Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon

Vain vuosi konseptiauton maailmanensi-illan jälkeen Volkswagen tuo myyntiin rajoitetun erän ID.3 GTX FIRE+ICE -erikoismallia, jossa yhdistyvät erittäin dynaaminen voimalinja, ainutlaatuinen maalipinta ja runsaasti muotoilun yksityiskohtia.

Auto Bild.Uutiset

Mal­li on ke­hi­tet­ty yh­teis­työs­sä tek­ni­siin ur­hei­lu­vaat­tei­siin eri­kois­tu­neen BOG­NER FIRE+ICE -brän­din kans­sa. Kun­ni­a­no­soi­tuk­se­na al­ku­pe­räi­sen Golf-eri­kois­mal­lin jul­kai­su­vuo­del­le, ID.3 GTX FIRE+ICE -mal­lia val­mis­te­taan vain 1990 kap­pa­let­ta. Eri­kois­mal­lin hin­nat jul­kais­taan myö­hem­min lop­pu­ke­säs­tä.

”Vii­me vuon­na ID. Tref­fe­neis­sä Lo­car­nos­sa esi­tel­lyn kon­sep­ti­au­ton vas­taa­not­to oli to­del­la hie­no. Mo­net Volks­wa­ge­nin fa­nit toi­voi­vat au­ton pää­ty­vän sar­ja­tuo­tan­toon – ja me to­teu­tim­me tä­män toi­veen mie­lel­läm­me. ID.3 GTX FIRE+ICE osoit­taa pre­mium-ur­hei­lu­mal­lim­me tun­tei­siin ve­to­a­van ve­to­voi­man ja tuo sa­mal­la pa­lan Volks­wa­ge­nin his­to­ri­aa säh­köi­seen tu­le­vai­suu­teen”, kom­men­toi Volks­wa­ge­nin myyn­nis­tä, mark­ki­noin­nis­ta ja jäl­ki­mark­ki­noin­nis­ta vas­taa­va joh­ta­ja Mar­tin San­der.

Suo­ri­tus­ky­kyi­set moot­to­rit, suu­ri ak­ku ja no­pea la­taus­ka­pa­si­teet­ti

Volks­wa­gen ID.3 GTX FIRE+ICE on saa­ta­vil­la kah­del­la moot­to­ri­vaih­to­eh­dol­la – 210 kW (286 hv) ja 240 kW (326 hv). Mo­lem­mis­sa ver­si­ois­sa säh­kö­moot­to­ri tuot­taa 545 Nm:n mak­si­mi­vään­nön. Te­hok­kaam­pi ver­sio kiih­tyy 0–100 km/h 5,7 se­kun­nis­sa, ja huip­pu­no­peus on ra­joi­tet­tu 200 km/h no­peu­teen. Ur­hei­lul­li­nen DCC-alus­ta on va­ki­o­va­rus­tee­na te­hok­kaam­mas­sa mal­lis­sa ja saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na 210 kW -ver­si­oon. Au­tos­sa on 79 kWh:n (net­to) li­tiu­mi­o­ni­ak­ku, ja mak­si­mis­saan 185 kW:n DC-pi­ka­la­taus­te­ho. Toi­min­ta­mat­ka on jopa 591 km (WLTP).

Rää­tä­löi­ty ul­ko­muo­toi­lu

ID.3 GTX FIRE+ICE -mal­lin tun­nis­taa Ult­ra Vi­o­let Me­tal­lic -eri­kois­maa­lauk­ses­ta, joka on kun­ni­a­no­soi­tus al­ku­pe­räi­sel­le Golf Fire and Ice -mal­lil­le. Ka­ton ja ik­ku­nan vä­lis­sä kul­ke­vas­sa lis­tas­sa on ur­hei­lul­li­nen pu­nai­nen sävy Fla­ming Red. C-pi­la­ris­sa on lä­pi­nä­ky­vä mat­ta­pin­tai­nen FIRE+ICE-ku­vio ja ka­ton spoi­le­riin on li­sät­ty 1990-lu­vun Fire and Ice -logo. Au­tos­sa on 20-tuu­mai­set Lo­car­no-van­teet Ult­ra Vi­o­let Me­tal­lic -ano­di­soin­nil­la ja kiil­tä­väl­lä vii­meis­te­lyl­lä. Eri­tyi­nen yk­si­tyis­koh­ta on ovien avau­tu­es­sa maa­han hei­jas­tu­vat va­lo­ku­vi­ot, jot­ka esit­tä­vät tu­len ja jään ele­ment­te­jä mo­lem­mil­la puo­lil­la au­toa.

Näyt­tä­vät si­sä­ti­lo­jen yk­si­tyis­koh­dat

Si­sä­ti­lois­sa on kak­si­vä­ri­nen vä­ri­maa­il­ma. Ko­ros­te­vä­ri ”On Fire Red” hal­lit­see kul­jet­ta­jan puo­len is­tui­mia ja tik­kauk­sia, kun taas mat­kus­ta­jan puo­lel­la si­sus­tuk­ses­sa käy­te­tään ”Keep Cool Blue” -sä­vyä, joka edus­taa jää­tä. Myös oh­jaus­pyö­rä, ko­je­lau­ta, ovi­ver­hoi­lut ja lat­ti­a­ma­tot on vii­meis­tel­ty vä­rik­käil­lä tik­kauk­sil­la ja lo­goil­la. BOG­NER FIRE+ICE -mal­lis­to­jen ins­pi­roi­mat is­tui­met on ti­kat­tu un­tu­va­tak­kien tyy­liin, ja niis­sä on ve­to­ket­jua muis­tut­ta­va yk­si­tyis­koh­ta sekä FIRE+ICE-logo kes­kel­lä.

Tii­vis yh­teis­työ BOG­NE­Rin kans­sa

Ku­ten Golf Fire and Ice -mal­lis­sa ja ID.3 GTX -kon­sep­ti­au­tos­sa, Volks­wa­ge­nin ja BOG­NE­Rin suun­nit­te­li­jat te­ki­vät tii­vis­tä yh­teis­työ­tä. BOG­NE­Rin toi­mi­tus­joh­ta­ja ja brän­di­joh­ta­ja Da­niel Hiendl­mei­er ker­too: ”Yh­teis­työn el­vyt­tä­mi­nen Volks­wa­ge­nin ja BOG­NER FIRE+ICE:n vä­lil­lä yli 30 vuo­den jäl­keen ja sar­ja­tuo­tan­to­mal­lin to­teu­tu­mi­nen on meil­le mer­kit­tä­vä virs­tan­pyl­väs. Se, mikä al­koi kon­sep­ti­au­to­na, on nyt mark­ki­na­val­mii­na au­to­na, joka in­nos­taa sekä iko­ni­sen Golf Fire and Ice -mal­lin fa­ne­ja et­tä uut­ta su­ku­pol­vea. Tämä on vah­va osoi­tus muo­din ja liik­ku­vuu­den yh­dis­tä­mi­sen mer­ki­tyk­ses­tä.”

Kat­ta­va va­ki­o­va­rus­te­lu

Volks­wa­gen ID.3 GTX FIRE+ICE -mal­lis­sa on erit­täin kat­ta­va va­ki­o­va­rus­te­lu si­säl­tä­en mm. pre­mium-ur­hei­luis­tui­met säh­köi­sel­lä hie­ron­ta­toi­min­nol­la, tuu­li­la­si­näyt­tö AR-HUD:in ja Har­man Kar­don -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­män ja ur­hei­lul­li­sen alus­tan.

Pa­luu 1990-lu­vul­le

Vuon­na 1990 Volks­wa­gen esit­te­li Golf Fire and Ice -eri­kois­ver­si­on, joka tar­jo­si ai­nut­laa­tui­suut­ta sekä ur­hei­lul­li­suu­des­sa et­tä mu­ka­vuu­des­sa. Mal­li suun­ni­tel­tiin yh­teis­työs­sä yrit­tä­jä, muo­ti­suun­nit­te­li­ja ja oh­jaa­ja Wil­ly Bog­ne­rin kans­sa. Sen näyt­tä­vä ul­ko­a­su – tum­man­vi­o­let­ti hel­mi­äis­vä­ri, ke­vyt­me­tal­li­van­teet, etus­poi­le­ri ja le­ven­net­ty kori – sekä te­hok­kaat moot­to­ri­vaih­to­eh­dot (90–160 hv) te­ki­vät Golf Fire and Ice -mal­lis­ta no­pe­as­ti ha­lu­tun har­vi­nai­suu­den, eri­tyi­ses­ti GTI-ver­si­o­na. Mal­li oli odot­ta­ma­ton me­nes­tys: sitä myy­tiin yh­teen­sä 16 700 kap­pa­let­ta, mikä ylit­ti al­ku­pe­räi­sen 10 000 kap­pa­leen ta­voit­teen.

Au­to­Bild / K-Au­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Suomen ajokort­ti­lain­sää­däntöön vaaditaan sähkö­au­to­muu­tosta

Auto Bild.Uutiset

Suomen ajokort­ti­lain­sää­däntöön vaaditaan sähkö­au­to­muu­tosta

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU