Koeajoautossa oli näyttävät 18-tuumaiset Grange Hill -kevytmetallivanteet, kun peruskoko on 17 tuumaa.

Koeajoautossa oli näyttävät 18-tuumaiset Grange Hill -kevytmetallivanteet, kun peruskoko on 17 tuumaa.

Koeajossa Volkswagen T-Roc: Golfinsukuinen SUV

Volkswagen T-Roc 4Motion on mielenkiintoinen katumaasturi, sillä kompaktin SUV-uutuuden ohjaamossa tulee hauska fiilis: ihan kuin istuisi järeässä nelivetoisessa Golfissa.

Auto Bild.Koeajot

Volks­wa­gen T-Ro­cin saa myös kah­del­la eri­ko­koi­sel­la ben­sii­ni­tek­nii­kal­la (1.0 TSI ja 1.5 TSI), mut­ta 150-he­vos­voi­mai­nen tur­bo­die­sel on mu­re­an 340 Nm:n vään­tö­lu­ke­man­sa an­si­os­ta eh­kä osu­vin va­lin­ta kom­pak­tiin SUV-mal­liin.

Vään­nön asi­al­li­suut­ta ko­ros­taa sen ja­kau­tu­mi­nen kes­kei­sel­le käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­le 1 750–3 000 r/min.

Led-takavaloilla varustetussa VW T-Rocissa on mekaanisesti käytettävä takaluukku.

Led-takavaloilla varustetussa VW T-Rocissa on mekaanisesti käytettävä takaluukku.

Pir­tey­den puut­tees­ta­kaan die­se­liä ei sovi moit­tia, sil­lä 1,5-ton­ni­nen ne­li­ve­to kiih­tyy teh­taan mu­kaan sa­ta­sen no­peu­teen 8,4 se­kun­nis­sa. Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli 6,1 l/100 km, mikä on tal­vi­sis­sa olo­suh­teis­sa asi­al­li­nen ku­lu­tus­ta­so.

DSG ja 4Mo­ti­on

Tur­bo­die­se­li­sen T-Ro­cin saa 6-por­tai­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la ja ko­ea­jo­au­tos­sa ol­leel­la 7-no­peuk­si­sel­la kak­sois­kyt­ki­nau­to­maa­til­la. DSG vaih­taa nor­maa­lis­ti var­sin peh­me­äs­ti, mut­ta voi­maa tar­vit­ta­es­sa vaih­dot ovat na­pa­koi­ta.

10,25-tuumaiseen päämittaristoon voi valita kolme täysin erilaista näkymää. Lämmityslaitteen säätimet ovat edelleen mekaaniset – niitä on helppo pyöritellä.

10,25-tuumaiseen päämittaristoon voi valita kolme täysin erilaista näkymää. Lämmityslaitteen säätimet ovat edelleen mekaaniset – niitä on helppo pyöritellä.

8-tuumaiselle värikosketusnäytölle saa mm. helposti ohjelmoitavan navigaattorin tiedot.

8-tuumaiselle värikosketusnäytölle saa mm. helposti ohjelmoitavan navigaattorin tiedot.

Ma­nu­aa­li­käyt­tö on mah­dol­lis­ta oh­jaus­pyö­rän sii­vek­keis­tä ja lat­ti­a­va­lit­si­mes­ta, mis­tä voi li­säk­si va­li­ta ti­he­äm­mät sport-vä­li­tyk­set. Kes­ki­kon­so­lis­sa ole­vas­ta ajo­ti­lan­va­lit­si­mes­ta on va­lit­ta­va­na nel­jä ajo­ti­laa – as­val­tin ohel­la mm. lu­mel­la tai lie­juun.

Va­lin­nai­sen Sport-va­rus­te­pa­ke­tin myö­tä au­tos­sa on mu­kau­tu­va alus­tan­sää­tö (DCC), jo­hon kuu­lu­vat ta­lou­del­li­sen, nor­maa­lin ja ur­hei­lul­li­sen ajop­ro­fii­lin li­säk­si hen­ki­lö­koh­tai­sin sää­döin va­lit­tu pro­fii­li. Tal­vi­käy­tös­sä on pie­ni har­mi, et­tä moot­to­rin sam­mut­ta­mi­nen pa­laut­taa jär­jes­tel­män pe­rus­ti­laan eli as­val­til­le.

4Mo­ti­on-ne­li­ve­dos­ta on eri­tyi­sar­von­sa lumi- ja sa­de­o­lois­sa. Sen avul­la T-Roc kii­pe­si nas­tat­to­mil­la ren­kail­le pe­to­mai­ses­ti au­raa­ma­ton­ta tes­ti­mä­keä.

Vai­men­nuk­sen luon­ne

Jou­si­tus mais­tuu miel­lyt­tä­vän jä­mä­käl­tä nor­maa­lis­sa ajos­sa, mut­ta kuo­pis­sa ja tei­den sau­mois­sa se tun­tuu tar­peet­to­man pin­ta­ko­val­ta. Ko­ea­jo­au­tos­sa li­sä­va­rus­tee­na ol­lut noin sen­tin ma­dal­let­tu ur­hei­lu­a­lus­ta on va­rus­tet­tu sport-is­kun­vai­men­ti­min.

Ne te­ke­vät oi­keut­ta Sport-mal­li­ver­si­on ajet­ta­vuu­del­le ja miel­lyt­tä­vät juu­ri sik­si – pie­nes­tä yli­ko­vuu­des­ta huo­li­mat­ta.

VW T-Rocin vakioiden Sports Comfort -mukavuusistuimien pehmeys jakaa mielipiteitä.

VW T-Rocin vakioiden Sports Comfort -mukavuusistuimien pehmeys jakaa mielipiteitä.

Pitkäjalkainen mahtuu taakse, jos etuistuin on säätövaransa keskivaiheilla.

Pitkäjalkainen mahtuu taakse, jos etuistuin on säätövaransa keskivaiheilla.

Ajo­no­peu­den mu­kaan sää­ty­vä säh­kö­me­kaa­ni­nen oh­jaus­te­hos­tin kuu­luu yh­tä lail­la va­lin­nais­pa­ket­tiin. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma jät­tää it­ses­tään täs­mäl­li­sen ku­van. Myös va­lo­te­hoon on pa­nos­tet­tu, sil­lä led-tyyp­pi­set lähi- ja kau­ko­va­lot vai­kut­ta­vat te­hok­kail­ta.

En­na­koi­vaan tur­va­jär­jes­tel­mään (li­sä­va­rus­te) kuu­luu ik­ku­noi­den ja mah­dol­li­sen kat­to­luu­kun en­na­koi­va sul­keu­tu­mi­nen sekä tur­va­vöi­den esi­ki­ris­tys­jär­jes­tel­mä. Muis­ta tur­va­jär­jes­tel­mis­tä mai­nit­ta­koon ak­tii­vi­nen kais­ta­vah­ti ja Sport-mal­lis­sa va­ki­o­na ole­va kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan seu­ran­ta. Va­rus­tuk­seen kuu­luu myös ala­mä­ki­hi­das­tin ja mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din.

Koh­ti tu­le­vai­suut­ta

Ko­je­lau­das­sa huo­mi­on va­ras­taa le­veä täys­di­gi­taa­li­nen 10,25-tuu­mai­nen pää­näyt­tö. Näyt­tö­ti­lak­si voi­daan va­li­ta hy­vin­kin pel­kis­tet­ty to­teu­tus, joka an­taa run­saas­ti di­gi­taa­lis­ta nu­me­ro­tie­toa ja näyt­tää myös na­vi­goin­ti­lait­teen reit­ti­oh­jeet.

Jos nu­me­roi­den pal­jous puu­dut­taa, mut­ta mit­ta­ris­toon pys­tyy va­lit­se­maan myös vä­rik­kään näyt­tä­vät pyö­re­ät no­peus- ja kier­ros­lu­ku­näy­töt.

Mit­ta­ris­ton to­teu­tus­ta voi pi­tää erään­lai­se­na yh­dys­sil­ta­na Volks­wa­ge­nin tu­le­vai­suu­den täy­se­lekt­ro­ni­siin mit­ta­ris­toi­hin ja ko­je­lau­toi­hin.

18-tuumaisten lisävarustevanteiden takaa erottuvat edustavasti punaiset jarrusatulat.

18-tuumaisten lisävarustevanteiden takaa erottuvat edustavasti punaiset jarrusatulat.

Tuu­li­la­si on läm­pö­e­ris­te­la­sia. Tal­vel­la osaa an­taa ar­voa la­sin­pe­su­rien läm­mi­te­tyil­le suut­ti­mil­le, ja säh­köi­nen li­sä­läm­mi­tin kuu­luu va­ki­o­va­rus­tuk­seen.

Sport-pa­ke­tin myö­tä si­sä­ti­lois­sa on pie­ni­nä eri­koi­suuk­si­na muun mu­as­sa pi­me­äs­sä huo­mi­o­ta he­rät­tä­vät pu­nai­set led-va­lo­rai­dat ovi­pa­nee­leis­sa (nk. Am­bien­te-va­lais­tus) ja mus­ta si­sä­kat­to. Sport-pa­ke­tin yh­tey­des­sä myös pol­ki­mien pin­nat ja jal­ka­tu­ki ovat sport­ti­seen ta­paan har­jat­tua te­räs­tä.

Me­kaa­ni­sia sää­tö­jä

8-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön vä­ri­maa­il­mal­ta on mo­ni­puo­li­nen. Li­sä­va­rus­tei­sen Dis­co­ver Me­dia -na­vi­goin­ti­lait­teen oh­jel­moin­ti su­juu hel­pon suo­ra­vii­vai­ses­ti. Ää­ni­oh­jaus opas­taa ihan mai­ni­os­ti, mut­ta suo­men kie­len ään­tä­mi­ses­sä on pa­ran­ta­mi­sen va­raa.

Eu­roo­pan mai­den kar­tat kuu­lu­vat mu­kaan il­man li­sä­hin­taa, sa­moin Car-Net Gui­de & In­form -pal­ve­lut 36 kuu­kau­den ajak­si. Pal­ve­lui­den avul­la voi esi­mer­kik­si ti­la­ta hä­tä­pu­he­lun, suun­ni­tel­la huol­to­a­jan­koh­tia ja saa­da ajo­neu­von kun­to­ra­por­tin. Sii­hen liit­tyy myös polt­to­ai­ne­käyt­töi­sen li­sä­läm­mit­ti­men on­li­ne-oh­jaus.

Il­mas­toin­nin ja läm­mi­tyk­sen sää­ti­met ovat edel­leen me­kaa­ni­set, jo­ten ne ovat no­pea- ja help­po­käyt­töi­set – nii­tä pys­tyy ope­roi­maan ajon ai­ka­na tur­val­li­ses­ti ir­rot­ta­mat­ta kat­set­ta ajo­ra­das­ta. Kos­ke­tus­näy­töl­le saa na­vi­gaat­to­rin ja ra­di­on tie­to­jen ohel­la esi­mer­kik­si maas­to­käy­tös­sä hyö­dyl­li­sen si­vut­tais- ja pit­kit­täis­kal­lis­tu­man.

Eri­koi­set etuis­tui­met

Is­tuin­ver­hoi­lu­na on ur­hei­lu­hen­ki­sen näyt­tä­vä mo­ni­sä­vy­kan­gas. Va­ki­o­na ole­vis­sa Sports Com­fort -etuis­tui­mis­sa py­ri­tään yh­dis­tä­mään sport­ti-is­tui­men ja lais­kan­lin­nan par­haat puo­let, mut­ta lop­pu­tu­lok­ses­ta an­net­ta­va ar­vio riip­puu vas­taa­jas­ta.

Ris­ti­se­län koh­ta ja sel­kä­no­jan ylä­o­sa tun­tui­vat al­le­kir­joit­ta­nees­ta jo ly­hy­el­lä mat­kal­la yli­peh­meil­tä, mel­kein kuin en­ti­sai­kain rans­ka­lai­sis­tui­mil­ta.

Tun­tuu has­sul­ta, et­tä sak­sa­lai­sen ka­tu­maas­tu­rin Sport-ver­si­os­sa on no­ja­tuo­li­mai­set is­tui­met, mut­ta jot­kut mat­kus­ta­jat miel­tyi­vät nii­den tar­jo­a­maan mu­ka­vuu­teen. Ta­ka­na on pit­kä­jal­kai­sel­le pol­vi­ti­laa vain tyy­dyt­tä­väs­ti.

Kom­pak­tik­si ka­tu­maas­tu­rik­si T-Ro­cis­sa on so­ve­li­aan kul­mi­kas ta­va­ra­ti­la. Ne­li­ve­don kon­tin ti­la­vuus on 392 lit­raa, kun etu­ve­toi­ses­sa T-Ro­cis­sa lit­ro­ja on 445 – ne­li­ve­to­tek­nii­kan vuok­si 4Mo­ti­on-ne­li­ve­to­ver­si­ois­sa ei ole ala-asen­toon sää­det­tä­vää ta­va­ra­ti­lan poh­jaa.

Kun ta­ka­sel­kä­no­jat tait­taa eteen, syn­tyy 1 237 lit­ran ko­koi­nen ta­sa­poh­jai­nen tila.

Volks­wa­ge­nin kom­pak­tit ka­tu­maas­tu­rit edus­ta­vat kuu­min­ta ryh­mää, jos­sa kamp­pai­lu sen kuin ko­ve­nee. T-Roc kil­pai­lee ta­sok­kaas­sa ja laa­jas­sa seu­ras­sa esi­mer­kik­si Au­di Q2:n, Hy­un­dai Ko­nan, Kia Sto­ni­cin, Mini Count­ry­ma­nin, Opel Mok­ka X:n, Seat Aro­nan, Škoda Ka­ro­qin, To­yo­ta CH-R:n ja Vol­vo XC40:n kans­sa.

Volks­wa­gen T-Roc Sport 2.0 TDI SCR 4Mo­ti­on DSG

Moot­to­ri R4, tur­bo, 1968 cm³,

110 kW (150 hv)/3500–4000 r/min,

340 Nm/1750–3000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 8,4 s,

huip­pu­no­peus 200 km/h

Ku­lu­tus 5,1 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt 135 g/km

Voi­man­siir­to A7, ne­li­ve­to

Mi­tat p. 4336, l. 1819, k. 1573 mm, ak­se­li­vä­li 2593 mm, maa­va­ra 158 mm, oma­mas­sa 1530 kg, ve­to­mas­sa 1700/750 kg, ta­va­ra­ti­la 392–1237 l, tank­ki 55 l

Hin­ta 36 727 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 41 973 eu­roa

Miel­lyt­tää

Ajo-omi­nai­suu­det

T-Roc on ka­tu­maas­tu­rik­si ket­te­rä ja so­pi­val­la ta­val­la sport­ti­nen.

Är­syt­tää

Etuis­tui­met

Mik­si ur­hei­lul­li­sis­ta is­tui­mis­ta on py­rit­ty te­ke­mään myös mat­ka­mu­ka­vat?

Yl­lät­tää

Me­kaa­ni­set sää­ti­met

Hie­noa, et­tä T-Ro­cis­sa tuu­le­tus­ta sää­de­tään no­pe­a­toi­mi­sil­la me­kaa­ni­sil­la sää­ti­mil­lä.

Yh­teen­ve­to

T-Ro­cin Sport-ver­si­on ma­dal­let­tu alus­ta tar­jo­aa ne­li­ve­don kans­sa mai­ni­ot ajo-omi­nai­suu­det. Tur­bo­die­se­lin ja au­to­maa­tin yh­dis­tel­mä so­vel­tuu tä­hän ko­riin ja oma­mas­saan hy­vin.

(4 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN