Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä

Volvo Cars saavutti syyskuussa tärkeän merkkipaalun sähköis­tä­mis­suun­ni­tel­massaan, kun se toimitti miljoonannen lataushybridinsä asiakkaalle.

Auto Bild.Uutiset

Vol­vo on mat­kal­la koh­ti pel­käs­tään täys­säh­kö­au­to­jen val­mis­ta­mis­ta, la­taus­hyb­ri­dit ovat kui­ten­kin mer­kit­tä­vä osa yh­ti­ön kas­vua tänä päi­vä­nä.

La­taus­hyb­ri­dit muo­dos­ti­vat 23 pro­sent­tia Vol­von kan­sain­vä­li­ses­tä myyn­nis­tä vuo­den 2025 en­sim­mäi­sel­lä puo­lis­kol­la. La­taus­hyb­ri­dien vuo­si­myyn­ti on kas­va­nut lä­hes 46 000 kap­pa­lees­ta (2019) yli 177 000 kap­pa­lee­seen (2024). Myyn­tiä kiih­dyt­ti eri­tyi­ses­ti vah­va XC60- ja XC90-mal­lien ky­syn­tä kai­kil­la kol­mel­la tär­keim­mäl­lä myyn­ti­a­lu­eel­la.

XC60 oli Eu­roo­pan myy­dyin la­taus­hyb­ri­di vuon­na 2024 ja se on joh­ta­nut pre­mium-la­taus­hyb­ri­dien seg­ment­tiä kol­men edel­li­sen vuo­den ai­ka­na. Mal­li on seg­ment­tin­sä joh­ta­ja myös tänä vuon­na. Sekä XC60 et­tä XC90 uu­dis­tet­tiin vii­me vuon­na, mikä vah­vis­taa nii­den ve­to­voi­maa tär­keil­lä mark­ki­noil­la, ku­ten Ruot­sis­sa, Yh­dys­val­lois­sa ja Kii­nas­sa.

Van­kan ky­syn­nän an­si­os­ta Vol­vol­la on suu­rin la­taus­hyb­ri­dien osuus ko­ko­nais­myyn­nis­tä kaik­kien pe­rin­teis­ten pre­mium-merk­kien kes­kuu­des­sa.

“Vol­vo on si­tou­tu­nut täy­sin säh­köi­seen tu­le­vai­suu­teen, ja teem­me mat­kaa tah­dil­la, joka so­pii asi­ak­kail­lem­me. La­taus­hyb­ri­dit ovat tär­keä sil­ta asi­ak­kail­le, jot­ka ei­vät ole vie­lä val­mii­ta hank­ki­maan täys­säh­kö­au­toa”, Vol­von kau­pal­li­nen joh­ta­ja Erik Se­ve­rin­son sa­noo.

Vol­von si­säis­ten tie­to­jen mu­kaan la­taus­hyb­ri­de­jä käy­te­tään usein täys­säh­köi­se­nä eri­tyi­ses­ti kau­pun­ki­a­lu­eil­la. Kes­ki­mää­rin Vol­von la­taus­hyb­ri­dien kul­jet­ta­jat käyt­tä­vät au­to­aan il­man polt­to­moot­to­ria noin puo­let ko­ko­nai­sa­jo­a­jas­ta.

“Vaik­ka in­ves­toim­me kas­va­vaan pre­mium-täys­säh­kö­au­to­jen seg­ment­tiin, uu­dis­tam­me myös hyb­ri­de­jäm­me. Tä­män an­si­os­ta la­tau­sinf­rast­ruk­tuu­ril­le jää ai­kaa ke­hit­tyä, mikä hel­pot­taa siir­ty­mis­tä täys­säh­köi­seen maa­il­maan”, Erik Se­ve­rin­son jat­kaa.

Vol­vo on ol­lut la­taus­hyb­ri­dien joh­ta­va val­mis­ta­ja jo yli vuo­si­kym­me­nen ajan. Se jul­kis­ti en­sim­mäi­sen la­taus­hyb­ri­din­sä jo vuon­na 2012, kun se al­koi myy­dä die­sel­hyb­ri­di­ver­si­o­ta V60-far­ma­ri­mal­lis­ta. Vol­vo oli usei­den vuo­sien ajan ai­noa kan­sain­vä­li­nen au­ton­val­mis­ta­ja, joka tar­jo­si la­taus­hyb­ri­di­ver­si­on mal­lis­ton­sa jo­kai­ses­ta au­tos­ta.

Vol­vo tar­jo­aa täl­lä het­kel­lä la­taus­hyb­ri­di­ver­si­on vii­des­tä eri mal­lis­ta, jot­ka täy­den­tä­vät kuu­den täys­säh­köi­sen mal­lin va­li­koi­maa. Ta­sa­pai­noi­nen mal­lis­to an­taa Vol­vol­le stra­te­gi­sen edun, jon­ka an­si­os­ta se voi tar­jo­ta pre­mium-luo­kan säh­köis­tet­ty­jä au­to­ja eri koko- ja muo­to­luo­kis­sa asi­ak­kail­le ym­pä­ri maa­il­maa.

Kaik­kien ai­ko­jen myy­dyin Vol­vo XC60 joh­taa la­taus­hyb­ri­de­jä myös Suo­mes­sa

Vuon­na 2008 mark­ki­noil­le saa­pu­nut Vol­vo XC60 on py­sy­nyt asi­ak­kai­den suo­si­os­sa ja ve­don­nut kul­jet­ta­jiin, jot­ka ar­vos­ta­vat tur­val­li­suut­ta, kor­ke­aa laa­tua ja pre­mium-luo­kan ajo­ko­ke­mus­ta. Mal­lia on myy­ty maa­il­man­laa­jui­ses­ti yli 2,7 mil­joo­naa kap­pa­let­ta, ja se on ohit­ta­nut iko­ni­sen Vol­vo 240:n kaik­kien ai­ko­jen myy­dyim­pä­nä Vol­vo -mal­li­na.

Suo­mes­sa XC60 on ol­lut Vol­von mal­lis­ton kul­ma­ki­vi jo usei­den vuo­sien ajan. Mal­lia on myy­ty Suo­mes­sa sen his­to­ri­an ai­ka­na lä­hes 30 000 kap­pa­let­ta.

Re­kis­te­röin­ti­ti­las­to­jen mu­kaan XC60 on ol­lut vuo­den 2025 tam­mi–syys­kuun ai­ka­na yli­voi­mai­ses­ti suo­si­tuin la­dat­ta­va hyb­ri­di Suo­mes­sa: ky­sei­se­nä ajan­jak­so­na re­kis­te­röi­tiin 1 299 XC60-la­taus­hyb­ri­diä.

Mal­li­vuon­na 2026 XC60 on ko­ke­nut mer­kit­tä­viä uu­dis­tuk­sia, jot­ka si­säl­tä­vät mo­der­nim­man muo­toi­lun, in­tui­tii­vi­sem­man käyt­tö­ko­ke­muk­sen, kor­ke­am­man mu­ka­vuus­ta­son ja re­ak­tii­vi­sem­man tie­to- ja viih­de­jär­jes­tel­män. Uu­dis­tuk­set ovat edel­leen vah­vis­ta­neet sen ase­maa Suo­men mark­ki­noil­la – niin yri­ty­sau­toi­li­joi­den kuin yk­si­tyi­sa­si­ak­kai­den suo­sik­ki­na.

Au­to­bild / Vol­vo

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN