Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää
Tilastot osoittavat, että liikenneonnettomuudet lisääntyvät kesäkuukausina.
Rauhallinen ajaminen on tärkeää vuoden jokaisena päivänä, mutta voit huomioida tiettyjä asioita autossasi onnettomuusriskin pienentämiseksi. Rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö Jarkko Jalava kertoo kolme tärkeää toimenpidettä, jotka monet kuljettajat jättävät huomiotta.
Tilastokeskuksen tietojen mukaan liikenneonnettomuuksia tapahtuu Suomessa enemmän kesäkuukausina, vaikka tieolosuhteet ja näkyvyys ovat yleensä paremmat. Toukokuussa ja elokuussa 2024 Suomen teillä tapahtui viime vuonna eniten henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia.
Miksi onnettomuudet ovat yleisempiä kesällä
Merkittävä syy on liikenteen huomattava kasvu ja tietöiden lisääntyminen kesällä. Samaan aikaan useat usein huomiotta jätetyt tekijät voivat vaikuttaa sekä ajokykyyn että autosi vakauteen.
Jarkko Jalava Vianorilta kertoo kolme tärkeää vinkkiä turvallisempaan kesäajoon:
1. Oikea rengaspaine – yksinkertainen mutta tärkeä tarkistus
Täyteen pakatulla autolla matkustettaessa rengaspaineiden tarkistaminen on entistäkin tärkeämpää:
"Renkaat ovat ainoa kosketuspiste autosi ja tien välillä. Raskaita kuormia kuljetettaessa tarvitaan korkeampaa rengaspainetta. Muuten jarrutusmatkat pitenevät ja autoa on vaikeampi hallita varsinkin äkillisissä ohjausliikkeissä", Jalava selittää.
Suositellut rengaspaineet löytyvät yleensä kuljettajan oven sisällä olevasta tarrasta tai polttoainesäiliön korkista. Jos erityistä suositusta ei ole saatavilla, paineen nostaminen 0,2 baarilla on hyvä yleissääntö. Tarkista rengaspaineet aina renkaiden matkan alussa ollessa kylmät. Monet huoltoasemat ja autohuoltamot tarjoavat ilmaisia rengaspaineiden tarkastuksia.
"Alhainen rengaspaine heikentää sekä ohjausta että vakautta, ja lisää polttoaineenkulutusta sekä renkaan räjähdysriskiä. Moni unohtaa tarkistaa rengaspaineensa – vaikka se on nopeaa, helppoa ja ilmaista."
2. Pyörien suuntaus – tasaisempaa ajoa varten
Virheellinen pyörien suuntaus vaikuttaa autosi ajettavuuteen enemmän kuin uskotkaan. Huono suuntaus voi heikentää pitoa, saada ajoneuvon puoltamaan toiselle puolelle ja saada sen tuntumaan epävakaalta mutkissa. Se voi myös vaikeuttaa auton hallintaa äkillisen jarrutuksen aikana.
"Pyörien virheellinen suuntaus on ehkä unohdetuin turvallisuusriski. Monet kuljettajat tottuvat epävakaaseen ajokokemukseen eivätkä ymmärrä, että ohjauskulmien tarkastus ja säätö on tarpeen. Sen korjaamisella on yleensä huomattava ero – auto kulkee suoremmin, tuntuu vakaammalta ja vaatii vähemmän vaivaa käsitellä. Se lisää myös sekä kuljettajan että matkustajien mukavuutta”, Jalava sanoo
Pyörien suuntausta ei voi korjata itse, vaan sinun on käännyttävä asiantuntijoiden puoleen. Jos et ole varma, ovatko pyöräsi oikein kohdistettu, tarkista ne epätasaisen kulumisen varalta tai varaa ammattimainen ohjauskulmien tarkastus ja säätö.
Turvallisuusnäkökulman lisäksi huono pyörien suuntaus lyhentää myös renkaiden käyttöikää ja lisää polttoaineenkulutusta:
"Renkaat kuluvat epätasaisesti, mikä voi saada auton kuluttamaan enemmän polttoainetta. Joten ohjauskulmien säätö on sekä turvallisuuskysymys että mahdollisuus säästää kustannuksissa."
3. Ilmastointi – ei vain mukavuuskysymys
Ilmastointijärjestelmäsi tarvitsee säännöllistä huoltoa pysyäkseen tehokkaana kuumina kesäpäivinä. Tavallinen määräaikaishuolto ei kuitenkaan useinkaan sisällä ilmastointihuoltoa (kuten kylmäaineen täyttöä), vaikka monet kuljettajat niin virheellisesti olettavat.
"Kun kylmäainetasot alkavat olla matalalla, jäähdytysteho heikkenee vähitellen. Kuumina päivinä tämä voi vaikuttaa kuljettajan keskittymiseen, mikä puolestaan vaarantaa liikenneturvallisuutta. Ilmastointijärjestelmän huolto ennen kesää ei ainoastaan pidä autoasi viileänä ja mukavana, vaan auttaa myös pysymään valppaana ratin takana", Jalava sanoo.
Muita tarkastettavia asioita ennen rattiin tarttumista
Edellä mainittujen pääkohtien lisäksi on tärkeää tarkistaa vielä muutama asia ennen kesäteille lähtöä:
Urasyvyys: Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 mm, mutta pito ja turvallisuus alkavat heikentyä jo ennen kuin tämä raja saavutetaan. Jos urasyvyys on alle 4 mm, vesiliirron riski kasvaa merkittävästi.
Nesteet: Tarkista välttämättömien nesteiden, kuten moottoriöljyn, jarrunesteen, jäähdytysnesteen ja tuulilasinpesunesteen määrät.
Valaistus: Varmista, että kaikki valot toimivat – ajovalot, takavalot, vilkut ja jarruvalot – jotta olet muiden tienkäyttäjien havaittavissa.
Näkyvyys: Pidä tuulilasin sisäpuoli puhtaana huurtumisen estämiseksi. Tarkista myös, että tuulilasinpyyhkimet ovat hyvässä kunnossa, sillä ne kuluvat usein talven aikana.
AutoBild / Vianor
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
Pilvin pimein
70-luvun tunnelmaa
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL