Uuden version erityisvaikeutena ei ollut yksinomaan retroauton suunnittelu, vaan kuvitteleminen, miltä Countach voisi näyttää vuonna 2021. Lopputulos on enemmän kuin onnistunut!
Automobili Lamborghini S.p.A.
Lamborghini Countach: Superauton uuspainos on tulossa – kaikki yksilöt myytiin heti!
Lamborghini julkistaa 50 vuotta alkuperäisen Countachin lanseerauksen jälkeen mallin uuspainoksen, jonka V12-hybriditekniikka tuottaa 814 hevosvoimaa.
Vuonna 1971 Bertonen pääsuunnittelijan, Marcello Gandinin piirtämä Countach-superauto näki päivänvalon. Se esiteltiin yleisölle ensimmäistä kertaa Genèven autonäyttelyssä.
Alun perin sarjatuotantoa ei ollut suunnitteilla, mutta edelleen futuristisen näköinen Countach herätti yleisössä tuolloin niin paljon innostusta, että yrityksen perustaja, Ferruccio Lamborghini, rakennutti ajovalmiin prototyypin.
Lamborghini Countachin sarjatuotannosta päätettiin vain vuotta myöhemmin. Kului kuitenkin jonkin aikaa, ennen kuin ensimmäinen asiakaskappale toimitettiin vuonna 1974, koska Lamborghinilla kehitettiin samaan aikaan Lamborghini Urracoa.
Kukaan ei epäillyt, etteikö Countachista tulisi suunnittelunsa ansiosta legendaarinen. Malli pysyi valikoimassa useina versioina vuoteen 1990 – siis pitempään kuin yksikään muu Lamborghini-malli.
Uuden version ei ole tarkoitus olla vain retromalli
Vähintään yhtä tärkeä kuin Countach LPI 800-4:n voimansiirto, on tietysti sen ulkonäkö.
"Ensimmäinen Countach muokkasi Lamborghinin DNA:ta enemmän kuin yksikään toinen", selittää Mitja Borkert, Lamborghinin Centro Stilen pääsuunnittelija.
Uuden version erityisvaikeutena ei ollut yksinomaan retroauton suunnittelu, vaan kuvitteleminen, miltä Countach voisi näyttää vuonna 2021. Lopputulos on enemmän kuin onnistunut!
● Pituus 4,87 m
● Korkeus 1,14 m
● Leveys 2,10 m
● saksimalliset ovet
● "puhelintyyliset" vanteet
● kuusikulmaiset pyöräkotelot
● ei luukkulamppuja
Aloitetaan keulasta: kaikkien nykyisten Lamborghini-mallien tapaan myös Countach on terävälinjainen.
Lamborghini Aventadoriin verrattuna keula on kuitenkin selkeämmin suunniteltu. Hienovarainen Countach-teksti on sijoitettu erittäin ohueen säleikköön, mikä on kunnianosoitus Lamborghini Countach LP500:lle.
Keulassa ei ole alkuperäiselle Countachille ominaisia luukkulamppuja. Nykyaikaisten turvallisuusmääräysten vuoksi on nimittäin lähes mahdotonta saada hyväksyttyä uutta automallia varustettuna esiin kääntyvin ajovaloin.
Piensarjoina valmistettava Lamborghini ei muodosta tässä suhteessa poikkeusta. Tämän seurauksena Mitja Borkertin tiimi päätti jäljitellä alkuperäisen Countachin ulkoasua. niin sanotusti ajovalot sisään käännettyinä.
Lamborghini LPI 800-4:ssä on kapeat ajovalot, joiden alla on ohuet päiväajovalot.
Myös profiililtaan uusi Countach on täysin entisellään. Ovien takaiset suuret ilmanottoaukot, ns. NACA-kanavat, on ulotettu optisesti oviin – aivan kuten alkuperäisessä Countachissa.
Niiden yläpuolella on kunnianosoituksena uritetut elementit ("kidukset"), jotka muistuttavat hyvin varhaista Countach LP500 -mallia; uudessa Countachissa on jopa katossa "Periscopio"-ikkuna, jossa napin painalluksella läpinäkyvä katto muuttuu läpinäkymättömäksi.
Mukana ovat myös kuusikulmaiset pyöräkotelot sekä legendaariset ”puhelin-malliset” vanteet.
Uuden Countachin vannekoko on alkuperäiseen nähden tuntuvasti suurempi, sillä edessä on 20-tuumaiset ja taka-akselilla on 21-tuumaiset kiekot.
Se taas voi juontua siitä, että Countachin uusversio perustuu 2011 lähtien markkinoilla olleeseen Aventadoriin.
Countachissa on saksimalliset ovet ja hyvä niin, koska 1974-mallisessa Countachissa sellaisia sovellettiin ensi kertaa.
Periscopio-lasikatto on houkutteleva, sillä katon saa sekä läpinäkyväksi että läpinäkymättömäksi.
Automobili Lamborghini S.p.A.
Kori on hiilikuituinen ja mallin suorituskyvystä vastaa V12-hybriditekniikka.
Auto Bildin kylmät tyypit uudesta Countachista
Saksiovien avaaminen on ohjelmanumero, joka ei ainakaan ole pitkäveteinen. Autoon nouseminen ja sieltä poistuminen sujuvat pienen harjoittelun jälkeen sujuvasti.
Punainen sisäverhoilu tuo selvästi mieleen Aventadorin. Vaikka Countach ei olekaan ajovalmis show-auto, vastaa sisustus tuotantoversiota.
Ainoina eroina Siánin varusteet ja suuri kosketusnäyttö eivät ole toimivia.
Mitja Borkert kertoo:
"Saamme parhaan multimediajärjestelmän omasta konsernista, esimerkiksi puheentunnistuksen Audilta. Mutta ohjelmoimme rajapinnat uudelleen niin, että kuljettaja tuntee olevansa lentäjä."
Sisätilakorkeus riittää 185-senttiselle, mutta pitemmällä voi tulla pääntilan kanssa ahdasta.
Periscopio-lasikatto on houkutteleva, sillä katon saa sekä läpinäkyväksi että läpinäkymättömäksi. Punainen nahkaverhoilu ei kylläkään sovi jokaiseen makuun, mutta sellainen oli varhaisissa Countach-malleissa, kuten Quattrovalvolessa, ja se luo yhdessä valkoisen korivärin kanssa aitoa 1980-luvun tyyliä.
6,5-litraisen vapaasti hengittävän V12-moottorin seurana on sähkömoottori
● 6,5-litrainen vapaasti hengittävä V12: teho 780 hv ja vääntö 720 Nm
● 48 V sähkömoottori, suorakytkentävaihteisto
● Järjestelmäteho: 814 hv
● 0-100 km/h 2,8 s
● 0-200 km/h 8,6 s
● Huippunopeus: 355 km/h
● Omamassa: 1595 kg
● Teho-painosuhde: 1,95 kg/hv
i
Kun Lamborghini Countach esiteltiin, se oli ehdoton virstanpylväs paitsi visuaalisesti myös teknisesti
Toisin kuin edeltäjässään Miurassa, Countachissa V12 asennettiin pituussuuntaisesti keskelle – siitä juontuu nimitys LP ("Longitudinale Posteriore").
Alkuperäisen Countachin 3,9-litraisen V12:n 375 hv teho nousi tehokkaimpien versioiden LP5000S QV:n ja 25th Anniversary -mallin 455 hv:iin, jolloin V12 oli 5,2-litrainen ja vapaasti hengittävä.
Uusi Countach on huomattavasti tehokkaampi: 6,5-litraisen V12:n teho on 780 hv, aivan kuten uudessa Aventador Ultimae -erikoismallissa.
Sitä tukee 48 voltin sähkömoottori, joka on kytketty suoraan 7-nopeuksiseen ISR-vaihteistoon, ja sähkömoottori tuottaa 34 hv.
Järjestelmätehoa saadaan 814 hv. Tekniikka juontuu Lamborghini Sián FKP 37:stä, jota tehtiin vain 63 kappaletta, mutta sen V12 kehittää 785 hv (järjestelmäteho 819 hv).
Tarkkaan ottaen italialaiset huijaavat hieman tunnuksella LPI 800-4, koska Countachin pitäisi itse asiassa olla LPI 814-4.
Paljon olennaisempi on kuitenkin teho-painosuhde: koska 4,87 metrin pituisen ja vain 1,14 metrin korkuisen mallin kori on valmistettu hiilikuidusta, superauto painaa monimutkaisesta tekniikasta huolimatta vain 1 595 kiloa.
Se taas merkitsee teho-painosuhdetta 1,95 kg/hv.
Ei siis mikään ihme, että Countach kiihtyy nollasta sataan vain 2,8 sekunnissa ja 0–200 km/h 8,6 sekunnissa.
Huippunopeudeksi ilmoitetaan 355 km/h
Uuden Lamborghini Countachin alkaen-hinta on Saksassa 2,39 miljoonaa euroa
Uuden Countachin saa historiallisissa värisävyissä, joihin lukeutuvat Impact White -valkoinen, Giallo Countach -keltainen tai Verde Medio -vihreä.
Ellei pidä tavallisista väreistä, voi valita vapaasti nykyisestä väripaletista.
Jos mietit, miksi Countachin valmistusmäärä on rajoitettu 112 yksilöön, niin alkuperäisen Countachin tehtaan sisäinen tunnus oli LP112.
Ensimmäisten asiakkaiden odotetaan saavan Countach LPI 800-4:n vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä – ja kaikkien 112 yksilön on määrä valmistua ja olla toimitettuna asiakkaille vuonna 2022.
Saksassa Countach maksaa alkaen 2,39 miljoonaa euroa vuonna 2021 – eli noin viisi kertaa niin paljon kuin rajoitettuna eränä valmistettu Aventador Ultimae.
Se ei kuitenkaan vaikuta vähentäneen ostokiinnostusta, sillä vuoden 2021 Countachit myytiin loppuun Pebble Beachin Carweekin virallisen esittelyn yhteydessä.
Todennäköisesti Lamborghini olisi voinut jopa myydä yhtä tai toista Countachia enemmän, mutta eksklusiivisuus on edelleen valttikortti.
Tulevat vuosikymmenet osoittavat, onko uudessa painoksessa sitä, mitä tarvitaan legendaksi yltämiseen.
Auto Bild Andreas May, Jan Götze / Juha Peltonen Kuvat Automobili Lamborghini S.p.A.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Hyvä Moca
Valaise hifiäänesi
Graham Phantom III SE -äänivarsi
Koksu takabassoilla
Shanlingin R2R-dac/kuuloke-/esivahvistin
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
Puuttuva linkki
Cd-pyöritin Ranskasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi