Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus

Opel esittelee uuden konseptiautonsa Corsa GSE Vision Gran Turismon, joka yhdistää ikonisen Corsa-nimen ja GSE-alabrändin suorituskyvyn.

Auto Bild.Uutiset

Au­to on suun­ni­tel­tu sekä fyy­si­sek­si näyt­te­ly­au­tok­si IAA Mo­bi­li­ty 2025 -mes­suil­le et­tä vir­tu­aa­li­sek­si ajet­ta­vak­si Gran Tu­ris­mo 7 -vi­de­o­pe­lis­sä.

Kon­sep­ti­au­tos­sa on kak­si 350 kW (476 hv) säh­kö­moot­to­ria, yk­si kum­mal­la­kin ak­se­lil­la - sen yh­teen­las­ket­tu teho on vai­kut­ta­vat 588 kW (800 hv). Jat­ku­va ne­li­ve­to pa­ran­taa ve­to­pi­toa, ajet­ta­vuut­ta ja ajo­va­kaut­ta. Yh­des­sä yk­si­vaih­tei­sen voi­man­siir­ron kans­sa Cor­sa GSE Vi­si­on Gran Tu­ris­mo kiih­tyy 0–100 km/h vain 2,0 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa hui­man 320 km/h huip­pu­no­peu­den. Li­säk­si au­to on va­rus­tet­tu te­hos­tus­toi­min­nol­la, joka tar­jo­aa li­sä­te­hoa 59 kW (80 hv) jopa nel­jän se­kun­nin ajak­si, mikä hel­pot­taa ohi­tuk­sia ra­dal­la. Kun te­hos­tus­toi­min­to on käy­tet­ty lop­puun, on se käy­tet­tä­vis­sä uu­del­leen 80 se­kun­nis­sa.

Vaik­ka au­tos­sa on 82 kWh ak­ku, sen ko­ko­nais­pai­no on vain 1170 kg. Tämä on saa­vu­tet­tu käyt­tä­mäl­lä ke­vyi­tä ma­te­ri­aa­le­ja kaut­taal­taan.

Flo­ri­an Hu­et­tl (Ope­lin toi­mi­tus­joh­ta­ja):

- Opel Cor­sa GSE Vi­si­on Gran Tu­ris­mo vie GSE-alab­rän­din uu­del­le ta­sol­le ja osoit­taa, mitä pie­ni­ko­kois­ten au­to­jen ra­ken­teel­la voi­daan saa­vut­taa. Au­to tar­jo­aa nä­ky­män tu­le­vai­suu­teen ja pu­hut­te­lee mo­nen­lai­sia au­to­har­ras­ta­jia. En­sim­mäis­tä ker­taa Opel-kon­sep­tia ei tar­vit­se vain ihail­la etääl­tä – syk­syl­lä sen voi it­se ajaa Gran Tu­ris­mo 7 -pe­lis­sä. Iko­ni­sen Cor­sa-ni­men ja GSE-suo­ri­tus­ky­vyn yh­dis­tel­mä pu­huu puo­les­taan.

Ka­zu­no­ri Ya­mauc­hi (Po­lyp­ho­ny Di­gi­ta­lin toi­mi­tus­joh­ta­ja):

- Olem­me iloi­sia saa­des­sam­me Ope­lin ta­kai­sin Gran Tu­ris­moon näin jän­nit­tä­väl­lä ja in­no­va­tii­vi­sel­la Cor­san tul­kin­nal­la. Ope­lil­la on vah­va moot­to­riur­hei­lu­pe­rin­ne, ja Cor­sa GSE Vi­si­on Gran Tu­ris­mo tu­lee var­mas­ti ole­maan suo­sit­tu GT-pe­laa­jien kes­kuu­des­sa. Odo­tam­me in­nol­la fa­nien re­ak­ti­oi­ta, kun au­to esi­tel­lään IAA Mo­bi­li­ty -ta­pah­tu­mas­sa ja myö­hem­min GT World Se­ries -ki­sas­sa Ber­lii­nis­sä.

Opel Cor­sa GSE Vi­si­on Gran Tu­ris­mo yh­dis­tää huip­pu­luo­kan suo­ri­tus­ky­vyn ja vai­kut­ta­van muo­toi­lun, joka hyö­dyn­tää STLA Small -alus­tan tar­jo­a­maa va­paut­ta. Au­ton mi­tat muis­tut­ta­vat pe­rin­teis­tä Cor­saa, mut­ta se on pe­rin­teis­tä hen­ki­lö­au­toa ma­ta­lam­pi ja le­ve­äm­pi. Ul­ko­nä­kö edus­taa Ope­lil­le omi­nais­ta roh­ke­aa ja puh­das­ta muo­to­kiel­tä tek­ni­sel­lä ot­teel­la.

Keu­las­sa esi­tel­lään uu­si ka­pea ver­sio Opel Vi­zor -il­mees­tä, jon­ka kes­kel­lä lois­taa va­lais­tu Opel-logo. Tämä logo toi­mii osa­na Opel Com­pass -muo­toi­lu­e­le­ment­tiä, joka ulot­tuu vaa­ka­suun­nas­sa va­lais­tu­jen va­lo­palk­kien kaut­ta kol­miu­lot­tei­siin la­sie­le­ment­tei­hin. Pys­ty­ak­se­li on myös va­lais­tu, ja sen lin­ja jat­kuu etu­pus­ku­ris­ta ae­ro­dy­naa­mi­ses­ti muo­toil­tuun ko­ne­pel­tiin.

Ae­ro­dy­na­miik­kaa on hi­ot­tu huo­lel­li­ses­ti, jot­ta au­to py­syy va­kaa­na suu­ris­sa no­peuk­sis­sa. Etu- ja ta­ka­lo­ka­suo­jien ae­ro­ver­hot sekä mus­tat ae­ro­li­sä­o­sat oh­jaa­vat il­ma­vir­taa te­hok­kaas­ti. Ae­ro-van­teet vä­hen­tä­vät pyö­rä­ko­te­loi­den il­man­vas­tus­ta, ja ak­tii­vi­set ta­ka­dif­fuu­so­ri ja -spoi­le­ri sää­te­le­vät down­for­cea ajo­ti­lan­teen mu­kaan. Kon­sep­ti­au­tol­le tyy­pil­li­nen yk­si­tyis­koh­tien huo­mi­oin­ti nä­kyy muun mu­as­sa vil­kuis­sa, jot­ka on pii­lo­tet­tu lo­ka­suo­jiin ja to­teu­tet­tu ohui­na va­lo­nau­hoi­na. Kol­mi­o­mai­set muo­toi­lu­e­le­men­tit, jot­ka viit­taa­vat Opel Man­ta 400 -ral­li­au­toon, tois­tu­vat van­teis­sa, kat­tos­poi­le­ris­sa ja tur­va­kaa­ris­sa. Bils­tein-is­kun­vai­men­ti­met pa­ran­ta­vat ajo­tun­tu­maa ja pi­toa.

Cor­sa GSE Vi­si­on Gran Tu­ris­mo on uu­sin luku Opel-kon­sep­ti­au­to­jen pit­käs­sä his­to­ri­as­sa. Opel oli en­sim­mäi­nen eu­roop­pa­lai­nen au­ton­val­mis­ta­ja, joka esit­te­li kon­sep­ti­au­ton – Ex­pe­ri­men­tal GT:n – jo vuon­na 1965. Nyt, 60 vuot­ta myö­hem­min, Opel rik­koo jäl­leen ra­jo­ja esit­te­le­mäl­lä fyy­si­sen kon­sep­ti­au­ton, joka on sa­mal­la ajet­ta­vis­sa di­gi­taa­li­ses­sa muo­dos­sa Gran Tu­ris­mo 7 -pe­lis­sä. Au­to yh­dis­tää Ope­lil­le tär­ke­ät tee­mat: vah­van moot­to­riur­hei­lu­pe­rin­nön, iko­ni­sen Cor­sa-ni­men ja tu­le­vai­suu­den säh­köi­sen GSE-mal­lis­ton. Se ki­teyt­tää GSE-alab­rän­din dy­naa­mi­suu­den ja pak­kaa sen täys­säh­köi­seen, suo­ri­tus­ky­kyi­seen pie­neen au­toon.

Au­to­bild / Opel

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault

Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähkö­pa­ket­ti­autot

Auto Bild.Uutiset

Renault

Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähkö­pa­ket­ti­autot

Auto Bild.Uutiset

Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu

Auto Bild.Uutiset

Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu

Auto Bild.Uutiset

Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU