Uuden version erityisvaikeutena ei ollut yksinomaan retroauton suunnittelu, vaan kuvitteleminen, miltä Countach voisi näyttää vuonna 2021. Lopputulos on enemmän kuin onnistunut!
Automobili Lamborghini S.p.A.
Lamborghini Countach: Superauton uuspainos on tulossa – kaikki yksilöt myytiin heti!
Lamborghini julkistaa 50 vuotta alkuperäisen Countachin lanseerauksen jälkeen mallin uuspainoksen, jonka V12-hybriditekniikka tuottaa 814 hevosvoimaa.
Vuonna 1971 Bertonen pääsuunnittelijan, Marcello Gandinin piirtämä Countach-superauto näki päivänvalon. Se esiteltiin yleisölle ensimmäistä kertaa Genèven autonäyttelyssä.
Alun perin sarjatuotantoa ei ollut suunnitteilla, mutta edelleen futuristisen näköinen Countach herätti yleisössä tuolloin niin paljon innostusta, että yrityksen perustaja, Ferruccio Lamborghini, rakennutti ajovalmiin prototyypin.
Lamborghini Countachin sarjatuotannosta päätettiin vain vuotta myöhemmin. Kului kuitenkin jonkin aikaa, ennen kuin ensimmäinen asiakaskappale toimitettiin vuonna 1974, koska Lamborghinilla kehitettiin samaan aikaan Lamborghini Urracoa.
Kukaan ei epäillyt, etteikö Countachista tulisi suunnittelunsa ansiosta legendaarinen. Malli pysyi valikoimassa useina versioina vuoteen 1990 – siis pitempään kuin yksikään muu Lamborghini-malli.
Uuden version ei ole tarkoitus olla vain retromalli
Vähintään yhtä tärkeä kuin Countach LPI 800-4:n voimansiirto, on tietysti sen ulkonäkö.
"Ensimmäinen Countach muokkasi Lamborghinin DNA:ta enemmän kuin yksikään toinen", selittää Mitja Borkert, Lamborghinin Centro Stilen pääsuunnittelija.
Uuden version erityisvaikeutena ei ollut yksinomaan retroauton suunnittelu, vaan kuvitteleminen, miltä Countach voisi näyttää vuonna 2021. Lopputulos on enemmän kuin onnistunut!
● Pituus 4,87 m
● Korkeus 1,14 m
● Leveys 2,10 m
● saksimalliset ovet
● "puhelintyyliset" vanteet
● kuusikulmaiset pyöräkotelot
● ei luukkulamppuja
Aloitetaan keulasta: kaikkien nykyisten Lamborghini-mallien tapaan myös Countach on terävälinjainen.
Lamborghini Aventadoriin verrattuna keula on kuitenkin selkeämmin suunniteltu. Hienovarainen Countach-teksti on sijoitettu erittäin ohueen säleikköön, mikä on kunnianosoitus Lamborghini Countach LP500:lle.
Keulassa ei ole alkuperäiselle Countachille ominaisia luukkulamppuja. Nykyaikaisten turvallisuusmääräysten vuoksi on nimittäin lähes mahdotonta saada hyväksyttyä uutta automallia varustettuna esiin kääntyvin ajovaloin.
Piensarjoina valmistettava Lamborghini ei muodosta tässä suhteessa poikkeusta. Tämän seurauksena Mitja Borkertin tiimi päätti jäljitellä alkuperäisen Countachin ulkoasua. niin sanotusti ajovalot sisään käännettyinä.
Lamborghini LPI 800-4:ssä on kapeat ajovalot, joiden alla on ohuet päiväajovalot.
Myös profiililtaan uusi Countach on täysin entisellään. Ovien takaiset suuret ilmanottoaukot, ns. NACA-kanavat, on ulotettu optisesti oviin – aivan kuten alkuperäisessä Countachissa.
Niiden yläpuolella on kunnianosoituksena uritetut elementit ("kidukset"), jotka muistuttavat hyvin varhaista Countach LP500 -mallia; uudessa Countachissa on jopa katossa "Periscopio"-ikkuna, jossa napin painalluksella läpinäkyvä katto muuttuu läpinäkymättömäksi.
Mukana ovat myös kuusikulmaiset pyöräkotelot sekä legendaariset ”puhelin-malliset” vanteet.
Uuden Countachin vannekoko on alkuperäiseen nähden tuntuvasti suurempi, sillä edessä on 20-tuumaiset ja taka-akselilla on 21-tuumaiset kiekot.
Se taas voi juontua siitä, että Countachin uusversio perustuu 2011 lähtien markkinoilla olleeseen Aventadoriin.
Countachissa on saksimalliset ovet ja hyvä niin, koska 1974-mallisessa Countachissa sellaisia sovellettiin ensi kertaa.
Periscopio-lasikatto on houkutteleva, sillä katon saa sekä läpinäkyväksi että läpinäkymättömäksi.
Automobili Lamborghini S.p.A.
Kori on hiilikuituinen ja mallin suorituskyvystä vastaa V12-hybriditekniikka.
Auto Bildin kylmät tyypit uudesta Countachista
Saksiovien avaaminen on ohjelmanumero, joka ei ainakaan ole pitkäveteinen. Autoon nouseminen ja sieltä poistuminen sujuvat pienen harjoittelun jälkeen sujuvasti.
Punainen sisäverhoilu tuo selvästi mieleen Aventadorin. Vaikka Countach ei olekaan ajovalmis show-auto, vastaa sisustus tuotantoversiota.
Ainoina eroina Siánin varusteet ja suuri kosketusnäyttö eivät ole toimivia.
Mitja Borkert kertoo:
"Saamme parhaan multimediajärjestelmän omasta konsernista, esimerkiksi puheentunnistuksen Audilta. Mutta ohjelmoimme rajapinnat uudelleen niin, että kuljettaja tuntee olevansa lentäjä."
Sisätilakorkeus riittää 185-senttiselle, mutta pitemmällä voi tulla pääntilan kanssa ahdasta.
Periscopio-lasikatto on houkutteleva, sillä katon saa sekä läpinäkyväksi että läpinäkymättömäksi. Punainen nahkaverhoilu ei kylläkään sovi jokaiseen makuun, mutta sellainen oli varhaisissa Countach-malleissa, kuten Quattrovalvolessa, ja se luo yhdessä valkoisen korivärin kanssa aitoa 1980-luvun tyyliä.
6,5-litraisen vapaasti hengittävän V12-moottorin seurana on sähkömoottori
● 6,5-litrainen vapaasti hengittävä V12: teho 780 hv ja vääntö 720 Nm
● 48 V sähkömoottori, suorakytkentävaihteisto
● Järjestelmäteho: 814 hv
● 0-100 km/h 2,8 s
● 0-200 km/h 8,6 s
● Huippunopeus: 355 km/h
● Omamassa: 1595 kg
● Teho-painosuhde: 1,95 kg/hv
i
Kun Lamborghini Countach esiteltiin, se oli ehdoton virstanpylväs paitsi visuaalisesti myös teknisesti
Toisin kuin edeltäjässään Miurassa, Countachissa V12 asennettiin pituussuuntaisesti keskelle – siitä juontuu nimitys LP ("Longitudinale Posteriore").
Alkuperäisen Countachin 3,9-litraisen V12:n 375 hv teho nousi tehokkaimpien versioiden LP5000S QV:n ja 25th Anniversary -mallin 455 hv:iin, jolloin V12 oli 5,2-litrainen ja vapaasti hengittävä.
Uusi Countach on huomattavasti tehokkaampi: 6,5-litraisen V12:n teho on 780 hv, aivan kuten uudessa Aventador Ultimae -erikoismallissa.
Sitä tukee 48 voltin sähkömoottori, joka on kytketty suoraan 7-nopeuksiseen ISR-vaihteistoon, ja sähkömoottori tuottaa 34 hv.
Järjestelmätehoa saadaan 814 hv. Tekniikka juontuu Lamborghini Sián FKP 37:stä, jota tehtiin vain 63 kappaletta, mutta sen V12 kehittää 785 hv (järjestelmäteho 819 hv).
Tarkkaan ottaen italialaiset huijaavat hieman tunnuksella LPI 800-4, koska Countachin pitäisi itse asiassa olla LPI 814-4.
Paljon olennaisempi on kuitenkin teho-painosuhde: koska 4,87 metrin pituisen ja vain 1,14 metrin korkuisen mallin kori on valmistettu hiilikuidusta, superauto painaa monimutkaisesta tekniikasta huolimatta vain 1 595 kiloa.
Se taas merkitsee teho-painosuhdetta 1,95 kg/hv.
Ei siis mikään ihme, että Countach kiihtyy nollasta sataan vain 2,8 sekunnissa ja 0–200 km/h 8,6 sekunnissa.
Huippunopeudeksi ilmoitetaan 355 km/h
Uuden Lamborghini Countachin alkaen-hinta on Saksassa 2,39 miljoonaa euroa
Uuden Countachin saa historiallisissa värisävyissä, joihin lukeutuvat Impact White -valkoinen, Giallo Countach -keltainen tai Verde Medio -vihreä.
Ellei pidä tavallisista väreistä, voi valita vapaasti nykyisestä väripaletista.
Jos mietit, miksi Countachin valmistusmäärä on rajoitettu 112 yksilöön, niin alkuperäisen Countachin tehtaan sisäinen tunnus oli LP112.
Ensimmäisten asiakkaiden odotetaan saavan Countach LPI 800-4:n vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä – ja kaikkien 112 yksilön on määrä valmistua ja olla toimitettuna asiakkaille vuonna 2022.
Saksassa Countach maksaa alkaen 2,39 miljoonaa euroa vuonna 2021 – eli noin viisi kertaa niin paljon kuin rajoitettuna eränä valmistettu Aventador Ultimae.
Se ei kuitenkaan vaikuta vähentäneen ostokiinnostusta, sillä vuoden 2021 Countachit myytiin loppuun Pebble Beachin Carweekin virallisen esittelyn yhteydessä.
Todennäköisesti Lamborghini olisi voinut jopa myydä yhtä tai toista Countachia enemmän, mutta eksklusiivisuus on edelleen valttikortti.
Tulevat vuosikymmenet osoittavat, onko uudessa painoksessa sitä, mitä tarvitaan legendaksi yltämiseen.
Auto Bild Andreas May, Jan Götze / Juha Peltonen Kuvat Automobili Lamborghini S.p.A.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Uutta Yorkshiresta
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Älykästä ilmanvaihtoa
Lisää akryyliä
Elipsonin uudet fasetit
Isot kemut lykkääntyvät
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL