Uusi ennätys: autoilusta kerättiin veroja Suomessa huippusumma – samaan aikaan tiet rapistuvat

Tieliikenne tuotti Suomen verottajalle viime vuonna ennätysmäärän verotuloja.

Auto Bild.Uutiset

Tie­lii­ken­tees­tä ke­rät­tiin vii­me vuon­na ve­ro­tu­lo­ja en­nä­tys­mää­rä, eli jo noin 8,4 mil­jar­dia eu­roa, ker­to­vat ve­rot­ta­jan ti­las­tot. Kaik­ki­aan ve­ro­ker­ty­mä kas­voi vuo­den 2018 osal­ta noin 70 mil­joo­nal­la eu­rol­la edel­li­seen eli vuo­teen ver­rat­tu­na.

Suu­rin tie­lii­ken­teen ve­ro­pot­ti ke­rä­tään täl­lä het­kel­lä polt­to­ai­ne­ve­rol­la, jon­ka ker­ty­mä oli vii­me vuon­na lä­hes 3,0 mil­jar­dia eu­roa. Polt­to­ai­ne­ve­ro­ker­ty­mä on ve­ron ko­ro­tus­ten ta­kia täl­lä vuo­si­kym­me­nel­lä kas­va­nut, vaik­ka polt­to­ai­neen ko­ko­nais­myyn­ti on vii­me vuo­si­na pie­nen­ty­nyt ajo­neu­vo­jen ener­gi­a­te­hok­kuu­den pa­ran­tu­es­sa.

Vuo­sit­tain pe­rit­tä­vän ajo­neu­vo­ve­ron ker­ty­mä on kas­va­nut vii­me vuo­si­na. Ajo­neu­vo­ve­ron pe­rus­ve­roa ke­rät­tiin vii­me vuon­na hen­ki­lö­au­toil­ta noin 650 mil­joo­naa eu­roa, ja käyt­tö­voi­ma­ve­roa eli ns. die­sel­ve­roa noin 300 mil­joo­naa eu­roa. Niis­tä ker­tyy yh­teen­sä siis lä­hes mil­jar­di eu­roa.

Noin vii­den­nes hen­ki­lö­au­to­lii­ken­teen ve­rois­ta ke­rä­tään au­ton han­kin­nan yh­tey­des­sä pe­rit­tä­vä­nä au­to­ve­ro­na, jota val­tio ke­rä­si vii­me vuon­na noin 1,0 mil­jar­dia. Au­to­ve­ron tuot­to kas­voi sel­väs­ti, sil­lä en­si­re­kis­te­röin­tien mää­rä oli vii­me vuon­na suh­teel­li­sen kor­kea ja li­säk­si maa­han tuo­tiin en­nä­tys­mää­rä käy­tet­ty­jä au­to­ja.

Sa­mal­la kas­voi myös Suo­men au­to­kan­nan kes­ki-ikä, joka on kas­va­nut yh­tä­jak­soi­ses­ti jo yli kym­me­nen vuo­den ajan. Tyy­pil­li­sel­lä vaa­ti­mat­to­man yk­si­tyis­käyt­töi­sen hen­ki­lö­au­ton 14000 ki­lo­met­rin vuo­sit­tai­sel­la ajo­mää­räl­lä pelk­kiin au­toi­lun eri­kois­ve­roi­hin me­nee siis ku­lut­ta­jal­ta il­man ar­von­li­sä­ve­ro­a­kin jo noin 1400 eu­roa vuo­des­sa. Ja ar­von­li­sä­ve­ro­han liit­tyy kaik­keen au­toi­lus­sa, mikä tie­ten­kin tun­tuu myös au­toi­li­jan kuk­ka­ros­sa.

Au­to­a­lan tie­do­tus­kes­kuk­sen mu­kaan tie­lii­ken­teen ve­ro­tus on Suo­mes­sa kan­sain­vä­li­ses­ti­kin mi­tat­tu­na kor­ke­aa. Hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­to­lii­ken­net­tä ve­ro­te­taan il­man ar­von­li­sä­ve­ro­ja las­ket­tu­na täl­lä het­kel­lä noin 10 sen­til­lä. Kuor­ma-au­to­lii­ken­net­tä ro­ko­te­taan tä­tä­kin roi­sim­min, noin 20 sen­til­lä ajo­ki­lo­met­riä koh­ti.

Mi­hin ra­hat va­lu­vat?

Hui­mis­ta au­toi­li­joil­ta ke­rät­tä­vis­tä ve­ro­ker­ty­mis­tä huo­li­mat­ta au­toi­li­joi­den edel­ly­tys­ten pa­ran­ta­mi­sek­si, esi­mer­kik­si Suo­men ties­töön ei näyt­täi­si riit­tä­vän ve­ro­va­ro­ja. His­to­ri­aan siir­ty­nyt Juha Si­pi­län hal­li­tus yrit­ti sat­sa­ta lä­hes mil­jar­di eu­roa ra­pau­tu­neen lii­ken­ne­ver­kon kun­nos­tuk­seen. Ta­voit­tee­na oli ni­me­no­maan vä­hen­tää tie-, rata- ja ve­si­väy­lien kor­jaus­vel­kaa, joka on jo kas­va­nut mel­koi­sek­si.

Mut­ta pie­leen meni. Tuo­reim­pien las­kel­mien mu­kaan te­ke­mät­tä jää­nei­den tei­den kun­nos­tus- ja kor­jaus­töi­den ar­vo on edel­lis­hal­li­tus­kau­den ai­ka­na kään­ty­nyt hie­noi­seen nou­suun. Vuon­na 2016 kor­jaus­ve­lan suu­ruu­dek­si ar­vi­oi­tiin 2468 mil­joo­naa eu­roa, eli va­jaat 2,5 mil­jar­dia. Syk­syl­lä 2018 val­mis­tu­nei­den las­kel­mien mu­kaan se oli nous­sut 65 mil­joo­naa eu­roa, eli kor­jaus­räs­te­jä oli ker­ty­nyt yh­teen­sä 2533 mil­joo­nan eu­ron edes­tä. Kor­jaus­vel­kaa on siis nyt yli 2,5 mil­jar­dia eu­roa.

Kor­jaus­ve­lan kas­va­es­sa ties­töm­me ra­pau­tuu en­ti­ses­tään, ja var­sin­kin pää­väy­lien ul­ko­puo­li­set osuu­det ovat vaa­ras­sa muut­tua kak­kos­luo­kan teik­si, joil­ta on pa­him­mis­sa ta­pauk­sis­sa pian pois­tet­ta­va kes­to­pääl­lys­te ko­ko­naan. Suo­mes­sa ve­ro­tu­lo­ja ei ole ol­lut ta­pa­na ”kor­va­mer­ki­tä”, mut­ta au­toi­li­joi­ta pe­rit­tä­vien ve­ro­jen mää­rä on jo niin suu­ri, et­tä ve­ro­taa­kan ja saa­ta­vien epä­suh­taan oli­si puu­tut­ta­va. Kuka us­kal­tai­si ava­ta pe­lin?

Har­ry Kuu­rio, Ku­vat Hen­ri Posa

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep

Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli

Auto Bild.Uutiset
Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep

Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli

Auto Bild.Uutiset

Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa

Auto Bild.Uutiset

Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa

Auto Bild.Uutiset
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti

Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti

Hyundai

Hyundai IONIQ 6 kärkisijoilla lataus­te­hok­kuus­ver­tai­lussa

Auto Bild.Uutiset
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti

Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti

Hyundai

Hyundai IONIQ 6 kärkisijoilla lataus­te­hok­kuus­ver­tai­lussa

Auto Bild.Uutiset