Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Tilastot osoittavat, että liiken­ne­on­net­to­muudet lisääntyvät kesäkuukausina.

Auto Bild.Uutiset

Rau­hal­li­nen aja­mi­nen on tär­ke­ää vuo­den jo­kai­se­na päi­vä­nä, mut­ta voit huo­mi­oi­da tiet­ty­jä asi­oi­ta au­tos­sa­si on­net­to­muus­ris­kin pie­nen­tä­mi­sek­si. Ren­gas- ja au­to­huol­to­ket­ju Vi­a­no­rin au­to­huol­lon pääl­lik­kö Jark­ko Ja­la­va ker­too kol­me tär­ke­ää toi­men­pi­det­tä, jot­ka mo­net kul­jet­ta­jat jät­tä­vät huo­mi­ot­ta.

Ti­las­to­kes­kuk­sen tie­to­jen mu­kaan lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sia ta­pah­tuu Suo­mes­sa enem­män ke­sä­kuu­kau­si­na, vaik­ka tie­o­lo­suh­teet ja nä­ky­vyys ovat yleen­sä pa­rem­mat. Tou­ko­kuus­sa ja elo­kuus­sa 2024 Suo­men teil­lä ta­pah­tui vii­me vuon­na eni­ten hen­ki­lö­va­hin­koi­hin joh­ta­nei­ta on­net­to­muuk­sia.

Mik­si on­net­to­muu­det ovat ylei­sem­piä ke­säl­lä

Mer­kit­tä­vä syy on lii­ken­teen huo­mat­ta­va kas­vu ja tie­töi­den li­sään­ty­mi­nen ke­säl­lä. Sa­maan ai­kaan use­at usein huo­mi­ot­ta jä­te­tyt te­ki­jät voi­vat vai­kut­taa sekä ajo­ky­kyyn et­tä au­to­si va­kau­teen.

Jark­ko Ja­la­va Vi­a­no­ril­ta ker­too kol­me tär­ke­ää vink­kiä tur­val­li­sem­paan ke­sä­a­joon:

1. Oi­kea ren­gas­pai­ne – yk­sin­ker­tai­nen mut­ta tär­keä tar­kis­tus

Täy­teen pa­ka­tul­la au­tol­la mat­kus­tet­ta­es­sa ren­gas­pai­nei­den tar­kis­ta­mi­nen on en­tis­tä­kin tär­ke­äm­pää:

"Ren­kaat ovat ai­noa kos­ke­tus­pis­te au­to­si ja tien vä­lil­lä. Ras­kai­ta kuor­mia kul­je­tet­ta­es­sa tar­vi­taan kor­ke­am­paa ren­gas­pai­net­ta. Muu­ten jar­ru­tus­mat­kat pi­te­ne­vät ja au­toa on vai­ke­am­pi hal­li­ta var­sin­kin äkil­li­sis­sä oh­jaus­liik­keis­sä", Ja­la­va se­lit­tää.

Suo­si­tel­lut ren­gas­pai­neet löy­ty­vät yleen­sä kul­jet­ta­jan oven si­säl­lä ole­vas­ta tar­ras­ta tai polt­to­ai­ne­säi­li­ön kor­kis­ta. Jos eri­tyis­tä suo­si­tus­ta ei ole saa­ta­vil­la, pai­neen nos­ta­mi­nen 0,2 baa­ril­la on hyvä yleis­sään­tö. Tar­kis­ta ren­gas­pai­neet ai­na ren­kai­den mat­kan alus­sa ol­les­sa kyl­mät. Mo­net huol­to­a­se­mat ja au­to­huol­ta­mot tar­jo­a­vat il­mai­sia ren­gas­pai­nei­den tar­kas­tuk­sia.

"Al­hai­nen ren­gas­pai­ne hei­ken­tää sekä oh­jaus­ta et­tä va­kaut­ta, ja li­sää polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta sekä ren­kaan rä­jäh­dys­ris­kiä. Moni unoh­taa tar­kis­taa ren­gas­pai­neen­sa – vaik­ka se on no­pe­aa, help­poa ja il­mais­ta."

2. Pyö­rien suun­taus – ta­sai­sem­paa ajoa var­ten

Vir­heel­li­nen pyö­rien suun­taus vai­kut­taa au­to­si ajet­ta­vuu­teen enem­män kuin us­kot­kaan. Huo­no suun­taus voi hei­ken­tää pi­toa, saa­da ajo­neu­von puol­ta­maan toi­sel­le puo­lel­le ja saa­da sen tun­tu­maan epä­va­kaal­ta mut­kis­sa. Se voi myös vai­keut­taa au­ton hal­lin­taa äkil­li­sen jar­ru­tuk­sen ai­ka­na.

"Pyö­rien vir­heel­li­nen suun­taus on eh­kä unoh­de­tuin tur­val­li­suus­ris­ki. Mo­net kul­jet­ta­jat tot­tu­vat epä­va­kaa­seen ajo­ko­ke­muk­seen ei­vät­kä ym­mär­rä, et­tä oh­jaus­kul­mien tar­kas­tus ja sää­tö on tar­peen. Sen kor­jaa­mi­sel­la on yleen­sä huo­mat­ta­va ero – au­to kul­kee suo­rem­min, tun­tuu va­kaam­mal­ta ja vaa­tii vä­hem­män vai­vaa kä­si­tel­lä. Se li­sää myös sekä kul­jet­ta­jan et­tä mat­kus­ta­jien mu­ka­vuut­ta”, Ja­la­va sa­noo

Pyö­rien suun­taus­ta ei voi kor­ja­ta it­se, vaan si­nun on kään­nyt­tä­vä asi­an­tun­ti­joi­den puo­leen. Jos et ole var­ma, ovat­ko pyö­rä­si oi­kein koh­dis­tet­tu, tar­kis­ta ne epä­ta­sai­sen ku­lu­mi­sen va­ral­ta tai va­raa am­mat­ti­mai­nen oh­jaus­kul­mien tar­kas­tus ja sää­tö.

Tur­val­li­suus­nä­kö­kul­man li­säk­si huo­no pyö­rien suun­taus ly­hen­tää myös ren­kai­den käyt­töi­kää ja li­sää polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta:

"Ren­kaat ku­lu­vat epä­ta­sai­ses­ti, mikä voi saa­da au­ton ku­lut­ta­maan enem­män polt­to­ai­net­ta. Jo­ten oh­jaus­kul­mien sää­tö on sekä tur­val­li­suus­ky­sy­mys et­tä mah­dol­li­suus sääs­tää kus­tan­nuk­sis­sa."

3. Il­mas­toin­ti – ei vain mu­ka­vuus­ky­sy­mys

Il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä­si tar­vit­see sään­nöl­lis­tä huol­toa py­sy­äk­seen te­hok­kaa­na kuu­mi­na ke­sä­päi­vi­nä. Ta­val­li­nen mää­rä­ai­kais­huol­to ei kui­ten­kaan usein­kaan si­säl­lä il­mas­toin­ti­huol­toa (ku­ten kyl­mä­ai­neen täyt­töä), vaik­ka mo­net kul­jet­ta­jat niin vir­heel­li­ses­ti olet­ta­vat.

 "Kun kyl­mä­ai­ne­ta­sot al­ka­vat ol­la ma­ta­lal­la, jääh­dy­tys­te­ho heik­ke­nee vä­hi­tel­len. Kuu­mi­na päi­vi­nä tämä voi vai­kut­taa kul­jet­ta­jan kes­kit­ty­mi­seen, mikä puo­les­taan vaa­ran­taa lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta. Il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­män huol­to en­nen ke­sää ei ai­no­as­taan pidä au­to­a­si vii­le­ä­nä ja mu­ka­va­na, vaan aut­taa myös py­sy­mään valp­paa­na ra­tin ta­ka­na", Ja­la­va sa­noo.

Mui­ta tar­kas­tet­ta­via asi­oi­ta en­nen rat­tiin tart­tu­mis­ta

Edel­lä mai­nit­tu­jen pää­koh­tien li­säk­si on tär­ke­ää tar­kis­taa vie­lä muu­ta­ma asia en­nen ke­sä­teil­le läh­töä:

Ura­sy­vyys: Lain mu­kaan ke­sä­ren­kai­den ura­sy­vyy­den on ol­ta­va vä­hin­tään 1,6 mm, mut­ta pito ja tur­val­li­suus al­ka­vat hei­ken­tyä jo en­nen kuin tämä raja saa­vu­te­taan. Jos ura­sy­vyys on al­le 4 mm, ve­si­liir­ron ris­ki kas­vaa mer­kit­tä­väs­ti.

Nes­teet: Tar­kis­ta vält­tä­mät­tö­mien nes­tei­den, ku­ten moot­to­ri­öl­jyn, jar­ru­nes­teen, jääh­dy­tys­nes­teen ja tuu­li­la­sin­pe­su­nes­teen mää­rät.

Va­lais­tus: Var­mis­ta, et­tä kaik­ki va­lot toi­mi­vat – ajo­va­lot, ta­ka­va­lot, vil­kut ja jar­ru­va­lot – jot­ta olet mui­den tien­käyt­tä­jien ha­vait­ta­vis­sa.

Nä­ky­vyys: Pidä tuu­li­la­sin si­sä­puo­li puh­taa­na huur­tu­mi­sen es­tä­mi­sek­si. Tar­kis­ta myös, et­tä tuu­li­la­sin­pyyh­ki­met ovat hy­väs­sä kun­nos­sa, sil­lä ne ku­lu­vat usein tal­ven ai­ka­na.

Au­to­Bild / Vi­a­nor

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep

Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli

Auto Bild.Uutiset
Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep

Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin

Auto Bild.Uutiset
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Stellantis

Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Stellantis

Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU