Koeajoautossa oli näyttävät 18-tuumaiset Grange Hill -kevytmetallivanteet, kun peruskoko on 17 tuumaa.
Koeajossa Volkswagen T-Roc: Golfinsukuinen SUV
Volkswagen T-Roc 4Motion on mielenkiintoinen katumaasturi, sillä kompaktin SUV-uutuuden ohjaamossa tulee hauska fiilis: ihan kuin istuisi järeässä nelivetoisessa Golfissa.
Volkswagen T-Rocin saa myös kahdella erikokoisella bensiinitekniikalla (1.0 TSI ja 1.5 TSI), mutta 150-hevosvoimainen turbodiesel on murean 340 Nm:n vääntölukemansa ansiosta ehkä osuvin valinta kompaktiin SUV-malliin.
Väännön asiallisuutta korostaa sen jakautuminen keskeiselle käyntinopeusalueelle 1 750–3 000 r/min.
Led-takavaloilla varustetussa VW T-Rocissa on mekaanisesti käytettävä takaluukku.
Pirteyden puutteestakaan dieseliä ei sovi moittia, sillä 1,5-tonninen neliveto kiihtyy tehtaan mukaan satasen nopeuteen 8,4 sekunnissa. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,1 l/100 km, mikä on talvisissa olosuhteissa asiallinen kulutustaso.
DSG ja 4Motion
Turbodieselisen T-Rocin saa 6-portaisella manuaalivaihteistolla ja koeajoautossa olleella 7-nopeuksisella kaksoiskytkinautomaatilla. DSG vaihtaa normaalisti varsin pehmeästi, mutta voimaa tarvittaessa vaihdot ovat napakoita.
10,25-tuumaiseen päämittaristoon voi valita kolme täysin erilaista näkymää. Lämmityslaitteen säätimet ovat edelleen mekaaniset – niitä on helppo pyöritellä.
8-tuumaiselle värikosketusnäytölle saa mm. helposti ohjelmoitavan navigaattorin tiedot.
Manuaalikäyttö on mahdollista ohjauspyörän siivekkeistä ja lattiavalitsimesta, mistä voi lisäksi valita tiheämmät sport-välitykset. Keskikonsolissa olevasta ajotilanvalitsimesta on valittavana neljä ajotilaa – asvaltin ohella mm. lumella tai liejuun.
Valinnaisen Sport-varustepaketin myötä autossa on mukautuva alustansäätö (DCC), johon kuuluvat taloudellisen, normaalin ja urheilullisen ajoprofiilin lisäksi henkilökohtaisin säädöin valittu profiili. Talvikäytössä on pieni harmi, että moottorin sammuttaminen palauttaa järjestelmän perustilaan eli asvaltille.
4Motion-nelivedosta on erityisarvonsa lumi- ja sadeoloissa. Sen avulla T-Roc kiipesi nastattomilla renkaille petomaisesti auraamatonta testimäkeä.
Vaimennuksen luonne
Jousitus maistuu miellyttävän jämäkältä normaalissa ajossa, mutta kuopissa ja teiden saumoissa se tuntuu tarpeettoman pintakovalta. Koeajoautossa lisävarusteena ollut noin sentin madallettu urheilualusta on varustettu sport-iskunvaimentimin.
Ne tekevät oikeutta Sport-malliversion ajettavuudelle ja miellyttävät juuri siksi – pienestä ylikovuudesta huolimatta.
VW T-Rocin vakioiden Sports Comfort -mukavuusistuimien pehmeys jakaa mielipiteitä.
Pitkäjalkainen mahtuu taakse, jos etuistuin on säätövaransa keskivaiheilla.
Ajonopeuden mukaan säätyvä sähkömekaaninen ohjaustehostin kuuluu yhtä lailla valinnaispakettiin. Ohjauksen keskialuetuntuma jättää itsestään täsmällisen kuvan. Myös valotehoon on panostettu, sillä led-tyyppiset lähi- ja kaukovalot vaikuttavat tehokkailta.
Ennakoivaan turvajärjestelmään (lisävaruste) kuuluu ikkunoiden ja mahdollisen kattoluukun ennakoiva sulkeutuminen sekä turvavöiden esikiristysjärjestelmä. Muista turvajärjestelmistä mainittakoon aktiivinen kaistavahti ja Sport-mallissa vakiona oleva kuljettajan vireystilan seuranta. Varustukseen kuuluu myös alamäkihidastin ja mukautuva vakionopeudensäädin.
Kohti tulevaisuutta
Kojelaudassa huomion varastaa leveä täysdigitaalinen 10,25-tuumainen päänäyttö. Näyttötilaksi voidaan valita hyvinkin pelkistetty toteutus, joka antaa runsaasti digitaalista numerotietoa ja näyttää myös navigointilaitteen reittiohjeet.
Jos numeroiden paljous puuduttaa, mutta mittaristoon pystyy valitsemaan myös värikkään näyttävät pyöreät nopeus- ja kierroslukunäytöt.
Mittariston toteutusta voi pitää eräänlaisena yhdyssiltana Volkswagenin tulevaisuuden täyselektronisiin mittaristoihin ja kojelautoihin.
18-tuumaisten lisävarustevanteiden takaa erottuvat edustavasti punaiset jarrusatulat.
Tuulilasi on lämpöeristelasia. Talvella osaa antaa arvoa lasinpesurien lämmitetyille suuttimille, ja sähköinen lisälämmitin kuuluu vakiovarustukseen.
Sport-paketin myötä sisätiloissa on pieninä erikoisuuksina muun muassa pimeässä huomiota herättävät punaiset led-valoraidat ovipaneeleissa (nk. Ambiente-valaistus) ja musta sisäkatto. Sport-paketin yhteydessä myös polkimien pinnat ja jalkatuki ovat sporttiseen tapaan harjattua terästä.
Mekaanisia säätöjä
8-tuumaisen kosketusnäytön värimaailmalta on monipuolinen. Lisävarusteisen Discover Media -navigointilaitteen ohjelmointi sujuu helpon suoraviivaisesti. Ääniohjaus opastaa ihan mainiosti, mutta suomen kielen ääntämisessä on parantamisen varaa.
Euroopan maiden kartat kuuluvat mukaan ilman lisähintaa, samoin Car-Net Guide & Inform -palvelut 36 kuukauden ajaksi. Palveluiden avulla voi esimerkiksi tilata hätäpuhelun, suunnitella huoltoajankohtia ja saada ajoneuvon kuntoraportin. Siihen liittyy myös polttoainekäyttöisen lisälämmittimen online-ohjaus.
Ilmastoinnin ja lämmityksen säätimet ovat edelleen mekaaniset, joten ne ovat nopea- ja helppokäyttöiset – niitä pystyy operoimaan ajon aikana turvallisesti irrottamatta katsetta ajoradasta. Kosketusnäytölle saa navigaattorin ja radion tietojen ohella esimerkiksi maastokäytössä hyödyllisen sivuttais- ja pitkittäiskallistuman.
Erikoiset etuistuimet
Istuinverhoiluna on urheiluhenkisen näyttävä monisävykangas. Vakiona olevissa Sports Comfort -etuistuimissa pyritään yhdistämään sportti-istuimen ja laiskanlinnan parhaat puolet, mutta lopputuloksesta annettava arvio riippuu vastaajasta.
Ristiselän kohta ja selkänojan yläosa tuntuivat allekirjoittaneesta jo lyhyellä matkalla ylipehmeiltä, melkein kuin entisaikain ranskalaisistuimilta.
Tuntuu hassulta, että saksalaisen katumaasturin Sport-versiossa on nojatuolimaiset istuimet, mutta jotkut matkustajat mieltyivät niiden tarjoamaan mukavuuteen. Takana on pitkäjalkaiselle polvitilaa vain tyydyttävästi.
Kompaktiksi katumaasturiksi T-Rocissa on soveliaan kulmikas tavaratila. Nelivedon kontin tilavuus on 392 litraa, kun etuvetoisessa T-Rocissa litroja on 445 – nelivetotekniikan vuoksi 4Motion-nelivetoversioissa ei ole ala-asentoon säädettävää tavaratilan pohjaa.
Kun takaselkänojat taittaa eteen, syntyy 1 237 litran kokoinen tasapohjainen tila.
Volkswagenin kompaktit katumaasturit edustavat kuuminta ryhmää, jossa kamppailu sen kuin kovenee. T-Roc kilpailee tasokkaassa ja laajassa seurassa esimerkiksi Audi Q2:n, Hyundai Konan, Kia Stonicin, Mini Countrymanin, Opel Mokka X:n, Seat Aronan, Škoda Karoqin, Toyota CH-R:n ja Volvo XC40:n kanssa.
Volkswagen T-Roc Sport 2.0 TDI SCR 4Motion DSG
Moottori R4, turbo, 1968 cm³,
110 kW (150 hv)/3500–4000 r/min,
340 Nm/1750–3000 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 8,4 s,
huippunopeus 200 km/h
Kulutus 5,1 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 135 g/km
Voimansiirto A7, neliveto
Mitat p. 4336, l. 1819, k. 1573 mm, akseliväli 2593 mm, maavara 158 mm, omamassa 1530 kg, vetomassa 1700/750 kg, tavaratila 392–1237 l, tankki 55 l
Hinta 36 727 euroa, koeajoauto 41 973 euroa
Miellyttää
Ajo-ominaisuudet
T-Roc on katumaasturiksi ketterä ja sopivalla tavalla sporttinen.
Ärsyttää
Etuistuimet
Miksi urheilullisista istuimista on pyritty tekemään myös matkamukavat?
Yllättää
Mekaaniset säätimet
Hienoa, että T-Rocissa tuuletusta säädetään nopeatoimisilla mekaanisilla säätimillä.
Yhteenveto
T-Rocin Sport-version madallettu alusta tarjoaa nelivedon kanssa mainiot ajo-ominaisuudet. Turbodieselin ja automaatin yhdistelmä soveltuu tähän koriin ja omamassaan hyvin.
(4 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Arvokasta bassotoistoa
LAB12:sta uusi integroitu vahvistin
Viritetty kuuntelunautinnolle
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Brinkmannin suoraveto juhlii
Täysin analoginen
Pro-Jectilta edullisia mc-äänirasioita
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI