Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa

Mazda on esitellyt Japan Mobility Show 2025 -näyttelyssä kaksi konseptiautoa, Mazda Vision X-Coupen ja Mazda Vision X-Compactin.

Auto Bild.Uutiset

Maz­da Vi­si­on X-Cou­pe on ur­hei­lul­li­nen coupé, joka edus­taa "Kodo – liik­keen sie­lu" -muo­to­kie­len jat­ko­ke­hi­tys­tä. Se saa voi­man­sa plug-in-hyb­ri­di­jär­jes­tel­mäs­tä, jos­sa yh­dis­ty­vät kak­si­root­to­ri­nen tur­bo­ah­det­tu wan­kel­moot­to­ri, säh­kö­moot­to­ri ja ak­ku.

Te­hoa on 510 he­vos­voi­maa, ja ajo­neu­vo tar­jo­aa 160 km toi­min­ta­mat­kan pel­käl­lä säh­köl­lä ja jopa 800 km yh­dis­tet­ty­nä polt­to­moot­to­rin kans­sa. Li­säk­si, mik­ro­le­vis­tä joh­det­tu hii­li­neut­raa­li polt­to­ai­ne yh­dis­tet­ty­nä Maz­dan omaan CO₂:n tal­tee­not­to­tek­no­lo­gi­aan, "Maz­da Mo­bi­le Car­bon Cap­tu­re", ajo­neu­vo edis­tää il­ma­ke­hän CO₂:n vä­hen­tä­mis­tä mitä enem­män sil­lä aje­taan.

Maz­da Vi­si­on X-Com­pact on mal­li, joka on suun­ni­tel­tu sy­ven­tä­mään ih­mis­ten ja au­to­jen vä­lis­tä yh­teyt­tä yh­dis­tä­mäl­lä ih­mi­sais­ti­muk­siin pe­rus­tu­va di­gi­taa­li­nen mal­li ja em­paat­ti­nen te­ko­ä­ly.

Se toi­mii kuin lä­hei­nen kump­pa­ni ja ky­ke­nee käy­mään luon­nol­lis­ta kes­kus­te­lua sekä eh­dot­ta­maan koh­tei­ta, aut­ta­en kul­jet­ta­jaa laa­jen­ta­maan maa­il­maan­sa.

Tämä edus­taa Maz­dan vi­si­o­ta älyk­kään liik­ku­mi­sen tu­le­vai­suu­des­ta, jos­sa ajo­neu­vot ja ih­mi­set muo­dos­ta­vat tun­ne­si­teen – kuin sy­dä­mel­li­nen ih­mis­suh­de.

Li­säk­si täy­sin uu­si Maz­da CX-5 (Eu­roo­pan ver­sio) on esil­lä ylei­söl­le en­sim­mäis­tä ker­taa. Ti­la­van si­sä­ti­lan, hie­nos­tu­neen KODO-muo­toi­lun ja pa­ran­ne­tun Jin­ba It­tai -ajo­dy­na­mii­kan (yh­te­näi­syys kul­jet­ta­jan ja au­ton vä­lil­lä) an­si­os­ta tämä mal­li edus­taa uu­sin­ta ke­hi­tys­tä Maz­dan myy­dyim­mäs­sä ajo­neu­vos­sa, jota on myy­ty yli 4,5 mil­joo­naa kap­pa­let­ta³ yli 100 maas­sa ja alu­eel­la. Uu­sin mal­li on suun­ni­tel­tu Maz­da E/E Arc­hi­tec­tu­re+ -jär­jes­tel­mäl­lä, uu­del­la säh­köi­sel­lä ja elekt­ro­ni­sel­la ark­ki­teh­tuu­ril­la, joka tar­jo­aa ke­hit­ty­neen ajo­ko­ke­muk­sen.

Ma­sa­hi­ro Moro, Maz­dan toi­mi­tus­joh­ta­ja ja hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja, to­te­si: "il­maus 'Aja­mi­sen ilo ruok­kii kes­tä­vää huo­mis­ta' ku­vas­taa pait­si Maz­dan sy­vin­tä hen­keä, myös sen tu­le­vai­suu­den haas­tei­den ydin­tä. Maa­il­man­laa­jui­sen yh­tei­sen hii­li­neut­raa­lius­ta­voit­teen al­la Maz­da us­koo, et­tä aja­mi­sen ilo voi ol­la po­si­tii­vi­sen muu­tok­sen voi­ma yh­teis­kun­nal­le ja pla­nee­tal­le. Olem­me edel­leen si­tou­tu­nei­ta täyt­tä­mään nii­den toi­veet, jot­ka ra­kas­ta­vat au­to­ja ja ha­lu­a­vat jat­kaa aja­mis­ta mah­dol­li­sim­man pit­kään."

Maz­da jat­kaa "Aja­mi­sen ilon" ke­hit­tä­mis­tä "Ra­di­cal­ly Hu­man" -ar­von poh­jal­ta ja pyr­kii tar­jo­a­maan "Elä­mi­sen iloa" luo­mal­la in­nos­ta­via liik­ku­mis­ko­ke­muk­sia asi­ak­kai­den­sa jo­ka­päi­väi­seen elä­mään

Au­to­Bild / Maz­da

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liiken­ne­tur­val­lisuus on parantunut

Auto Bild.Uutiset

Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liiken­ne­tur­val­lisuus on parantunut

Auto Bild.Uutiset
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen

Auto Bild.Koeajot
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen

Auto Bild.Koeajot

Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä

Auto Bild.Uutiset

Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN