Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio

Toyota julkisti maanantaina täysin uuden Hiluxin, joka on yhdeksäs sukupolvi maail­man­laa­jui­sesta ikonista vahvuudelle, luotettavuudelle ja kestävyydelle.

Auto Bild.Uutiset

Uu­den mal­lin myö­tä le­gen­daa­ri­nen lava-au­to siir­tyy säh­köis­te­tyn voi­man ai­ka­kau­teen, nou­dat­ta­en To­yo­tan Mul­ti­path-fi­lo­so­fi­aa: mu­ka­na on en­sim­mäi­nen täys­säh­kö­mal­li sekä vety-polt­to­ken­no­ver­sio, mo­lem­mat nol­la­pääs­töi­siä. Mul­ti­path-fi­lo­so­fi­an kes­ki­ös­sä on tun­nis­taa, et­tei yk­si rat­kai­su sovi kai­kil­le asi­ak­kail­le ja kaik­kiin olo­suh­tei­siin. Tä­män vuok­si uu­si Hi­lux tuo mu­ka­naan laa­jan va­li­koi­man vaih­to­eh­to­ja eri tar­pei­siin ja mark­ki­noil­le. Hyb­rid 48V sekä die­sel- ja ben­sii­ni­moot­to­rit kuu­lu­vat laa­jem­paan eu­roop­pa­lai­seen mal­lis­toon, jo­ten Hi­lu­xil­la on enem­män voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­ja kuin mil­lään muul­la To­yo­ta-mal­lil­la. Laa­tu, kes­tä­vyys ja luo­tet­ta­vuus py­sy­vät edel­leen­kin kes­kei­se­nä osa­na Hi­lu­xia; omi­nai­suu­det, jot­ka ovat teh­neet sii­tä maa­il­man suo­si­tuim­man lava-au­ton.

Uu­det ajo- ja tur­val­li­suu­so­mi­nai­suu­det

Uu­si Hi­lux on muo­toil­tu ”Tough and Agi­le” -tee­man mu­kai­ses­ti, ja se il­men­tää voi­ma­kas­ta il­met­tä, jon­ka etuo­san mit­ta­suh­teet ovat saa­neet ins­pi­raa­ti­on­sa ja­pa­ni­lais­ten su­mo­pai­ni­joi­den vah­vas­ta asen­nos­ta. Keu­las­sa on uu­det ajo­va­lot, joi­ta yh­dis­tää kes­kel­lä ole­va palk­ki, jos­sa TO­YO­TA-nimi on klas­si­ses­ti esil­lä. Täys­säh­kö­mal­lis­sa il­man­vas­tus­ta on pa­ran­net­tu pois­ta­mal­la pe­rin­tei­nen mas­ki ja asen­ta­mal­la ae­ro­dy­naa­mi­sem­mat ke­vyt­me­tal­li­van­teet. Kai­kis­sa ver­si­ois­sa on uu­te­na mm. uu­si la­van as­kel­ma ja uu­dis­tet­tu si­vu­as­kel­ma.

Uu­den su­ku­pol­ven myö­tä Hi­lux siir­tyy hyö­dyn­tä­mään yh­tä ko­ri­mal­lia – Doub­le Cab – asi­ak­kai­den toi­vei­den mu­kai­ses­ti. Si­sä­ti­lois­sa ko­ros­tuu ko­ko­nais­val­tai­ses­ti ko­hon­nut laa­dun tun­tu, jo­hon on otet­tu vai­kut­tei­ta uu­des­ta To­yo­ta Land Crui­se­ris­ta. Kes­ki­kon­so­lin uu­si muo­toi­lu on vaa­ka­suun­tai­nen, ja sii­nä on 12,3-tuu­mai­nen, rää­tä­löi­tä­vä di­gi­taa­li­mit­ta­ris­to ja kes­ki­kon­so­lin mul­ti­me­dia-kos­ke­tus­näyt­tö, jon­ka koko on jopa 12,3 tuu­maa.

Kaik­ki ne­li­ve­don ja maas­to­a­jon hal­lin­ta­lait­teet on kes­ki­tet­ty help­po­käyt­töi­syy­den vuok­si. Täys­säh­kö­mal­lis­sa on yh­den liik­keen säh­köi­nen vaih­teen­va­lit­sin. Lii­tet­tä­vyy­den ta­kaa­mi­sek­si Hi­lu­xis­sa on mo­bii­li­lait­tei­den lan­ga­ton la­tu­ri ja uu­det USB-por­tit ta­ka­mat­kus­ta­jil­le.

Uu­den Hi­lu­xin omis­ta­jat voi­vat käyt­tää yh­dis­tet­tä­vyys­pal­ve­lui­ta My­To­yo­ta-so­vel­luk­sen kaut­ta, mikä on kä­te­vää sekä yk­si­tyis- et­tä yri­tys­käyt­tä­jil­le. Yri­tys­ten ka­lus­to­pääl­li­köt voi­vat tar­kas­tel­la jopa 10 ajo­neu­von tie­to­ja, ku­ten si­jain­tia, polt­to­ai­ne­ta­so­ja ja säh­kö­au­ton la­taus­ti­laa sekä ajon ana­ly­tiik­kaa, ku­ten mat­ka­his­to­ri­aa.

Tämä on myös en­sim­mäi­nen Hi­lux, jos­sa on säh­köi­nen oh­jaus­te­hos­tin. Sen etui­na on suo­ra­vii­vai­sem­pi oh­jaus, hel­pom­pi kä­si­tel­tä­vyys ja pie­nem­pi ris­ki oh­jaus­pyö­rän is­kuil­le etu­pyö­rän osu­es­sa ki­veen tai muu­hun maas­to­es­tee­seen.

Hi­lu­xin To­yo­ta T-Mate -tur­val­li­suus- ja ajo­a­vus­tin­jär­jes­tel­män omi­nai­suuk­sia on laa­jen­net­tu mer­kit­tä­väs­ti. Uu­si mal­li on saa­ta­vil­la (va­rus­te­ta­sos­ta ja mark­ki­nas­ta riip­pu­en) mo­nil­la uu­sil­la ja pa­ran­ne­tuil­la toi­min­noil­la, mu­kaan lu­kien To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­sen laa­jen­nus: hi­taan ajon kiih­dy­tyk­sen tur­va­jär­jes­tel­mä Low Speed Ac­ce­le­ra­ti­on Sup­p­res­si­on, en­na­koi­va ajo­a­vus­tin Pro­ac­ti­ve Dri­ving As­sist ja hä­tä­py­säy­tys­jär­jes­tel­mä Emer­gen­cy Dri­ving Stop Sys­tem. Uu­det OTA-päi­vi­tyk­set mah­dol­lis­ta­vat sau­mat­to­mat oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­set.

Mui­ta uu­sia omi­nai­suuk­sia ovat mm. kuol­leen kul­man va­roi­tin, tur­val­li­sen ajo­neu­vos­ta pois­tu­mi­sen avus­tin ja kul­jet­ta­jan tark­kaa­vai­suu­den val­von­ta­jär­jes­tel­mä.

 

Täys­säh­köi­se­nä

Täys­säh­köi­sen voi­ma­lin­jan käyt­töö­not­to on mer­kit­tä­vä in­no­vaa­tio Hi­lu­xil­le, ei­kä sen kans­sa ole teh­ty komp­ro­mis­se­ja laa­dun, kes­tä­vyy­den tai luo­tet­ta­vuu­den suh­teen.

Eri­tyi­ses­ti fleet-asi­ak­kai­ta kiin­nos­taa lava-au­to, joka yh­dis­tää nol­la­pääs­töi­sen suo­ri­tus­ky­vyn ar­jen käy­tän­nöl­li­syy­teen, tin­ki­mät­tö­mään laa­tuun, luo­tet­ta­vuu­teen ja maas­to-omi­nai­suuk­siin. Ti­ka­puu­run­ko on edel­leen Hi­lu­xin tun­nu­so­mai­nen alus­ta­ra­ken­ne, ja se on suun­ni­tel­tu maas­to­a­joon – mu­kaan lu­kien eri­tyi­set rat­kai­sut akun suo­jaa­mi­sek­si vau­ri­oil­ta ja ve­del­tä. Kah­luu­sy­vyys on sama 700 mm kuin ny­kyi­ses­sä polt­to­moot­to­ri­mal­lis­sa.

Hi­lux EV hyö­dyn­tää Mul­ti-Ter­rain Se­lect -jär­jes­tel­mää, joka mu­kaut­taa ajo­neu­von suo­ri­tus­ky­kyä eri maas­toi­hin jar­ru- ja vään­tö­mo­ment­ti­oh­jauk­sel­la, vas­ta­ten hi­das­ta ne­li­ve­toa pe­rin­tei­ses­sä ajo­neu­vos­sa.

Voi­ma­lin­jas­sa on 59,2 kWh li­tiu­mi­o­ni­ak­ku (brut­to) ja säh­kö­moot­to­rit sekä etu- et­tä taka-ak­se­lil­la. Ne tar­jo­a­vat py­sy­vän ne­li­ve­don, eteen 205 Nm ja taak­se 268,6 Nm vään­töä. En­nak­ko­tie­dot: 715 kg kan­ta­vuus, 1 600 kg ve­to­ky­ky ja WLTP-toi­min­ta­mat­ka noin 240 km. To­yo­ta ta­voit­te­lee luok­kan­sa pa­ras­ta la­taus­ky­kyä, joka mi­ni­moi py­säh­dyk­sis­sä ole­mi­sen ajan.

 

Hi­lux Hyb­rid 48V

Hyb­rid 48V -ke­vyt­hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja esi­tel­tiin ny­kyi­ses­sä Hi­lu­xis­sa vuon­na 2025 ja sii­tä tu­lee uu­den su­ku­pol­ven vo­lyy­mi­mal­li Eu­roo­pas­sa. Tuo­tan­to al­kaa ke­vääl­lä 2026. Jär­jes­tel­mäs­sä on säh­kö­moot­to­ri­ge­ne­raat­to­ri, DC-DC-muun­nin ja 48V li­tiu­mi­o­ni­ak­ku, joka on si­joi­tet­tu ta­ka­penk­kien al­le, jol­loin si­sä­ti­lat ei­vät pie­ne­ne. To­yo­tan maa­il­man­luo­kan hyb­ri­di­o­saa­mi­sen an­si­os­ta jär­jes­tel­mä tu­kee 2,8-lit­rais­ta die­sel­moot­to­ria tar­jo­ten peh­me­än, hil­jai­sen ja hie­nos­tu­neen ajo­ko­ke­muk­sen sekä maan­tiel­lä et­tä maas­tos­sa. Ajo­mu­ka­vuu­den pa­ran­nus tun­tuu eri­tyi­ses­ti liik­keel­le­läh­dös­sä ja kiih­dy­tyk­ses­sä.

Kan­ta­vuus säi­lyy eri­no­mai­se­na: jopa 1 000 kg kuor­ma ja 3 500 kg jar­rul­li­sen pe­rä­vau­nun ve­to­mas­sa.

Hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan kom­po­nen­tit on suun­ni­tel­tu kes­tä­mään vaa­ti­via olo­suh­tei­ta. Moot­to­ri­ge­ne­raat­to­ri on si­joi­tet­tu kor­ke­al­le moot­to­ri­ti­las­sa, jo­ten ajo­neu­von 700 mm kah­luu­sy­vyys säi­lyy. Maas­to-omi­nai­suuk­sia pa­ran­taa Mul­ti-Ter­rain Se­lect -jär­jes­tel­mä, jon­ka avul­la kul­jet­ta­ja voi ai­na va­li­ta eri alus­toil­le so­pi­vim­man ajo­ti­lan. Maas­to­ka­me­ra­jär­jes­tel­mä Mul­ti-Ter­rain Mo­ni­tor aut­taa ajo­neu­von si­joit­te­lus­sa haas­ta­vis­sa olo­suh­teis­sa. Ym­pä­ris­tön 360° ka­me­ra tu­kee py­sä­köin­tiä ja tark­kaa ajoa.

 

Tu­los­sa myös polt­to­ken­no­voi­ma­lin­ja

Tu­le­vai­suu­des­sa tuo­tan­toon on tu­los­sa myös vety­polt­to­ken­no­jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tu ver­sio. Polt­to­ken­no-Hi­lux osoit­taa To­yo­tan si­tou­tu­mis­ta ve­dyn mah­dol­li­suuk­siin puh­taa­na ener­gi­a­läh­tee­nä ja vauh­dit­taa laa­jem­paa ve­ty­e­ko­sys­tee­mien ja inf­rast­ruk­tuu­rin käyt­töö­not­toa Eu­roo­pas­sa.

Suo­men ai­ka­tau­lut

Täys­säh­kö­mal­lin myyn­ti käyn­nis­tyy jou­lu­kuus­sa ja toi­mi­tuk­set al­ka­vat ke­vääl­lä 2026. Ke­vyt­hyb­ri­di­die­sel­mal­lin myyn­ti al­kaa ke­säl­lä ja toi­mi­tuk­set ajoit­tu­vat syk­syl­le 2026.

Au­to­bild / To­yo­ta

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut

Auto Bild.Uutiset

Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut

Auto Bild.Uutiset

Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa

Auto Bild.Uutiset

Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa

Auto Bild.Uutiset

Kiina­lais­val­mistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat

Auto Bild.Uutiset

Kiina­lais­val­mistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN