Uuden version erityisvaikeutena ei ollut yksinomaan retroauton suunnittelu, vaan kuvitteleminen, miltä Countach voisi näyttää vuonna 2021. Lopputulos on enemmän kuin onnistunut!
Automobili Lamborghini S.p.A.
Lamborghini Countach: Superauton uuspainos on tulossa – kaikki yksilöt myytiin heti!
Lamborghini julkistaa 50 vuotta alkuperäisen Countachin lanseerauksen jälkeen mallin uuspainoksen, jonka V12-hybriditekniikka tuottaa 814 hevosvoimaa.
Vuonna 1971 Bertonen pääsuunnittelijan, Marcello Gandinin piirtämä Countach-superauto näki päivänvalon. Se esiteltiin yleisölle ensimmäistä kertaa Genèven autonäyttelyssä.
Alun perin sarjatuotantoa ei ollut suunnitteilla, mutta edelleen futuristisen näköinen Countach herätti yleisössä tuolloin niin paljon innostusta, että yrityksen perustaja, Ferruccio Lamborghini, rakennutti ajovalmiin prototyypin.
Lamborghini Countachin sarjatuotannosta päätettiin vain vuotta myöhemmin. Kului kuitenkin jonkin aikaa, ennen kuin ensimmäinen asiakaskappale toimitettiin vuonna 1974, koska Lamborghinilla kehitettiin samaan aikaan Lamborghini Urracoa.
Kukaan ei epäillyt, etteikö Countachista tulisi suunnittelunsa ansiosta legendaarinen. Malli pysyi valikoimassa useina versioina vuoteen 1990 – siis pitempään kuin yksikään muu Lamborghini-malli.
Uuden version ei ole tarkoitus olla vain retromalli
Vähintään yhtä tärkeä kuin Countach LPI 800-4:n voimansiirto, on tietysti sen ulkonäkö.
"Ensimmäinen Countach muokkasi Lamborghinin DNA:ta enemmän kuin yksikään toinen", selittää Mitja Borkert, Lamborghinin Centro Stilen pääsuunnittelija.
Uuden version erityisvaikeutena ei ollut yksinomaan retroauton suunnittelu, vaan kuvitteleminen, miltä Countach voisi näyttää vuonna 2021. Lopputulos on enemmän kuin onnistunut!
● Pituus 4,87 m
● Korkeus 1,14 m
● Leveys 2,10 m
● saksimalliset ovet
● "puhelintyyliset" vanteet
● kuusikulmaiset pyöräkotelot
● ei luukkulamppuja
Aloitetaan keulasta: kaikkien nykyisten Lamborghini-mallien tapaan myös Countach on terävälinjainen.
Lamborghini Aventadoriin verrattuna keula on kuitenkin selkeämmin suunniteltu. Hienovarainen Countach-teksti on sijoitettu erittäin ohueen säleikköön, mikä on kunnianosoitus Lamborghini Countach LP500:lle.
Keulassa ei ole alkuperäiselle Countachille ominaisia luukkulamppuja. Nykyaikaisten turvallisuusmääräysten vuoksi on nimittäin lähes mahdotonta saada hyväksyttyä uutta automallia varustettuna esiin kääntyvin ajovaloin.
Piensarjoina valmistettava Lamborghini ei muodosta tässä suhteessa poikkeusta. Tämän seurauksena Mitja Borkertin tiimi päätti jäljitellä alkuperäisen Countachin ulkoasua. niin sanotusti ajovalot sisään käännettyinä.
Lamborghini LPI 800-4:ssä on kapeat ajovalot, joiden alla on ohuet päiväajovalot.
Myös profiililtaan uusi Countach on täysin entisellään. Ovien takaiset suuret ilmanottoaukot, ns. NACA-kanavat, on ulotettu optisesti oviin – aivan kuten alkuperäisessä Countachissa.
Niiden yläpuolella on kunnianosoituksena uritetut elementit ("kidukset"), jotka muistuttavat hyvin varhaista Countach LP500 -mallia; uudessa Countachissa on jopa katossa "Periscopio"-ikkuna, jossa napin painalluksella läpinäkyvä katto muuttuu läpinäkymättömäksi.
Mukana ovat myös kuusikulmaiset pyöräkotelot sekä legendaariset ”puhelin-malliset” vanteet.
Uuden Countachin vannekoko on alkuperäiseen nähden tuntuvasti suurempi, sillä edessä on 20-tuumaiset ja taka-akselilla on 21-tuumaiset kiekot.
Se taas voi juontua siitä, että Countachin uusversio perustuu 2011 lähtien markkinoilla olleeseen Aventadoriin.
Countachissa on saksimalliset ovet ja hyvä niin, koska 1974-mallisessa Countachissa sellaisia sovellettiin ensi kertaa.
Periscopio-lasikatto on houkutteleva, sillä katon saa sekä läpinäkyväksi että läpinäkymättömäksi.
Automobili Lamborghini S.p.A.
Kori on hiilikuituinen ja mallin suorituskyvystä vastaa V12-hybriditekniikka.
Auto Bildin kylmät tyypit uudesta Countachista
Saksiovien avaaminen on ohjelmanumero, joka ei ainakaan ole pitkäveteinen. Autoon nouseminen ja sieltä poistuminen sujuvat pienen harjoittelun jälkeen sujuvasti.
Punainen sisäverhoilu tuo selvästi mieleen Aventadorin. Vaikka Countach ei olekaan ajovalmis show-auto, vastaa sisustus tuotantoversiota.
Ainoina eroina Siánin varusteet ja suuri kosketusnäyttö eivät ole toimivia.
Mitja Borkert kertoo:
"Saamme parhaan multimediajärjestelmän omasta konsernista, esimerkiksi puheentunnistuksen Audilta. Mutta ohjelmoimme rajapinnat uudelleen niin, että kuljettaja tuntee olevansa lentäjä."
Sisätilakorkeus riittää 185-senttiselle, mutta pitemmällä voi tulla pääntilan kanssa ahdasta.
Periscopio-lasikatto on houkutteleva, sillä katon saa sekä läpinäkyväksi että läpinäkymättömäksi. Punainen nahkaverhoilu ei kylläkään sovi jokaiseen makuun, mutta sellainen oli varhaisissa Countach-malleissa, kuten Quattrovalvolessa, ja se luo yhdessä valkoisen korivärin kanssa aitoa 1980-luvun tyyliä.
6,5-litraisen vapaasti hengittävän V12-moottorin seurana on sähkömoottori
● 6,5-litrainen vapaasti hengittävä V12: teho 780 hv ja vääntö 720 Nm
● 48 V sähkömoottori, suorakytkentävaihteisto
● Järjestelmäteho: 814 hv
● 0-100 km/h 2,8 s
● 0-200 km/h 8,6 s
● Huippunopeus: 355 km/h
● Omamassa: 1595 kg
● Teho-painosuhde: 1,95 kg/hv
i
Kun Lamborghini Countach esiteltiin, se oli ehdoton virstanpylväs paitsi visuaalisesti myös teknisesti
Toisin kuin edeltäjässään Miurassa, Countachissa V12 asennettiin pituussuuntaisesti keskelle – siitä juontuu nimitys LP ("Longitudinale Posteriore").
Alkuperäisen Countachin 3,9-litraisen V12:n 375 hv teho nousi tehokkaimpien versioiden LP5000S QV:n ja 25th Anniversary -mallin 455 hv:iin, jolloin V12 oli 5,2-litrainen ja vapaasti hengittävä.
Uusi Countach on huomattavasti tehokkaampi: 6,5-litraisen V12:n teho on 780 hv, aivan kuten uudessa Aventador Ultimae -erikoismallissa.
Sitä tukee 48 voltin sähkömoottori, joka on kytketty suoraan 7-nopeuksiseen ISR-vaihteistoon, ja sähkömoottori tuottaa 34 hv.
Järjestelmätehoa saadaan 814 hv. Tekniikka juontuu Lamborghini Sián FKP 37:stä, jota tehtiin vain 63 kappaletta, mutta sen V12 kehittää 785 hv (järjestelmäteho 819 hv).
Tarkkaan ottaen italialaiset huijaavat hieman tunnuksella LPI 800-4, koska Countachin pitäisi itse asiassa olla LPI 814-4.
Paljon olennaisempi on kuitenkin teho-painosuhde: koska 4,87 metrin pituisen ja vain 1,14 metrin korkuisen mallin kori on valmistettu hiilikuidusta, superauto painaa monimutkaisesta tekniikasta huolimatta vain 1 595 kiloa.
Se taas merkitsee teho-painosuhdetta 1,95 kg/hv.
Ei siis mikään ihme, että Countach kiihtyy nollasta sataan vain 2,8 sekunnissa ja 0–200 km/h 8,6 sekunnissa.
Huippunopeudeksi ilmoitetaan 355 km/h
Uuden Lamborghini Countachin alkaen-hinta on Saksassa 2,39 miljoonaa euroa
Uuden Countachin saa historiallisissa värisävyissä, joihin lukeutuvat Impact White -valkoinen, Giallo Countach -keltainen tai Verde Medio -vihreä.
Ellei pidä tavallisista väreistä, voi valita vapaasti nykyisestä väripaletista.
Jos mietit, miksi Countachin valmistusmäärä on rajoitettu 112 yksilöön, niin alkuperäisen Countachin tehtaan sisäinen tunnus oli LP112.
Ensimmäisten asiakkaiden odotetaan saavan Countach LPI 800-4:n vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä – ja kaikkien 112 yksilön on määrä valmistua ja olla toimitettuna asiakkaille vuonna 2022.
Saksassa Countach maksaa alkaen 2,39 miljoonaa euroa vuonna 2021 – eli noin viisi kertaa niin paljon kuin rajoitettuna eränä valmistettu Aventador Ultimae.
Se ei kuitenkaan vaikuta vähentäneen ostokiinnostusta, sillä vuoden 2021 Countachit myytiin loppuun Pebble Beachin Carweekin virallisen esittelyn yhteydessä.
Todennäköisesti Lamborghini olisi voinut jopa myydä yhtä tai toista Countachia enemmän, mutta eksklusiivisuus on edelleen valttikortti.
Tulevat vuosikymmenet osoittavat, onko uudessa painoksessa sitä, mitä tarvitaan legendaksi yltämiseen.
Auto Bild Andreas May, Jan Götze / Juha Peltonen Kuvat Automobili Lamborghini S.p.A.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Puren klassikkoradiot
Tehokkaasti jousitettu levysoitin Saksasta
System Audio Signature-sarja
Rauna Valhalla
Uusi Creek 4040 A
Staxin kannettava mini-dac
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN