle värikosketusnäytölle saa mm. helposti ohjelmoitavan navigaattorin tiedot.

8-tuumaiselle värikosketusnäytölle saa mm. helposti ohjelmoitavan navigaattorin tiedot.

Ma­nu­aa­li­käyt­tö on mah­dol­lis­ta oh­jaus­pyö­rän sii­vek­keis­tä ja lat­ti­a­va­lit­si­mes­ta, mis­tä voi li­säk­si va­li­ta ti­he­äm­mät sport-vä­li­tyk­set. Kes­ki­kon­so­lis­sa ole­vas­ta ajo­ti­lan­va­lit­si­mes­ta on va­lit­ta­va­na nel­jä ajo­ti­laa – as­val­tin ohel­la mm. lu­mel­la tai lie­juun.

Va­lin­nai­sen Sport-va­rus­te­pa­ke­tin myö­tä au­tos­sa on mu­kau­tu­va alus­tan­sää­tö (DCC), jo­hon kuu­lu­vat ta­lou­del­li­sen, nor­maa­lin ja ur­hei­lul­li­sen ajop­ro­fii­lin li­säk­si hen­ki­lö­koh­tai­sin sää­döin va­lit­tu pro­fii­li. Tal­vi­käy­tös­sä on pie­ni har­mi, et­tä moot­to­rin sam­mut­ta­mi­nen pa­laut­taa jär­jes­tel­män pe­rus­ti­laan eli as­val­til­le.

4Mo­ti­on-ne­li­ve­dos­ta on eri­tyi­sar­von­sa lumi- ja sa­de­o­lois­sa. Sen avul­la T-Roc kii­pe­si nas­tat­to­mil­la ren­kail­le pe­to­mai­ses­ti au­raa­ma­ton­ta tes­ti­mä­keä.

Vai­men­nuk­sen luon­ne

Jou­si­tus mais­tuu miel­lyt­tä­vän jä­mä­käl­tä nor­maa­lis­sa ajos­sa, mut­ta kuo­pis­sa ja tei­den sau­mois­sa se tun­tuu tar­peet­to­man pin­ta­ko­val­ta. Ko­ea­jo­au­tos­sa li­sä­va­rus­tee­na ol­lut noin sen­tin ma­dal­let­tu ur­hei­lu­a­lus­ta on va­rus­tet­tu sport-is­kun­vai­men­ti­min.

Ne te­ke­vät oi­keut­ta Sport-mal­li­ver­si­on ajet­ta­vuu­del­le ja miel­lyt­tä­vät juu­ri sik­si – pie­nes­tä yli­ko­vuu­des­ta huo­li­mat­ta.

VW T-Rocin vakioiden Sports Comfort -mukavuusistuimien pehmeys jakaa mielipiteitä.

VW T-Rocin vakioiden Sports Comfort -mukavuusistuimien pehmeys jakaa mielipiteitä.

Pitkäjalkainen mahtuu taakse, jos etuistuin on säätövaransa keskivaiheilla.

Pitkäjalkainen mahtuu taakse, jos etuistuin on säätövaransa keskivaiheilla.

Ajo­no­peu­den mu­kaan sää­ty­vä säh­kö­me­kaa­ni­nen oh­jaus­te­hos­tin kuu­luu yh­tä lail­la va­lin­nais­pa­ket­tiin. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma jät­tää it­ses­tään täs­mäl­li­sen ku­van. Myös va­lo­te­hoon on pa­nos­tet­tu, sil­lä led-tyyp­pi­set lähi- ja kau­ko­va­lot vai­kut­ta­vat te­hok­kail­ta.

En­na­koi­vaan tur­va­jär­jes­tel­mään (li­sä­va­rus­te) kuu­luu ik­ku­noi­den ja mah­dol­li­sen kat­to­luu­kun en­na­koi­va sul­keu­tu­mi­nen sekä tur­va­vöi­den esi­ki­ris­tys­jär­jes­tel­mä. Muis­ta tur­va­jär­jes­tel­mis­tä mai­nit­ta­koon ak­tii­vi­nen kais­ta­vah­ti ja Sport-mal­lis­sa va­ki­o­na ole­va kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan seu­ran­ta. Va­rus­tuk­seen kuu­luu myös ala­mä­ki­hi­das­tin ja mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din.

Koh­ti tu­le­vai­suut­ta

Ko­je­lau­das­sa huo­mi­on va­ras­taa le­veä täys­di­gi­taa­li­nen 10,25-tuu­mai­nen pää­näyt­tö. Näyt­tö­ti­lak­si voi­daan va­li­ta hy­vin­kin pel­kis­tet­ty to­teu­tus, joka an­taa run­saas­ti di­gi­taa­lis­ta nu­me­ro­tie­toa ja näyt­tää myös na­vi­goin­ti­lait­teen reit­ti­oh­jeet.

Jos nu­me­roi­den pal­jous puu­dut­taa, mut­ta mit­ta­ris­toon pys­tyy va­lit­se­maan myös vä­rik­kään näyt­tä­vät pyö­re­ät no­peus- ja kier­ros­lu­ku­näy­töt.

Mit­ta­ris­ton to­teu­tus­ta voi pi­tää erään­lai­se­na yh­dys­sil­ta­na Volks­wa­ge­nin tu­le­vai­suu­den täy­se­lekt­ro­ni­siin mit­ta­ris­toi­hin ja ko­je­lau­toi­hin.

18-tuumaisten lisävarustevanteiden takaa erottuvat edustavasti punaiset jarrusatulat.

18-tuumaisten lisävarustevanteiden takaa erottuvat edustavasti punaiset jarrusatulat.

Tuu­li­la­si on läm­pö­e­ris­te­la­sia. Tal­vel­la osaa an­taa ar­voa la­sin­pe­su­rien läm­mi­te­tyil­le suut­ti­mil­le, ja säh­köi­nen li­sä­läm­mi­tin kuu­luu va­ki­o­va­rus­tuk­seen.

Sport-pa­ke­tin myö­tä si­sä­ti­lois­sa on pie­ni­nä eri­koi­suuk­si­na muun mu­as­sa pi­me­äs­sä huo­mi­o­ta he­rät­tä­vät pu­nai­set led-va­lo­rai­dat ovi­pa­nee­leis­sa (nk. Am­bien­te-va­lais­tus) ja mus­ta si­sä­kat­to. Sport-pa­ke­tin yh­tey­des­sä myös pol­ki­mien pin­nat ja jal­ka­tu­ki ovat sport­ti­seen ta­paan har­jat­tua te­räs­tä.

Me­kaa­ni­sia sää­tö­jä

8-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön vä­ri­maa­il­mal­ta on mo­ni­puo­li­nen. Li­sä­va­rus­tei­sen Dis­co­ver Me­dia -na­vi­goin­ti­lait­teen oh­jel­moin­ti su­juu hel­pon suo­ra­vii­vai­ses­ti. Ää­ni­oh­jaus opas­taa ihan mai­ni­os­ti, mut­ta suo­men kie­len ään­tä­mi­ses­sä on pa­ran­ta­mi­sen va­raa.

Eu­roo­pan mai­den kar­tat kuu­lu­vat mu­kaan il­man li­sä­hin­taa, sa­moin Car-Net Gui­de & In­form -pal­ve­lut 36 kuu­kau­den ajak­si. Pal­ve­lui­den avul­la voi esi­mer­kik­si ti­la­ta hä­tä­pu­he­lun, suun­ni­tel­la huol­to­a­jan­koh­tia ja saa­da ajo­neu­von kun­to­ra­por­tin. Sii­hen liit­tyy myös polt­to­ai­ne­käyt­töi­sen li­sä­läm­mit­ti­men on­li­ne-oh­jaus.

Il­mas­toin­nin ja läm­mi­tyk­sen sää­ti­met ovat edel­leen me­kaa­ni­set, jo­ten ne ovat no­pea- ja help­po­käyt­töi­set – nii­tä pys­tyy ope­roi­maan ajon ai­ka­na tur­val­li­ses­ti ir­rot­ta­mat­ta kat­set­ta ajo­ra­das­ta. Kos­ke­tus­näy­töl­le saa na­vi­gaat­to­rin ja ra­di­on tie­to­jen ohel­la esi­mer­kik­si maas­to­käy­tös­sä hyö­dyl­li­sen si­vut­tais- ja pit­kit­täis­kal­lis­tu­man.

Eri­koi­set etuis­tui­met

Is­tuin­ver­hoi­lu­na on ur­hei­lu­hen­ki­sen näyt­tä­vä mo­ni­sä­vy­kan­gas. Va­ki­o­na ole­vis­sa Sports Com­fort -etuis­tui­mis­sa py­ri­tään yh­dis­tä­mään sport­ti-is­tui­men ja lais­kan­lin­nan par­haat puo­let, mut­ta lop­pu­tu­lok­ses­ta an­net­ta­va ar­vio riip­puu vas­taa­jas­ta.

Ris­ti­se­län koh­ta ja sel­kä­no­jan ylä­o­sa tun­tui­vat al­le­kir­joit­ta­nees­ta jo ly­hy­el­lä mat­kal­la yli­peh­meil­tä, mel­kein kuin en­ti­sai­kain rans­ka­lai­sis­tui­mil­ta.

Tun­tuu has­sul­ta, et­tä sak­sa­lai­sen ka­tu­maas­tu­rin Sport-ver­si­os­sa on no­ja­tuo­li­mai­set is­tui­met, mut­ta jot­kut mat­kus­ta­jat miel­tyi­vät nii­den tar­jo­a­maan mu­ka­vuu­teen. Ta­ka­na on pit­kä­jal­kai­sel­le pol­vi­ti­laa vain tyy­dyt­tä­väs­ti.

Kom­pak­tik­si ka­tu­maas­tu­rik­si T-Ro­cis­sa on so­ve­li­aan kul­mi­kas ta­va­ra­ti­la. Ne­li­ve­don kon­tin ti­la­vuus on 392 lit­raa, kun etu­ve­toi­ses­sa T-Ro­cis­sa lit­ro­ja on 445 – ne­li­ve­to­tek­nii­kan vuok­si 4Mo­ti­on-ne­li­ve­to­ver­si­ois­sa ei ole ala-asen­toon sää­det­tä­vää ta­va­ra­ti­lan poh­jaa.

Kun ta­ka­sel­kä­no­jat tait­taa eteen, syn­tyy 1 237 lit­ran ko­koi­nen ta­sa­poh­jai­nen tila.

Volks­wa­ge­nin kom­pak­tit ka­tu­maas­tu­rit edus­ta­vat kuu­min­ta ryh­mää, jos­sa kamp­pai­lu sen kuin ko­ve­nee. T-Roc kil­pai­lee ta­sok­kaas­sa ja laa­jas­sa seu­ras­sa esi­mer­kik­si Au­di Q2:n, Hy­un­dai Ko­nan, Kia Sto­ni­cin, Mini Count­ry­ma­nin, Opel Mok­ka X:n, Seat Aro­nan, Škoda Ka­ro­qin, To­yo­ta CH-R:n ja Vol­vo XC40:n kans­sa.

Volks­wa­gen T-Roc Sport 2.0 TDI SCR 4Mo­ti­on DSG

Moot­to­ri R4, tur­bo, 1968 cm³,

110 kW (150 hv)/3500–4000 r/min,

340 Nm/1750–3000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 8,4 s,

huip­pu­no­peus 200 km/h

Ku­lu­tus 5,1 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt 135 g/km

Voi­man­siir­to A7, ne­li­ve­to

Mi­tat p. 4336, l. 1819, k. 1573 mm, ak­se­li­vä­li 2593 mm, maa­va­ra 158 mm, oma­mas­sa 1530 kg, ve­to­mas­sa 1700/750 kg, ta­va­ra­ti­la 392–1237 l, tank­ki 55 l

Hin­ta 36 727 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 41 973 eu­roa

Miel­lyt­tää

Ajo-omi­nai­suu­det

T-Roc on ka­tu­maas­tu­rik­si ket­te­rä ja so­pi­val­la ta­val­la sport­ti­nen.

Är­syt­tää

Etuis­tui­met

Mik­si ur­hei­lul­li­sis­ta is­tui­mis­ta on py­rit­ty te­ke­mään myös mat­ka­mu­ka­vat?

Yl­lät­tää

Me­kaa­ni­set sää­ti­met

Hie­noa, et­tä T-Ro­cis­sa tuu­le­tus­ta sää­de­tään no­pe­a­toi­mi­sil­la me­kaa­ni­sil­la sää­ti­mil­lä.

Yh­teen­ve­to

T-Ro­cin Sport-ver­si­on ma­dal­let­tu alus­ta tar­jo­aa ne­li­ve­don kans­sa mai­ni­ot ajo-omi­nai­suu­det. Tur­bo­die­se­lin ja au­to­maa­tin yh­dis­tel­mä so­vel­tuu tä­hän ko­riin ja oma­mas­saan hy­vin.

(4 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU